eitaa logo
رضا حیدری
597 دنبال‌کننده
162 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رضا حیدری
💠مردم اهواز همپای مردم قم در قیام پانزدهم خرداد۴۲ 🎙همزمان با قیام مردم قم در پانزدهم خرداد ۴۲، منزل آیت الله العظمی بهبهانی در اهواز به کانون تجمع علما، بازاریها و شخصیت های موثر تبدیل شد. ایشان با حضور علمای شهر، مصوب کردند که بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطیل شود. همچنین دستوردادند که جمعیت زیادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژیم و در حمایت از امام شرکت کنند که البته ساواک مانع برگزاری آن شد... 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام پانزدهم خرداد. اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
🔹عصر در جلسه گروه اول علمی مان¹ میزبان استاد شیخ ماجد کاظمی² بودیم. پیشنهاد اعضا این بود که از خاطرات و انگیزه های تالیف بگویند. ایشان از خاطرات دوران کودکی و طلبگی در کاظمین شروع کردند و درباره جایگاه علمی آن منطقه در گذشته و افول آن در پی جنایات ضد دین بعثیها گفتند. از همراهی با نمایندگان امام خمینی (ره) در نجف و نیز شهید صدر و مبارزات انقلابی بر ضد صدام تا مهاجرت به ایران بعد از پیروزی انقلاب و فعالیتهای تبلیغی و انقلابی در اهواز و شروع تدریس در دارالعلم و مدرسه امام خمینی اهواز در دهه شصت هم گفتند. درباره تلاشهایشان در پاسخ به شبهات و جلوگیری از نشر مطالب غیر اسلامی و نادرست هم گفتند و از نکات جالب در خاطرات این بود که عمده شبهات عقیدتی و فکری که در دوران اقدامات ضد دینی بعثیها در عراق مطرح میشد عینا در دهه هفتاد در ایران مطرح شدند! اعضا درباره برنامه استقرار ایشان در قم و ترک اهواز پرسیدند و ایشان رسیدگی به امور اولاد³ و احفاد که همگی در قم زندگی میکنند و انتظارات آنها و نیز کم شدن میدان فعالیتهای تدریسی در اهواز و دعوتهایی از مراکز قم را دلیل هجرت عنوان کردند. درباره اهداف و انگیزه های خود در تالیف برخی کتب⁴ و ردیه ها هم مورد سوال قرار گرفتند و نکات جدید و مفیدی بیان کردند و ویژگیهای دائره المعارف و موسوعه فقهی درر⁵ را تشریح کردند. به ایشان پیشنهاد دادم که خاطرات شفاهی آن دوران، جمع آوری، مکتوب و منتشر شود تا نفعش عام باشد. خاطراتی از مجلس درس و مذاکرات علمی و روحیات تحقیقی و اخلاقی استاد بیان کردم و برای اعضای گروه توضیح دادم که بزرگداشت بزرگداشت فقه و معارف الهیه است. مقرر شد یکی از فضلای گروه، مقدمات برگزاری نشست علمی معرفی و نقد موسوعه درر را فرهم کند. در پایان از میزی که نمایشگاه آثار ایشان بود دیدن شد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱_جلسه نود و هشتم گروه اول از گروه های علمی پژوهشی. این جلسات از سال ۹۷ آغاز شد و در سال جاری در قالب چهار گروه به فعالیت خود ادامه می دهد. فضلا به صورت داوطلبانه عضو شده و به فعالیت علمی پژوهشی میپردازند. ۲_استاد گرامی آیت الله شیخ ماجد کاظمی، متولد سال ۱۳۳۷ش در کاظمین عراق، از مجتهدان و اساتید حوزه علمیه اهواز میباشد. ۳_تعداد فرزندان استاد ۹ نفر و تعداد نوه ها به تناسب ماشاءالله. ۴_ آثار مکتوب قریب ۳۰ عنوان میباشد که برخی عناوین در ۱۵ جلد و برخی در ۴ جلد و کمتر منتشر شده اند و گاهی به چاپ سوم رسیده اند. ۵_《 》شرحی بر کتاب فقهی اللمعة الدمشقیة در پانزده جلد است. کتاب مشتمل بر تمام ابواب فقه شیعه و به روش استدلالی است. مصنف آن را به عنوان متن درسی و با تکیه بر فقه متقدمین و بر مبنای حجیت خبر موثوق به، پی ریزی کرده است. http://eitaa.com/Heydari_org
📚نمایشگاه برخی آثار آیت الله شیخ ماجد کاظمی 🔸 در حاشیه نود و هشتمین جلسه گروه اول علمی پژوهشی استاد شیخ رضا حیدری. اهواز - خرداد ۱۴۰۱
🔹کتب نحوی و روش های متفاوت تدوین 📚 در طول تاریخ علم نحو و سیر تطور و تکامل آن، روشها و اسلوبهای متفاوتی برای تدوین کتب نحو بکار گرفته شده است از جمله؛ روش به نظم در آوردن مطالب و روش شرح و توضیح و نیز تلخیص و تحریر. و گاه یک نویسنده نحوی، خود روشهای مختلفی را در آثار خویش بکار گرفته است. گاهی به شرح آثار پیشینیان پرداخته است اعم از شرح مزجی و تعلیقه ای بصورت( قوله قوله) و مضمونی و گاهی به نگارش کتابی مستقل اقدام کرده اند. از جمله این نحویین ابن هشام انصاری است که در این علم بسیار متبحر بود تا آنجا که در دوره خودش او را ماهر از سیبویه می دانستند. از او آثار زیادی در علم نحو به جای مانده است مانند شرحی که بر الفیه ابن مالک نوشته است با عنوان « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» این شرح از نظر روش و محتوا کم نظیر است. روش او در این کتاب نه شرح مزجی است و نه تعلیقه ای(بصورت قوله قوله) است بلکه مطالب موجود در ابیات ابن مالک را بیان کرده و شرح داده و در مواردی به نقد و تحلیل و بیان موارد خلاف پرداخته است. از این روی گاهی تفصیلات و تقسیمات ابن مالک یا ترتیب مطالب او را تغییر داده است. کتاب « قطر الندی و بل الصدی» و شرح آن نیز از اوست. همچنین او کتاب مشهور « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن را نگاشته است. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اصلِ عدالت، اصلی سایه گستر بر تمام قوا اعم از مقننه، مجریه و قضائیه است. 🎙برخی تفاسیر آیه ۲۵ سوره حدید را به قوه مقننه و مجریه و قضائیه تفسیر کرده اند و گفته اند؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ» مربوط به قوه مقننه است و البته نمی دانم چطور این برداشت را کرده اند!؟ و نیز گفته اند « وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» مربوط به قوه قضائیه است و حواسشان هم نیست که فاعل اقامه قسط، ناس است. و گفته اند: « وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ...» قوه مجریه است. من بر خلاف این مفسران که نهایتاً اقامه قسط و عدالت گستریِ مذکور در آیه را مربوط به قوه قضائیه می دانند این قسط و عدالت را منحصر در قوه قضائیه نمی بینم. و قسط چیزی است که باید توسط «ناس» گسترش پیدا کند و ناس اعم است از: مردم عادی، عالمان، مجریان، قانونگذاران، قاضیان. و عدالت باید در تمام شئون اعم از برنامه ریزی، تقنین، اجرا، آئین نامه، تعلیم و تربیت و... دیده شود. گسترش عدالت، فلسفه وجودی و هدف حکومت دینی است. عدالت، اصلی است سایه گستر بر تمام قوا اعم از مقننه، مجریه و قضائیه... . 