eitaa logo
قرارگاه فرهنگی مه شکن
611 دنبال‌کننده
24.5هزار عکس
3.5هزار ویدیو
210 فایل
امام خامنه ای حفظه الله: "در فضای مه آلود فتنه چراغ #مه_شکن لازم است که همان بصیرت است." ارتباط با مدیر: @M_khaadem
مشاهده در ایتا
دانلود
یادگاری.mp3
1.49M
🎧🎧 📘 حکمت ها و اندرزها 🔹 انسان، مربی خود 👤 امیرحسین یادگاری @Gharargah_mehshekan
✳️ ظلم به نفس 🍃ز دست غیر ننالم چرا كه همچو حباب/ همیشه خانه خراب هوای خویشتنم 🔹در قرآن كریم آیات زیادی هست كه از مسئله ی ظلم به نفس یاد می كند، مثل اینكه می فرماید: «همانا خداوند به آنها ظلم نمی كند، آنها خودشان بر خودشان ظلم می كنند. » [توبه/70] ظلم به نفس یعنی ظلم به خویشتن. این سؤال پیش می آید كه چگونه ممكن است كه آدمی به خویشتن ظلم می كند؟ زیرا ظلم از بدخواهی پیدا می شود و ممكن نیست كسی بد خود را بخواهد. ☑️ جواب این است كه علت ظلم به نفس دو چیز است؛ یكی غفلت و جهالت. درست است كه ظلم بدخواهی است و آدمی نمی تواند بدخواه خود باشد، ولی لازمۀ این قیاس این است كه انسان عالماً عامداً و با توجه به اینكه ظلم می كند هرگز به خود ظلم نمی كند، اما مانعی ندارد كه به صورت نیك خواهی و به خیال خیر رساندن به خود بدخواهی كند و به خودش شر و ضرر برساند. از قضا غالب بدبختی های انسان همانهاست كه خودش به دست خودش با نیت خیرخواهی برای خود به وجود آورده است، از روی جهالت و نادانی به خیال اینكه به خودش خیری برساند شری رسانده است. لهذا گفته اند: دشمن به دشمن آن نپسندد كه بی خرد/ با نفس خود كند به مراد و هوای خویش مردی به یكی از صحابۀ پیغمبر نامه نوشت و از او اندرزی خواست. مرد صحابی در جواب نوشت: «به آن كس كه از همه بیشتر او را دوست می داری بد نكن. » آن مرد معنی این جمله را نفهمید و توضیح خواست كه این چه اندرزی است! مگر ممكن است كه من كسی را زیاد دوست بدارم و آنگاه به او بدی بكنم؟ ! مرد صحابی در جواب نوشت: «بلی ممكن است. مقصود من از آن كس كه او را از همه بیشتر دوست می داری فقط خودت هستی كه از روی جهالت و نادانی به خیال خوبی به خودت بدی می كنی. همۀ گناهانی كه مرتكب می شوی به خیال خودت حظّ و بهره ای به خودت می رسانی و حال آنكه همه در حقیقت جز دشمنی و رفتار خصمانه با خود چیزی نیست. » 👈پس یك علت ظلم به نفس جهالت و نادانی است. ☑️ علت دیگری هم هست كه آن هم مهم است. انسان گاهی عالماً عامداً و نه از روی جهالت، به خودش بدی می كند. این دیگر شگفت انگیز است. برای فهم این مطلب باید مقدمه ای عرض كنم: حُكَما قاعده ای دارند، می گویند علتهای این جهان بر دو قسم است: علت فاعلی و علت قابلی. علت فاعلی یعنی آن عاملی كه كننده و موجد یك اثر است. علت قابلی یعنی عاملی كه پذیرنده ی اثر است. مثلاً نقاشی كه تابلویی روی یك صفحه به وجود می آورد، خود نقاش علت فاعلی است زیرا اثر یعنی آن تابلو از ذوق او و فكر او و از هنر دست او ناشی شده، و اما آن صفحه كه تابلو بر روی آن نقش بسته علت قابلی است، و هركدام از ایندو اگر نبودند آن نقاشی به وجود نمی آمد. بعد قاعدۀ دیگری دارند و می گویند: همیشه علت فاعلی باید غیر از علت قابلی باشد؛ یعنی یك چیز نمی تواند هم فاعل باشد و هم قابل، هم دهندۀ اثر باشد و هم پذیرندۀ آن. اگر كسی به قاعدۀ دوم ایراد بگیرد و بگوید: چگونه ممكن نیست كه یك چیز هم علت فاعلی باشد و هم علت قابلی و حال آنكه نمونۀ آن را ما مشاهده می كنیم و آن طبیب است كه هنگامی كه مریض می گردد خودش خودش را معالجه می كند؟ ✅ در جواب می گویند: تو در اینجا اشتباه كرده ای كه خیال كرده ای یك چیز است كه هم فاعل است و هم قابل. درست است كه یك طبیب یك انسان است، اما یك انسان در عین اینكه یك شخص است جنبه های مختلف دارد، از آن جمله چون بدن دارد و مریض می گردد، و از یك سوی دیگر فكر دارد و علم و اطلاع پزشكی دارد؛ این علم و فكر اوست كه بدن او را معالجه می كند، پس باز هم فاعل غیر از قابل است. 🔅 این سؤال كه چگونه ممكن است كه یك نفر انسان خودش به خودش ظلم كند، خودش هم ظالم باشد و هم مظلوم، نظیر همان سؤال است و جوابی هم كه در اینجا باید داده شود نظیر همین جواب است. اینكه می گویند انسان به خودش ظلم می كند، یعنی انسان هم عقل دارد و هم شهوت، شهوتش به عقلش ظلم می كند، حق عقل را كه علم و یادگرفتن و سپس اطاعت كردن است پامال می كند؛ یعنی هوا و هوسش بر قلب و ضمیر و وجدانش ستم می كند. مثلاً یك نفر دروغ می گوید. در این دروغ دو جنبه است. از جنبه ای ممكن است مفید فایده ای برای طرف باشد. فروشنده ای كه دروغ می گوید و قیمت جنس را زیادتر می گوید، ناچار منفعتی عایدش می شود و پولی به جیبش می رود؛ پول به حیات مادی او كمك می كند، برایش لباس می شود، نان و آب می شود... اما همین آدم در عین حال وجدان و ضمیر ملكوتی دارد، وجدانش اجازه نمی دهد دروغ بگوید، وقتی كه دروغ گفت به وجدان خود لطمه می زند و آن را پژمرده و ضعیف می سازد، پس به خودش ظلم كرده. همچنین است حالت كسی كه به دیگران ستم می كند... 🔅 این است كه قرآن كریم همیشه بشر را «ظالم بر خویشتن» می خواند، زیرا یا در اثر جهالت بر خود ظلم می كند و یا در اثر طغیان شهوت و هوا و هوس بر عقل و قلب و انسانیت خود ستم روا می دارد. 📘 حکمت ها و اندرزها @Gharargah_mehshekan
✳️دنیا، مزرعه ی آخرت 🔹 رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «دنیا مزرعه ی آخرت است. » در سورۀ مباركۀ بنی اسرائیل می فرماید: اگر كسانی نظر كوتاه داشته باشند و همت كم، و سعادت خود را در همین امور زودگذر و موقت بدانند و تنها این امور را بخواهند، ما هم در فراهم ساختن آنچه آنها می خواهند تعجیل می كنیم و به آنها می دهیم، و اگر كسانی نظر بلند و همت عالی داشته باشند و سعادت خود را محدود نكنند و آخرت و عاقبت را نیز بخواهند و برای آن عمل كنند باز هم همان مطلوب و همان مقصود را به آنها می دهیم [اسراء/18 و 19] بعد از آنكه این قسمت را ذكر می كند، می فرماید:ما همه را كمك می كنیم و مدد می رسانیم، هم این دسته و هم آن دسته را؛ عطا و بخشش پروردگار تو هرگز از هیچ موجودی قطع و بریده نمی شود؛ فیض پروردگار، عام و شامل است و هر موجودی را در راه خودش و مطابق استعدادی كه دارد پرورش می دهد و تكمیل می كند [اسراء/20] كلمۀ «رب» كه در این آیۀ كریمه آمده است به معنای پروردگار و پرورش دهنده است. بعد از آنكه می فرماید: هركسی در هر راهی كه گام بردارد و هر مقصدی را كه جستجو كند ما به او مدد می رسانیم و فیض خود را از او دریغ نمی داریم، می فرماید: به موجب اینكه ما رب عالم و پروردگار عالم هستیم و به حكم اینكه پرورش دهندۀ موجودات هستیم و یكی از شئون ما ربوبیت و پرورش دادن است، هر دو دسته را در راه خود تقویت و تكمیل می كنیم و پرورش می دهیم. آری، ناموس جهان این است كه هر بذری كه كاشته شود در آغوش عوامل بی منتهایی كه هست پرورش یابد و رشد كند. جهان دستگاه مساعدی است برای كشت و زرع. اعمالی كه ما در جهان انجام می دهیم از نیك و از بد، هر یك بذری است كه در مزرعۀ این جهان می افشانیم. پیغمبر اكرم فرمود: «دنیا مزرعه ی آخرت است. » هركسی آن درَود عاقبت كار كه كِشت. هیچ عملی در این جهان گم نمی شود و از بین نمی رود؛ نه تنها گم نمی شود و از بین نمی رود، بلكه آن عمل در زمین روح خود ما و در زمین اجتماع ما و بالاخره در زمین مساعد جهان- كه محفوف به هزارها عوامل است- فرو می رود و پس از مدتی می دمد و خود را بروز می دهد: 🍃 چون كه بد كردی ز بد ایمن مباش/ زان كه تخم است و برویاند خداش 🍃 آنچه كردی اندر این خواب جهان/ گرددت هنگام بیداری عیان... در قرآن كریم در موردی كه گروهی از مسلمانان با گروهی از یهودیان مجادله می كردند و هر دسته می گفتند: خداوندْ ما را به گناهمان نمی گیرد، در این مورد آیۀ قرآن نازل شد كه خلاصه اش این است: زهی تصور باطل، زهی خیال محال! فرمود: نه آن طور است كه عده ای از شما مسلمانان كوتاه فكر و ناآشنا به حقایق اسلامی پنداشته اید و نه آن طوری كه آن دستۀ دیگر پنداشته اند. هركسی تخم بد بكارد و بذر بد بیفشاند به سزای عمل خودش، یعنی به ثمرۀ تخمی كه كاشته لامحاله خواهد رسید. قانون الهی تغییرپذیر نیست. پیغمبران آمده اند كه به بشر راه خوب عمل كردن و خوب بذر افشاندن در مزرعه ی جهان را بیاموزند؛ آمده اند كه به مردم جهان بیاموزند: اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ ستایش مخصوص ذات اقدس الهی است كه مربی و پرورش دهندۀ همۀ عوالم هستی است كه هر مادۀ مستعدی را به كمال لایق خودش می رساند، دانه ی گندم را به صورت ساقه و خوشۀ گندم و دانۀ جو را به صورت محصول جو پرورش می دهد، از هستۀ خرما درخت خرما و از هستۀ زردآلو درخت زردآلو به وجود می آورد. مقام ربوبیت الهی اقتضا می كند كه همۀ موجودات را پرورش دهد و تكمیل كند. این بشر است كه باید از نظر شخص خودش و سعادت خودش، به خود بپردازد. این بشر است كه باید بداند هر عملی كه می كند بذری است كه در باغ وجود می كارد و ثمرۀ شیرین یا تلخش به او می رسد، كسی نمی تواند از ثمرۀ كشت دیگری استفاده كند، و همچنین كسی نمی تواند كه بد بكارد و خوب بدرَود. رسول اكرم به یگانه دختر عزیزش صدّیقه ی كبری (سلام اللّه علیها) - كه فوق العاده او را دوست می داشت و او را پاره ی جگر خود می نامید- فرمود: دختر عزیزم! خودت برای خودت عمل كن، خودت در بوستان زندگی و سعادت خودت بذرهای نیك بیفشان كه من نمی توانم تو را بی نیاز كنم و تو نمی توانی ثمره ی عمل مرا بچینی. 🍃 دو نصیحت كنمت بشنو صد گنج ببر/ از در عیش درآ و به ره عیب مپوی 🍃 شكر آن را كه دگر باره رسیدی به بهار/ بیخ نیكی بنشان و ره تحقیق بجوی شخصی از علی علیه السلام تقاضای پند و موعظه ای كرد. اولین جمله ای كه آن حضرت به او فرمود این بود: ❇️ جزء آن دسته از مردم مباش كه آرزوی رسیدن به مقامات اخروی و معنوی را دارند ولی می خواهند بدون آنكه عملی انجام دهند به آن برسند؛ بدون عمل سعادتی به دست نمی آید: نابرده رنج گنج میسر نمی شود/ مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد. 📘 حکمت ها و اندرزها @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ امام باقر عليه السلام: 🔷 اتَّبِعْ مَن يُبكيكَ و هُو لكَ ناصِحٌ، و لا تَتَّبِعْ مَن يُضحِكُكُ و هُو لكَ غاشٌّ 🔹 از كسى كه تو را مى گرياند اما خيرخواه توست پيروى كن و از كسى كه تو را مى خنداند اما با تو رو راست نيست پيروى مكن. 📗 المحاسن،جلد2 / صفحه440 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 برنامۀ هفتگی پایگاه 🌹 حلقه شهید خادمی 🔹 استاد تقوایی 🗓 پنجشنبه ساعت۱۱:۳۰ 🌷 پایگاه 🌹 حلقۂ شهید کشتکار 🔹استاد حاج علی 🗓 پنجشنبه ساعت۱۸ 🌷 پایگاه 🌹 حلقۂ شهید زرگری 🔹استاد حیدری نسب 🗓 پنجشنبه ساعت۱۸:۳۰ 🌷 پایگاه •┈┈•••✾•🍃🇮🇷🍃•✾•••┈┈• @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میگن: حاج آقا! شکمِ خالی دین و ایمان نمیشناسه. جوابش اینه که: 🙂عزیزم 👈اونی که دین و ایمان نمیشناسه، شکمِ خالی نیست بلکه، مغزِ خالی از تفکر است. ابوذرغفّاری"رضوان‌الله‌علیه" ۳شبانه روز خودش و عیالش چیزی نخوردند ولی ایمانشون رو حفظ کردن. "علی فروشی نکردن" ⚠️حواسمون باشه که دچارِ نشیم. 👈با نشستن پای درس علمای دین یا مطالعه‌ی آثار "کتاب و نرم‌افزار" آن بزرگواران، خودمون رو از فقر‌فکری دور کنیم... @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ امام خامنه ای حفظه الله: ✨ بعضی‌ها نقطه درگیری را اشتباه می‌کنند! 👈بصیرت داشته باشیم @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 و سلام بر او که می گفت: 🍃 «دنیا آدم را آهسته آهسته در کام خود فرو می برد؛ قدم اول را که برداشتی تا آخر میروی باید مواظبِ همان قدم اول باشی»🍃 | شهید سپهبد علی صیاد شیرازی❣️| 🤲 @Gharargah_mehshekan
🌹 « اگر 💚غیبت کرده است این غیبت ماست نه غیبت او این ما هستیم که چشمان خود را بسته‌ایم این ما هستیم که آمادگی نداریم...» @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 کارگاه آموزشی 💕 دو کوچه قبل از بله 👈 جلسۀ هشتم 🗓 جمعه 23 اردیبهشت 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharargah_mehshekan
دو کوچه قبل از بله.mp3
8.7M
🎧🎧 💕 دو کوچه قبل از بله 8️⃣ جلسۀ هشتم 👤 @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 عاشقانه‌های استاد فاطمی‌نیا 🔺چند روایت از سبک زندگی و رفتار مرحوم فاطمی‌نیا در رفتار و برخورد با همسرشان در خانواده و مقابل دیگران @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷شهید همیشه زنده می‌ماند 💗صوت ماندگار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ┈ ••~ ❅❥🌷🕊🌷❥~••┈ @Gharargah_mehshekan
اگـر او یک نفر بود با رفتـنش یڪ مملکت بهم نمۍریخت.... او یڪ راه بود یڪ نماد بود او یڪ دنیا از دنیا دور بود و چه زیبا فرمود عزیزِ ما "حاج قاسم یک مکتب بود" شادی روح شهدا ٱللَّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَىٰ‌مُحَمَّدٍ‌وَآلِ مُحَمَّدٍ‌وَ‌عَجِّل‌فَرَجَهُم ┈ ••~ ❅❥🌷🕊🌷❥~••┈ @Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | ♦️جریان معروف شدن عکس شهید حججی! 🔺 اراده‌ای مافوق اراده‌ها 🌹 شهادت امدادغیبی خدا بود ✨ وقتی خدا بخواد چیزی دیده شود... 🎙حجت الاسلام‌ راجی 🤲 @Gharargah_mehshekan