هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#فکر_کردن_درد_دارد
💢قاتلان حسین(ع)
چرا #سیاست_شناسی مهم است؟
✅در تاریخ صدر اسلام، با دو گروه مواجه هستیم که بیشتر از آنها شنیده ایم:
#خوارج و #معاویه (اهل شام)
این هر دو گروه، در تغییر و تحریف مسیر اسلام اثرگذار بوده اند و هنوز هم #افکار آنها حیات فکری دارد (داعش).
✅اما علی(ع) فرمود بعد از من #خوارج را #نکشید زیرا آنها حق طلبانی احمقند و در دین شناسی دچار حماقت شده اند، از سوی دیگر حضرت، توصیه و سفارش به دفع خطر #معاویه میکنند، و دشمن اصلی آنها را اهل شام میدانند نه خوارج.
✅علت چیست؟
باوجود خشک مغز بودن و جمود شدید #خوارج چرا امیرالمومنین، معاویه را خطرناکتر میداند؟
پاسخ این پرسش مهم را در #سیاست باید جست، معاویه و عمر وعاص، برخلاف خوارج به شدت و زیرکانه اهل سیاست ورزی بودند و از عدم اطلاع مردم بیشترین سود را میبردند.
✅اگر تاریخ سیاسی و عملکرد #معاویه را مورد مطالعه قرار دهید، به این نتیجه خواهید رسید که اگر #مردم در عرصه سیاست خام و بی بصیرت باشند، چگونه مورد بهره برداری قرار میگیرند و به قاتلان حسین(ع) تبدیل میشوند
✅کسانی که دین را بدون آگاهی سیاسی به مردم معرفی میکنند، متوجه این خطر بزرگ نیستند که #سیاست_معاویه_صفتان در نهایت به گودال قتلگاه ختم میشود.
مردمی که سیاست ندانند مورد بهره برداری قرار میگیرند.
#علیرضا_زادبر
📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@GhararGahShayeat
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
◾️بسم الله الرحمن الرحیم 🖋 #قسمت_ششم #آسیب_شناسی_هیئات ✍ یکی از مواردی که بسیار دیده شده است این
◼️ بسم الله الرحمن الرحیم
🖋 #قسمت_هفتم
#آسیب_شناسی_هیئات
✍ هیچکس مخالف شور خوانی و نو آوری در سبک نیست.
اینکه در طول این سالها مداحی ها سبک های خود را تغییر دادند درست است. اما محتوای سبک و شعر هم مهم است
قدیم الایام چای ریز هیئت و مستمعین اشعار بلند و پرمحتوای عمان سامانی ، پروانه ، چایچی و... بلد بودند و مادحین و اشعاری سنگین و زیبا در منقبت و مصیبت اهل بیت علیهم السلام میخواندند و می سرایدند.
👈 اما امروز محتوای شعرها عوض شده است تمام اشعار در این چند جمله خلاصه میشود.
👈 من به شور و شینم، من دارم پرواز میکنم دور گنبد ، چه چشای خوشگلی داری ، قربون چشمای نازت برم 😳،
👈 میخواهید شور بخوانید بخوانید اما اشعار پر محتوا و سنگین بخوانید👉
. مستمعین هم سطح توقعشان پایین آمده هر آنچه بخوانند میگویند قشنگ است 😢
👈 چون اشعار قدیمی را گوش نداده.
اشعاری که حاج اکبر ناظم میسرود.
اشعاری سنگین و زیبا مانند:
فنادُ عباس یا ایها الناس /انی انابن المرتضی حیدر کرار / مولای یا حسین سید کونین / پروانه شمع سر ولی اله ابرار
👈 سلام ما سلام ما به کربلای اطهرت
سلام ما سلام ما به اشک گرم دخترت
بود صاحب همتی در نشاتین / همقدم عباس را بعد از حسین
بود اندر خیمه فخر انام / کودکی شش ماهه اما تشنه کام / شیر دل بود و لبی پر نوش داشت / در رگش خون حسینی جوش داشت /
🔸قدیم نام ابی عبدالله علیه السلام را با قداست میبردن شور هم میگرفتند و میگفتند حسین
الان میگویند دیسین بیسن اوسین 😱😱😱😱😱😱😱😱😱
🔸 اشعار و سبکهای در شان اهل بیت علیهم السلام را از مادحین و شعرا بخواهیم ...
👈 این تمام حرف ما بود و هست و خواهد بود....
✍ فرهنگ داورپــنـــاه
⚜مجله مجازی عقیق⚜
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
والله العالم
شماره شبهه:2661
🔆متن شبهه:
مگه امام حسین و یارانش تو جنگ پیروز نشدن؟
خب پس چرا عزاداری میکنیم
باید جشن بگیریم
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣اگه قرار به استدلال این شکلی باشه، اصلا گریه و عزاداری حتی برای از دست دادن نزدیکانمون رو هم باید تعطیل کنیم.
چون در اصل امانت خدا رو بهش برگردوندیم و این جای خوشحالی داره نه جای گریه.
2⃣"استاد شهید مطهری نیز به این پرسش در کتاب حماسه حسینی، به صورت مفصل پاسخ داده؛ ایشان از جمله چنین نوشته ... شهادت، موفقیت است نه شکست. مگر نه این است که على علیه السلام همواره آرزوى شهادت مىکرد و مىگفت: «لالْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّیْفِ اهْوَنُ عَلَىَّ مِنْ میتَةٍ عَلى فِراشٍ ...» ، مگر نمىگفت: «وَ اللَّهِ لابْنُ ابى طالِبٍ انَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ امِّهِ»؟! مگر بلافاصله پس از ضربت خوردن از ابن ملجم نگفت: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ»؟! مگر در وقتى که در بستر افتاده بود نگفت: «... وَ ما کُنْتُ الّا کَقارِبٍ وَرَدَ وَ طالِبٍ وَجَدَ»؟! مگر سید الشهداء نگفت: «وَ ما اوْلَهَنى الى اسْلافِى اشْتیاقَ یَعْقوبَ الى یوسُفَ»؟! مگر نگفت: «لا ارَى الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ لَا الْحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ الّا بَرَماً»؟!
3⃣ ولی این مطلب را با مقیاس دیگرى هم باید سنجید و آن، مقیاس اجتماعى است. ... اسلام یک سلسله حبّ و بغضهاى منطقى دارد. دستور ائمه اطهار به اقامه عزاى حسین بن على علیه السلام- به خاطر تشفّى قلب حضرت زهرا فى المثل نیست، حضرت زهرا أَجَلُّ شأناً از این امور است؛ براى احیاء نیت حضرت سید الشهداء و حضرت زهراست.
از این جهت اظهار تأثر مىشود که چرا چنین حادثهاى واقع شد. به منزله «آخ» است که مبادا تجدید شود. براى تقویت روح مبارزه است.
@GhararGahShayeat
4⃣ البته تجلیل شهادت و جشن شهادت نیز اگر به شکل معنوى و اخلاقى باشد نه آنطور که فعلًا در عید کریسمس معمول است، ممکن است تشویق به جهاد در او باشد؛ اما تشویق به تنهایى کافى نیست؛ حبّ و بغض باید با هم توأم باشد تا روح مبارزه در شخص پیدا بشود. احیاء روح مبارزه به این است که مظاهر ظلم و کفر همواره در برابرمان فرض شود و به آنها لعن و نفرین شود و آرزوى قطع و قمع آنها تلقین گردد، همانطور که در رَمْى جمرات همیشه ما باید شیطان را مجسم فرض کنیم و به او سنگ پرتاب کنیم. غرض این نیست که آرزوى مردن فقط تلقین شود. آرزوى مردن فقط خوب نیست. غرض آرزوى شهادت است. آرزوى شهادت وقتى محقَّق میگردد که انسان خود را در مقابل صف مخالف ببیند و از پیشرفت آنها و عملى شدن نقشه آنها در اجتماع متأثر گردد، و توأم با اشک شوق براى خوبان و سرمشقهاى عالى انسانیت، آتش خشمش براى مظاهر کفر و ظلم زبانه کشد. ...
5⃣پس شهادت را اگر به مقیاس فردى بسنجیم باید موفقیت بشماریم و جشن بگیریم و شادى کنیم، ولى اگر به مقیاس اجتماعى در نظر بگیریم باید از یک نظر آن را شکست جامعه بدانیم، جامعه اى منحط که خود سید الشهداء فرمود: «وَ عَلَى الْاسْلامِ السَّلامُ اذْ قَدْ بُلِیَتِ الْامَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یَزیدَ» و امثال این کلمات؛ و از نظر مصالح اجتماعى و تجدید و احیاء روح مبارزه و نبرد در راه حق البته ایجاد مکتب گریه و تأثر، مؤثرتر و مفیدتر است.
مجموعه آثار استاد شهید مطهری (حماسه حسینى(1 و 2)، ج17، ص 567- 568
6⃣همچنین حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این پرسش که: " چرا سوگوارى میکنیم؟! میگویند اگر امام حسین علیه السلام پیروز شد، پس چرا جشن نمىگیریم؟ چرا گریه مىکنیم؟ آیا این همه گریه در برابر آن پیروزى بزرگ شایسته است؟"، نوشته است: آنها که این ایراد را مطرح میکنند، «فلسفه عزادارى» را نمیدانند و آن را با گریه هاى ذلیلانه اشتباه میکنند.، آنگاه گریه را به چهار قسم: 1- گریه شوق، 2- گریه عاطفى، 3- گریه پیوند با هدف و 4- گریه ذلّت و شکست) تقسیم کرده و با ذکر تعریف و مثال برای هر کدام، افزوده است: هرگز براى امام حسین علیه السلام چنین گریه اى (گریه ذلّت و شکست) مکن که او از این گریه بیزار و متنفّر است؛ اگر گریه مىکنى، گریه شوق، عاطفه، و پیوند با هدف باشد. ولى البته مهمتر از سوگوارى، آشنایى با مکتب امام حسین علیه السلام و یاران او، و پیوستگى عملى به اهداف آن بزرگوار و پاک بودن و پاک زیستن و درست اندیشیدن و عمل کردن است.
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
✳️ پلیس کربلا درگیری زائران ایرانی وعراقی را تکذیب کرد
شایعات منتشر شده از سوی تفرقه افکنان، در خصوص بروز درگیری میان شهروندان ایرانی و عراقی در کربلا از سوی پلیس این شهر تکذیب شد./ ایرنا
📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@GhararGahShayeat
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#تحریفات_عاشورا ( قسمت چهارم ) ﴾﷽﴿ ✒دامادی حضرت قاسم علیه السلام 📚از این بالاتر می گوید در همان
#تحریفات_عاشورا
( قسمت پنجم )
✍ و می گویند حضرت فرمود من در همین جا میخواهم دخترم را برای پسر برادرم عقد بکنم و یک شکل از عروسی هم که شده است من در اینجا راه بیاندازم.
✍ یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانی های قدیم ما هرگز جدا نمیشد، عروسی قاسم نو کدخدا؛ یعنی نو داماد بود، در صورتی که این در هیچ کتابی از کتاب های تاریخی معتبر وجود ندارد.
👈ادامه دارد........
📚 منبع حماسه حسینی؛ استاد شهید مطهری
نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
⚜مجله مجازی عقیق⚜
http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
هدایت شده از چشم های منتظر مائده
این صلوات معادل ده هزار صلوات میباشد:
اللهُمَ صَلِّ عَلَی سَیِّدنا و نبیِّنا مُحَمَدٍ و آلِه مَااختَلَفَ المَلَوان و تَعاقَبَ العَصرانِ وَکَرَّ الجَدیدانِ وَاستَقْبَلَ الفَرقَدانِ و بَلِّغ رُوحَهُ و اَرواحَ اَهلَ بَیته منِّی اَلتَّحیَّهَ وَ السَّلام
منبع:تفسیر روح البیان/ج۷/ص۲۳۴
شماره شبهه :2662
🔆متن شبهه:
چرا سال قمری ازماه محرم شروع میشود مگر پیامبر(ص) در ماه ربیع الاول هجرت نکردند؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز میگردید.(۱) علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز میگشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید میشدند.
2⃣با هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیعالاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(۲) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا میگفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست»
شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماهها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سالهای پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار میگرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده میشد.
3⃣گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمانهای متعدد نظیر صلح، خراج، جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسهای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟
امیرمومنان علی بنابیطالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود».
پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیعالاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیعالاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد.
4⃣ اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار میدهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(۳)
5⃣نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام سال هجرت پیامبر قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت... عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد.
پی نوشتها:
(۱). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، چاپ اول، ج ۸، ص ۴۶۰.
(۲). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۳.
(۳). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۶.
منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
#شبهات_ماه_محرم
💢آیا درست است که امام حسین(ع) می خواست از #رطوبت دهان علی اصغر استفاده کند؟ آیا #روضه صحت دارد؟
✅آنچه بیان شده است نه با نقل و متون تاریخی سازگاری دارد و نه با عقل، به این معنا که اولا؛ این مطلب در هیچ یک از منابع و مقاتل، ذکر نشده است
ثانیا؛ چنین چیزی با مبانی عقلانی سازگاری ندارد یعنی از سویی امکان ندارد که از رطوبت دهان طفلی، بشود آنقدر استفاده کرد که گلویی برای خطبه خواندن و یا ادامه دادن آن تر بماند؟! و از سوی دیگر از هیچ انسان عاقلی چنین کاری سر نمی زند تا چه رسد به امام حسینی (ع) که امام معصوم است و بهره مندیِ کامل و همزمانش از عقل و عشق، همه را مبهوت کرده است.
📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
@GhararGahShayeat