eitaa logo
کانال همسنگران شهداء
176 دنبال‌کننده
19.3هزار عکس
7.6هزار ویدیو
43 فایل
بسم رب الشهداوالصدیقین لبیک یاخامنه ای لبیک یاحسین است ماجامانده گان ازقافله شهادتیم ورسالت ماادامه راه شهداست
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴هفتم صفر ولادت امام موسی کاظم (ع) یا شهادت امام حسن مجتبی (ع) ▪️در برخی از تقویمهای رسمی کشور ، هفتم صفر به عنوان روز میلاد امام هفتم امام موسی کاظم(ع) اعلام شده، در حالی که بر اساس قول صحیح این روز مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است ▪️شیعیان از گذشته های دور , هفتمین روز از ماه صفر را برای شهادت امام مجتبی (ع) عزادار بودند و در حوزه علمیه هزار ساله نجف نیز به احترام این روز؛ دروس تعطیل می‌شد و شیعیان برای شهادت امام دوم خود به عزاداری می‌پرداختند. ▪️در وقوع شهادت سبط اکبر پیامبر(ص) در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد و برای روز شهادت امام مجتبی(ع) علمای شیعه سه نقل را ذکر کرده‌اند. 🏴سه قول علمای شیعه در خصوص روز شهادت امام مجتبی(ع): 1 - یکی از این اقوال روز آخر ماه صفر که قائل آن مرحوم شیخ کلینی است؛ که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی، هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت نکرده اند. 2 - قول دوم روز ۲۸ صفر است که اولین قائل آن شیخ مفید در کتاب (مسارّ الشیعه) است و این در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد) از ذکراین روز به عنوان روز شهادت امام مجتبی (ع) خودداری و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است. دومین قائل به این قول شیخ طوسی در کتاب (تهذیب الاحکام) است که البته قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی نیز مورد تأیید قرار گرفته است. 3 - اما قول سوم که هفتم صفر را سالروز شهادت امام مجتبی (ع) ذکر کرده‌اند مشهور تر است که یکی از کسانی که قائل بود شهادت سبط اکبر پیامبر(ص) در هفتم ماه صفر واقع شده، شهید اول است و مرحوم کفعمی نیز یکی دیگر از کسانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی (ع) در هفتم ماه صفر شده، که این محدث کبیر در کتاب شریف (مصباح) خود بدان اشاره کرده است. ▪️یکی دیگر از بزرگانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی (ع) در هفتم صفر است مرحوم علامه شیخ حسین والد مکرم شیخ بهایی در کتاب (وصول الاخبار الی اصول الاخبار) و همچنین شیخ بهایی و مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء و برخی دیگر از اعاظم فقها هستند. 🏴سنت علمای شیعه در خصوص سالروز شهادت امام حسن(ع): ▪️سیره علمی علمای شیعه و سنت عملی آنها نیز این گونه بوده است که حضرات در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامه عزا برای امام حسن (ع) می کردند؛ خصوصا این سنت در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری به قم و تاسیس حوزه علیمه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامة عزا کردند؛ و پس از ایشان این سنت سیره بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی که هر کدام در زمان خود مسئولیت حوزه را به عهده داشته اند بوده است. 🏴استفتاء از برخی مراجع معظم تقلید در خصوص هفتم صفر: ▪️نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید در خصوص تکلیف شیعیان و خصوصا صدا و سیما در بر پایی عزاداری و یا جشن و سرور در روز هفت صفر که به نقلی ولادت امام کاظم (ع) و به نقل مشهورتر شهادت امام مجتبی (ع) است آمده است. ▪️آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بسمه تعالی و له الحمد، در این که باید یک روز اختصاص به حضرت امام مجتبی (ع) داشته باشد تردیدی نیست و با توجه به اینکه روز ۲۸ صفر روز رحلت خاتم الانبیا (ص) هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر (ع) تحت الشعاع قرار می گیرد، لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که مشهور هم همین است. ▪️آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی محرم و صفر ماه های حزن بر سیدالشهداء و خاندان اهل بیت (ع) است و باید به مجالس عزاداری روضه خوانی بگذرد. ▪️آیت الله العظمی بهجت بسمه تعالی، مناسب است در جمع بین دو قول (مشهور) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیطة والثناء) و تولد امام موسی کاظم (علیه السلام) ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به اینکه مصائب امام دوم (ع) و مناقب امام هفتم (ع) را متذکر و یاداور باشند و همین احتیاط حاصل می شود. ▪️ آیت الله العظمی وحید خراسانی بسم الله الرحمن الرحیم، به آنچه فقیه محقق، موسس حوزه علمیه قدس سره فرموده اند، باید عمل شود. ▪️آیت الله العظمی سیستانی بسمه تعالی، بزرگداشت شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی (علیه السلام) و ترتیب مجالسی برای آن حضرت و ذکر مصائب و یادآوری مناقب آن امام از مصادیق تعظیم شعائر است. 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🏴 زندگی و شهادت کریم اهل بیت (ع) ◼️شهادت امام حسن مجتبی(ع) در روز هفتم و یا بیست و هشتم ماه صفر سال 50 هجری و در سن 47 سالگی رقم خورده است. ▪️امام پیش از شهادت چندبار مسموم شده بود، اما هر بار شفا می‌یافت. همسر بی‌وفای حضرت، یعنی جعده دختر اشعث بن قیس، زهری را که معاویه برایش فرستاده بود، با شیر مخلوط کرد و زمان افطار حضرت ایشان را مسموم کرد. معاویه به او وعده داده بود که صد هزار درهم پاداش او خواهد شد و او را به همسری یزید درخواهد آورد که البته به این وعده عمل نکرد. ▪️جناده بن ابی‌امیه می‌گوید: به محضر امام حسن علیه‌السلام رفتم؛ در حالی که تشتی مقابل ایشان بود و پاره‌های جگر آن حضرت میان تشت می‌ریخت. عرض کردم: چرا مداوا نمی‌کنید؟ فرمود: ای بنده خدا! مرگ را به چه چیز می‌توان علاج کرد؟ گفتم:انا لله و انا الیه راجعون. پس فرمود:رسول خدا (ص) به ما خبر داد که بعد از اودوازده امام خواهند بود. یازده نفر از آنان از فرزندان علی و فاطمه‌اند وهمه باشمشیر یا زهر شهید می‌شوند. و بعد گریست. ▪️از ایشان موعظه خواستم و ایشان مشغول سخن شد تا اینکه نفسش به شماره افتاد و رنگش زرد شد. در این حال، امام حسین وارد شد و برادر را در آغوش گرفت و او را بوسید. ایشان گریه می‌کرد و می‌فرمود: گریه‌ام از دو چیز است؛ فراق دوستان و هول زمان حساب. نقل است که امام حسن فرمود: گرچه فراق تو و دوستان و برادرانم بر من سخت است، اما خواهان رفتنم که جد خود رسول خدا و پدرم امیرالمومنین و مادرم زهرا و دو عموی خود حمزه و جعفر را ملاقات می‌کنم. ▪️سپس برای برادر خود وصیت کرد و سفارش اهل بیت و فرزندانش را به ایشان فرمود که برای ایشان پدری مهربان باش و وصیت فرمود که مرا در کنار رسول خدا(ص) دفن کن که من نسبت به آنان که بی‌اجازه در آنجا دفن شده‌اند اولی‌ترم و اگر آن زن مانع شد، نگذاری خونی بر زمین ریخته شود تا از آن چه بعد پیامبر از مردم کشیدم به ایشان شکایت کنم و بعد از این وصایا جان به جان آفرین تسلیم کرد. ▪️امام حسین(ع)، بدن برادر را غسل داد و کفن کرد و به سمت حرم رسول خدا برد. مروان بن حکم سراغ آن زن رفت و اورا تحریک کرد که مانع ازدفن امام شود. سپس او راسوار براسب خود کرده به نزد قبر پیامبر آمد و در حالی که بنی‌امیه و آل ابوسفیان همراهی‌اش می‌کردند، مردم را تحریک بر جنگ می‌کرد و می‌گفت: اجازه نمی‌دهم کسی را که دوست ندارم در خانه من دفن کنید. ▪️بعد از این، خود را از اسب به زیر انداخت و فریاد زد: بخدا تا یک مو در سر من است، اجازه نمی‌دهم او را اینجا دفن کنید. ▪️ابن عباس گفت: یک روز بر شتر سوار می‌شوی، یک روز بر استر و می‌خواهی نور خدا را خاموش کنی و با دوستان خدا بجنگی و بین رسول خدا و حبیبش حایل شوی. ▪️ناگهان آن زن دستور داد جنازه امام(ع) را تیرباران کردند؛ به طوری که گفته‌اند تا 70 تیر از جنازه ایشان بیرون کشیدند. بنی‌هاشم دست به شمشیر بردند که امام حسین(ع) با وجود وصیت برادر، مانع شد و فرمود: اگر وصیت برادرمم نبود، می‌دیدید چگونه بینی شما را بر خاک می‌مالیدم و او را نزد پیامبر دفن می‌کردم. ▪️سپس بدن مطهر را به بقیع بردند. امام حسین(ع)، بدن برادر را درقبر گذاشتند ▪️پیامبر اکرم فرمود: «وقتی فرزندم حسن را با زهر شهید کنند، ملائکه هفت آسمان بر او گریه می‌کنند و همه چیز حتی مرغان هوا و ماهیان دریا بر او می‌گریند. هرکه برای او گریه کند چشمش در روزی که همهء چشم‌ها کور می‌شوند ـ روز محشر ـ نابینا نمی‌شود و هرکس بر مصیبت او غمگین شود، روزی که همه دل‌ها اندوهگین است، غمناک نمی‌شود و هر که او را در بقیع زیارت کند، روزی که همه گام‌ها بر صراط می‌لرزد، قدمش استوار می‌ماند.» ▪️جلوه‌های مظلومیت حضرت بی‌شمار است. به عنوان نمونه در قضیه نبرد ایشان با معاویه، پس از اینکه برخی یاران ایشان و فرماندهان و سران قبایل به امام مجتبی(ع) خیانت کردند در ساباط مدائن لشکریان، در حالی که حضرت را متهم به مماشات با معاویه می‌کردند به خیمه ایشان حمله کردند، سجاده از زیر پایش و ردا از دوشش کشیدند و با عصایی که تیغ تیز مسموم داشت بر ران مبارکش زدند و ایشان را مجروح کردند. بعد از آن که راهی جز صلح برایش نماند، همان‌ها زخم زبان می‌زدند که تو مسلمین را خوار و ذلیل کرده‌ای. ▪️امام حسن (ع)بعد از صلح به مدینه رفت و در میان نکوهش اطرافیان، زخم زبان دوستان، عداوت دشمنان، از دست دادن بسیاری از یاران قدیم و شهادت ایشان به دست عمال معاویه، ناسزاگویی خطبا به امیرالمومنین(ع)، دوران سختی را سپری فرمود 📚منابع:ارشاد جلد 2/ شیخ مفید مقاتل الطالبین/ ابوالفرج اصفهانی منتهی‌الآمال جلد اول/ شیخ عباس قمی ️🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔴امام خمینی(ره): ♦️«قصه امام‏ حسن‏ و قضيه صلح، اين هم صلح تحميلى بود؛ براى اينكه امام‏ حسن‏، دوستان خودش، يعنى آن اشخاص خائنى كه دور او جمع شده بودند، او را جورى كردند كه نتوانست خلافش بكند، صلح كرد؛ صلح تحميلى بود. اين صلحى هم كه حالا به ما می خواهند بگويند، اين‏ است. بعد از اينكه صلح كردند، به حسب روايت، به حسب نقل، معاويه به منبر رفت و گفت كه تمام حرفهايى كه گفتم، من قرار دادم، زير پايم. ♦️آن صلح تحميلى كه در عصر امام حسن واقع شد، آن حكميت تحميلى كه در زمان امير المؤمنين واقع شد و هر دويش به دست اشخاص حيله ‏گر درست شد، اين ما را هدايت مى‏كند به اينكه: نه زير بار صلح تحميلى برويم و نه زير بار حكميت تحميلى.» 📚صحیفه امام، جلد 20، صفحه 118 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔴وقتی که سردار بزرگ امام حسن (ع) هم خیانت کرد و به دشمن پناهنده شد! ♦️رهبرمعظم انقلاب: «امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! ♦️ امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. ♦️این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!» ۱۳۷۲/۰۵/۰۵ 🗓۷ صفر: سالروز شهادت امام حسن (علیه‌السلام) 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔴ما را خودت امان بده یا صاحب الزمان(عج) ماه صفر 🌹در این ماه بسیار به اهل بیت علیهم السلام توسل کنید و صدقه بدهید. 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از Baradaranebasiji
🌙🔴🌎و من هنوز هم نمی‌دانم از ظالم باید ترسید یا آنانکه قدرت ظلم را به او می‌دهند... @baradaranebasiji
هدایت شده از Baradaranebasiji
🌙⚫️🌎این زهر و درد سوختنت فرق می کند تو طرزِ دست و پا زدن ات فرق می کند دارد حسین پیش تو از حال می رود او از کنار تو ته گودال می رود شُکر خدا که پیکر پاک تو پا نخورد سرنیزه ای میان گلوی تو جا نخورد 🌹7 صفر شهادت امام حسن مجتبی(ع) تسلیت باد (به روایتی) @baradaranebasiji
هدایت شده از Baradaranebasiji
🌙⚫️🌎دو آرزو به دل مادر جوانی ماند "کفن" برای حسین و "حرم" برای حسن... ‌ @baradaranebasiji
هدایت شده از 🔸عزیــز خـــدا🔸
▪️ السلام علیک یا ابا مُحَمَّدٍ یاحَسَنَ بنِ عَلِیِ اَیُّهَا المُجتَبی یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ 🏴 سالروز شهادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه الصلاة و السلام تسلیت باد. کانال عزیز خدا 🔸 🆔 @khoshvaght_aziz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انقلاب اسلامی اگر آرام بگیرد، خواهد مُرد ♦️ اسلام و انقلاب اسلامی برای آن نیست که در یک گوشه‌ای از جهان حکومتی تشکیل دهد و در آن‌جا مرغ خانگی بشود ♦️ عقاب بلندپروازی است که باید تمام صحنه عالم را زیر بال بگیرد ❤️اولین نماز جمعه حضرت آقا پس از آغاز جنگ تحمیلی 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از رادار انقلاب
💢 در حالی که آمار قربانیان به کرونا در آمریکا از 200 هزار نفر گذشته است، ترامپ با توئیت عکسی از گردهمایی انتخاباتی خود در پنسیلوانیا فخر فروشی می‌کند. 🔸 یکی از مخالفین او زیر این توئیت نوشت: اگر با همین فرمان پیش بروی تمام طرفدارانت تا قبل از روز انتخابات به دلیل کرونا می‌میرند! ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
هدایت شده از رادار انقلاب
💢 آقای عبدی! امام رضا علیه السلام بیمارستان ندارند! 🔹«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب -در یادداشتی در روزنامه اعتماد، ۱۵ شهریور ۹۹، به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم- با عنوان «دینداری و کرونا» نوشت: «دینی که برای شفای بیمار و بینا کردن چشم نابینا به کار آید، در مقابله با اپیدمی جهان امروز ناکارآمد خواهد بود و شکست می‌خورد. چرا؟ توسل به امامزاده‌ها و هیات‌های مذهبی و... برای بهبودی و شفای بیماران ویژه و به‌طور معمول پس از ناامیدی از طی کردن مسیر طبیعی درمان و مراجعه به پزشک جدی میشود. ابتدا بیمار را برای درمان به هر بیمارستان و نزد هر پزشکی می‌برند و خلاصه هنگامی که ناامید می‌شوند، خالصانه و با توسل رو به سوی زیارتگاه‌ها و عزاداری‌ها یا نذر و نیاز می‌آورند، این در همه ادیان هم هست. گر چه آماری نداریم، ولی به نظر می‌رسد که اکثر قریب به اتفاق این ها نیز نتیجه‌ای به دست نمی‌آورند و بیماری همچنان ادامه پیدا می‌کند». ♦️تمسخر !♦️ 🔹عبدی در ادامه نوشت: «بخش کوچکی که درمان می‌شود به این علت است که یا در شرایط عادی هم درمان می‌شد، همچنان که افرادی داریم که پس از ناامیدی از پزشکان به هر دلیلی خوب می‌شوند که شاید ناشی از خطای تشخیص پزشکان باشد. بنابراین بهبودی در این مرحله می‌تواند ناشی از خطای اولیّه پزشکی یا تغییرات شناخته نشده، یا بروز تحوّلات روحی و روانی در فرد بیمار باشد که به علت این توسّل یا تضرّع خالصانه رخ می‌دهد. ولی نکته اینجاست که حتی اگر این موارد شفا یافتن یک درصد هم باشد برای مردم برجسته و دیده می‌شود، ولی آن ۹۹ درصد درمان نشده هیچ گاه برجسته نمی‌شود. به همین علت این مسیر شفایابی همچنان باز است و پرطرفدار». ✍ از کسانی که باوری به قدرت الهی ائمه معصومین ندارند، این گونه اظهارات بعید نیست. بی تردید صدها هزار انسانی که کرامات ائمه را با تمام وجود لمس کرده اند با این گونه حرف ها تغییر عقیده نمی دهند. 🔸ولی متأسفانه عبدی با نگاه سطحی و غیر تخصصی که به دین دارد، فکر می‌کند دین نیز در کنار روش های درمان بیماران، راه دیگری در کنار راه های دیگر معرفی کرده است و امام رضا و امام حسین علیهما السلام مانند یک طبیب در حرم نشسته اند و منتظر ویزیت بیماران هستند! مردم یا باید به بیمارستان ها مراجعه کنند و یا به حرم ها بروند و بعد با ارائه آمارهای بی مبنا می گوید یک درصد بیماران شفا می گیرند، آن هم شفا نیست، بلکه ناشی از خطای پزشکان است! 🔸این درحالی است که عملیات پزشکان و تاثیر دارو همه در طول تاثیر فعل خدا و پیامبران و ائمه است نه در عرض آن ها؛ اگر چنان چه خدا نخواهد هیچ دارویی تاثیر نمی کند. 🔸البته از کسانی که باورهای دینی خود را از دست داده، با پذیرش مکتب اومانیزم و لیبرالیزم، خدا راهیچ کاره می‌پندارند، طرح چنین مسائلی چندان بعید نیست. 🔸در نگاه توحید افعالی همه کارها کار خدا و تاثیر داروها نیز فعل خداست و اوست که شفا می دهد. 🔸به همین دلیل بود که خود پیامبران و امامان معصوم نیز به هنگام بیماری هم به پزشک مراجعه می کردند و هم داروی مناسب با بیماری مصرف می کردند. و حتی دستورات بهداشتی و مصرف غذاهای خاص برای جلوگیری از بیماری یا درمان برخی امراض به مردم پیشنهاد می دادند. 🔸اما آن چه در حرم ها اتفاق می افتد عمدتا شفای دردهایی است که پزشکان نیز از درمان آن عاجزند مانند شفای کور مادرزاد و سرطان هایی که راه علاجی ندارد و... . 🔸ولی به معنای آن نیست که هر کس در هر زمانی به آن جا مراجعه کرد درمان شود. این سنخ شفا نوعی معجزه است و معجزات برای آن است که مردم با دیدن آن، ایمان به غیب و خدا و پیامبر و امام معصوم بیاورند. 🔸چنین نبود که حضرت عیسی علیه السلام بیمارستانی داشت که کورهای مادرزاد را درمان می کرد و همه پیس ها را شفا می داد. یا عصای موسی همیشه اژدها می شد و... . معجزات در واقع برای نشان دادن حجیت پیامبر یا امام معصوم است، نه راهی در کنار راه‌های عادی که خدا در پیش روی بشر قرار داده است. ✍ ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab