فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨
صبح می خندد و باغ از نفس گرم بهار
می گشاید مژه و میشکند مستی خواب
سلاااااااااام😍
😊🌻
روزتون سرشار از عطر خوش شکوفه های بهاری😋🍃🌸
@hamyanquran
وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ ۚ
و بدانید که خداوند از نیّات درونی شما آگاه است، پس از او بترسید
ــــــــ🌱ــــــــ
.@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تدبردرقرآن 💖 #در_پی_دلدار_باش
🌺 رابطه با خدا مثل رابطه رود با دریاست
اگر بین اتصال رود و دریا بسته بشه
رود ازبین میره و نابود میشه،اما ضرری به دریا نمیرسه. اما اگر هر روز و هر لحظه با دریا در ارتباط باشه، زلال و دیدنی و پاک میشه.
🌺 اینکه خدا میگه اگه ارتباطت رو با من کم یا قطع کنی، زندگیت سخت میشه آرامشت کم میشه، به همین خاطره، نه اینکه اگه نماز نخونی یا دعا نکنی چیزی از خدا کم میشه یا خدا به نمازت احتیاج داره،
🌺 در واقع اگر به بزرگی و آرامش خداوند متصل بشیم کم کم ما هم بزرگ میشم و جزئی از دریای مهر و محبت و آرامش خداوند میشم.و اونجاست که نه تنها خودمون از زندگی لذت میبریم بلکه اطرافیانمون هم در کنار ما به آرامش می رسن.
🌸 وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامهِ أَعْمَىٰ
/ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻦ [ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﻳﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ] ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ،
ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ [ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ] ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ،
ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ .
📖 سوره طه/۱۲۴
💖#نگاهپرمهرخدابدرقهزندگیتون
.💚 @hamyanquran
آيه خاصي درباره تعبير مذكور سراغ نداريم . ممكن است اين تعبير مربوط به داستان قارون و نحوه هلاكت وي باشد كه در برخی تفاسیر نقل شده است چنان كه در تفسير قمي (1) و تفسير الدر المنثور (2) داستان هايي درباره نحوه به هلاكت رسيدن قارون بيان شده و در آن ها آمده كه قارون هنگام هلاكت از حضرت موسي طلب نجات نمود . حضرت موسي إجابت ننمود . خداوند متعال خطاب به حضرت موسي فرمود كه اگر قارون مرا صدا مي زد ، او را إجابت مي كردم.
در هر دو جا اين داستان ،از معصومين (عليهم السلام) نقل نشده است، گذشته از اينكه برخي از مطالبي كه در اين داستان آمده ، با مقام نبوت و عصمت حضرت موسي (ع) مغايرت دارد . چندان قابل پذيرش و استناد نيست.
پي نوشت ها:
1. علي بن ابراهيم قمي، تفسير قمي، قم، دارالكتاب، 1367ش، ج2، ص 144.
2. جلال الدين سيوطي، الدر المنثور، قم، كتابخانه آية الله مرعشي نجفي، 1404ق، ج5، ص 136
@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برا هممون پيش اومده، كه بعضا يه كار خيري انجام ميديم بعد فكر ميكنيم خيلي ديگه كار بزرگي كرديم، براتون اتفاق افتاده؟!
اين كليپو حتما ببينيد
راستي ماه رجب هم مبارك، يكم بخنديم بد نيست 🤪🌺
#علامه_جعفری رحمت الله عليهه
┄┅┅❅🔸🔹🔶🔲🔶🔹🔸❅┅┅┄
@hamyanquran
تاخیر پرداخت خمس تا سال آینده چه حکمی دارد ؟👆👆👆👆
┏━💠💠🆔💠💠━┓
@hamyanquran
┗━💠💠🆔💠💠━
📷 اینفوگرافی | شکیات نماز
⭐️مناسب #عموم_مخاطبان
🍀س. کثیرالشک به چه کسی میگویند؟ آیا منظور از شک این است که دو طرف برایش یک مقدار احتمال را داشته باشد؟ آیا اگر کسی در یک نماز دو بار و در نماز بعدی یک بار شک کرد، که مجموعاً در دو نماز پشت سر هم سه بار شک کرده است، آیا او کثیرالشک میشود؟
ج. #شک یعنی این که #طرفین احتمال مساوی باشد. مرجع در تشخیص کثیر الشک بودن عرف است که مردم بگویند زیاد شک میکند و بعید نیست کسی که سه نماز پشت سر هم را بدون شک نخواند، کثیر الشک شمرده شود. و در صدق کثیر الشک بودن شرط است که این شکها در اثر عوارضی؛ همچون ترس یا خشم یا ناراحتی و مانند اینها از چیزهایی که حواس را پرت میکند، نباشد.
📚الاستفتائات مقام معظم رهبری
┏━💠💠🆔💠💠━┓
@hamyanquran
┗━💠💠🆔💠💠━
✅دستورالعمل برای ایام اخر ماه شعبان
✍استاد فاطمی نیا: این ایام باقی مانده از ماه شعبان را خیلی غنیمت بشمارید؛ این روزها بسیار حساس است و باید قدر بدانیم ، سعی کنیم با آمادگی کامل وارد ماه رمضان، ماه مهمانی خدا، شویم! حدیثی از امام رضا (علیه السلام) وارد شده است که بسیار پر اسرار است و حساسیت ماه شعبان را نشان میدهد.
کسی در ماه شعبان خدمت امام رضا علیه السلام شرفیاب شد و از حضرت تقاضای عملی را کرد که در ماه شعبان انجام دهد. حضرت به آن شخص میفرمایند:" در ماه شعبان به خدا عرضه دار و بگو خدایا اگر در این روزهای گذشته از شعبان مرا نیامرزیده ای ، در روزهای باقیمانده از آن بیامرز" در این ایام باقی مانده خیلی چیزها میتوان کسب کرد!
@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام صبحتون بخیر ونیکی
@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ فوق العاده ازعجایب طبیعت همراه با #تلاوت_ترتیل_سوره_طارق
☀️ نام خداوند رحمتگر مهربان☀️
سوگند به آسمان و آن اختر شبگرد. (۱) و تو چه دانى كه اختر شبگرد چيست؟ (۲) آن اختر فروزان. (۳) هيچ كس نيست مگر اينكه نگاهبانى بر او [گماشته شده] است. (۴) پس انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است؟ (۵) از آب جهندهاى خلق شده، (۶) [كه] از صلب مرد و ميان استخوانهاى سينه زن بيرون مىآيد. (۷) در حقيقت، او [خدا] بر بازگردانيدن وى بخوبى تواناست. (۸) آن روز كه رازها [همه] فاش شود، (۹) پس او را نه نيرويى ماند و نه يارى. (۱۰) سوگند به آسمان بارشانگيز، (۱۱) سوگند به زمين شكافدار [آماده كشت]، (۱۲) [كه] در حقيقت، قرآن گفتارى قاطع و روشنگر است؛ (۱۳) و آن شوخى نيست. (۱۴) آنان دست به نيرنگ مىزنند. (۱۵) و [من نيز] دست به نيرنگ مىزنم. (۱۶) پس كافران را مهلت ده، و كمى آنان را به حال خود واگذار. (۱۷).
(سوره الطارق - 86 )
@hamyanquran
#نماز_صبح
✅ آثار و برکات بیداری #بین_الطلوعین :
بین الطلوعین فاصله زمانی از طلوع فجر و اذان صبح تا طلوع آفتاب است که حدود یک ساعت و نیم طول میکشد.
در روایات از این زمان به ساعتی از ساعات بهشت یاد شده و آثار و برکاتی برای آن بیان شده که انسان به این نتیجه میرسد که اگر میخواهد خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت را داشته باشد و از بدبختیها رهایی یابد میبایست در این ساعات بهشتی بیدار بماند؛
چرا که فرشتگان در حال تقسیم روزی هستند و اگر خواب بمانی از همه چیز باز ماندی.
زیانهای مالی: اگر کسی در این ساعات بخوابد نمیتواند از خود دفع شر کند و خسارتی که به اصل سرمایه او میرسد را برطرف کند.
📚 خصال، ج۲، ص۶۲۲
✅ همچنین در آیه 39 سوره ق میفرماید:
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ؛ و بر آنچه مىگويند صبر كن، و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از غروب، به ستايش پروردگارت تسبیح گوی.
🆔 @hamyanquran
لازم است قبل از پاسخ به سؤال به عنوان مقدمه به این نکته توجه کرد که: آیا حیوانات در قیامت محشور می شوند یا نه؟ و آنگاه ورود آنها به بهشت چگونه است؟
در پاسخ به سؤال اول باید گفت در خصوص اینمسئله بین علماء اهل فن اختلاف است، گروهی قائلند به این که قیامت مخصوص جنّ و انس است و حیوانات در قیامت محشور نخواهند شد لیکن بر اساس ظاهر بعضی آیات و روایات مشهور بین بزرگان و مفسران این است که حیوانات هم مثل انسانها در قیامت مبعوث گردیده . و به اندازه درک و شعورشان جزاء داده خواهند شد .
و صریحترین آیه که این منظور را می رساند آیه 38 از سوره انعام می باشد: «وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ».
دابّه به معنای همه جنبندگان روی زمین است و طائر به هرگونه پرنده ای گفته می شود.
بنابراین آیه شریفه از یک رستاخیر عمومی برای تمام موجودات زنده خبر داده می فرماید: هیچ جنبده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم، سپس تمام آنها به سوی خداوند در رستاخیز جمع می شوند.»
به عقیده بیشتر مفسران ضمیر «هم» در عبارت ثم الی ربهم به انواع و اصناف جنبندگان و پرندگان بر می گردد و به این ترتیب قرآن برای همه موجودات جنبنده قائل به رستاخیز شده است.[1]
در روایات متعددی هم به رستاخیز حیوانات اشاره شده است از جمله:
از ابوذر نقل شده که می گوید، ما خدمت پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ بودیم که در پیش روی ما دو بُز به یکدیگر شاخ زدند، پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فرمود: می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران عرض کردند: خیر! پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فرمود: لیکن خداوند می داند و به زودی در میان آنها داوری خواهد کرد.[2]
و در حدیث دیگری از پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ نقل شده که فرمود: «استفرهوا ضحایاکم فاِنّها مَطایاکم علی الصراط»؛ به حیوانات قربانی (حیواناتی که در راه خداوند ذبح کرده می شوند) نیکی و احسان کنید زیرا آنها وسیله عبور شما از صراط هستند.[3]
و هم چنین روایات دیگری وجود دارند که حکایت از رستاخیز حیوانات می کنند ـ بطوری که هر حیوانی که مورد ستم و ظلم واقع شده باشد چه از جانب صاحبش و یا از طرف حیوانات دیگر، در قیامت به حقوق او رسیدگی می شود، که در ذیل آیه شریفه سوره انعام، حدیثی از پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ نقل شده است که بعض از مفسرین هم آن را نقل کرده اند که فرمود: خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند و قصاص بعضی را از بعض می گیرد، حتی قصاص حیوانی را که شاخ نداشته و دیگری بی جهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت.[4]
از مطالبی که از ظاهر آیات و روایات فهمیده می شود این است که اجمالاً می توان وجود رستاخیز را برای حیوانات اثبات کرد.
امّا در پاسخ بخش دوّم سؤال که چه حیواناتی به بهشت می روند؟ باید گفت اینکه بعد از قیامت عاقبت کار حیوانات به کجا می رسد، آیا به بهشت می روند؟ یا به جهنم… یا نابود می شوند؟ و در قیامت فقط برای احقاق حق محشور می شوند، در این باره دلیل روشنی از آیات و احادیث معتبر در دسترس نیست و باید گفت و الله العالم.
گرچه در همین مورد هم روایاتی وجود دارد لیکن نمی توان بطور قطع به آنها استناد کرد، از جمله:
قال الصادق ـ علیه السّلام ـ : «اَیُّ بعیر حج علیه ثلاث حجج یجعل من نعم الجَنّه.»
( : امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: کسی که با شتری سه باربه حج شرفیاب شود مرکبش بهشتی خواهد بود.)[5]
قال رسول الله ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ : «اَنّ خیول الغزاه فی الدنیا خیو لهم فی الجَنَّه.»
( اسبان عرصه جنگ (جنگهایی که برای اعتلای اسلام بوده است) اسبان بهشت خواهند بود.)[6]
و همچنین روایات دیگری که در مورد سگ اصحاب کهف یا حمار بلعم باعورا و… نقل شده است.
و بر فرض صحت اسناد این روایات و اعتبار آنها، در می یابیم که بعضی از حیوانات که عمل ویژه ای در راه خدا از آنها سرزده و یا توسط صاحب خود، در راه خدا بکار گرفته شده اند وارد بهشت می شوند نه همه حیوانات.
در پایان ذکر یک نکته درخور توجه است:
از آنجا که قیامت و احوالات آن کلاً از دسترس عقل، حس و تجربه ما خارج است لذا اظهارنظر کردن در مورد جزئیات قیامت خارج از درک و عقل انسانهاست و برای این منظور باید تسلیم وحی شد و از اظهارنظر کردن بی مورد و احیاناً خرافی اجتناب کرد، تا در اخذ معارف دینی دچار لغزش و انحراف نشویم.
@hamyanquran
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. تفسیر نمونه، جلد 20، ص 437 و جلد 5، ص 224 و جلد 26، ص 174.
2. بدایه المعارف، جلد دوم، تألیف سید محسن خرازی، ص 285.
3. کتاب معاد، تألیف علی عراقچی همدانی، درس بیست و ششم.
📚پی نوشت ها:
[1] . مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوازدهم، 1368، ج5، ص221.
[2] . طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، انتشارات دارالمعرفه، چاپ دوم، ج 3ـ4، ص461.
[3] . حر عاملی، وسائل الشیعه، انتشارات آل البیت، چاپ اول، ج14، ص209.
[4] . مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، چاپ دوازدهم، ج 5، ص226.
[5] . شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، انتشارات دارالکتب، ج2، ص191، ح872.
[6] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 6، ص 130.
🔰 @hamyanquran
كنترل زبان
امام باقر علیهالسلام: بهراستیکه این زبان کلید همه خوبیها و بدیهاست پس سزاوار است که مؤمن بر زبان خود مهر زند، همانگونه که بر (کیسه)طلا و نقره خود مُهر میزند. (1)
یکی از نکاتی که ما باید بسیار به آن توجه داشته باشیم کنترل زبانمان است، حال سؤال میشود که منظور از کنترل زبان چیست؟
کنترل زبان یعنی ما باید برای حرفهایی که میزنیم فیلترهایی قرار دهیم، یعنی باید بدانیم که کجا باید این حرف را بزنیم و کجا باید حرف نزنیم؛ متأسفانه یکی از مشکلاتی که هماکنون نیز جامعه ما را دربر گرفته شایعهسازی و دامن زدن به شایعات است؛ بعضیها به خاطر ذات بد خود کارخانه تولید شایعه هستند و بعضی نیز از روی جهالت و ندانسته شایعهای را درست میکنند اما اینجا وظیفه من شنونده شایعه مهمتر است چرا که من نباید حرفی را بدون تحقیق و پرسش قبول کنم که اگر این کار را کنم و شایعهای را رواج دهم باعث خیانت شدهام و شاید آبروی کسی راهم ببرم!
پس کنترل زبان و قبول نکردن هر حرفی را باید در دستور کار خود قرار دهیم که مشکلات را زیاد نکنیم.
پینوشت:
1)تحت العقول، صفحه 298
#گناه_زبان
@hamyanquran