eitaa logo
قرآن(عین‌الحیات)☘
79 دنبال‌کننده
952 عکس
1.8هزار ویدیو
17 فایل
کانال قرآن(عین‌الحیات)☘ زیر مجموعه‌ی کانال؛ فدائیان‌اسلام(جهادگران‌تبیین)🔸️ @fadaian_eslam باید اهل قرآن شد؛ تلاوت قرآن مقدمه است، هدف نیست؛ هدف، تخلق به اخلاق قرآن است. 🌱(رهبر معظم انقلاب)🌱 ☎️ادمین @emame_zamane_313 ۰۹۳۳۶۱۲۱۰۵۷ سید مهدیان
مشاهده در ایتا
دانلود
بحمد الله نحوه‌ی تلفظ حروف در زبان عربی به پایان رسید✅ از فردا به نکات دیگر تجوید اشاره خواهد شد👌
تجزیه و ترکیب‌آیه۱۰سوره‌محمد‌(ص)✅ أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻪ‌ﻭﻛﻨﺎﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺳﻔﺮ ﻧﻜﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﺁﺧﺮﻋﺎﻗﺒﺖِ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﭼﻪ ﺷﺪ؟! ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺭﻭﻧَﺪﺍﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺧﺮﺍﺏ ﻛﺮﺩ! ﻣﺜﻞ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﻲ‌ﺩﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ.  (أَفَلَمْ) الهمزة حرف استفهام إنكاري والفاء حرف استئناف ولم حرف جازم (يَسِيرُوا) مضارع مجزوم والواو فاعله (فِي الْأَرْضِ) متعلقان بالفعل والجملة مستأنفة (فَيَنْظُرُوا) مضارع منصوب بأن مضمرة بعد فاء السببية والواو فاعله (كَيْفَ كانَ) اسم استفهام خبر كان المقدم (عاقِبَةُ) اسمها المؤخر (الَّذِينَ) مضاف إليه (مِنْ قَبْلِهِمْ) متعلقان بمحذوف صلة الموصول وجملة كان سدت مسد مفعول ينظروا (دَمَّرَ اللَّهُ) ماض وفاعله (عَلَيْهِمْ) متعلقان بالفعل والجملة مستأنفة (وَ لِلْكافِرِينَ) خبر مقدم (أَمْثالُها) مبتدأ مؤخر والجملة معطوفة على ما قبلها 
🌹طرح ملی آشتی با قرآن ❇️روز ششم ✅بخش اول اعتقادی ♻️فصل اول توحید 🔰گفتار سوم اقسام توحید ✳️موضوع تخصصی (توحید افعالی)
تجزیه و ترکیب‌آیه۱۱سوره‌محمد‌(ص)✅ ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَىٰ لَهُمْ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍی ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﺲ‌ﻭﻛﺎﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﻭﻟﻲ ﺑﻲ‌ﺩﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ‌ﻭﻛﺎﺭی ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. (١١) (ذلِكَ) مبتدأ (بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى) أن واسمها وخبرها (الَّذِينَ) مضاف إليه (آمَنُوا) ماض وفاعله والجملة صلة الذين والمصدر المؤول من أن وما بعدها في محل جر بالباء وهما متعلقان بمحذوف خبر المبتدأ (وَ أَنَّ الْكافِرِينَ) معطوف على ما قبله (لا) نافية للجنس تعمل عمل إن (مَوْلَى) اسمها (لَهُمْ) جار ومجرور خبرها والجملة الاسمية خبر أن.
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نکته ی تجویدی✴️ 👈حروف مقطعه ❌این قسمت رو از دست ندید
🌹طرح ملی آشتی با قرآن ❇️روز هفتم ✅بخش اول اعتقادی ♻️فصل اول توحید 🔰گفتار سوم اسما و صفات خدا ✳️موضوع تخصصی (اسما و صفات خدا)
تجزیه و ترکیب‌آیه۱۲سوره‌محمد‌(ص)✅ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ ﺧﺪﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺏ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﻭﺍﺭﺩِ ﺑﺎﻍ‌ﻫﺎﻳﻲ ﭘﺮﺩﺭﺧﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺟﻮی‌ﻫﺎ ﺭﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﻲ‌ﺩﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ، ﻣﺜﻞ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﻮﺕ‌ﺭﺍﻧﻲ ﻭ ﺷﻜﻢ‌ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻣﺸﻐﻮﻝ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ، ﺁﺗﺶ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. (١٢) (إِنَّ اللَّهَ) إن واسمها (يُدْخِلُ) مضارع فاعله مستتر (الَّذِينَ) مفعوله والجملة خبر إن والجملة الاسمية مستأنفة (آمَنُوا) ماض وفاعله والجملة صلة (وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ) معطوف على آمنوا (جَنَّاتٍ) مفعول به ثان (تَجْرِي) مضارع (مِنْ تَحْتِهَا) متعلقان بالفعل (الْأَنْهارُ) فاعل والجملة صفة جنات (وَ الَّذِينَ) حرف عطف ومبتدأ (كَفَرُوا) ماض وفاعله والجملة صلة (يَتَمَتَّعُونَ) مضارع مرفوع والواو فاعله والجملة خبر الذين (وَ يَأْكُلُونَ) معطوف على يتمتعون (كَما) الكاف حرف تشبيه وجر وما مصدرية (تَأْكُلُ) مضارع (الْأَنْعامُ) فاعل والمصدر المؤول من ما والفعل في محل جر بالكاف وهما متعلقان بصفة مفعول مطلق محذوف (وَ النَّارُ) مبتدأ (مَثْوىً) خبره (لَهُمْ) متعلقان بمثوى والجملة مستأنفة
قرآن(عین‌الحیات)☘
📌صفت استعلاء 🔻حروف استعلاء ص ض ط ظ غ خ ق. 🔸لازم به ذکر می باشد که این حروف (حروف استعلاء) با صدای
نکته ی تجویدی✴️ صفت استفال نقطه ی مقابل صفت استعلاء است. استفال از لحاظ لغوی به معنای میل به پایین آمدن و از نظر اصطلاحی به معنای پایین آمدن ریشه زبان و دور شدن از سقف دهان هنگام تلفظ برخی از حروف است که بغیر از حروف استعلاء، مابقی حروف را شامل می شود. یعنی همه حروف به جز (ص ض ط ظ غ ق خ) مثال کلمه ای صفت استعلاء  صَدَقَ    قَصَصَ    ضَرَبَ    طَبَقاً    قِنطَار     ظَلّ     ظِلَالُها    ظَهرَک    خَالدِین   آخرة    غَافِرینَ    طَاغِینَ    قَال     قَائِلٌ 📌نکته: اگر همین حروف استعلا در قبلش حرکت کوتاه کسره بیاید این حروف دیگر استعلاء ادا نمی‌شوند مثال: إخوتك
🌷🌹🌸 برخی از فضائل و ویژگی های حضرت مریم علیهاالسلام که در قرآن کریم ذکر شده عبارت است از: در سوره تحریم آیه ۱۲: «الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا»: مریم را به خاطر عفتش مى ستاید، و شاید این به خاطر رفتار ناپسندى باشد که یهودیان نسبت به آن جناب روا داشته و تهمتى باشد که ایشان به وى زدند.[۴] یکی از اوصاف حضرت مریم سخن گفتن با فرشتگان است. خداوند در سوره آل عمران آیه ۴۵ می فرماید: «إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِکةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللّهَ یبَشِّرُک بِکلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیمَ وَجِیهًا فِی الدُّنْیا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ» (به یاد بیاورید) هنگامى را که فرشتگان گفتند: اى مریم! خداوند تو را به کلمه اى (وجود با عظمتى) از طرف خودش بشارت مى دهد که نامش «مسیح عیسى بن مریم» است، در حالى که در این جهان و جهان دیگر صاحب شخصیت خواهد بود و از مقربان است. إِذْ قالَتِ الْمَلائِکةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ یبَشِّرُک بِکلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیمَ وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبین؛ هنگامی که فرشتگان مریم را گفتند که خدا تو را به کلمه خود بشارت مى‌‌دهد که نامش مسیح عیسى پسر مریم است، که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان (درگاه خدا) است. (سوره آل عمران، آیه ۴۵)
به حضرت مریم سلام الله علیها مثل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وحی میشد وحی و جبرئیل فقط برای پیامبرا میاد خیلی مقام بالائیه
🌹طرح ملی آشتی با قرآن ❇️روز هشتم ✅بخش اول اعتقادی ♻️فصل اول توحید 🔰گفتار سوم اسما و صفات خدا ✳️موضوع تخصصی (حیات علم و قدرت بی پایان)
تجزیه و ترکیب‌آیه۱۳سوره‌محمد‌(ص)✅ وَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ هِيَ أَشَدُّ قُوَّةً مِّن قَرْيَتِكَ الَّتِي أَخْرَجَتْكَ أَهْلَكْنَاهُمْ فَلَا نَاصِرَ لَهُمْ ﭼﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺯﻳﺎﺩی ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻣﺶ ﻗﻮی‌ﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺷﻬﺮی ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻧﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ؛ ﻧﺎﺑﻮﺩﺷﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻳﺎﻭﺭی ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ! (وَ كَأَيِّنْ) الواو حرف استئناف وكأين مبتدأ (مِنْ) حرف جر زائد (قَرْيَةٍ) تمييز مجرور لفظا (هِيَ أَشَدُّ) مبتدأ وخبره (قُوَّةً) تمييز وجملة كأين مستأنفة وجملة هي أشد صفة قرية (مِنْ قَرْيَتِكَ) متعلقان بأشد (الَّتِي) صفة قريتك (أَخْرَجَتْكَ) ماض ومفعوله والفاعل مستتر والجملة صلة (أَهْلَكْناهُمْ) ماض وفاعله ومفعوله والجملة خبر كأين (فَلا) الفاء حرف عطف ولا نافية للجنس تعمل عمل إن (ناصِرَ) اسمها (لَهُمْ) جار ومجرور خبرها والجملة معطوفة على ما قبلها