🔹سخنرانی در جمع مسئولان نظام؛ صبح 29 فروردین 1364:
«آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند؛ معرفت به حق تعالی، در راس همه امور این معناست ... ما چطور آرمانهای توحیدی را، آرمانهای عرفانی را که انبیا برای آن مبعوث شده بودند، ما چطور آنها را بیابیم و در قلب ما وارد بشود، بعد هم در شهود ما وارد بشود. این مسئلهای است که محتاج به ریاضات است بعد از تعلیم و تعلم ... و این یک تحولی در نفوس ایجاد میکند که اشیا را آن طور که هستند، اگر برسد به آن مقام ادراک میکند. الَّلهُمَّ اَرِنِی الْاشیاءَ کَما هِیَ، این چیزی است که بزرگان و انبیا خواستند.
... ما امیدواریم که خدای تبارک و تعالی در این روز عنایت کند به ما و به ملت ما و همان طوری که جوانهای ما را متحول کرد و آن نحو متحول کرد که همه میبینید و ما آرزوی آن تحول را داریم، همه ما را متحول کند. و همه آنهایی که راهرو این راه هستند، عنایت بهشان بکند.»
(صحيفه امام، ج19، ص225).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔸 سخنرانی در جمع مسئولان نظام در روز عید سعید فطر؛ 30 خرداد 1364:
«آنچه که انبیا برای او مبعوث شده بودند و تمام کارهای دیگر، مقدمه اوست، بسط توحید و شناخت مردم از عالم است که چطور است؛ ارائه عالم به آن طوری که هست، نه به آن طوری که ما ادراک میکنیم. و دنبال این بودند که همه تهذیبها، تعلیمها و همه کوششها در این باشد که مردم را از این ظلمتکدههایی که همه عالم ظلمت است، نجات بدهند و به نور برسانند. غیر حق تعالی نور نیست، همه ظلمتاند و اگر چنانچه، ما از این حجابهای ظلمانی بیرون برویم و همین طور اگر موفق بشویم از حجابهای نورانی هم بیرون برویم و همه حجابها را خرق کنیم، آن وقت حق را به همه صفات و اسمائش مشاهده میکنیم و غیر او کسی نیست، سراب است. البته به آن معنای کاملش، نادری از اولیای خدا به تبع انبیا موفق شدند و دیگران مراتب پایینتر را، تا برسد به ما که هیچ ...
... من امیدوارم که همان طوری که این کشور ما و این ملت عزیز، در همه چیز متحول شده است، در این معانی هم متحول بشود.»
(صحيفه امام، ج19، ص284).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔹 سخنرانی در جمع اعضای جامعه مدرسین و اساتید دانشگاه؛ 5 فروردین 1364:
«ما میگوییم الحمد للَّه ربِّ العالمین؛ یعنی شایسته است خدا که همه حمدها برای او باشد. اما قرآن این را نمیگوید، قرآن میگوید که اصلًا حمدی واقع نمیشود در جایی، الّا برای خدا. آن هم که بتپرست است حمد است، آن هم برای خداست، خودش نمیداند. اشکال، ندانستن و جهالت ماهاست. آن که میگوید که ایّاک نستعین؛ نه معنایش این است که ما همه استعانت از تو ان شاء الله میخواهیم و اینها، نخیر، بالفعل این طوری است که به غیر خدا، استعانت اصلًا نیست، اصلًا قدرت دیگری نیست ...
وقتی انسان دید که همه چیز از اوست، دیگر از هیچ قدرتی نمیترسد. ما که از قدرتها میترسیم برای این است که خیال میکنیم قدرت این است. وقتی انسان قدرت را قدرت او دانست، وقتی انسان همه چیز را از او دانست، این دیگر نمیتواند که از دیگری بترسد. همه خوفهای ما از باب این است که نفهمیدیم که قدرت، یک قدرت است و آن قدرت هم برای نفع همه است. آن قدرت هم برای نفع همه افراد و جامعه و تمام بشر آن قدرت به کار گرفته شده، برای نفع اوست. ما اگر همین معنا را ادراک کنیم که هر چی هست از اوست و هر چی هست برای نفع ماست و برای تربیت ماست، اگر همین معنا را واقعاً انسان ادراک کند و مشاهده کند و ذوب کند، این مسائل حل میشود.
