eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️به مناسبت ۷صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی ع، مطلبی که در ماه رمضان به مناسبت ولادت ایشان منتشر شده بود و مورد استقبال واقع شده بود را بازنشر می دهیم:⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
📚 معرفی کتاب 🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری : کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ......در سال ۱۳۴۸ شمسی کتابی ترجمه میشود که توسط انتشارات آسیا به چاپ می رسد؛ . اصل کتاب به وسیله یکی از علمای شیعه نجف نوشته شده به نام شیخ (متوفای ۱۳۷۲ق) . ترجمه کننده این کتاب یک عالم جوان ۳۰ساله بوده است که احساس کرده مسئولیتی در قبال جامعه اش دارد .در آن سالها جریانهای مارکسیستی و جریانات چپ داشتند نشان می دادند که اسلام دو قرائت دارد؛ یکی قرائت حسنی و یکی حسینی، با خود می گفتند:《اگر امام خمینی تلاش می کند قرائت حسینی را جا بیندازد ما باید جوانان را جذب قرائت حسنی کنیم و ازاردوگاه امام خمینی دور کنیم》آن کسی که به میدان آمد و این کتاب را ترجمه کرد و به بازار نشر فارسی زبانان فرستاد، بود. خود او این زیرتیتر را برای کتاب برگزید : "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ"... چاپ اخیر این ترجمه با مطالبی که در قلاب نهاده و در پاورقی آورده دقت کتاب را بالا برده و حساسیت موضوع را نشان داده است و بخوبی مخاطب را به این حقیقت رهنمون میشود که : صلح امام حسن ع همانقدر به اسلام خدمت کرد که خون امام حسین ع. 🔴تاریخ سخنرانی :۱۳۹۸/۲/۳۰در جمع مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب. 🎧فایل صوتی کلام استاد حیدری به زودی در: http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
معرفي کتاب.mp3
1.78M
🎧فایل صوتی 👆👆👆 استاد رضا حیدری در موضوعات روز مدت : کمتر از۴ دقیقه موضوع : معرفی کتاب ع 🎙 کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ......در سال ۱۳۴۸ شمسی کتابی ترجمه میشود که توسط انتشارات آسیا به چاپ می رسد؛ "صلح امام حسن ع پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ". اصل کتاب به وسیله یکی از علمای نجف نوشته شده به نام شیخ راضی آل یاسین (متوفای ۱۳۷۲ق) . ترجمه کننده این کتاب یک عالم جوان ۳۰ساله بوده است که احساس کرده مسئولیتی در قبال جامعه اش دارد .در آن سالها جریانهای مارکسیستی و جریانات چپ داشتند نشان می دادند که اسلام دو قرائت دارد؛ یکی قرائت حسنی و یکی حسینی، با خود می گفتند:《اگر امام خمینی تلاش می کند قرائت حسینی را جا بیندازد ما باید جوانان را جذب قرائت حسنی کنیم و ازاردوگاه امام خمینی دور کنیم》آن کسی که به میدان آمد و این کتاب را ترجمه کرد و به بازار نشر فارسی زبانان فرستاد، آیه الله خامنه ای بود. خود او این زیرتیتر را برای کتاب برگزید : "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ"... چاپ اخیر این ترجمه با مطالبی که در قلاب نهاده و در پاورقی آورده دقت کتاب را بالا برده و حساسیت موضوع را نشان داده است و بخوبی مخاطب را به این حقیقت رهنمون میشود که : صلح امام حسن ع همانقدر به اسلام خدمت کرد که خون امام حسین ع. 🔴تاریخ سخنرانی :۱۳۹۸/۲/۳۰در جمع مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب. http://eitaa.com/Heydari_org
🔸شهدا امامزادگان عشقند. 🎙️این مکانی که نشسته اید تا اسفند ۹۵ یک زمین ساده بود اما از وقتی این دو شهید عزیز را مثل گوهر در میان خود جای داد ارزشمند شد، خاکش بوسیدنی شد ...شهیدان امامزادگان عشقند که مزارشان زیارتگاه اهل یقین است این جمله امام شهیدان است...این دو شهید برای ما گمنام اند، اما در آسمان شناخته شده و مشهورند و میتوانند دست ما را بگیرند چون مقام شفاعت دارند، سعی کنید اوقاتی را بگذارید برای نجوا با این دو شهید، با آنها میثاق ببندید و حاجت بخواهید...امشب شما به زیارت شهید گمنام آمده اید کسی که پدر و مادرش از او بی خبرند شاید هم بعد از چهل سال با حسرت دیدن دوباره جوانش، در گوشه ای از این سرزمین آرمیده است، نائب الزیاره باشید از طرف آن مادر دلسوخته شهید، آن پدر دلشکسته شهید...