eitaa logo
حامیان قرآن
1.7هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
6.6هزار ویدیو
428 فایل
آموزش و انتقال مفاهیم قرآنی، اخلاقی و تربیتی، داستان ان شاءالله بتونیم کنارهم از خودشناسی به خداشناسی برسیم😍 کپی آزاد به شرط صلوات برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) ارتباط با ادمین @Ramazanian7 تبلیغات : @Ramazanian7 آیدی کانال 👇 @Hamian_ghoran510
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۵۵.mp3
12.09M
🔺اصلاً 🔺به هیچ وجه در عالم، موجود مُرده‌ای وجود ندارد ❗️ همه‌ی موجودات در عالَم، صاحب شعورند! و بر اساس همین شعور، به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند! 💢 ما هم بسته به سطح ادراکمان از حقایق انسانی، در یکی از این چهار دسته جای می‌گیریم! ☜ بعد از شنیدن این چند دقیقه، می‌توانیم از خودمان، تصور دقیق‌تر و شفاف‌تری بدست بیاوریم.
🔴 عظمت عجیب صلوات ✍ حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم : من روز قیامت نزد میزانم، پس هر که گناهانش بسیار باشد که کفّه سیّئاتش را سنگین کند، بیاورم من صلوات او را که بر من فرستاده، تا سنگین کنم به آن کفّه حسناتش را. و نیز شیخ صدوق رحمه الله از حضرت امام رضا علیه السلام نقل کرده که فرمود: هر که قدرت نداشته باشد بر چیزی که گناهانش را برطرف کند پس بسیار صلوات بر محمّد و آل محمد بفرستد که آن، خراب و ویران می‌کند گناهان را. 📚 کتاب زندگی پس از مرگ، منازل الاخره
✍امیرمومنان علی(ع): بزرگترین گناه؛ نا امیدی از رحمت خداست. 📚میزان الحکمه، ح۶۸۲۰ 💠@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺سخنرانی استاد عالی ✍️موضوع: توی وجودت گنجه ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ @hamyanquran
روایت 271 کتاب جهاد.mp3
13.84M
✨✨ 📚 🎧👆 ✨ جلسه ۴۳ ✨موضوع: و ابزار توسعه ارتباطات سازنده انسانی و اسلامی. رفاقت مؤمنان، تجلی اسم رفیق خداوند. چارچوبهای اخلاقی رفاقت. 🔊 : 📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ (ره) ✅ ارسال به دیگران فراموش نشود 🙏 ═══✼🍃🌹🍃✼══ ✨✨✨✨ 🆔 @hamyanquran
🎧👆 ✨ متن : ۲۷۱ - عن ابى جعفر عليه السلام قال : ان الله رفيق يحب الرفق و يعطى على الرفق ما لايعطى على العنف . 📩 ترجمه : ۲۷۱ - عليه السلام فرمود: خداوند نرم رفتار است و نرمى را دوست دارد و بر و پاداشى عطا مى كند كه بر سخت گيرى و درشتى چنين پاداشى نمى دهد. 📚 کتاب @hamyanquran
عشـق یعنی ... که جهــان "غایب " و ... تـ❤️ـو "حـاضـر" قلبم باشی سلام غایبـ❤️ـ همیشه حاضر ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام: ‌ 🌷مردم بنده دنیایند و به ظاهر دم از دین می زنند و تا زمانی که زندگی‌شان تأمین شود، از آن دفاع می کنند! 🌷اما چون در معرض آزمایش قرار می‌گیرند، دین داران کم می شوند. ‌ 📚بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۳
🌹 *هر روز یک آیه 174*🌹 ( برداشت های تربیتی ازآیات قرآن) ✳️ *فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى* ✳️ *پس خودستایی نکنید، او به حال هر که متّقی (و در خور ستایش) است از شما داناتر است.* ( بخشی از آیه ۳۲ سوره نجم) ✅ *هدف تربیتی* : خود آگاهی و شناخت واقعیت و شخصیت واقعی خویش، نقاط ضعف و قوت از مهم ترین شناخت هاست. ✅ *هدف رفتاری* : خود را فراتر از آنچه هستیم معرفی نکنیم، خودستایی ممنوع!!! ✒️ *واژه‌شناسی* : *تزکیه:* به معنای پاک کردن یا پاک دانستن نفس از آلودگی‌ها 🌹 *برداشت از آیه* ✅ 1/ خودستایی و ادعای پاکی و بی عیب و نقص بودن سبب غرور و تکبر و ندیدن عیب و نقص خویش می شود. چنین حالتی معمولا با تحقیر دیگران همراه است. ✅ 2/ خود را پاک جلو دادن سبب عدم اصلاح و عدم تلاش در رفع نواقص خود می شود چنین افرادی در جهت کمال و رشد معنوی خویش تلاش نمی کنند چون فکر می کنند کامل و بی نقص هستند. ✅ 3/ تزکیه نفس و سعی در پاک کردن خویش از کاستی ها مشمول این آیه نیست بلکه مورد تأکید و تأیید و توصیه قرآن است، در چنین حالتی افراد سعی در رفع نقص و عیب خود می کنند. ✅ 4/ اگر انسان برای خدمت و قبول مسؤولیتی مجبور به معرفی و بیان توانمندی های خود باشد، در روزمه خود افراط و خودستایی نکند و فقط مطالب ضروری مورد نیاز را بگوید. *مثال* : حضرت يوسف نزد حاكم مصر از خود ستايش كرد و فرمود: «اجْعَلْنِي عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» مرا مسئول درآمدها و محصولات زمين قرار بده زيرا كه من حافظ بيت المال و فردى آگاهم. ✅ 5/ تعریف از خود در حالت اضطرار و دفاع از خویش مجاز است. در این حالت در حد ضرورت و بیان مسائل مهم، بدون خودستایی، مجاز به دفاع از خود هستیم ، وقتی ابوعلی سینا را به ‌کفر متهم کردند در دفاع از خویش گفت: در دهر چو من یکی است آن هم کافر / پس در همه دهر یک مسلمان نبود ✅ 6/ امام على عليه السلام هنگامى كه شنيد گروهى براى فخر فروشى به يكديگر مى‌گويند ما ديشب را تا صبح نماز خوانديم و ديروز روزه بوديم، فرمود: من ديشب خوابيدم و ديروز روزه نبودم. 🌹 *بازخورد تربیتی* : انسان های خود شیفته معمولا همواره از خود تعریف و تمجید می کنند و تلاش ها و شخصیت دیگران را به حساب نمی آورند. این امر ناشی از خلاء درونی و شخصیتی افراد است و نوعی اختلال درونی به حساب می آید. 🌹🌹🌹
📖 امام صادق علیه السلام فرمود مردی در میان بنی اسراییل ذکر الحمدلله رب العالمین و العاقبه للمتقین را زیاد بر لب جاری می ساخت. ابلیس از این کار او خشمگین شده بود یکی از شیاطین را مامور نمود تا به او القا کند که پایان خوش و عاقبت از آن ثروتمندان است مامور ابلیس درماموریت خود موفق نشد و کارشان به‌دعوا کشید. تصمیم گرفتند از کسی بخواهند که میانشان داوری نماید و هر کس که مغلوب شد دستش بریده شود شخصی را به‌ عنوان داور برگزیدند. داور حق را به مامور ابلیس داد. و به این ترتیب یکی از دستان مرد عابد بریده شد. ولی مرد عابد باز هم همان ذکر شریف را زمزمه نمود مامور ابلیس که از سخت ورزی عابد خشمگین شده بود برای رهایی از دست او پیشنهاد کرد فردی دیگر را در میان خود حاکم سازند تا هرکس مغلوب شد گردنش زده شود عابد نیز قبول کردو این بار مجسمه ای را میان خود به عنوان داور قرار دادند. در این هنگام مجسمه به اذن خدا بر محل بریده شدن دستان عابد دست کشید و دستانش را به او باز گرداند آنگاه ضربه‌ای سنگین بر گردن مامور ابلیس وارد کرد و او رابه قتل رساند. مرد عابد با تماشای این حادثه گفت: این چنین است پایان خوش و عاقبت از آن متقین است به نقل از استاد حسین انصاریان منبع : قصص الأنبياء ، راوندی: ۱۷۹ ، باب۹، فصل۱ ،حدیث۲۱۳؛ بحارالأنوار ۶۷/۲۹۴ ، باب ۵۶ ┈┈┈┈┈┈┈┈┈ @hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی چه دلگرفته میشوی ازخدا گاهی از حکمتش ناراضی وگاهی شاکروخوشحال گاهی مشکوک وگاهی مجذوب عدالتش گاهی بسیارنزدیک،گاه دور خداهمان خداست ای کاش مااینقدر گاهی به گاهی نمیشدیم @hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طوفان باعث ميشه درخت ريشه هاش رو عميق تر و قوى تر كنه. در طوفان هاى زندگى به برگ هايى كه از دست می ‌دهیم فكر نكنیم! به ريشه اى كه قوى تر می كنیم، فكر كنیم. @hamyanquran
... إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَي أَن رَّآهُ اسْتَغْنَي 📚آیه 6و7 سوره العلق 👈بى گمان آدمى طغيان مى كند. هنگامی که خود را بى نياز مى بيند. 💢نمونه های انسان بی ظرفیت در قرآن: 🔹قارون که ثروتش او را مغرور کرد 🔹فرعون که به خاطر قدرت ادعای خدایی نمود 🔹بلعم باعورا که علمش سبب ضلالت او شد 👌اما اگر ظرفیت باشد، انسان مغرور نمیشود حتی اگر همه موفقیت ها را به دست آورد ✅طالوت، انسان صالح و مؤمنی بود که قدرت داشت،عالم بود و علاوه بر آن حاکم نیز بود اما خدا را فراموش نکرد آری خطر آنجاست که انسان به خود بنگرد نه خدا . 🆔@hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیات قرآن تشریح کننده‌ی وقایع زندگی انسان هستند ┈┈••✨📖✨••┈┈ @hamyanquran
🔆 امام علی(ع): 💯 هر کس بدون عاقبت‌اندیشی در کارها دست به کاری زند، خود را گرفتار سختی‌ها و مصائب کند! 📚 میزان الحکمه، ج ۳، ص ۵۲ 🔺 @hamyanquran
🟢 تصوری ناقص و رایج درباره دلیل انفاق به دیگران 🔸ممکن است برخی گمان کنند که انفاق تنها فلسفه‌اش پر شدن خلأهای اجتماعی است، و لذا می‌گویند اگر این مسئله را حکومت و دولت به عهده بگیرد و با سازمان‌هایی که تشکیل می‌دهد مشکلات فقر و مسکنت را حل نماید، دیگر نیازی نیست که به صورت انفاق‌های فردی انجام گیرد. 🔹ولی این‌چنین نیست، یعنی انفاق فلسفه‌اش تنها پر شدن خلأها نیست، بلکه رابطه‌ای با «ساخته شدن» دارد. اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت پروردگار بشود، نقش بزرگی در ساختن انسان دارد. 🔸 عطوفت که از ماده عطف است - یعنی تمایل و توجه به دیگران، با دیگران یکی شدن و دل به جای دل آنها نهادن - خود هدف است، هدفی اساسی و قابل اهمیت. اگر چنین مفهومی در جامعه نباشد، عیناً مثل آن است که در محیط خانواده محبت و عطوفت مفقود گردد و به جایش مؤسسات تربیتی تشکیل شود. 📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۲، ص۶۷ @hamyanquran
✨جا نزن ! جسور باش ... این قانونِ ارتفاع است ؛ هرچه بیشتر اوج می گیری ؛ باد و باران ، بی رحم تر می شود ، و نفس کشیدنت سخت تر ! تو اما محکم باش ! نه به زمزمه یِ پرنده هایِ پایین دست ، توجهی کن ، نه هیاهویِ لاشخورهایِ حسود ! عقاب باش ! ارتفاعاتِ بالا ، جایِ پرنده هایِ ضعیف نیست ! @hamyanquran
انسان را قابلیت و لیاقتی است که اگر نهال وجودش را بدست مربیان کامل و مکمل بسپارد و دستورالعمل باغبان دین و نهال‌پرور و انسان ‌ساز را در متن وجود و شئون زندگیش پیاده کند، آنچنان عروج وجودی و اشتداد روحی پیدا می‌کند که اگر در مقام تمثل بخواهیم حقیقت آن را بازگو کنیم، و نمایش دهیم، شجرهٔ طوبی الهی می‌شود که: « اَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرعُها فیِ السَماء تُؤْتی اُکُلَهٰا کُلُ حینٍ بِاذْنِ رَبَّها » منبع: مجموعه مقالات @hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امامت، انتصابی یا انتخابی؟🤔 (دو دلیل عقلی و جالب امام عسکری بر انتصابی بودن امام) 👈سعد بن عبدالله قمی، در تشرفی که خدمت امام حسن عسگری و امام زمان ع داشت، از امام زمان ع سوالاتی می‌پرسد که اصل حکایت آن دیدار در فرازی از این سوال و جواب آمده است: عرض كردم: به من خبر ده اى مولاى من که چرا مردم نمی‌توانند خودشان برای خودشان امام اختیار کنند؟ فرمود: امام مصلح برگزینند، یا امام مفسد؟ گفتم: امام مصلح. فرمود: آیا امكان ندارد كه برگزیدۀ آنها مفسد باشد؛ با توجه به اینکه كسى از درون دیگرى كه صلاح است و یا فساد مطّلع نیست؟ گفتم:آرى امكان دارد. فرمود: علّت همین است و براى تو دلیل دیگرى بیاورم كه عقلت کاملا تسلیم شود: بگو ببینم رسولان الهى كه خداوند متعال آنها را برگزیده و بر آنها كتاب فرو فرستاده و آنها را به وحى و عصمت مؤید ساخته تا پیشوایان امّتها باشند و از آنها بر برگزیدن شایسته‌ترند چگونه‌اند؟ مثل حضرت موسى و حضرت عیسى علیهما السّلام، آیا ممكن است با اینکه عقلشان بیشتر و علمشان كامل‌ترست، وقتی تصمیم به انتخاب بگیرند، انتخابشان بر منافق افتد در حالی که گمان می‌کنند وی مومن است؟ گفتم: خیر. فرمود: این حضرت موسى كلیم الله است كه علی‌رغم وفور عقل و كمال علم و نزول وحى بر او، از اعیان قوم و بزرگان لشكر خود براى میقات پروردگارش هفتاد تن را برگزید، از کسانی که در ایمان و اخلاص آنها هیچ گونه شك و تردیدى نداشت؛ امّا منافقین را برگزیده بود؛ خداوند متعال مى‌فرماید: «وَ اخْتارَ مُوسى‏ قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِمِیقاتِنا: و موسی هفتاد نفر از قومش را برای میقات با ما برگزید» (اعراف/۱۵۵) تا آنجا که فرمود «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ: هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد تا اینکه خداوند را آشکارا به ما نشان دهی؛‌پس به خاطر ظلمشان آنان را صاعقه گرفت» (بقره/۵۵)‌؛ و چون مى‌بینیم كه انتخاب کردن حتی از جانب کسی که خداوند وی را به نبوت برگزیده عملا به جای اینکه به اصلح تعلق بگیرد به افسد تعلق گرفت در حالى كه خودش مى‌پنداشت آن اصلح است، مى‌فهمیم انتخاب کردن سزاوار نیست مگر برای كسى است كه بر آنچه در سینه‌ها و ضمایر افراد است آگاه باشد و تغییر و تحولات باطن افراد در محضر او رخ دهد و اینکه برگزیدن مهاجرین و انصار-جایى كه برگزیدۀ پیامبران به جاى افراد صالح افراد فاسد باشند- هیچ ارزشی ندارد. 📚كمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص۴۵۴-۴۶۵ (فراز مربوط به بحث در ص461-462)