📌وفات حضرت امالبنین سلاماللهعلیها
🔹حضرت امالبنین (س) با نام فاطمه بنت حزام کلابیه، یکی از زنان بزرگوار اسلام و همسر امام علی (علیه السلام) است. این بانوی با کرامت به دلیل ادب، شجاعت و تقوای خود در میان شیعیان جایگاه ویژهای برخوردارند. شیعیان از ایشان به عنوان نمونهای از عشق و اخلاص به اهلبیت (علیهمالسلام) یاد میکنند و برای طلب شفاعت و توسل به درگاه خداوند، به ایشان متوسل میشوند.
🔸پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام علی (ع) با معرفی برادرشان عقیل، که دانشمند علم انساب بود، حضرت امالبنین (س) را به همسری برگزیدند. این ازدواج در راستای انتخاب زنی اصیل و شجاع برای تربیت فرزندانی با ویژگیهای برجسته انجام گرفت. ایشان در حق فرزندان حضرت زهرا (س) مانند مادری دلسوز رفتار کردند و خود را خدمتکار فرزندان حضرت زهرا (س) میدانستند.
🔹همه پسران ایشان در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسیدند. پس از شنیدن خبر واقعه کربلا، اولین سؤال ایشان درباره امام حسین (ع) بود و گفتند: «اگر حسین زنده باشد، غمی نیست که فرزندانم را از دست داده باشم.» امام صادق (ع) در شان آن بانوی بزرگوار فرمود: امّ البنین، برای حسین (ع) مرثیه میسرایید و میگریست تا اینکه چشمانش نابینا شد.
🔸شیعیان برای برآورده شدن حاجات به حضرت امالبنین (س) توسل میکنند. توسل به ایشان نشانهای از ایمان و ارادت به مقام والای ایشان به شمار میرود. این بانوی بزرگوار در ۱۳ جمادیالثانی سال ۶۴ (و به روایتی ۷۰ ق) وفات یافت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
#تقویم_تاریخ
#جمادی_الثانی_۱۳
#حضرت_امالبنین
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌 سی تفسیر کوتاه قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب
📍قسمت بیست و نه
📚 موضوع: تقوا شرط اصلی پیروزی
📖تفسیر آیه ۱۲۷ سوره مبارکه نحل
🗓۱۳۹۵/۰۹/۰۳
#آیتالله_خامنهای
#تفسیر
#سی_تفسیر
💠 #کرامت_انسانی: صوتِ متن👆👆
🔹 اگر ذات اقدس الهی از انسان ها با #كرامت یاد كرد که فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾،[1] هشدار داد كه این كرامت ذاتی انسان نیست، این چنین نیست كه انسان ذاتاً كریم باشد، چون خلیفه كریم است از كرامت برخوردار است؛ پس ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، چون بنی آدم خلیفه، آیت و مظهر كریم هستند و اگر انسان كرامتش به استناد خلافت اوست، خلیفه آن است كه حرف «مستخلف عنه» را بزند و دستور «مستخلف عنه» را انجام بدهد؛ اگر كسی كنار سفره خلافت نشست و از كرامت طَرْفی بست، ولی حرف خودش را زد و كار خودش را كرد و ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾[2] شد، آنگاه همین خدایی كه فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾, همین خدایی كه فرمود: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾[3] درباره این گروه می فرماید: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾؛[4] این كرامت او كه ذاتی نبود، به استناد خلافت بود و خلافت هم این است كه خلیفه حرف «مستخلف عنه» را بزند و دستور «مستخلف عنه» را انجام بدهد، نه حرف خودش را! آنگاه كلّ صحنه عوض می شود، می شود: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾.
🔹 قرآن كریم #هشدار می دهد كه عالم منظّم است! انسان ها منظّم هستند! انبیا هماهنگ هستند! صُحف آسمانی منظّم است! ما اگر چند روزی به شما #مهلت دادیم ببینیم چه می كنید، توجه داشته باشید كه كلّ این بی نظمی ها را ما به هر حال سامان می دهیم و به نظم می رسانیم و همه شما را هم جمع می كنیم و به دریا می ریزیم! این طور نیست كه ما صبرمان نامتناهی باشد.
🔹 یك بیان نورانی از پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسید، همان طور كه خودش فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»[5] به وجود مبارك حضرت امیر هم فرمود: «وَ أَعْطَی عَلِیاً جَوَامِعَ الْكَلَام»؛[6] تو هم از «جوامعالكلام» برخورداری, حقیقت اینها حقیقت قرآن كریم است و حرف های اینها هم حرف های جهانی است؛ فرمود اگر شما به سراغ #اختلاف بروید، من به شما بگویم پایان اختلاف چیست: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»[7] این از بیانات نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است که جزء «جوامع الكلم» است، فرمود به جان هم نیفتید! این #غرور و #خودبینی یك شعله و ماده انفجاری در درون شماست، این را خنثی كنید «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».
یك وقت است انسان اختلاف علمی دارد، این اختلاف علمی در مقام احتجاج هست که انسان برهان خودش را اقامه می كند و طرف دیگر یا قبول می کند یا نكول؛ امّا خدای ناكرده در راه فساد دارد دروغ و تهمت و خیال و رد كردن دیگری و خارج كردن دیگری، این یكی را فرمود: این اختلاف #پایان_تلخی دارد: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».
🔹 فرمود میدانید اختلاف با شما چه كار میكند؟ اختلاف به حسب ظاهر كاری با خانه و زندگی شما در درجه اول ندارد، اختلاف یك تیغ تیزی است كه #دین شما را تیغ می كند! «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»، «حَلْق» یعنی تیغ كردن، اگر كسی یك تیغ دستش باشد و هر روز سرش را تیغ كند، این دیگر مو در نمی آید! فرمود این اختلاف و به جان هم افتادن تیغی است كه هر روز دینِ انسان را تیغ می كند، دیگر دینی در نمی آید! اگر انسان مرتب دروغ بگوید، مرتب خلاف كند، مرتب در صدد رد كردن #رقیب از صحنه باشد، فرمود: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ لِذَوِی أَرْحَامِكُمُ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»؛ این «حَلْق» می كند، #دین را تیغ می كند. فرمود این اختلاف، دروغ گفتن، دیگری را از صحنه خارج كردن، بر خلاف او حرف زدن و مطابق میل خود حرف زدن، این #دین_را_تیغ می كند، وقتی دین تیغ شد دیگر دینی در نمی آید «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ». این حرف، حرفِ همه انبیاست، فرمود ما به همه گفتیم، به ابراهیم گفتیم، به موسی گفتیم، به عیسی گفتیم، به نوح گفتیم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه امّت خود را به #اتفاق دعوت كنید، به #اتحاد دعوت كنید.
[1]. سوره اسراء, آیه70.
[2]. سوره جاثیه, آیه23.
[3]. سوره بقره, آیه30.
[4]. سوره اعراف, آیه179.
[5]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص241.
[6]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج3، ص261 و 262.
[7]. دعائم الإسلام، ج2، ص352.
#هشدار_قرآن_کریم
#غرور_در_صحنه_رقابت
#تیغ_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
مداحی آنلاین - ام البنین حقیقت ادب - استاد دارستانی.mp3
6.35M
ام البنین حقیقت ادب
#پادکست💢
حجت الاسلام👇
#دارستانی🎙
#سخنرانی🔊
#وفات_حضرت_ام_البنین(س)🏴
برای شادی روح پر فتوح حضرت ام البنین الفاتحه مع الاخلاص و الصلوات
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چجوری اسرائیل رو بزنیم که بره پِی کارش؟
📍 پاسخ قرآن چیه؟
🎙 حجتالاسلام محمد سعادتمند
- جهاد در اسلام، براى حفظ دين خداست، نه كشورگشايى، استعمار، تهديد، رقابت، انتقام، حسادت و... . «فى سبيل اللّه»
فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّي إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنّاً بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّي تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ:
پس هرگاه با كسانى كه كافر شدند (در ميدان جنگ) روبرو شديد، گردن هايشان را بزنيد تا آن كه آنان را از پا درآوريد (و چون در دست شما اسير شوند) پس آنان را سخت ببنديد (تا فرار نكنند) سپس، يا بر آنان منّت نهيد (و آزادشان كنيد) و يا با گرفتن فديه و عوض، رهايشان كنيد تا جنگ بار سنگين خود را بر زمين نهد. اين است (دستور خداوند) و اگر خداوند اراده مى كرد، (از طريق صاعقه و زلزله و ديگر بلايا) از آن كفّار انتقام مى كشيد، ولى خدا (فرمان جنگ داد) تا برخى از شما را به وسيله برخى ديگر بيازمايد و كسانى كه در راه خدا كشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را از بين نمى برد.
#سوره_محمد_آیه۴
#یک_آیه_یک_داستان
وَلَهُم مَّقَامِعُ مِنْ حَدِيدٍ
ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﺯﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻫﻦ [ ﻣﺨﺼﻮﺹ ]ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻮﺑﻨﺪ .]
(حج/21)
🔹🔸🔹
✍سلمان یکی از یاران پیامبر (ص) تعریف کرده روزی از بازار آهنگران کوفه می گذشت. جوانی نقش زمین شده بود و مردم دورش را گرفته بودند.
سلمان از گرمای کوره ها، عرق از پیشانی اش سرازیر بود. هر کس درباره جوان سخنی می گفت. یکی می گفت: دچار تشنج شده است.
دیگری می گفت: جن زده شده است. سلمان از میان جمعیت گذشت و کنار جوان نشست. او چشم خود را از هم گشود و گفت: من هیچ کسالتی ندارم، ولی اینان گمان می کنند بیمارم.
با شگفتی پرسید: پس چرا از حال رفتی و بر زمین افتادی؟ گفت: از بازار می گذشتم، صدای چکش های آهنین بر آهن های گداخته، مرا به یاد سخن خدا انداخت که فرمود: ((و لهم مقامع من حدید)) یعنی: و برای دوزخیان، گرزهایی آهنین است.😔
📚ترجمه تفسیر المیزان ج۱۶ص۳۹۹
❌ و اما درباره ظهور
آیا ما به ظهور نزدیک شده ایم؟
آیا میتوان حوادث این ایام را با نشانه های ظهور تطبیق داد؟
درون جریان انقلاب شاهد یک جریانی هستیم که هرگونه بشارت و اشاره به نزدیک بودن ظهور را مورد هجمه و تخریب قرار میدهند و تنها دلیل آنها هم اینست که این حوادث و جنگ ها و فتنه ها در طول تاریخ همیشه تکرار شده و نباید این اتفاقات را با نشانه های ظهور تطبیق داد و هیجان کاذب در جامعه ایجاد کرد. اینها تاب و تحمل پویایی و نشاط شیعیان و مظلوم در نزدیکی ظهور را ندارند. لذا دنبال ادله ای هستند که مؤمنین را به انفعال و رخوت و سستی ببرند و آنها را از تصور نزدیک بودن ظهور دور بکنند..
اما حقیقت ماجرا چیست و چگونه تشخیص دهیم به عصر ظهور نزدیک شده ایم؟
ظهور را باید یک فرایند ببینیم . فرایندی که در آن جبهه حق و باطل به اوج فعالیت و تقابل خود میرسند.
مبنا و ملاک و معیار ما برای شناخت حقیقت ظهور و نزدیکی آن امامین انقلاب هستند که زعامت شیعه در عصر حاضر را بعهده دارند. بارها حضرت امام خمینی و امام خامنهای بشارت نزدیکی ظهور را داده اند.
اساسا بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر انقلاب صادر شد بیانیه آمادگی برای ظهور بود. اینکه فرمودند به قله نزدیک شده ایم ،همان نزدیکی قله آرمان و هدف بزرگ بشریت یعنی ظهور است.
لذا قبل از آنکه بخواهیم حوادث و فتنه های اخیر را با روایات و نشانه های مربوط به عصر ظهور تطبیق دهیم ،حواسمان باشد که نقشه های اصلی دوران ظهور دست ولایت فقیه هست که بارها بشارت نزدیک بودن آن را داده اند.
پویایی و جهاد و تلاش و نشاط مومنین در نزدیکی های زمان ظهور باعث خشم و عصبانیت جبهه شیطان میشود . برنامه شیطان در عصر ظهور ایجاد نامیدی و رخوت و سستی و انفعال مومنین است
مراقبت کنیم در دام شیاطین نیفتیم