🍃 امامـ صـادق عليهالسلامـ
الحِنّاءُ يَذهَبُ بِالسَّهَكِ، و يَزيدُ في ماءِ الوَجهِ، و يُطَيِّبُ النَّكهَةَ، و يُحَسِّنُ الوَلَدَ.
حـنـا، بوى بد عَرَق را از ميان مىبَرَد، بر طراوت صورت مىافزايد، دهان را خوشبو مىكند و فرزند را نيكو مىسازد.
🌷
📚 الكافي، ج۶، ص۴٨۴، ح۵
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ نقش اراده انسان، در چگونگی سرنوشت او
آیا سرنوشت انسان به دست خودش است یا محکوم به جبر تاریخ می باشد؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
با توجه به آیات قرآن انسان سرنوشت خاصى از پیش تعیین شده ندارد و تحت تأثیر «جبر تاریخ» و «جبر زمان» و «محیط» نیست،
بلکه عامل سازنده تاریخ و زندگى انسان دگرگونى هائى است که در روش، اخلاق و فکر و روح او، به اراده خودش پیدا مىشود.
جبر مادى که انسان را بازیچه دست غرائز تغییر ناپذیر و اصل وراثت مىداند و یا جبر محیط که او را محکوم چگونگى اوضاع اقتصادى و شرایط تولید مىداند، از نظر مکتب اسلام و قرآن بى ارزش و نادرست است.
انسان آزاد است و سرنوشت خود را به دست خویش مىسازد. انسان زمام سرنوشت و تاریخ خود را در دست دارد که براى خود افتخار و پیروزى مىآفریند.
اوست که خود را گرفتار شکست و ذلت مىسازد، درد او خود اوست و دواى او به دست خودش،
تا در وضع او دگرگونى پیدا نشود و با خودسازى خویشتن را عوض نکند، تغییرى در سرنوشتش پیدا نخواهد شد!
🌻
📕 تفسیر نمونه، ج۷، ص۲۶۰
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨
اِلهي اَنْتَ الَّذي تُفيضُ سَيْبَكَ عَلي مَنْ لا يَسْئَلُكَ،
خدايا تويی كه عطايت را پی در پی فرو ريزی بر كسی كه از تو درخواست نمیكند،
وَعَلَي الْجاحِدينَ بِرُبوُبِيَّتِكَ، فَكَيْفَ سَيِّدي بِمَنْ سَئَلَكَ،
و بر آنان كه منكر پروردگاريت هستند چه رسد آقای من بر كسی كه از تو خواهش كرده،
وَاَيْقَنَ اَنَّ الْخَلْقَ لَكَ وَالاَْمْرَ اِلَيْكَ، تَبارَكْتَ وَتَعالَيْتَ يا رَبَّ الْعالَمينَ،
و يقين نمود كه آفرينش از تو و فرمان تنها به دست توست، منزّه و والايی ای پروردگار جهانيان...
🤲
📘 مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی
#نیایش
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ»
و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا میدارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی دادهایم انفاق میکنند.
🌺
📗 سوره شوری، آیه ٣٨
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
در این آیه به سومین تا ششمین اوصاف مؤمنان اشاره کرده، میفرماید: «و آنها که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده، و فرمانهای او را از جان و دل پذیرفتهاند» (وَ الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ).
«و نماز را بر پا داشتهاند» (وَ أَقامُوا الصَّلاةَ).
«و کار آنها به طریق شوری و مشورت در میان آنها صورت میگیرد» (وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُمْ).
«و از آنچه به آنها روزی دادهایم، در راه خداوند انفاق میکنند» (وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ).
در آیه قبل (شوری، ٣٧) سخن از پاک سازی وجودشان از گناهان و غلبه بر خشم و غضب بود، اما در این آیه سخن از بازسازی وجودشان در جنبههای مختلف است که از همه مهمتر اجابت دعوت پروردگار و تسلیم در برابر فرمان اوست.
🌻
📙 تفسیر نمونه، ذیل آیه شریفه
#تفسیر
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
أيُّها النّاسُ، لِيَرَكُمُ اللّهُ مِن النِّعمَةِ وَجِلِينَ كما يَراكُم مِن النِّقمَةِ فَرِقِينَ؛ إنّهُ مَن وُسِّعَ علَيهِ في ذاتِ يَدِهِ فلَم يَرَ ذلكَ استِدراجا فَقد أمِنَ مَخُوفا، و مَن ضُيِّقَ علَيهِ في ذاتِ يَدِهِ فلَم يَرَ ذلكَ اختِبارا فَقد ضَيَّعَ مَأمولاً.
اى مردم! همان گونه كه خداوند شما را از سختى و عذاب ترسان مىبيند، بايد از نعمت نيز هراسان ببيند؛
زيرا هر كه دَرِ نعمت به رويش گشوده شود و آن را مهلت خداوندى نداند، از پيشامدى ترسناك خود را ايمن پنداشته است،
و هر كس به تنگدستى گرفتار آيد و آن را آزمايشى (الهى) نداند، پاداشى را كه در انتظار اوست از دست داده است.
🌷
📚 نهج البلاغه، حکمت ٣۵٨
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
إنّ مَعصيَةَ النّاصِحِ الشَّفيقِ العالِمِ المُجَرَّبِ تُورِثُ الحَسرَةَ، و تُعقِبُ النَّدامَةَ.
مخالفت كردن با مشاورِ دلسوز فهميده كار آزموده، حسرت به بار مىآورد و پشيمانى در پى دارد.
🌹
📚 نهج البلاغه، خطبه ٣۵
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 امامـ بـاقـر علیه السلامـ
مِنها المَعادِنُ، و الآجامُ، و كلُّ أرضٍ لا رَبَّ لَها، و كُلُّ أرضٍ بادَ أهلُها فهُو لَنا.
معادن و بيشهها و جنگلها و هر زمين بىصاحب و هر سرزمين و آبادى كه اهالى آن از ميان رفته باشند، اينها متعلّق به ما مىباشد.
🌸
📚 تفسير العياشي، ج٢، ص۴٨
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ حرمت شراب حتی قطرهای از آن؟!
«حرمت شراب» به خاطر اجتناب از «ضرر جسمی و یا زوال عقل» انسان است، ولی شراب «منافعی» هم دارد؛ با نوشیدن «مقدار کمی» هم به منافع آن می رسیم، هم از ضررهایش در امان هستیم. حال چرا شراب «مطلقا» حرام است؟!
.
.
.
⭕ پاسخ:
آشامیدن شراب حرام و از گناهان کبیره است بلکه در بعضى از اخبار بزرگترین گناه شمرده شده است و اگر کسى آن را حلال بداند در صورتى که متوجه باشد که لازمه حلال دانستن آن تکذیب خدا و پیغمبر (صلى الله علیه و آله) مى باشد کافر است.
از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود:«حَرَّمَهَا لِأَنَّهَا أُمُّ الْخَبَائِثِ وَ رَأْسُ کُلِّ شَرٍّ یَأْتِی عَلَى شَارِبِهَا سَاعَةٌ یُسْلَبُ لُبُّهُ وَ لَا یَعْرِفُ رَبَّهُ وَ لَا یَتْرُکُ مَعْصِیَةً إِلَّا رَکِبَهَا وَ لَا حُرْمَةً إِلَّا انْتَهَکَهَا وَ لَا رَحِمٌ مَاسَّةٌ إِلَّا قَطَعَهَا وَ لَا فَاحِشَةٌ إِلَّا أَتَاهَا»
(خداوند شراب خواری را حرام کرد برای اینکه ریشه بدیها و منشأ گناهان است و کسى که شراب مىخورد، عقل خود را از دست مىدهد و در آن موقع خدا را نمىشناسد و از هیچ گناهى باک ندارد. احترام هیچ کس را نگه نمىدارد و حقّ خویشان نزدیک را رعایت نمىکند و از زشتیهاى آشکار رو نمىگرداند).
بنابراین شارع مقدّس شراب را حرام کرده است چون سبب از بین رفتن عقل آدمى مى شود و او را از همه چیز باز مىدارد و مفاسد فراوان دیگرى به دنبال دارد.
حال اگر شخصى به مقدار بسیار کم و مثلا با قطره چکان یک قطره شراب در دهان خویش بچکاند، چه حکمى دارد؟ چرا باز هم نظر فقها بر تحریم آن است؟ اگر فلسفه حرمت شراب آن اثرات سوء است، مقدار کم شراب که دارای چنین اثراتی نیست، بنابراین چرا باید حرام باشد؟
جواب این است که نوشیدن این مقدار - هر چند هیچ یک از مفاسد بالا را ظاهرا ندارد - جایز نیست. چرا که مصالح و مفاسد احکام (واجبات و محرّمات) در بسیارى از موارد جنبه عمومى و به صورت صد درصد ندارد، بلکه از این نظر مانند قوانین بشرى است که از یک فلسفه غالبى نشأت مى گیرد.
مثلا، فلسفه تحریم شراب، فساد عقل و وقوع نزاع و بغض و دور شدن از ذکر خداست؛ ولى با این حال ممکن است در فرد یا در افرادى به هنگام خوردن شراب مخصوصا به مقدار کم این آثار ظاهر نشود.
به یقین این موضوع دلیل بر حلال بودن شراب براى آنان نخواهد بود چرا که موضوع تحریم «شراب به طور مطلق» است و حکمت و علّتِ آن جنبه غالبى دارد.
یعنی مصرف مشروبات الکلی در «غالب افراد» اثر منفی دارد و از طرفی غالب افراد اهل نگه داشتن «اندازه» و رعایت «مقدار کم» نیستند.
برداشتن حرمت از مقدار کم شراب به افراد ضعیف الایمان چراغ سبز میدهد که حریم این قانون الهى را بشکنند؛ چون یک نفر مىگوید: «با چند قطره»، دیگرى «با یک استکان»، سومى «با یک لیوان» و نفر چهارم مدعى مىشود که اگر «یک بطرى شراب» هم بخورد مست نمىشود و دیگر قابل کنترل نخواهد بود.
[چرا که این «مقدار کم»، «معیاری» ندارد و هر کسی با توجّه به وضع خودش این «مقدار» را تعیین می کند، که نتیجه آن شرابخواری در «مقدارهای متفاوت» و قبح زدایی از آن است.]
لذا براى این که بتوان کنترل کرد، کم و زیاد آن حرام شده است. نتیجه این سهل گیری سست شدن قانون الهی و همه گیر شدن پدیده زشت می خوارگی خواهد بود.
در روایات متعدّدى نیز آمده است: «ما اسْکَرَ کَثیرُهُ فَقَلیلُهُ حَرامٌ»؛ (آنچه که مقدار زیادش باعث مستى شود، مقدار کمش هم حرام است).
[بنابراین، حلال دانستن] مقدار کم آن که ظاهرا مفاسد شراب خوارى را ندارد، موجب سوء استفاده مىگردد، و برخى از مردم به این بهانه که فلان مقدار از شراب تأثیرى در ما نمىگذارد به شراب خوارى مىپردازند و به این بهانه این قانون الهى غالبا نقض مىشود.
🌻
📕 احکام پزشکی، ص۲۲۸
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨ پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
مَن كَثُرَ تَسبيحُهُ و تَمجيدُهُ، و قَلَّ طَعامُهُ و شَرابُهُ و مَنامُهُ، اشتاقَتهُ المَلائِكَةُ.
هر كس تسبيح گفتن او و به عظمت ياد كردن او از خداوند، فراوان شود و خوراك و آشاميدن و خفتنش اندك گردد، فرشتگانْ مشتاق او مىشوند.
🦋
📚 تنبيه الخواطر، ج٢، ص١١۶
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ»
و کسانی که هرگاه ستمی به آنها رسد، (تسلیم ظلم نمیشوند و) یاری میطلبند!
🌺
📗 سوره شوری، آیه ٣٩
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
در توصیف دیگر که هفتمین توصیف مؤمنان راستین است میفرماید: «و کسانی که هر گاه ستمی به آنان رسد تسلیم ظالم نمیشوند و از دیگران یاری میطلبند» (وَ الَّذِینَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنْتَصِرُونَ).
هم مظلوم موظف به مقاومت در برابر ظالم و فریاد برآوردن است، و هم مؤمنان دیگر موظف به پاسخگویی او هستند.
این برنامه مثبت و سازنده به ظالمان هشدار میدهد که اگر دست به ستم بیالایند مؤمنان ساکت نمینشینند، و در برابر آنها به پا میخیزند، و هم به مظلومان اعتماد میبخشد که اگر استغاثه کنند دیگران به یاری آنها میشتابند.
🌻
📙 تفسیر نمونه، ذیل آیه شریفه
#تفسیر
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
ألا و مَن سَمِعَ فاحِشَةً فأفشاها فهُو كَمَن أتاها، و مَن سَمِعَ خَيرا فأفشاهُ فَهُو كمَن عَمِلَهُ.
هان، هر كس كار زشتى را بشنود و آن را افشا سازد، همانند كسى است كه آن را مرتكب شده است و هر كس عمل نيكى را بشنود و آن را در بين مردم شايع كند، همانند كسى است كه آن را انجام داده است.
🌸
📚 ثواب الأعمال، ص٣٣٧
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
مَنِ احتاجَ إلَيهِ أخوهُ المُسلم في قَرضٍ فلَم يُقرِضْهُ ، حَرَّمَ اللّه ُ علَيهِ الجَنّةَ يَومَ يَجزي المُحسِنينَ.
هر كس برادر مسلمانش به او نيازمند وامى شود و وامش ندهد، خداوند در آن روزى كه نيكوكاران را پاداش مىدهد، بهشت را بر وى حرام گرداند.
🌹
📚 ثواب الأعمال، ص٣٣٩
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
لا تَشبَعوا فَيُطفَأَ نورُ المَعرِفَةِ مِن قُلوبِكُم.
شكم، سير مداريد، كه نور معرفت در دلهايتان خاموش مىشود.
🌷
📚 مكارم الأخلاق، ج١، ص٣٢٠
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ تهاجم وهابیت بر ضد مذهب اهل بیت (ع)
انگیزه وهابیت از تهاجم بر ضد مذهب اهل بیت (علیهم السلام) چیست؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
یکى از انگیزههاى تهاجم وسیع وهابیت بر ضدّ مذهب اهل بیت (علیهم السلام)، ترس و وحشت آنان از گسترش فرهنگ برخاسته از قرآن در میان جوانان و دانشمندان تحصیل کرده و استقبال آنان از این مکتب نورانى مطابق با سنّت راستین محمّدی (صلى الله علیه وآله) است.
مثلاً دکتر عصام العماد، فارغ التحصیل دانشگاه «الإمام محمّد بن سعود» در ریاض و شاگرد بن باز (مفتى اعظم سعودى) و امام جماعت یکى از مساجد بزرگ صنعاء و از مبلّغین وهّابیّت در یمن که کتابى نیز در اثبات کفر و شرک شیعه تحت عنوان: «الصلة بین الإثنى عشریّة و فرق الغلاة» نوشته است، با آشنایى با یکى از جوانهاى شیعه، با فرهنگ نورانى تشیّع آشنا شده و از فرقه وهّابیّت دست مىکشد و به مذهب شیعه مشرّف مىگردد.
آن گاه از قول شیخ عبدالله الغُنیمان استاد «الجامعة الإسلامیّة» در مدینة منوّره نقل مىکند: «وهّابیان به یقین دریافتهاند، تنها مذهبى که در آینده، اهل سنّت و وهّابیّت را به طرف خود جذب خواهد کرد، همان مذهب شیعه امامى است».
آقاى شیخ ربیع بن محمّد، از نویسندگان بزرگ سعودى مىنویسد: «و از جمله امورى که تعجبم را از این جهت زیاد کرده این است که برادرانى از ما و از آن جمله فرزندان یکى از علماى بزرگ و مشهور در مصر و هم چنین طالبان علمى که مدتى طولانى با ما در حلقههاى علم مجالست داشتهاند، و نیز برخى از برادرانى که ما حسن ظنّ به آنها داشتیم، این راه و روش را دنبال کردهاند، و این راه جدید همان "تشیع" است. و به طبیعت حال، من از اولین لحظه درک کردم که این برادران را همانند دیگر افراد در عالم اسلام، پرتوهاى نورانیت انقلاب اسلام مبهوت کرده است».
شیخ محمّد مغراوى از دیگر نویسندگان مشهور وهّابى مىگوید: «بعد از انتشار مذهب دوازده امامى در شرق عالم اسلامى، بر جوانان در کشورهاى مغرب ترسیدم...».
دکتر ناصر بن عبدالله بن على قفارى استاد دانشگاههاى مدینه مىنویسد: «و به طور جزم به سبب کوشش هایى که بزرگان دوازده امامى انجام دادهاند، عدّهاى از جوانان مسلمان، شیعه شدهاند. و هر کسى کتاب "عنوان المجد فی تاریخ البصرة و نجد" را مطالعه کند، این امر او را به وحشت مىاندازد که برخى از قبایل، تماماً شیعه شدهاند».
جالبتر از اینها، سخن شیخ مجدى محمّد على محمّد نویسنده بزرگ وهّابى است که مىگوید: «یکى از جوانهاى اهل سنّت با حالت حیرت نزد من آمد. انگیزه حیرت او را جویا شدم، دریافتم که دست یک شیعه به وى رسیده است و این جوان سنّى تصوّر کرده که شیعیان، ملائکه رحمت و شیر بیشه حق مىباشند».
🌻
📕 سلفی گری و پاسخ به شبهات، ص۱۹۹
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