eitaa logo
گلچین مداحی و سخنرانی
2.2هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
12.4هزار ویدیو
204 فایل
بسم رب الحسین علیه السلام @golchine_maddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻علامه طباطبایی (ره) 🔸قلب را منحصراً برای خدا فارغ‌کردن، یعنی محبت به خدا، قلب فرد را مرحله به مرحله تسخیر می‌کند؛ تا جایی که این فرد تنها کاری را می‌کند که خداوند دوست دارد؛ و آن چیزی را ترک می‌کند که او نمی‌پسندد. به رضای خدا راضی و به خشم او خشمگین می‌شود. 📚المیزان، ج11، ص218
هفت فایده برای یاد مرگ بودن ✍خیلی از ما آدم ها از اینکه بخواهیم درباره مرگ فکر کنیم یا می ترسیم یا به هر دلیل دیگری فرار می کنیم و حال اینکه یاد مرگ بسیار نتایج مثبت و ویژه ای دارد. مرگ مورد اتفاق ترین مفهوم دنیاست. هم متدینین مرگ را باور دارند هم بی دین ها؛ هم کمونیست ها و هم لیبرال ها و هم آتئیست ها. اما خیلی از ما آدم ها از اینکه بخواهیم درباره مرگ فکر کنیم و صبحت کنیم، یا می ترسیم یا به هر دلیل دیگری فرار می کنیم و حال اینکه یاد مرگ بسیار نتایج مثبت و ویژه ای دارد. در این یادداشت قصد داریم چند کارکرد و نتیجه یاد مرگ را مورد بررسی قرار دهیم. کارکردهای یاد مرگ 1 . کنید قبل از اینکه مرگ اموالتان را بگیرد وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَي أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِينَ : و از آنچه روزى شما كرده ايم انفاق كنيد پيش از آنكه مرگ به سراغ هر يك از شما آيد، پس (در آستانه رفتن) گويد: پروردگارا چرا (مرگ) مرا تا مدتى اندك به تأخير نيانداختى تا صدقه (و زكات) دهم و از صالحان گردم. ✍اگر آدم ها دائم به این فکر کنند که روزی مرگ همه اموال و دارایی ما را می گیرد و معلوم نیست ثروتی که ما به خون دل به دست آوردیم چه نتیجه ای پیدا می کند، شاید با این سوال روبرو شویم که چرا همین حالا که خودم هستم سرنوشت اموالم را مشخص نکنم؟ خیلی از متمولین وقتی از دنیا می روند فرزندانشان برای آن ها خیرات می دهند ولی خودشان در زندگی حاضر نبودند به کسی انفاق کنند. پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: اگر مرد در زمان حیات خود یک درهم صدقه بدهد، بهتر از یکصد درهم صدقه در موقع مردنش است.[1] پی نوشت ها: [1] جامع احادیث شیعه،ج8 (پنجشنبه‌ها)
🍃قرآن کتاب هدایت وَعَلَي اللّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَمِنْهَا جَآئِرٌ وَلَوْ شَاء لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ و بر خداست كه راه ميانه (و مستقيم را به مردم نشان دهد) و برخى از آن (راه ها) منحرف است و اگر خداوند بخواهد همه شما را (به اجبار) هدايت مى كند. (ولى اجبار سودى ندارد و سنت و برنامه خداوند بر آزاد گذاشتن انسان ها است.) 🔸سوره نحل، آیه ٩ 💥توضیح : خدا می توانست انسان ها را اجباراً هدایت کند، به گونه اى كه نتوانند گامى از آن فراتر بگذارند، ولی به آنان آزادى داد، تا اين راه را با پاى خود بپيمایند و به بالاترين اوج تكامل برسند.
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این‌طوری راحت و بدون اسراف وضو بگیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️روزهای‌دل‌شکستگی‌علی..💔 روضه خوانی رهبرانقلاب در فاطمیه اول
تا زمانی که حسین است رفیق دل من..؛ میل همراه شدن با دگران نیست مرا♥️ ‌-
الی‌الحبیب
- 🌷
19.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای دلیل خلقت ما همه مهر مادریت توی قلبمه گردنم تو خیلی حق داری ای مادرم فاطمه فاطمه 🔊 🏴 🎙
مداحی آنلاین - رزق اشک - نریمانی.mp3
6.01M
ای دلیل خلقت ما همه مهر مادریت توی قلبمه گردنم تو خیلی حق داری ای مادرم فاطمه فاطمه 🔊 🏴 🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منظور از کتاب مُصحف فاطمی چیه و الان‌ کجاست؟ آیا قرآنی که حضرت علی علیه‌السلام جمع آوری کرد با قرآن امروز متفاوت بوده؟ 🎙
💠 معنای توکل 🔹 معنای توكّل این نیست كه تا آنجا كه به حسب ظاهر معلوم و مقدور انسان است بگوید من خودم انجام می‌ دهم، آن حوادث پیش‌بینی نشده را به خدا واگذار ‌كند؛ این است كه با سازگار نیست. توكّل معنایش این است كه انسان خدا را وكیل خود قرار بدهد. ▫️ هر آدم عاقلی وقتی می‌خواهد كاری را انجام بدهد كه به همه شئون آن كار آگاهی ندارد (یك) بر فرض آگاهی، توان آن را ندارد (دو) وكیل می‌ گیرد (سه). ما نسبت به همه كارهایمان این سه امر را باید رعایت كنیم، چون هیچ كاری نیست كه ما به جمیع شئونش آگاه باشیم، هیچ كاری نیست كه ما نسبت به جمیع شئون آن توانمند باشیم، چون به جمیع شئون علم نداریم و به جمیع شئون آن كار توانایی نداریم چاره جز این نیست كه بگیریم ﴿وَكَفَی بِاللَّهِ وَكِیلاً﴾.[1] پس معنای توكل این نیست كه آن مقداری كه می توانیم به خودمان اسناد بدهیم و آن مقداری كه نمی ‌دانیم و نمی ‌توانیم توكّل كنیم. 🔹 اگر ما در همه امور به خدای سبحان توكّل كردیم، آن‌گاه آن مدیر و مدبّر گاهی خود ما را اداره می ‌كند، آن بخشی كه به حسب ظاهر معلوم و مقدور ماست؛ گاهی دیگران را تسخیر می‌كند، آن بخشی كه معلوم و مقدور ما نیست؛ آن وقت اگر ما به او توكّل كردیم و او را وكیلِ مفَوَّض و مطلق قرار دادیم او شروع به كار می ‌كند؛ او خود ما را می ‌كند، دیگران را تدبیر می ‌كند، از مجموعه این دو تدبیر آن مقصد صحیح به دست می ‌آید؛ لذا در سورهٴ <طلاق> فرمود:﴿وَمَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾ پس معنای توكّل، تبعیض یا تشریك در كار نیست. ▫️ اگر در سورهٴ <طلاق> فرمود:﴿وَمَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ وَمَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾ برای اینكه ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَی‏ءٍ قَدْراً﴾[2] آن وقت توكّل ما ثمربخش می ‌شود. 🔹 پس توكّل، تبعیض در وظیفه نیست كه بخشی از كارها را خودمان انجام بدهیم، آن مقداری كه مقدور ما نیست به عنوان حوادث پیش ‌بینی نشده توكّل كنیم. چرا خدا كافی است؟ برای دو جهت، چرا ﴿مَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾/ برای دو جهت: یكی اینكه ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ﴾، یكی اینكه ﴿ قد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَی‏ءٍ قَدْراً﴾ او را به عهده گرفته برای هر چیزی یك اندازه مشخص قرار داده (یك)، نسبت به همه چیز هم قدرت مطلق دارد (دو). خب پس خود ما هم از این دو نظر زیرمجموعه این دو اصل هستیم؛ یعنی اینكه فرمود: ﴿قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَی‏ءٍ قَدْراً﴾ برای ما هم یك قدر مشخّصی است كه او قرار داده است. اگر فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ﴾ خدای سبحان مقصد خود را بالأخره می ‌رسد و می‌ رساند، ما هم جزء مقاصد او هستیم در مقام سوم یعنی مقام فعل. بنابراین اگر كسی خدا را وكیل مطلق قرار داد چه اینكه باید او را وكیل مطلق قرار بدهیم، خود ما را او دارد می ‌كند. وقتی ما را او دارد اداره می‌كند ما دیگر نباید نگران باشیم! [1] . سوره نساء، آیات 81 ،132 ،171 ؛ سوره احزاب، آیات 3 و 48. [2] . سوره طلاق، آیات 2 و 3.