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔹کم کاری فقه در تبیین عدالت 🎙ما در فقه، را به مثابه یک قاعده فقهی تعریف نکرده ایم. کت و شلوار یک قاعده بر قامت او نپوشانده ایم. در کسوت یک قاعده، یک اصل عام و شامل، که در همه ابواب فقه جاری و ساری باشد به آن نپرداخته ایم. در حالی که به نظر می رسد فقیه باید از عدالت به سان یک قاعده و اصل بهره ببرد به گونه ای که در همه ابواب فقه جاری و ساری باشد. فقها عدالت را در بخش فردی دیده اند اما در بخش اجتماعی ندیده اند. عدالت به عنوان صفت امام جماعت در کتاب الصلاة دیده شده و به عنوان وصف بینه و شهود در کتاب القضاء. اما در بخش اجتماعی بحث از عدالت در فقه کم رمق است تا چه رسد به بخش حکومتی. و شاید این به دلیل انزوای فقه از عرصه های اجتماعی و حاکم نبودن فقها بوده باشد. لذا کتبی که در موضوع القواعد الفقهیه تالیف شده اند حتی مجموعه هفت جلدی مرحوم بجنوردی از این قاعده خالی است بله از عدل و انصاف سخن گفته اند اما آن غیر از آن قاعده عدالت است که مقصود ماست. ما باید عدالت را ماهیت شناسی کنیم. تبیینِ چیستیِ عدالت، مهم است. مفهوم عدالت درهم تنیده با مفهوم حق است و موطن و خاستگاه حق، استعداد و ظرفیت است حق طبیعی، حق اعتباری هر کدام بحثی دارد. در کتب فقهی آنجا که از عدالت بحثی به میان می آید معمولا آن را تعریف نمی کنند و با بیان مصداق معرفی می شود. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔉عرفه مدت: ۱۶دقیقه ♦️سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در مرداد ۱۳۹۹ برای نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز محورها: ۱-فضیلت شب و ۲-اعمال شب و روز عرفه ۳-ویژگی های امام حسین ع ۴- معرفی دعای عرفه زین العابدین ع ۵- بیان کلیاتی از معارف دعا http://eitaa.com/Heydari_org
🔸غدیر و شکوفایی استعدادها 🎙خداوند در روز هجدهم ذی الحجه به رسولش خطاب کرد: « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ..» واژه « ربّک » هر جا در قرآن آمده است در کنار آن بحث پرورش استعدادها و شکوفایی توانایی ها و رشد و بالندگی و تعالی و کمال وجود دارد. و مگر نه این است که امام، تربیت معنوی و پرورش استعدادهای خفته را عهده دار است!؟ کاری که رسول هم عهده دار آن است! به تعبیر یکی از بزرگان؛ «بشر حق دارد که دستش در دست خدا باشد گاهی بواسطه رسول و گاهی بواسطه وصی او که امام است». اساساً نگذاشتن دست بشر در  دست ولیّ خدا، ظلم به بشر است و خدای عادل و حکیم ظلم نمی کند و برای بشر امام را قرار می دهد تا اتصال بشر به آسمان برقرار بماند... لذا می توان گفت انحراف از و انحراف و عدول از امامت امام علی علیه السلام بیش از آنکه ظلم به علی بوده باشد ظلم به امت بوده است که از علی محروم ماند. 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در شب عید غدیر. اهواز ۱۳۹۵/۰۶/۲۹ http://eitaa.com/Heydari_org
🔰حُسنِ عدل و قُبحِ ظلم باید در فقه امتداد پیدا کند 🎙ما شیعیان معتقد به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هستیم و عقل را در درک حُسن و قُبح افعال، مستقل میدانیم یعنی معتقدیم افعال، قطع نظر از حکم شارع، دارای حُسن و قُبح ذاتی اند و عقل فی الجمله می تواند مستقل از بیان شارع، این حُسن و قُبح را تشخیص دهد البته از اهل سنت، معتزله هم با ما مشترک هستند بخلاف اشاعره که منکِر حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هستند مطلقاً یعنی آن را مطلقاً مرهون بیان شارع می دانند. و جالب است که وقتی هم میخواهیم مثال بزنیم برای عقلی بودن و ذاتی بودنِ حُسن و قُبحِ افعال؛ به « حُسنِ عدل » و « قُبحِ ظلم » اشاره میکنیم چون این دو را بدیهی ترین می دانیم. به نصوص هم که می رسیم میگوییم آیات و روایاتی که به عدل و احسان و تقوی و سایر امور اینچنینی دستور داده اند؛ « إنّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسان » «إعدِلوا هو أقرب للتّقوی» ارشاد اند به حکم عقل. و چیزی بیشتر از این نیستند. حالا سؤال این است که؛ آیا این عقلی که میفهمد و مستقلاً درک میکند حُسن و قُبح را، در فقه چه نقشی ایفا میکند؟ به بیان دیگر؛ آیا در استنباط های فقهی چه فرقی بین ما که قائل به حُسن و قُبح ذاتیِ عقلی هستیم با آن کسانی که قائل نیستند وجود دارد؟ آیا از این ناحیه تفاوت جدی بین فقه امامیه و اشعری به وجود می آید؟ یا تفاوت در همان بحث نظری باقی می ماند و امتداد در فقه پیدا نمی کند؟ ظاهرا پاسخ دومی است! تا آنجا که دیده ایم در اکثر کتب فقهی (جز مواردی)، امتدادی برای این بحث مشهود نیست و لذا هفت جلد کتاب قواعد الفقهیه مینویسیم اما اسمی از قاعده فقهی در آن نیست. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
📣 به مناسبت ۲۴ ذی الحجه سالروز مباهله، مطلبی از دفتر یادداشت های روزانه و خاطرات استاد حیدری که دو سال پیش در چنین ایامی منتشر شده و مورد استقبال واقع شده بود را بازنشر می دهیم:⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
حدیث کساء به زبان لری بختیاری 🔹امروز در ایام مباهله و نزول آیه تطهیر و سوره هل اتی، در محفلی صمیمی، خوشنود شدم از شنیدن اشعاری در فضلیت پنج تن آل عبا: غیر پیغمبر و حیدر، زینس ا او کرگلسون روز تنگم چه کنم نید دیه هیجاری بارالها به حق حرمت او پنج نفرت تو مونه نیده گر از شوخی ا از بدکاری ✍رضا حیدری شنبه ۲۵ ذی الحجه ۱۴۴۱ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پی نوشت: این ابیات، دو بیت از بخش پایانی منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری(متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است. بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبادر هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است: جز پیامبر و حیدر و همسرش و پسران آنها، روز تنگنا و رستاخیز دیگر فریاد رسی ندارم خدایا به حرمت آن پنج تن آل عبا، نادیده انگار بدی های مرا. http://eitaa.com/Heydari_org
🏴 عزاداری بر حسین ع نه به قدمت اسلام، که به قدمت انسان است. 🔸اینکه گفته شود امام حسین ع از دوران شروع شده است و گاهی ذیل عنوان تحلیل شود، درست نیست... 🔸فصل عزاداری و ماه که فرا میرسد دشمنان اهل بیت این شایعات و شبهات را منتشر میکنند تا شاید چند جوان را متقاعد کنند که این عزاداریها یک چیز مستحدث و جدید است و اصالت و قدمت ندارد تا جوانان را از خیمه امام حسین ع دور کنند... 🔍ادامه سخنان استاد رضا حیدری را در خوزنا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-113115-.html
🔻حماسه سرایی یا مرثیه سرایی!؟ 🎙...شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر! و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال می طلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم، باکین، دموع، احزان، مصائب، بلاء، ابتلاء، اشک، ماتمكده، ناله، همّ و غمّ ...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای حماسی هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه، آزادگی، عدالت، سیاست، حکومت، خون و شمشیر، اصلاح، شهید، سرو، پرچمدار، ثورة، حرکة و... بر تارک کتابها می درخشد. شیعیان برخاستند و با یزیدیان ستیزه کردند به جای آنکه بنشینند و بر حسین بگریند. حماسه دار شدند نه عزادار. مرثیه سرایی را به ارتقاء دادند، کار سخت را بر آسان ترجیح دادند به هر حال خون دادن سخت تر است از اشک ریختن. در صد و چند سال اخیر نمونه های آن را در ملتهای امام حسینی می‌توان دید. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و عاشورایی پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲. http://eitaa.com/Heydari_org
◾️عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت، می توان فاتح بود و با خون هم ترسیم تابلوی ظفر ممکن است. 📚 "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" صفحه ۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 مگر امنیت از ضرر در نهی از منکر، شرط نیست!؟ 🎙شنیده اید که ع فرمود؛ میخواهم کنم و فرمود؛ آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود...این سوال برای جوانان پیش می آید که آیا این موضوع اینقدر ارزش دارد که حسین، جان در گرو آن نهد!؟ آیا این عاقلانه است !؟ این پرسش و تعجب ناشی از اینست که ما تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر نداریم چون آن را آنقدر تنزل داده ایم که به یک دستور دادن یا بازداشتن ساده، آنهم در امور روزمره و پیش پا افتاده محدود می کنیم و گاهی ملاک ما سلایق شخصی ماست... یا از چیزی نهی می کنیم که اساسا منکر نیست لذا سطح این فریضه و عنصر حیاتی در جامعه ما تنزل یافته...البته شاید بعضی امر و نهی های ساده هم در جای خودش لازم باشد اما مراد این است که نباید تمام هم و غم ما و افق دید ما محدود به موضوعات ساده و سلیقه ای شود... در این امور جزئی و ساده، حق با آن جوان است و عاقلانه نیست که ما هزینه گزاف مالی یا آبرویی یا جانی بپردازیم اما گاهی منکر بوجود آمده در حال خشکاندن ریشه دین خداست، کسی با منکرش اعتقادات مردم را سست کرده یا بدعتی نهاده در اینجا جا دارد که امام بفرماید: "انالله و انا الیه راجعون اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید"... جامعه به خوابی مرگبار فرورفته بود و سیدالشهدا دارد می بیند بزرگترین منکرات در حال انجام است و بزرگترین معروفات در حال ترک ولی کسی دم بر نمی آورد. بلکه بدتر؛ معروف ها منکر تلقی شوند و منکرها را بعنوان معروف می شناسند... این یک نهی از منکر عادی و جزئی نیست بلکه مهم و عمومی است که بقای دین و احیای دین وابسته به آن است و این مصلحتی بزرگ است که حتما باید بدست آید ... پس در اینجا عقل، امنیت از ضرر را شرط نمی داند البته ناگفته پیداست همچو کسی که بقاء و حیات خود را فدای بقاء و حیات دین خدا می کند نمرده است بلکه یافته است. 📚 بخشی از کتابچه "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" متن سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در سال ۱۳۸۶ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸آیت الله مروج نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر بود تا نزد اهوازی ها 🎙 ...