169.mp3
396.1K
درس شانزدهم✅
بخش سوم✔️
مقام کرد 🔸
(#فایل_صوتی_169) 🔊
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
✅📖به سوره یس آیات 48تا 54 که براساس
درجات مختلف مقام کرد تلاوت شده است گوش دهید و سپس بخوانید:
(#فایل_صوتی_170) 🔊
مفاهیمی از آیات
در قرآن، دو بار دمیدن در صور مطرح شده است؛
یکی برای انقراض دنیا و دیگری برای برپایی قیامت.
مراد از نفخ صور در این آیه، دمیده شدن در صور برای بار دوم و زنده شدن مردگان است.
«صيحه» در اصل به معنی
«شکافتن چوب یا لباس و برخاستن صدا» از آن است،
سپس در هر صدای بلند و فریاد مانند، به کار رفته گاه به معنی طول قامت نیز آمده،
مثلاً گفته میشود:«بِاَ ِرض فُلان شجر قَد صاح»در فلان زمین درختی است که فریاد میکشد،
یعنی آن چنان طولانی شده، که گویی فریاد میزند و مردم را به سوی خود میخواند.
«يختَصمون» از ماده «خصومت» به معنی نزاع و جنگ است.
اما در چه چیز آنها جدال میکنند؟
درآیه ذکر نشده است، ولی پیداست که منظور، جدال در امر دنیا و امور زندگی مادی است.
«اَجداث» جمع «جدث» بر وزن قفس، به معنی قبر است، این تعبیر نشان میدهد که معاد، علاوه بر جنبه روحانی، جنبه جسمانی نیز دارد، و از همان مواد قبلی، جسم جدید ساخته و پرداخته میشود.
تعبیر به «مرقَد» که به معنی خوابگاه و خواب می آید، بیانگر این واقعیت است که آنها در عالم برزخ در حالتی شبیه به حالت خواب فرو میروند و چنان که در ذیل آیه 100سوره مؤمنون گفته ایم، برزخ نسبت به اکثریت مردم که در حالتی متوسط از ایمان و کفر قرار دارند، بی شباهت به حالت خواب نیست، در حالیکه مؤمنان پیشرو و کافران فوق العاده بدکار در آنجا کاملاً هوشیارند و متنعم به نعمتها و یا گرفتار انواع عذابند.
«يَنسلون» از ماده «نسل» (بر وزن فصل) به معنی راه رفتن سریع است، راغب در مفردات میگوید،این کلمه در اصل به معنی جدا شدن از چیزی است و اینکه: به فرزندان انسان «نسل» گفته میشود
به خاطر آن است که از پدر و مادر جدا شده اند،
(بنابراین هنگامی که انسان با سرعت دور میشود و جدا میگردد این تعبیر در آن به کار میرود.)
تعبیر به «نفخ» (دمیده شد)، به صورت فعل ماضی به خاطر آن است که عرب معمولاً مسائل مسلم آینده را به صورت فعل ماضی بیان میکند، اشاره به اینکه هیچگونه شک و تردیدی در آن راه ندارد، گویی قبلاً رخ داده است.
🔺
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
170.mp3
2.3M
درس شانزدهم✅
بخش سوم✔️
مقام کرد 🔸
(#فایل_صوتی_170) 🔊
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
✅📖به سوره کهف آیات 103تا 106 که براساس درجات مختلف مقام کرد تلاوت شده است گوش دهید و سپس بخوانید:
(#فایل_صوتی_171) 🔊
🔸مفاهیمی از آیات🔸
در روایات، آیه 103به منکران ولایت امیرمؤمنان علی(ع) و کسانی که در انجام حج، امروز و فردا می کنند تفسیر شده است.
حضرت علی(ع) فرمود: مصداق آیه، اهل کتابند که در آغاز برحق بودند، سپس بدعتهایی در دین گذاشتند و گمان می کردند که کار نیکی انجام میدهند.
آنگاه فرمود:
«و ما اَهل النّهر منُِهم بِبَعيد»،
نهروانیان دست کمی از آنان ندارند.
