eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.7هزار دنبال‌کننده
355 عکس
95 ویدیو
67 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹شبهه‌پذیر بودن یا سؤال‌برانگیز بودن تبلیغات ما 🔻ما دین را چگونه تبلیغ کرده‌ایم که این‌قدر برای مردم، شبهه‌پذیر و سؤال‌برانگیز می‌شود؟ چرا بیش از نیمی از روند فعالیت‌های تبیینی، تعلیمی و تبلیغی دین، باید مثل دوران قاجار و حتی پیش از آن باشد؟ یعنی به‌گونه‌ای که اگر شما در دوران بنی‌العباس هم بودید، دین را همین‌طوری تبلیغ می‌کردید! آیا الان نباید روند فعالیت تبلیغی ما تغییر کند؟! مصلای قم-هیئت ثارالله - ۱۴۰۰.۱۰.۱۴ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹ما راه را اشتباه می‌رویم ▫️تبلیغ ما هنوز درون‌گروهی و تدافعی و برای حفظ خودمان است. ما هنوز داریم از اسلام، دفاع می‌کنیم درحالی‌که باید تهاجم کنیم به افکار غلطی که دیگر، پوسیدگی‌شان معلوم شده است. ▫️امروز دشمن دارد از تو می‌ترسد چون فرهنگ تو دارد جهان را می‌گیرد، الآن مردم جهان تشنه‌اند و دیگر کسی حرف جدیدی ندارد. جهان دچار خلأ تئوریک شده و ادّعاهای غلط، پوچی‌شان را اثبات کرده‌اند. امروز نوبت تهاجم ما است! ▫️ما در شرایطی این ضعف تبلیغات را داریم که رقبای ما قدرت رقابت با ما ندارند و زمینۀ پذیرش حق هم بالا است؛ از همین جوان‌های خودمان بگیرید تا جوان‌های اروپا. مشکل این است که ما راه را داریم اشتباه می‌رویم. 👤علیرضا پناهیان 🚩 مصلای قم-هیئت ثارالله - ۱۴۰۰.۱۰.۱۴ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/7153 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹تبلیغ را دانشی تلقی کنیم، نه ذوقی/ مثل قرآن، بیشتر توصیفی تا استدلالی ▫️برای اینکه تبلیغ در حوزۀ علمیه در اولویت درجۀ یک قرار بگیرد، ابتدا باید تبلیغ در حوزه یک امر دانشی تلقی شود، نه ذوقی. ▫️ادبیات رایج تبلیغ دین با ادبیات قرآن فاصله دارد. ادبیات حوزه ادبیات «فقهی، کلامی، فلسفی» است.درحالی که در قرآن برای متقاعدسازی بیشتر از توصیف استفاده شده است، نه استدلال. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹حرف‌های سرگرم کننده در تبلیغ ممنوع ▫️اگر تا حالا خوب تبیین کرده بودیم الان باید به تبلیغ و تبیینِ عادی می‌پرداختیم نه جهاد تبیین! پس حتماً یک‌ ضعفی در کار ما هست. نه اینکه حرف‌های غلطی زده شده باشد، اما حتماً حرف‌هایی زده شده که آن‌چنان دارای اولویت نبوده است. حتماً حرف‌های بی‌ربط ولی خوب و صحیح و سرگرم‌کننده زده شده است. یک مبلغ دینی، می‌تواند با غیرمفیدترین حرف‌های خوب و صحیح، با هنر خودش مردم را سرگرم کند. اما باید دید که نتیجۀ این حرف‌ها، چه بوده و چه چیزی تغییر کرده است؟ 📍تاریخ بعثت و عصر ظهور(فصل دوم)-جلسه1، 1401/01/14 (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹اینکه «انسان، اول آزادی می‌خواهد» یک اصل اسلامی است ▫️انسان فقط آزادی نمی‌خواهد، ولی اول آزادی می‌خواهد. اینکه انسان اول آزادی می‌خواهد یک اصل اسلامی است! علامۀ طباطبائی می‌فرماید: «اصل اولی در اندیشۀ اسلامی عدم سلطۀ دیگران بر انسان است، الا سلطه و حاکمیت الهی!» (تفسیر المیزان/ ج4/ ص116) البته سلطۀ الهی را هم انسان باید آزادانه به سمتش برود و بپذیرد و الا ارزش ندارد که آدم بگوید: «من از سرِ اجبار، آمدم عبودیت خدا را پذیرفتم» این طبیعتاً ارزش نخواهد داشت. ▫️پس اصل اولی در اندیشۀ اسلامی عدم سلطۀ دیگران بر انسان است و این یعنی همان آزادی! حالا بر اساس آیۀ قرآن، ببینیم که چرا آزادی یک اصل اولی و یک اصل مهم هست؟ می‌فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏» (نحل/36) خدا را بندگی کنید و از طاغوت، اجتناب کنید. ▫️اجتناب از طاغوت یعنی آزادی از اسارت طاغوت. طاغوت یعنی کسی که طغیان می‌کند و آزادی تو را سلب می‌کند و بعد، منافع تو را سلب می‌کند. اول آزادی‌ات را سلب می‌کند و بعد، همۀ هستی تو را غارت می‌کند. طاغوت یعنی کسی که علیه حقوق انسان طغیان می‌کند، علیه دارایی‌ها و توانایی‌های دیگر انسان‌ها، طغیان می‌کند و آنها را به اسارت می‌گیرد 📍مسجد دانشگاه رضوی، 99/02/10 موضوع: بی تو به سر نمی‌شود (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹سخنرانی دینی باید شبیه روش قرآن باشد ▫️فن خطابه مهارتی است که در علم منطق از آن بحث می‌شود و با استفاده از مشهورات و مقبولات، سعی در اقناع مخاطب دارد. در حالیکه در سخنرانی دینی که الهام گرفته از روش قرآن و انبیاء است، اقناع ناشی از تفکر و تأمل ارزش دارد، نه اقناعی که بر اساس حرفهای مشهور و مقبول، هرچند نادرست باشد. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اولین تلقی صحیح از دین ▫️مهم‌ترین اثر قرآن این است که انسان را واقع‌بین بار می‌آورد ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹آیا دین چیزی جز پرده‌برداری از واقعیت‌های عالم هستی است؟ ▫️متأسفانه دشمنان ما طوری دربارۀ حوزۀ علمیه و طلبه‌ها، سخن گفته‌اند و گاهی ما به‌قدری ضعیف تبلیغ کرده‌ایم، که تلقیِ مردم از دین و عالم دینی، چیزی غیر از دانش است. آیا دین چیزی جز پرده‌برداری از واقعیت‌های عالم هستی است که می‌شود همان دانش؟ آیا دین چیزی جز عقلانیت است؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حوزه، نهاد علمی پویا 👌در حوزه علمیه حتی علم آموزی هم حداکثری است. 📍در اینجا خفقان علمی معنایی ندارد!! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹مسئلۀ اصلی برای تبلیغ موفق محتواست ▫️مسئلۀ اصلی برای تبلیغ موفق «محتوا» است. نیاز ما به محتوای خوب، نود درصد است و نیاز به فنّ خطابه و قدرت بیان و اموری که جنبۀ صوری و ذوقی دارند(مثل صدای خوب و...) ده درصد است. باید محتوای خوبی تهیه و تولید بشود، آن‌وقت اگر این محتوا با زبان الکن هم منتقل بشود مؤثر واقع می‌شود. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🍀 اولین بزرگداشت شهادت مظلومانۀ فقیه عارف 🩸 شیخ فضل الله نوری 📍 در محل شهادتش | میدان امام خمینی؛ لینک نشان 🕙 در شب شهادتش | چهارشنبه شب، ۱۱ مرداد 👈 سخنران: علیرضا پناهیان | حوالی ۲۱:۴۵ 📌۲۰:۱۵: حرکت دستۀ عزاداری سیدالشهدا از پردیس باغ ملی (دانشگاه هنر) (لینک نشان) به سمت میدان امام خمینی(ره) (لینک نشان) 🔸به همت هیئت هنر؛ دانشجویان، دانش‌آموختگان و فعالان هنر و رسانه ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
⚫️سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت 🔹علیرضا پناهیان: ▫️در تاریخ معاصر نداریم که در یک جامعۀ محبّ اهل‌بیت و مرید اهل‌بیت و شیعه و با حضور علماء، یک فقیه را در وسط میدان شهر به دار بکشند و خیلی‌ها ساکت بمانند. بعد از شهادت شیخ فضل‌الله نوری، حدوداً ده‌سال نشد که نزدیک به ده میلیون ایرانی در یک بلای قحطی نابود شدند. آیا ربطی بین این دوتا هست؟ ایشان پیش‌بینی می‌کرد مشروطه‌ای که با دست پنهان خبیث انگلیس ساخته و پرداخته بشود، بعداً هم یک کسی مثل رضاخان را می‌آورد که هم عمامه‌ها را برمی‌دارد و هم «سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت» این نشانۀ زمان‌شناسی شیخ فضل‌الله بود. 📌خواندن متن کامل سخنرانی (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹ما حتی یک رفتار دینی هم نداریم که فقط برای آخرت باشد ▫️خیلی‌ها تصوّر می‌کنند «رفتار دینی برای تأمین آخرت است و برای تأمین دنیا، باید رفتار عقلانیِ دنیایی داشته باشیم!» این برداشت اشتباه است. ما حتی یک رفتار دینی هم نداریم که فقط برای آخرت باشد، هر رفتار دینی‌ای، اول دنیای ما را آباد می‌کند. دین برای آخرت نیست، برای دنیاست؛ برای تنظیم حیات دنیا و برای بالندگی و رشد استعدادهای انسان است. پس آخرت چه می‌شود؟ وقتی دین، دنیای شما و خود شما را آباد کرد، آن‌وقت آخرت، جایزه و نتیجۀ طبیعی آن است 📌همراه با نظرات شما | استاد دانشگاه شاهد 💬برداشت سکولار از دین بلای جانکاهی است که گریبان جهان اسلام و حتی جامعه شیعی ما را گرفته و متأسفانه آثار مخربی برجای نهاده است. طرح اینگونه موضوعات با این بیان حکمت آمیز مانند چشمه زلالی است که جویندگان حقیقت را سیراب می نماید.(استاد دانشگاه شاهد) 📌مرقد امام خمینی(ره)،۹۸.۱۱.۱۷ 👈 متن کامل این مبحث (لینک) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹نشانۀ موفقیت در تبلیغ چیست؟ ▫️ما در ارزیابی موفقیت تبلیغ دچار ضعف‌های اساسی هستیم. چه تبلیغی واقعا موفق است؟ آیا صرف اینکه جمعیت بیشتری دور کسی جمع شدند یا صرف وجود برخی آثار موقت و گذرای معنوی، نشانۀ موفقیت در تبلیغ است؟ ▫️هر موفقیتی در اثر قدرت بیان و خطابه و جذب مخاطب، نشانه و شاخص صحت تبلیغ نیست. یک مبلغ خوش‌بیان چه‌بسا به زیبایی آن قسمتی از دین را که اولویت ندارد، در جان مخاطب قرار دهد و موجب یک سکولاریزم پنهان در جامعه بشود. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹بدیِ دموکراسی، فریب مردم است 🔻بدیِ دموکراسی، فریب مردم است و حُسن دموکراسی، رشد مردم است! البته باید ساختارهای حاکمیتی اجازۀ رشد مردم و اجازۀ فریب‌نخوردن مردم را بدهند. در دموکراسی‌های غربی این اجازه به مردم داده نمی‌شود، ولی در مردم‌سالاری دینی نه‌تنها این اجازه داده شده بلکه جلوی بسیاری از فریب‌کاری‌ها هم گرفته می‌شود. اگر ساختارهای حکومتی در یک جامعۀ دموکراتیک اجازۀ رشد به مردم بدهند، آن‌وقت محاسن دموکراسی بر معایبش غلبه پیدا می‌کند. و ما معتقدیم مردم‌سالاری دینی امکان رشد مردم در یک جامعۀ دموکراتیک را فراهم می‌کند. امر ولایت با داوری خود در زمین دموکراسی و با نظارت عالیۀ خود-با ابزاری مثل شورای نگهبان- اجازۀ بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد. و این فرق بین دموکراسی و مردم‌سالاری است. در ساختار جامعۀ ما یک قدرت فائقه‌ای وجود دارد که اگر کسانی در بازی دموکراسی خطا کنند، جلوی آنها را می‌گیرد؛ مثل آنچه که در فتنۀ 88 رخ داد و رهبری جلوی ایجاد سنت باطل کردن انتخابات با یک اعتراض موهوم را گرفتند. مصلی بزرگ تهران، 96.01.11 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹به دنبال اجتهاد باشیم یا تبلیغ؟ ▫️کار اجتهاد را نباید مقابل تبلیغ گذاشت. بعضی‌ها سؤال می‌کنند: «ما برویم سراغ اجتهاد یا سراغ تبلیغ؟» مگر بدون اجتهاد می‌شود سراغ تبلیغ رفت؟ بلکه اجتهادی فربه‌تر نیاز است. نه تنها تبلیغ را ما باید امر دانشی بدانیم بلکه تبلیغ را مؤثر بر دانشمند شدن یک عالم دینی بدانیم. به همین دلیل اگر کسی سابقه‌ی تبلیغی مناسب نداشت، چه بسا در جریان فعالیتهای دیگر علمی هم موفقیت چندانی کسب نکند. 👈 متن کامل گفتگوی علیرضا پناهیان با سایت khamenei.ir : khl.ink/f/53419 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آن قدری که در دین ظرفیت دانش‌ورزی هست در هیچ جای دیگر نیست!🔸 💡جایی که در هر روز امکان اختراعی جدید به شما میده! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹باید تفاوت آدم‌ها را در تبلیغ رعایت کنیم ▫️در جریان تبلیغ حتی در الگو دادن محدودیت‌هایی وجود دارد و باید اعلام کنید در جزییات، هر الگویی را نباید هر کسی تبعیت کند. هر کسی نباید مثل آیه الله بهجت(ره) زندگی کند، چون آدم‌ها با هم فرق می‌کنند حتی سلوک اولیاء خدا هم می‌بینید با هم متفاوت است. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹«چطور غربی‌ها دنیایشان پیشرفت کرده است؟» ▫️یکی اینکه پیشرفت آنها جز با جنایت نبوده است. دوم اینکه پیشرفت آنها ناقص بوده است و صدمات جدی به حیات بشری زده‌اند. سوم اینکه اصلاً پیشرفت آنها مورد قبول خود کشورهای غربی و مردم مغرب‌زمین هم نیست، نمونه‌اش تظاهرات (بیش از) یک‌سالۀ مردم فرانسه است. مردم جاهای دیگر چرا تظاهرات نمی‌کنند؟ برای اینکه نظام جایگزینی سراغ ندارند، اگر آنها هم الگوی جایگزین پیدا کنند دولت‌هایشان را ساقط خواهند کرد. مصلی بزرگ تهران، 96.01.11 دین تنها عامل آبادانی دنیا ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹پیشنهاد مهم علیرضا پناهیان برای رونق مساجد 🔸تمام فعالیت‌های مساجد در ذیل فعالیت‌های سازمان تبلیغات قرار بگیرد 🔻در گفتگوی رسانه KHAMENEI.IR با علیرضا پناهیان: ▫️در ساختار مساجد تقریباً نسبت به دوران طاغوت هیچ تحولی پیش نیامده است. مأموریت مسجد چیست؟ مسجد چگونه باید اداره بشود؟ تردیدی نیست که باید مردمی اداره بشود، اما کدام مردم؟ چند نفر که یک مسجدی را ساختند و بعد یک هیئت امنای سنتی در یک جایی شکل گرفت، جوانان به هیچ وجه مشارکت داده نمی‌شوند، اصلاً راهی نیست برای مشارکت دادن آنها. جز یک اتفاقی که یک بار پیش آمد و نسیمی به نام حضور بسیج وزید. بعد کفایت نکرد، کانون فرهنگی تشکیل شد. بعد کفایت نکرد، فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند. هنوز مسجد جایگاه خودش را پیدا نکرده است. ▫️پیشنهاد واضح من این است که مساجد میتوانند در کشور تحت نظر سازمان تبلیغات قرار بگیرند و سازمان تبلیغات تمام فعالیتهای تبلیغی خودش را در بستر مساجد انجام بدهد. سازمان تبلیغات بدون مسجد یک سازمانی است که انگار در هوا دارد فعالیت می‌کند، روی زمین نیست. امری به نام کانونهای فرهنگی که در وزارت ارشاد است، آن هم بیاید به سازمان تبلیغات و مساجد ملحق بشود. حالا ائمه‌ی محترم جماعت چه نقشی می‌توانند در اداره‌ی مساجد داشته باشند؟ مشخص است نقش آنها هم می‌تواند حفظ بشود. ▫️الان سازمانی نداریم که مساجد را از نظر تبلیغی سامان بدهد. جداگانه دفتر تبلیغات داریم، جداگانه سازمان تبلیغات داریم، جداگانه مسجد داریم، جداگانه بسیج داریم، جداگانه کانون فرهنگی مساجد داریم. اینها هر کدام در وزارتخانه‌ها و نهادهای صددرصد مجزا هستند، این باید به سامان بشود. شاید سازمان محوری که می‌تواند در این زمینه نقش ایفا بکند، سازمان تبلیغات باشد. 👈 متن کامل این گفتگو: khl.ink/f/53419 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹امام جماعت یک مقام فرهنگی مهم ▫️ما اگر بیاییم امامت جماعت را یک شغل تبلیغی مهم تلقی بکنیم که نیازمند دانشها و مهارتهای گوناگون است و یک مقام فرهنگی‌ تلقی بکنیم مثل اعضای هیئت علمی دانشگاهها، آن وقت موجب رونق تبلیغ خواهد شد. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🔹مسجدها را فتح کنید و در آن زندگی جمعی را تمرین کنید 🔰حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) : ▫️رهبر انقلاب فرمودند مردم‌سالاری دینی به این نیست که مردم فقط پای صندوق‌های رأی بیایند و یک کسی را انتخاب کنند، مردم‌سالاری دینی به این است که مردم، در همۀ زمینه‌ها سالار امور خودشان باشند.... اینکه مردم در همۀ زمینه‌ها سالار امور خودشان باشند یعنی همان زندگی جمعی! کانون زندگی جمعی کجاست؟ مسجد. ▫️اینکه هرکسی بیاید نماز جماعت بخواند فقط یک قدم از صد قدم است. نود و نُه قدم دیگرش این است که بیاید وقت بگذارد و زندگی جمعی بکند. ▫️بعضی‌ها گمان می‌کنند که مسجد شبیه اتوبوس شرکت واحد است! سوار می‌شود و نمازش را می‌خواند و بعد هم می‌رود و به کسی کاری ندارد. لذا مسجد‌های بی‌رونق درست می‌شود. ▫️مسجدها را فتح کنید و در آن زندگی جمعی را تمرین کنید. برخی می‌گویند «هیئت امنا نمی‌گذارد» خُب هیئت امنا اگر اجازه نمی‌دهد آنها را کنار بزنید و تغییر بدهید. هیئت امنای مسجد چند نفر هستند؟ مثلاً پنج نفر هستند. اینها چطور جلوی پانصد نفر می‌توانند بایستند؟. نمازخوان چندتا؟ پانصدتا. هیئت امنای مسجد پانصد نفر هستند! ▫️در بعضی از مساجد می‌گویند که «امام جماعت، به ما میدان نمی‌دهد!» امام جماعتی که در این‌باره کوتاهی کند، ورثۀ انبیاء نیست. مگر پیامبر(ص) نفرمود: «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» (كافي، ج 1، ص 32 )؟ ببینید رسول‌خدا(ص) چه‌کار می‌کرد؟ ▫️پیامبر(ص) به مردم میدان می‌‌داد و ادارۀ امور شهر را به مردم سپرده بود. ایشان در مدینه گروه‌های ده‌نفره درست کرد و برای هر کدام، یک سرگروه گذاشت و با این شبکۀ منسجم، شهر را اداره می‌کرد 🚩 دانشگاه امام صادق(ع)-ماه محرم ۱۴۰۲ 👈 متن کامل ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian