eitaa logo
حوزه دانشجویی شریف
462 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
356 ویدیو
46 فایل
حوزه شریف، پایگاهی برای تبیین اسلام ناب واقع در دانشگاه صنعتی شریف طبقه منفی دو ساختمان ریاست تلفن: 66164010-021
مشاهده در ایتا
دانلود
*آغاز نشست تار و پود هویت زن* حوزه شریف 🔻 @hdshaif HD.sharif.ir
*گزیده ای از سخنان استاد جلالی در نشست تار و پود هویت زن:* نقش اصلی زن این است که یکی از بیوتی که خداوند اجازه داده است که در آن‌ نام خدا آورده شود، خلق کند. 🔹برای ایجاد یک حرکت تمدنی و غلبه بر تمدن غرب، باید مفهوم بیت، یک بازخوانی تمدنی شود. #استاد_جلالی #نشست_تار_و_پود_هویت_زن حوزه شریف 🔻 @hdshaif HD.sharif.ir
خلاصه ای از ارائه استاد جلالی در نشست تار و پود هویت زن: 🔹حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه، عالم را به گونه‌ای خاص می‌بیند که برای آن که بتوانیم در خصوص نقش زن و پدیده‌های پیرامون آن صحبت کنیم باید با این جهان‌بینی آشنا باشیم. 🔸حضرت امام به تبیین اسمائی نظام عالم قائل‌اند و در این نگاه هر موجودی ترکیبی از اسماء هستی است. حکما خدا را همان هستی می‌دانند. پس هر موجودی ترکیبی از اسماء الهی است. 🔹در مکتب امام، اشیای عالم مظهر بخشی از اسماء الهی هستند ولی موجودی که همه اسماء را دارد انسان است. 🔸همه انسان‌ها، از مرد و زن، تمام اسماء الهی را دارا هستند، ولی غلبه اسماء جلالی خدا در یک انسان، جنس مرد و غلبه اسماء جلالی جنس زن را می‌سازد. 🔹چهره جامعه مطلوب در جهان‌بینی حضرت امام، جامعه ولایی است؛ یعنی جامعه‌ای که در آن پیوند‌های عمیق انسانی به نحوی شکل بگیرد که هویت جامعه از جمع افراد به هویت جدیدی تبدیل شود. براساس روایت ما، عضو پیوند دهنده در جامعه برای تشکیل این ولایت زن است. برای مثال در حدیث شریف کسا، می‌بینیم که خداوند اهل‌بیت نبوت را با محوریت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها معرفی می‌کند. پس برای ساخت یک جامعه ولایی نقش زن بسیار مهم و پر اهمیت است.
🔹هر پدیده نرم و فرهنگی در اسلام، یک چهره سخت و تمدنی دارد. برای مثال، عبادت به عنوان یک پدیده و مفهوم نرم، یک تعیّن جسمانی به صورت نماز دارد. چهره سخت و تمدی ولایت در جامعه _بیت_ است. 🔸نقش اصلی زن این است که یکی از بیوتی که خداوند اجازه داده است که در آن‌ نام خدا آورده شود، خلق کند. 🔹برای ایجاد یک حرکت تمدنی و غلبه بر تمدن غرب، باید مفهوم بیت، یک بازخوانی تمدنی شود. 🔸به عنوان یک راهبرد باید تلاش کنیم تا زنان هویت خود را بشناسند و ماموریت خود را در عالم پیدا کنند. این دوگانه هویت و ماموریت باید شناخته شود. 🔹یکی از آسیب‌ها و مشکلات نهضت ما آن است که زنان در نهضت نقش ایفا نمی‌کنند. در مقاطعی نقش زنان در جامعه پر رنگ بوده است؛ یکی انقلاب اسلامی و مقطع دوم دوران دفاع مقدس، و دیدیم که چه پیروزی‌هایی نصیب اسلام شد؛ اما جریان غرب‌گرا با سرگرم کردن زنان به تجملات و سوق دادن آن‌ها به ظاهرگرایی این نقش بزرگ زنان را به انحراف کشاند.
*گزیده ای از سخنان استاد خزعلی در نشست تار و پود هویت زن:* در نظام خلقت، خداوند اعتماد ویژه‌ای به جنس زن کرده است و تولید نسل و خلقت را بر عهده زن قرار داده است و در این مسئولیت، زن تمام ویژگی‌ها را به فرزندش منتقل می‌کند. نقش مادری زن و نقش همسری او نقش‌های بی‌بدیلی هستند. #استاد_خزعلی #نشست_تار_و_پود_هویت_زن حوزه شریف 🔻 @hdshaif HD.sharif.ir
*گزیده ای از سخنان استاد خزعلی در نشست تار و پود هویت زن:* 🔹وقتی به آیات قرآن رجوع می‌کنیم، هیچ تقاوتی بین زن و مرد نمی‌بینیم و هر مرد و زنی که مومن باشد و عمل صالح انجام دهد، پاداش آن را می‌بیند. آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که در نزد خداوند زن و مرد از نظر عمل صالح و پاداش یکسان هستند، و گرامی‌ترین انسان‌ها با تقواترین آن‌ها هستند. 🔸خداوند وقتی می‌خواهد مثالی را برای مومنین بیان کند، قطعا برترین نمونه را مثال می‌زنند. در آیات قرآن، آسیه زن فرعون به عنوان مثالی هم برای مردان و هم برای زنان آورده شده است. 🔹پس زن هم می‌تواند تجلی صفات الهی باشد و هم تجلی تبعیت از شیطان؛ همان طور که در قرآن خداوند زلیخا را مثال زده است. 🔸در نظام خلقت، خداوند اعتماد ویژه‌ای به جنس زن کرده است و تولید نسل و خلقت را بر عهده زن قرار داده است و در این مسئولیت، زن تمام ویژگی‌ها را به فرزندش منتقل می‌کند. نقش مادری زن و نقش همسری او نقش‌های بی‌بدیلی هستند. نقش زن در مسئولیت‌های اجتماعی نیز بی‌بدیل است. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هرگز صحنه را ترک نکردند و هم در زمان حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در صحنه‌های نبرد همراهی داشتند، و هم در زمان امیرالمومنین علیه‌السلام برای احقاق حق حضرت امیر، به خانه مهاجر و انصار می‌رفتند. 🔹این حق و مسئولیت را نمی‌توانیم از زنان بگیریم و تنها مسئولیت خانه‌داری را به آنان بسپاریم. 🔸خداوند زن و مرد را از نفس واحد آفریده است و در تکلیف و عبادت زن و مرد نداریم. اما وقتی صحبت از تکلیف به میان می‌آید، مسئله تشخیص تکلیف هم بسیار مهم است. پاسخ به این سوال این که تکلیف یک زن در شرایط کنونی چیست بر عهده هر شخص است. 🔹در فعالیت‌های اجتماعی زنان دو اصل باید مورد توجه قرار گیرد. اصل اول عفاف اوست؛ این نعمت از جانب خدا به دلیل ارزشمندی زن به او عنایت شده است؛ و اصل دوم اهمیت به نقش زن در خانواده است.
"گزیده ای از سخنان استاد زیبایی نژاد در نشست تار و پود هویت زن:" گروهی خانواده و جامعه را به‌سان دو بال، با اهمیت یکسان، برای زن در نظر می‌گیرند. دختران دهه ۶۰ گزاره‌ای را بیان می‌کنند که از آن‌ها انتظاراتی وجود دارد که گویی آن‌ها اَبَرزن هستند و توقع وجود دارد که هم در خانه و هم در جامعه نقش پر رنگی داشته باشند. #هفته_ششم #پنجشنبه_های_شریف حوزه شریف 🔻 @hdsharif HD.sharif.ir
"خلاصه ای از ارائه استاد زیبایی نژاد در نشست تار و پود هویت زن:" بخش اول 🔹وقتی صحبت از حضور اجتماعی زنان می‌کنیم، در ابتدا باید حضور اجتماعی زنان را تعریف کنیم. آیا منظور ما از حضور اجتماعی، خارج شدن زن از خانه و حضور او در خیابان و بازار است؟ ایا منظور از حضور اجتماعی، فعالیت یا کنشی است که اثر اجتماعی داشته باشد و نفع آن به اجتماع برسد؟ 🔸اگر حالت دوم را به عنوان حضور اجتماعی در نظر بگیریم، می‌توان فعالیت زنان در داخل خانه را حضور اجتماعی در نظر بگیریم؛ چرا که تعادل روانی که زنان خانواده ایجاد می‌کنند، مهم‌ترین اثر اجتماعی را دارد. 🔹شیوه سوم از حضور اجتماعی، مشارکت اجتماعی به شیوه مدرن است. زن و مرد از جنبه ارزش‌های متعالی تفاوتی در پیشگاه الهی ندارند، ولی در جایگاه اجتماعی، وظیفه اجتماعی و از نظر تکوینی با هم تفاوت دارند. 🔸 "بر اساس نظر علامه طباطبایی، امور واجب زنان در دو حوزه واجبات عملی و واجبات علمی تقسیم‌بندی می‌شود. از نظر واجبات عملی، غیر از وظایف بیتی او، واجب دیگری بر عهده زن نیست. از نظر واجبات علمی، اعتقادات و احکام بر او واجب است." وظایفی وجود دارد که تنها بر عهده مردان است مثل حفظ امنیت جامعه و اگر در این امور خلاء‌ وجود داشته باشد، گناه آن بر گردن مردان است. اگر زنی در عرصه‌های اجتماعی وارد بشود، واجب نیست اما بد نیست، فخر است. 🔹 "از میان علما، کسانی که حضور اجتماعی را نهی کرده‌اند، غالبا حضور اجتماعی به صورت مدرن را نهی کرده‌اند." 🔸دیدگاه اول در مورد حضور اجتماعی زن، اصل را خانه قرار می‌دهد و تمرکز فعالیت زن را خانه و تمرکز فعالیت مرد را جامعه می‌داند. دیدگاه دوم، اصل فعالیت زن را بر اجتماع می‌گذارد و خانواده را در اولویت دوم قرار می‌دهد. در ادبیات مدرن، مسئله‌ای به نام خانواده وجود ندارد. افرادی که به فمنیسم معتقدند یا کلا ازدواج را نهی می‌کنند، یا اگر آن را نهی نکنند، از تعلق داشتن به خانواده نهی می‌کنند. حوزه شریف 🔻 @hdsharif HD.sharif.ir
"خلاصه‌ای از ارائه استاد زیبایی نژاد در نشست تار و پود هویت زن:" بخش دوم 🔹دیدگاه سومی هم وجود دارد که خانواده و جامعه را به‌سان دو بال، با اهمیت یکسان برای زن در نظر می‌گیرد. دختران دهه ۶۰ گزاره‌ای را بیان می‌کنند که از آن‌ها انتظاراتی وجود دارد که گویی آن‌ها اَبَرزن هستند و توقع وجود دارد که هم در خانه و هم در جامعه نقش پر رنگی داشته باشند. 🔸 "آن‌چیزی که از ظاهر کلمات حضرت امام و رهبر انقلاب بدست می‌آید دیدگاه سوم است. اما به این دیدگاه این اشکال وارد است که در این حالت زن هم در جامعه و هم در خانه ناکارآمد می‌شود." 🔹اما دیدگاه چهارمی نیز وجود دارد که به نوعی تقریری از دیدگاه حضرت امام و رهبری است. این دیدگاه می‌گوید، "مسئله ما بیش از آن که حضور اجتماعی زنان باشد، الگوی اجتماعی ناسازگار و ناهمساز با خانواده است. ما نیاز به الگوی بومی دینی برای طرح ریزی مشارکت‌های اجتماعی زنان و حتی کلیه امور اجتماعی جامعه خود داریم." 🔸اگر گفتمان خانواده مطرح باشد برای طرح‌ریزی یک طرح صنعتی نیز پیوست خانواده آن دیده می‌شود. حوزه شریف 🔻 @hdsharif HD.sharif.ir
#هیات_هفتگی 🔸سخنران : حجت الاسلام شیرمحمدی 📆 سه شنبه ۵ آذرماه 🕰 بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مسجد دانشگاه شریف @AzzahraaSharif
"نکته‌ای در خصوص خلاصه‌ی منتشر شده از ارائه استاد زیبایی‌نژاد در نشست تار و پود هویت زن:" 🔹🔹 در بخش دوم گزارشی که از ارائه استاد زیبایی‌نژاد در نشست تار و پود هویت زن منتشر شده است در مورد دیدگاه چهارم این تلقی منتقل شده است که دیدگاه چهارم با نظر حضرت امام خمینی ره و رهبری انقلاب مغایر و مخالف است. در صورتی که به تصریح حجت‌الاسلام زیبایی نژاد، این دیدگاه به نحوی تقریر دیگری از دیدگاه حضرت آقا و امام خمینی رحمه‌الله علیه است. حوزه شریف 🔻 @hdsharif HD.sharif.ir
#رویداد_تخصصی_ازدواج_و_خانواده ⭕️ سلسله نشست‌های تخصصی انتخاب همسر (نگرش‌ها و مهارت‌های انتخاب) استاد: سرکار خانم اکبری (پژوهشگر ممتاز مرکز مطالعات زنان و خانواده ) 🗓 زمان: چهارشنبه ها، ساعت 18:30 🔹 مکان: نمازخانه خوابگاه شهید شوریده ❇️ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شریف