فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐 اثر شگرف #بیداریسحر و
#بینالطلوعین در رزق و روزی انسان
روایت شنیدنی تجربهگر از نحوه رسیدن روزی به واسطه نفس
#نمازشب
#اَلٰابِـذِڪْرٱݪلّٰـهِتَـطْـمَـئِـنُّٱلْـقُـلُـوب
_________________________________https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
نفی علم غیب از امامان
#پرسش
❓️شبهه ای را یکی از کانال های ضد دین مطرح کرده است اگر امامان از غیب آگاهی داشتند پس چرا در موارد متعددی آگاهی خود را از غیب انکار میکردند مانند این حدیث ؛ «چهار نفر از اصحاب امام صادق در مجلس آن حضرت بودند که آن حضرت با حال خشم نزد آنها آمده و فرمود:
تعجب است از آنان که خیال میکنند ما غیب میدانیم با این که جز خدا هیچ کس غیب نمی داند من میخواستم کنیز خود را تنبیه کنم فرار کرد و ندانستم که در کدام اطاق از اطاقهای خانه است». ( الکافی ۱ ص۲۵۷)
#پاسخ
👌این قبیل روایات در صدد رد اعتقاد کسانی است که آگاهی امامان از غیب را «ذاتی» و بدون تعلیم الهی میدانند وحضرت با این بیان میخواهند به مردم بفهمانند که اگر خدا آنها را از غیب آگاه نکند، از پیش خود آگاه نیستند چنان که در روایت دیگر چنین آمده است:
❕«انّ عالمنا لا یعلم الغیب ولو وکل اللّه عالمنا إلی نفسه کان کبعضکم ولکن یحدث إلیه ساعة بعد ساعة... ».
👌«عالم ما اهل بیت دارای علم غیب (ذاتی) نیست و باید خدا به او تعلیم کند و اگر خدا او را به خود واگذارد و چیزی به او تعلیم نکند او هم مانند یکی از مردم عادی خواهد بود ولی خداوند همیشه به او علم میآموزد».
📚 بصائر الدرجات، ص ۹۴، چاپ سنگی.
👌و نیز در روایت دیگر از امام زمان علیه السلام این طور نقل شده است ؛
«من بیزارم از کسانی که بگویند ما اهل بیت علم غیب داریم و یا در ملک و قدرت، با خدا شریک هستیم ما شریک علم و قدرت خدا نیستیم».
📚 احتجاج طبرسی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی نجف.
👌واضح است که این روایت در صدد رد اعتقاد آنان است که میخواهند امام را مانند خدا ذاتاً آگاه از غیب بدانند و گرنه کسی که امام را به تعلیم الهی از غیب آگاه بداند او را شریک علم خدا قرار نداده است.
❕گواه روشن این مطلب ذیل همان روایتی است که در سؤال ذکر شده است.
👌زیرا راوی آن روایت میگوید ؛ پس از تمام شدن مجلس، که حضرت صادق (علیه السلام) داخل خانه خود شدند با دو نفر دیگر خدمت امام رسیدیم و گفتیم: فدایت شویم ما گفتار شما را راجع به این که دنبال کنیزتان میگشتید و نمی دانستید در کدام اطاق خانه است، شنیدیم ولی ما میدانیم که شما از علم گسترده ای برخوردار هستید و در عین حال شما را با جمله «عالم به غیب» توصیف نمی کنیم.
🔹️حضرت در پاسخ آنها، راجع به این که « علم_الکتاب» نزد امامان است شرحی دادند و در حقیقت گفتار آنان را تصدیق کردند.
👌از این بیان روشن میشود که امام صادق (علیه السلام) از این که جمله «عالم به غیب» درباره آنها گفته شود ناراحت بودند چون همانطور که در گذشته گفته ایم ؛
👌 در آن زمانها علم غیب به معنای علم غیب ذاتی و بدون تعلیم استعمال میشده است و از همین جهت اصحاب امام صادق (علیه السلام) به آن حضرت میگویند ما شما را به علم غیب نسبت نمی دهیم.
📚منشور جاوید ، سبحانی ،ج 10 ص 138
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅سختترین ریاضت نفس
🔰استاد#عالی
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃گرفتاران، اميدوار باشند...
#نهج_البلاغه
▫️عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ تَكُونُ الْفَرْجَةُ، وَعِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلاَءِ يَكُونُ الرَّخَاءُ
🟤هنگامى كه سختى ها به آخرين درجه شدت برسد گشايش روى مى دهد و در آن هنگام كه حلقه هاى بلا تنگ مى شود نوبت آسايش و راحتى فرا مى رسد.
✍اين حقيقت به كرار تجربه شده كه پايان شبهاى سياه سپيد است و عاقبت گرفتارى ها راحتى و استراحت است. به همين دليل انسان هرگز نبايد به هنگام هجوم مشكلات و درد و رنجها مأيوس گردد و دست به كارهاى نامعقول بزند ويا زبان به ناشكرى بگشايد و بى تابى كند، بلكه پيوسته اميدوار باشد كه به دنبال اين شدتها و تنگى حلقه هاى بلا گشايش حاصل مى شود، طوفان بلا فرو مى نشيند و ابرهاى نوميدى كنار مى رود و آفتاب شفاف اميد آشكار مى گردد.
📘#حکمت_351
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
مالاندروزانی که انفاق نمیکنند، بخوانند!
در قرآن میخوانیم:
الَّذينَ يَكنِزونَ الذَّهَبَ وَالفِضَّةَ وَلا يُنفِقونَها فى سَبيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرهُم بِعَذابٍ أَليمٍ
{ کسانى که طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىکنند، آنان را به عذابى دردناک، بشارت بده!}
سیّد مفسران:
▫️ آیه شریفه، عموم احتکار کنندگان را به عذاب شدیدى تهدید مىکند و در جملهی "و لا ینفقونها فى سبیل الله"، کنز و احتکار را توضیح مىدهد و مىفهماند آن احتکارى مبغوض خداست که مستلزم خوددارى از انفاق در راه او باشد و در مواردى که وظیفه انفاق آن مال در راه خدا است، انسان را از انجام آن منع کند.
▫️و بهطورى که از کلام خود خداى تعالى برمى آید انفاق در راه خدا عبارتست از آن انفاقى که قوام دین بر آن است، بهطورى که اگر در آن مورد انفاق نشود بر اساس دین لطمه وارد مى آید، مانند انفاق در جهاد و در جمیع مصالح دینى که حفظش واجب است، و همچنین آن شوون اجتماعى مسلمین که با زمین ماندنش، شیرازه اجتماع از هم گسیخته مىگردد و نیز حقوق مالى واجبى که دین آن را به منظور تحکیم اساس اجتماع تشریع کرده.
👈 پس اگر کسى با وجود احتیاج اجتماع به هزینه، درباره حوایج ضروریش سرمایه و نقدینه را احتکار و حبس کند او نیز از کسانى است که در راه خدا انفاق نکرده و باید منتظر عذابى دردناک باشد؛ چون او خود را بر خدایش مقدم داشته، و احتیاج موهوم و احتمالى خود و فرزندانش را بر احتیاج قطعى و ضرورى اجتماع دینى برترى داده است.
📚 ترجمه المیزان، ج 9، ص 333.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عاقبت افرادی که برای امام زمان(عج) کار می کنند ؟
🎙حجتالاسلام و المسلمین#جعفر_ناصری
#امام_زمان
➬https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃
🌺
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
🌸برداشتهای نادرست از احکام 🌸
❗️بعضی از مردم فکر میکنن که نیت نماز رو حتماً باید بلند یا آهسته بگن و به زبون بیارن.
📛 درحالیکه اینطوری نیست.
✍️ نیت نماز رو حتی لازم نیست توی دلت هم بگی؛ همین که میدونی داری چیکار میکنی، کافیه.☺️
🔺 عروه فصل فی النیه م14و 15؛ توضیح المسائل مراجع م ۹۴۳.
#نیت_نماز
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
مداحی آنلاین - نماهنگ دورت بگردم - پویانفر.mp3
5.6M
دورت بگردم
این عشق جای دیگه
تجربه نکردم
غیر از تو هیچکسی
نمیخوره به دردم
دورت بگردم
#محمدحسین_پویانفر🎙
#استودیویی🔊
#جدید🔄
#روز_اول #محرم💔
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃سفره نورانی قرآن
📖 سوره مبارکه اسراء، آیه ۹
💠 إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا
💠 این قرآن، به راهی که استوارترین راههاست، هدایت میکند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام میدهند، بشارت میدهد که برای آنها پاداش بزرگی است.
#قرآن
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
حکایتی کوتاه از امام جعفر صادق (ع)
روزى يك نفر نصرانى به محضر مبارك امام جعفرصادق عليه السلام شرفياب شد و پيرامون تشكيلات و خصوصيّات بدن انسان سؤ ال هائى را مطرح كرد؟
امام جعفر صادق عليه السلام در جواب او اظهار داشت :
خداوند متعال بدن انسان را از دوازده قطعه تركيب كرده و آفريده است ، تمام بدن انسان داراى 246 قطعه استخوان ، و 360 رگ مى باشد.
رگ ها جسم انسان را سيراب و تازه نگه مى دارند، استخوان ها جسم را پايدار و ثابت مى دارند، گوشت ها نگه دارنده استخوان ها هستند، و عصب ها پى نگه دارنده گوشت ها مى باشند.
سپس امام عليه السلام افزود:
خداوند دست هاى انسان را با 82 قطعه استخوان آفريده است ، كه در هر دست 41 قطعه استخوان وجود دارد و در كف دست 35 قطعه ، در مچ دو قطعه ، در بازو يك قطعه ؛ و شانه نيز داراى سه قطعه استخوان مى باشد.
و همچنين هر يك از دو پا داراى 43 قطعه استخوان است ، كه 35 قطعه آن در قدم و دو قطعه در مچ و ساق پا؛ و يك قطعه در ران .
و نشيمن گاه نيز داراى دو قطعه استخوان مى باشد.
و در كمر انسان 18 قطعه استخوان مهره وجود دارد.
و در هر يك از دو طرف پهلو، 9 دنده استخوان است ، كه دو طرف 18 عدد مى باشد.
و در گردن هشت قطعه استخوان مختلف هست .
و در سر تعداد 36 قطعه استخوان وجود دارد.
و در دهان 28 عدد تا 32 قطعه استخوان غير از فكّ پائين و بالا، موجود است .
و معمولا انسان ها تا سنين بيست سالگى ، 28 عدد دندان دارند؛ ولى از سنين 20 سالگى به بعد تعداد چهار دندان ديگر كه به نام دندان هاى عقل معروف است ، روئيده مى شود.
📚كحل البصر/ص۶۸.
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
✨﷽✨
🟢 چرا به قرآن، فرقان هم اطلاق شده است؟
🔹 درباره قرآن دو لفظ به کار رفته: یکی قرآن و دیگری فرقان. در سوره فرقان میفرماید: تَبارَک الَّذی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ لِیکونَ لِلْعالَمینَ نَذیراً(فرقان/۱). منزه و مبارک است آن ذاتی که فرقان را تنزیل کرد.
🔸 «فرقان» از ماده «فَرْق» است. فَرْق یعنی جدا کردن، تفصیل دادن. در یک آیه دیگر این طور میفرماید: وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأهُ عَلَی النّاسِ عَلی مُکثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزیلا(اسراء/۱۰۶) و قرآنی که ما آن را فرق کردیم، فرقان کردیم، جدا کردیم، یعنی به صورت تفصیل درآوردیم، برای اینکه تو آن را تدریجا بر مردم قرائت کنی.
🔹 بعضی این طور ادعا میکنند که اصلا به قرآن از آن جهت «قرآن» گفته میشود که یک حالت جمعی دارد، چون «قَرَأَ» به معنی جمع است، و از آن جهت فرقان گفته میشود که حالت فَرْقی و تفصیلی دارد که به همین صورتِ آیات و کلمات نازل شده است.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۷۶
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهات مهم مطرح پیرامون نهضت عظیم سیدالشهدا علیه السلام و پاسخگویی به آنها
جلسه اول
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهات مهم مطرح پیرامون نهضت عظیم سیدالشهدا علیه السلام و پاسخگویی به آنها
جلسه دوم
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
💫🌺🍃
🌺
❇️ دعای روز دوشنبه
﷽ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يُشْهِدْ أَحَداً
حِينَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ
وَ لَا اتَّخَذَ مُعِيناً حِينَ بَرَأَ النَّسَمَات
لَمْ يُشَارَكْ فِى الْإِلٰهِيَّةِ
وَ لَمْ يُظاهَرْ فِى الْوَحْدَانِيَّةِ
كَلَّتِ الأَلْسُنُ عَنْ غَايَةِ صِفَتِهِ
وَ الْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِهِ
وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبابِرَةُ لِهَيْبَتِهِ
وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْيَتِهِ
وَ انْقَادَ كُلُّ عَظِيمٍ لِعَظَمَتِهِ
فَلَكَ الْحَمْدُ مُتَواتِراً مُتَّسِقاً
وَ مُتَوالِياً مُسْتَوْسِقاً
وَ صَلَوَاتُهُ عَلَىٰ رَسُو لِهِ أَبَداً،
وَ سَلامُهُ دَائِماً سَرْمَداً
اللّٰهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِى هٰذَا صَلاحاً
وَ أَوْسَطَهُ فَلاحاً، وَآخِرَهُ نَجَاحاً؛
وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ يَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ،
وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ، وَآخِرُهُ وَجَعٌ
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ
وَ كُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ،
وَ كُلِّ عَهْدِ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ،
وَ أَسْأَلُكَ فِى مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِى
فَأَيُّما عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ
كَانَتْ لَهُ قِبَلِى مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ،
فِى نَفْسِهِ، أَوْ فِى عِرْضِهِ، أَوْ فِى مَالِهِ،
أَوْ فِى أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا،
أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوَىً،
أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ،
غَائِباً كَانَ أَوْ شَاهِداً، وَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً،
فَقَصُرَتْ يَدِى،
وَ ضَاقَ وُسْعِى عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَالتَّحَلُّلِ مِنْهُ؛
فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ،
وَ هِىَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ،
وَ مُسْرِعَةٌ إِلَىٰ إِرادَتِهِ،
أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ،
وَ أَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّى بِمَا شِئْتَ،
وَ تَهَبَ لِى مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً،
إِنَّهُ لَاتَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ،
وَ لَا تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ،
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ،
اللّٰهُمَّ أَوْلِنِى فِى كُلِّ يَوْمِ اثْنَيْنِ
نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ،
سَعادَةً فِى أَوَّ لِهِ بِطَاعَتِكَ،
وَ نِعْمَةً فِى آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ،
يَا مَنْ هُوَ الْإِلٰهُ،
وَ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ
✍ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است،
ستایش خدا را که هنگام آفرینش آسمانها و زمین احدی را گواه نگرفت و به گاه ایجاد جانداران یاوری انتخاب نکرد،
در معبود بودن انبازی ندارد و در یکتاییاش نیاز به پشتیبانی ندارد،
زبانها از بیان نهایت وصفش درمانده و خردها از ژرفای شناختش وامانده
و گردنکشان، در برابر عظمتش فروتن و چهرهها از بیم او در تنگنا افتاده و هر بزرگی در برابر بزرگیاش تسلیم گشته است.
ستایش پیاپی و پیوسته و دنبالهدار و پایدار فقط ویژه توست و رحمت همیشگی و درود جاودان و بیپایان او بر رسولش باد.
خدایا! ابتدای امروزم را خیر و صلاح و میانه امروزم را رستگاری و پایانش را کامیابی قرار ده؛
و به تو پناه میآورم از روزی که آغازش شیون و میانش بیتابی و پایانش دردمندی است،
خدایا! از تو آمرزش میخواهم برای هر نذری که کردم و هر وعدهای که دادم و هر پیمانی که بستم سپس به آن وفا نکردم
و پرداخت حقوق بندگانت را که بر عهده دارم از تو درخواست میکنم،
پس هر بندهای از بندگانت و هر کنیزی از کنیزانت که او را نزد من حقی پایمال شده باشد که در آن به جان یا آبرو یا مال یا خانوادهاش یا فرزندش ستم روا داشتهام یا غیبتی از او کردهام یا بر اثر میل خود یا خواهش دل یا تکبّر یا خشم یا خودنمایی یا تعصّب بر او باری نهادهام،
این بنده یا کنیزت غایب باشد یا حاضر، زنده باشد یا مرده و دستم کوتاه شده و توانائیام محدود از پرداخت آن حق یا طلب حلالیت از اوست؛
از تو میخواهم ای کسی که رفع نیازها در اختیار اوست و حاجات در برابر مشیت او اجابتپذیر و به سوی ارادهاش شتابانند، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و آن بنده را که بر او ستمی کردم هرگونه که خواهی از من راضی گردانی
و از سوی خود مرا رحمت عطا کنی، چه آمرزیدن از تو نکاهد و بخشیدن به تو زیان نرساند،
ای مهربانترین مهربانان؛
خدایا! در هر دوشنبه از سوی خویش دو نعمت به من عطا کن،
خوشبختی به بندگیات را در آغازش
و نعمت آمرزشت را در پایانش،
ای آنکه تنها او شایسته پرستش است و جز او کسی گناهان را نیامرزد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