eitaa logo
حلیة النور💮
267 دنبال‌کننده
209 عکس
32 ویدیو
3 فایل
آموزش حسن تلاوت قرآن کریم (تجوید و وقف و ابتداء و صوت ولحن) به روش خودآموز (متن و فایل صوتی) فهرست آموزشهای کانال در کانال سنجاق شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻🔻 حساب در قیامت حسابگر، خداوند است. «كفى بِنا حاسبين» حسابرسی سریع است. «و ُهَو اَسرعُ الحاِسبين» از حضرت امیر(ع) پرسیدند: چگونه خداوند به حساب همه خلق میرسد؟ فرمود: همان طور که همه را رزق می دهد. از همه می پرسند حتی از پیامبران. «فلَنَسئلَن الذين اُرسل اِلَيهم و لَنَسئلَن المرسلين» حسابرسی بعضی آسان است. «حسابًا يَسيراً» حسابرسی بعضی سخت است. «يخافون ُ سوءَ الحساب» « حسابًا شديدا» در حدیث میخوانیم: نوع و چگونگی حساب بندگان، به میزان داده ها و الطاف الهی بستگی دارد: «اِنما يداق اللهُ العِباد ِفی الحِساب يَوم القيامِة َعلى قَدر ما آتاهم من العُقول فی الدنيا» همانا میزان دقت در حسابرسی بندگان در روز قیامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنیا می باشد. در روایت آمده است: کسانی که در داد و ستد با مردم، سختگیر و تنگ نظرند، حساب سخت و شدیدی دارند. در روایات میخوانیم: اگر در دنیا خود را محاسبه کنید و از خودتان حساب بکشید، خداوند در قیامت بر شما آسان میگیرد و امام کاظم(ع)فرمود: از ما نیست کسی که در دنیا از خودش غافل باشد و به حساب کار خود رسیدگی نکند. «معشر» به معنای گروه، از ریشه «عشر» به معنای عدد ده است. کلمه «عشيرة» به معنای بستگان نیز از این ریشه است. در قرآن، کلمه «معشر» سه بار به کار رفته است. «سلطان» هم به قدرت قهریه و مادی گفته میشود که سبب سلطه بر دیگران است و هم به قدرت علمی و دلیل و برهان و استدلال محکم که سبب تسلّط فکری و علمی میشود. «و لََقد اَرسلنا موسى بِآياتِنا و ُسلطان مبين» «یجادلون فی آيات اللِّه بِغَير سلطان» آیه 33می تواند مربوط به دنیا و مباحث فضانوردی و گذر از جو زمین و نفوذ در آسمانها باشد و یا به قرینه آیات قبل و بعد، مربوط به قیامت و عدم امکان فرار از دادگاه الهی باشد. عمق زمین و اوج فضا و کرات آسمانی، برای انسان و جن قابل تسخیر است. تعبیر «اِِن استَطَعتُم» به جای «لَو استَطَعتُم»، نشانه امکان و جمله «اِلا بِسلطان» رمز آن است که میتوان در آسمانها و زمین نفوذ پیدا کرد. به ویژه آنکه در قرآن معمولاً کلمه سلطان برای سلطه علمی به کار رفته است. «شواظ» به معنای شعله های عظیم و سهمگین آتش است و «نحاس»به معنای مس مذاب و گداخته. 🔺🔺 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
🔻🔻 قیامت در این آیات، بدین گونه تصویر شده است: از یک سو خداوند با عنایت ویژه حسابرسی می کند. «سنَفرغُ لَكم» از سوی دیگر انسان هیچ راه فراری ندارد. «اِِن استَطَعتُم اَن تَنفذوا... فَانفذوا» از سوی دیگر انواع عذاب از هر سوی فرو میریزد. «يُرسل َعلَيكما شواظ َ ... و ُنحاس» از سوی دیگر هیچکس نمیتواند کمک بگیرد. «فَلا تَنتَصران» آن کس که از ارسال پیامبران سودی نبرده است، «يُرسل رسولا» و آن کس که از ارسال نعمتهای مادی بهره درستی نگرفته است، «يُرسِل السمآء علَيكم مدرارا» «يُرسل الر یاح بُشرا» چنین انسانی باید منتظر ارسال عذاب با مس گداخته باشد. «يُرسل َعلَيكما شواظ ِمن نار و نحاس» در آینده آسمانها از هم شکافته و ذوب خواهند شد. آسمان هایی که «سبعا شدادا»هستند، مثل روغن مذاب، روان میشوند. «فَكانَت وردةً كالدهان» در معنای «لايُسئَل» چند احتمال است:⬇️ 🔹1«لا يُسئَل عن ذَنب المجرِم»: کس دیگری را به جای دیگری به جای مجرم از میان انس و جن مؤاخذه نمی کنند، بلکه خود مجرم را مؤاخذه می کنند. 🔹2در روایات میخوانیم: قیامت پنجاه موقف دارد، در یک موقف، فرمان بازداشت و حسابرسی وسؤال است، «و قِفوهم اِنهم مسؤلون» در موقف دیگر مهر بر لبها زده میشود، «نختم َعلى اَفواهِهم» درموقف دیگر از یکدیگر استمداد می کنند و در موقفی همه گریانند. بنابراین اگر در این آیات میخوانیم که از هیچکس سؤال نمیشود، مربوط به موقف خاصی است. 🔹3ممکن است مراد آیه «لا يُسئل عن ذَنبِه» این باشد که تنها از گناه سؤال نمیشود، زیرا گناه خلافکار در آن روز حاضر است، «و َوَجدوا ما عملوا حاضًرا» و اسرار درونی او آشکار. «تُبلى السرآئُِر» پس از چیزهای دیگر از قبیل: عمر و درآمد و چگونگی مصرف سؤال میشود، نه فقط از گناهان انسان. «سيما»از«سوم»به معناینشان و علامت ظاهر است.«نَواصى»جمع«ناصيه»به معنای موی جلوی سر است. گویا آیه 41پاسخ سؤالی است که به دنبال آیه 39قابل طرح است که اگر از گناه سؤال نمیشود، پس چگونه مجرمان شناخته میشوند، آیه 41در پاسخ میفرماید: «يُعر ُف المجرمون بِسيماهم» مجرمان از چهره و سیمایشان شناخته میشوند؛ البته همانگونه که تبهکاران از سیمایشان شناخته میشوند، نیکوکاران رانیز از سیمایشان میشناسند. «تَعر ف فی وجوهِهم نَضرةَ النّعيم» 🔺 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
سیماها در قیامت:⬇️ رو سفیدان. «تَبيَض وجوهٌ» رو سیاهان. «وجوهُهم مسوّدةٌ» چهره هایی شادان. «وجوهٌ يَومئِذ ِ ناضرةٌ» ، «وجوهٌ يَومئِذ ِ ناعمةٌ» صورتهایی گرفته و غمگین. «وجوهٌ يَومئِذ ِ باسرةٌ» چهرههایی خندان. «وجوهٌ يَومئِذ مسفَرةٌ ِ . ضاحكةٌ ُمستَبشَرة» صورتهایی غبار گرفته و گرد زده. «وُجوهٌ يَومئِذ َعلَيها غبرةٌ» چهره هایی خوار و ذلیل. «وجوهٌ يَومئِذ ِ خاشَعةٌ» «حميم»به معنای آب داغ است و کلمه «حّام»، هم خانواده آن است.«آن» به معنای مایعی است که در نهایت سوزندگی باشد. تکذیب بهشت و جهنم و باور نداشتن قیامت، از جمله عوامل دوزخی شدن انسان است. چنانکه در سوره مدثّر نیز یکی از دلایل ورود به دوزخ، تکذیب قیامت بیان شده است. « ما سلَككم فی سَقَر َ قالوا لم نَك من المصلّين َ ... و ُكنّا نُكذب بِيَوم الدین» بهشتیان محور طوافند و خادمان بهشتی با ظرفهای بهشتی دور آنان میگردند؛ «يَطوف َعلَيهم ولدان ُمخلدون» نوجوانانی جاودان (در شکوه و طراوت) پیوسته گرداگرد آنان میچرخند. «يُطاف َعلَيهم بِصحاف ِمن ذهب َواَكواب» ظرفهای غذا و جامهای طلایی (نوشیدنی های پاکیزه) گرداگرد آنان گردانده میشود. «يُطاف َعلَيهم بِكأس ِمن معين» قدحهای لبریز گرداگردشان چرخانده میشود. «يُطاف َعلَيهم بآنِيٍَة ِمن فِضة َو اَكواب كانَت قَواريرا» ظرفهای سیمین و قدحهای بلورین دور آنان چرخانده میشود. .3فرازهایی از آیات قرآن کریم را با موضوعات وصف اهل جهنم، نشانه های قیامت و دعا و تضرع انتخاب نموده و براساس درجات مختلف مقام کرد بخوانید. 🔺 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
172.mp3
332.8K
درس شانزدهم✅ بخش سوم✔️ مقام کرد 🔸 () 🔊 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
173.mp3
384.8K
درس شانزدهم✅ بخش سوم✔️ مقام کرد 🔸 () 🔊 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
174.mp3
4.41M
درس شانزدهم✅ بخش سوم✔️ مقام کرد 🔸 () 🔊 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
درس شانزدهم📖✅ بخش چهارم✔️ 🔸آموزش مقام ها🔸 ♦️ مقام حجاز♦️ به درجات و فواصل مقام حجاز در شکلهای زیر توجه کنید:⬇️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
در موسیقی عربی برخی از مقامات اصلی دارای دو فرم و صورت هستند، بدین معنی که جنس دوم آن دو فرم با یکدیگر متفاوت است. مقام حجاز از این دسته مقامات است، این مقام دارای دو فرم حجاز راست و حجاز نهاوند است که در موسیقی عربی، فرم صعودی آن شامل دو جنس حجاز و راست و فرم نزولی آن شامل دو جنس حجاز و نهاوند است. در دو فرم مقام حجاز، دو جنس اصلی و فرعی به صورت متصل در کنار یکدیگر قرار میگیرند. ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
👈به درجات مقام حجاز راست و حجاز نهاوند گوش دهید: درجات مقام حجاز راست () 🔊 درجات مقام حجاز نهاوند () 🔊 👈در تمرین زیر مانند تمرینهای گذشته ابتدا در مرحله اول درجات اول تا چهارم مقام حجاز خوانده شده و در مراحل بعدی یک درجه به مرحله قبلی اضافه شده است. به هر مرحله از این تمرینها سه مرتبه با دقت گوش داده و سپس آنها را بخوانید: درجات اول تا چهارم مقام حجاز راست ()🔊 درجات اول تا پنجم مقام حجاز راست ()🔊 درجات اول تا ششم مقام حجاز راست ()🔊 درجات اول تا هفتم مقام حجاز راست ()🔊 تمام درجات مقام حجاز راست ()🔊 درجات اول تا چهارم مقام حجاز نهاوند ()🔊 درجات اول تا پنجم مقام حجاز نهاوند ()🔊 درجات اول تا ششم مقام حجاز نهاوند ()🔊 درجات اول تا هفتم مقام حجاز نهاوند ()🔊 تمام درجات مقام حجاز نهاوند ()🔊 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
175.mp3
353.1K
درس شانزدهم✅ بخش چهارم✔️ مقام حجاز🔸 () 🔊 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
176.mp3
343.5K
درس شانزدهم✅ بخش چهارم✔️ مقام حجاز🔸 () 🔊 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
177.mp3
188.4K
درس شانزدهم✅ بخش چهارم✔️ مقام حجاز🔸 () 🔊 ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─