eitaa logo
✍️قلم زنی✒️
202 دنبال‌کننده
581 عکس
109 ویدیو
3 فایل
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم ذره ای بودم و مهـــر تو مـرا بالا برد اینجا محفلی است، برای قلم زنی در عرصه‌ی نگارش دل‌نوشته‌های تحلیلی، تاریخی و ناگفته‌هایی از جنس افکار زن نگار ارادتمند #فاطمه_شکیب‌رخ دکتری تاریخ تشیع @Shakibrokh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتابخانه شیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشن عاشورا در میان اهل تسنن مراکش اَللّهُمَّ اِنَّ هذا يَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَيَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الَْآکبادِ اللَّعينُ ابْنُ اللَّعينِ عَلى لِسانِكَ وَ لِسانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ... وَ هذا يَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِيادٍ وَ آلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِ ... اَللّهُمَّ فَضاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَ الْعَذابَ ... فرهنگ اموی در مغرب(مراکش) همچنان زنده است آجرک الله یا صاحب الزمان😭 https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
همچنان که حضرت شهیدة الحُزن و البکاء، رقیه بنت الحسین (سلام الله علیها) در منزل شام بلا، هنگامیکه رأس آغشته به خون پدر را در دامن گرفته و درد دل می نمود، فدایی بودن و فدایی شدن خویش را اینگونه ابراز نمودند: يا أبتاه ليتني كنت لك الفدى. يا أبتاه ليتني كنت قبل هذا اليوم عميا. يا أبتاه ليتني وسّدت الثرى، و لا أرى شيبك مخضبا بالدما ای پدر! کاش من فدایت می شدم! کاش قبل از این روز نابینا می شدم و زیر خاک می رفتم و محاسن آغشته به خونت را نمی دیدم! 🖋آنچه که در کلام حضرت عقیلة بنی هاشم، زینب الکبری (سلام الله علیها) به «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» (شریفه ۲۳ سوره مبارکه مریم) بیان گردیده، دلالت دارد بر اینکه این آيه شریفه در خصوص مصائب کربلاء و مصائب منازل السبایا، مصداق اتم و اکمل و مطلق می یابد؛ که هر یک از آنها آنقدر عظیم و ثقیل ، عمیق و طاقت فرسا هستند که چیزی جز «موت» نمی تواند حُرم و داغی آن را التیام بخشد؛ شأن و قدرشان، چیزی جز فدا شدن نیست و جبرانی ندارند جز بذل مهجه (دادن خون قلب) (۱۵)؛ همچنان که حضرت مولانا و صاحبنا بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مصائب سنگین و جانکاه جد شریفشان اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، هر صبح و شام، مهجة قلب مبارکشان، بدون اینکه استحاله گردیده و تبدیل به اشک شود، به همان صورت خون از چشمان مبارکشان جاری می گردد و این حال بر حضرتشان ادامه دارد تا جایی که می فرمایند از این داغ، جان می سپارم! : حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب. منابع: موسوعة كربلاء ج۲ ص۴۸۵؛ المنتخب فی جمع المراثی و الخطب طریحی، صص ۱۳۶ و۱۳۷؛ فرازی از زیارت ناحیه مقدسه. @Ghalamzaniii
«جامعه منفعل، به خود پرستی دچار است» وقتی می پرسیم چرا امر به معروف نمی کنید می گویند با حرف چیزی درست نمی شود! ضمن آنکه شنیدن توهین «خاطرم را مکدر می کند»! هنگامی که از اخبار و یا وقایع کشور برایشان می خوانیم، رو بر می گردانند و از شنفتن آن مکدر می شوند! می گویند ما که کاری از دستمان بر نمی آید بهتر است که ذهنمان درگیر نشود! اینگونه است که می بینیم «جامعه ای منفعل» افرادی را شامل خواهد شد که حتی حاضر نیستند، خاطرشان را برای یکدیگر مکدر کنند! و این جامعه در واقع همان خود پرستی را انتخاب کرده که دقیقا مانع اصلی به خدا رسیدن است! شبیه این مردم در جامعه ی امام حسین علیه السلام نیز وجود داشت و سبب فروپاشی مقدمات اتحاد برای باز پس گیری حکومت از مسیر ظلم گردید، همان هایی که بعد از کشته شدن امام زمانشان، برای جبران غفلت، به قیامی بی حاصل، برای کشته شدن خویشتن روی آوردند! آنان حسین (ع) را به هنگام یاری نکردند، زیراکه می پنداشتند کاری از دستشان بر نمی آید! و از یک دست صدایی بلند نمی شود! راستی در خانه نیز ماندند تا خاطر همسرانشان مکدر نشود و فرزند دختر رسول خدا(ص) در غربت، مظلومانه کشته شد تا نظم دنیای آنها به هم نریزد! این بند را با این سخن به اتمام می رسانم که حسین (ع) تنها گریه کن و عزادار نمی خواهد! چرا که در همان هنگام، که هیچ امیدی برای ادامه حیات خویش نمی یافت، با ندای «هل من ناصر ینصرونی» به میدان مبارزه بازگشت! و ناصران را فرا می خواند، یعنی کسانی که برای راه حسین(ع)، مال و اهلشان را فدا کند و نه اینکه نگران مکدر شدن خاطر خویش باشد! و نه اینکه با شنیدن توهین در راه خدا، خسته شوند! من و شما که خویشتن را عزا دار سیدالشهدا می دانیم اگر قرار باشد که از مبانی شرعی در جامعه ای بنام اسلام، نتوانیم دفاع کنیم، در نشر آن کوشا باشیم و یا نسبت به اجرای آن بی تفاوت باشیم، چگونه خویشتن را محب و یا پیرو مکتب حسین (ع) می توانیم بنامیم؟! مگر نه اینکه در جامعه ای که مردم آن از حقایق دینی و سیاسی بی خبر باشند، امام زمانش کشته می شود و خاندانش به اسارت می روند! پس چرا نسبت به آگاهی از حقایق موجود بی تفاوت هستیم؟! آیا حتما باید حسینی دیگر کشته شود که به خواب رفتگان خویشتن را دریابند؟! من و شما موثریم و باور بی اثر بودن ما در جامعه، همان انفعالی ست که همچون درد مزمن جامعه را به بی غیرتی مبتلاء خواهد کرد! اگر نسبت به مسائل زمان خویش آگاه و مسلط نباشیم هنگامی که حسین (ع) در صحنه کربلا وارد می شود، تشخیص درست و نادرستی دعوت امام، برای ما میسر نمی گردد! و یا سستی، ما را از یاری امام باز می دارد! ما اثر گذار هستیم بر خانواده ی خویش، بر دوستان خویش، بر عصر خویش، حتی که اگر از خانه خارج نشویم! و این از آن روست که توجه، حساسیت و رفتار ما به حقایق جامعه، رویکرد تربیتی و اعتقادی فرزندان ما را مشخص می کند، همان فرزندانی که تربیت اجتماعی آنان، آینده ایران اسلامی را رقم می زند. فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«آفت جامعه منفعل» در حدیثی از امام صادق (ع) است: «اِرتدّ النّاس بعد الحسین الا ثلاثه» یعنی بعد از واقعه عاشورا، فقط سه نفر ماندند؛ البته به این معنی نیست که مردم از دین برگشتند؛ بلکه مردم دچار دو آفت شدند: 1. آفت ترس: عده ای از شکنجه، زندان و کشته شدن به وسیله حکومت طاغوت می ترسیدند، این آفت بیشتر در عامه مردم بود. 2. آفت دلبستگی به دنیا؛ عده ای برای از دست ندادن زندگی راحت و مزایای دستگاه خلافت، امام سجاد (ع) را حمایت نکردند، این آفت بیشتر در طبقات بالاتر بود (کتاب همرزمان حسین (ع)، آیت االه خامنه ای) آیا در جامعه کنونی نیز مردم بعد از انقلاب دچار این دو آفت نشده اند؟! آفت ترس: امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند! آفت دنیا طلبی: اولویت و دغدغه اصلی بسیاری، کمبودهای مادی شده است! @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گذری‌بر گذری‌بر (ع) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر (قبل‌وبعداسلام) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر و گذری‌بر گذری‌بر و تاریخ‌پژوهان! به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید... 📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜 (وابسته‌به انجمن‌علمی‌تاریخ‌جامعةالزهراء(س)) 🌐 http://eitaa.com/tarikh_j -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مامور اطلاعاتی امریکا بطور عمومی و در حضور نمایندگان کنگره، از خبر انهدام یک سفینه فضایی و‌ شناسایی بازمانده های بیولوژیکی سرنشینان آن سخن گفت!!! جدا از صحیح یا غلط بودن این خبر این نکته را باید در نظر گرفت که در حاضر، وجود یک دشمن فضایی مشترک و تخصص آمریکا در مهار آن، برای اتحاد جهان و فرماندهی رو‌ به افول آمریکا، لازم است! ضمن آنکه، چینش نحوه این خبر در اعلام عمومی، تلاشی برای حفظ برتری جایگاه علمی آمریکا به نظر می آید! ظرفیت پذیرش آمادگی و عزم جدی عموم جهان، برای مقابله با نیروهای غیر انسانی و‌ در آینده ماورایی نیز هدف دیگر نشر این خبر می تواند باشد چراکه کشور آمریکا دارنده ی بیشترین موسسات مهدویت و مهدی شناسی در جهان است و طبیعتا از آثار وقوع آخر الزمان و حضور نیروهای غیبی مطلع می باشد! با اینحال می دانیم که مستند سازی این خبر به عنوان یک دستاورد بی همتا، چندان دور از ذهن و ناممکن نخواهد بود و بزودی با ارائه مستنداتی درون کشوری (مثلا به دلیل مسائل امنیتی) از آمریکا روبرو خواهیم شد! فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
『 🔥قبر معاویه ی ملعون... عاقبت و جایگاه دشمنان اهل بیت در دنیا زباله دانی و در آخرت جهنم و عذاب شدید هست الحمدالله🙏 اَللّهُمَّ الْعَنْ اَباسُفْیانَ وَ مُعاوِیَةَ وَ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَةَ عَلَیْهِمْ مِنْکَ اللَّعْنَةُ اَبَدَ الاْبِدینَ
گردنت را مي شكست آنجا اگر عباس (ع) بود! @Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شهید، آیت الله مطهری در نقل خاطره ای از آیت الله عظمی بروجردی می فرماید که جناب بروجردی از نحوه عزاداری مردم قم ناراحت بودند و لذا جمعی از مسئولان هیئات قم را فراخواندند. آقای بروجردی از ایشان پرسیدند که مرجع تقلید شما چه کسی است؟! همه به اتفاق گفتند شما آقا فرمودند منِ مرجع تقلید این نحوه عزاداری شما را جایز نمی دانم! یکی از حاضرین گفت ما در تمام سال از شما تقلید می کنیم‌ الا یک روز از سال (عاشورا)! به راستی «ایمان انتخابی»، برداشت کورکورانه مردمی است که قمه زنی در روز عاشورا را عشق به امام حسین (ع) می دانند! و نسبت به اشاعه فحشا در جامعه حسینی (ع) بی تفاوت هستند! اسلام و تشیع انگلیسی، همان چهره ی مخروب و دلپذیر غرب امانیسم است که به راحتی در مجامع خالص اسلام رسوخ کرده است! فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه نمی خواهد تنی که سر ندارد… یک جای سالم اندر آن پیکر ندارد… جایی برای بوسه ی مادر ندارد… @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی الله علیک یا اباعبدالله «چرا عاشورا بخوانیم؟» عاشورا را هر روز بخوانیم چرا که قرائت کننده در این دعا مقامات بسیاری را از خداوند متعال طلب می کند که دست یابی به این مقامات آدمی را در جایگاه عرفا قرار می دهد؛ ۱ _مقام خونخواهی امام حسین علیه السلام ان یرزقنی طلب ثار ک... ۲ _مقام وجاهت عندالله (آبروداری نزد خدا) اللهم اجعلنی عند ک وجیها ۳ _مقام معیَّت و همراهی با معصوم ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخر ۴ _درخواست گره خوردن با معصوم در تمام مراحل زندگی اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد ... ۵ _مقام شهادت مماتی ممات محمد و ال محمد ۶ _رسیدن به مقام محمود ان یبلغنی المقام المحمود (مقام محمود یعنی مقام شفاعت از نگاه عموم مفسران) ۷ _مقام مشارکت در مصیبت ولی معصوم لقد عظمت الرزیه.....بک علینا و اسئل الله بحقکم....ان یعطینی بمصا بی بکم..(یعنی مصیبت مال منه) الحمدلله علی عظیم رزیتی ۸ _مقام برائت از دشمنان و ایام حیاتی بالبرائه منهم... ۹ _مقام لعن اللهم العن اول ظالم ظلم ۱۰ _مقام سلم انی سلم لمن سالمکم ولی لمن والاکم ۱۱ _مقام حرب حرب لمن حاربکم ۱۲ _مقام ایثار بابی انت و امی ۱۳ _مقام قربه الی الله (آخر مقامه این مقام) انی اتقرب الی الله... اللهم انی اتقرب الیک .. ۱۴ _مقام دوستی و نزدیکی به اهل بیت انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ..... ۱۵ _مقام معرفت اهل بیت (من مات ولم یعرف امام زمانه میت میته جاهلیه) اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم.. ۱۶ _مقام ثبات قدم و نداشتن تزلزل ان یثبت لی عندکم قدم صدق_ ثبت لی قدم صدق عند ک مع الحسین... ۱۷ _مقام رجعت که رسیدن به این مقام توفیق بسیار می خواهد. ۱۸ _مقامی که خداوند به بنده اش درود بفرستد. اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمه و مغفره @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زنان در عهد باستان به روایت ویل دورانت
برنامه امشب جهان آرا با حضور استاد شهریار زرشناس! @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسید چرا امر به معروف و نهی از منکر واجب هست؟ جواب داد چون لازمه زندگی اجتماعی، محیط سالم، پاک و امن هست! آنهم در زندگی که باید همه از هم سبقت بگیرند تا به مقصد برسند، درست مثل همان اتوبانی که برای حفظ جان دیگران خلاف قانون نمی توان حرکت کرد! @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نسبت به بیت‌المال بسیار حساس بود! ‏وسایل خانه‌اش را به نیازمندان می‌داد! ‏خودروی هدیه شده از طرف مقامات را قبول نمی کرد! خانه خودش را به یکی از نیروهای نیازمند خویش داد! او که شهادت لباس برازنده ای برایش بود... شادی روح همه شهدا و شهید اللهم صلی علی محمد و آل محمد @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«به بهانه ششم آگوست» آموزه های دینی در تمام ادیان شکل دهنده ی بینش، باور و حتی شخصیت پیروان آن می باشد، اینکه به کرات دیده شده که برعلیه مبانی و آموزه های اسلام و به خصوص تشیع هجمه تخریب بسیار بالاتر از سایر ادیان است، برآمده از ویژگی و ساختار آموزشی حق محوری و حق طلبی اسلام ناب متصور است! از جمله مهمترین این آموزه ها که از تشعشع قیام عاشورا باقی مانده، حماسه سازی و حماسه پروری و به تبع آن نهادینه سازی فرهنگ ظلم ناپذیری و شهادت طلبی در راه احقاق حق است که در پیروان مکتب حسینی پرورانده می شود! به جدیت باید گفت که تنها همین یک ویژگی، سبب تفاوت مردم ایران اسلامی با دیگر اقوام شده که در برگ برگ وقایع تاریخ اسلامی قابل مشاهده است. با گذشت از ماندگارترین وقایع تاریخ جهان که بدون تردید انقلاب اسلامی ایران در شمار آنست، در خرده حوادث دوران معاصر نیز قابل تشخیص است. برای مثال زمانی که «ناو آمریکاییِ وینسس» هواپیمای ایرباس ایرانی را با موشک هدف قرار داد و همه ۲۹۰ سرنشین هواپیما جان باختند و به دریا افتادند، پس از حادثه مردم بندرعباس تا یک سال ماهی از دریایی که به خون عزیزانشان رنگین شده بود، نخوردند! در واقع هموطن های ما با این اقدام خشم از ظلم و جنایت ظالم را با دست خالی نشان دادند! حال آنکه مانند این حادثه که البته به شکل فجیع در ژاپن اتفاق افتاد با صورت بندی دیگری از طرف مردم و دولت ژاپن روبرو شد؛ چنانچه در کتاب کاهن‌ معبدجینجا در ماجرای ششم اگوست (بمباران هیروشیما) نوشته شده است که پس از وقوع بمباران هیروشیما توسط آمریکا آنچنان این حادثه به فراموشی سپرده شد که گویی، حرفی از هواپیمای آمریکایی نیست و بمب خود به خود منفجر شده است، با اینکه از زمان انفجار بمب تا به کنون بیش از ۳۰۳ هزار نفر در اثر این جنایت جان باخته‌اند.. آقای یامین پور نویسنده کتاب از قول کاهن معبد، آورده است که ما به ۳ دلیل از آمریکایی‌ها کینه نداریم و دشمنی نمی‌کنیم. یک اینکه آمریکایی‌ها بعد از انفجار بمب به ما کمک کردند تا افراد مجروح را مداوا کنیم. هر چند که پول کمک هایشان را از ما گرفتند! دوم اینکه ما ژاپنی ها معتقدیم باید گذشته را به رودخانه ریخت و فراموشش کرد! سوم اینکه ما بودایی هستیم و بودایی‌ها به تقدیر اعتقاد دارند. بنابراین با خود پنداشتیم که این تقدیر برای ما ثبت شده بود که در چنین روزی به این وسیله کشته شویم! از این رو، دلیلی ندارد که کینه آمریکایی‌ها را در دل داشته باشیم. شاید با درک مصداقی همین مقایسه کوچک بین دو ملت ایران و ژاپن، امکان فهم علت تلاش های بی وقفه و بی شمار غربی ها برای تغییر فرهنگ دینی ایرانیان در دوران معاصر مشخص شود! آنچه سالها همچون گنجی مستور ملت ایران را از اشغال و سرخم نمودن در برابر ظلم بر حذر داشته، تربیت دینی مردم ما در مکتب حسین علیهماالسلام بوده است، همان ظرفیتی که توانایی بسیار بالایی در حل مشکلات فرهنگی و اعتقادی کنونی کشور ما نیز خواهد داشت، درحالی که حق آن آنچنان که باید باشد ادا نمی شود! ایکاش که به الگوی ترسیمی و‌ اعتقادی آن پیر فرزانه که در حفظ اسلام بیان نمود، دل و جان را بسپاریم و در صدد استفاده از ظرفیت این ارزش بزرگ برخیزیم، او که روح خدا بود فرمود: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است! فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
هدایت شده از یادداشت‌💌✍
. نجمه صالحی درطول تاریخ کتاب‌های زیادی با عنوان مقتل الحسین علیه‌السلام به نگارش در آمده است. اما نکته مهم در این زمینه، شیوۀ گزارش‌گری مورخان از این واقعه است. بر اساس مباحثی که در فلسفۀ تاریخ مطرح می‌شود، تاریخ‌نگاری امری خود خواسته از طرف مورخ است. مورخان از میان گزارش‌های مختلف، به سلیقۀ خود از منابع مختلف مواردی را انتخاب نموده و در نوشته‌های خود نقل می‌کنند. به عبارت دیگر، مورخان آنچه را که خود صلاح می‌دانستند، در کتب تاریخی می‌نوشتند. معیار این صلاحیت تحت تأثیر عقاید مورخ، علایق شخصی، خواسته‌های وی، فضای سیاسی و اجتماعی دوران، ارزش‌های حاکم بر جامعه و نظایر آن بوده است. در تاریخ‌نگاری مسلمانان، نمونه‌های فراوانی را در منابع تاریخی می‌توان یافت که مورخان، حوادث را نقل نکرده و خود نیز به این عدم نقل حادثه، تصریح کرده‌اند. نمونۀ مشهور در این زمینه، محمد بن جریر طبری، مورخ معروف، است. وی بارها در کتاب خود می‌نویسد که از ذکر برخی از حوادث خودداری ورزیده و یا نقل آن را خوش نداشته است. به‌عنوان نمونه، در حوادث مربوط به اختلاف میان جناب ابوذر با عثمان، وی می‌نویسد که از ذکر آنها کراهت دارد. وی در جای دیگری از کتاب خود، گزارش نامه‌نگاری‌های میان محمد بن ابی‌بکر و معاویه را خوش نداشته است. وی در چندین جای دیگر کتاب خود نیز به حذف و عدم ذکر وقایع اشاره کرده است. به نظر می‌رسد، طبری به دلیل اینکه این دو حادثه با اعتقاد وی به عدالت صحابه منافات داشته، آن‌ها را در کتاب خویش نقل نکرده است. این عدم ذکر برخی رویدادها، نوعی محافظه‌کاری مورخانه است. البته این سخن به این معنا نیست که به گزارش‌های تاریخی، نمی‌توان اعتماد کرد، بلکه به این معنا است که در بررسی رویدادهای تاریخی باید به تأثیر دیدگاه‌های مورخان در گزارش آن، توجه داشت؛ به ویژه در حوادثی که بحث با مسائل اعتقادی ارتباطی تنگاتنگ دارد، باید توجه داشت که مورخان چگونه به گزارشگری رخدادهای تاریخی پرداخته‌اند؛ به ویژه در موضوعات مرتبط با شهادت امام حسین علیه‌السلام، که یکی از مهم‌ترین حوادث در مرزبندی اعتقادی جامعۀ اسلامی بود!   ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60