در سال ۷۴ یا ۷۵ قبل از دیدار رهبری با مردم خوزستان، یکی از طلبه‌ها که کتاب «منتهی الدرایه» ایشان را می‌خواند، سر درس به استاد اشکالی می‌کند و از شرح کفایه آیت‌الله مروج نقل می‌کند. او وقتی نقل می‌کند می‌گوید: مرحومِ شارح در «منتهی الدرایة» چنین نوشته است ... . استاد در پاسخ طلبه گفت: مرحوم شارح زنده هستند! کافی است از مدرسه خارج شوید، خیابان‌های باغ شیخ را طی کنید، درِفلان را بزنید، مرحوم شارح در به رویتان می‌گشاید! این تلخ است!!! از یک طرف نشان‌دهنده رفعتِ قلمِ ایشان بوده است که قلمشان آن چنان قوی بود که شخص، ایشان را به دوره شیخ انصاری یا آخوند خراسانی نزدیک می‌دیده است، از طرفی هم ناراحت‌کننده است که ما اَعلام و بزرگان خود را در دوره حیاتشان هم نمی‌شناسیم. از طرفی نشان‌دهنده دوری این بزرگان از شهرت هم است که برای ما طلبه‌های جوان و تازه‌کار درس است. 🔻توضیحات مفید درباره کتاب و آیت الله مروج جزائری را در مصاحبه استاد رضا حیدری با ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3924529 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰جواب به ادعاهایی درباره معنی تاسوعا و عاشورا 🔻 در فضای مجازی، متنی منتشر شده که مدعی است؛ «تاسوعا و عاشورا معنای عددی ندارند، بلکه معنای: کلمه التاسوعاء روز بالا بردن ظرفیت و ایجاد فراخی در سینه‌هاست و العاشوراء نیز یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا می‌رود. این دو کلمه از ابداعات امام سجاد(ع) است و این دو معنی خیلی عاشقانه است». 📝حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی پاسخ‌هایی را ارائه داد. پاسخها را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889 📌کانال استاد رضا حیدری: http://eitaa.com/Heydari_org
⁉️پرسش و پاسخ: 📨🔍 با تشکر از انتشار یادداشت علمی آقای حیدری در ایکنا. یک خاطره ای را نقل میکنم و سوالی دارم. برای تبلیغ به مسجدی در تهران اعزام شدم. در جلسه ای متوجه شدم که جوانهای آنجا معنای تاسوعا را روزِ بالارفت ظرفیت ها و فراخی سینه ها می دانند و معنای عاشورا را روزِ اوج گرفتن معاشرت با امام. و با استناد به تأییدیه و توصیه یکی از اساتید، اصرار بر فراگیرنمودن این معنا داشتند. و من پاسخی ندادم چون دیده بودم که برخی سخنران‌ها همین معنا را در سخنرانی‌ها تشریح می کنند لذا بدون اینکه بررسی کنم با سکوت خودم صحه گذاشتم. با توجه به این موارد وظیفه من چیست!؟ 📝پاسخ استاد رضا حیدری: وقتی یک چیزی اشتباه باشد اگر صد نفر هم آن را تکرار و تأیید و توصیه کنند می شود صد و یک اشتباه! تلاش کنید که به آن جوانها دسترسی پیدا کنید و یادداشت را برای آنها ارسال بفرمایید و خودشما هم توضیحات لازم را ارائه فرمایید تا مبادا نگاه سطحی و سلیقه ای به بحث عظیم کربلا و عاشورا در آنها نهادینه شود. اگر هم خود شما هنوز سوالاتی درباره متن دارید در خدمت تان هستم. ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
🔴 متنی پر تکرار اما بی اعتبار گاهی در برخی نوشته جات به صورت ذوقی و تخیلی بدون استناد به منابع معتبر، بحث هایی در حوزه مباحث دینی مطرح می شود که مخاطبان بدون اطلاع از نادرست بودن و غیر علمی بودن، آن را به عنوان بخشی از عقاید خود می پذیرند. اخیراً متنی در فضای مجازی، معنای عاشورا را روزِ اوج گرفتن معاشرت با امام حسین ع و روز تاسوعا را روزِ بالارفتن ظرفیت ها و فراخی سینه ها معرفی کرده است. با کمال تعجب، این متنِ غیرمستند و بی اعتبار در کتاب های چاپ شده نیز دیده شده است. و گاهی به محتوای سخنرانی رسمی هم تبدیل شده است. و یا توسط برخی سخنران ها و مربیان فرهنگی جوانان مورد تایید قرار گرفته است و برخی خبرگزاری های رسمی همچنان به مناسبت ماه محرم اقدام به باز نشر آن می کنند و به این ترتیب این متن بی اعتبار، پرتکرار شده است : • مثالِ کتاب:《سفری از عاشورا تا اربعین》 نوشته عبدالله مستحسن، منتشر شده توسط نشر مشهور در سال ۹۴؛ https://www.gisoom.com/book/11124723 • مثالِ تأييد توسط برخی مربیان فرهنگی جوانان: https://lobolmizan.ir/quest/28939 • مثالِ محتوای سخنرانی ها: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/10/2338646/ • مثالِ خبرگزاری ها و سایت ها: خبرگزاری بین المللی قرآن، ایکنا در تاریخ ۹۸/۰۶/۱۳ https://iqna.ir/fa/news/3839973 خبرگزاری صدا و سیما در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۲ https://www.iribnews.ir/fa/news/2801403 خبرگزاری ایکنای مازندران در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۴ https://mazandaran.iqna.ir/fa/news/3918907 سایت خبری تحلیلی مشرق در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۳ https://www.mashreghnews.ir/news/1110100 خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۹۹/۰۶/۱۰ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/10/2338646/ پایگاه خبری جماران در ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1562561 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی به بررسی و ارائه پاسخ‌ پرداخته است. پاسخها را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889 🌐کانال استاد رضا حیدری: http://eitaa.com/Heydari_org
🔸منابع استفاده شده در تأليف شرح روان مغنی 📚عمده نکته ها و مطالب از « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» و « قطر النّدی و بلّ الصّدی» و شرح آن و نیز « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن، که همگی از آثار ابن هشام می باشند، بوده است و در شرح شواهد و مثالها از کتاب《 شرح شواهد المغنی 》اثر جلال الدین سیوطی و 《شرح ابیات مغنی اللبیب》 اثر عبدالقادر عمر البغدادی و 《جامع الشواهد》 نوشته محمدباقر الشریف بهره برده شد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران. http://eitaa.com/Heydari_org
۱۷ 🔹عنوان کتابی دو جلدی به زبان عربی است که به قلم آیت الله العظمی سید علی موسوی نوشته شده و تأليف جلد اول آن در ۱۳۷۱ ق به پایان رسیده است. کتاب دربردارنده موضوعات گوناگون به ویژه بحثهای فقهی و اصولی به روش استدلالی است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
۱۷ 🔴 الفوائد العَلیة تألیف این کتاب به زبان عربی، در دو جلد انجام شده است. ‌جزء اول كتاب در ۱۳ ذى حجه سال ۱۳۷۱ به دست مؤلف آن به پايان رسيد و اولین بار در زمان حیات مؤلف در سال ۱۳۷۳ق یا ۱۳۷۴ق در تهران چاپ و منتشر شد و جلد دوم آن در سال ۱۳۸۰ق در تهران منتشر شد. بار دیگر در سال ۱۴۰۵ ق در قم به صورت تک جلدی چاپ و منتشر شد. و اخیرا توسط نشر زین در قم در دوجلد و مجموعا ۶۲۴ صفحه منتشر شد. مؤلف در مقدمه چند سطری خود، انگیزه تألیف را پاسخ دادن به درخواست برخی مؤمنین از اهل علم و فضل، بیان کرده است. کتاب را مشتمل بر ۷۲ بحث مستقل با عنوان《فائدة》قرار داده است که برخی از آنها پاسخ به پرسشهایی است که از ایشان شده و برخی نقد بر آراء محققان است و برخی تبیین و تشیید مبانی خاص خود مؤلف. لذا می توان آن را نوعی مجموعه مقالات در علوم مختلف اسلامی دانست که همه آن عربی است به جز فائدة ۳۷ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ که به اقتضای مخاطب و پرسشگر، فارسی پاسخ داده شده است. عمده فوائد مندرج در کتاب، موضوعات و مباحثِ فقهی از ابواب مختلف مانند؛ عقد فضولی، عقد قراض و مضاربه، حقیقت وقف، میراث، شک در نماز، نکاح، نماز جمعه و...است و برخی قواعد مانند؛ قاعده مقتضی مانع و تفاوت آن با استصحاب، قاعده ید، قاعده عدل و انصاف هر کدام ذیل یک مبحث مستقل، بررسی شده اند. چنانکه برخی مباحث علم اصول فقه بحث شده اند مانند؛ قطع طریقی و موضوعی، مفاهیم انشائیه در عقود و ایقاعات، علم اجمالی، معانی اسمی و حرفی. از مباحث علم منطق نیز می توان به بحث؛ اجزاء قضیه، دفع اشکال بر استدلال به شکل اول قیاس مثال زد. بحث از لزوم معرفت امام، دفع شبهات جبر و تفویض نیز از مباحث کلامی کتاب است و در مواردی به بحث های تفسیری پرداخته است مانند؛ فایده ۲۴ و ۲۵. روش مؤلف، بررسی عالمانه و محققانه موضوعات و پاسخ دادن استدلالی به پرسش‌ها است. از مقدمات عقلی و نقلی برای اثبات مدعا بهره می برد و با نقدهای صریح و شجاعانه مخاطب را تحت تأثير قرار می دهد و گاهی آنچه را در برخی کتب در شمار بدیهیات شمرده شده نقد و رد کرده است. این کتاب اخیراً در سال ۱۴۰۱ش= ۱۴۴۳ق با تحقیق و تصحیح حجت الاسلام والمسلمین از اساتید حوزه علمیه اهواز توسط نشر زِین در چاپی نفیس در قالب دوجلدی به جامعه علمی عرضه شده است. قرارگرفتن حدود ۹۰۰ پاورقی با هدف ذکر ارجاعات برای آیات و روایات و نیز ذکر منبع برای اقوالی که ذکر شده است و افزودن مصادر و فهرست در انتهای کتاب و نیز تصحیح اغلاط چاپی نتیجه تلاشهای مصحح بوده است و مطالعه و استفاده را برای مراجعه کنندگان تسهیل نموده است. ‌ تقریظ آیت‌الله سیدعلی شفیعی بر این چاپ از گفتگویی بین ایشان و رهبرمعظم انقلاب حکایت می کند که نشان دهنده مراجعه معظم له به این کتاب و توجه به عدم ذکر ارجاعات در چاپهای پیشین است که همین امر انگیزه آغاز و انجام تصحیح و تحقیق کتاب شد. این اثر ماندگار که گاهی القواعدالکلیة خوانده می شود به خامه قلم آیت الله العظمی میرسید علی موسوی از فقها و اصولی های شیعه متوفای ۱۳۹۵ق =۱۳۵۴ش است که متولد بهبهان و دانش آموخته بهبهان ونجف بوده است و پنج دهه در نجف، کربلا، بهبهان، رامهرمز و اصفهان به تدریس پرداخته است. از برکات عمر نود و چندساله این مرجع تقلید خوزستانی، تالیف کتب و رساله های علمی متعدد فقهی، اصولی، کلامی، ادبی که " مصباح الهدایه فی اثبات الولایه" مشهور ترین آن است و نیز پرورش شاگردان و مجتهدان و خدمات اجتماعی گسترده بدون استفاده از منابع مالی دولتی را می توان برشمرد. 🔹 مطالعه بلکه مباحثه و تدریس آن را به فضلا و محققين توصیه میکنم و پس از آن هامش نويسی و شرح و احیانا نقد و بررسی. ✍رضاحیدری ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
💠نشر خرافات در ماه صفر ⁉️پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟ 🎙پاسخ استاد رضا حیدری را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3995954 📌کانال حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰پاسخ استاد حیدری به پرسشی درباره روایت امام عسکری ع که زیارت را یکی از علامتهای پنجگانه مؤمن معرفی می کند. پرسش و پاسخ را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/283