ما باید مردم را با توحید آشنا کنیم، علمای اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند، با معارف الهی آشنا کنند. «اَ لغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»؛ دعای عرفه حضرت سید الشهدا «متی غِبْت حتی تحتاج الی» ...»
(صحيفه امام، ج19، ص354).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔸 سخنرانى در جمع اعضاى مجلس خبرگان؛ 11 تير 1366:
«تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است، معرفت اسلام است، در راس همه امور این معنویات واقع است. تشکیل حکومت برای همین است، البته اقامه عدل است، لکن غایت نهایی معرفی خداست و عرفان اسلام. هیچ کتابی از کتب الهی و فلسفی مثل قرآن نیست که حقایق معارف را به طور صریح در بعضی جاها و به طور کنایه بسیاری جاها فرموده است. و آقایان باید توجه به این معنا داشته باشند که مردم را آشنا به معارف الهی کنند.» (صحيفه امام، ج20، ص298).
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔹 پيام به مهاجرين جنگ تحميلى؛ 2 فروردین 1368:
«ما بايد تمام عشقمان به خدا باشد نه تاريخ ... مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظهاى مسئولين را از وظيفهاى كه بر عهده دارند منصرف كند، خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند.»
(صحيفه امام، ج21، ص326)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
📚 روح خدا
مروری بر سبک زندگی و حالات توحیدی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه)
ناشر: مؤسسه جوانان آستان قدس
سرمشق «خمینی کبیر» برای «فتح عالم» و «سفر به سوی بی نهایت» خواهان فراوانی دارد؛ او که طنین نگاهش، زلزله ای در کاخ طاغوتیان و شیاطین جهان انداخت و فیض وجودش، فصل جدیدی در ربط زمین و زمینیان باعالم نور و ملکوت گشود...
اما «روح الله» چگونه «روح خدا» شد؟!
📌 لینک سفارش:
https://shopjavanan.org/product/%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%AE%D8%AF%D8%A7
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥📚 تیزر معرفی کتاب #روح_خدا
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
برنامه گفتگو محور «کلمه»
با موضوع سیر و سلوک و معرفت توحیدی،
شاهکار امسال رسانه ملی در ماه رمضان بود.
دم یامین پور و سایر بر و بچه های «کلمه» گرم
که بعد از چهل و چهار سال،
دغدغه نورانی پیر جماران نسبت به درس عمومی توحید، سلوک و عشق خدا در صدا و سیما را عملی کردند ...
البته امام مهربان امت،
بعد از تعطیلی بزرگوارانه درس تفسیر سوره حمد در سال ۱۳۵۸،
حرکت تربیتی_توحیدی خود را نه تنها متوقف نکردند؛ بلکه شدت بخشیدند. در این زمینه باید مفصل نوشت.
در هر صورت،
جریانی که سال ۱۳۵۸، تفسیر سوره حمد را تحمل نکرد و جلوی آن را گرفت،
سال ۱۴۰۲ نیز برنامه «کلمه» را تاب نیاورد،
اما چاره ای نداشت ...
نشست و شنید و حرص خورد
ولی نتوانست مانع از تولید و پخش (زنده) آن شود؛ و لله الحمد.
و این تازه آغاز ماجراست ...
در هر صورت،
۱۴ خرداد بهانه ای شد برای خداقوت گفتن به بچه های باصفای برنامه «کلمه»
و خدا را شکر که شاهد استمرار این برنامه در طول سال هستیم 🤲
#برنامه_کلمه
#رسانه_ملی
#تفسیر_سوره_حمد
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
♨️ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد! (بخش اول)
✍️ سید شهاب الدین دعایی
🔸 این روزها پدیده فرهنگی جدیدی در حال شکلگیری است ...
چند مداح جوان
به پشتوانه برخی سازمانهای فرهنگی،
با استفاده از ابزار موسیقی، نورپردازی، افکتهای ویژه و هیجانآفرینیهای خاص،
طرحی نو در اجتماعات دینی و دورهمیهای مذهبی درانداخته،
و به جای انفعال در مقابل چالشهای فرهنگی، دست به کار شده و مضامین ارزشی، وحدتآفرین و خانوادهمحور را به شکلی جذاب برای نسل امروز ارائه میکنند.
🔹 دست این عزیزان را میبوسیم و نیمۀ پر لیوانِ حرکات آتشبهاختیار و انقلابیِ آنها را تحسین میکنیم.
ماشاءالله؛
درود بر شما؛
خداقوت؛
خیر ببینید ...
🔻 اما یک سؤال: اگر «جشنها و مداحیهای مذهبی موسیقیمحور» با همین روند فعلی ادامه پیدا کند، چه اتفاقاتی خواهد افتد؟
⭕️ اولا کار به چهار «مداح خواننده» و «نوازنده» منحصر نشده و ترکیب «مداحی» و «music» فراگیر خواهد شد ...
⭕️ ثانیا پای «مراسمات مذهبی موسیقیمحور» به تدریج به خود هیئتها هم باز خواهد شد!
خوب تصور کنید ... مداح در حال مولودیخواندن یا نوحهسرایی است؛ هیئتیها هم با ریتم موسیقی تندی که در حال پخش است، کف میزنند یا سینهزنی کرده و بالا پایین میپرند.
البته اولین بار که این اتفاق بیفتد، قدری سر و صدا میشود؛ بعد نفر دوم این کار را میکند؛ بعد نفر سوم ... به تدریج «عادی» میشود ... اصلا غصه نخورید ...
⛔️ آن وقت اگر ریشسفیدی اعتراض کند که «حرمت هیئت امامحسین را رعایت کنید»
بلافاصله خواهد شنید: «عموجان، مگر موسیقی حرام است؟!»
📌 همین امروز،
برخی فعالان انقلابی و دلسوز چنین افاضه میفرمایند:
«نباید نگران آینده هیأتها و تبعات آن باشید؛ چون امر حلال در شریعت ما، تبعات منفی ندارد و اتفاقاً باید خوشحال باشید که در هیأتها از یک امر حلال، جهت تنوعبخشی استفاده میشود»!!!
🛑 آنگاه مگر میشود چند سال آینده نشست و در اینباره گفتگو کرد که:
فرق است اولا بین انواع موسیقیها؛
ثانیا بین حکم موسیقی و حکم ترویج موسیقی؛
ثالثا بین موسیقی در خیابان و موسیقی در هیئت؛
رابعا ...
⭕️ گفتگوهای تخصصی در این زمینه از جهت فقهی و فرهنگی، مجال خاص خود را میطلبد؛
اما علیالحساب،
برای عزیزانی که به فرمایشات رهبر انقلاب (حفظه الله) تقیّد دارند،
دفع برخی از تلقیها نسبت به «ترویج موسیقی»، «جایگاه هیئت» و «نوآوری در مداحی» کار دشواری نیست؛
وقتی به صراحت فرمودند: «ترویج موسیقی جایز نیست» (منبع)؛ «ترویج موسیقی، کاری است برخلاف مذاق اسلام» (منبع)؛ «هیئت باید هیئت بماند» (منبع)؛ «نوآوری در مداحی خوب است؛ اما باید هویت مداحی حفظ شود» (منبع)؛ «آقای کریمی! دیگه سنج و دمام نزن» (منبع).
👈 ادامه در بخش دوم 👉
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
♨️ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد! (بخش دوم)
🔻از موسیقی بگذریم. این مناسک نوظهور، صرفاً موسیقیمحور نیست؛ بلکه با چاشنی هیجان، جیغ، سوت، کف، پرش، جهش و اسالیب مشابه نیز همراه است. البته ابتدا فقط برای دخترخانمها و آقا پسرها ...
⛔️ گاهی که شور مراسم زیاد میشود، برخی از خانمهای محجبه و چادری هم نمیتوانند جلوی خود را بگیرند؛
حرکات موزون؛
بالا و پایینپریدن؛
هوراکشیدن؛
و ...
در این میان، نباید از نقش آن مداح بزرگواری که شور مجلس را بیشتر میکند نیز غافل شد ...
▪️«هرچی بلدی بیار بالا!»
▫️«جیغ بلدی یا نه؟!»
▪️ «قبل از اینکه شروع کنیم، تهرون رو بذارید روی سرتون!»
▫️«صدای جیغت برسه!»
▪️«صدای هورات برسه!»
(ر.ک : تلوبیون، جشن دهه کرامت، تهران ، میدان امام حسین)
🔻 این نماهنگها و جشنهای ارزشی، در حال حاضر به صورت «مختلط» اجراء میشود.
ابتدا خیال میکنیم که اختلاط دختربچهها و پسربچهها که اشکال ندارد؛ هنوز کوچک هستند و به سن تکلیف نرسیدهاند.
آهستهآهسته به این فکر میکنیم که چرا فقط دختربچهها و پسربچهها؟! مگر کنار هم ایستادن زن و مرد نامحرم با رعایت فاصله شرعی اشکال دارد؟!
حالا زن و مرد نامحرم با هم دست بزنند و شعر بخوانند و اندکی هم جیغ بکشند؛ این هم که شاید فینفسه (!) حلال باشد.
بعد ...
خودتان همین روند را بگیرید و جلو بروید ...
کار به کجا خواهد کشید؟⚠️
🔸 خیر ! کسی فکر نمی کند «اگر خانوادههای مذهبی نماهنگ گوش نکنند یا در چنین جشنهایی شرکت نکنند، همه فرزندانشان صرفاً مناجات حاجمنصور گوش میدهند»؛
اما در همین اوضاع فرهنگی، کم نیستند خانوادههای مذهبی که الگوی شادی خود و فرزندانشان را حضور در «کنسرتهای مذهبی خیابانی به همراه موسیقی تند، اختلاط دختر و پسر و حرکات موزون» نمیدانند.
🔹 و خدا نکند نیروی فرهنگی و انقلابی، تصورش این باشد که:
«باید به هر قیمتی شده، کار فرهنگی کرد و جوانان را نجات داد ... اگر ما برنامههایمان را جذاب و امروزی نکنیم، هم قشر مذهبی را از دست خواهیم داد، هم نخواهیم توانست قشر خاکستری را جذب کنیم ...
بد زمانهای شده است ...»
آری، بد زمانهای شده است اگر عنصر فرهنگی ، با چنین منطقی دست به «ذائقهسازی» زده؛ چاشنی «ابتکار» و «خلاقیت» در کار فرهنگی را بیمحابا افزایش داده و با ایده مبارک و مقدس «اصلاح ابرو» ، ناخواسته «چشم» را کور کند.
⚫️ فراموش نکنیم؛
تغییر «فرهنگها» و «ذائقهها» به تدریج و بیسر و صدا رخ میدهد.
«علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد»!
👈 بخش اول این یادداشت 👉
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
15 خرداد؛ سالروز رحلت مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی (رضواناللهعلیه)
هدیه به روح آن مرحوم فاتحهای قرائت میکنیم🌷
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔰 مروری بر زندگی نامه مرحوم حجتالاسلام سید محمود دعایی
حجتالاسلام والمسلمین سید محمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از چهرههای نزدیک به رهبری نهضت به شمار میرفت.
وی که فعالیتهای سیاسی خود را از اوایل دهه 40 آغاز کرده بود، در سال 46 ناچار به خروج از ایران شد.
او پس از این سال در سفرهای متعدد به عراق، لبنان، اردن، عربستان و برخی از کشورهای اروپایی نقش مهمی در هماهنگی نیروهای ضدرژیم پهلوی ایفا کرد.
حجةالاسلام دعایی پس از سالها اقامت در عراق و همراهی با امام به پاریس رفت و در پرواز انقلاب همراه با بنیانگذار جمهوری اسلامی در۱۲ بهمن ۵۷ به ایران برگشت و فعالیتهای خود را در نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه داد.
مهمترین مسئولیتهای ایشان در دوران بعد از انقلاب، سرپرستی مؤسسه و روزنامه اطلاعات و شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی بود.
سیدمحمود دعایی سرانجام پس از عمری تلاش در 15 خرداد 1401 دعوت حق را لبیک گفت.
🔸 تولد
سید محمود دعایی در 27 فروردین 1320 مصادف با میلاد حضرت رسول(ص) در یزد به دنیا آمد. پدرش حاج سید محمد دعایی یزدی معروف به سید محمد دعایی زارچی از روحانیون و وعاظ معروف یزد بود که در دوران رضا شاه در مورد خلع لباس و برداشتن عمامه و تلاشهایی که رژیم برای تجدد و کشف حجاب انجام میداد، مقاومت کرده و در منابر و محافل علیه برنامههای و اقدامات ضد اسلامی رضاشاه تلاش میکرد. به همین دلیل توسط رژیم دستگیر و به کرمان تبعید گردید.
جهت مطالعه متن کامل، اینجا را کلیک کنید.
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
📚 نام کتاب: گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی
⚙️ ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) | موسسه چاپ و نشر عروج
▪️ سال نشر : 1387
▫️ تعداد صفحات : 227
🔻 معرفی کتاب:
پدیدۀ انقلاب اسلامی در دهه های 40 و 50 به دست میلیون ها ایرانی و با رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت. پیشگامان و شاهدان عینی انقلاب، خاطرات بسیاری در سینه های خود دارند که با بازگو کردن آن ها می توانند بخش بزرگی از تاریخ انقلاب اسلامی را به دیگران بشناسانند.
مجموعۀ حاضر حاوی خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سید «محمود دعایی» است که سالهای متمادی در راه مبارزه با رژیم پهلوی تلاش کرد و همراه و یاور امام خمینی (ره) بود. او در این مجموعه با بیان خاطراتی از سختی های دورۀ کودکی، نوجوانی و جوانی خود، به شرح چگونگی ورودش به حوزۀ علمیه و نیز مبارزاتش علیه رژیم پهلوی می پردازد. وی در خاطرات خود ناگفتههایی را از آن چه در مسیر مبارزه و در جوار امام خمینی (ره) شاهد بوده، به زبان میآورد.
عناوین برخی خاطرات عبارتاند از: آغاز مبارزه در کرمان؛ اولین دیدار با امام خمینی؛ ماهنامه انتقام؛ در چنگ پلیس بصره؛ مطهری و مجاهدین خلق؛ و حضور مشکوک یک سرتیپ ارتش.
✅ جهت سفارش کتاب با تخفیف (33 هزار تومان) میتوانید از طریق سایت 👈 پاتوق کتاب فردا 👉 اقدام فرماید.
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی حجةالاسلام سید محمود دعایی در حضور رهبر راحل و عظیمالشأن انقلاب (قدّس سرّه)
♨️ «تمامی این نیروها (نویسندگان و کارکنان موسسه اطلاعات) سربازان با ایمان و فداکار شما هستند.»
🔰 حسینیه جماران؛ ۵ شهریور ۱۳۵۹
🔻 خاطره مرحوم حجةالاسلام دعایی از این دیدار را 👈 اینجا 👉 بخوانید
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
🔰 مروری بر پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب (حفظهالله) در پی درگذشت حجتالاسلام سید محمود دعائی:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجتالاسلام آقای سیدمحمود دعائی رحمةاللهعلیه را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعهی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم.
ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیدهئی بودند:
صفا و سلامت نفس، فروتنی و سادهزیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت.
گذشتهی ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است انشاءالله.
از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۶ خرداد ۱۴۰۱
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اللهم إنّا لا نعلم منه إلّا خیرا
🎥 اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر مبارز قدیمی، حجةالاسلام سید محمود دعایی
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
✍️ یادش بخیر!
یک سال پیش در چنین ایامی،
توفیق تشرف محضر رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) حاصل شد.
یادش بخیر، آن لحظهای که آقا در نماز به این جمله رسیدند: «... و أنت خیر منزول به» 😭💔
بعد نماز، فرزند بزرگ مرحوم آقا عمو، حضار را معرفی کرد.
از ذهنم گذشت که چرا کسی من رو معرفی نکرد! 🤭😅
یک دفعه آقا نگاهشان را به سمت من کردند و فرمودند:
«شما پسر آقا محسن هستی؟!»
شگفتزده، با نگاهی اشکآلود، فقط توانستم سرم را تکان داده و از پشت ماسک بگویم:
«بله آقا ... دستبوس شما هستم» 😢❤️
و خاطرهای شیرین شکل گرفت از یک مهربانی بینظیر و بزرگواری فوقالعاده!
اللهم أیّد و احفظ و انصر قائدنا و والدنا الخامنهای 🤲🧡
#خاطره
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
✍️ آقای دعایی حیف بود
پایگاه اطلاعرسانی khamenei.ir روایتی کوتاه از حاشیه اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم دعایی منتشر کرده است که در ادامه با یکدیگر میخوانیم.
🔹 نماز مَیّت تمامشده و بهمانند دیگر مراسمهای مشابه، اصحاب عزا کمی دورتر از پیکر به صف ایستادهاند. آقا هم میروند سراغشان برای تسلیت به نزدیکان آن مرحوم. «آرزویمان این است که سایه پدریِ شما روی سر همه ما باشد. ما فرزندان شما هستیم!» پسر مرحوم دعایی است که جلو آمده و اظهار ارادت میکند؛ هرچند در غیاب پدر، غم و اشک بر ذهن و روان و چهرهاش سایه انداخته، اما با همه اینها روبهروی آقا ایستاده و دارد از تمایل قلبی خود و سایر اطرافیان مرحوم به رهبر انقلاب میگوید: «[به] جز درِ این منزل [هم] جایی نمیرویم.»
🔸 واکنش آقا نشان میدهد که این محبت قلبی، دوجانبه است و متقابل: «همینجور است. ما هم نسبت به شما همین احساس را داریم.» پیکر را عصر دوشنبه، ساعتی قبل از اذان مغرب، آورده بودند تا نماز آن مرحوم توسط خود آقا اقامه شود؛ پیچیده در کتیبهای مشکی مزین به زیارت عاشورا و عرض ارادتی به آستان حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و حضرت اباالفضلالعباس علیهالسلام. آقا جلوتر از همه، مقابل پیکر میایستند به نماز و پشتسرشان هم سه ردیف آقا و خانم صف میبندند؛ اطرافیان و نزدیکان مرحوم هستند و طبیعی است که لابهلای ادای عبارات نماز یکی دو مرتبهای هم بغضی بشکند و گریه و اشکی را هم روانه صورت کند.
🔹 همه اینها اما نظم و ترتیب نماز را به هم نمیزند. بعد از نماز هم اطرافیان و نزدیکان مرحوم به صف میایستند و آقا هم میروند برای تسلیت. لابهلای ناراحتی و غم و بعضاً گریه چند نفر، آقا بهمانند همیشه با لحنی که رنگی از انذار و هشدار دارد، تأکید میکنند که این جداشدنها رسم دنیاست؛ انگار که مخاطب این حرف همه باشند، نه فقط خانواده مرحوم: «دنیا همین است. تعجبی ندارد. همه از هم جدا میشوند.»
🔸 پیشتر در برنامههایی اینچنین و در تسلای نزدیکانی که عزیز از دست داده بودند هم شبیه به همین عبارات را از ایشان شنیده و خوانده بودم. حجم اندوه و غم هیچوقت باعثنشده که سنت لایتغیر الهی به حاشیه رانده شود. همهجا باید متذکر به سنت الهی شد: «هر کسی از این مرحله زندگیِ این نشئه به نشئه بعد عبور خواهد کرد -همه عبور میکنند: من، شما، دیگران، همه؛ جوان، پیر- نوع عبورکردن مهم است ... بالاخره از این مرحله و از این نشئه باید عبور کرد.»۱۳۹۸/۱۰/۱۳ حالا هم دوباره منطق همان است و نگاه هم همان و جهانبینی هم همان: «دنیا همین است. تعجبی ندارد. همه از هم جدا میشوند.»
🔹 انگار که تذکر و ذکر سنت الهی و یاد خدا، فضا را کمی تلطیف کرده باشد. در چنین فضایی است که پسر مرحوم دعایی جلو میآید و عرض ارادتی میکند و جملات و عباراتی بر زبان میراند که در سطرهای ابتدایی متن شرحش رفت. ادامه گفتوگو را هم آقا در دست میگیرند خطاب به ده دوازده نفر از آقایان و تعداد کمتری از خانمهایی که عقبتر ایستادهاند. فضای سنگین غم و عزا، قدری تخفیف یافته است. خطاب آقا هم خانوادگی و صمیمانهتر شده است. همین هم باعث میشود که ناخودآگاه، جمعیت راهی باز کند تا خانمها هم بیایند جلوتر. صدای آقا خطاب به نزدیکان آن مرحوم جاری میشود توی فضا: «شما ... [نسبت] خانواده آقای دعایی با ما در بودن و نبودن ایشان تفاوتی ندارد. از دوستان ما هستید و به همه شما علاقه دارم.»
🔸 انگار که یاد نیک آن مرحوم دارد از ذهن همه میگذرد. آقا هم بعد از تأمل و مکثی کوتاه ادامه میدهند: «آقای دعایی هم حیف بود!» ادامه ماجرا هم تسلی به چند خانم چادری انتهای صف است. آقا بهسمتشان میروند و مورد خطابشان قرار میدهند: «از قول من به خانم والده هم تسلیت بگویید.» چیزی به مغرب و پر کشیدن صدای اذان در آسمان نیمهابری پایتخت نمانده است. مرد سادهزیستِ رسانه و فرهنگ و سیاست در ابتدای راهِ سفر ابدی خود قرار گرفته است؛ مردی که شبیه هیچکس نبود جز خودش؛ از سادهزیستیاش گرفته که تا همین اواخر هم با پیکان سواری سفید اینطرف و آنطرف میرفت تا سلامت نفس و زندگی که کسی را نمیتوان یافت که منکرش باشد.
🔹 روی همین حساب هم هر قدر کلمات و واژهها و عبارات پیام تسلیت رهبر انقلاب را بالا و پایین میکنم، فرد دیگری را بهجز خود مرحوم سیدمحمود دعایی درخور این عبارات نمییابم: «ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیدهئی بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و سادهزیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است انشاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم.» ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
📝 یک حکم درسآموز
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب آقای سید عباس صالحی دامت توفیقانه
روزنامهی کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهائی از مردم عزیز بوده که غالباً سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس مییافته است.
چند وجهی بودن نگاهها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامهئی با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی میکرده، و اکنون نیز آنچنان است.
برادر انقلابی و پسندیده خصال مرحوم حجتالاسلام دعائی، که علاوه بر افتخار نمایندگی از سوی امام عظیمالشأن در آن روزنامه، از سوی اینجانب نیز سالها این مأموریت را بر عهده داشتند، به گونهئی شایسته توانسته بودند جهتگیری مزبور را رعایت کنند.
اکنون پس از درگذشت تأسفبار ایشان جنابعالی با سوابق درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی و تصدی مسئولیتهای خطیر در نظام جمهوری اسلامی، در صدر فهرست افراد مناسب برای اجرای این مأموریت میباشید. لذا اینجانب شما را به نمایندگی خود در موسسه و روزنامهی اطلاعات و مدیر مسئول آن روزنامه منصوب میکنم و توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۸ خرداد ۱۴۰۱
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نکاتی جالب و کمترشنیدهشده
درباره مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی (رضواناللهعلیه)
🔸 آقای دعایی؛ وزیر خارجه رهبر راحل انقلاب (قدّس سرّه)
🔹 اتاق ساده، کوچک و بدون منشی مدیر مؤسسه اطلاعات
🔸 چرا سیاسیونی که خود را طرفدار آقای دعایی میدانند، به زهد مثالزدنی ایشان اشاره نکرده و به آن اقتدا نمیکنند؟!
🔹 مرحوم حجةالاسلام سید محمود دعایی: «ما انقلاب نکردیم تا آقایان به آلاف و الوف برسند و بین خود با جامعه فاصله بیندازند!!»
🔸 بارها دیدم که ایشان به دستان مرحوم آیتالله مصباح یزدی (رضواناللهعليه) بوسه میزدند.
🔹 مرحوم حجةالاسلام دعایی، وفادار به ولایتفقیه بود.
🔸 پاسخ آقای دعایی به خبرنگار نسبت به مسائل انتخابات سال 1388: «هرچه حضرت آقا بفرمایند همان است!»
🔹 كرامتهای اخلاقی فراوانی از ايشان ديدهام که نمیتوانم تعریف کنم؛ زیرا از من قول گرفتهاند بين خودمان بماند.
🔸 میفرمودند: «من جایی میافتم و دست افراد را میبوسم که آنجا خرد شوم!»
🔹 داماد ایشان بعد از خبر رحلت ایشان به قرآن تفأل زده بود. این آیه آمده بود: «قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ» (انعام، 162)
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd