eitaa logo
گلچین مداحی و سخنرانی
2.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
11.6هزار ویدیو
199 فایل
بسم رب الحسین علیه السلام @golchine_maddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استعاذه 🔹 انسان هم مأمور به و هم مأمور به است. استخاره یعنی طلب خیر، نه تفأّل! باید خیر بخواهد، چون ذاتاً فاقد است؛ باید از خدا بخواهد و لا غیر، چون او است و باید آنچه می ‌ماند و صلاح و فلاح بشر در آن است آن را بخواهد و نه چیز دیگر را. 🔹 در جریان هم این چنین است، إلا و لابد انسان باید استعاذه کند؛ زیرا علل و عوامل بیرونی و علل و عوامل درونی است، حتماً باید استعاذه کند! دوم اینکه فقط باید به خدا پناهنده بشود و از او کمک بخواهد. سوم باید به عنایت خدای سبحان از شرّ خارج و داخل برهد. هم استخاره لازم است با اضلاع سه‌ گانه‌ اش، هم استعاذه لازم است با اضلاع سه ‌گانه‌ اش؛ منتها در سوره مبارکه «فلق» استعاذه چهره کمک‌ خواستن از ذات اقدس الهی و پناهندگی به خدا از بود، علل و عواملی که ذکر شد ﴿مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ﴾[1] بود، ﴿شَرِّ غاسِقٍ﴾[2] بود، ﴿شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ﴾[3] بود که اینها به سِحر و مانند آن از بیرون آسیب برسانند و ﴿شَرِّ حاسِدٍ﴾[4] بود که از راه حسد آسیب به محسود برسد. اما در سوره «ناس» استعاذه از است که مهم ‌تر از دشمن خارجی است. گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باکی از دشمن برونی نیست[5] 🔹 دشمن درونی با وسوسه، با ، با ، با و سایر علل و عواملی که برنامه‌ های خود را شیطان مشخص کرده است، درون را می ‌کند و انسان را می ‌کند و انسان را می‌کند و انسان را به در برابر عقل گرفتار می ‌کند؛ لذا هم استعاذه از دشمن بیرونی هم استعاذه از دشمن درونی و مهم‌تر از دشمن بیرونی، دشمن درونی است. 🔹 شرّی که در سوره مبارکه «فلق» بود شرّ بیرونی است اما این شرّ درونی است که وسوسه می ‌کند. انسان با فکر و اراده کار می‌کند اول با می ‌اندیشد بعد با تصمیم و اراده و مانند آن را به عهده می‌ گیرد. اگر کسی بخواهد مسیر انگیزه او و اراده او را دگرگون کند، اول در اندیشه او سوء اثر می ‌گذارد اندیشه او را ویران می‌کند وهمی و خیالی می ‌کند وسوسه می ‌کند او را گمراه می ‌کند، از اندیشهِ گم ‌شده انگیزه پراکنده پدید می ‌آید و مانند آن؛ لذا فرمود: ﴿مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ﴾ که این ﴿الْخَنَّاسِ﴾ است. انسان هر وقت متذکر شد این در گوشه ‌های ذهن می‌ خزد و هر وقت غافل شد خودش را نشان می ‌دهد. درباره مژده به پرهیزکاران که فرمود پرهیزکاران کسانی ‌اند که ﴿إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾[6] اگر ببینند یک خیال باطلی، یک وهم باطلی، یک شورش باطلی در بیرون قلب او راه پیدا کرده است می ‌بیند این به نام شیطان احرام بسته است تا وارد بشود، هم می ‌فهمد او حرامی است، هم می‌ فهمد احرامش است، هم از انگیزه سوء او باخبر است که او منتظر است که درِ کعبه دل چه وقت باز می ‌شود که آنجا وارد بشود «فَبَاضَ وَ فَرَّخ‏» که در خطبه‌ های نورانی امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) آمده است،[7] باخبر است. 🔹 که مواظب قلب هستند، این حرامی را می ‌شناسند، احرام بستن حرامی را می ‌شناسند، می‌ شناسد او منتظر باز شدن درِ کعبه است وارد دل بشود ﴿تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾ وقتی متذکر شدند به نام حق شدند او خنّاس است در گوشه ‌ای می ‌خزد: پاسبان حَرَم دل شده‌ ام شب همه شب ٭٭٭ تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم[8] [1]. سوره فلق، آیه2. [2]. سوره فلق، آیه3. [3]. سوره فلق، آیه4. [4]. سوره فلق، آیه5. [5]. هفت اورنگ (جامی), سلسلةالذهب, دفتر اوّل. [6]. سوره اعراف، آیه201. [7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه7. [8]. دیوان حافظ، غزل شماره324. 📚 سوره مبارکه ناس
🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ✒ گذرگاه بودن دنیا: انسان تشنه کمال است و هیچ مکتب عملی،قدرت ندارد که عطش او را فرو نشاند؛ مگر آنچه از ساق عرش فطرت بجوشد و از بهشت برین سر برآورد. 🖌کسی که نسبت به دنیا احساس تشنگی می کند،تشنگی او کاذب است. عطش راستین انسان،متوجه کوثر است و انسان تا به کوثر نرسد،هرگز نمی آرمد و کوثر،آرامگاه بهشت است.هر چند برصفحه سنگ قبر،آرامگاه نوشته می شود؛ولی در عالم برزخ هدف نیست.بنابراین،تنها بهشت،دارالقرار است. ✏جهنمیان،چون به آرامگاهشان نرسیده اند،هرگز نمی آرمند؛گر چه از آن بیرون نخواهند آمد.از این رو،گاهی می گویند:" يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ"(1)؛ای کاش،آتش به حیات دوزخی ما خاتمه می داد.گاهی نیز از مالک دوزخ درخواست می کنند تا مرگشان را از خدای سبحان بخواهد:"وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُم مَّاكِثُونَ(2): و فرياد مى كشند كه اى مالك (دوزخ! بگو:) پروردگارت عليه ما حكم(مرگ) صادر كند. او مى گويد: شما ماندنى هستيد (و مرگ در كار نيست).". 1:سوره الحاقه آیه۲۷ 2:سوره زخرف آیه۷۷ 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چه کار کنیم تا از عبادات و اعمال مان نتیجه بگیریم؟ وَلَوْ عَلِمَ اللّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَّأسْمَعَهُمْ... و اگر خداوند خيرى در آنان مى دانست، شنوايشان مى ساخت، 🎙 الاسلام والمسلمین
💠آیت الله ناصری (ره): آیت الله کشمیری بارها مشكلات مادّى و به ويژه مشكلات معنوى خود را با استعانت از اين نام مقدّس و ذکر «يا صاحبَ الزَّمانِ اَغِثْنِيْ، یا صاحِبَ الزَّمانِ أدْرِکْنی» بر طرف كرده بود و بنده نيز خود بارها اثر اين نام مبارك را براى رفع مشكلات، به چشم ديده‌ام. 📚نشريه خُلُق ،١۷ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
اهمیت" تلقین کردن" در زندگی(بسیار جالب و خواندنی) ✳️یکی از دلایلی که اسلام زندگی را با گفتن اذان در گوش نوزاد آغاز میکند 💠و با تلقین به میت تمام میکند اهمیت تلقین باشد. زیرا انسان ذاتا تلقین پذیر است. 🌸امام صادق علیه السلام فرمودند: تمام كسانيكه در آستانه مرگ قرار گيرند، إبليس يكى از شياطين مأمور خود را مأموريّت مي دهد كه به نزد او برود و او را امر به كفر كند و آن قدر او را به شبهه و شكّ اندازد تا آنكه جانش خارج شود. 🌹و هر كسي كه مؤمن باشد، آن شيطان بر او غلبه نمیکند و شبهاتش در دل او جاى نمی‏گيرد 🌱 بنابراين هر وقت شما بر بالين افراد محتضر از مؤمنين حاضر مى‏شويد، به آنها تلقين شهادت به توحيد و نبوّت كنيد تا بگويند: لَاإلَهَ إلَّا اللَهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، تا آنكه جان بسپارند». 🔵لذا تلقین میت کمک رساندن به او در به هم شکستن نقشه های شیطان است 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 📘 فروع كافى، كتاب الجَنآئز، بابُ تَلقين الميّت. 📗كافى‏، 2/ 633؛ 📕 بحارالانوار، 6/ 223.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 داستانی زیبا از عنایت امام حسین علیه‌السلام به فاضل دربندی
مداحی_آنلاین_نماهنگ_ما_پیروزیم_گروه_سرود_وصال_تهران.mp3
3.51M
چون طوفان می‌خیزیم بت‌ها را به هم می‌ریزیم از چشم اهل یقین دین غیرت است دینی که ندارد غیرت بی قیمت است 🔊 🎙 ✊ 🇮🇷 ✊🇮🇷
🌹چرا باید شکرگزار باشیم؟🌹 1⃣ شکرگزاری به داشته هایتان برکت می دهد و شما را در رسیدن به خواسته هایتان یاری می کند. 2⃣ شکرگزاری, سراسر ذهنتان را به سمت همگونی و هماهنگی نزدیکتری با انرژی های خلاقه کیهان می کشاند. 3⃣ هرچیزی که به آن بیندیشیم و یا قدردان آن باشیم, آن را به سویمان می کشانیم. 4⃣ اگر بتوانیم صادقانه به جای رشک, حسادت و انتقاد, شادمانه خدا را شکر کنیم, آنوقت می توانیم مطمئن باشیم که همان برکت وقتی بهتر به سراغ خودمان نیز خواهد آمد. 5⃣ پیوسته به خاطر نعمتهایی که به شما عطا شده است, قدردانی کنید و عشق بورزید, تا زندگی خود را به بهترین شکل متحول سازید.
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم... فرزندان خود را از بيم تنگدستى نكشيد. اين ما هستيم كه آنان و شما را روزى مى دهيم. سوره اسراء آیه۳۱ ✍در قرآن هیچ کلمه‌ای پس و پیش نمی‌شود مگر اینکه حکمتی دارد. اینجا نام فرزندان را جلوتر از والدین ذکر کرده، شاید به این خاطر که رزق و روزی والدین هم از صدقۀ سر فرزندان است.
✍«املاق» به معناى فقر و تنگدستى است. شايد ريشه ى آن «مَلَق» باشد، چون فقير اهل تملّق مى شود. اين آيه، سيماى نابسامان اقتصاد دوران جاهليّت را نشان مى دهد. امروز هم كه دنيا به خاطر نگرانى از افزايش جمعيّت و كمبودهاى اقتصادى، سقط جنين را مجاز مى داند، گرفتار نوعى جاهليّت شده است. خداوند در آيه 151 سوره ى انعام، كشتن فرزندان را به خاطر فقر مى داند، «لا تقتلوا اولادكم من املاقٍ» ولى در اين آيه، كشتن را به خاطر ترس از فقر مى شمرد، «خشية املاق» در آنجا در مورد فقر مى فرمايد: «نحن نرزقكم و ايّاهم» ما زندگى شما و فرزندانتان را تأمين مى كنيم، در اينجا در مورد ترس از فقر مى فرمايد: «نحن نرزقهم و ايّاكم» رزق بچه هايتان و خودتان با ماست. چون هيجانِ ترس بيشتر است، خداوند اوّل اولاد را بيمه مى كند، سپس خود انسان را، تا هيجان كاهش يابد.(84) شايد سرّ اين تفاوت در اين باشد كه چون گرسنگى الآن است و ترس از فقر براى آينده، لذا در صورت اوّل مى فرمايد: ما هم اكنون خود شما و فرزندانتان را رزق مى دهيم، ولى در مورد ترس از آينده مى فرمايد: نگران نباشيد ما فرزندانتان و خودتان را روزى مى دهيم. ----- 84) تفاسير فى ظلال القرآن و فرقان. 📗 تفسیر نور
🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯🕯 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 📌ویژگی های دنیای مذموم 🎀مراحل دنیای مذموم: چنان که در گذشته اشاره شد،دنیای مذموم،همان اوهام و خیال بافی ها و است که آدمی را از دور می کند و مانند سراب باطل است. 🌸قرآن کریم در سوره حدید آیه20،برای دنیا پنج مرحله بیان کرده است که سراسر آنها مذموم است:" واعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ...".این آیه،ترسیم گویایی از وضع زندگی دنیا،مراحل مختلف آن و انگیزه های حاکم بر هر مرحله است. 🍁خدای سبحان در آیه یاد شده،زندگی دنیا را بازی،سرگرمی،تجمل پرستی،تفاخر در میان مردم و افزون طلبی در اموال و فرزندان دانسته است.بنابراین،"بازی"،"سرگرمی"،"تجمل"،"تفاخر"و"تکاثر"،دوران های پنج گانه ای است که بر عمر آدمی می گذرد. اما شرح دوره های یاد شده، در شب های بعد خواهد آمد 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیال نکنید خدا با ما قوم و خویشی داره اگر ماهم بد شدیم، مارو بد خواهد کرد مواظب باشیم دلمان برنگردد سخنران: آیت الله خامنه ای حفظه الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فکر گناه اگر ﴿إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً﴾[1] (علیهم افضل صلوات المصلّین)، اگر خدای سبحان آنها را مطهّر معرفی کرد، خانه‌ ای ساخت برای خود به نام مسجد که «بیتُ الله» است و این خانه جای آن اصول هشت ‌گانه هست؛ اما آن حداقلی است. بالاتر از حداقلی، حد توسط؛ و نزاهت است. اوج این محبّتِ طهارت است، انسان دوست دارد به خاندان پیغمبر اقتدا کند، ﴿یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا﴾،[2] کسی که علاقه‎مند به طهارت است، نه تنها گناه نمی‌ کند، هم نیست. [1]. سوره احزاب، آیه33. [2]. سوره توبه، آیه108.
🍃 🔸سوره نحل، آیه ۶٢: وَيَجْعَلُونَ لِلّهِ مَا يَكْرَهُونَ وَتَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْكَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنَي لاَ جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ الْنَّارَ وَأَنَّهُم مُّفْرَطُونَ ⚡️ترجمه : ومشركان، آنچه را براى خود نمى پسندند براى خدا قرار مى دهند و با این حال، زبانشان به دروغ مى گويد كه سرانجام نيكو براى آنان است. حقا كه آتش براى آنان است وآنان (به سوى آن) پيشگامانند. 💥توضیح : بعضی از انسان های گنه کار، با وجود جرم و خطای بسیار تصور مى كنند برتر از ديگرانند و عاقبتشان هم بهتر از ديگران است و به بهشت خواهند رفت!! امان از غرور و خودبرتربینی!
امام على _عليه السلام_: اِفعَلوا الخَيرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَيئا؛ فإنَّ صَغيرَهُ كَبيرٌ، و قَليلَهُ كَثيرٌ كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار. ميزان الحكمه جلد7 صفحه 56 🔹🔸🔹 ... وَ يُرْبِي الصَّدَقَاتِ... ... ﺧﺪﺍ ﺻﺪﻗﺎﺕ ﺭﺍ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﻣﻰﺩﻫﺪ... (بقره/٢٧٦) ╭━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╮ @qoranketabehedayt ╰━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╯
✨﷽✨ 🌼مراقبت داریم تا مراقبت ✍مردی مادر پیرش را سالیان سال مراقبت می‌کرد و زندگی خویش بر خود تباه کرده بود. روزی بزرگی را گفت: به گمانم در دنیا من تنها فرزندی باشم که مادرم مرا هفت سال مراقب بود تا بزرگ شوم، ولی من بیست سال است که او را در سن پیری مراقب هستم که اتفاقی برای او نیفتد. آن بزرگ گفت: تو بیست سال است مادر خود را مراقبی؛ مراقبت تو انتظاری برای مرگ اوست. ولی مادرت هفت سال مراقب تو بود و در انتظار رشد و بزرگی و کمال تو! پس بدان تو هرگز نمی‌توانی زحمات مادر خود را جبران
✨﷽✨ 🌼 ریشه و علت گرفتاری ها ! ✍یک حدیث هم از امام صادق علیه السلام است که حضرت می فرماید : مَن اَصبَحَ و أَمسی وَالدُّنیا أَکبَرَ هَمِّهِ. کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش دنیا و پول و … باشد. به فکر نماز نباشد. به سه تا مصیبت گرفتار می شود : ” جعل الله الفقر بین عینیه . ” خداوند فقر را مقابل دوچشمش می آورد. قلبش پر از غم و غصه می شود. و ” شتّت عمله. “ کارهایش پراکنده می شود. از این اداره به آن اداره. از این آسانسور به آن اسانسور. به هر دری که می زند نمی شود. ده سال است که اختلاف ملکی دارد. هنوز حل نشده. چرا ؟ چون به فکر دنیاست. برعکس . مَن اَصبَحَ و أَمسی وَ الآخرة أَکبَرَ هَمِّهِ . " کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش آخرت باشد.مثل راننده تاکسی که اول ظهر کنار خیابان پارک می کند تا نماز اول وقت بخواند. با اینکه در آن ساعت اگر بخواهد مسافر ببرد. مسافر زیاد است .و درآمدش هم زیاد است. اما با این حال تاکسی را نگه میدارد. به مسجد می رود. نماز جماعتش را می خواند. بعد سوار می شود و مسافر می برد. افراد این چنین که مقید به نماز اول وقت هستند. " جَعَلَ اللَّهُ الْغَنَاءَ فِي قَلْبِهِ. " خداوند غنی و بی نیازی را در قلبشان قرار می دهد. یعنی چشمش سیر می شود. مثل " اشیخ محمد حسین زاهد " که چیزی نداشت. اما هر وقت از او می پرسیدی : " حال شما چه طور است ؟ " دو سه بار پشت سر هم می گفت : " الحمدلله " . یک الحمدللهی می گفت . مثل اینکه همه تهران برای اوست. من یادم هست. حالا چیزی هم نداشت. دو اتاق اجاره کرده بود ماهی بیست تومان. گلیم هم زیر پایش بود. اینها را به مردم بگویید تا مردم ریشه و علت گرفتاریشان را بفهمند. ریشه گرفتاری مردم این است که با خدا کاری ندارند. 📚بررسی گناهان کبیره در مواعظ ایت الله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ، ص 44 و 45
💠 نظم الهی 🔸 درباره عالَم در سوره مباركه «نساء» فرمود: ﴿لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً كَثیراً﴾، هم در سوره «مُلك» فرمود شما دو بار، ده بار، صد بار در عالَم تأمّل كنید، مطالعه كنید: ﴿ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ﴾؛[1] هیچ جا بی ‌نظمی نمی‌بینید، هیچ جا ناهماهنگی نمی ‌بینید، پس عالم یكدست است؛ انسان ها یكدست‌ هستند ﴿لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾،[2] انبیا یكدست‌ هستند و هر كدام که آمدند ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾[3] بودند. 🔸 این برهان آیه 82 سوره مباركه «نساء» جزء است كه اگر چیزی از غیر خدا بود در آن اختلاف بود و چون در عالَم اختلافی نیست از نزد خداست؛ اگر انبیا از غیر خدا آمده بودند اختلاف داشتند، چون اختلاف ندارند معلوم می‌شود از نزد خداست. صُحف و كتب آسمانی انبیا اگر از نزد خدا نبود در آن اختلاف بود، چون اختلاف نیست پس از نزد خداست ﴿لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً كَثیراً﴾، این جزء است؛ یعنی این قیاس استثنایی هم درباره عالَم است، هم درباره آدم است، هم درباره پیوند عالَم و آدم است، هم درباره سلسله انبیاست و هم درباره سلسله كتب آسمانی و صحف الهی است. پس آنچه در خارج هست منظّم است و انسان خلیفهٴ «الله» است كه حركت كند؛ متأسفانه به جای اینكه خلیفه «الله» باشد شده است و دارد اوضاع را به هم می‌ زند. اینكه فرمود: ﴿أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیهِ﴾، برای اینكه تمام نظام هستی و صحف آسمانی و كتب الهی هماهنگ‌ هستند، امّا اینها آمدند عالم را به هم زدند؛ تنها مسئله نیست، فسادهای فراوانی كه ایجاد كردند: ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾،[4] دریا را آلوده كردند، فضا را آلوده كردند، صحرا را آلوده كردند، محیط زیست را آلوده كردند: ﴿بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾ و همچنین انبیا را شهید كردند ﴿قَتْلَهُمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾،[5] ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾،[6] صُحُف و كتب آسمانی را دگرگون كردند ﴿یحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ﴾،[7] ﴿یكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَیدیهِمْ ثُمَّ یقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ﴾،[8] انسان ها را به وسیله بدآموزی ‌ها منحرف كردند و از مسیر مستقیم بیرون بردند و گرفتار ضلالت كردند؛ انسان به جای اینكه خلیفه «الله» شود، شده خلیفه ابلیس! 🔸 اگر ذات اقدس الهی از انسان ها با یاد كرد که فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾،[9] هشدار داد كه این كرامت ذاتی انسان نیست، این‌ چنین نیست كه انسان ذاتاً كریم باشد، چون است از كرامت برخوردار است؛ پس ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، چون بنی‌آدم خلیفه، آیت و مظهر كریم‌ هستند و اگر انسان كرامتش به استناد خلافت اوست، خلیفه آن است كه حرف «مستخلف ‌عنه» را بزند و دستور «مستخلف‌ عنه» را انجام بدهد؛ اگر كسی كنار سفره خلافت نشست و از كرامت طَرْفی بست، ولی حرف خودش را زد و كار خودش را كرد و ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾[10] شد، آن ‌گاه همین خدایی كه فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، همین خدایی كه فرمود: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾[11] درباره این گروه می ‌فرماید: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾؛[12] این كرامت او كه ذاتی نبود، به استناد خلافت بود و خلافت هم این است كه خلیفه حرف «مستخلف ‌عنه» را بزند و دستور «مستخلف ‌عنه» را انجام بدهد، نه حرف خودش را! آن‌گاه كلّ صحنه عوض می‌ شود، می ‌شود: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، این گروه عالم را فاسد كردند ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾، جامعه بشری را كه «إِرْباً إِرْبا» كردند، انبیا را هم كه ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾ به قتل رساندند، كتب آسمانی را هم كه ﴿یكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَیدیهِمْ ثُمَّ یقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ﴾ كه ﴿یحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ﴾ این‌طور برخورد كردند. 👇👇
🔸 قرآن كریم هشدار می ‌دهد كه عالم منظّم است! انسان ها منظّم‌ هستند! انبیا هماهنگ‌ هستند! صحف آسمانی منظّم است! ما اگر چند روزی به شما دادیم ببینیم چه می ‌كنید، توجه داشته باشید كه كلّ این بی‌ نظمی ‌ها را ما به هر حال سامان می ‌دهیم و به می ‌رسانیم و همه شما را هم جمع می ‌كنیم و به دریا می ‌ریزیم! این‌ طور نیست كه ما صبرمان نامتناهی باشد. [1]. سوره ملک، آیه3. [2]. سوره روم، آیه30. [3]. سوره بقره، آیه97. [4]. سوره روم، آیه41. [5]. سوره آل عمران، آیه181، سوره نساء، آیه155. [6]. سوره آل عمران، آیه21. [7]. سوره نساء، آیه46، سوره مائده، آیه13. [8]. سوره بقره، آیه79. [9]. سوره اسراء، آیه70. [10]. سوره جاثیه، آیه23. [11]. سوره بقره، آیه30. [12]. سوره اعراف، آیه179.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما در خانه‌های خودمان و در امنیت نشسته‌ایم از مرز چه خبر داریم!
💎 توصیه‌ای برای آغاز مسافرت 🔻امام جعفر صادق (علیه‌السلام): إفتَتِحْ سَفَركَ بِالصَّدقَةِ وَ اخرُجْ اِذا بَدالَك فَاِنَّكَ تَشترَیِ سَلامَةَ سَفَرِكَ ❇️ مسافرت خود را با دادن آغاز كن و هرگاه خواستى بيرون برو؛ زيرا سلامت سفرت را میخرى. 📚 بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ١٠٣ ‌
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ : همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى كنند و نماز بر پا مى دارند و از آن چه ما روزيشان كرده ايم، پنهان و آشكار انفاق مى كنند، به تجارتى دل بسته اند كه هرگز زوال نمى پذيرد. 📖فاطر: آیه۲۹ ✍یکی از امتحان‌های سخت الهی، امتحان با مسائل مالی است. مسلمانی‌که در صف اول نماز جماعت می‌ایستد اما رفتار اقتصادی‌اش با خلق، درست نیست نمازش هم پذیرفته نمی‌شود. روایت می‌گوید: زکات دارایی‌هایتان را بدهید تا نمازتان قبول افتد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🔸 دین به ما فرمود تا می ‌توانید، و ظریفانه سخن بگویید. به پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود به بندگان من بگو ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی‏ هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾;[1] فرمود تا می ‌توانید در گفتارتان, در رفتارتان و در نوشتارتان نسبت به یکدیگر بکنید! 🔸 حرف تلخ نزنید! حرف تُند نزنید! نه در داخله منزل، نه در خارج منزل، کاری و حرفی و نوشتنی که بعد پشیمانی می ‌آورد، آن کار را نکنید! این را صریحاً در قرآن فرمود را حفظ بکنید! را حفظ بکنید! ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی‏ هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾. [1]. سوره اسراء، آیه53.
چرا عیار و ملاک دیندارتر بودن جامعۀ دینی به امر به معروف است؟ 👈پاسخ 1⃣گرچه عباداتی همچون نماز، روزه، زکات و حج ارزشهای والایی هستند، ولی باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر، بالاترین ارزش است. معروف، هر چیزی است که ما را به خدا نزدیک، و منکر نیز هر چیزی است که ما را از خدا دور می سازد. 2⃣کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، در حقیقت، موجب رسیدن مردم به کمال می شوند. آن کس که نماز می خواند، خودش به کمال میرسد، ولی آن کس که امر به معروف می کند، می تواند دیگران را نیز به کمال برساند و نمازخوان کند. 3⃣جامعه ای که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، بهترین جامعه است؛ چراکه با وجود امر به معروف و نهی از منکر، جامعه اصلاح و به خدا نزدیک تر می شود. قرآن کریم می فرماید: «شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر می ‏كنيد و به خدا ايمان داريد».(آل عمران، 110) یعنی بهترین امت بودن، به واسطۀ امر به معروف است. 4⃣ حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374) و نیز فرمود: «خداوند، مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت، مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر» (خطبۀ 15) 5⃣بنابراین، عیار دیندارتر بودن جامعه به کثرت نمازخوانان و روزه داران و ... نیست، بلکه به کثرت آمران به معروف و ناهیان از منکر است. 🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی