eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): «مطلب دیگری که کراراً عرض کرده ام، مسئلۀ تدریس و فقه است که هر چه می توانید‏‎ ‎‏آن را تقویت کنید. اسلام با فقه و احکام فقه باقی مانده است، باید عده ای کارها را انجام‏‎ ‎‏داده و عده ای هم مشغول بحث و درس بشوند. خداوند همۀ شما را حفظ و سلامت‏‎ ‎‏فرماید.‏» 📚 صحیفه امام: ج ۱۹ ص ۳۰۴ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتخبی از مجموعۀ اسناد حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله» 🔘 قطعۀ بیستم: منشور حکومت علوی؛ «قاطعیت و سازش‌ناپذیری» 🗒 سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم ۱۳۷۰/۱/۲۶ ۲۵۰ساله @sahba_nashr1
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_چهارم #ادوار_امامت #دوره_سوم (دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای
(دوره‌ی مبارزه‌ی تشکیلاتی با قدرتها و گسترش اسلام حقیقی) 💠 بعد از آنکه واقعه‌ی عاشورا پیش آمد، حکومت اموی ابتدا خیلی سرمست بود، خوشحال بودند که قال کنده شد؛ همه‌جا تبلیغ کردند و گفتند که دشمنان حکومت، دشمنان قدرت یزید، سرکوب شدند و از بین رفتند؛ تصوّر خودشان هم این بود. از این زمان بود که دوره چهارم امامت، آغاز گردید. 🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) این باره می فرمایند: ... ولی ناگهان دیدند که نه، اشتباه کرده‌اند. اوّلاً در بازماندگان دودمان نبوّت کسی مثل زینب هست که کوفه را در یک جا و دربار فاسد و پلید و وحشی یزید را در یک جای دیگر منقلب میکند. در بازماندگان کشتگان کربلا علیّ‌بن الحسین ‌(علیه‌السّلام) هست که در شام، در مرکز قدرت یزید و زیر گوش تخت حکومت یزید و بر روی همان منبری که یزید میرود و ادّعای جانشینی پیغمبر میکند و سر مردم را کلاه میگذارد، و بین مردم شامی که چهل سال است زیر یوغ این خاندان دارند زندگی میکنند و هیچ نمیفهمند، از اسلام هیچ نمیدانند، در میان این جمعیّت و در میان این حصار پولادین جهل که معاویه و قبل از او برادرش یزیدبن ابی‌سفیان به‌وجود آوردند و دنبالش را هم یزیدبن معاویه گرفته، و در میان تیغها و تیرها و نیزه‌ها و کلاه‌خودها و جوشنها و دلهای دژخیم سنگ‌تر از سنگ، امام سجّاد، یک آدم تنها، یک جوان داغدار، ظاهراً یک شکست‌خورده، بر منبر میرود و حقایق را میگوید و اولویّت خودش را برای همین مقام تثبیت میکند و اسلام را به یاد مردم می‌آورد و فضلیت‌ها را در ذهن مردم بیدار میکند. یزید اینها را دید، فهمید که اشتباه کرده است؛ ماجرای نبوّت ختم نشد، دنباله‌ی علی (علیه السلام) هنوز در دنیا هست؛ اینجا یزید این را احساس کرد، فهمید. 📚 همرزمان حسین علیه السلام، گفتار پنجم، صفحه ۱۳۷. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
| سیره امام حسن عسکری (ع)؛ الگوی جوانان 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی امام حسن عسکری‌(علیه‌السلام) فرمودند: «این روزها متعلق به امام عسکری (سلام‌اللّه‌علیه) است، که میتواند الگوی همه‌ی مؤمنان، بخصوص جوانان باشد. این امامی که موافقان و مخالفان، همه، اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها.» ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ 📌باتوجه به اهمیتی که شناخت سیره و زمانه امام حسن عسکری (علیه‌السلام) دارد و در این باره کمتر سخن به میان آمده است، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت ظرفیت پنهان سیره و زمانه امام حسن عسکری(علیه‌السلام) در الگودهی به جوانان را بررسی کرده است. 🔗 مطالعه متن کامل یادداشت: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43916 💻 @khamenei_maaref
🔰 همرزمان حسین علیه‌السلام | امام حسن عسکری و برادران امام... 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای: «امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حزب طرف‌دار خود را نزدیک خودش میداند و میفرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوم‌وخویش درجه‌ی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیه‌السلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش.» 🔻بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات هیات انصارالحسین علیه‌السلام تهران در سال ۱۳۵۱؛ کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام 🔻پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام، پوستر «امام حسن عسکری و برادران امام...» را منتشر می‌کند. 💻 @Khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_پنجم #ادوار_امامت #دوره_چهارم (دوره‌ی مبارزه‌ی تشکیلاتی با ق
💠دو اقدام ائمه (علیهم السلام) در دوره چهارم امامت: ۱. احیای مبانی فکری اسلام ۲. تشکیل و اداره یک حزب مذهبی_سیاسی مخفی براى آن روزى که امام صادق ‌(علیه‏ السّلام) بنا است شمشیر را به دست بگیرد و بیاید بیرون و در مقابل دستگاه قدرت، حرکت کند، یک عدّه سرباز مسلّحِ مجهّزِ فداکار دورش داشته باشد. (همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار ششم، صفحه ۱۵۰) @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 84) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 20) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش اول) به قرآن پناه ب
(خون دلی که لعل شد 85) (قلعه سرخ 21) (بخش دوم) خوزستانی ها در جریان جنگ تحمیلی، پیوند مکتبی خود را با دین و نظام اسلامی به اثبات رساندند. آنها قهرمانانه مقاومت کردند، کاروان در کاروان شهید دادند، و رنج و مصیبت آوارگی از شهرهای بمب باران شده را صبورانه و بخاطر رضای خداوند به جان خریدند. به همین جهت، آن گروه قومی گرای لائیک وابسته به بعثی ها، از همان آغاز انقلاب اسلامی به سرعت از توده های مردم خوزستان جدا و منزوی شدند و دیگر وجود قابل توجهی نداشتند. چند روز پس از بازداشتم، برای خروج از سلول و آمدن در راهرو، نسبت به من سخت گیری نکردند؛ لذا با این افراد آشنا شدم و آنها با من بسیار مانوس شدند، من هم با آنها انس گرفتم. همه ی آنها چون ایرانی بودند، فارسی میدانستند؛ اما من بخاطر علاقه ویژه ای که به زبان عربی دارم، با آنها به این زبان صحبت میکردم. در میان آنها مردی علاقه مند به ادبیات بود، با شعر آشنایی داشت و اشعار بسیاری حفظ بود؛ که من ابیات بسیاری از اشعاری را که از او شنیدم، بخاطر سپردم. این مرد«سید باقر نزاری» نام داشت. همچنین برادران عرب در زندان، گونه ای شعر عامیانه را _که «ابوذیه» مینامیدند_ میخواندند. در میانشان جوانی روشن فکر و باسواد، با لقب «آل ناصر الکعبی» بود که که قبلا درباره او سخن گفتم. سید باقر نزاری، همچنین مرد متعبدی بود. به خاطر دارم او هر روز زیارت عاشورا را باصدای بلند میخواند، بر اهل بیت صلوات میفرستاد و دشمنانشان را لعن میکرد؛ بعد همچنان در حال قرائت اذکار خود، در راهرو قدم میزد و راه می رفت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 دست های نا پاک... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_ششم #دو_اقدام_ائمه_در_دوره_چهارم_امامت 💠دو اقدام ائمه (علیه
💠 مبارزه همه جانبه در دوره چهارم امامت 🖋 بر طبقِ بررسى بسیار دقیقى که ما در زندگى این هشت امام کردیم _یعنى از امام سجّاد، بعد تا امام باقر و امام صادق تا برسد به امام هادى و امام عسکرى (علیهم‌السّلام)_ دیدیم که این هشت امام در تمام طول مدّت عمر خود، با دستگاه‌هاى خلافت معاصرِ خود مشغول مبارزه بوده‌اند؛ نه فقط مبارزه‏ فکرى و منطقى، بلکه مبارزه‏ سیاسى و مبارزه‏ تبلیغاتى و حتّى در پاره‏ اى از موارد، مبارزه نظامى. (همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار ششم، صفحه ۱۷۳) @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 85) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 21) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش دوم) خوزستانی ها در
(خون دلی که لعل شد 86) (قلعه سرخ 22) (بخش سوم) در سلول مجاور من، یکی از اینها به نام«شیخ حنش» بود. کلمه ی «شیخ» جایگاه او را در میان قبیله اش مشخص میکرد. همسایه سمت دیگر من هم جوانی از این گروه بود که بین بیست تا سی سال داشت؛ نامش شیخ عیسی، و خوش قیافه و موقر بود. فهمیدم که او تنها پسر مادرش است و در قبیله اش برای خود جایگاهی دارد. یکی دیگر از آنها، «شیخ دهراب الکعبی» بود؛ او هم شیخ قبیله اش بود و مورد احترام دیگر افراد. به خاطر دارم که برادران خوزستانی در ساعات گردش در هوای آزاد، گاهی به شوخی، با هم زدو خورد میکردند و وقتی یکی از آنها به دهراب پناه میبرد، دیگر کسی به او نزدیک نمیشد. یکی دیگر از آنها نیز«عبد الزهرا بهشتی» بود که در سلول روبروی سلول من جای داشت. من از این زندان، خاطراتی با برادران خوزستانی دارم که برخی را ذکر میکنم: من با «آل ناصر کعبی» جلساتی خصوصی داشتم. دیدم این مرد از بقیه متمایز است و همه او را احترام میکنند. وقتی از برابر اعضای تشکیلات میگذشت، به احترام او برمیخاستند. در شوخی ها و بگو بخند ها وبازی ها و سرگرمی های دوستانش شرکت نمیکرد، بلکه با آرامش و وقار_و نه با تکبر و برخورد تحقیر آمیز_ از آنها کنار میکشید و جدا میماند. جلسات من با او، با مکالمه ی زبان عربی، انگلیسی و ترکی آغاز شد.در این بین_ همچنانکه گفتم_ درسهایی در زمینه ی قواعد زبان عربی هم بود. بعد بحث ما به مشکلات اسلام در عصر حاضر، و سلطه ی طاقوت ها کشیده شد. سپس دامنه ی آن بحثها گسترده تر شد و موضوع ارتباطات تشکیلاتی را با او مطرح کردم. او از این مطلب استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت. البته رابطه ما تا حد طرح این موضوع پیشرفت نکرده بود، و ورود به این امر از طرف او و من برخلاف احتیاط بود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
121 (10.06.72) A.mp3
4.39M
💠 عنایات امام رضا علیه السلام و آثار و برکات زیارت عاشورا ✅ من اینها رو بگم، اخلاص شما و مراتب دوستی شما نسبت به ائمه فوق العاده میشه عزیز من!!! ✅ اعتقاد قلبی ندارین که حاجاتتون رو نمیدن ✅ زیارت عاشورا و قطع وبا ✅ زیارت عاشورا و نجات دختری که در زمان حکومت پهلوی خبیث دستگیر شده بود. ✅ زیارت عاشورا و روضه حضرت علی اصغر و شفای بیمار سرطانی، به عنایت امام رضا (علیهما السلام) ✅ شفای همسر آیت الله حق شناس به عنایت امام رضا علیه السلام 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 86) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 22) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش سوم) در سلول مجاور
(خون دلی که لعل شد 87) (قلعه سرخ 23) (بخش چهارم) پس از آزادی از زندان، در روزنامه ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم، که تاثیر بسیار غم انگیزی بر من گذاشت. آل ناصر الکعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود. از جمله ی حرفهای او که در خاطرم مانده، این عبارت است که خطاب به من میگفت: سیدنا! زن باید کاملا زن باشد؛ یعنی از هر جهت دارای ویژگی های زنانه باشد. این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می آمد، در من تاثیر گذاشت. همسایه ام «شیخ حنش» نیز میان قبیله اش محترم بود. او با وقار و توسط القامه و شصت ساله بود. از جمله حرفهایش این را به یاد دارم که میگفت: من سه زن دارم! اخیرا یک زن چهارم هم گرفته ام!! که هنوز با او هم خانه نشده ام. تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم، او را طلاق دهم تا معلقه نماند. البته او پیش از عید فطر آزاد شد. ضمنا یک روز از او معنای «حنش» را پرسیدم، ولی پاسخی نداد. سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم. با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: چون «حنش» معنای خوبی ندارد. بیشتر تعجب کردم و علت نام گذاری را پرسیدم. گفت: مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نامها نام گذاری کنند، زنده میماند و از حوادث روزگار جان سالم به در میبرد! این اعتقاد عجیبی است، اما عجیب تر اینکه برادران حنش همگی مرده اند و تنها او زنده مانده است! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۸ #مقاصد_شریعت ۱۶ #اقسام_مقاصد_شریعت ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که
۹۹ ۱۷ ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از: 💠 تقسیم دوم: مقاصد شریعت را می توان از حیث قوت ذاتی آن و تاثیر آن در جامعه و فرد، به اقسامی تقسیم نمود که اهم آن عبارت است از: ✅ ۱. ضروریات: اموری که قوام مصالح دنیوی و اخروی بدون آن ها امکان ندارد و نبود آن ها منجر به اختلال نظام در دنیا و خسران در آخرت خواهد شد. این امور عبارت است از: حفظ دین حفظ نفس حفظ نسل حفظ مال حفظ عقل. ✅ ۲. حاجیات: اموری که به آن ها برای رفع سختی و مشقت نوعیه، نیاز هست و نوع مکلفان بدون آن ها در عسر و حرج قرار می گیرند؛ اگر چه نبود آن ها موجب اختلال نظام اخروی و خسران اخروی نمی باشد. به عنوان مثال می توان از توسعه خیابان های باریک نام برد. ✅ ۳. تحسینیات: اموری که از مکارم اخلاق و محسنات محسوب می شوند و فقدان آن ها نه منجر به اختلال نظام و نه موجب عسر و حرج نخواهد شد. به عنوان نمونه می توان از حسن بودن لباس متعارف پوشیدن مرد ها نام برد؛ زیرا اگر چه لباس واجب بر مرد، مقدار مشخص و محدودی است، ولی خوب است که مرد ها نیز به حد و اندازه ای که متعارف است، لباس بپوشند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فیلم محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را چند بار دیده ام. یکی از برترین سکانس های این فیلم، مربوط به شبی ست که ابوسفيان، جناب ابوطالب را به گفتگو دعوت می کند. دوران حصر و تحریم اقتصادی بنی هاشم در شعب ابی طالب است. پس از سه سال شرایط مسلمانان بسیار سخت شده. ابوسفیان ابتدا با تطمیع و سپس تهدید به جنگ سعی می کند ابوطالب را وادار به تسلیم و دست برداشتن از تبلیغ دین کند و اینکه دینشان را در دلشان نگه دارند. ابوطالب نگران و مغموم از تهدیدات ابوسفیان و اینکه عاقبت این تحریم چه می شود، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله می آید تا نگرانی خود را با ایشان در میان بگذارد. ایشان در حال قرائت آیات سوره فیل هستند. آیاتی که یادآور می شود چگونه خداوند در عین نومیدی و خطر، لشکریان غیبی اش را برای یاری مؤمنان می فرستد. «آیا ندیدی که پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟ آیا مکرشان را باطل نساخت؟...» سنت الهی همین است و دست یاری خداوند قدرتمند تر از دشمنان و نااهلان است. مؤمنان پاک نهاد این را خوب می دانند و هرگز در سختی و فشار و نزدیکی خطر، به یاری پروردگار را از دست نمی‌دهند. 🌹میلاد نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، پیامبر رحمت و اسوه امت، و میلاد فرزند گرامیشان رئیس مذهب تشیع بر شما گرامی باد.🌹 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13990813_40515_128k.mp3
16.88M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع). ۹۹/۸/۱۳ 💻 @Khamenei_ir
🔴 چرا برخی از انتخاب خوشحالند اگر پیروز شود؟ ✅ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۹ #مقاصد_شریعت ۱۷ #اقسام_مقاصد_شریعت ۲ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که
۱۰۰ ۱۸ ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند که برخی از اهم آن تقسیمات، عبارت است از: 💠 تقسیم سوم: مقاصد شریعت را می توان از حیث ملاحظه و عدم ملاحظه حظّ و بهره مکلف در آن، به دو قسم تقسیم نمود که عبارت است از: ✅ ۱. مقاصد اصلیه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت نشده است، بلکه از ضروریاتی است که در هر قوم و ملتی معتبر است و همیشه موجب مصلحت عمومی است و هیچ اختصاصی به حالت یا زمان خاصی ندارد. این قسم، نیز به دو قسم ذیل تقسیم می شود: الف: ضروریه عینیه؛ مانند حفظ دین، حفظ عقل و... . ب: ضروریه کفائیه؛ مانند قضاوت، فتوا دادن و ... . ✅ ۲. مقاصد تابعه: اموری که حظّ و بهره مکلف در آن رعایت شده است؛ مانند تمام اموری که با رعایت آن ها، مقتضیات فطری، شهوانی و نیاز های درونی انسان، برطرف می شود. حکمت این امور آن است که خالق حکیم انسان، می دانسته است که برای استمرار امور دنیوی و اخروی انسان، لازم است نیازهایی در درون او قرار داده شود تا خود او با سعی و تلاش، برای اشباع آن نیاز ها تلاش کند. به عنوان نمونه، نیاز جنسی را در درون او قرار داده است و ازدواج را نیز حلال نموده است تا نسل انسان، استمرار یابد و منقرض نشود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 86) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 22) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش سوم) در سلول مجاور
(خون دلی که لعل شد 87) (قلعه سرخ 23) (بخش چهارم) پس از آزادی از زندان، در روزنامه ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم، که تاثیر بسیار غم انگیزی بر من گذاشت. آل ناصر الکعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود. از جمله ی حرفهای او که در خاطرم مانده، این عبارت است که خطاب به من میگفت: سیدنا! زن باید کاملا زن باشد؛ یعنی از هر جهت دارای ویژگی های زنانه باشد. این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می آمد، در من تاثیر گذاشت. همسایه ام «شیخ حنش» نیز میان قبیله اش محترم بود. او با وقار و توسط القامه و شصت ساله بود. از جمله حرفهایش این را به یاد دارم که میگفت: من سه زن دارم! اخیرا یک زن چهارم هم گرفته ام!! که هنوز با او هم خانه نشده ام. تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم، او را طلاق دهم تا معلقه نماند. البته او پیش از عید فطر آزاد شد. ضمنا یک روز از او معنای «حنش» را پرسیدم، ولی پاسخی نداد. سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم. با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: چون «حنش» معنای خوبی ندارد. بیشتر تعجب کردم و علت نام گذاری را پرسیدم. گفت: مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نامها نام گذاری کنند، زنده میماند و از حوادث روزگار جان سالم به در میبرد! این اعتقاد عجیبی است، اما عجیب تر اینکه برادران حنش همگی مرده اند و تنها او زنده مانده است! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#ولایت #همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_ششم #دوره_چهارم 💠 مبارزه همه جانبه در دوره چهارم امامت 🖋 ب
💠 وجود اطّلاعات زیاد، در کنار مطالب گمراه‌کننده درباره‌ی امام صادق ‌(علیه‌السّلام) 🖋 درباره‏ امام صادق، حضرت جعفربن‏ محمّد (صلوات‌الله‌وسلامه علیه) مطالب بسى فراوان است و به همان اندازه که روایاتِ گویا و کلماتِ روشنگر و سیره‏ دوران زندگى آن حضرت در لابه‏لاى کتب و اسناد تاریخى ما فراوان است، مطالب گمراه‌کننده و حقایق قلب‌شده و تحریفها و مسخها و گفته‏هاى جعلى و روشها و سیره‌هاى دروغین نیز درباره‏ این بزرگوار وجود دارد. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق ۱.mp3
41.88M
۱ 💠 ضرورت پرداختن به اصول فقه معاصر 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#همرزمان_حسین_علیه‌السلام #گفتار_هفتم #دوره_چهارم_امامت 💠 وجود اطّلاعات زیاد، در کنار مطالب گمراه‌ک
💠 امام صادق ‌(علیه‌السّلام) ادامه‌دهنده راه پدران 🖋 در این دوران، امام صادق (علیه‌السّلام) مبارزاتش خیلى حاد، خیلى صریح و خیلى قاطع بود. آن بزرگوار علناً می ‏ایستاد در مقابل توده ‏هاى انبوه جمعیّت در خانه خدا، در منیٰ، در عرفات و شعار میداد؛ شعار بامحتوا، شعارى که فکر و مکتب در آن گنجانده شده است. میگفت حاکم منم؛ حاکمِ به‌حق پیش از من، پدر من بود؛ پیش از او، پدر او بود؛ و سلسله را میرساند تا امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)، جدّ اعلاى ائمّه اهل‏بیت ‌(علیهم‌السّلام)؛ و این مهم‌ترین و حسّاس‏ ترین مطلبى بود که آن روز خلفاى اموى از آن میترسیدند و رویش حساب میکردند. @Maaref_Enghelab_Eslami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد 87) #فصل_هشتم(قلعه سرخ 23) #زندانیان_عرب_نزد_ساواک(بخش چهارم) پس از آزادی
(خون دلی که لعل شد 88) (قلعه سرخ 24) شبها، شبهای ماه رمضان بود. برادران خوزستانی پس از افطار در راهروی زندان جمع میشدند، پتو می انداختند، چای درست میکردند و قلیان میکشیدند. من از داخل سلول به آنها نگاه میکردم. بعدا که به من هم اجازه بیرون آمدن در راهرو را دادند، در برنامه ی آنها شرکت میکردم. قرار شد هر شب برای آنها صحبت کنم؛ بعد هم سید کاظم _یکی از آنان که صدای خوبی داشت_ به مداحی و مرثیه خوانی بپردازد و طبق معمول، به ذکر مصیبت امام حسین(علیه السلام) برسد. صحبتهای من به صورت غیر صریح، متضمن محکوم سازی رژیم حاکم بود. درباره زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) و عدالت آن حضرت، و نیز ویژگی های حاکم اسلامی، سخن میگفتم. آنها از این سخنان، خشنود و خوشحال میشدند. تعجبی هم نداشت؛ زیرا این سخنان، متناسب با آرمانهای آنها و امیدها و رنجهایشان بود. هرشب یکی از افراد جلسه، مسئولیت پرداخت هزینه ی آن را داشت؛ البته به جز من، که کاملا بی پول بودم. بیشتر خرج هم بابت خرید چای و شکر بود. ارمنی به نام «آوانسیان» هم در زندان با ما بود. بعدا مطلع شدیم که او از رهبران «حزب توده» است. او در بین زندانیان، از رفاه خاصی برخوردار بود. امکاناتی در اختیار داشت که در اختیار دیگران نبود. این زندانی ارمنی یک بار به یکی از جلسات رمضانی ما نزدیک شد و به صحبت های من گوش داد و بسیار خوشحال شد. چند شب بعد نزد ما آمد و گفت: به من اجازه میدهید که مسئولیت خرج جلسه بعدی را بر عهده داشته باشم؟ گفتیم: باکمال میل. جالب اینجا بود که او نظر ما را درباره نجاست و طهارت میدانست و متوجه بود که اگر به چیزی دست تر بزند، از نظر ما آن چیز نجس میشود. (البته این نظر رایج و غالب علما درمورد اهل کتاب است. در اینجا بعنوان جمله معترضه یادآور میشوم که من به طهارت اهل کتاب معتقدم.) بر این اساس، او برای ما چای و شکر آورد، ولی آنها را نزد خودمان گذاشت تا برادران مسلمان زندانی خودشان، آن را آماده کنند. ما در سلول به دید و بازدید هم میرفتیم. برادران عرب خیلی پیش من می آمدند، من هم نزد آنها میرفتم. اتفاقا یک شب به دیدن آوانسیان رفتم و او از چیزهایی که دستش به آنها نخورده بود، به من تعارف کرد. من خیلی به نظافت سلول اهمیت میدادم، اما دیگران مراعات نمیکردند؛ عادت داشتند خاکستر سیگار و ته سیگار را روی زمین بریزند. من از پاکت سیگار، جاسیگاری درست کرده بودم و هروقت میدیدم یکی از آنها سیگار میکشد، جاسیگاری را زیر دستش میگذاشتم؛ ولی او با تعجب مرا نگاه میکرد و دستش را به طرف دیگر میبرد تا خاکستر سیگار در جاسیگاری نریزد! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲.mp3
35.99M
۲ 💠 سیره عقلائیه علاوه بر این که از مبادی تصدیقیه علم اصول فقه است، از مسائل این علم نیز می باشد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۱۰۰ #مقاصد_شریعت ۱۸ #اقسام_مقاصد_شریعت ۳ 🖋 مقاصد شریعت را از جهات مختلفی تقسیم کرده اند ک
۱۰۱ ۱۹ ۱ 🖋 مقاصد شریعت را از راه های مختلفی می توان کشف نمود که برخی از اهم آن طرق، عبارت است از: 💠 طریق اول: لسان دلیل: گاهی کلامی که از شارع حکیم صادر می شود، مشتمل بر سیاق یا قرینه یا ادواتی (مانند لام غایت، لعل و ...) است که از آن ها، هدف و مقصد شریعت، استظهار می‌شود. هم چنین گاهی مضمون دلیل، دلالت بر بیان هدف و مقصد شارع است. به هر حال، اکر دلیل، صریح یا ظاهر در بیان هدف و مقصد شارع باشد، به آن منصوص الهدف گویند. 💠 نتیجه آن است که مقاصد شریعت را به دو قسم می توان تقسیم نمود: ✅ ۱. مقاصد منصوصه. ✅ ۲. مقاصد غیر منصوصه. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945