امام حسین(ع) در دعای عرفه میفرماید: خدایا خوبی های ما بدی است و حقیقت های ما ادعایی بیش نیست.
همانگونه که بهره مندیها متفاوت و دارای
درجاتی است؛ دو برابر، چند برابر، ده برابر:
«ضعف،اَضعاف، عشرةَ اَمثالها»
و گاهی هفت صد برابر،
«فی ُكل سنبلَة مائَةُ حبّة»
و گاهی فوق تصور،
«فَلا تَعلَم نَفس مآ اُخفى لهم»
🔸 ضرر و زیانها نیز دارای مراحل و تفاوت هایی است:⬇️
الف) گاهی معامله بدی است.
«بِئس ما اشتروا»
ب) گاهی سودی ندارد.
«فَما ربحت تجارتهم»
ج) گاهی خسارت است.
«اِشتروا الضلالَةَ بِالهدى»
د) گاهی غرق در زیان است.
«لفی خسر»
ه) گاهی خسارت بزرگ و آشکار است. «خسرانا مبینا»
و) گاهی خسارت در تمام ابعاد است. «بِالأخسرين اَعمالا»
🔸زیانکاران چند گروهند⬇️
الف) گروهی که کار نیک نمی کنند.
ب) گروهی که برای دنیا کار می کنند، نه آخرت.
ج) گروهی که کار می کنند و میدانند که کارشان صحیح نیست.
د) گروهی که در زیانند و میپندارند که سود میبرند.
سه گروه اول، ممکن است با توبه به فکر اصلاح خود و جبران بیفتند، ولی گروه چهارم چون به فکر چاره نمی افتند، بدترین مردمند.
مثل راهبان مسیحی که خود را از لذات حلال دنیا محروم می کنند و مورد انتقاد انبیا نیز هستند، یا مثل زاهدنماهای ریاکار.
کسانی که اعتقادات صحیحی ندارند و از پندارهای باطل خود پیروی می کنند، تنها در یک عمل خسارت نمی کنند، بلکه در همه برنامه ها زیان می بینند. زیرا معیار ارزش هرکاری انگیزه درست آن است و قرآن نیز با تعابیری همچون: «أحسب، یحسبون، لَایحسبنّ، أَفَحسبتُم و...» از حسابگریهای متکی به خیال و پندار بی اساس، انتقاد کرده است.
«حبط» در لغت آن است که شکم حیوان به خاطر خوردن گیاه سمی باد کند و آن را در معرض مرگ قرار دهد که هرکس می بیند، می پندارد حیوانی سالم و پرگوشت است، در حالی که در شکم آن باد و خودش مسموم است. تباه شدن اعمال انسان را نیز از این رو حبط میگویند که آنان توسط گناهان، مسموم و توخالی و در معرض نابودی قرار گرفته اند.
🔸مردم در قیامت سه گروهند:⬇️
الف) گروهی که از خوبی نیاز به میزان ندارند.
ب) گروهی که از بدی و شقاوت نیاز به میزان ندارند.
«فَلا نُقيم لهم يَوم القيامة وزنًا»
ج) گروهی متوسط که باید عملهایشان محاسبه گردد.
«فَاَمّا من ثقلَت موازينُهُ. فهَو فی عيشة راضيَة. َو اما من خّفّت موازينُهُ. فَاُمّهُ هاويَةٌ»
🔺
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
171.mp3
1.73M
درس شانزدهم✅
بخش سوم✔️
مقام کرد 🔸
(#فایل_صوتی_171) 🔊
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
خودآزمایی✅
.1قطعات صوتی زیر شامل بخشهایی از تلاوت قراء مشهور جهان اسلام میباشد که براساس درجات مقام کرد خوانده شده است. آنها را به کمک مربی خویش تحلیل نمایید.
🔹 مرحوم استاد علی محمود سوره انفال آیه67
(#فایل_صوتی_172)🔊
🔹 استاد محمود شحات انور سوره اعلی آیات15-14
(#فایل_صوتی_173)🔊
.2 سوره الرحمن آیات 26تا 45 براساس درجات مختلف مقامهای عجم، نهاوند و کرد تلاوت شده است. هر نغمه را تحلیل نمایید.
(#فایل_صوتی_174)🔊
🔻مفاهیمی از آیات🔻
در آیه 185سوره آل عمران خواندیم: «كل نَفس ذآئِقة الموت»
هر انسانی طعم مرگ را می چشد. درآخرین آیه سوره قصص نیز خواندیم: «كل َشىٍء هالِك اِلا وجهه»
هر موجودی هلاک میشود، جز ذات پروردگار.
در این سوره نیز میخوانیم:
«كل َمن علَيها فان َو يَبقى وجهُ ربّك»
در آیات قبل از آیه 26نعمتهای خداوند معرفی شده است
و در آیه 26میفرماید:
زمان بهره گیری از نعمتها کم است، فرصت را غنیمت شمارید که همه رفتنی هستید.
گرچه همه موجودات فانی هستند ولی هرکس در مسیر الهی باشد و کار او رنگ الهی ّ بگیرد، آن نیت خالص که
«وجهُ رب» است، کار فانی او را باقی می کند.
سؤال و درخواست، گاهی به زبان حال است و گاهی به زبان قال. انسان چه نیازمندی خود به خداوند را به زبان آورد و چه نیاورد، در هر صورت همواره محتاج خداست.
مراد از «يوم» در آیه 29
روز نیست بلکه مطلق زمان است،
زیرا خداوند در زمان نمی گنجد، بلکه فراتراز زمان است.
در تفسیر آیه «كل يَوم ُهَو فی شأن» ،
در حدیث میخوانیم:
خداوند هر روز امر جدیدی ایجاد می کند که قبلاً نبوده است.
«من احداث بَديع َلم يَكن»
حضرت علی(ع) به مناسبت آیه
«كل يَوم ُهَو فی شأن» فرمود:
هر روز گناهی را می بخشد، غمی را بر طرف می کند، گروهی را بالا و عده ای را فرو می آورد.
منظور از «سنَفرغُ» فراغ بعد از شغل نیست، بلکه به معنای توجه خاص و پرداختن تمام به امری مهم است.
اگر در حسابرسی خداوند، کلمه فراغت به کار رفته است، پس قاضی نیز باید به هنگام قضاوت، از هر امر دیگر خود را فارغ نماید. آری دادرسی عادلانه، توجه و دقت و فراغت فکر و خیال میخواهد.
چون جن و انس نسبت به سایر موجودات برتری دارند و دارای عقل و قدرت انتخاب و تشخیص هستند، به اینها «ثِقل» گفته شده است.
«اَيّهَ الثقلان»
🔺
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
🔻🔻
حساب در قیامت
حسابگر، خداوند است.
«كفى بِنا حاسبين» حسابرسی سریع است.
«و ُهَو اَسرعُ الحاِسبين»
از حضرت امیر(ع) پرسیدند:
چگونه خداوند به حساب همه خلق میرسد؟
فرمود: همان طور که همه را رزق می دهد.
از همه می پرسند حتی از پیامبران.
«فلَنَسئلَن الذين اُرسل اِلَيهم و لَنَسئلَن المرسلين» حسابرسی بعضی آسان است.
«حسابًا يَسيراً»
حسابرسی بعضی سخت است.
«يخافون ُ سوءَ الحساب»
« حسابًا شديدا»
در حدیث میخوانیم:
نوع و چگونگی حساب بندگان، به میزان داده ها و الطاف الهی بستگی دارد:
«اِنما يداق اللهُ العِباد ِفی الحِساب يَوم القيامِة َعلى قَدر ما آتاهم من العُقول فی الدنيا»
همانا میزان دقت در حسابرسی بندگان در روز قیامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنیا می باشد.
در روایت آمده است: کسانی که در داد و ستد با مردم، سختگیر و تنگ نظرند، حساب سخت و شدیدی دارند.
در روایات میخوانیم: اگر در دنیا خود را محاسبه کنید و از خودتان حساب بکشید، خداوند در قیامت بر شما آسان میگیرد و امام کاظم(ع)فرمود: از ما نیست کسی که در دنیا از خودش غافل باشد و به حساب کار خود رسیدگی نکند.
«معشر» به معنای گروه، از ریشه «عشر» به معنای عدد ده است. کلمه «عشيرة» به معنای بستگان نیز از این ریشه است. در قرآن، کلمه «معشر» سه بار به کار رفته است.
«سلطان» هم به قدرت قهریه و مادی گفته میشود که سبب سلطه بر دیگران است و هم به قدرت علمی و دلیل و برهان و استدلال محکم که سبب تسلّط فکری و علمی میشود.
«و لََقد اَرسلنا موسى بِآياتِنا و ُسلطان مبين»
«یجادلون فی آيات اللِّه بِغَير سلطان»
آیه 33می تواند مربوط به دنیا و مباحث فضانوردی و گذر از جو زمین و نفوذ در آسمانها باشد و یا به قرینه آیات قبل و بعد، مربوط به قیامت و عدم امکان فرار از دادگاه الهی باشد.
عمق زمین و اوج فضا و کرات آسمانی، برای انسان و جن قابل تسخیر است.
تعبیر «اِِن استَطَعتُم»
به جای «لَو استَطَعتُم»،
نشانه امکان و جمله «اِلا بِسلطان» رمز آن است که میتوان در آسمانها و زمین نفوذ پیدا کرد.
به ویژه آنکه در قرآن معمولاً کلمه سلطان برای سلطه علمی به کار رفته است.
«شواظ» به معنای شعله های عظیم و سهمگین آتش است و «نحاس»به معنای مس مذاب و گداخته.
🔺🔺
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
🔻🔻
قیامت در این آیات، بدین گونه تصویر شده است: از یک سو خداوند با عنایت ویژه حسابرسی می کند.
«سنَفرغُ لَكم»
از سوی دیگر انسان هیچ راه فراری ندارد.
«اِِن استَطَعتُم اَن تَنفذوا... فَانفذوا»
از سوی دیگر انواع عذاب از هر سوی فرو میریزد.
«يُرسل َعلَيكما شواظ َ ... و ُنحاس»
از سوی دیگر هیچکس نمیتواند کمک بگیرد.
«فَلا تَنتَصران»
آن کس که از ارسال پیامبران سودی نبرده است،
«يُرسل رسولا»
و آن کس که از ارسال نعمتهای مادی بهره درستی نگرفته است،
«يُرسِل السمآء علَيكم مدرارا»
«يُرسل الر یاح بُشرا»
چنین انسانی باید منتظر ارسال عذاب با مس گداخته باشد.
«يُرسل َعلَيكما شواظ ِمن نار و نحاس»
در آینده آسمانها از هم شکافته و ذوب خواهند شد.
آسمان هایی که «سبعا شدادا»هستند، مثل روغن مذاب، روان میشوند.
«فَكانَت وردةً كالدهان» در معنای «لايُسئَل» چند احتمال است:⬇️
🔹1«لا يُسئَل عن ذَنب المجرِم»:
کس دیگری را به جای دیگری به جای مجرم از میان انس و جن مؤاخذه نمی کنند، بلکه خود مجرم را مؤاخذه می کنند.
🔹2در روایات میخوانیم: قیامت پنجاه موقف دارد، در یک موقف، فرمان بازداشت و حسابرسی وسؤال است،
«و قِفوهم اِنهم مسؤلون»
در موقف دیگر مهر بر لبها زده میشود، «نختم َعلى اَفواهِهم»
درموقف دیگر از یکدیگر استمداد می کنند و در موقفی همه گریانند.
بنابراین اگر در این آیات میخوانیم که از هیچکس سؤال نمیشود، مربوط به موقف خاصی است.
🔹3ممکن است مراد آیه
«لا يُسئل عن ذَنبِه» این باشد که تنها از گناه سؤال نمیشود، زیرا گناه خلافکار در آن روز حاضر است،
«و َوَجدوا ما عملوا حاضًرا»
و اسرار درونی او آشکار.
«تُبلى السرآئُِر»
پس از چیزهای دیگر از قبیل:
عمر و درآمد و چگونگی مصرف سؤال میشود، نه فقط از گناهان انسان.
«سيما»از«سوم»به معناینشان و علامت ظاهر است.«نَواصى»جمع«ناصيه»به معنای موی جلوی سر است.
گویا آیه 41پاسخ سؤالی است که به دنبال آیه 39قابل طرح است که اگر از گناه سؤال نمیشود، پس چگونه مجرمان شناخته میشوند،
آیه 41در پاسخ میفرماید:
«يُعر ُف المجرمون بِسيماهم»
مجرمان از چهره و سیمایشان شناخته میشوند؛
البته همانگونه که تبهکاران از سیمایشان شناخته میشوند،
نیکوکاران رانیز از سیمایشان میشناسند. «تَعر ف فی وجوهِهم نَضرةَ النّعيم»
🔺
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
سیماها در قیامت:⬇️
رو سفیدان. «تَبيَض وجوهٌ»
رو سیاهان. «وجوهُهم مسوّدةٌ»
چهره هایی شادان.
«وجوهٌ يَومئِذ ِ ناضرةٌ» ،
«وجوهٌ يَومئِذ ِ ناعمةٌ»
صورتهایی گرفته و غمگین.
«وجوهٌ يَومئِذ ِ باسرةٌ»
چهرههایی خندان.
«وجوهٌ يَومئِذ مسفَرةٌ ِ . ضاحكةٌ ُمستَبشَرة»
صورتهایی غبار گرفته و گرد زده.
«وُجوهٌ يَومئِذ َعلَيها غبرةٌ»
چهره هایی خوار و ذلیل.
«وجوهٌ يَومئِذ ِ خاشَعةٌ»
«حميم»به معنای آب داغ است و کلمه «حّام»، هم خانواده آن است.«آن» به معنای مایعی است که در نهایت سوزندگی باشد.
تکذیب بهشت و جهنم و باور نداشتن قیامت، از جمله عوامل دوزخی شدن انسان است.
چنانکه در سوره مدثّر نیز یکی از دلایل ورود به دوزخ، تکذیب قیامت بیان شده است.
« ما سلَككم فی سَقَر َ قالوا لم نَك من المصلّين َ ... و ُكنّا نُكذب بِيَوم الدین»
بهشتیان محور طوافند و خادمان بهشتی با ظرفهای بهشتی دور آنان میگردند؛
«يَطوف َعلَيهم ولدان ُمخلدون»
نوجوانانی جاودان (در شکوه و طراوت) پیوسته گرداگرد آنان میچرخند.
«يُطاف َعلَيهم بِصحاف ِمن ذهب َواَكواب»
ظرفهای غذا و جامهای طلایی
(نوشیدنی های پاکیزه) گرداگرد آنان گردانده میشود.
«يُطاف َعلَيهم بِكأس ِمن معين»
قدحهای لبریز گرداگردشان چرخانده میشود.
«يُطاف َعلَيهم بآنِيٍَة ِمن فِضة َو اَكواب كانَت قَواريرا»
ظرفهای سیمین و قدحهای بلورین دور آنان چرخانده میشود.
.3فرازهایی از آیات قرآن کریم را با موضوعات وصف اهل جهنم، نشانه های قیامت و دعا و تضرع انتخاب نموده و براساس درجات مختلف مقام کرد بخوانید.
🔺
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
172.mp3
332.8K
درس شانزدهم✅
بخش سوم✔️
مقام کرد 🔸
(#فایل_صوتی_172) 🔊
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
173.mp3
384.8K
درس شانزدهم✅
بخش سوم✔️
مقام کرد 🔸
(#فایل_صوتی_173) 🔊
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
174.mp3
4.41M
درس شانزدهم✅
بخش سوم✔️
مقام کرد 🔸
(#فایل_صوتی_174) 🔊
✅کانال حلیة النور
🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor
─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─