🔻
با دقت در متون آیات و روایات به خوبى ثابت مى شود که مسأله عزلت و گوشه گیرى در یک سلسله شرایط خاص اجتماعى، و به صورت استثنایى توصیه شده است.
در مورد اصحاب کهف مى دانیم که آنها در یک جامعه کافر و بى بند و بار گرفتار شده بودند و به جرم ایمانشان به خدا، تحت تعقیب بودند، و چاره اى جز فرار از شهر و دیار و پناه بردن به کوه و غار نداشتند.
در مورد حضرت ابراهیم (علیه السلام) نیز چنین بود، او نهایت تلاش و کوشش خود را در طریق مبارزه با بت پرستى تا پاى جان انجام داد، ولى هنگامى که مؤثر واقع نشد و جانش در خطر بود، مأمور به مهاجرت و عزلت شد.
بدیهى است این شرایط براى هر کس در هر زمان حاصل شود، چارهاى جز هجرت و عزلت نیست، اما این اصل یک اصل اساسى محسوب نمى شود بلکه یک استثناء مربوط به شرایط خاص است.
در روایات نیز قرائن براى این جمع فراوان است. در آنجا که امام صادق (علیه السلام) گوشه گیرى را براى خود انتخاب مى کند، دلیل آن را فساد زمان و تغییر اخوان و عدم امکان همکارى با مردم آن عصر مى شمرد.
در حدیثى که از امیر المؤمنین على (علیه السلام) نقل کردیم سلامت دین را در عزلت مى داند که مربوط به جایى است که معاشرت با مردم به راستى دین انسان را به خطر بیفکند.
گاه بعضى از افراد شرایط خاصى دارند، و بسیار آسیب پذیر و ضعیف در برابر مظاهر فسادند، ممکن است به این گونه افراد توصیه شود، کمتر در اجتماعات ظاهر شوند.
آنها شبیه افراد بسیار ضعیف المزاجى هستند که اگر در اجتماعات حاضر شوند به زودى مزاج آنها انواع بیمارى ها را به خود جذب مى کند، ممکن است طبیب به چنین شخصى دستور دهد کمتر در اجتماع ظاهر شود.
امروز معمول است هنگامى که هوا بیش از حد آلوده مى شود، به افراد ضعیف مانند کودکان و پیران و بیماران قلبى و تنفّسى توصیه مى شود در خانه بمانند.
بدیهى است هیچ یک از اینها یک اصل کلى نیست، بلکه مربوط به شرایط خاص اجتماعى، یا شرایط خاص فرد است. بنابراین نباید آن را به همگان و در هر زمان و مکان توصیه کرد.
حال اگر امام صادق (علیه السلام) به یکى از یارانش مى فرماید: «اگر مى توانى از خانهات بیرون نروى چنین کن، چرا که از غیبت، دروغ، حسد، ریا، ظاهرسازى و مداهنه نجات خواهى یافت»، حتماً یا شرایط جامعه در آن زمان چنین ایجاب مى کرده و یا آن فرد، انسان آسیب پذیر و ضعیفى بوده است.
این نکته را نیز نمى توان نادیده گرفت که انسانهاى اجتماعى نیز براى انس به پروردگار ساعت یا ساعاتى را از روز باید به خویشتن بپردازند، مخصوصاً در ساعات آخر شب، تنها باشند و با خدا اُنس گیرند و راز و نیاز کنند، و از این فراتر، سالکان راه خدا و عاشقان پروردگار و عارفان پاکباخته در همان ساعاتى که در میان جمعند، با خدا هستند، و جز او را نمى بینند، و به غیر او انس نمى گیرند، و همه را براى او مى خواهند.
گاه نیز مى شود که جدایى و قهرکردن از مردمى که راه فساد را لجوجانه مى پیمایند، یکى از طرق مبارزه منفى با مفاسد است، چرا که این امر سبب مى شود که آنها تکان بخورند و به خویش آیند.
در حالات جمعى از علما دیده مى شود که وقتى مردم در فساد اصرار مى ورزیدند آنها را ترک کرده و به صورت قهر از میان آنها بیرون مى رفتند، و چیزى نمى گذشت که مردم احساس سرشکستگى و کمبود مى نمودند، و به سراغ آن عالم رفته او را به میان خود باز گردانده و اعمال خویش را اصلاح مى نمودند.
همه اینها استثنائاتى است که در برابر اصل کلى اجتماعى بودن انسان قابل قبول است.
🌻
📕 اخلاق در قرآن، ج۳، ص۴۵۷
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
🍂 خـدای مـن
از تو درخواست میكنم دوستی خودت را و دوستی آنان كه تو را دوست دارند،
و دوستی هر كاری كه مرا به ميدان قُرب تو میرساند،
و اينكه خودت را نزد من محبوبتر از ديگران قرار دهی...
🍁
📘 مفاتیح الجنان، مناجات خمس عشرة
#نیایش #امام_سجاد
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ»
همان کسانی که از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب میورزند، و هنگامی که خشمگین شوند عفو میکنند.
🌺
📗 سوره شوری، آیه ٣٧
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
بعد از وصف ایمان و توکل درباره مؤمنان (در آیه ٣۶)، به هفت قسمت از برنامههای عملی آنها اشاره میکند، برنامهای که بیانگر ارکان یک جامعه سالم با حکومت صالح و قدرتمند است.
نخستین وصف را از پاک سازی شروع میکند، میفرماید: پاداش الهی و آنچه نزد خداست «برای کسانی (بهتر و پایدارتر است) که از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب میورزند» (وَ الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ).
در روایات اهل بیت علیهم السّلام «کبائر» به این صورت تفسیر شده: «گناهان کبیره گناهانی است که خداوند مجازات آتش برای آن مقرّر داشته است».
به این ترتیب نخستین نشانههای ایمان و توکل پرهیز و اجتناب از گناهان کبیره است.
در توصیف دوم که آن نیز جنبه پاکسازی دارد در باره تسلط بر نفس به هنگام خشم و غضب که بحرانیترین حال انسان است سخن میگوید، میفرماید:
«و هنگامی که خشمگین شوند عفو میکنند» (وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ).
نه تنها در موقع غضب زمام اختیار از کفشان ربوده نمیشود، و دست به اعمال زشت و جنایات نمیزنند، بلکه با آب عفو و غفران قلب خود و دیگران را از کینهها شستشو میدهند و این صفتی است که جز در پرتو ایمان راستین و توکل بر حق پیدا نمیشود.
در حدیثی از امام باقر علیه السّلام میخوانیم: «کسی که به هنگام شوق و علاقه، و به هنگام ترس و وحشت، و هنگام خشم و غضب مالک نفس خویشتن باشد خداوند بدن او را بر آتش دوزخ حرام میکند».
🌻
📙 تفسیر نمونه، ذیل آیه شریفه
#تفسیر
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
إذا كُنتُم ثَلاثَةً فلا يَتَناجى رجُلانِ دُونَ الآخَرِ حتّى يَختَلِطوا بالنّاسِ؛ فإنّ ذلكَ يَحزُنُهُ.
هر گاه سه نفر با هم بوديد، دو نفرتان با يكديگر در گوشى سخن نگويند تا زمانى كه به ميان جمع مردم در آييد؛ زيرا اين كار باعث ناراحتى آن ديگرى مىشود.
🌸
📚 کنز العمّال، حدیث ٢۴٧۶٧
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
ثَلاثٌ مُنجِياتٌ: العَدلُ في الرِّضا و الغَضَبِ، و القَصدُ في الغِنى و الفَقرِ، و مَخافَةُ اللّهِ في السِّرِّ و العَلانِيَةِ.
سه چيز نجات بخش است: رعايت عدالت در حال خشم و خشنودى، ميانه روى در توانگرى و تهيدستى و ترس از خدا در نهان و آشكار.
🌹
📚 کنز العمّال، حدیث ۴٣٨۶٧
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 امامـ صـادق عليهالسلامـ
الحِنّاءُ يَذهَبُ بِالسَّهَكِ، و يَزيدُ في ماءِ الوَجهِ، و يُطَيِّبُ النَّكهَةَ، و يُحَسِّنُ الوَلَدَ.
حـنـا، بوى بد عَرَق را از ميان مىبَرَد، بر طراوت صورت مىافزايد، دهان را خوشبو مىكند و فرزند را نيكو مىسازد.
🌷
📚 الكافي، ج۶، ص۴٨۴، ح۵
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ نقش اراده انسان، در چگونگی سرنوشت او
آیا سرنوشت انسان به دست خودش است یا محکوم به جبر تاریخ می باشد؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
با توجه به آیات قرآن انسان سرنوشت خاصى از پیش تعیین شده ندارد و تحت تأثیر «جبر تاریخ» و «جبر زمان» و «محیط» نیست،
بلکه عامل سازنده تاریخ و زندگى انسان دگرگونى هائى است که در روش، اخلاق و فکر و روح او، به اراده خودش پیدا مىشود.
جبر مادى که انسان را بازیچه دست غرائز تغییر ناپذیر و اصل وراثت مىداند و یا جبر محیط که او را محکوم چگونگى اوضاع اقتصادى و شرایط تولید مىداند، از نظر مکتب اسلام و قرآن بى ارزش و نادرست است.
انسان آزاد است و سرنوشت خود را به دست خویش مىسازد. انسان زمام سرنوشت و تاریخ خود را در دست دارد که براى خود افتخار و پیروزى مىآفریند.
اوست که خود را گرفتار شکست و ذلت مىسازد، درد او خود اوست و دواى او به دست خودش،
تا در وضع او دگرگونى پیدا نشود و با خودسازى خویشتن را عوض نکند، تغییرى در سرنوشتش پیدا نخواهد شد!
🌻
📕 تفسیر نمونه، ج۷، ص۲۶۰
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨
اِلهي اَنْتَ الَّذي تُفيضُ سَيْبَكَ عَلي مَنْ لا يَسْئَلُكَ،
خدايا تويی كه عطايت را پی در پی فرو ريزی بر كسی كه از تو درخواست نمیكند،
وَعَلَي الْجاحِدينَ بِرُبوُبِيَّتِكَ، فَكَيْفَ سَيِّدي بِمَنْ سَئَلَكَ،
و بر آنان كه منكر پروردگاريت هستند چه رسد آقای من بر كسی كه از تو خواهش كرده،
وَاَيْقَنَ اَنَّ الْخَلْقَ لَكَ وَالاَْمْرَ اِلَيْكَ، تَبارَكْتَ وَتَعالَيْتَ يا رَبَّ الْعالَمينَ،
و يقين نمود كه آفرينش از تو و فرمان تنها به دست توست، منزّه و والايی ای پروردگار جهانيان...
🤲
📘 مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی
#نیایش
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ»
و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا میدارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی دادهایم انفاق میکنند.
🌺
📗 سوره شوری، آیه ٣٨
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
در این آیه به سومین تا ششمین اوصاف مؤمنان اشاره کرده، میفرماید: «و آنها که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده، و فرمانهای او را از جان و دل پذیرفتهاند» (وَ الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ).
«و نماز را بر پا داشتهاند» (وَ أَقامُوا الصَّلاةَ).
«و کار آنها به طریق شوری و مشورت در میان آنها صورت میگیرد» (وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُمْ).
«و از آنچه به آنها روزی دادهایم، در راه خداوند انفاق میکنند» (وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ).
در آیه قبل (شوری، ٣٧) سخن از پاک سازی وجودشان از گناهان و غلبه بر خشم و غضب بود، اما در این آیه سخن از بازسازی وجودشان در جنبههای مختلف است که از همه مهمتر اجابت دعوت پروردگار و تسلیم در برابر فرمان اوست.
🌻
📙 تفسیر نمونه، ذیل آیه شریفه
#تفسیر
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
أيُّها النّاسُ، لِيَرَكُمُ اللّهُ مِن النِّعمَةِ وَجِلِينَ كما يَراكُم مِن النِّقمَةِ فَرِقِينَ؛ إنّهُ مَن وُسِّعَ علَيهِ في ذاتِ يَدِهِ فلَم يَرَ ذلكَ استِدراجا فَقد أمِنَ مَخُوفا، و مَن ضُيِّقَ علَيهِ في ذاتِ يَدِهِ فلَم يَرَ ذلكَ اختِبارا فَقد ضَيَّعَ مَأمولاً.
اى مردم! همان گونه كه خداوند شما را از سختى و عذاب ترسان مىبيند، بايد از نعمت نيز هراسان ببيند؛
زيرا هر كه دَرِ نعمت به رويش گشوده شود و آن را مهلت خداوندى نداند، از پيشامدى ترسناك خود را ايمن پنداشته است،
و هر كس به تنگدستى گرفتار آيد و آن را آزمايشى (الهى) نداند، پاداشى را كه در انتظار اوست از دست داده است.
🌷
📚 نهج البلاغه، حکمت ٣۵٨
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
إنّ مَعصيَةَ النّاصِحِ الشَّفيقِ العالِمِ المُجَرَّبِ تُورِثُ الحَسرَةَ، و تُعقِبُ النَّدامَةَ.
مخالفت كردن با مشاورِ دلسوز فهميده كار آزموده، حسرت به بار مىآورد و پشيمانى در پى دارد.
🌹
📚 نهج البلاغه، خطبه ٣۵
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 امامـ بـاقـر علیه السلامـ
مِنها المَعادِنُ، و الآجامُ، و كلُّ أرضٍ لا رَبَّ لَها، و كُلُّ أرضٍ بادَ أهلُها فهُو لَنا.
معادن و بيشهها و جنگلها و هر زمين بىصاحب و هر سرزمين و آبادى كه اهالى آن از ميان رفته باشند، اينها متعلّق به ما مىباشد.
🌸
📚 تفسير العياشي، ج٢، ص۴٨
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ حرمت شراب حتی قطرهای از آن؟!
«حرمت شراب» به خاطر اجتناب از «ضرر جسمی و یا زوال عقل» انسان است، ولی شراب «منافعی» هم دارد؛ با نوشیدن «مقدار کمی» هم به منافع آن می رسیم، هم از ضررهایش در امان هستیم. حال چرا شراب «مطلقا» حرام است؟!
.
.
.
⭕ پاسخ:
آشامیدن شراب حرام و از گناهان کبیره است بلکه در بعضى از اخبار بزرگترین گناه شمرده شده است و اگر کسى آن را حلال بداند در صورتى که متوجه باشد که لازمه حلال دانستن آن تکذیب خدا و پیغمبر (صلى الله علیه و آله) مى باشد کافر است.
از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود:«حَرَّمَهَا لِأَنَّهَا أُمُّ الْخَبَائِثِ وَ رَأْسُ کُلِّ شَرٍّ یَأْتِی عَلَى شَارِبِهَا سَاعَةٌ یُسْلَبُ لُبُّهُ وَ لَا یَعْرِفُ رَبَّهُ وَ لَا یَتْرُکُ مَعْصِیَةً إِلَّا رَکِبَهَا وَ لَا حُرْمَةً إِلَّا انْتَهَکَهَا وَ لَا رَحِمٌ مَاسَّةٌ إِلَّا قَطَعَهَا وَ لَا فَاحِشَةٌ إِلَّا أَتَاهَا»
(خداوند شراب خواری را حرام کرد برای اینکه ریشه بدیها و منشأ گناهان است و کسى که شراب مىخورد، عقل خود را از دست مىدهد و در آن موقع خدا را نمىشناسد و از هیچ گناهى باک ندارد. احترام هیچ کس را نگه نمىدارد و حقّ خویشان نزدیک را رعایت نمىکند و از زشتیهاى آشکار رو نمىگرداند).
بنابراین شارع مقدّس شراب را حرام کرده است چون سبب از بین رفتن عقل آدمى مى شود و او را از همه چیز باز مىدارد و مفاسد فراوان دیگرى به دنبال دارد.
حال اگر شخصى به مقدار بسیار کم و مثلا با قطره چکان یک قطره شراب در دهان خویش بچکاند، چه حکمى دارد؟ چرا باز هم نظر فقها بر تحریم آن است؟ اگر فلسفه حرمت شراب آن اثرات سوء است، مقدار کم شراب که دارای چنین اثراتی نیست، بنابراین چرا باید حرام باشد؟
جواب این است که نوشیدن این مقدار - هر چند هیچ یک از مفاسد بالا را ظاهرا ندارد - جایز نیست. چرا که مصالح و مفاسد احکام (واجبات و محرّمات) در بسیارى از موارد جنبه عمومى و به صورت صد درصد ندارد، بلکه از این نظر مانند قوانین بشرى است که از یک فلسفه غالبى نشأت مى گیرد.
مثلا، فلسفه تحریم شراب، فساد عقل و وقوع نزاع و بغض و دور شدن از ذکر خداست؛ ولى با این حال ممکن است در فرد یا در افرادى به هنگام خوردن شراب مخصوصا به مقدار کم این آثار ظاهر نشود.
به یقین این موضوع دلیل بر حلال بودن شراب براى آنان نخواهد بود چرا که موضوع تحریم «شراب به طور مطلق» است و حکمت و علّتِ آن جنبه غالبى دارد.
یعنی مصرف مشروبات الکلی در «غالب افراد» اثر منفی دارد و از طرفی غالب افراد اهل نگه داشتن «اندازه» و رعایت «مقدار کم» نیستند.
برداشتن حرمت از مقدار کم شراب به افراد ضعیف الایمان چراغ سبز میدهد که حریم این قانون الهى را بشکنند؛ چون یک نفر مىگوید: «با چند قطره»، دیگرى «با یک استکان»، سومى «با یک لیوان» و نفر چهارم مدعى مىشود که اگر «یک بطرى شراب» هم بخورد مست نمىشود و دیگر قابل کنترل نخواهد بود.
[چرا که این «مقدار کم»، «معیاری» ندارد و هر کسی با توجّه به وضع خودش این «مقدار» را تعیین می کند، که نتیجه آن شرابخواری در «مقدارهای متفاوت» و قبح زدایی از آن است.]
لذا براى این که بتوان کنترل کرد، کم و زیاد آن حرام شده است. نتیجه این سهل گیری سست شدن قانون الهی و همه گیر شدن پدیده زشت می خوارگی خواهد بود.
در روایات متعدّدى نیز آمده است: «ما اسْکَرَ کَثیرُهُ فَقَلیلُهُ حَرامٌ»؛ (آنچه که مقدار زیادش باعث مستى شود، مقدار کمش هم حرام است).
[بنابراین، حلال دانستن] مقدار کم آن که ظاهرا مفاسد شراب خوارى را ندارد، موجب سوء استفاده مىگردد، و برخى از مردم به این بهانه که فلان مقدار از شراب تأثیرى در ما نمىگذارد به شراب خوارى مىپردازند و به این بهانه این قانون الهى غالبا نقض مىشود.
🌻
📕 احکام پزشکی، ص۲۲۸
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨ پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
مَن كَثُرَ تَسبيحُهُ و تَمجيدُهُ، و قَلَّ طَعامُهُ و شَرابُهُ و مَنامُهُ، اشتاقَتهُ المَلائِكَةُ.
هر كس تسبيح گفتن او و به عظمت ياد كردن او از خداوند، فراوان شود و خوراك و آشاميدن و خفتنش اندك گردد، فرشتگانْ مشتاق او مىشوند.
🦋
📚 تنبيه الخواطر، ج٢، ص١١۶
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