این دوشهید مدیون شما نمی مانند مطمئن باشید چند برابر خیر و خوبی به شما برمی گردانند چون اینها احیا هستند مبادا به آنها مرده بگویید، زنده تر از زندگانی که میشناسید...یادشان هم باید زنده بماند، و این، کار ماست و به گفته رهبرعزیزمان کمترازشهادت نیست، فرهنگ شهادت طلبی اگر در میان ما باشد هیچگاه دست امت از امام جدا نخواهد شد و دشمنان ناکام خواهند شد...از خدا بخواهیم به حرمت خون این شهیدان، به احترام اشکهای گرم مادران شهید، به مناجات های نیمه شب پدران شهید، شر دشمنان اسلام و این سرزمین را به خودشان برگرداند و این انقلاب را به انقلاب مهدی متصل فرماید. 🔰سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع بسیجیان زائرشهدای گمنام شهرک نفت اهواز،شامگاه ۳مهربمناسبت هفته http://eitaa.com/Heydari_org
🔹درباره هدی الطالب و نگارنده آن بخوانید: -روش شناسی الی شرح المکاسب و تفاوت آن با منتهی الدرایه -تاریخ اتمام کار تالیف کتاب و تاریخ انتشار جلد اول آن و مراحل چاپ سایر مجلدات تا پایان خیارات و دلیل اختلاف گزارشات درباره عدد مجلدات -نسخه شناسی متن اصلی مکاسب که مبنای کار شارح بوده است -سیر تدریس خارج فقه و اصول ایشان -تفقد رهبر معظم انقلاب نسبت به آیه الله مروج درسفر به -تراز علمی نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر از اهوازی ها 🔻توضیحات مفید درباره کتاب و نگارنده از نگاه استاد رضا حیدری را درمصاحبه با ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3924529 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹دسترسی رایگان به منابع دیجیتال کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی 🔹امکان دسترسی به متن کامل همه منابع دیجیتال این کتابخانه از طریق وب‌سایت: http://www.blib.ir/libportal 🔹 جست‌وجو به صورت آزاد و رایگان و بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور می توان از منابع اطلاعاتی شامل کتاب‌های چاپی، سنگی، نسخ خطی، سربی، پایان‌نامه‌ها، نشریات و جزوات استفاده کرد. http://eitaa.com/Heydari_org
🔍 پرسش: در فضای مجازی خواندم روایتی که را یکی از علامتهای پنجگانه مومن معرفی می کند از جهت سند و دلالت مخدوش است لطفا تبیین بفرمایید که آیا اینطور است؟ ✍ پاسخ استاد حیدری: هرچند این حدیث از جهت سند، مرسل است اما با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن که مفاد اخبار من بلغ است، اشکال ارسال آن ضرری ندارد لذا از این جهت خدشه ای نیست. از جهت دلالت، اشکال کرده اند که شاید تعبیر "زیارت الاربعین" معنایی غیر از زیارت امام حسین ع در چهلمین روز شهادت داشته باشد اما چند جواب میتوان ذکر کرد: اولا؛ با توجه به اینکه همه محدثین، فقها و علما از زمان شیخ مفید(متوفای۴۱۳) درکتاب مزار و شیخ طوسی (متوفای۴۶۰) در تهذیب الاحکام و مصباح المتهجد تا امروز همگی آن را بر زیارت امام حسین ع در روز بیستم صفر،که چهلمین روز شهادت سید الشهدا امام حسین ع است تطبیق و معنی کرده اند جایی برای تردید نمی ماند مثلا در وسائل الشیعه، عنوان باب را باب تاکد استحباب زیاره الحسین یوم الاربعین من مقتله و هو یوم العشرین من صفر قرارداده است( ج ۱۴در آخر کتاب الحج). ثانیا؛این روایت از امام عسکری ع منقول است و درروایات ائمه برای زیارت الاربعین مصداق دیگری جز زیارت امام حسین ع در روز چهلم شهادتش ذکر نشده چنانکه از امام صادق ع منقول است که به صفوان جمال فرمودند اگر خواستی دربیستم صفر حسین ع را زیارت کنی، چنین کن و چنان بگو. ثالثا؛ در گزارشات تاریخ اسلام و تشیع، اربعین دیگری غیر از سیدالشهدا ع شناخته شده نبوده است تا منشا تردید ما در تطبیق باشد. ✍رضاحیدری ۹مهر ۹۹_ اهواز _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: پس از شیخ طوسی در طول اعصار این روایت در کتب معتبر شیعه نقل شده است: سیدبن طاووس در اقبال الاعمال، علامه حلی در منتهی المطلب، شهید اول در مزار، کفعمی در البلد الامین و در المصباح، محمدتقی مجلسی در روضه المتقین، حر عاملی در وسائل الشیعه، محمدباقر مجلسی در بحار الانوار و نیز در ملاذالاخیار. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری 🔹امروزضبط تلویزیونی داشتم برای پخش در . حال و هوای زیارت اربعین و حسرت پیاده روی عاشقانه سالهای گذشته، باعث شد به کتابهای شعر آئینی پناه بردم؛ تا حسین ایی سخن اشنید، بدونید ورسون/ پاس ایزید به زمین، کوش بکند، وازاری که باوا ارنکنی جام به منه بغلت/مشخص ایبو که حسن از مو تو دوس تر داری مصطفا خندس ا گد: گولی تی هام تونی/ منه جون جات اکنم سیچه در از تی باری؟ ✍رضا حیدری جمعه۱۵ صفر ۱۴۴۲ 📒از دفتر یادداشتهای روزانه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پی نوشت: این ابیات، سه بیت از بخش دوم منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری(متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است. بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبادر هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است. 🔻معنی ابیات: چون حضرت حسین از مادر شنید که پدربزرگ و برادرش حسن زیر جاجیم هستند به طرفشان دوید و از اینکه مبادا او را کنار خود جای ندهند پا را به زمین می کوبید و ناله و زاری می کرد و می گفت: ای بابا! اگر مرا در آغوش خود جای ندهی معلوم می شود که حسن را بیش از من دوست داری.حضرت مصطفی از این سخن خندید و گفت: تو سیاهی چشمان منی، تو را در میان روح و جان خود جای می دهم چرا گریه می کنی و از چشمانت اشک می ریزی. 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
رادیو چزابه بسیج تندگویان.mp3
475.6K
🎙️🎧📻رادیو چذابه دوسال گذشته در آستانه 📌مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری با خبرنگار حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان(وزارت نفت- جنوب) درپایانه مرزی چذابه. http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏ 🔹موکب دارهای ما مطیع امر امام شان 🎙🎥موکب دارهای خوزستان بخاطر اطاعت از امر رهبرشان، امسال عواطف و احساسات پاک شان را کنار نهادند و حسرت کامل شدند...این غیرت عباسی است... 💠حسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اسم رمز ظهور ولیعصر، حسین است. 🎙🎥امامان معصوم تلاش کردند که روضه امام حسین تبدیل شود به یک جریان، به یک برنامه فرهنگی فراگیری که نتیجه اش بشود تشکیلات امت اسلامی که خودش را نیازمند امام می داند...در کربلا شاهد یک فاجعه بزرگ هستیم قبل از شهادت امام حسین و آن حق ناشناسی نسبت به امام است...اهل بیت هم در کنار آموزش معارف الهی و خداشناسی، نقطه کانونی را عزاداری امام حسین ع قرار دادند...ما در بدایت راه هستیم باید همه دنیا با حسین و مرثیه او آشنا شوند تا حجه ابن الحسن که آمد اسم رمز را بگوید؛ اسم رمز حسین است. 💠سخنان استاد شیخ رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اربعین رستاخیزی دیگر 🎙🎥 نماد احساس و اوج عشق ورزی به سالار شهیدان است... شاید واژه زیارت الاربعین در زمان امام صادق باب شده باشد اما امام حسن عسکری ع آن را یکی از علائم شیعه قرار داد و در مجامع حدیثی متقدم و متاخر شیعه این حدیث ذکر شده است...اربعین یک رستاخیز دیگر و یک نقطه کانونی دیگری است برای عزاداری ع 💠سخنان استاد شیخ رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یعقوب نبی در فراق یوسف به خدا شکوه میکند. 🎙🎥رهبر انقلاب فرمودند بنشینیم در خانه و زیارتنامه بخوانیم...و شکوه کنیم...انما اشکوا بثی و حزنی الی الله، یعقوب وقتی در فراق یوسف میسوزد شکوه میکند به خدا. 💠سخنان استاد شیخ رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
💠شروع ثبت نام 🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔰اولین گروه در پاییز ۹۷تشکیل شده است و با ۷عضو همچنان به کار خود ادامه میدهد. 🔰دومین گروه در زمستان ۹۸ تشکیل شده و با ۵ عضو ادامه دارد. 🔰سومین گروه از آذر ۹۹با حداکثر ۵ عضو آغاز بکار خواهد کرد ان شاالله. 🔸شرایط عضویت: ۱-کامل بودن پایه نهم ۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز ۳-قبولی در مصاحبه 🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد. 🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند. 📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی استاد حجت الاسلام رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به تو از دور سلام 🎙🎥در این سرزمین چه گلهایی پرپر شدند با سربند *یا اباعبدالله* ، با نوشته های روی کمرشان که *کربلا کربلا ما داریم می آییم* آنها راه را باز کردند...برای کسی که نمیتواند به زیارت برود امام ع فرمودند روی پشت بام خانه ات برو و روبه مزار ما سلام بده به ما می رسد...امسال با مان مواسات و همراهی کنیم با آن جانبازانی که روی تخت اند و هر سال به ما التماس دعا میگفتند، با آن مادر شهیدی که پای رفتن ندارد، با رهبرعزیزمان که علاقه دارد به زیارت اربعین برود ولی برای او امکان ندارد... 💠سخنان استاد شیخ رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔹ماهیت حیات و ممات در فرهنگ قرآن 🔹حیاتی که خدا و رسول ص، انسان را به آن فرا می خوانند به گزارش خبرگزاری قرآنی (ایکنا) از خوزستان‏، حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه، روز گذشته ۲۰ مهرماه در  نشست‌های قرآنی دارالعلم آیت‌الله بهبهانی که به مناسبت دهه پایانی ماه صفر در این حوزه علمیه برگزار می‌شود‏، درباره انواع حیات و ممات در قرآن کریم گفت: در فرهنگ اسلام، نگاه قرآن به حیات و ممات با نگاهی که در میان عموم مردم از ابتدا تا امروز ممکن است وجود داشته باشد، متفاوت است. قرآن کریم بی‌آنکه جعل اصطلاح کند و واژگان جدیدی خلق کند، تلاش می‌کند با بیان ابعاد جدیدی از حیات به این مفهوم عمق ببخشد و همچنین با بیان ابعاد دیگری از ممات این مفهوم را در ذهن انسان‌ها دقیق‌تر از آنچه که هست نشان دهد. 📝مشروح این بحث را در گزارش خبرگزاری ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3928781/ 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب 🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری : من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان ، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است)در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیرا منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت حقانیت امام مجتبی تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید. 🎥 ویدئوی کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه ع از شبکه خوزستان به زودی در: http://eitaa.com/Heydari_org
🔸ماهیت شناسی نعمت در فرهنگ قرآن حجت الاسلام و المسلمين رضا حيدري، استاد حوزه علميه اهواز روز سه شنبه ۲۲ مهر ماه در نشست هاي قرآني که در دارالعلم آيت الله بهبهاني به مناسبت دهه پاياني ماه صفر برگزار مي شوند پيرامون مفهوم «» از نگاه آيات مباركه قرآن كريم گفت: از جمله واژهاي بكار رفته در قرآن كريم كه بدون جعل اصطلاح جديد، معناي پيچیده تري از آن اراده شده است واژه نعمت است. 🔸گفتني است، اين نشست ها تا پايان ماه صفر همه روزه ساعت 6:30 در دارالعلم آيت الله بهبهاني با حضور طلاب، فضلا و عموم مردم برگزار مي باشد. 🔍مشروح این بحث را از اینجا بخوانید👇: http://www.khoozna.ir/view-90386-.html
🔰استقبال خبرگزاری های رسمی و پایگاههای خبری رسمی از سخنرانی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری که در روز سه شنبه ۲۲مهرماه با موضوع ماهیت شناسی در فرهنگ قرآن، در دارالعلم آیت الله بهبهانی انجام شد: 🔴خبرگزاری ها: 🔹خبرگزاری شبستان: http://shabestan.ir/detail/News/983593 🔹خبرگزاری ایکنا: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3929529 🔴پایگاههای خبری: 🔸قلم ماندگار: https://www.ghalamemandegar.ir/?p=31221 🔸کاوش اخبار: https://kavoshakhbar.ir/?p=54340 🔸دیار کارون: http://www.deyarkaroon.ir/view-53661-.html 🔸نبض شهر : http://nabzshahr.ir/?p=23826 🔸هما خوزستان: http://homakhouzestan.ir/2020/10/ 🔸امید خوزستان: http://omid-khouzestan.ir/?p=23642 🔸خوزنا: http://www.khoozna.ir/view-90386-.html 🔸خوانا نیوز: http://khananews.ir/44198/%AF 🔸اقتصاد بومی: http://eghtesadboominews.ir/21585 🔸حبیب خبر: https://habibkhabar.ir/news-khz/22485-87 🔸صدای هموطن: https://sedayehamvatan.ir/?p=13793 🔸مسیر مردم: http://masiremardom.ir/?p=26418 📌بازنشر متن همچنان ادامه دارد...
🎙️اینکه اصل در اسلام، جنگ نیست، حرف درستی است امامعنای آن این نیست که خوب است و معاهده ننگین پسندیده است. و آتش بس باید همراه با باشد مگر اینکه جامعه و امت با امام همراهی نکنند و امام را به کنج غربت برانند تا او مجبور به این کار شود. این حسابش جداست. ولی اگر چنین شد باید امام را ملامت کرد یا امت را؟ بر امام خرده گرفت یا کسانی که امت را به اینجا رسانده اند؟ چنین صلحی برای امام کاری است و برای آنها که با امام همراهی و ایستادگی نکرده اند و زمینه سازی کرده اند، کاری . 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در تحلیل ع. دارالعلم/ اهواز ۲۶مهرماه ۹۹ @Heydari_org
🔴 شعری دلنشین در حال و هوای شهادت حضرت رضا (علیه السلام) از سروده های استاد زنده یاد دکتر که در کتاب «آینه های ناگهان» منتشر شده است. وی سالها دردانشگاه به تدریس ادبیات فارسی پرداخت و از سال ۱۳۸۶ش در زادگاهش گتوند آرمیده است. چشمه‌های خروشان تو را می‌شناسند موج‌های پریشان تو را می‌شناسند پرسش تشنگی را تو آبی، جوابی ریگ‌های بیابان تو را می‌شناسند نام تو رخصت رویش است و طراوت زین سبب برگ و باران تو را می‌شناسند از نشابور بر موجی از «لا» گذشتی ای که امواج طوفان تو را می‌شناسند اینک ای خوب، فصل غریبی سر آمد چون تمام غریبان تو را می‌شناسند کاش من هم عبور تو را دیده بودم کوچه‌های خراسان، تو را می‌شناسند 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹خبر تقدیرکتبی دفتر مقام معظم رهبری از یک حوزوی هنرمند اهوازی و همراهان او، و ارسال هدیه یادبود ویژه از سوی معظم له (دامت برکاته) مایه مسرت و مباهات شد. این موفقیت و افتخارآفرینی را به حجت الاسلام آقای و همه جوانان انقلابی در شبکه رسانه ای صف تبریک عرض میکنم.کثرالله امثالهم و شکرالله مساعیهم. ✍رضا حیدری- اهواز ۹۹/۷/۲۱ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: شبکه رسانه ای صف از مهرماه ۱۳۹۵ به همت جمعی از طلاب، دانشجویان و اساتید حوزه های فرهنگ و رسانه بصورت خودجوش و جهادی در اهواز تشکیل شد و هم اکنون به فعالیت در عرصه تولیدات فاخر رسانه ای، تربیت و آموزش هنرمندان انقلابی و همچنین برگزاری دوره ها و طرح ها ی مرتبط با این حوزه می پردازد؛ https://www.ssaff.ir/?page_id=282 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
💠 با تاسی به سیره گذشتگان و به شیوه ای نو 🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔸شرایط عضویت: ۱-کامل بودن پایه نهم ۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز ۳-قبولی در مصاحبه توضیحات تکمیلی: 🔸هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضا صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند. 🔸تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضا به صورت یک تالیف مستقل منتشر خواهد شد. 🔸تاکنون بیش از ۶۵ جلسه هفتگی برای گروه اول و ۲۰جلسه هفتگی برای گروه دوم برگزار شده است. 🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد. 🔸جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین.. برای اعضا برنامه ریزی شده است. 🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند. 📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز چند نفر از طلاب زرنگ و درسخوان آمده بودند. بعد از اتمام کارشان، یک نفرشان بی مقدمه پرسید؛ نظرتان درباره بحث اخیر و موضع گیری های حوزوی ها چیست؟ حس کردم از روی عادت، پرسش میکنند نه از روی نیاز. گفتم؛ پاسخ دادن من و پاسخ شنیدن شما، چیز زیادی به شما نمی افزاید اما اگر چند پرسش درباره این موضوع در ذهن شما ایجاد کنم و روی آنها فکر و پژوهش کنید و برای آنها جواب پیدا کنید، نافع تر است. معتقدم اگر پرسش ما از علم نباشد و دغدغه ذهن نباشد بهترین جوابها جز لرزش پرده گوش ثمر دیگری ندارند و ذهن را درگیر نمیکند. تا لب، تشنه نباشد آب را نمیجوید و تا شب، خسته نباشد خواب را نمیخواهد. هم سوال از علم خیزد هم جواب/همچنان که خار و گل از خاک و آب هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا نمیدانم قانع شدند یا نه اما با اظهار اشتیاق، پرسشها را ضبط کردند. ✍ پنجشنبه ۹۹/۸/۰۱ رضا حیدری 📒از دفتر یادداشتهای روزانه _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: جملات پایانی نوشته استاد گرامی در دفتر یادداشتهای روزانه، برگرفته از این سروده دکتر قیصر امین پور است: میخواهمت چنانکه شب خسته خواب را / میجویمت چنانکه لب تشنه آب را ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی/ با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را. http://eitaa.com/Heydari_org
مواجهه با 🔍پرسش: نظرتان درباره سخنان اخیر سید کمال حیدری با شبکه عراقی و موضع گیریهای حوزوی ها چیست؟ 🎙پاسخ استاد شیخ رضا حیدری: پاسخ جامع را پس از روشن شدن نقاط مبهم و یافتن پاسخ برای پرسشهایی که بیان میکنم می یابید: ۱- برخی مفاهیم بمثابه مبادی تصوریه بحث علمی، باید روشن شوند: مثلا الف) آیا ماهیت "تکفیر کلامی" و "تکفیر فقهی" و "تکفیر عملی" چیست؟ یعنی به حمل اولی چه نسبتی دارند و رابطه منطقی آنها به حمل شایع از جهت نسب اربع و غیر آن چیست؟ آیا ما در آموزه های دینی سه نوع کفر و تکفیر داریم؟ آیا کفر گاهی درمقابل اسلام بکار رفته و گاهی در مقابل ایمان؟ آیا شرک خفی و جلی در مقابل ایمان است یا اسلام؟ ب) آیا نامگذاری این مفاهیم به این اسامی و عناوین، سابقه داشته است یا جعل اصطلاح شده است. ج) تفاوت "کفرواقعی" با "کفرباطنی" در چیست؟ آیا تفنن در تعبیر است یا تفاوت جدی است؟ و آیا میتوان گفت؛ کفر واقعی، قسیم کفرظاهری است و هر دو از اقسام کفرفقهی اند و از سوی دیگر کفرباطنی بعنوان کفرعقیدتی و اخروی در مقابل کفر فقهی (به هر دوقسم آن) بعنوان کفر مراوده ای ودنیوی است؟ ۲-برخی موارد بمثابه مبادی تصدیقیه بحث علمی باید روشن شوند مثلا: الف) آیا به شکل موجبه کلیه میتوان گفت؛ همه علمای شیعه قائل به کفر باطنی اهل سنت هستند؟چنانکه سید کمال ادعا کرده است؟ یا به صورت سالبه کلیه میتوان گفت؛ هیچیک از علمای شیعه قائل به کفرباطنی اهل سنت نیست؟چنانکه تکذیب کنندگان و تفسیق کنندگان او ادعا میکنند؟ یا بصورت موجبه جزئیه و سالبه جزئیه باید ادعا کنیم!؟... ب)آنچه از فرمایش وفتوای یکی از مراجع حفظه الله نقل کرده اند که غیر اثنی عشری، هم در ظاهر و هم درواقع مسلم هستند آیا ناظر به تقابل اسلام ظاهری و واقعی است؟