فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید | نمونههای پرجاذبه و تاسفبار از #استفاده_ابزاری دشمن از زنان
⁉️ ماجرای سیگاری شدن زنان #آمریکا چه بود؟
⁉️ انقلاب ۱۹۷۴ پرتقال چگونه منحرف شد؟
⁉️ چگونه گریه یک زن جنگ اول خلیج فارس را راه انداخت؟
‼️ ماجرای برگشت سربازان هلندی به افغانستان
‼️ شکست انقلاب در پی جریانهای فساد!
⁉️ تبدیل پاکترین شهر اروپا به فاسدترین شهر
_________________________
🔹برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرج
🌸🌸 ساعت عاشقی 🌸🌸
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🍃 🌸#دعای_فرج
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
#دعای_سلامتی 🌹🌺🌹🌺🍃🌹
#اللّٰهمَ_صَلِّ_عَلیٰ_مُحَمَّدوَآل_مُحَمَّد
🌸🍃🌸 #وَعَجِّل_فَرَجَهُم 🌸🍃🌸
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
#حدیث
💠امیرالمؤمنین عليه السلام: ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است
📚غررالحكم حدیث ۵۳۹۹
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
💠 عافیت از چشم زخم
👈 در روایتی آمده است :
👌 چون کسی را چشم زخم رسیده باشد سوره مبارکه 💫همزه💫 را با نیت خالص و توجه به خدا بخواند عافیت یابد.💯
💦بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿١﴾ الَّذِی جَمَعَ مَالا وَعَدَّدَهُ ﴿٢﴾ یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿٣﴾
کَلا لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ ﴿٤﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَةُ ﴿٥﴾ نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ﴿٦﴾
الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الأفْئِدَةِ ﴿٧﴾إِنَّهَا عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ﴿٨﴾فِی عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ﴿٩﴾💦
📚منبع : خواص آیات قرآن کریم ص 224
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
4_5974275658782608345.mp3
11.86M
#انسان_شناسی ۱
#استاد_شجاعی
#استاد_دینانی
هیچ کدام از پوچیها ، بیهدفیها ، سردرگمیها ،
آشفتگیها ، درگیریها ، غصهها ،
اضطرابها ، حسادتها و...
در یک کلام : تمام آنچه برایمان
ناخوشایند است و آزارمان میدهد ؛
تقصیــــرِ ما نیست ❗️
بخاطرِ حقیقتی هست که ؛
۱ ـ یا یادمان ندادند!
۲ـ یا آنقدر کمرنگ به آن پرداختند که کسی ندید و یادش نماند!
← کدام حقیقت ؟
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫اعجاز علمی قرآن
خلقت انسان
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
نکته تفسیری صفحه ۵۷۶:
چرا آدمیان دوزخی می شوند؟:
مطالعه ی آیات قرآن کریم و روایات معصومین نشان می دهد که کارهایی انسان را از لطف و رحمت خدا دور می کند، و اصرار و پافشاری بر آنها، باعث بیچارگیِ ابدی انسان و دوزخی شدن او میشود. البته تأثیر نابودگری این کارها به یک اندازه نیست و برخی بدتر از دیگران هستند. در آیات مورد بحث می خوانیم هنگامی که بهشتیان از علّت دوزخی شدنِ دوزخیان از آنان سؤال میکنند، در پاسخ می شنوند که چهار عاملِ مهم، باعث بدبختی آنان شده است؛ عواملی که لطف خدا را از آنان دور کرد و آتش خشم خدا را برافروخت:
