آیت الله سیدمحمدمهدی #میرباقری در صفحۀ مجازی خود، احتمال طراحی ویروس منحوس کرونا را از سوی دشمن مطرح کرد و گفت:
♨️خطرناکترین پدیده در جهان پساکرونا این است که جامعه بشری را به فضای حکمرانی مجازی ببرند؛ فضایی که حکمرانی آن در دست قدرتهای بزرگ است.
♨️این احتمال وجود دارد که برخی قدرتها، این توطئه خطرناک را طراحی کرده باشند که از فضای به وجود آمده شیوع کروناویروس استفاده کنند. جنگهای جهانی اول و دوم هم با توطئه برخی کشورها پیریزی شد که پس از آن، جامعه جهانی طرح صلح پایدار و شکل گیری حاکمیت جدید با تأسیس سازمان ملل متحد را پذیرفتند.
♨️احتمال قوی این است که در جهان پساکرونا پیامدهای خطرناکتر از شکلگیری سازمان ملل متحد و ایجاد نظم جهانی بعد از جنگ جهانی، در انتظار جوامع بشری باشد و آن حمکرانی مجازی دنیا است. یعنی فضای سایبر را کاملاً در دنیا حاکم کنند.
♨️غرب در دوره رنسانس، بشریت را از عالم غیب تنزل داد و انسان را در ذهن، محصور و ارتباطش را با خدا قطع کرد. این بار قدرتهای جهانی میخواهند انسانها را از چال به سیاهچال ببرند. بنابراین خطرناکترین پدیده در جهان پساکرونا این است که جامعه بشری را به فضای حکمرانی مجازی ببرند؛ فضایی که حکمرانی آن در دست قدرتهای بزرگ است، مدیریتش به صورت شبکهای در جهان اداره میشود و ما هم کاربران آن هستیم. اگر قدرتهای بزرگ در این کار موفق شوند، جهان را مستقیماً اداره میکنند.
♨️میلیاردها انسان را به قرنطینه بردند و رزمایش بزرگ حضور فعال در فضای مجازی را شکل دادند. آموزش استفاده از فضای مجازی در دو ماه اخیر بیش از چند سال گذشته است. جامعه مؤمنین تسلیم حکمرانی مجازی نخواهد شد و این طرح قدرتهای جهانی با شکست مواجه میشود.
@HOD8HOD
💠 5 کلید برای فهم انتقادی از رسانه ها یا پنجگانه سواد رسانه ای از زبان دکتر یونس شکرخواه
1⃣ خالقان پیامها: از خودتان بپرسید کدام نویسنده یا افراد یا نهادها و سازمانها خالق این پیامها برای شما هستند. آنچه شبکههای تلویزیونی یا رسانههای چاپی آمریکا درباره روسیه میگویند، شبیه آنچه رسانههای روسیه درباره کشورشان میگویند نیست. حتی آنچه سیانان درباره دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا میگوید، شبیه آنچه فاکسنیوز درباره ترامپ میگوید نیست. اهداف خالقان پیامها یکسان نیست.
2⃣ تکنیکهای خالقان پیامها برای جلب توجه شما: ببینید خالق پیام برای جلب توجه شما از چه تکنیکهایی استفاده کرده و بهعبارت بهتر چگونه ذهن شما را اسیر خودش ساخته است؛ رنگ، موزیک، نوع واژگان، عکس، گرافیک، بزرگنمایی و بسیاری موارد دیگر دستاندرکار شکار توجه شما هستند.
3⃣ تفاوت برداشتهای شما از پیامها با برداشتهای دیگران از همان پیامها: تردیدی به خود راه ندهید؛ سن شما، میزان تحصیلات شما، جنسیت شما، تخصص شما، محل تولد شما، فرهنگ شما، جایگاه اجتماعی و خانوادگی شما و بسیاری از موارد دیگر بر برداشتهای شما از رویدادهای اطراف یا بر برداشتهای شما از محتواهای رسانههای مورد مصرف شما تأثیرهای بسیار مهمی دارند. مراقب علل این تفاوتها در خبرها و گزارشهای رسانهها باشید و گمان هم نکنید برداشت شما از محتوای رسانه معرف برداشتهای سایر مخاطبان هم هست.
4⃣ دیدگاهها و ارزشهای موجود در پیامها یا حذفشده از پیامها: محتوایی که مصرف میکنید یا با چاشنیها دیدگاههای ارزشی سرو میشود یا اینکه فاقد چاشنی است و هر 2نوع ارائه هم دلایل خاص خود را دارند. چقدر متوجه نقش و تفاوتهای این چاشنیها هستید؟ برجام را در نظر بگیرید. آمریکا از این پیمان خارج شد. اروپا هنوز حضور نیمبندی دارد. آمریکا در پی خروج از برجام، شدیدترین تحریمهای تاریخ اقتصاد را علیه ایران وضع کرد. حالا همهگیری کرونا در جهان بهوقوع پیوسته است. آیا پوشش خبری آمریکا و اروپا درباره کرونا در ایران شبیه یکدیگر است؟ در خبرهای کدامیک از این 2 کانون خبری به نقش مخرب تحریمهای اقتصادی در مبارزه ایران علیه کرونا هیچ اشارهای نمیشود؟
5⃣ و بالاخره به چه دلیل یا دلایلی این پیام یا پیامها برای شما ارسال میشوند؟ در جهان آکادمیک ارتباطی معاصر 2پاسخ مهم به این پرسش داده میشود: بهدلایل متعدد اقتصادی و سیاسی.
این عبارت را بهتر بهخاطر بسپارید: اقتصاد سیاسی رسانهها. هر رسانهای را روی نقشه سیاست و قدرت بگذارید تا بتوانید نقش آن را بهتر درک کنید. از خودتان بپرسید رد پاهای این رسانه را در کجای این نقشه ثروت و قدرت باید جست؟ پشت این رسانه کدام مراکز ثروت و قدرت ایستادهاند؟ چه کسانی حامی دیدگاههای این رسانه هستند؟ چه کسانی به آن پول و آگهی میدهند؟ صرف خواندن یک رسانه بهمعنی سواد رسانهای نیست. شما الفبای زبان عربی را میشناسید؛ آیا شناختن این الفبا به این معناست که شما زبان عربی هم بلد هستید؟
@HOD8HOD
💠شش قاعده کلی در نظریه سواد رسانه ای شناختی #پاتر
🔹1️⃣ #مسئولیت : مسئولیت ارتقا و پیشبرد سواد رسانه ای در خود فرد نهفته است و تا زمانی که شخص مسئولیت میزان سواد خودش را نپذیرد، انگیزهای برای تغییر وجود نخواهد داشت.
🔸2️⃣ #تأثیرات : افراد باید نسبت به حوزه تأثیرات رسانهها اعم از مثبت و منفی حساس باشند.
🔹3️⃣ #تفسیر: انسان موجودی تفسیرگر هست و باید بر فعالیت ساخت معنا مسلط بوده بر آن کنترل داشته باشد.
🔸4️⃣ #اهمیت_معنا : این قاعده به اهمیت معنای به اشتراک گذاشته شده اشاره کرده می گوید؛ افراد باید تعداد قابل توجهی تفسیر خارج از ذهن خودشان را فرا بگیرد به طوری که بتوانند سایر افراد را درک کرده و از نمادهای رایج جهت برقراری ارتباط با آنها استفاده کنند.
🔹5️⃣ #قدرت : بر طبق پنجمین قاعده یا قاعده کلی قدرت، دانش قدرت است. چنانچه افراد بخواهند بر ساخت معنیشان کنترل و تسلط داشته باشند نیازمند انواع خاصی از دانش هستند بدون این دانش آنها توانایی ایجاد تغییرات اساسی در جهت مثبت را نخواهند داشت. افراد لازم است بدانند چه ساختارهای دانشی به آنها بسیار کمک میکند و چگونه باید از آن ساختارهای دانش استفاده نمود.
🔸6️⃣ #هدف : هدف سواد رسانه ای تجهیز افراد جهت انتقال کنترل از سوی رسانهها به سمت خودشان است. سواد رسانهای قدرت و اختیار را به فرد میدهد و بیان می دارد که اگر افراد نتوانند به ساخت معنا کنترل داشته باشند، رسانه ها این کار را انجام خواهند داد.
🌐#وانموده و امر #ابرواقعی
#بازنمایی
#نظریات_ارتباطات
🔹به نظر بودریار در جامعه مصرفی که متناسب با عصر پسامدرن است، رسانهها به نشانه بدل شدهاند و واقعیتها را همچون گذشته منتقل نمیکنند. این به آن دلیل است که رسانهها رویدادها و واقعیتها را آنگونه که خود میخواهند تغییر میدهند و به عبارتی واقعیت را از معنا تهی کردهاند. به همین علت، در عصر سیطره رسانهها، واقعیت به مجاز تبدیل میشود و رسانهها خود تعیینکننده واقعیت میشوند.
🔸به اعتقاد بودریار وانموده سه سطح دارد؛ سطح اول نسخه بدلی از واقعیت است که به روشنی قابل تشخیص است. سطح دوم نسخه بدلی است آنچنان طبیعی که مرز میان واقعیت و بازنموده را محو می کند. و سطح سوم نسخه بدلی است که واقعیتی از آن خود را تولید می کند، بدون اینکه ذره یی بر واقعیات جهان تکیه داشته باشد، که بهترین مثال آن واقعیت مجازی است. بودریار سطح سوم وانموده ها یعنی همان که الگو از جهان واقعیت پیشی می گیرد را، حاد واقعی می نامد.
🔹او در کتاب «وانموده ها» بیان می کند امر حاد واقعی در واقع زاییده نرم افزارهای کامپیوتری و نظام های آنالوگی بوده است. درباره جنگ خلیج فارس بودریار بر آن است که جنگ را امریکایی ها برنامه ریزی کرده بودند. این جنگ، کاملاً ساخته و پرداخته رسانهها بود و آنها چنین جنگی را برای ما تصویر کردند. بنابراین اقدامات پوچ آنها از ترس دشمنی بود که به لحاظ تکنولوژی ضعیف تر و در نهایت اصلاً وجود نداشت اما این اقدامات پوچ نبودند، زیرا با برنامه حاد واقعی آنچه که باید واضح می شد و پاسخ هایی که باید داده می شد، مطابقت داشتند.
🔸آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی میبینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده میشود.
@HOD8HOD
🔸ماله کشی به سبک بی بی سی
🔹 بی بی سی فارسی مقاله ای نوشت با عنوان «چرا آتش زدن پرچم آمریکا جرم نیست؟»
🔸بی بی سی فارسی علت آتش زدن پرچم آمریکا در روزهای اخیر را اینگونه توجیه کرده است:
🔹آتش زدن یکی از محترمانهترین شیوههای پایان دادن به عمر پرچمهای کهنه در ایالاتمتحده محسوب میشود😜!
🔸پ.ن: یکی از محترمانه ترین راه برای خالی کردن فروشگاه ها در آمریکا غارت کردن هست.
🔹یکی از محترمانه ترین شیوه ها برای پاسخگویی به خواستههای مردم و معترضین در آمریکا قتل و سرکوب هست.
@HOD8HOD
🌐تأثیر کرونا بر #زیست_مجازی مردم
🔸هنگامی که کشورهای جهان متاثر از شیوع ویروس کورونا یکی پس از دیگری قرنطینه عمومی اعلام، و فعالیتهای خصوصی و دولتی را به حالت تعلیق در آوردند، فضای مجازی قابلیت خود به عنوان جایگزین محیط فیزیکی برای برخی از فعالیت های روزمره را نشان داد. بسیاری از امور جوامع بشری که امکان تداوم از راه دور و اینترنتی داشته، راه خود را به سوی دنیای دیجیتال پیدا کرده و آرام آرام کارها از سر گرفته شدند.
🔹اما تعطیلی و فاصله گذاری اجتماعی تنها دلیل روی آوردن به فضای مجازی نیست بلکه تجربه صرفه جویی چشمگیر در منابع مالی، زمان و انرژی از یک سو، و تسریع در انجام امور با مشارکت بیشتر و نتایج ملموس تر از سوی دیگر، تداوم جریان امور را در بستر مجازی نوید می دهد. در واقع جهان پساکرونا تحت تأثیر ویروس کووید 19 با قدرت و سرعت بیشتری مجازی می شود.
🔸هرگاه گروههایی از مردم با علایق و اعمال مشترک برای مدتی به شیوه سازمان یافته در فضای مجازی با یک مکانیزم حاضر شوند و با هم ارتباط برقرار کنند زیست مجازی در فضای سایبر شکل می گیرد. زیست مجازی هنجارها و قواعد رواج یافته ای هستند که از طریق تکرار و تکثیر کنش کاربران، الگوهای نوین با خرده فرهنگ های جدید را شکل می دهد.
🔹این زیست دارای اثرات حقیقی در زندگی انسان است که دنیایی از روابط، شغل، سرگرمی، آموزش و حتی سیاست را در بر میگیرد و دارای پیامدهای مثبت فراوانی است. با این همه نباید از چالش هایی مانند دشواری رسیدن به تفاهم از راه دور، امنیت فضای مجازی، ناهمگونی در سطح فناوری و دسترسی به اینترنت و آی.سی.تی در بین و در درون کشورها، غافل بود.
🔸با حضور کرونا باید منتظر تغییرات زیادی در شکل و روش تعاملات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی در دوران پسا کرونا باشیم و از هم اکنون باید به مطالعات سبک زیستن در فضای مجازی بیشتر بپردازیم. به فلسفه این فضا و این حضور بیاندیشیم. برای جهان موسوم به جهان موازی قوانین مناسب بنویسیم و مرزهای آن را با دنیای حقیقی مشخص کنیم.
@HOD8HOD
💠تاثیر تلویزیون در اجتماعی شدن کودکان
🔸اولین جایی که کودک، اجتماعی شدن را میآموزد، خانواده است. ولی توان خانواده برای پاسخگویی به این نیازِ بزرگ، ناچیز است. گرچه مدرسه در کنار خانواده تا اندازهای خانواده را در این راه یاری میکند، ولی به دلیل آنکه نیاز کودک فراتر از این حد است، باز هم این کمبود به وضوح مشهود است ولی تلویزیون به خاطر برنامههای فراگیر و متنوّع، بهترین وسیلهای است که میتواند این نیاز کودک را برطرف کند؛ زیرا تلویزیون واسطهای فراگیر است که در دسترس همه کودکان قرار دارد. کودکان از طریق تلویزیون، درباره خود، زندگی خود، چگونگی رفتار در شرایط گوناگون و چگونگی برخورد با مشکلات خانوادگی و شخصی، چیزهای زیادی میآموزند و این اجتماعی شدن از طریق تلویزیون با توجه به ویژگیهای تلویزیون و کودک، از هر چیزی نافذتر است.
🔹برخی از جنبههای اجتماعی شدن کودکان عبارتند از:
🔻درک نقش جنسیتی: جنسیت دربرگیرنده مجموعهای از مفاهیم و باورهاست؛ درباره اینکه ما چگونه فردی هستیم، چگونه ویژگیها و شخصیت خود را به نمایش بگذاریم، چگونه با دیگر مردم رفتار کنیم و چگونه باید باشیم؟
🔻انتخاب شغل: مسیر واقعی انتخاب کار یا حرفه ممکن است با توجه به قابل رؤیت بودن شغلهای خاصی که در قلمرو عمومی، بهویژه از طریق رسانههای عمومی از جمله تلویزیون میسّر میشود، شکل گیرد. تلویزیون، باورهای قالببندی شده شغلی، در کودک ایجاد میکند که این میتواند کوتاه مدت یا بلندمدت باشد.
🔻نقشهای خانوادگی: تلویزیون در شکلدهی به باورهای کودکان درباره زندگی خانوادگی، نقش مهمی دارد. تلویزیون، خانوادههای نمونه را برای بینندگان از جمله کودکان معرفی میکند و بر ارزشهای خاصی تأکید میورزد یا برخی از مسائلی که برای اعضای خانواده (دختران و پسران) مهم هستند، به بینندگان ارائه میکند. در این میان، کودک، نقشهای خانوادگی خود را در خلال برنامههای تلویزیون مییابد. بنابراین تلویزیون به یک معنا، نمایشدهندۀ خانواده و نقشهای خانوادگی (نقش مادری، پدری، خواهری، برادری و روابط بین آنها) است که کودک آنها را میآموزد
🔻معلومات عمومی: بیشتر بینندگان در اتاق جرّاحی، دادگاه، پاسگاه پلیس، زندان یا اتاق هیئت مدیره مؤسسهای نبودهاند؛ اما درباره هر یک از اینها اطلاعاتی دارند. بیشتر چیزهایی که درباره این موارد میدانند از طریق تلویزیون به دست آوردهاند. اطلاعاتی که کودکان از طریق صفحه تلویزیون کسب میکنند، شاید کمتر از اطلاعات بزرگترها نباشد، با این تفاوت که کودکان تجربهای کمتر از بزرگسالان نسبت به زندگی دارند و به تبع آن، ممکن است راحتتر به وسیله چیزهایی که در تلویزیون میبینند، فریب بخورند. واقعیت این است که، با وجود تمام مزایای مثبت تلویزیون از قبیل نقش برجسته آن در امر اطلاعرسانی و آموزش، فرهنگپذیری، ایجاد تفنن و سرگرمی، تماشای تلویزیون بهویژه در سالهای نخست زندگی کودک، اثرات بدی بر مهارتهای فکری، ارتباطی، کلامی و حتی خلاقیت کودکان دارد.
✂️تماشای تلویزیون بهصورت متمادی باعث میشود، کودکان از فعالیتهایی که میتوانند و باید در زمان رشد خود انجام دهند غافل بمانند و در اصطلاح کودکی نکنند. بهعنوان مثال، بازی، ارتباط با کودکان دیگر و حتی بزرگسالان که به تقویت مهارتهای کلامی و ارتباطی و عاطفی کودک میانجامد اگر در زمان خود و بهموقع صورت نپذیرد، کودکانِ امروز را با مشکلات عدیده در آینده روبهرو خواهد کرد؛ کودک بهعنوان مخاطبِ منفعل، ساعتها روبهروی تلویزیون مینشیند و به تماشای آن میپردازد و در واقع مهارتهای لازم ضمنِ رشد را نیاموخته و تجربه نمیکند.
@HOD8HOD
احمد پورمخبر درگذشت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد پورمخبر بازیگر فیلمهای سینمایی و سریالهای کمدی در ۸۰ سالگی درگذشت.
او با بازی در سریالهای موفق رضا عطاران مثل «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» به دنیای سینما معرفی شد و پس از در فیلمهای کمدی بسیاری جلوی دوربین رفت.
فیلمهای «خروس جنگی»، «به روح پدرم»، «شیر و عسل» و «اخراجیها ۳» برخی از آثار سینمایی این بازیگر هستند.
رضا عطاران خبر درگذشت این بازیگر را در فضای مجازی اعلام کرد.