به گونه ای که این هر دو از تقسیمات فقهی هستند. یا اینکه مرادشان از "واقعی" همان است که آقای سید کمال از آن به "باطنی" تعبیر میکند؟ اگر دومی باشد فتوای این مرجع بزرگوار ردیه ای است بر سید کمال. اما اگر اولی باشد چنانکه ظاهرا چنین مینماید با ظاهر آنچه سید کمال گفته که بحث تقابل اسلام فقهی و کلامی است بیگانه خواهد بود و ردیه محسوب نمیشود. ۳- سوالاتی هم در غایت و هدف از این بحثهای علمی و نیز روش آن وجود دارد مثلا: الف) آیا هدف تقریب بین المذاهب است یا ایجاد شقاق و اختلاف؟ آیا عامل تقریب را باید در درون جستجو کرد یا از بیرون آورد؟ راهبرد کلان باید تقریبی باشد که براساس داشتن دشمن مشترک غربی صهیونیستی و داعشی تکفیری شکل میگیرد یا تقریبی که بر اساس تکیه بر مشترکات محقق میشود؟ آیا اینکه اختلافات نظری را به بخاطر مصلحت به رخ نکشیم کافی است یا اینکه باید برای رسیدن به امت واحده بصورت اساسی در جهت کاستن از اختلافات نظری تلاش کرد؟ آیا وجوه مشترک امت اسلامی کدام است و آنها را چگونه میتوان برجسته ساخت؟ ب) اگر فردی تلاش خود را در راستای تقریب حقیقی و اساسی نه تصنعی و صوری میداند آیا باید این کار را با دادن مقاله و نظریه پردازی در مجامع علمی و تخصصی جلو ببرد یا در رسانه عمومی؟ اگر رسانه عمومی و تلویزیون و ماهواره که مخاطب عام دارند را هم لازم میداند آیا ادبیات بحث باید چگونه باشد تا نقض غرض نشود و موجب گمراهی عوام نشود؟ آیا نباید شیطنت های رسانه ای دشمنان را در نظر بگیرد؟ آیا نباید "راعنا" نگوید و "انظرنا" بگوید؟ ج)مرز نظریه پردازی و ابداع با تضلیل و بدعتگذاری چیست؟ چگونه میتوان مبدع بود ولی مبتدع نبود؟ چطور باید تشخیص داد کسی مبدع است یا مبتدع؟ د)وظیفه سایر علما در برابر کسی که بدون رعایت بایسته ها در راستای بند ب عمل میکند چیست؟ آیا باید در خفا تذکر دهند یا علنی؟ آیا باید در قالب نقد و نظر و کرسیهای نظریه پردازی با آن مقابله کنند یا در قالب مقابله با کتب ضاله و اهل تضلیل یا هر دو؟ ه) آیا اگر کسی را مضل تشخیص دادند باید برای معرفی او به مردم چگونه عمل کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود و نقض غرض نشود؟ آیا باید جمعی وارد شد یا فردی؟ آیا باید بازخورد درون مذهبی آن را دید یا برون مذهبی یا هردو؟ و) آیا با وجود استقرار حکومت اسلامی و اقتدار فقیه مبسوط الید، صدور "حکم تفسیق و طرد" توسط یک فقیه دیگر، نافذ است؟ آیا اتهام مزدور بودن فرد، بدون استناد به مدرک یا رای محاکم معتبر، موجب ایجاد حق دادخواهی برای آن فرد و نیز موجب هرج و مرج و تضعیف نظام اسلامی نیست؟ آیا میتوان به بهانه تقوا و دقت در امور فوق، دست روی دست گذاشت و کاری نکرد؟ هم سوال از علم خیزد هم جواب /همچنان که خار و گل از خاک و آب هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا پاسخ این پرسشها را پیدا کنید بعد تشریف بیاورید تا با هم مباحثه کنیم .ان شاالله که موفق باشید. 📌بخشی از سخنان استاد شیخ رضا حیدری در جمع طلاب/ اهواز یکم آبان ماه ۹۹ @Heydari_org