5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیح #استاد_سلیمی در مورد تلاوت مشهور سوره حشر، تکویر، فجر #استاد_عبدالباسط در حرمین کاظمین پس از زیارت و نماز و استیذان از امامین کاظمین علیهما السلام
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
213668_774.mp3
42.32M
#تلاوت_تحقیق
#استاد_عبدالباسط
سوره حشر، تکویر، فجر
اجرا شده در حرمین کاظمین پس از زیارت و نماز و استیذان به امامین کاظمین علیهما السلام
#پیشنهاد_دانلود
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
#درس_سوم__وقف_وابتدا ✅
اقسام وقف(2)♦️
بخش دوم🔸
موارد وقف تام به نحو شايع
در كـتـب عـلوم قرآنى و علم قرائت مواردى براى وقف تام ذكر شده است كه بعضى از آنها كلى و قـطعى است و بعضى از آنها كلى و قطعى نیست لذا آنها راتحت عنوان موارد شایع مى آوریم این موارد عبارتند از:
➖1ـ پایان هر جزء، مانند: وقف بر آیه 141سوره بقره، در پایان جزء اول .
➖2ـ پایان هر حزب، مانند: وقف بر آیه 176سوره بقره : (لفى شقاق بعید)
➖3ـ نیمه حزب، مانند: وقف بر آیه 60سوره بقره : (ولا تعثوا فى الارض مفسدین)
➖4ـ ربع حزب، مانند: وقف بر آیه 82سوره بقره : هم فیها خالدون)
➖5ـ پایان هر سوره، مانند: آیه 7سوره حمد: (ولاالضالین)
➖6ـ قـبـل از آغاز هر داستان، مانند: آیه 66سوره بقره : وموعظة للمتقین، آیه 67آغاز داستان گاو بنى اسرائیل است .
همچنین مانند: وقف بر آیه 24سوره هود: (افلا تذكرون، آیه 25آغاز داستان نوح است.
➖7ـ پایان هر داستان، مانند: وقف بر آیه 73سوره بقره : (لعلكم تعقلون) این آیه پایان داستان گاو بنى اسرائیل است .
همچنین مانند: وقف بر آیه 49سوره هود:(ان العاقبة للمتقین ) این آیه پایان داستان نوح است كه از آیه 24این سوره آغاز شده است.
و نـیـز مـانـنـد: وقف بر آیه 60سوره هود:(الا بعدا لعاد قوم هود) این آیه پایان داستان قوم عاد و پیامبرشان حضرت هود است كه از آیه 50شروع شده است .
و مـانـنـد وقف بر آیه 68سوره هود:
(الا بعدا لثمود) این آیه پایان داستان قوم ثمود و پیامبرشان حضرت صالح است كه از آیه61شروع شده است .
➖8ـ ركـوعـات قرآن، مانند: وقف بر آیه 39سوره بقره : (اولئك اصحاب النارهم فیها خالدون) و آیه 59سـوره بـقـره : (بـمـا كانوا یفسقون ) و آیه 283سوره بقره (:بما تعملون علیم ) و آیه 9سوره آل عمران : (ان الله لا یخلف المیعاد).
➖9ـ پـیش از یاى ندا، مانند: وقف بر آیه 103سوره بقره : (لو كانوا یعلمون ) وابتدا به آیه104( یا ایها الذین امنوا لا تقولوا راعنا) و وقف بر آیه 171سوره بقره : (فهم لا یعقلون ) وابتدا به آیه172 ( یا ایها الـذیـن امـنوا كلوا من طیبات مارزقناكم ) و وقف بر آیه 177سوره
بقره : (واولئك هم المتقون ) و ابتدا به آیه178( یا ایها الذین امنوا كتب علیكم القصاص ).
➖10ـ پـیش از فعل امر، مانند: وقف بر آیه 210سوره بقره : (والى الله ترجع الامور) و ابتدا به آیه211 (سـل بنى اسرائیل ) و وقف بر آیه 63سوره آل عمران : (فان الله علیم بالمفسدین) و ابتدا به آیه64 (قـل یـا اهـل الـكـتـاب ) و وقـف بر آیه 114سوره هود: (ذلك ذكرى للذاكرین ) و ابتدا به آیه115 (واصبر).
➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖
🔸♦️
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
#درس_سوم__وقف_وابتدا ✅
اقسام وقف(2)♦️
بخش سوم🔸
➖11ـ پیش از قسم، مانند: وقف بر آیه 74سوره واقعه :
(فسبح باسم ربك العظیم ) و ابتدا به آیه 75(فـلا اقسم بمواقع النجوم ) و وقف بر آیه 38سوره حاقه :
(لا یاكله الا الخاطئون) و ابتدا به آیه39 (فـلا اقسم بما تبصرون ) و وقف بر آیه 39سوره معارج :
(كلا اناخلقناهم مما یعلمون ) و ابتدا به آیه40 (فلااقسم برب المشارق ).📍
➖12ـ پیش از لام قسم، مانند: وقف بر (وعرضوا على ربك صفا) و ابتداى به (لقدجئتمونا) در آیه 48سوره كهف و وقف بر آیه 3سوره بلد: (ووالد وما ولد) وابتدا به آیه4 (لقد خلقنا الانسان فى كبد) و وقـف بـر آیـه 3سـوره تـیـن : (وهذاالبلد الامین ) و ابتدا به آیه4
(لقدخلقنا الانسان فى احسن تقویم ).📍
➖13ـ پـیـش از شـرط، در صـورتـى كه جوابش مقدم نشده باشد، مانند: وقف بر آیه 3سوره واقعه : (خـافضة رافعة ) و ابتدا به آیه4 (اذا رجت الارض رجا) و وقف بر(ولا امانى اهل الكتاب ) و ابتدا به (من یعمل سوءا) در آیه 123سوره نساء.📍
🔰تـبـصـره : مـوارد 13،12،11،10،9،تام بودن وقفشان منوط به این است كه ماده قول، قبل از آنها نـیـامـده بـاشـد زیـرا چنانكه بعدا خواهد آمد بین
(قال ومشتقاتش ) و (مقول قول ) نباید فاصله انداخت .
➖14ـ پـیـش از كـان الله، مـانند: وقف بر (اذ یبیتون ما لا یرضى من القول ) و ابتدا به (وكان الله بما یـعـمـلون محیطا) در آیه 108سوره نساء، و وقف بر (یأت باخرین )و ابتدا به (وكان الله على ذلك قـدیـرا) در آیه 133سوره نساء، و وقف بر فعند الله ثواب الدنیا والاخرة ) و ابتدا به (وكان الله سمیعا بصیرا) در آیه 134سوره نساء.📍
➖15ـ پیش از (ما كان ) مانند: وقف بر آیه 144سوره آل عمران : (وسیجزى الله الشاكرین ) و ابتدا به آیه145 (وما كان لنفس ان تموت ) و وقف بر آیه 91سوره نساء: (جعلنا لكم علیهم سلطانا مبینا) و ابتدا به آیه92 (وما كان لمومن)📍
➖16ـ پـیـش از استفهام، مانند: وقف بر آیه 27سوره بقره :
(اولئك هم الخاسرون )و ابتدا به آیه 28( كـیف تكفرون بالله ) و وقف بر آیه 26سوره نازعات : (ان فى ذلك لعبرة لمن یخشى) و ابتدا به آیه27
(ءانتم اشد خلقا) 📍
➖17ـ پـیـش از لـو لا، مـانند: وقف بر (وعلمه مما یشاء) و ابتدا به (ولولا دفع الله الناس ) در آیه 251سوره بقره و وقف بر (ان یقولوا ربنا الله ) و ابتدا به (ولولادفع الله الناس ) در آیه40سوره حج .📍
🔰تـبـصره : موارد 17،16،15،14،در صورتى وقفشان تام است كه قبل از آنهاقسم، قول و مانند آن نباشد.
➖18ـ پـیش از ادوات نفى و نهى، مانند: وقف بر آیه 176سوره بقره : (لفى شقاق بعید) وابتدا به آیه177 (لـیس البر) و وقف بر آیه 195سوره آل عمران :(و الله عنده حسن الثواب )و ابتدا به آیه196 ( لا یغرنك ).📍
➖19ـ فاصله بین عذاب و رحمت و به طور كلى دو آیه اى كه بیانگر صفات متضادباشند مانند: وقف بر آیه 24سوره بقره : (فاتقوا النار التى وقودها الناس والحجارة ) و ابتدا به آیه25(وبشر الذین امنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجرى من تحتها الانهار)📍
➖20ـ وقـف بـر آیـه اى كـه آیـه بعدش با ( الله ) آغاز مى شود مانند: وقف بر آیه 11سوره جاثیه : (لهم عذاب من رجز الیم ) و ابتدا به آیه12 (الله الذى سخر لكم البحر).📍
➖21ـ وقف بر انتهاى استثناء، مانند: وقف بر آیه 160سوره بقره : (الا الذین تابواواصلحوا) و ابتدا به آیه 161(ان الذین كفروا).📍
➖22ـ وقف بر انتهاى قول و گفتار، مانند: وقف بر آیه 47سوره مدثر: حتى اتیناالیقین)📍
➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖
🔸♦️
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
#درس_سوم__وقف_وابتدا✅
اقسام وقف(2)♦️
بخش چهارم🔸
🔹چند نكته درباره وقف تام
➖1ـ گاهى براثر رعایت نكردن وقف تام، وصل دو عبارت یا جمله موجب تغییر وفساد معنا و مفهوم آیـات قـرآن مـى شـود در این حالت، وقف بر آخر عبارت اول، لازم و حتمى و آن را وقف بیان تام مـى نـامـند یعنى به جهت بیان معناى مقصود، وقف بر این موارد از تام، لازم است، مانند آیاتى كه در ذیل مى آید:
(ولا یحزنك قولهم * ان العزة لله جمیعا)(یونس آیه65)
(ولا خوف علیهم ولاهم یحزنون * الذین یاءكلون الربوا),
(بقره آیه 274و275)
(یعرفونه كما یعرفون ابناءهم * الذین خسروا انفسهم
(انعام آیه 20)
(و الله لا یهدى القوم الظالمین * الذین امنوا وهاجروا)
(توبه آیه 19و20)
(انهم اصحاب النار * الذین یحملون العرش ومن حوله
(مومن آیه6و7)
(فتول عنهم * یوم یدع الداع )
(قمرآیه6)
(ان الله شدید العقاب * للفقرآء المهاجرین )
(حشر آیه 6)🔻
➖2ـ گـاهـى بـعـضى از وقفهاى تام بر بعضى دیگر برترى دارد مانند: وقف بر (مالك یوم الدین ) و (ایـاك نعبد وایاك نستعین ) كه هر دو تام , ولى اولى تمامیتش بیش ازدومى است زیرا آیه دوم در خطاب با مابعدش، یعنى
(اهدنا الصراط المستقیم )مشترك است. 🔻
➖3ـ هـمانطور كه قبلا اشاره شد، اختلاف در اعراب، قرائت و تفسیر، در وقف وابتدا تاثیر دارد لذا گاهى طبق یك نوع اعراب، قرائت و تفسیر، وقف تام است و طبق نوعى دیگر وقف كافى یا حسن است، مانند: وقف بر آیه 139سوره بقره : (ونحن له مخلصون ) كه طبق
قرائت (ام یقولون ) تام است و طبق قرائت (ام تقولون ) كافى است.
و نـیـز مـانـنـد: وقـف بر (مثابة للناس وامنا) در آیه 120سوره بقره، كه بنابر قرائت كسر(خا) در (اتخذوا) تام است و بنابر قرائت فتح در (اتخذوا) كافى است.
و یا مانند (الم ) كه غیر تام است، در صورتى كه (ذلك الكتاب ) خبرش باشد و تام است در صورتى كـه خـبـر براى مبتداى محذوف باشد: (هذا الم ) یا مبتدا براى خبر محذوف باشد: (الم هذا) و یا مفعول براى فعل محذوف باشد: (قل الم ) 🔻
➖4ـ دانى مى گوید: بعضى از وقفهاى تام به واسطه ارتباط معنایى كه با عبارت بعد از خود دارد در درجـه وقـف كـافـى هـستند و آن در مواردى است كه به اجماع علما وقف تام است ولى ارتباط مـعنوى نیز با جمله بعد دارد مانند: وقف بر(وینذر الذین قالوا اتخذ الله ولدا)
و ابتدا به (ما لهم به من علم ) و همین طور وقف بر (ولا لابائهم ) و ابتدا
بر (كبرت كلمة تخرج من افـواهـهـم ) در حـالى كه منظور از (كلمة ) در عبارت
اخیر همان (اتخذ الله ولدا)است .🔻
➖5ـ در مـواردى كه وقف تام است، گرچه وقف كردن بهتر است، اما وصل آن نیزجایز است به جز مواردى كه موجب ایهام معناى خلاف باشد كه به (وقف بیان تام ) مشهور است.🔻
➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖
🔸♦️
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
قرآن کریم 📖
فایل تصویری👇📷
#صفحه_71
🔸♦️
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Page071.mp3
389K
قرآن کریم 📖
فایل صوتی👇🔉
#صفحه_71 #استاد_محمد_صدیق_منشاوی
🔸♦️
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
10.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت کوتاه از استاد شهید حاج حسن دانش
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
#درس_چهارم_وقف_وابتدا✅
اقسام وقف (3)♦️
بخش اول🔸
🔹تعريف وقف كافى
هرگاه دو عبارت به گونه اى باشد كه هریك به تنهایى مستقل و مفید معنا بوده وبین آنها رابطه لفظى نباشد ولى از نظر موضوع و سیاق پیوستگى داشته باشند وقف بین آن دو وقف كافى است و ابتدا از عبارت دوم نیز نیكو و پسندیده است .
ایـن نـوع وقـف را از ایـن جـهـت كافى گفته اند كه مى توان به جمله اول اكتفا كرد وجمله دوم مـسـتـغـنـى از جـمـله اول است وقف كافى هم در اواخر آیات و هم درمیانه آیات فراوان یافت مى شود.
〽️مثالها:
💠 الف ) وقف بر رؤوس آیات :
(ومما رزقناهم ینفقون* والذین یؤمنون بما انزل الیك )
(بقره آیه 3و 4)
(وبالاخرة هم یوقنون * اولئك على هدى من ربهم)
(همان، آیه 4و 5)
آیه 2ـ 5سوره بقره داراى موضوع واحدى است و آن موضوع (متقین )است .
(ام لم تنذرهم لا یؤمنون * ختم الله على قلوبهم )
(همان، آیه 6و7)
موضوع آیه 6و 7سوره بقره (كافران ) هستند.
(وما هم بمؤمنین * یخادعون الله والذین امنوا) (همان، آیه 8و 9)
(وما یشعرون * فى قلوبهم مرض) (همان، آیه 9و10 )
(انما نحن مصلحون * الا انهم هم المفسدون )
(همان، آیه 11و 12)
آیات 8ـ 20سوره بقره داراى ارتباط معنوى است زیرا همگى در شرح حال منافقان است .
(ان كنتم صادقین * فان لم تفعلوا) (همان، آیه 23و 24)
آیات 23و 24سوره بقره درباره موضوع تحدى است .
💠ب ) وقف بر غیررؤوس آیات :
(على ابصارهم غشاوة * ولهم عذاب عظیم)
(بقره آیه7)
(یخادعون الله والذین آمنوا * وما یخدعون الا انفسهم )
(همان، آیه 9)
(وما یخدعون الا انفسهم * وما یشعرون )
(همان، آیه 9)
(فى قلوبهم مرض * فزادهم الله مرضا) (همان، آیه 10)
(قالوا انؤمن كما امن السفهاء * الا انهم هم السفهاء)
(همان، آیه 13)
آیات فوق همگى درباره منافقان است لذا بین آنها ارتباط معنوى وجود دارد واز طرف دیگر بین آنها هیچ گونه رابطه لفظى اعرابى وجود ندارد لذا وقفشان كافى است .
(والسماء بناء * وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لكم * فلاتجعلوا الله اندادا)
(بقره آیه 22)
آیه 22سوره بقره در مقام شمارش نعمتهاى الهى است و داراى یك موضوع وسیاق است .
(واستغفره * انه كان توابا)
(نصر آیه 3)
قـسـمـت دوم آیـه 3در مـقام تعلیل قسمت اول است لذا ارتباط معنوى بین آنهاوجود دارد و از طرفى هیچ گونه رابطه لفظى اعرابى بین آنها وجود ندارد لذاوقفش كافى است.
➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖
🔸♦️
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─