🔹 پيام به مهاجرين جنگ تحميلى؛ 2 فروردین 1368:
«ما بايد تمام عشقمان به خدا باشد نه تاريخ ... مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظهاى مسئولين را از وظيفهاى كه بر عهده دارند منصرف كند، خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند.»
(صحيفه امام، ج21، ص326)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
📚 روح خدا
مروری بر سبک زندگی و حالات توحیدی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه)
ناشر: مؤسسه جوانان آستان قدس
سرمشق «خمینی کبیر» برای «فتح عالم» و «سفر به سوی بی نهایت» خواهان فراوانی دارد؛ او که طنین نگاهش، زلزله ای در کاخ طاغوتیان و شیاطین جهان انداخت و فیض وجودش، فصل جدیدی در ربط زمین و زمینیان باعالم نور و ملکوت گشود...
اما «روح الله» چگونه «روح خدا» شد؟!
📌 لینک سفارش:
https://shopjavanan.org/product/%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%AE%D8%AF%D8%A7
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥📚 تیزر معرفی کتاب #روح_خدا
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
برنامه گفتگو محور «کلمه»
با موضوع سیر و سلوک و معرفت توحیدی،
شاهکار امسال رسانه ملی در ماه رمضان بود.
دم یامین پور و سایر بر و بچه های «کلمه» گرم
که بعد از چهل و چهار سال،
دغدغه نورانی پیر جماران نسبت به درس عمومی توحید، سلوک و عشق خدا در صدا و سیما را عملی کردند ...
البته امام مهربان امت،
بعد از تعطیلی بزرگوارانه درس تفسیر سوره حمد در سال ۱۳۵۸،
حرکت تربیتی_توحیدی خود را نه تنها متوقف نکردند؛ بلکه شدت بخشیدند. در این زمینه باید مفصل نوشت.
در هر صورت،
جریانی که سال ۱۳۵۸، تفسیر سوره حمد را تحمل نکرد و جلوی آن را گرفت،
سال ۱۴۰۲ نیز برنامه «کلمه» را تاب نیاورد،
اما چاره ای نداشت ...
نشست و شنید و حرص خورد
ولی نتوانست مانع از تولید و پخش (زنده) آن شود؛ و لله الحمد.
و این تازه آغاز ماجراست ...
در هر صورت،
۱۴ خرداد بهانه ای شد برای خداقوت گفتن به بچه های باصفای برنامه «کلمه»
و خدا را شکر که شاهد استمرار این برنامه در طول سال هستیم 🤲
#برنامه_کلمه
#رسانه_ملی
#تفسیر_سوره_حمد
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
♨️ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد! (بخش اول)
✍️ سید شهاب الدین دعایی
🔸 این روزها پدیده فرهنگی جدیدی در حال شکلگیری است ...
چند مداح جوان
به پشتوانه برخی سازمانهای فرهنگی،
با استفاده از ابزار موسیقی، نورپردازی، افکتهای ویژه و هیجانآفرینیهای خاص،
طرحی نو در اجتماعات دینی و دورهمیهای مذهبی درانداخته،
و به جای انفعال در مقابل چالشهای فرهنگی، دست به کار شده و مضامین ارزشی، وحدتآفرین و خانوادهمحور را به شکلی جذاب برای نسل امروز ارائه میکنند.
🔹 دست این عزیزان را میبوسیم و نیمۀ پر لیوانِ حرکات آتشبهاختیار و انقلابیِ آنها را تحسین میکنیم.
ماشاءالله؛
درود بر شما؛
خداقوت؛
خیر ببینید ...
🔻 اما یک سؤال: اگر «جشنها و مداحیهای مذهبی موسیقیمحور» با همین روند فعلی ادامه پیدا کند، چه اتفاقاتی خواهد افتد؟
⭕️ اولا کار به چهار «مداح خواننده» و «نوازنده» منحصر نشده و ترکیب «مداحی» و «music» فراگیر خواهد شد ...
⭕️ ثانیا پای «مراسمات مذهبی موسیقیمحور» به تدریج به خود هیئتها هم باز خواهد شد!
خوب تصور کنید ... مداح در حال مولودیخواندن یا نوحهسرایی است؛ هیئتیها هم با ریتم موسیقی تندی که در حال پخش است، کف میزنند یا سینهزنی کرده و بالا پایین میپرند.
البته اولین بار که این اتفاق بیفتد، قدری سر و صدا میشود؛ بعد نفر دوم این کار را میکند؛ بعد نفر سوم ... به تدریج «عادی» میشود ... اصلا غصه نخورید ...
⛔️ آن وقت اگر ریشسفیدی اعتراض کند که «حرمت هیئت امامحسین را رعایت کنید»
بلافاصله خواهد شنید: «عموجان، مگر موسیقی حرام است؟!»
📌 همین امروز،
برخی فعالان انقلابی و دلسوز چنین افاضه میفرمایند:
«نباید نگران آینده هیأتها و تبعات آن باشید؛ چون امر حلال در شریعت ما، تبعات منفی ندارد و اتفاقاً باید خوشحال باشید که در هیأتها از یک امر حلال، جهت تنوعبخشی استفاده میشود»!!!
🛑 آنگاه مگر میشود چند سال آینده نشست و در اینباره گفتگو کرد که:
فرق است اولا بین انواع موسیقیها؛
ثانیا بین حکم موسیقی و حکم ترویج موسیقی؛
ثالثا بین موسیقی در خیابان و موسیقی در هیئت؛
رابعا ...
⭕️ گفتگوهای تخصصی در این زمینه از جهت فقهی و فرهنگی، مجال خاص خود را میطلبد؛
اما علیالحساب،
برای عزیزانی که به فرمایشات رهبر انقلاب (حفظه الله) تقیّد دارند،
دفع برخی از تلقیها نسبت به «ترویج موسیقی»، «جایگاه هیئت» و «نوآوری در مداحی» کار دشواری نیست؛
وقتی به صراحت فرمودند: «ترویج موسیقی جایز نیست» (منبع)؛ «ترویج موسیقی، کاری است برخلاف مذاق اسلام» (منبع)؛ «هیئت باید هیئت بماند» (منبع)؛ «نوآوری در مداحی خوب است؛ اما باید هویت مداحی حفظ شود» (منبع)؛ «آقای کریمی! دیگه سنج و دمام نزن» (منبع).
👈 ادامه در بخش دوم 👉
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
♨️ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد! (بخش دوم)
🔻از موسیقی بگذریم. این مناسک نوظهور، صرفاً موسیقیمحور نیست؛ بلکه با چاشنی هیجان، جیغ، سوت، کف، پرش، جهش و اسالیب مشابه نیز همراه است. البته ابتدا فقط برای دخترخانمها و آقا پسرها ...
⛔️ گاهی که شور مراسم زیاد میشود، برخی از خانمهای محجبه و چادری هم نمیتوانند جلوی خود را بگیرند؛
حرکات موزون؛
بالا و پایینپریدن؛
هوراکشیدن؛
و ...
در این میان، نباید از نقش آن مداح بزرگواری که شور مجلس را بیشتر میکند نیز غافل شد ...
▪️«هرچی بلدی بیار بالا!»
▫️«جیغ بلدی یا نه؟!»
▪️ «قبل از اینکه شروع کنیم، تهرون رو بذارید روی سرتون!»
▫️«صدای جیغت برسه!»
▪️«صدای هورات برسه!»
(ر.ک : تلوبیون، جشن دهه کرامت، تهران ، میدان امام حسین)
🔻 این نماهنگها و جشنهای ارزشی، در حال حاضر به صورت «مختلط» اجراء میشود.
ابتدا خیال میکنیم که اختلاط دختربچهها و پسربچهها که اشکال ندارد؛ هنوز کوچک هستند و به سن تکلیف نرسیدهاند.
آهستهآهسته به این فکر میکنیم که چرا فقط دختربچهها و پسربچهها؟! مگر کنار هم ایستادن زن و مرد نامحرم با رعایت فاصله شرعی اشکال دارد؟!
حالا زن و مرد نامحرم با هم دست بزنند و شعر بخوانند و اندکی هم جیغ بکشند؛ این هم که شاید فینفسه (!) حلال باشد.
بعد ...
خودتان همین روند را بگیرید و جلو بروید ...
کار به کجا خواهد کشید؟⚠️
🔸 خیر ! کسی فکر نمی کند «اگر خانوادههای مذهبی نماهنگ گوش نکنند یا در چنین جشنهایی شرکت نکنند، همه فرزندانشان صرفاً مناجات حاجمنصور گوش میدهند»؛
اما در همین اوضاع فرهنگی، کم نیستند خانوادههای مذهبی که الگوی شادی خود و فرزندانشان را حضور در «کنسرتهای مذهبی خیابانی به همراه موسیقی تند، اختلاط دختر و پسر و حرکات موزون» نمیدانند.
🔹 و خدا نکند نیروی فرهنگی و انقلابی، تصورش این باشد که:
«باید به هر قیمتی شده، کار فرهنگی کرد و جوانان را نجات داد ... اگر ما برنامههایمان را جذاب و امروزی نکنیم، هم قشر مذهبی را از دست خواهیم داد، هم نخواهیم توانست قشر خاکستری را جذب کنیم ...
بد زمانهای شده است ...»
آری، بد زمانهای شده است اگر عنصر فرهنگی ، با چنین منطقی دست به «ذائقهسازی» زده؛ چاشنی «ابتکار» و «خلاقیت» در کار فرهنگی را بیمحابا افزایش داده و با ایده مبارک و مقدس «اصلاح ابرو» ، ناخواسته «چشم» را کور کند.
⚫️ فراموش نکنیم؛
تغییر «فرهنگها» و «ذائقهها» به تدریج و بیسر و صدا رخ میدهد.
«علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد»!
👈 بخش اول این یادداشت 👉
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
15 خرداد؛ سالروز رحلت مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی (رضواناللهعلیه)
هدیه به روح آن مرحوم فاتحهای قرائت میکنیم🌷
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔰 مروری بر زندگی نامه مرحوم حجتالاسلام سید محمود دعایی
حجتالاسلام والمسلمین سید محمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از چهرههای نزدیک به رهبری نهضت به شمار میرفت.
وی که فعالیتهای سیاسی خود را از اوایل دهه 40 آغاز کرده بود، در سال 46 ناچار به خروج از ایران شد.
او پس از این سال در سفرهای متعدد به عراق، لبنان، اردن، عربستان و برخی از کشورهای اروپایی نقش مهمی در هماهنگی نیروهای ضدرژیم پهلوی ایفا کرد.
حجةالاسلام دعایی پس از سالها اقامت در عراق و همراهی با امام به پاریس رفت و در پرواز انقلاب همراه با بنیانگذار جمهوری اسلامی در۱۲ بهمن ۵۷ به ایران برگشت و فعالیتهای خود را در نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه داد.
مهمترین مسئولیتهای ایشان در دوران بعد از انقلاب، سرپرستی مؤسسه و روزنامه اطلاعات و شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی بود.
سیدمحمود دعایی سرانجام پس از عمری تلاش در 15 خرداد 1401 دعوت حق را لبیک گفت.
🔸 تولد
سید محمود دعایی در 27 فروردین 1320 مصادف با میلاد حضرت رسول(ص) در یزد به دنیا آمد. پدرش حاج سید محمد دعایی یزدی معروف به سید محمد دعایی زارچی از روحانیون و وعاظ معروف یزد بود که در دوران رضا شاه در مورد خلع لباس و برداشتن عمامه و تلاشهایی که رژیم برای تجدد و کشف حجاب انجام میداد، مقاومت کرده و در منابر و محافل علیه برنامههای و اقدامات ضد اسلامی رضاشاه تلاش میکرد. به همین دلیل توسط رژیم دستگیر و به کرمان تبعید گردید.
جهت مطالعه متن کامل، اینجا را کلیک کنید.
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd