eitaa logo
هادیان هدایت
202 دنبال‌کننده
2هزار عکس
690 ویدیو
378 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ا رسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 بر خواندن دعای حضرت علیّ بن محمّد الهادی علیهماالسلام مداومت نماییم علىّ بن عاصم از حضرت جواد عليه السّلام و آن حضرت نيز به واسطه پدران بزرگوار خود از امام حسين عليهم السّلام چنين نقل كردند كه گفت: جدّم رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: علیّ بن محمّدالهادی علیه السلام در دعايش چنين مى‏گويد: «يَا نُورُ يَا بُرْهَانُ! يَا مُنِيرُ يَا مُبِينُ! يَا رَبِّ! ِاكْفِنِي شَرَّ الشُّرُورِ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ، وَ أَسْأَلُكَ النَّجَاةَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ» مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ كَانَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ شَفِيعَهُ وَ قَائِدَهُ إِلَى الْجَنَّة. 📚(کمال الدین، ج‏1، ص267) هر كس كه اين دعا را بخواند، علىّ بن محمّد عليهما السّلام شفيع و پيشواى او به سوى بهشت خواهد بود. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔶 بازبینی در خوانش دعای «یا من ارجوه» 🔹دعای «یا من ارجوه»، از ادعیه‌ی معروفه‌ی ماه رجب است که پس از نمازهای روز و شب خوانده می‌شود. صاحب این صفحه کلید پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن را این گونه یافته است: یا من ارجوه ...[تا این عبارت:] و زدنی من فضلک یا کریم (بدون اخذ محاسن و حرکت دست). (اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴). 🔸توضیح: حضرت در پاسخ به سائل که می‌پرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم. پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابه‌ی دست راست را حرکت می‌داد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار. در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بود و نه بیشتر. کیفیت ویژه‌ای را نیز در آن بیان نکردند (اخذ لحیه و حرکت سبابه). آری؛ در این لحظه برای وجود مبارک امام، حالتی معنوی حاصل شد و حضرت برای خودش و نه تعلیم شروع به خواندن دعا کرد و از ابتدای دعا دستی بر محاسن و سبابه‌ی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود. از شواهد مهم در تایید این فقه الحدیث: ۱. در عبارت پایانی، واژه‌ی «شیبة» نشان دهنده‌ی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالی که اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمی‌تواند بخشی از دعایی همگانی باشد. اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژه‌ی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن اصل دعا از اساس رقم می خورد و باز هم کمکی به مدافع خوانش معروف دعا برای همگان نمی‌کند. ۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسش‌های بی‌پاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخاسته از حالت شخصی امام است. ۳. این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دست‌ها خبری نیست (الکافی، ج۲، ص۵۸). 🔸پ.ن: اینکه حالت ویژه‌ی دو دست، در هنگام خواندن عبارت پایانی (که بیان شد جزء دعا نیست) و نه از ابتدا، از سوی امام پدید آمد، تنها در زاد المعاد مجلسی است. مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، خطای مجلسی بوده که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است (زاد المعاد، ص۱۶). حتی با عنایت به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداد و امر به کتابت ننمود و برآمده از حالت شخصی حضرت است. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»1️⃣ 🔶لیله الرغائب به اولین شب جمعه از ماه رجب، شب برآورده شدن آرزوهای بلند گفته شده که برای رسیدن به آرزوها اعمالی با ثواب فراوان روایت شده، که نماز رغائب از شمار این اعمال است. 🔻ابن جوزی(م597) نخستین کسی است، که از اهل سنت، حدیث لیلة الرغائب و اعمال آن را با اندک اختلافی که با روایت ابن طاووس دارد، از ابن منده از ابن جهيم صوفي ابن سعيد بصري از پدرش از صغاني از حميد طويل از انس بن مالك از پیامبر(ص) نقل کرده است. 🔻بدین ترتیب حدیثی که از آن نام برده شد، از منابع و راویان اهل­ سنت به منابع شیعی راه یافته است. گرچه مطالعات پیشینه­ ای فراتر از ابن جوزی را بیان نمی­ کند، 👌🏻 اما نقد ابن جوزی بر این حدیث، نشان می­ دهد، که نماز رغائب دست­ کم در قرن ششم شایع بوده است. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»2️⃣ ابن جوزی سند روایت را ضعیف، محتوای آن را دروغی منتسب به رسول خدا(ص) شمرده‌ و ابن جهیم صوفی را از دروغ­گویان متهم به جعل این خبر دانسته­ و از استادش عبدالوهاب حافظ نقل کرده که راویان این خبر مجهول الحال و برای محدثان ناشناخته هستند و اصل خبر در هیچ کتابی یافت نشده است.[1] ابن جوزی نمازهایی مانند نماز رغائب را ساخته امام جماعت­ های جاهل دانسته که مجالس را از این نوع خبرها پر کرده ­اند تا بتوانند ریاست داشته باشند، در حالی که این نماز هیچ بنیان و اساس ندارد.[2] پی‌نوشت: [1]. ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص125. شرح حال او را بنگرید: ابن جوزی، المنتظم، ج15، ص161. [2]. ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»3️⃣ برخی دروغ بودن چنین خبری را مورد اتفاق همگان دانسته[1] و در هر صورت، مقدسی گوید برای ما در بیت المقدس نمازی به نام نماز رغائب در ماه رجب شناخته شده نبود.[2] علي بن ابراهيم این نماز را از ساخته ­های اواخر قرن پنجم دانسته است، که جاهلانی از امامان جماعت آن را درست کرده­ اند.[3] از این رو، چنین نمازی را بدعتی مذموم و قبیح شمرده­، خواستار مبارزه با آن شده­اند،[4] به گونه­ ای که نووی آن را بدعتی زشت، گمراهی و نادانی و دربردارنده منکراتی آشکار شمرده که بدین سبب جعل کننده آن را نفرین کرده است.[5] مهم آن­که، اعتقاد به لیلة الرغائب و خواندن نماز آن، مانند بسیاری از امور مشابه، همدوش نفی و مبارزه همچنان رشد کرده و سبب اعتقاد قوی­ تر برخی از اهل­ سنت به آن شده است. برخی پنداشته­ اند که حتی اسری(حرکت شبانه رسول خدا(ص) به بیت المقدس) نیز در نخستین شب جمعه ماه رجب، به نام لیلة الرغائب بوده است.[6] پی‌نوشت: [1]. ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262 و ج5، ص344 و عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410. [2]. «لم يكن عندنا ببيت المقدس صلاة الرغائب»، لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122. [3]. فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44. [4]. شربینی، الاقناع في حل الفاظ ابي شجاع، ج1، ص108 و ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312. [5]. نووی، شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰. [6]. ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج3، ص135. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»4️⃣ 🔶پیشینه این خبر در منابع شیعی به ابن طاووس(م664ق) می­ رسد. 👈🏻او بدون ذکر سند، تصریح کرده که در کتاب­ های عبادی از پیامبر(ص) نقل شده، ولی من آن را از برخی کتاب­ های شیعه آورده­ ام. 👌🏻سخن سید نشان می­ دهد ابن طاووس چندان به منبع خود اعتماد نداشته و حتی نام آن را نخواسته بیان کند، اما از باب احتیاط حدیث را نقل کرده است تا ثوابی از دست نرود.[1] 👌🏻گویا خاستگاه این گونه احتیاط­ ها «اصل تسامح در ادله سنن» یا «اخبار من بلغ» باشد، که خبر در مقام عمل پذیرفته می­­ شود. 🔶علامه حلی(م۷۲۶ق‌) نیز به محتوای این حدیث اعتماد کرده به آن اجازه داده و سپس مستند 🔶محدثان و فقهای بعدی شده تا آن را نقل کنند و یا مستحب شمارند[2]. 💢اما فاضل لنکرانی حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روزه روز قبل از آن را مشکل شمرده است. [3] 👈🏻در دلالت اخبار من بلغ بر استحباب دو نظر فقهی متفاوت ارایه شده است و در این باره شیخ انصاری بر خلاف آخوند خراسانی «اخبار من بلغ» را دلیل بر استحباب خود عمل نمی داند. 📖پی‌نوشت: [1]. ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج3، ص189. [2]. رک: مجلسی، بحار الانوار، ج95، ص395-397 و نیز ج104، ص125؛ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص98؛ قمی، مفاتیح الجنان، ص138 و بروجردی، جامع احادیث الشیعه، ج7، ص379. [3]. فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج۲، ص۱۷۲. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»5️⃣ 🔻برخی مانند مجلسی نیز لیلة الرغائب و نماز آن را به پیروی از ابن طاووس و علامه حلی نقل کرده­، 👈🏻اما چندان به آن اعتماد نداشته­ است. 👌🏻او با این که خبر را در بحار الانوار[1] بدون هیچ نقدی نقل کرده، 💢اما در زاد المعاد از آوردن آن خودداری کرده و دلیل آن را عامی و معتبر نبودن سند دانسته و گفته است که خواندن نماز لیلة الرغائب در وقت خاص مشکل­ آفرین است.[2] 👈🏻کسانی مانند امینی، تستری، سبحانی و میلانی نیز هریک به نوعی عامی بودن و حتی ساختگی بودن آن را اشاره کرده اند.[3] پی‌نوشت: [1]. مجلسی، بحار الانوار، ج95، ص395-396. [2]. مجلسی، زاد المعاد، ص42. [3]. امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116 و میلانی، سید علی، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الامامه، ج3، ص303. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢پیشینه شناسی خبر «لیلة الرغائب»6️⃣ 👌🏻در این میان، مرعشی نجفی کیفیت نماز رغائب را از ابوبکر خوارزمی شافعی مذهب، در کتاب «مفيد العلوم و مبيد الهموم» ص 88 چاپ مصر، نقل کرده است.[1] 👈🏻در صورت صحت این انتساب، پیشینه حدیث رغائب به نیمه دوم قرن چهارم می­ رسد؛ 👈🏻زیرا ابوبکر خوارزمی خواهر زاده طبری(م310)، مؤلف کتاب «تاریخ الامم و الملوک» و درگذشته سال 383ق است. 💢اما با توجه به این که جعل حدیث رغائب مربوط به اواخر قرن پنجم است، پیشینه قرن چهارم با مشکل روبرو می­ شود و گویا در انتساب کتاب «مفيد العلوم و مبيد الهموم» به ابوبکر خوارزمی نیز اشتباهی رخ داده باشد. پی‌نوشت: [1]. مرعشی نجفی، شرح احقاق الحق، ج9، ص620. 🖊حسین حسینیان مقدم ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
شرح زیارت جامعه کبیره1.mp3
4.9M
🔶زیارت جامعه کبیره، دوره امامت شناسی 🔊 بیانات مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 📖 📌 (قسمت‌_اول) 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف مهدوی شریک شوید❤️ رایحه ظهور منجی @usef14 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
شرح زیارت جامعه کبیره1.pdf
274.8K
🔶زیارت جامعه کبیره، دوره امامت شناسی 🔊 بیانات مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 📖 📌 (قسمت‌_اول) 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف مهدوی شریک شوید❤️ رایحه ظهور منجی @usef14 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
جلد 01.pdf
2.34M
💢مجموعه مقالات "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام1️⃣ 🔶پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم در سال ۱۳۹۶ همایشی بین المللی با عنوان "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام" برگزار کرد. 🔶مجموعه مقالات این همایش در چهار جلد منتشر شده که جهت استفاده اساتید و پژوهشگران تقدیم می شود. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
جلد 02.pdf
2.55M
💢مجموعه مقالات "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام2️⃣ 🔶پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم در سال ۱۳۹۶ همایشی بین المللی با عنوان "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام" برگزار کرد. 🔶مجموعه مقالات این همایش در چهار جلد منتشر شده که جهت استفاده اساتید و پژوهشگران تقدیم می شود. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سه شنبه ☀️ ۲۶ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۴ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 16 ژانویه 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 فرار شاه مخلوع؛ ١٣۵٧ش. 📎
🔸ماه رجب در کلام شهید مطهری ماه رجب، ماه استغفار و توبه و عبادت است. حتی وارد شده است که اگر کسی نتواند روزه این ماه را بگیرد، ذکری وارد شده است که روزی صد بار این ذکر را بگوید به عنوان جبران روزه‌ای که نتوانسته است بگیرد. یادم است که در ماه مبارک رجب در سال ۲۱ که تابستان بود و به اصفهان رفته بودم، به درس آقای حاج‏ آقا رحیم ارباب- که از بزرگان هستند- می‌رفتم. من این ذکر را اول بار از این مرد شنیدم. می‌دیدم که خیلی کند صحبت می‌کنند و اذکار را بالخصوص خیلی با تأنّی و حضور قلب می‌گویند: «سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ، سُبْحَانَ مَنْ لایَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلاّ لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ» می‌دیدم این ذکر ها را این مرد مرتب می‌گفتند. چون پیرمرد بودند و نمی‌توانستند روزه بگیرند، آن را با این ذکرها جبران می‌کردند. آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۴، مرتضی مطهری، نشر صدرا. ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه می‌آمد احساس می‌كردیم، چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب می‌آمد همه اوضاع و عباداتش فرق می‌كرد. ایشان و والده ما در ماه رجب، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روزه می‌گرفتند و گاهی پدر ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه می‌گرفت. اصلاً ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلاً خود ما احساس نمی‌كنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم! آشنایی با قرآن، ج ۱۴، ص۹۴، مرتضی مطهری، نشر صدرا. یادم نمی‌رود که در مدرسه نیماورد اصفهان، بعد از ظهر که از خواب بیدار شدم، یک وقت صدای مرحوم آیت الله حاج میرزا علی‌آقای شیرازی را شنیدم. من در آن مدرسه غریبه بودم. طلبه‌ها از ایشان خواهش کرده بودند، آمده بودند موعظه می‌کردند و بعد هم ذکر مصیبت، این سخن را می‌گفتند: حدیث دارد که در قیامت فریاد می‌کشند: أینَ الرَّجَبیون؟ رجبیون کجا هستند؟ این مرد با همان آهنگ و با آن حال و روحی که داشت، این تعبیر را به کار بردند: آن وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ چیزی نداشته باشیم و اصلا جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟ این ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و این سنت‌ها در میان ما به‌کلی دارد فراموش می‌شود. ماه رجب می‌آید، بزرگ‌هایمان متوجه نمی‌شوند تا چه رسد به بچه‌ها، کم‌ کم اگر به بچه‌ها بگوییم ماه‌های قمری را از محرّم تا ذی‌الحجه بشمار، نمی‌توانند، اصلا فراموش می‌کنند که یک چنین ماه‌هایی هم وجود دارد! آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۴، نشر صدرا، مرتضی مطهری. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢 ترک اعتکاف ⁉️ سؤال: آیا معتکف می تواند از اعتکاف منصرف شود؟ ✍️ پاسخ: تا قبل از غروب روز دوّم، می‎توان اعتکاف را ترک کند، مگر آن که به جهتی همچون نذر معین، اعتکاف در آن روزها بر او واجب باشد. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای 📎 ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💥توقع نابجا! 🎙آیت الله : 🔸یک وقت با آقای حاج آقا ابوالفضل زنجانی صحبت می‌کردم، فرمود: فلان آقا توقّع دارد همان جور که در دوره صفویه فلان آخوند، متنفّذ و محترم بود و مردم در مقابلش خضوع داشتند، او هم همان‌گونه باشد ولی فکر نمی‌کند که در دوره صفویه اکثر مردم عوام و بیسواد بودند و ملّایشان هم شخصیتی مثل بود. 🔹در دوره ما ملّایشان شده‌اند من و مردم هم درس‌خوانده و باسواد شده‌اند. مردم سطحشان بالا رفته و علما سطحشان پایین آمده است. حالا اگر من توقّع داشته باشم تحصیل کرده‌های امروز همان احترامی که عوام آن روز برای شیخ بهایی قائل بودند، برای من داشته باشند، توقّع نابجایی است. 📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 369. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
جلد 03.pdf
3.35M
💢مجموعه مقالات "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام3️⃣ 🔶پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم در سال ۱۳۹۶ همایشی بین المللی با عنوان "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام" برگزار کرد. 🔶مجموعه مقالات این همایش در چهار جلد منتشر شده که جهت استفاده اساتید و پژوهشگران تقدیم می شود. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
جلد 04.pdf
3.3M
💢مجموعه مقالات "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام4️⃣ 🔶پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم در سال ۱۳۹۶ همایشی بین المللی با عنوان "سیره و زمانه امام هادی علیه السلام" برگزار کرد. 🔶مجموعه مقالات این همایش در چهار جلد منتشر شده که جهت استفاده اساتید و پژوهشگران تقدیم می شود. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: الف) ایا با داشتن روزه قضا می توان روزه نذر نمود؟ ب) برفرض صحت نذر، آیا می توان ابتدا روزه نذری را گرفت؟ در استفتائات جدید، ج2، ص151، س436 در پاسخ به این سوال آمده :"نذر کردن اشکال دارد." اما در سایت معظم له آمده :"شخصی که روزه قضا دارد می تواند نذر روزه کند، به شرط آنکه قصدش این باشد که روزه نذری را بعد از قضا بگیرد." با توجه به مطالب ذکر شده، لطفاً حکم نذر روزه (مطلق یا معین) را با وجود داشتن روزه قضا بیان فرمایید. 📝 پاسخ آيت الله العظمی شیرازی (دام ظله العالی) : در صورتی که فرصت کافی برای انجام روزه قضا داشته باشد، اشکال ندارد ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
پرینت. اعتکاف1402.10.pdf
3.47M
🔰برگزیده مسائل مبتلی به و استفتائات جدید 💢مجموعه احکام 7: اعتکاف 🖊اداره پاسخ به سوالات دینی جامعةالزهراء ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 چهارشنبه ☀️ ۲۷ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۵ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 17 ژانویه 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 شهادت شاعر ادیب، پاسدار ولایت علوی، یعقوب‌بن‌اسحاق، معروف به ابن‌سکیت به دستور متوکل عباسی؛ ٢۴۴ق. 🔹 شهادت نواب صفوی، طهماسبی، برادران واحدی و ذوالقدر از فداییان اسلام؛ ١٣٣۴ش. 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا