eitaa logo
پژوهش های اصولی
284 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
705 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۸ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۸ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد
۶۹ ۹ 🖋 مناسبت حکم و موضوع با تنقیح مناط و قیاس اولویت، در دو امر متفاوت است: 1. در مناسبت حکم و موضوع، هیچ دلیلی بر سرایت حکم وجود ندارد، مگر ملائمت و سازگاری میان حکم و موضوع، بدون آن که هیچ گونه توجهی به علت حکم شود، برخلاف تنقیح مناط و قیاس اولویت؛ زیرا در آن ها، علت حکم را ملاحظه می کنند و کاری با ملائمت و سازگاری ندارند. 2. در تنقیح مناط و قیاس اولویت، موضوع در فرع، هیچ تغییری نمی کند، بر خلاف مناسبت حکم و موضوع؛ زیرا در آن، گاهی آن چه که در بدو امر، موضوع به نظر می رسد، تغییر می کند و ثابت می شود که در حقیقت، موضوع اعم یا اخص است، البته اگر جامعی وجود داشته باشد. اما اگر جامعی موجود نباشد، ثابت می شود که موضوع، منحصر در آن چه در لسان دلیل ذکر شده است، نمی باشد. 💠 تفاوت مناسبت حکم و موضوع با الغاء خصوصیت: در الغاء خصوصیت، سبب سرایت حکم، نفی دخالت خصوصیات خاصه در اصل و عدم مانعیت این خصوصیات، در فرع است، بدون آن که به ملائمت و تناسب بین حکم و موضوع هر گونه توجهی گردد؛ در حالی که در مناسبت حکم و موضوع، هیچ سببی برای سرایت حکم، غیر از ملائمت و مناسبت مذکور وجود ندارد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
800.4K
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
کتاب زیبای «سه دقيقه در قيامت».mp3
35.94M
💠 صوت کامل کتاب زیبای ✅ چند داستان و حکایت زیبا درباره و در این کتاب قرار دارد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 تنبیه سید بحرالعلوم ✅ آیت الله بهجت رضوان الله علیه: زمانى سيد بحرالعلوم رضوان الله علیه درس را تعطيل نمود، آقا سيد جواد جبل عاملى ـ صاحب مفتاح الكرامه ـ رضوان الله علیه از ايشان كه استادش بود مى پرسد: چرا درس را تعطيل كرده ايد؟ ✅ مى فرمايد: آخر شب از مدرسه اى مى گذشتم ديدم طلاب خوابيده اند و براى نماز شب و تهجّد بيدار نيستند. آرى، سيد بحرالعلوم رضوان الله علیه از شدّت ناراحتى به اصطلاح قهر كرده و براى تنبيه، درس را تعطيل كرده بود كه چرا مستحب به اين مهمى را به جا نمى آورند. [طلاب به نماز شب پرداختند و علامه دوباره درس را شروع کردند] 📚 در محضر آیت الله بهجت؛ ج 1 ؛ نکته 331 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.46M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 تیتر ۱ : کتابی که دشمن خدا را عصبانی کرد! ❗️تیتر ۲: دشمنان‌مان بهتر از خودمان با اندیشه‌ها و آثار رهبرمان آشنایند!! ⭕ تیتر ۳ : همه‌چیز درباره‌ی مسئله‌ی ♨️ روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ناگهان انتشار یک خبرِ کتابی مثل بمب در جهان صدا کرد؛ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، در مجمع عمومی سازمان ملل کتابی را به سران کشورهای جهان نشان داد و با عصبانیتِ برآمده از ترس، اعلام کرد که این کتاب توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و حاویِ «جرئیات نقشه‌ی راه جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل» است! و تلاش کرد از این طریق در برابر افکار عمومی دنیا مظلوم‌نمایی کند. کتاب "فلسطین" همان کتاب مورد اشاره‌ی نتانیاهو است که ترجمه‌ی انگلیسی‌اش سال‌ها قبل در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر شد و همان زمان هم توسط نشریات مطرح اروپایی و آمریکایی مورد توجه و موضوع تحلیل قرار گرفت و اکنون ترجمه‌ی عربی و فرانسوی آن هم در کتابفروشی‌های مهم دنیا عرضه می‌شود. @qom_khamenei_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
felestin fa kamel.pdf
2.15M
💠فایل پی دی اف کتاب «فلسطین» ✅ کتابی که در سازمان ملل، توسط نتانیاهو مورد اعتراض قرار گرفت... 📚 تیتر ۱ : کتابی که دشمن خدا را عصبانی کرد! ❗️تیتر ۲: دشمنان‌مان بهتر از خودمان با اندیشه‌ها و آثار رهبرمان آشنایند!! ⭕ تیتر ۳ : همه‌چیز درباره‌ی مسئله‌ی ♨️ روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ناگهان انتشار یک خبرِ کتابی مثل بمب در جهان صدا کرد؛ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، در مجمع عمومی سازمان ملل کتابی را به سران کشورهای جهان نشان داد و با عصبانیتِ برآمده از ترس، اعلام کرد که این کتاب توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و حاویِ «جرئیات نقشه‌ی راه جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل» است! و تلاش کرد از این طریق در برابر افکار عمومی دنیا مظلوم‌نمایی کند. کتاب "فلسطین" همان کتاب مورد اشاره‌ی نتانیاهو است که ترجمه‌ی انگلیسی‌اش سال‌ها قبل در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر شد و همان زمان هم توسط نشریات مطرح اروپایی و آمریکایی مورد توجه و موضوع تحلیل قرار گرفت و اکنون ترجمه‌ی عربی و فرانسوی آن هم در کتابفروشی‌های مهم دنیا عرضه می‌شود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
2.06M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
13990302_39447_16k.mp3
3.62M
💠 فایل صوتی سخنرانی مقام معظم رهبری در روز قدس. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.67M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Rah o Mah(11).mp3
6.04M
🎧 | صوت کامل قسمت یازدهم مجموعه (توسل و رابطه آن با توحید (۱)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
39.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «توسل و رابطه آن با توحید (۲)» 🔸️ قسمت دوازدهم از مجموعه‌ی تصویری 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 📽 مشاهده فایل با کیفیت بالا، در کانال آپارات: https://aparat.com/v/AYRtT 🌙 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۹ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۹ #مفاهیم_همسو 🖋 مناسبت حکم و موضوع با تنقیح مناط و قیاس اولویت، د
۷۰ ۱۰ 🖋 بدون شک، در صورتی که مناسبت حکم و موضوع، موجب حصول قطع یا اطمینان شود، حجیت خواهد داشت، و فرقی ندارد که دلیل دال بر حکم، لفظی باشد یا لبی. هم چنین اگر مناسبت حکم و موضوع، منجر به ایجاد ظهور عرفی گردد، ادله دال بر حجیت ظواهر، شامل حال آن خواهد شد، زیرا ظهورات عرفی مطلقا حجت است، اعم از آن که مستند به وضع باشد یا مستند به قرائن مقالیه یا حالیه یا لبیه یا ... و یکی از این قرائن، مناسبت حکم و موضوع است. بنابراین، هر گاه فهم عرفی در موردی، ظهور کلام در معنایی را برداشت کند، واجب الاتباع است، زیرا صغرای حجیت ظواهر، محقق شده است. بیان فوق، برای اثبات حجیت مناسبت حکم و موضوع، کافی است؛ در نتیجه نیازی نیست که مانند برخی، به روایاتی که گویا در آن ها، امام علیه السلام، حکمی را با تمسک به مناسبت حکم و موضوع، تبیین فرموده اند، تمسک نماییم؛ زیرا در دلالت برخی از این روایات، جای تامل و بررسی وجود دارد و با بیان فوق، حتی اگر تمام این روایات، از حیث سند و دلالت مخدوش باشند، هیچ مشکلی به وجود نمی آید، زیرا حجیت ظواهر، از مسلمات است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۰ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۱۰ #حجیت 🖋 بدون شک، در صورتی که مناسبت حکم و موضوع، موجب حصول قطع
۷۱ ۱ ۱ 🖋 یکی از منبع واره های فقهی، «مذاق شریعت» است که گاهی با تعابیر دیگری هم چون «مذاق شارع»، «مذاق شرع»، «مذاق اصحاب»، «مذاق فقه»، «ذوق فقهی»، «روح قانون»، «مذاق العقلا»، «دیدن الشارع»، «شم الفقاهه»، «روح الشریعه»، «معرفه لسان الائمه»، «رموز کلامهم» و «لحن کلامهم» از آن یاد می شود. البته مراد از تمام این اصطلاحات، یک چیز است که متاسفانه معمولا در کتب فقهی و اصولی، تعریفی از آن ارائه نمی شود، ولی فراوانی استعمال قابل توجهی دارد که با اندکی جستجو در کتب فقهی متاخرین، به خصوص کتاب شریف «جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام»، می توان به این فراوانی پی برد. «مذاق» از ریشه «ذال» و «واو» و «قاف» می باشد و «مذاق» و «ذواق» و «ذوق»، مصدر «ذاق یذوق» هستند و به معنای «طعم» به کار می روند، بنابراین، وقتی می گویند: «ذقت الشئ ذوقا»، یعنی طعم آن شئ را چشیدم و «مذاقه طیب»، یعنی طعم آن خوب است. البته استعمال غالبی این واژه در جایی است که قلیل باشد و در موارد تناول کثیر، معمولا از واژه «اکل» استعمال می شود، ولی استعمال آن در موارد کثیر نیز صحیح است و در قرآن کریم، به وفور در مورد «عذاب» استعمال شده است، تا دلالت بر هر دو قسم عذاب (قلیل و کثیر) نماید. در استعمال این واژه، «احساس خصوصیات شئ» نیز لحاظ گردیده است و مراد، احساس عملی و اعم از «ذائقه» و «لامسه» و «حواس باطنی» است و فرقی ندارد که این خصوصیات، مطلوب باشد یا مکروه، نعمت باشد یا نقمت. بنابراین، معنای «ذوق» اعم است از استعمال رایج آن که عبارت است از «احساس ذائقه به وسیله لسان». با توجه به بیانات فوق، معلوم می شود که معنای اصطلاحی «مذاق شریعت» نیز مناسبت ویژه ای با معنای لغوی آن دارد زیرا شامل «حواس و آگاهی های باطنی» هم می گردد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
36.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «توسل و رابطه آن با توحید (۳)» 🔸️ قسمت سیزدهم از مجموعه‌ی تصویری 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 📽 مشاهده فایل با کیفیت بالا، در کانال آپارات: https://aparat.com/v/KpUEN 🌙 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۱ #مذاق_شارع ۱ #تعریف ۱ 🖋 یکی از منبع واره های فقهی، «مذاق شریعت» است که گاهی با تعابیر
۷۲ ۲ ۲ 🖋 «مذاق شریعت» در ادبیات فقها عبارت است از این که: «هر گاه فقیه، با مساله ای مواجه باشد که در آن مساله، هیچ دلیلی از ادله اربعه (اعم از عام و خاص)، وجود نداشته باشد، ولی در اثر ممارست فراوان و مستمر با نصوص دینی و پرسش و پاسخ هایی که در نصوص وجود دارد، مشرب و مسلک و سلیقه شارع را فهمیده باشد و در نتیجه بتواند حدس قطعی بزند که اگر دسترسی به حضرات معصومین (علیهم السلام) ممکن بود، ایشان چه پاسخی می دادند و به صورت قطعی حکم شارع مقدس را تشخیص دهد، در این صورت می تواند بر اساس قطع خویش، افتا نماید». طبق این تعریف، «مذاق شریعت»، سه رکن دارد: 1. فقیه، به حکم شارع مقدس، علم پیدا کرده باشد. بنابراین، حدس ظنی او حجیت ندارد، زیرا اصل در ظنون، عدم حجیت است. 2. این علم او، از راه ممارست مستمر و فراوان با نصوص دینی به دست آمده باشد نه از راه های دیگر. 3. در آن مساله، هیچ دلیل عام یا خاصی وجود نداشته باشد و گرنه، باید به همان دلیل استناد کرد نه «مذاق شریعت». برخی به این تعریف اشکال کرده اند که در مقام تعریف هر اصطلاحی و از جمله اصطلاح «مذاق شریعت»، به چیستی و مولفه های مفهومی آن باید پرداخته شود، در حالی که در این تعریف، به موارد کاربرد آن پرداخته شده است و این نوع تعریف کردن، غیر فنی و اشتباه است؛ زیرا به جای تعریف آن، به بیان ظرف تحقق و تبیین متعلق آن اکتفا شده است. به عنوان نمونه، محقق قمی (رضوان الله تعالی علیه) در تعریف استصحاب می نویسد: «هو كون حكم أو وصف يقينيّ الحصول في الآن السّابق مشكوك البقاء في الآن اللّاحق». شیخ اعظم انصاری (رضوان الله تعالی علیه)، پس از نقل برخی از اقوال در تعریف استصحاب، تعریف محقق قمی را ذکر می کند و سپس در مقام بررسی این تعریف، آن را «ازیف التعاریف» می خواند و در مقام بیان وجه ازیفیت آن، می فرماید: «روشن است که این که حکم یا وصفی، یقینی الحصول در آن سابق و مشکوک البقا در آن لاحق باشد، محقق کننده مورد و محل استصحاب است، ولی خود استصحاب نیست». بنابراین تعریف استصحاب به ظرف و متعلق و مورد، غیر از بیان چیستی آن است، در حالی که در تعریف، باید اجزای تشکیل دهنده مفهوم و مولفه های آن ذکر گردد و به همین دلیل است که جناب شیخ، در ادامه و جمع بندی بحث، تعریفی را ذکر می کند که تعریف به چیستی است. در این تعریف نیز همین اشکال وجود دارد؛ بنابراین باید تعریفی ارائه داد که مقوم ها و ماهیت مذاق را تبیین کند. پاسخ این اشکال آن است که تعریف به محل و مورد بر دو قسم است: 1. مواردی از کاربرد در تعریف ذکر شود که این موارد، انسان را به عناصر دخیل در مفهوم منتقل نکند. 2. مواردی از کاربرد در تعریف ذکر شود که در مفهوم آن واژه، اخذ شده باشند و در نتیجه به عناصر دخیل در آن، رهنمون باشند. تعریف مذکور از «مذاق شریعت» نیز از قسم دوم است، و اگر به کاربرد های آن تعریف شده است، بدین معنا نیست که میان مولفه های مفهومی و کاربردهای آن، خلط شده است، بلکه مراد آن است که در مفهوم آن، سه قید کلیدی اخذ شده است که عبارت است از کاربرد در آن سه مورد؛ و این نوع تعریف، در روش شناسی تعریف مفاهیم، امری رایج است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Rah o Mah(14).mp3
8.26M
🎧 | صوت کامل قسمت چهاردهم مجموعه (توسل و ارتباط آن با توحید (۴)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۲ #مذاق_شارع ۲ #تعریف ۲ 🖋 «مذاق شریعت» در ادبیات فقها عبارت است از این که: «هر گاه فقیه،
۷۳ ۳ 🖋 در راستای روشن تر شدن بحث، مواردی را از کتب برخی فقها ذکر می نماییم: ـ مر حوم سید یزدی (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب مساقات، ذیل مساله 26 می فرماید: «اگر بعد از اجرای عقد، ترک عمل کند، مالک مخیر است بین فسخ عقد و رجوع به حاکم شرعی جهت اجبار عامل و اگر رجوع به حاکم ممکن نباشد یا عسر و حرج داشته باشد، عدول از مومنین این امر را به عهده می گیرند». مرحوم حکیم (رضوان الله تعالی علیه) با این نظر مخالفت نموده و می فرماید: «قدر متیقن از ولایت عدول از مومنین، مواردی است که از «مذاق شارع» علم داشته باشیم که تصدی از هر شخصی رجحان دارد؛ در حالی که این علم در این مقام، وجود ندارد؛ به خصوص با توجه به این که در این مساله، ضرر را می توان با اعمال خیار، جبران نمود». سید جواد عاملی در مفتاح الکرامه در کتاب لقطه، ذیل عنوان «فیما لو ازدحم الملتقطان» می نویسد: «در این مساله روایتی وجود ندارد ولی «عقل» و «اعتبار» و «مذاق شریعت» اقتضا می کند که هر کدام از دو ملتقط که نسبت به نسب طفل و حریت او احفظ است و شدید تر او را صیانت می نماید و انس بیشتری به طفل دارد، اولویت با اوست». صاحب مفتاح الکرامه در این مساله، درکنار استناد به عقل، به مذاق شریعت نیز استناد نموده است، ولی همان طوری که در تعریف مذاق گذشت، یکی از مولفه های مفهومی مذاق شریعت، آن است که به آن، به صورت مستقل استناد شود و هیچ دلیل دیگری در مساله وجود نداشته باشد. البته طی تحقیق و تتبعی که نویسنده در کتب فقهی در موارد استعمال مذاق به انجام رسانده است، در بسیاری از موارد استناد فقها به مذاق، این اشکال وجود دارد؛ در حالی که بدیهی است که با وجود یکی از ادله اربعه در یک مساله، استناد به مذاق، علاوه بر غیر فنی بودن، لغو و بیهوده نیز می باشد. ـ محقق خویی در بحث اشتراط عقل و ایمان و عدالت در تصدی مرجعیت، می نویسد: «مستفاد از «مذاق شرع» آن است که شارع مقدس، حتی رضایت به این که کسی که این خصوصیات را ندارد، متصدی امامت جماعت گردد نیز ندارد، چه برسد به مرجعیت، که اعظم مناصب بعد از ولایت است». صاحب جواهر نیز برای مذاق شریعت، علاوه بر کارکرد سندی، کارکرد تقییدی و نیز کارکرد تفسیری قائل است، زیرا علاوه بر این که در موارد متعددی با تعابیر مختلف، به مذاق شارع استناد نموده است، در برخی موارد، آن را مقید اطلاق روایات و در مواردی نیز، آن را موجب تنزیل روایات بر معنایی غیر ظاهر می داند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۳ #مذاق_شارع ۳ #مثال 🖋 در راستای روشن تر شدن بحث، مواردی را از کتب برخی فقها ذکر می نمای
۷۴ ۴ 🖋 برخی محققین ، راه هایی را برای دست یابی به مذاق شریعت، ذکر کرده اند که به صورت خلاصه، عبارت اند از: 1. بررسی اسناد بیان گر مقاصد شریعت: برخی معتقدند که با تتبع و تحقیق در این اسناد و تسلط کافی و وافی بر اهداف شارع مقدس، می توان به مذاق شریعت دست یافت. طبق این راهکار، نسبت میان مبحث مذاق شریعت، با مبحث مقاصد شریعت، عموم و خصوص من وجه خواهد شد، زیرا گاهی مقاصد، فقیه را به مذاق می رساند و گاهی نمی رساند؛ هم چنین گاهی مذاق شریعت از طریق مقاصد شریعت کسب می شود و گاهی از طریق راه های دیگری که در ادامه خواهد آمد. نقد و بررسی: ایراد مهم این راهکار آن است که حجیت آن منوط به تثبیت حجیت کارکردهای نظریه مقاصد الشریعه است که در این رساله تعیین تکلیف خواهد شد. لذا این راهکار، طریق مستقلی نیست. 2. درک قطعی عقل: فقیه ممکن است با تتبع فراوان در ادله، از طریق تجزیه و ترکیب ادراکات عقلی خویش، به صورت قطعی، به مذاق شریعت دست یابد. نقد و بررسی: ایراد طریق قبلی، به این طریق نیز وارد است، زیرا با توجه به این که عقل، یکی از ادله اربعه است، با وجود آن، استناد به مذاق شریعت، صحیح نیست. 3. مقایسه مورد مذاق، با احکام شرعیه دیگر: فقهایی که مطالعات فقهی گسترده و مستمر دارند، گاهی اوقات می توانند با تامل و تتبع و توجه به احکام شرعی دیگر و مقایسه مورد مذاق با آن ها، حکم مورد مذاق را به دست آوردند. نقد و بررسی: اشکال این راهکار آن است که اگر منظور قیاس اولویت است، که در این صورت نباید به مذاق شریعت استناد شود، بلکه باید صریح و روشن، استناد به قیاس اولویت ذکر شود؛ ولی اگر مراد قیاس اولویت نیست که این همان قیاس عامه است که باطل و مورد نهی شدید ائمه اطهار (علیهم السلام) می باشد. 4. واکاوی پیامدهای یک حکم: توضیح آن که گاهی ممکن است فقیه در یک مساله، دلیلی بر حکم نیابد ولی با بررسی پیامدهای احکام خمسه در آن مساله، به این نتیجه برسد که پیامد های منفی حکم نکردن به یکی از احکام خمسه در آن، آن قدر فراوان است که قطع به لزوم افتا بر طبق آن حاصل می شود. به عنوان مثال، اگر فقیه، حکم به عدم وجوب فحص در شبهات موضوعیه نماید، نتیجه اش آن است که اکثر احکام تعطیل شود یا مخالفت شود،، زیرا اکثر مکلفین، بدون فحص، علم به وجود دین، یا وجوب خمس و زکات، یا استطاعت حج و ... ندارند. در این جا است که برای فقیه، قطع حاصل می شود که باید فتوا به وجوب فحص در شبهات موضوعیه نماید. نقد و بررسی: ایراد این راهکار نیز آن است که یکی از روش های صحیح استدلال در علم منطق، «برهان خلف» است که در کتب فقهی نیز رایج است. در این برهان، فرضیه ای را به عنوان «فرض خلف»، مفروض قرار می دهند و بر اساس آن، پیش روی می کنند و نتایج آن را بررسی می نمایند و اگر نتیجه آن، دارای توالی فاسد و پیامد های منفی بود، حکم به عدم صحت فرضیه اولیه (فرض خلف) می نمایند. نتیجه آن که استناد به مذاق شریعت، در این جا نیز باطل است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
37.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «توسل و رابطه آن با توحید (۵)» 🔸️ قسمت پانزدهم از مجموعه‌ی تصویری 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 📽 مشاهده فایل با کیفیت بالا، در کانال آپارات: https://www.aparat.com/v/kBnCY 🌙 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۴ #مذاق_شارع ۴ #طرق_کشف 🖋 برخی محققین ، راه هایی را برای دست یابی به مذاق شریعت، ذکر کرد
۷۵ ۵ ۲ 🖋 5. ارتکاز قطعی متشرعه: یعنی فقیه از طریق ارتکاز قطعی متشرعه در مساله ای، به مذاق شارع در آن مساله دست یابد و بر اساس آن فتوا دهد. نقد و بررسی: ایراد این راهکار نیز مشابه اشکال مورد قبل است، زیرا استناد به «سیره متشرعه»، امری رایج است و در کتب فقهی و اصولی نیز فراوان به آن پرداخته شده است. به عنوان نمونه در زمینه حرمت ریش تراشی، بسیاری از فقها معتقدند که غیر از سیره متشرعه، هیچ دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد. بنابراین، در این گونه موارد نیز، به همان عنوان رایج سیره متشرعه باید استناد نمود و استناد به مذاق شریعت، صحیح نمی باشد. 6. رویه قانون گذاری شارع: گاهی فقیه ادعا می کند که از رویه قانون گذاری شارع مقدس، به مذاق شریعت دست یافته است؛ به عنوان نمونه، توجه به رویه و روال شریعت در اهمیت به «تسهیل و تیسیر»، می تواند فقیه را به این نتیجه برساند که برخی احتیاط هایی که منجر به عسر و حرج خواهد شد، منطبق بر واقعیت شریعت در لوح محفوظ نیست. نقد و بررسی: در نقد این طریق نیز می توان گفت که رویه قانون گذاری شارع، اگر منصوص است، در این صورت بدون شک حجت است، ولی نه از باب حجیت «مذاق شریعت»، بلکه از باب حجیت کتاب و سنت. و اگر غیر منصوص است، در این صورت دلیلی بر حجیت آن وجود ندارد و اساسا این نوع استنادات، علی رغم ظاهر زیبا، باطنی تهی دارد و بازگشت به استحسانات و ذوقیات عامه دارد که منهی عنه است. 7. روش شارع در بیان شریعت: شیوه به کار رفته در بیان شریعت نیز از مواردی است که ادعا شده است فقیه را به «مذاق شریعت» می رساند. توضیح آن که به عنوان نمونه، هرگاه روایات در بیان حکمی بسیار متشتت و پراکنده و مختلف باشد، ممکن است قرینه ای شود بر این که حکم الزامی در مساله وجود ندارد و گرنه این مقدار اختلاف بیان در یک حکم الزامی، بعید است. به عنوان مثال، در زمینه فاصله مرد و زنی که به موازات یکدیگر نماز می خوانند، روایات متعددی وجود دارد که هر کدام، فاصله ای را بیان می کند. برخی یک وجب، برخی یک ذراع، برخی یک قدم، برخی یک رحل و ... . از آن جا که در احکام الزامی، هرگز این مقدار از اختلاف دیده نشده است، لذا می توان فهمید که هیچ کدام از این موارد، الزامی نیست. نقد و بررسی: چنین تحلیل هایی درباره روش بیان شارع، قرائن خوبی هستند، ولی برای اثبات مدعا، کافی نیست، زیرا چه بسا این تشتت ها و اختلافاتی که در این روایات وجود دارد، حکمت های دیگری مانند تقیه و ... دارد و چه بسا ناشی از نقل به مضمون یا جعل راوی است و چه بسا احتمالات فراوان دیگر، منشا آن است و «اذا جاء الاحتمال، بطل الاستدلال» و چنان چه در اصول فقه به تفصیل اثبات شده است، اصل در ظنون نیز عدم حجیت است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا