مرغِ آمین، دعای من بشنو
آتشــی زن به نالهام از نو
گرهای بر ضریحِ چشمانش
دل زند تا ابد شود رهرو
دل و جان زینهمه نیازِ سـحر
چون دخیلی ز رازِ شب مملو
کو شبی کز کمندِ گیسویش
دل نیاویخته به قصد گـرو
تا خیالش چو مهر و مه گردد
لحــظــههـا ذرّههــای پُر پرتو
۱۴٠۳/٠۹/٠۶🌱
-❀✍️رشوند ﴿ #حوصلهی_بحر ﴾
هدایت شده از ۞قرارگاه ادبیات آیینی۞
عهد بستم که دگر نشکنم آن قلبِ شریف
خدشــه وارد نکـنم، بر دلِ آن مـاهِ عفـیف
دل به رویای پر از لطفِ خیالش ندهم
که خیالش دلش آزرده ز رویای لطیف
مثـل گلـبرگِ ظریفی ز تراویدنِ خود
غرقرنج استازاحساسِسرانگشتِظریف
تابِ دلدادگی و عاشقیاش نیست دگر
دلگرفت از عللِضعفوغشِ جانِنحیف
🌱
-❀ ⃟ ⃟✍️رشوند ﴿ #حوصلهی_بحر ﴾
هدایت شده از ۞قرارگاه ادبیات آیینی۞
گرچه دورم، حوصلهی بحر.mp3
1.87M
🎵ترنّم مهــر🎼
🔹خوانش شعر🔹
گرچه دورم همچو بنزینی بسوزانمتو را
برحذر باش از هوایم تا نشورانمتو را
🌱
🎙شعر: رشوند ﴿ #حوصلهی_بحر ﴾
آهنگ: همنوازی سهتار و هنگدرام✓
ـ ـ ـ ـــــ𑁍ـــــ ـ ـ ـ
🔘 قرارگاه ادبیات آیینی؛ مجالی برای اندیشیدن در عرصهی فرهنگ و هنر
_
_
「•🌷𝐉𝐎𝐈𝐍⇣•」
•ꕥ◍⃟ کانال #قرارگاه_ادبیات_آیینی •
⇢「 https://eitaa.com/Gharargahe_adabiyate_aini 」
#فرهنگ
#هنر
هدایت شده از ۞قرارگاه ادبیات آیینی۞
چون وهم و خیال شاعرانه، حوصلهی، بحر.mp3
1.85M
🎵ترنّم مهــر🎼
🔹خوانش شعر🔹
چون وهم و خیالِ شاعرانه
برخاسـته دل ز هر کرانه
🌱
🎙شعر: رشوند ﴿ #حوصلهی_بحر ﴾
ـ ـ ـ ـــــ𑁍ـــــ ـ ـ ـ
🔘 قرارگاه ادبیات آیینی؛ مجالی برای اندیشیدن در عرصهی فرهنگ و هنر
_
_
「•🌷𝐉𝐎𝐈𝐍⇣•」
•ꕥ◍⃟ کانال #قرارگاه_ادبیات_آیینی •
⇢「 https://eitaa.com/Gharargahe_adabiyate_aini 」
#فرهنگ
#هنر
هدایت شده از ۞قرارگاه ادبیات آیینی۞
Jalaledin_Taj_Esfahani-Be_Esfehan_Roo.mp3
4.06M
🎵ترنّم مهــر🎼
آلبومی با صدای جلال تاج اصفهانی در سال ۱۳۳۳ ساخته شده است.
آواز: تاج اصفهانی
ترانه: ملک الشعرا بهار
تار: جلیل شهناز
نی: حسن کسائی
ویولن: جهانبخش پازوکی
تمبک: جهانگیر بهشتی
آهنگساز: علی اکبر شهنازی، عبدالحسین برازنده
«به اصفهان رو» قطعهای از موسیقی ایرانی است در آواز اصفهان که خواننده آن تاج اصفهانی است و با نوازندگی تار جلیل شهناز، نی حسن کسائی، ویولن جهانبخش پازوکی و تمبک جهانگیر بهشتی به اجرا درآمده است. شعر آن از ملکالشعرا بهار، تصنیف از علی اکبر شهنازی و آهنگسازی از عبدالحسین برازنده است.
در سال ۱۳۱۲ زمانی که محمدتقی بهار در اصفهان در تبعید به سر میبرد، با علی اکبر شهنازی که به این شهر سفر کرده بود، دیدار کرد. در این دیدار بهار گفت که قصد دارد شعری در وصف «تبعیدگاهش» بسراید و شهنازی هم رنگی را که تصنیف کرده بود، در اختیار او گذاشت و بهار هم روی همین قطعه شعری ساخت. بعضی از محققان فقط ساخت پیش درآمد این اثر را از شهنازی دانسته و ملودی تصنیف را ساخته عبدالحسین برازنده می دانند.
در دهه ۱۳۳۰ این قطعه را تاج اصفهانی اجرا کرد. این قطعه در کنار چند قطعه دیگر و در قالب یک آلبوم در سال ۱۳۸۳ دوباره منتشر شد.
ـ ـ ـ ـــــ𑁍ـــــ ـ ـ ـ
🔘 قرارگاه ادبیات آیینی؛ مجالی برای اندیشیدن در عرصه ی فرهنگ و هنر
「•🌷𝐉𝐎𝐈𝐍⇣•」
•ꕥ◍⃟ کانال #قرارگاه ادبیات آیینی •
⇢「 https://eitaa.com/Gharargahe_adabiyate_aini 」
#فرهنگ #هنر
هدایت شده از ۞قرارگاه ادبیات آیینی۞
زیر پایت را نگاهی کن که دل
بشْکُفد همچون گُلی از جانِ گِل
پایِ سیمـینت دلافروزِ من است
شعلهی آه است و جانسوز من است
جانِ شیداییِ من در پای تو
از تمــنّای تو شد رسوای تو
زیر لب با ذکرِ وصلت هرنفس
پا به پایت میدود شـورِ هوس
پایِ عهدت عمرِ من بر باد رفت
بر وجودِ لحـظههـا بیـداد رفت
از لطیفیات چهگویم؟ هرچههست
پای ســـرو بوســتانی را شکســت
پای رفتن نیست در سروِ سهی
ور نه افتد در پیِ مهـرِ مهـی
در خمارین چشمکِ آهوی تو
کِـی ز پا افتد؟ تبِ جادوی تو
خلقِ عالم والهی حالِ تواند
پایمـردانِ پر و بالِ تواند
دل نمـانده که نبرده موی تو
پای درسِ عشقِ مهرِ روی تو
روی تو چون موی تو آشفته است
در سراپایت هوسها خفـته است
تا هوس بیدار گردد یک زمان
شور برپا میکند شوقِ نهان
کی به پایت میرسد پایِ غزال
رقـص آهـویِ جمـالت در خیال
شعرِ من از رقصِ گیسو پا گرفت
تا سراغـی از دلِ شــیدا گرفت
چون نسیمی در سحرگاهی دمَد
دل به پا دارد که وی آهی دمَد
۱۴٠۳/٠۸/۱۶
-❀✍️رشوند ﴿ #حوصلهی_بحر ﴾