✨﷽✨
#پندانه
🌼مراقبت داریم تا مراقبت
✍مردی مادر پیرش را سالیان سال مراقبت میکرد و زندگی خویش بر خود تباه کرده بود.
روزی بزرگی را گفت:
به گمانم در دنیا من تنها فرزندی باشم که مادرم مرا هفت سال مراقب بود تا بزرگ شوم، ولی من بیست سال است که او را در سن پیری مراقب هستم که اتفاقی برای او نیفتد.
آن بزرگ گفت:
تو بیست سال است مادر خود را مراقبی؛ مراقبت تو انتظاری برای مرگ اوست. ولی مادرت هفت سال مراقب تو بود و در انتظار رشد و بزرگی و کمال تو!
پس بدان تو هرگز نمیتوانی زحمات مادر خود را جبران
✨﷽✨
🌼 ریشه و علت گرفتاری ها !
✍یک حدیث هم از امام صادق علیه السلام است که حضرت می فرماید : مَن اَصبَحَ و أَمسی وَالدُّنیا أَکبَرَ هَمِّهِ. کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش دنیا و پول و … باشد. به فکر نماز نباشد. به سه تا مصیبت گرفتار می شود :
#اول ” جعل الله الفقر بین عینیه . ” خداوند فقر را مقابل دوچشمش می آورد. #دوم قلبش پر از غم و غصه می شود. و #سوم ” شتّت عمله. “ کارهایش پراکنده می شود. از این اداره به آن اداره. از این آسانسور به آن اسانسور. به هر دری که می زند نمی شود. ده سال است که اختلاف ملکی دارد. هنوز حل نشده. چرا ؟ چون به فکر دنیاست.
برعکس . مَن اَصبَحَ و أَمسی وَ الآخرة أَکبَرَ هَمِّهِ . " کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش آخرت باشد.مثل راننده تاکسی که اول ظهر کنار خیابان پارک می کند تا نماز اول وقت بخواند. با اینکه در آن ساعت اگر بخواهد مسافر ببرد. مسافر زیاد است .و درآمدش هم زیاد است.
اما با این حال تاکسی را نگه میدارد. به مسجد می رود. نماز جماعتش را می خواند. بعد سوار می شود و مسافر می برد. افراد این چنین که مقید به نماز اول وقت هستند. " جَعَلَ اللَّهُ الْغَنَاءَ فِي قَلْبِهِ. " خداوند غنی و بی نیازی را در قلبشان قرار می دهد. یعنی چشمش سیر می شود. مثل " اشیخ محمد حسین زاهد " که چیزی نداشت. اما هر وقت از او می پرسیدی : " حال شما چه طور است ؟ " دو سه بار پشت سر هم می گفت : " الحمدلله " . یک الحمدللهی می گفت . مثل اینکه همه تهران برای اوست. من یادم هست. حالا چیزی هم نداشت. دو اتاق اجاره کرده بود ماهی بیست تومان. گلیم هم زیر پایش بود. اینها را به مردم بگویید تا مردم ریشه و علت گرفتاریشان را بفهمند. ریشه گرفتاری مردم این است که با خدا کاری ندارند.
📚بررسی گناهان کبیره در مواعظ ایت الله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ، ص 44 و 45
نظم الهی.mp3
3.91M
💠 روز دوم ماه #شوال 1442
🔸 نظم الهی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 نظم الهی
🔸 درباره عالَم در سوره مباركه «نساء» فرمود: ﴿لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً كَثیراً﴾، هم در سوره «مُلك» فرمود شما دو بار، ده بار، صد بار در عالَم تأمّل كنید، مطالعه كنید: ﴿ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ﴾؛[1] هیچ جا بی نظمی نمیبینید، هیچ جا ناهماهنگی نمی بینید، پس عالم یكدست است؛ انسان ها یكدست هستند ﴿لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾،[2] انبیا یكدست هستند و هر كدام که آمدند ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾[3] بودند.
🔸 این برهان آیه 82 سوره مباركه «نساء» جزء #جوامع_الكلم است كه اگر چیزی از غیر خدا بود در آن اختلاف بود و چون در عالَم اختلافی نیست از نزد خداست؛ اگر انبیا از غیر خدا آمده بودند اختلاف داشتند، چون اختلاف ندارند معلوم میشود از نزد خداست. صُحف و كتب آسمانی انبیا اگر از نزد خدا نبود در آن اختلاف بود، چون اختلاف نیست پس از نزد خداست ﴿لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً كَثیراً﴾، این جزء #جوامع_الكلم است؛ یعنی این قیاس استثنایی هم درباره عالَم است، هم درباره آدم است، هم درباره پیوند عالَم و آدم است، هم درباره سلسله انبیاست و هم درباره سلسله كتب آسمانی و صحف الهی است. پس آنچه در خارج هست منظّم است و انسان خلیفهٴ «الله» است كه #برابر_این_نظم حركت كند؛ متأسفانه به جای اینكه خلیفه «الله» باشد #خلیفه_ابلیس شده است و دارد اوضاع را به هم می زند. اینكه فرمود: ﴿أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیهِ﴾، برای اینكه تمام نظام هستی و صحف آسمانی و كتب الهی هماهنگ هستند، امّا اینها آمدند عالم را به هم زدند؛ تنها مسئله #محیط_زیست نیست، فسادهای فراوانی كه ایجاد كردند: ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾،[4] دریا را آلوده كردند، فضا را آلوده كردند، صحرا را آلوده كردند، محیط زیست را آلوده كردند: ﴿بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾ و همچنین انبیا را شهید كردند ﴿قَتْلَهُمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾،[5] ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾،[6] صُحُف و كتب آسمانی را دگرگون كردند ﴿یحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ﴾،[7] ﴿یكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَیدیهِمْ ثُمَّ یقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ﴾،[8] انسان ها را به وسیله بدآموزی ها منحرف كردند و از مسیر مستقیم بیرون بردند و گرفتار ضلالت كردند؛ انسان به جای اینكه خلیفه «الله» شود، شده خلیفه ابلیس!
🔸 اگر ذات اقدس الهی از انسان ها با #كرامت یاد كرد که فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾،[9] هشدار داد كه این كرامت ذاتی انسان نیست، این چنین نیست كه انسان ذاتاً كریم باشد، چون #خلیفه_كریم است از كرامت برخوردار است؛ پس ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، چون بنیآدم خلیفه، آیت و مظهر كریم هستند و اگر انسان كرامتش به استناد خلافت اوست، خلیفه آن است كه حرف «مستخلف عنه» را بزند و دستور «مستخلف عنه» را انجام بدهد؛ اگر كسی كنار سفره خلافت نشست و از كرامت طَرْفی بست، ولی حرف خودش را زد و كار خودش را كرد و ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾[10] شد، آن گاه همین خدایی كه فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، همین خدایی كه فرمود: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾[11] درباره این گروه می فرماید: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾؛[12] این كرامت او كه ذاتی نبود، به استناد خلافت بود و خلافت هم این است كه خلیفه حرف «مستخلف عنه» را بزند و دستور «مستخلف عنه» را انجام بدهد، نه حرف خودش را! آنگاه كلّ صحنه عوض می شود، می شود: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، این گروه عالم را فاسد كردند ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾، جامعه بشری را كه «إِرْباً إِرْبا» كردند، انبیا را هم كه ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾ به قتل رساندند، كتب آسمانی را هم كه ﴿یكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَیدیهِمْ ثُمَّ یقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ﴾ كه ﴿یحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ﴾ اینطور برخورد كردند.
#ادامه👇👇
🔸 قرآن كریم هشدار می دهد كه عالم منظّم است! انسان ها منظّم هستند! انبیا هماهنگ هستند! صحف آسمانی منظّم است! ما اگر چند روزی به شما #مهلت دادیم ببینیم چه می كنید، توجه داشته باشید كه كلّ این بی نظمی ها را ما به هر حال سامان می دهیم و به #نظم می رسانیم و همه شما را هم جمع می كنیم و به دریا می ریزیم! این طور نیست كه ما صبرمان نامتناهی باشد.
[1]. سوره ملک، آیه3.
[2]. سوره روم، آیه30.
[3]. سوره بقره، آیه97.
[4]. سوره روم، آیه41.
[5]. سوره آل عمران، آیه181، سوره نساء، آیه155.
[6]. سوره آل عمران، آیه21.
[7]. سوره نساء، آیه46، سوره مائده، آیه13.
[8]. سوره بقره، آیه79.
[9]. سوره اسراء، آیه70.
[10]. سوره جاثیه، آیه23.
[11]. سوره بقره، آیه30.
[12]. سوره اعراف، آیه179.
#جوامع_الکلم
#خلیفه_کریم
#محیط_زیست
#مهلت_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ما در خانههای خودمان و در امنیت نشستهایم از مرز چه خبر داریم!
#امنیت
💎 توصیهای برای آغاز مسافرت
🔻امام جعفر صادق (علیهالسلام):
إفتَتِحْ سَفَركَ بِالصَّدقَةِ وَ اخرُجْ اِذا بَدالَك فَاِنَّكَ تَشترَیِ سَلامَةَ سَفَرِكَ
❇️ مسافرت خود را با #صدقه دادن آغاز كن و هرگاه خواستى بيرون برو؛ زيرا سلامت سفرت را میخرى.
📚 بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ١٠٣
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ :
همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى كنند و نماز بر پا مى دارند و از آن چه ما روزيشان كرده ايم، پنهان و آشكار انفاق مى كنند، به تجارتى دل بسته اند كه هرگز زوال نمى پذيرد.
📖فاطر: آیه۲۹
✍یکی از امتحانهای سخت الهی، امتحان با مسائل مالی است. مسلمانیکه در صف اول نماز جماعت میایستد اما رفتار اقتصادیاش با خلق، درست نیست نمازش هم پذیرفته نمیشود. روایت میگوید: زکات داراییهایتان را بدهید تا نمازتان قبول افتد.
22.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #ادب
🔸 دین به ما فرمود تا می توانید، #ادیبانه و ظریفانه سخن بگویید. به پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود به بندگان من بگو ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾;[1] فرمود تا می توانید در گفتارتان, در رفتارتان و در نوشتارتان نسبت به یکدیگر #احترام بکنید!
🔸 حرف تلخ نزنید! حرف تُند نزنید! نه در داخله منزل، نه در خارج منزل، کاری و حرفی و نوشتنی که بعد پشیمانی می آورد، آن کار را نکنید! این را صریحاً در قرآن فرمود #احترام_یکدیگر را حفظ بکنید! #کرامت_یکدیگر را حفظ بکنید! ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾.
[1]. سوره اسراء، آیه53.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
چرا عیار و ملاک دیندارتر بودن جامعۀ دینی به امر به معروف است؟
👈پاسخ
1⃣گرچه عباداتی همچون نماز، روزه، زکات و حج ارزشهای والایی هستند، ولی باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر، بالاترین ارزش است. معروف، هر چیزی است که ما را به خدا نزدیک، و منکر نیز هر چیزی است که ما را از خدا دور می سازد.
2⃣کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، در حقیقت، موجب رسیدن مردم به کمال می شوند. آن کس که نماز می خواند، خودش به کمال میرسد، ولی آن کس که امر به معروف می کند، می تواند دیگران را نیز به کمال برساند و نمازخوان کند.
3⃣جامعه ای که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، بهترین جامعه است؛ چراکه با وجود امر به معروف و نهی از منکر، جامعه اصلاح و به خدا نزدیک تر می شود. قرآن کریم می فرماید: «شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شدهاند (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر می كنيد و به خدا ايمان داريد».(آل عمران، 110) یعنی بهترین امت بودن، به واسطۀ امر به معروف است.
4⃣ حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374) و نیز فرمود: «خداوند، مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت، مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر» (خطبۀ 15)
5⃣بنابراین، عیار دیندارتر بودن جامعه به کثرت نمازخوانان و روزه داران و ... نیست، بلکه به کثرت آمران به معروف و ناهیان از منکر است.
#امر_به_معروف
#ملاک_دینداری
🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب
دکترای کلام اسلامی
16.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گاهی برای امنیت، صلح و آرامش، باید جنگید ...
#جهاد_تبیین
✳️ محبوبیت «من حیث لا یحتسب» است
🔻 وجههی انسان در بین مردم مانند #روزی او است. همانطور که روزی #مؤمن صادق و متوکل را خداوند «من حیث لا یحتسب» و از جایی که گمانش را نمیبرد میرساند، #محبوبیت او بین مردم هم جزء روزی او است و خداوند من حیث لایحتسب آن را فراهم میکند، نه با تمهید مقدمه و دستوپاکردنها؛ یعنی جایگرفتن مؤمن در دلها و دور شدن غیرمؤمن از دلها، دارای اسبابی معنوی است و علل باطنی دارد.
🔸 دلبستن به مردم، سبب کندهشدن دل مردم از انسان میشود و دلبستن به خدا موجب دلبستگی مردم به انسان میگردد. راه درست غیر از آن چیزی است که بهظاهر بهنظر میآید.
👤 #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 برگرفته از کتاب #تحجرگرایی