1ـ ترک نماز: نخستین عامل بیچارگی دوزخیان، «بی نمازی» است. نماز، مهم ترین نشانه ی یک مسلمان است، و به فرموده ی پیشوایان ما، «ستون دین» است. امام باقرعلیه السلام در باره ی نماز فرموده است: «نماز، ستون دین است. مثال آن، مثال ستون خیمه است؛ تا هنگامی که ستون ثابت مانده، میخ ها و طناب ها نیز ثابت می ماند؛ ولی هنگامی که ستونِ خیمه بیفتد و بشکند، هیچ میخ و طنابی سر جایش نمی ماند.[1]»
آری، تا هنگامی که نماز در زندگی انسان وجود دارد، بقیه ی عبادت ها نیز در جای خود انجام می شود، و در صورت کم و کاستی، نماز با تأثیر بی نظیر خود در اصلاح و پاکسازی انسان، کاستی ها را جبران می کند؛ ولی هنگامی که نماز از زندگی حذف شود، دیگر نشانی از مسلمانی در زندگی انسان نمی ماند. از این رو پیامبر گرامی ما فرموده است: «نماز را از روی عمد ترک نکن؛ زیرا هر کسی که آن را به عمد ترک کند، ارتباطش با دین اسلام قطع شده است.»[2]
2ـ بی توجّهی به فقرا و نیازمندان: دوزخیان در دنیا افرادی خودخواه و مغرور بودهاند که هیچگاه از دردِ دردمندان اندوهگین نمی شدند، و تنها چیزی که برایشان اهمّیّت داشت، خوردن و تفریح خودشان بود، و بدتر از همه ی اینکه آنان واجبات مالی خود را ادا نمی کردند؛ اموری مانند زکات و خمس که خودداری از پرداخت آنها، از گناهان بزرگ محسوب میشود. در حدیثی از امام علی علیه السلام میخوانیم: «هر کس زکات مالش را نپردازد، مسلمان نیست.»[3] همچنین در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم که ندادن خمس، آدم را دوزخی می کند.[4]
3ـ هم نشینی و هم صدایی با اهل باطل: یکی از ویژگیهای اصلی دوزخیان این است که با هر صدایی که بر ضد حق بلند می شد، همنوا می شدند و در هر مجلسی که بر ضد دین و آیات خدا تشکیل می شد، شرکت می کردند. آنان با کسانی نشست و برخاست داشتند که خدا و مقدّسات را به بازی می گرفتند و سخنانِ زشت و دور از ادب می گفتند و اهل گناه و فساد بودند. این هم نشینیِ نامبارک، آنان را به رنگ هم نشینانشان درآورد و سرنوشتشان را با آنان پیوند داد.
4ـ انکار روز جزا: اهل دوزخ برای فرار از مسئولیت و ادامه ی خلافکاری و گنهکاری هایشان، همیشه قیامت و حساب و کتاب آن را انکار میکردند؛ آنان نه تنها هیچ دلیلی برای انکار آن نداشتند، بلکه دلایل زیادی بر وجود آن دیده و شنیده بودند؛ امّا هیچگاه حاضر نمی شدند آن را بپذیرند؛ زیرا پذیرش آن، با قطع هوسرانی هایشان برابر بود، و آلودگی هایشان سبب می شد که آن را انکار کنند، و این انکارِ ابلهانه، سرانجام آنان را به خاک سیاه نشاند.
[1] - مستدرک الوسائل، ج3، ص31
[2] - وسائل الشیعه، ج4، ص43
[3] - مستدرک الوسائل، ج7، ص24
[4] - وسائل الشیعه، ج9، ص483
┏━━━🍃═♥️━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
┗━━━♥️═🍃━━━┛
1_1903633544.pdf
440K
Pdf
متن کامل بیانیه مشترک و بسیار مهم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اغتشاشات اخیر
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
انا لله و انا الیه راجعون
بدین وسیله درگذشت جناب آقای حاج قاسم فتاحی پدر شهید اکبر فتاحی را خدمت آقای حجت الاسلام آقای شیخ علی فتاحی ، عضو محترم موسسه آموزش قرآن و معارف اسلامی سیدشهدا ( ع) و عضو کانون تشکیل و تقویت خانواده و نیز جناب آقای مهندس محمد حسین فتاحی ، عضو محترم موسسه آموزش قرآن و معارف اسلامی سیدالشهدا (ع) تسلیت عرض
می نماییم از درگاه خداوند برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان سلامتی و طول عمر باعزت را آرزو داریم .
📢🚫 فوووری
تا جایی که میتونین،این پوستر رو
تو صفحات خودتون،گروه ها و… پخش کنید
برخورد قاطع، نیاز به مطالبه عمومی داره
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
📛ایمانهای مورد انتقاد در قرآن📛
🌸🌸🍀🍀🌸🌸
1⃣ موسمی و فصلی ❌
فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ
[ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻭ ﺁﺳﺎﻳﺸﻨﺪ ، ﺑﺮ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﺮﻙ ﺗﻌﺼّﺐ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ] ﭘﺲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﺳﻮﺍﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭﺧﺎﻟﺺ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺸﻜﻲ ﻧﺠﺎﺗﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﻧﺎﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﺮﻙ ﺭﻭﻱ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ،(عنکبوت٦٥)
2⃣ تقلیدی ❌
قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ
(بت پرستان)ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻧﻪ(بت پرستی سودی برای ما ندارد) ، ﺑﻠﻜﻪ ﭘﺪﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ !(شعرا٧٤)
3⃣ سطحی ❌
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ
ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ [ ﺍﺯ ﻋﻤﻖ ﻗﻠﺐ ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ . ﺑﮕﻮ : ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ : ﺍﺳﻠﺎم ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(حجرات١٤)
4⃣ زبانی و بدون عمل ❌
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ
بعضی مردم خدا را تنها با زبان میپرستند (حج۱۱)
5⃣ گزینشی ❌
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ
ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ [ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﻔﺮ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪ ؟ (بقره٨٥)
💝*اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌟🌟🌟
*شما دعوت شدیدبه کانال حامیان قران🌟🌟
*آموزش قرآن، تفسیر، لغات و نکات قرانی ،احکام الهی🌿🌻
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
🌸🌸☘☘🌸
#میدونستی تو قرآن
از پنج تا رنگ اسم برده شده
▫️سفید0⃣1⃣بار👈بَيۡضَآءَ لَذَّةٖ لِّلشَّـٰرِبِينَ (صافات۴۶)
▪️سیاه7⃣بار👈 ظَلَّ وَجۡهُهُۥ مُسۡوَدّٗا... ؟(نحل۵۸)
🔸زرد 5⃣بار مثل👈 كَأَنَّهُۥ جِمَٰلَتٞ صُفۡرٞ (مرسلات ۳۵)
🔺قرمز1⃣بار👈 وَمِنَ ٱلۡجِبَالِ جُدَدُۢ بِيضٞ وَ«حُمۡرٞ»(فاطر۲۷)
♻️سبز5⃣بار👈ٱلَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ ٱلشَّجَرِ ٱلۡأَخۡضَرِ نَارٗا فَإِذَآ أَنتُم مِّنۡهُ تُوقِدُونَ (یس80)
┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸┅
#دانستنیهای_قرانی
💝*اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌟🌟🌟
*شما دعوت شدیدبه کانال حامیان قران🌟🌟
*آموزش قرآن، تفسیر، لغات و نکات قرانی ،احکام الهی🌿🌻
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
💝موهبتهای خدا به افراد برگزیده(مجتبی)💝
🌸🌸☘☘🌸🌸☘☘🌸🌸
1⃣ علم غیب ✳️
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ
ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﻨﺪ . ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻧﺶ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ[ﺑﺮﺍﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻏﻴﺐ]ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺰﻳﻨﺪ.
(آل عمران١٧٩)
2⃣ علم تاویل احادیث ✳️
وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ
ﻭ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺰﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺁﻣﻮﺯﺩ.(یوسف٦)
3⃣ هدایت ✳️
شَاكِرًا لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺍﺵ ﻛﺮﺩ .(نحل١٢١)
4⃣ صلاح ✳️
فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ
ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ(قلم٥٠)
5⃣ نفی حرج و سختی ✳️
هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ
ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ . [ ﺩﺭ ﺩﻳﻨﺘﺎﻥ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲِ ]ﺁﻳﻴﻦ ﭘﺪﺭﺗﺎﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ.(حج٧٨)
💝*اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌟🌟🌟
*شما دعوت شدیدبه کانال حامیان قران🌟🌟
*آموزش قرآن، تفسیر، لغات و نکات قرانی ،احکام الهی🌿🌻
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِى الْسَّرَّآءِ وَ الْضَّرَّآءِ وَ الْكاَظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ الْنَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ(آلعمران/۱۳۴)
🔹(متّقین) كسانى هستند كه در راحتی و رنج، انفاق میكنند و خشم خود را فرو میبرند و از(خطاى) مردم میگذرند و خداوند، نیكوكاران را دوست میدارد.
🔸امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ بندهاى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فرو بردن آن خشم است.(كافى، ج۲، ص۱۱۰)
🔸قرآن کریم در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران، به توصیف بهشتی میپردازد که از آنِ متقین است و آنگاه در آیه ۱۳۴ به تبیین ویژگیهای ایشان میپردازد. «کظم غیظ» یکی از این اوصاف است که از منظر مفسرین در خصوص کسانی به کار میرود که با آنکه قادر به بروز خشم و عقوبت شخص مقصر هستند، خشم خود را فرو میخورند.
⬅️ ارتباط اوصاف برشمرده و عبارت «محسنین» در پایان آیه، برخی مفسران را بر آن داشته تا از طریق ارتباطی ساختاری، به تفسیر سیاق آیه بپردازند. از منظر آنان احسان به غیر، یا به گونه نفع رساندن به دیگران یا دفع ضرر از ایشان بروز مییابد. عبارت « الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاء » مصداقی از گونهی اول احسان است و مقصود از عبارت « وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظ » دفع ضرر از دیگران در دنیا و مراد از « وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ » دفع ضرر از دیگران در آخرت است، به این ترتیب وجه مشترک این سه عبارت را مراتبی از احسان میدانند. از همین رو قرآن، پاداش این سه عمل را با عبارت « وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِین » بیان میکند. دیگر صفات متقین و پاداش آنان، در آیات ۱۳۵ و ۱۳۶ ذکر شده است.
❇️ از پیامهای آیه
▫️تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...»
▫️انفاق، سخاوت میخواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء»
▫️نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء والضرّاء»
▫️متّقین؛ محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم و مالک خویشتناند. «الكاظمین الغیظ»
▫️تقوا، از سعهى صدر جدا نیست. «والعافین عن الناس»
▫️متّقى؛ منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت میكند. «ینفقون، كاظمین، عافین»
▫️در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «والعافین عن الناس»
▫️كسى كه میخواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو بَرد. «واللّه یحبّ المحسنین»
▫️انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین»
💝*اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌟🌟🌟
*شما دعوت شدیدبه کانال حامیان قران🌟🌟
*آموزش قرآن، تفسیر، لغات و نکات قرانی ،احکام الهی🌿🌻
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
(آيه ١٨٢))
-در اين آيه مىافزايد:
«اين عذاب دردناك (كه هم اكنون، تلخى آن را مىچشيد) نتيجۀ اعمال خود شماست، اين شما بوديد كه به خود ستم كرديد، خدا هرگز به كسى ستم نخواهد كرد»
(ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللّهَ لَيْسَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبِيدِ) .
اصولا اگر امثال شما جنايتكاران، مجازات اعمال خود را نبينيد و در رديف نيكوكاران قرار گيريد، اين نهايت ظلم است و اگر خدا، چنين نكند «بِظَلاّمٍ» (بسيار ظلمكننده) خواهد بود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356
💝*اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌟🌟🌟
*شما دعوت شدیدبه کانال حامیان قران🌟🌟
*آموزش قرآن، تفسیر، لغات و نکات قرانی ،احکام الهی🌿🌻
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
(آيه ١٨١)) -
شأن نزول:
اين آيه و آيۀ بعد در بارۀ توبيخ و سرزنش يهود نازل شده است.
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نامهاى به يهود «بنى قينقاع» نوشت و در طى آن، آنها را به انجام نماز و پرداخت زكات، و دادن قرض به خدا (منظور از اين جمله انفاق در راه خداست كه براى تحريك حد اكثر عواطف مردم از آن چنين تعبير شده است) دعوت نمود.
فرستادۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به خانهاى كه مركز تدريس مذهبى يهوديان بود و بيت المدارس نام داشت وارد شد، و نامه را به دست «فنحاص» دانشمند بزرگ يهود داد، او پس از مطالعۀ نامه، با لحن استهزا آميزى گفت:
اگر سخنان شما راست باشد، بايد گفت: خدا فقير است و ما غنى و بىنياز! زيرا اگر او فقير نبود، از ما قرض نمىخواست!
به علاوه محمد صلّى اللّه عليه و آله معتقد است، خدا شما را از رباخوارى نهى كرده، در حالى كه خود او در برابر انفاقها به شما وعدۀ ربا و فزونى مىدهد! ولى بعدا «فنحاص» انكار كرد چنين سخنانى را گفته باشد در اين موقع اين دو آيه نازل گشت.
تفسير:
در اين آيه مىگويد:
«خدا سخن كفرآميز آنان (يهود) را كه گفتند: خداوند فقير است و ما غنى هستيم شنيد»
(لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ) .
بنابراين، انكار آنها بيهوده است، سپس مىگويد: نه تنها سخنان آنها را مىشنويم «بلكه همۀ آنها را خواهيم نوشت و (همچنين) به قتل رسانيدن پيامبران را به ناحق» مىنويسيم (سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ) .
ثبت و حفظ اعمال آنها براى اين است كه روز رستاخيز آن را در برابر آنها قرار مىدهيم «و مىگوييم اكنون نتيجۀ اعمال خود را به صورت عذاب سوزان بچشيد» (وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356
💝*اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌟🌟🌟
*شما دعوت شدیدبه کانال حامیان قران🌟🌟
*آموزش قرآن، تفسیر، لغات و نکات قرانی ،احکام الهی🌿🌻
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace