⚡️ مرور سریع - ۲
🚨 چرا ما نتوانستهایم در عرصۀ تبلیغ موفقیتهای لازم را به دست بیاوریم؟
💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه اول _ بخش دوم
🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹صوت سخنرانی اخیر علیرضا پناهیان با موضوع «روانشناسی مخاطب دین» منتشر شد
👌این سخنرانی از ۲۲ مرداد تا ۲۴ مرداد در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است
🗒برخی از عناوین این جلسات:
1️⃣جلسه اول:
🔸ادبیات ما در تبلیغ دین با ادبیات قرآن متفاوت است
🔸قرآن در ابتدا به روانشناسی مخاطب دین میپردازد
🔸دانش روانشناسی دین در حوزه ضعیف است و بالتبع تبلیغ دین هم ضعیف است
صوت جلسه اول
2️⃣جلسه دوم :
🔸فقه ارتباط زیادی با انگیزه افراد ندارد
🔸قرآن با انگیزهها و روانشناسی دینی افراد کار دارد
🔸تبلیغ مؤثر نیاز به دانش دارد
🔸علم کلام با روانشناسی دینی مخاطب ارتباطی ندارد
🔸عموم مردم نیاز به تحول در گرایشهایشان دارند
صوت جلسه دوم
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹اگر بخواهیم تبلیغ را در درجۀ اول قرار دهیم...
▫️اگر بخواهیم در حوزههای علمیه، تبلیغ را در درجۀ اول قرار دهیم، نیاز به تولید و آموزش «دانش تبلیغ دین» داریم. یکی از دانشهای ضروری در این راستا، دانش «روانشناسی دینی مخاطب» است نه ضرورتاً روانشناسی تجربی؛ یعنی آنچه در قرآن و روایات دربارۀ انواع رفتار و روحیات انسانها در برابر دین ذکر شده است. قرآن بیش از آنکه به استدلال برای اثبات عقاید کار داشته باشد، با روحیات انسانها کار دارد و به بررسی روانی رفتارها میپردازد. ما باید این کار را به صورت دانشی در حوزه دنبال کنیم.
🔺صوت این جلسه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📌پی دی اف | نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
🔻دریافت:
📎 Panahian.ir/post/5724
#اربعین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹اشارهها را بگیر
▫️ما برای توجه به اربعین منتظر چه هستیم؟ شاید بعضیها منتظرند که امام زمان(ع) ظهور کنند و دستور مستقیم برای زیارت اربعین بدهند! کسی که اینهمه اشارهها را نگرفته، مستحقِ دریافتِ دستور مستقیم حضرت هم نخواهد بود و احتمالاً آن زمان هم یک بهانۀ دیگری خواهد آورد! در این مکتب، کسی مقرب میشود که اشارهها را بگیرد.
🔘تجمع زائران اربعین۹۶ - قزوین، مسجدالنبی(ص)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔸 قرآن بیش از هرچیز، کتاب روانشناسی دینی انسان است
🔸 اکثر آیات قرآن با روانشناسی مخاطب سروکار دارند
🔘 مؤمن، منافق، طغیانگر و... کلماتی است مبتنی بر روانشناسی و شناسایی ویژگیهای روحی انسان
🔘 «روانشناسی دینی مخاطب» باید در حوزههای علمیه جدی گرفته شود
🔘 دین با انگیزهها و عادات رفتاری و شخصیت انسان، کار دارد
🔘 روانشناسی دینی باید شعار اول فضای مذهبی باشد
_________
#علیرضا_پناهیان در حرم حضرت معصومه(س):
الان در فقه به معنای خاص کلمه، همچون مباحث حقوقی، جنبههای روانشناسانه رفتار و انگیزههای انسان در ارتکاب فعل از اهمیت زیادی برخوردار نیست. در فقه، روش انگیزهسازی انجام عمل توضیح داده نمیشود؛ یعنی در رساله عملیه و بیان احکام نماز، طریقه نمازخوان کردن فرزندان تشریح نمیگردد.
اما در «فقه تبلیغ» که از قرآن کریم اتخاذ میشود، محورهای تربیتی نیز مورد توجه قرار میگیرد. قران کریم با روحیات انسان در ارتباط بوده، با قلب و انگیزههای آدمی کار دارد. اکثر آیات قرآن کریم با روانشناسی دینی مخاطب سروکار دارند.
در قرآن کریم، کلماتی مثل مؤمن، منافق، کافر، فاسق، طغیانگر، عاقل و متفکر و... نامهایی است مبتنی بر مباحث روانشناسی و بر اساس رفتارشناسی مخاطب و شناسایی ویژگیهای روحی او مورد توجه قرار میگیرد.
قرآن کریم بیش از هر چیزی کتاب روانشناسی دینی انسانهاست. ولی متأسفانه در حوزههای علمیه و در احصای این مباحث ضعیف عمل کردهایم.
اگر بخواهیم در حوزههای علمیه، تبلیغ را در درجه اول قرار دهیم، باید دانش روانشناسی دینی مخاطبان را مورد توجه قرار دهیم. روانشناسی به معنای شناختن انگیزههای رفتاری انسانها و بررسی رفتارها و تیپبندی انسانها بر اساس رفتارها است که باید به صورت دانشی در حوزههای علمیه دنبال گردد.
باید بحث «روانشناسی دینی مخاطب» در حوزههای علمیه جدی گرفته شود. همه قرآن کریم با انگیزههای انسانی و روح و روان آدمی سر و کار دارد، برخوردهای خداوند متعال با انسان نیز بر اساس روحیات و روانشناسی آدمهاست.
خداوند میفرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا..» (ملک، 2) هیچ کدام از روایات اسلامی «أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» را به معنای «اکثَرُ عَمَلًا» یا عملِ زیاد، ترجمه نکردهاند، بلکه مقصود، خلوص نیت و بهتر بودن نیت در عمل است که خودش بحثی روانشناسانه است.
روانشناسی دینی باید شعار اول فضای مذهبی باشد، دین با انگیزههای دینداری و عادات رفتاری و شخصیت انسان کار دارد و هرکسی بر اساس شاکله شخصیتش عمل میکند.
🚩 حرم حضرت معصومه(س)-1402/05/23
🔺صوت این جلسه
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹اگر هیچ روایتی هم دربارۀ راهپیمایی باعظمت اربعین نداشتیم
▫️اگر هیچ روایتی هم دربارۀ راهپیمایی باعظمت اربعین نداشتیم، الان که قلبهای مؤمنان متحول شده و متوجهِ اربعین شده، نفسِ همین موضوع برای ما تکلیف ایجاد میکند که به این حرکت باعظمت کمک کنیم تا روضۀ مخصوصِ امام حسین(ع) در اربعین در کربلای معلا، غریب نماند.
تجمع زائران اربعین۹۶ - قزوین، مسجدالنبی(ص)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔸 دشمنانِ فرهنگ اربعین کم نیستند! یکی از آنها بروکراسی برآمده از تفکر غربی است
🔸 اربعین به جنگ با این بروکراسی رفته است
📌 علیرضا پناهیان در جمع مبلغین و فرهنگسازان اربعین:
🔘 بروکراسی با نظارت و کنترل شدید کارها را پیش میبرد اما در اربعین، کارها با زندگی مواساتی پیش میرود
🔘 بعد از ظهور، مومنین مرز مالکیت باهم ندارند و اربعین چراغ اول را برای این فرهنگ مواساتی روشن کرده
🔘 مهمترین بُعد اربعین، آثار اجتماعی و جهانی آن است که منتهی به تمدن نوین اسلامی میشود
🔘 فرهنگ اربعین را باید به مساجد و شهرهای خودمان سرایت دهیم
__
#علیرضا_پناهیان:
باید نام این جمع شریف را-که شما مبلغان اربعین هستید- فرهنگسازان اربعین یا محافظان فرهنگ قرار داد. مهمترین بعد اربعین، آثار اجتماعی و جهانی آن است که منتهی به تمدن نوین اسلامی میشود.
وجه تمدنی اربعین، ابتدائاً در بعد فرهنگ اربعین دیده میشود. وقتی از اقصی نقاط عالم میآیند و تحت تاثیر اربعین قرار میگیرند یا وقتی خود زائران تحت تاثیر اربعین قرار میگیرند، بهخاطر همین عنصر فرهنگی است.
دشمنانِ فرهنگ اربعین کم نیستند! یکی از آنها بروکراسیای است که متاسفانه در برخی نهادهای حوزوی نیز نفوذ کرده است و محصول سبک زندگی و تفکر غربی است؛ این بروکراسی در جامعه ما همه خوبیهای جامعه را به محاق میبرد. اربعین یک تنه به نبرد با این بروکراسی آمده است.
امام حسین(ع) با آثار روحی عظیمی که در جامعه برجای میگذارد، در حال از بین بردن مظاهر تمدن غربی است که یکی از مهمترین آنها بروکراسی ماکس وبری است. امروز در موسسات حوزوی نیز باید کارت ساعت بزنند. در مساجد ما نیز این زندگی فردگرایانه نفوذ کرده است. چرا ما بر اساس الگوی اربعین، در مساجد موکب نمی زنیم؟ چرا در مساجد هر شب روضه نمیگیریم؟
مقررات تحصیلی ما در حوزه و دانشگاه به سمت بروکراسی ماکس وبری حرکت کرده است. فرهنگ اربعین به جنگ این نگاه رفته است که باید از آن صیانت کنیم.
مومنین در دوران ظهور، مرز مالکیت باهم ندارند و اربعین چراغ اول را در این زمینه روشن کرده تا مردم به آن سمت بروند. مردم عراق، بر اساس همین فرهنگ مواسات، موکبها را سر راه زائران قرار دادند و ما نیز تحت این چراغ، مسیر را یاد گرفتیم و حرکت کردیم.
فرهنگ اربعین را بعد از اربعین باید وارد مساجد کنیم. باید تلاش کنیم روضههای گسترده در طول سال برگزار شود و در مساجد اطعام بدهیم و کسی نداند چه کسی این خرج را داده است. مساجد نباید بدون روضه بمانند.
فرهنگ اربعین را باید به شهرها سرایت دهیم و آن را ارتقا بدهیم. ممکن است که اسیران بروکراسی، مخالف این جریان باشند که قطعاً هستند ولی اربعین به جنگ این بروکراسی میرود. اصل بروکراسی این است که میگویند: جز با نظارت دقیق و کنترل شدید نمیتوان کار را جلو برد چون اصل بر منفعتطلبی است! اما در فرهنگ اربعین، اصل بر زندگی مواساتی است.
🚩 موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) -۲۶/۰۵/۱۴۰۲
📢صوت
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔸 اربعین فرصت ارتقای دوستی دو ملت ایران و عراق است
🔸 مردم عراق برای اربعین و کربلا شهدای بسیاری دادند که امروز به این رتبۀ خادمی رسیدند
📌 علیرضا پناهیان در جمع مبلغین و فرهنگسازان اربعین(قسمت دوم):
🔘 عشایر عراق چراغ اول را برای زیارت اربعین روشن کردند و بسیار بی ادعا پای کار آمدند
🔘 دوستی با عراقیها را جدی بگیرید؛ امام(ره) به رفاقت دو ملت حول محور اهلبیت(ع) تأکید کردهاند
🔘 کسانی که کاروان زیارتی به راه میاندازند همیشه مورد عنایت ویژه اهلبیت(ع) هستند
🔘 تلاش کنیم که حتیالمقدور همه زائران اربعین از کشورمان، بهصورت کاروانی بروند
🔘 رعایت آداب زیارت در سفر اربعین، میتواند ما را به یک اربعینی واقعی تبدیل کند
__
#علیرضا_پناهیان:
ملت عراق برای اربعین و زیارت کربلا شهدای بسیاری دادهاند که به نقل از یکی از علمای این کشور نزدیک به یک میلیون نفر است. این مردم در راه اربعین خون دادهاند که امروز به این رتبه خادمی رسیدهاند و بسیار خوش توفیق بودهاند. چند صدهزار شیعه عراقی در انتفاضه شعبانیه به شهادت رسیدند.
این شیعیان بسیار بی ادعا پای کار اربعین هستند. ما هم در راه این اربعین و زیارت امام حسین(ع) شهید دادهایم اما در خصوص زیارت اربعین، عشایر عراق چراغ اول را روشن کردند و این ناشی از ریشه معنوی خونهای پاک شهیدان است که شما مبلغان اربعین، حتما مردم را باید در اینباره توجیه کنید.
برخی از شهرهای کشورمان تجمعهای عاشورایی و عزاداری دارند که اینها باید حفظ شود؛ عزاداری محفلی و شهری بسیار مهم است و باید آن را توسعه دهیم و در کنار اینها، کاروانهای زیارتی بزرگ هم به راه بیندازیم.
کاروانهای زیارتی کربلا باید این عزاداریها را توسعه دهند. متاسفانه بسیاری از زائران، به صورت کاروانی حرکت نمیکنند؛ باید تلاش کنیم که حتیالمقدور همه زائران اربعین، کاروانی حرکت کنند.
کسانی که کاروان زیارتی به راه میاندازند همیشه مورد عنایت ویژه اهلبیت(ع) هستند. یکی از آداب زیارت اربعین، همین است که با کاروان و به صورت جمعی برویم.
رعایت آداب زیارت بسیار اهمیت دارد. تمام زائران امام حسین(ع) سرباز امام زمان(عج) است ولی این سربازی آدابی دارد. زیارت، وظیفه ما است. غیر از حس وحال شخصی و دلتنگی برای زیارت، ما وظیفه داریم که به زیارت برویم.
امام صادق(ع) میفرماید که کسی نباید بیشتر از سه سال دست از زیارت بکشد و به زیارت نرود. (وَ أَمَّا بَعِیدُ الدَّارِ فَفِی کُلِّ ثَلَاثِ سِنِینَ فَمَا جَازَ ثَلَاثَ سِنِینَ فَلَمْ یَأْتِهِ فَقَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَطَعَ حُرْمَتَهُ إِلَّا مِنْ عِلَّةٍ؛ کاملالزیارات، ص296) زیارت قبور ائمه وظیفه ذاتی ما است. در برخی روایات دربارۀ آداب زیارت امام حسین(ع) آماده است که باید غبارآلود و کمی گرسنه و خسته و با حالت نزار به زیارت بروید.
در سفر زیارت اربعین سعی کنیم غذای خوب را به زائران در راه مانده بدهیم و خودمان یک غذای ساده بخوریم. رعایت این آداب میتواند ما را به یک اربعینی واقعی تبدیل کند. خوب است آداب حج را مطالعه کنید تا به اهمیت آداب زیارت پی ببرید.
یکی از آداب و سنتهای زیارت امام حسین(ع) این است که قبل از سفر، سه روز روزه بگیریم. خوب است که اهل خانوادۀ خود را جمع کنیم و این آداب را برای آنها تبیین کنیم. پرهیز از زینت کردن هم از جمله توصیههای مهم برای زائران امام حسین(ع) است.
دوستی با عراقیها را جدی بگیرید. امام خمینی(ره) ملت ایران و عراق را به رفاقت و دوستی بر حول محور اهلبیت(ع) توصیه کرده است. دشمنان تلاش بسیاری برای نابودی عراق انجام میدهند. باید این مردم را دریابیم و اجازه ندهیم دشمنان ما این دوستی و همدلی را از ما بگیرند.
🚩 موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
📢صوت
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
1402.05.25-Panahian-MoaseseyeImamKhomeini-ZaruratMoraghebatVaTarvijFarhangAsilArbaeen-32k.mp3
12.22M
🔉 ضرورت مراقبت و ترویج فرهنگ اصیل اربعین
🔰 دورۀ جامع آموزشی ویژۀ مبلغین اربعین
🗓 یک جلسه | ۱۴۰۲.۰۵.۲۵
🕌 مؤسسۀ امام خمینی(ره)
👈 کیفیت بهتر
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹چطور هنوز بر چهرۀ بعضیها علامت ایمان ثبت نشده است
▫️من از مبلغان محترم دینی که مبلّغ اربعین نیستند، تعجب میکنم؛ شما کدام دین را میخواهید ترویج کنید؟ دینی بدون راهپیمایی بهسوی کربلای امام حسین(ع)! در روایات، هم بر پیادهروی برای زیارت صریحاً تأکید شده و هم بر زیارت اربعین تصریح شده است. حتی در زمان خودِ ائمه هدی(ع) نیز پیادهروی برای زیارت و ملاقاتِ ایشان، باب بوده است. چطور بعضیها هنوز بر چهرۀ مؤمنانهشان علامت ایمان-که زیارت اربعین است- ثبت نشده است؟! این افراد چطور میتوانند با خودشان کنار بیایند؟! چطور کسی میتواند در اربعین در خانۀ خودش بنشیند؟!
💬ارسال نظرات و پیشنهادات از حساب زیر:
@agr_admin
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
⚡️ مرور سریع - ۳
🚨 جامع ترین آیه دربارۀ تبلیغ
«هذا بَلاغٌ لِلنَّاسِ وَ لِيُنْذَرُوا بِهِ وَ لِيَعْلَمُوا أَنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ»(ابراهیم/52)
💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه اول _ بخش سوم
🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
▫️سخنان ٤٩ سال پیش رهبر انقلاب در خصوص کنگره جهانی اربعین
🔹علیرضا پناهیان در جلسه مبلغین اربعین به یک جمله از رهبرانقلاب در سال 1352 اشاره کردند که مخاطبین کانال درخواست انتشار این جمله ارزشمند رهبر انقلاب را داشتند
🔻چهل و نه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر میخوانیم:
🔹میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.
🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
#مستندات
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
▫️پس فهمِ ما چه میشود؟!
🔻بعضیها معلوم نیست دنبال چه نوع دستوری از سوی خدا و چه نوع فهمی از دین میگردند، تا به اربعین اهتمام بورزند؟ مگر همهچیز باید در نصِ صریح روایت باشد؟! پس فهمِ ما چه میشود؟! مگر برای سینهزنی یا برای دستههای عزاداری در ایام محرم روایتی داریم؟ اینها سنتهایی است که مؤمنان بر اساس اندیشۀ حکیمانۀ خودشان طراحی کردهاند. حضرت امام(ره) میفرمود: مکتبی که پایش هیاهو نباشد و به سر و سینهزدن نباشد، باقی نمیماند (صحیفۀ امام/۸/۵۲۶)
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian