eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 مصاحبه | فلسفه‌ی شبکه وکالت امام جواد(ع) 🎤 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جباری، درباره‌ی فعالیت‌های اجتماعی و علمی امام محمد تقی، جوادالائمه علیه‌السلام. 🔹 رهبر انقلاب در تحلیل‌هایشان درباره‌ی دوران زندگی امام جواد علیه‌‌السلام از طرفی به مقدس‌مآبی و ریاکاری مأمون عباسی و تلاش آن امام علیه‌السلام برای کنارزدن این نقاب تزویر اشاره می‌‌کنند و از سوی دیگر نقش اجتماعی و فرهنگی ایشان در جریان تاریخی امامت از طریق شبکه‌ی وکلا تأکید دارند. در این مصاحبه ابعاد این دو مسئله واکاوی میشود. 👈 متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید. @qom_khamenei_ir
آدم اگر بوی امیرالمؤمنین به مشامش برسـد، بهشت را یادش می‌رود. اصلاً فاصـلۀ این بزرگواران با بهشت، بی‌نهایت است. بهشت از نور امام حسین(ع) آفریده شده نه از خود ایشان! نه از جان ایشـان! www.javedan.ir
4_6012360280552505452.mp3
7.19M
💠 رحلت شهادت گونه حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می نمایم. ✅ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه عصرانه علمی 41📚 پرسش و پاسخ 🎤 🔹موضوع: ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی 🔹با حضور استاد گرامی، حجت الاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری، مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه 🔹زمان: دوشنبه، 11اسفند 99 📆 13 الی 14:45 ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی @asranehelmi
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۲۰) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی ۴) #در_اتاق_بازجویی(بخش دوم) پس از گذشت چن
(خون دلی که لعل شد ۱۲۱) (دادگاه نظامی ۴) (بخش اول) دو هفته پس از زندانی شدنم، شنیدم یکی از گروهبانها در زندان صدا میزند: مژده، مژده،... عبدالناصر مرد! و این خبر، تاثیر بسیار دردنامی بر من داشت. در اینجا باید به نکته جالبی اشاره کنم که من و اسلام گرایان مبارز ایران با آن روبرو بودیم، و آن اینکه ما، هم به «سید قطب» و اندیشه جنبشی و انقلابی او شدیدا علاقه مند بودیم، و هم از قاتل او «جمال عبدالناصر» طرفداری میکردیم! من وقتی خبر اعدام سید قطب را شنیدم، گریه کردم، و هنگام شنیدن خبر درگذشت عبدالناصر هم گریستم! دل بستگی ما به سید قطب امری روشن است و نیازی به بیان علل آن نیست؛ چون این مرد به مدد قلم ادیبانه، رنجها و سختی های عملی، و اندیشه ی پر فروغ قرآنی خود، اسلام را با چهره ای پویا و انقلابی و برخوردار از چشم اندازهای گسترده، به گونه ای معرفی کرد که در نتیجه آن، انسان مسلمان نسبت به دین خود احساس غرور و مباهات میکند و شأن خود را از امور بی ارزشی که مردمان را مشغول ساخته، بالاتر میابد. همچنین در تفسیر خود، به یک زبان اسلامی پویا سخن میگوید که فرد مسلمان از هر مذهب که باشد، در آن تعارضی با عقاید مذهبی خود نمیابد. البته به استثنای بعضی چیزهایی که با اعتقاد کسانی که برای امیرالمومین علی (علیه السلام) مقام عصمت قائلند، منافات دارد؛ از جمله یک روایت ساختگی در رابطه با علت نزول آیه تحریم خمر. البته من او را معذور میداشتم، زیرا او خود از کسانی است که قائل به عصمت امام -بویژه پیش از حکم تحریم خمر- نیست. و به طور کلی، نقل این روایت مجعول ، از عدم احاطه کامل او به شخصیت امیرالمومنین (علیه افضل صلوات المصلین) حکایت دارد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲۷.mp3
47.91M
🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره معاصر معصوم علیه السلام از انعقاد ظهور. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۲۱) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی ۴) #علاقه_متضاد(بخش اول) دو هفته پس از زندا
(خون دلی که لعل شد ۱۲۲) (دادگاه نظامی ۵) (بخش دوم) اما مباهات ما به عبدالناصر، به دلایل روانشناختی -ونه عقیدتی- باز میگردد. ما در ایران با یک روند استکباری وحشتناک و گسترده، در جهت تحقیر دین و روحانیت، مواجه بودیم. این روند از جهت وارد ساختن شکست روحی بر جوانان و روشنفکرانی که قدرتهای سرکش جهان به چشمشان بزرگ آمده بود، تاثیر فراوان داشت. در این جو شکست آلود، و در برابر ترک تازی غرب و آمریکا، ما به هر صدایی که با قدرتهای مزبور به ستیز برمیخاست و در برابر آنها با صلابت و پایداری حرف میزد، دل میبستیم. عبدالناصر از کسانی بود که این گونه حرف میزد. ما وقتی میشنیدیم عبدالناصر رودرروی همه طاغوتهای جهان می ایستد، احساس سربلندی میکردیم و با شور و اشتیاق، به دنبال شنیدن سخنرانی های او از رادیو«صوت العرب» بودیم. ما به هر گونه اقدام عملی با هدف رهایی از یوغ سلطه ی منفور استعمار که جهان اسلام -و بلکه سراسر جهان سوم- را به بند کشیده بود، دل میبستیم. از همین رو، از همه انقلابی های آسیا، آفریقا و امریکای لاتین نیز طرفداری، و با آنها همدلی داشتیم. به یاد دارم هنگامی که خبر برپایی انقلاب لیبی را شنیدم، فورا در یکی از سخنرانی هایم از فراز منبر، این انقلاب را تایید کودم و به خاطر آزاد سازی لیبی از بند حکومت کسی که به جای «ادریس»، اورا «ابلیس» نامیدم، به انقلابیون تبریک گفتم. بعدا که آقای هاشمی رفسنجانی را دیدم، مطلع شدم که او هم در جلسات خود، انقلاب لیبی را تایید کرده است. شوق قلبی عمیق ما به بازگرداندن عزتی که طاغوتیان لگدمال کرده بودند، و کرامتی که فرعونیان زیر پا نهاده بودند، ما را به اتخاذ این مواضع برمی انگیخت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
الفائق۲۸.mp3
31.22M
🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره های مستحدثه از انعقاد ظهور. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
نشست پنجم شبکه نوآوری‌های فقهی صراط با موضوع: ماهیت علت و حکمت در فقه 🍃🌺🍂🍃🌺🍂 @alserat_ir
💢مناظره 🔹مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه را به دقت دیدم. 🔹واقعا تشکر ویژه دارم از این دو بزرگوار که این گفتگو را پذیرفتند و عافیت‌طلبی علمی نداشتند.🌹 🔹این گفتگو در حقیقت، مواجهه‌ی دو رویکرد و بود. 🔹هر یک از این دو رویکرد مزایایی دارد و باید در جایگاه خود نیز مورد اهتمام باشند، ولی به نظر حقیر، هرچند رویکرد فلسفه‌علم محور، از لحاظ توصیفی بر نگاه صرفاً فقه‌محور ترجیح دارد، ولی هیچ یک از این دو رویکرد نمی‌تواند مهمترین چالش این گفتگو یعنی و را به صورت شفاف توضیح دهد. 🔹سیره و بنائات عقلاء، در حیطه رفتارها و کنشهای اجتماعی است و تا برخوردارِ از دستگاهی نظری و البته ناظر بر تحلیلِ فرآیند صدور اراده‌های فردی و جمعی، در ذیل سنن تاریخی ـ ربانی نباشیم، نمی‌توانیم مقوله سیره عقلاء را در فرآیندِ تکامل و تنازل جوامع ایمانی و الحادی توضیح دهیم. 🔹فقدان چنین دستگاه نظری، متأسفانه در کتاب بسیار خوب نیز تدارک نشده است و این کتاب علی‌رغم اهتمام ویژه به مقوله سیره عقلاء، مهمترین پرسش این عرصه که همانا بر پیدایش و تحولات سیره عقلاء است را بی‌پاسخ رها کرده و یک راست بر سیره عقلاء و در حجیت و عدم حجیت آن رفته است. 📄 متن گفت‌وگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه 👇 hawzahnews.com/news/946803 📹 فیلم کامل این گفت‌وگو:👇 hawzahnews.com/xb4n9 https://eitaa.com/alimohammadi1389/335
(علیه السلام)🏴 💠 کلام امام.
پژوهش های اصولی
💠 حاج محمود کریمی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از javedan.ir
امام‌ موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام می‌فرمایند: از ما نیست کسی که هر روز خودش را محاسبه نکند؛ پس اگر کار خوبی کرد از خدا بخواهد که بیشتر بر آن کار موفق شود و اگر کار بدی کرد از خدا طلب آمرزش کند. حرف ائمه این است که ما کسانی هستیم که همه چیزمان روی حساب است. اگر می‌خواهید با ما باشید باید مثل ما باشید. اهمیت محاسبه در اینجاست که کاری می‌کند تا در همان برزخ همراه ائمه باشیم. www.javedan.ir
🔸فیلم مستند حضرت ابوطالب تولید شود 🔻آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پیام تصویری به همایش «حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر(ص)» که صبح امروز در تالار قدس قم برگزار شد: 🔹️ کار گسترده ای در مورد حضرت ابوطالب(ع) در این همایش انجام شده است. ایشان مومن به اسلام بود و برگزاری همایش در خصوص حضرت ابوطالب(ع) خدمت به اسلام، تاریخ اسلام و عالم شیعه است. 🔹️ باید به همایش حضرت ابوطالب(ع) رنگ اسلامی داده شود تا بهانه ای دست دشمنان داده نشود. 🔹️ باید فیلم مستندی در خصوص حضرت ابوطالب(ع) با حضور شخصیت های برجسته تهیه شود، ما به ایشان علاقه داریم، چون که مظلوم است و بی دلیل به او نسبت بی‌ایمانی داده اند، در حالی که حضرت ابوطالب(ع) در اشعار به ایمان خود به اسلام تاکید کرده است. 🌀 @abutalibconference
السلام علیک یا ناصر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ▪️۲۶رجب سالروز رحلت حضرت ابوطالب سلام الله علیه... 🔰اصبغ بن نباته میگوید امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: بخدا قسم هرگز پدرم و جدم عبدالمطلب و هاشم و عبدمناف عبادت بت نکرده اند پرسیدن پس چه را عبادت میکردند ؟ مولای عالم فرمودند: به سوی کعبه نماز میخواندند و بر دین ابراهیم و به آن متمسک بودند. 📚بحارالانوار،ج15،ص144 🌀 @abutalibconference
💐 به میمنت عید مبعث پیامبراعظم (صلّی‌الله علیه‌وآله) ، نسخه‌ی جدید نرم‌افزار حدیث ولایت مشتمل بر بیانات و پیام‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از شهریور ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۳۹۹ و همچنین بیش از ۱۲۰ کتابِ معظّم‌له منتشرشده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی، منتشر شد. 🔺 همچنین مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز شنبه مورخ ۲۳ اسفند ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در شهر مقدس قم با امکان شرکتِ برخط برگزار می‌شود. 👈 نرم‌افزار را از طریق این پیوند بارگیری کنید. @qom_khamenei_ir
بعثت - طرح کلی.mp3
4.74M
🎙 قطعه صوتی | شرح معنای بعثت و لوازم اجتماعی آن 🔺 گزیده‌ای از جلسه‌ی پانزدهم سلسله مباحث . 🔹 «در پیغمبـری، دو تحـوّل و دگرگونـی هسـت؛ اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول باطـن خود نبـی به وجود می‌آید. اول او در درون و ذات خـود پیغمبـرعوض میشود، اول او از حال رکود و رخوت خارج میشود، بعد از آنی‌که در روح او، در باطـن او قیامتـی بـر پـا شـد، بعـد از آنی‌که رسـتاخیزی در درون ذات نبی و روان او به وجود آمد، بعد از آنی‌که همۀ مایه‌های بسیارِ ودیعه نهادۀ ازطرف خدا، در نبی بیدار شد، مثل سرچشمه‌ای سرشار که در هر لحظه‌ای میلیاردها جریان آب از او استخراج میشود و میریزد ـ که تا قبل از این لحظه، همۀ این آبها در باطن او مخفی یا پنهان بود ـ بعد از آنی‌که خلاصه خود نبیّ مسـلمان شـد، وقتی‌که خود او تحت تأثیر تحوّلِ وحی الهی قرار گرفت؛ 🔹 بعد همین سرچشـمه، همین تحول، همین شـور، همین انقلاب، همین رسـتاخیز، از این چشـمۀ ّفیّاض جوشـان، که روح نبی و باطن نبی‌ست، میریزد به اجتماع، منتقل میشود به متن جامعۀ بشـری. بعـد از آنیکـه در او تحول به وجود آمـد، در جامعه تحول به وجود می‌آیـد. بعـد از آنی‌که در باطن او رسـتاخیز عظیمی به پا شـد، رسـتاخیز عظیم‌تـری در متـن جامعـه برپـا میشـود. بعد از آنی‌کـه در دل او انقلاب به وجود آمد، به دسـت او، در جامعـه انقلاب به وجود می‌آید و بعثـت به معنـای واقعـی تحقق پیـدا میکند. پس میبینیـد که در نبوت هرچه که هست، شور و تحول و دگرگونی و بعث و انبعاث است.» @qom_khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991221_40568_12811k.mp3
8.48M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. ۹۹/۱۲/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از javedan.ir
آن چیزی که در روایات ما در مورد عزاداری حضرت امام حسین (ع) آمده این است که اگر پلکت تر شود، گناهانت آمرزیده می شود. اما شرط اولش این است که خالص باشد و هیچ چیز دیگری در آن نباشد. www.javedan.ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۱۲۲) #فصل_یازدهم (دادگاه نظامی ۵) #علاقه_متضاد (بخش دوم) اما مباهات ما به
(خون دلی که لعل شد ۱۲۳) (دادگاه نظامی ۶) (بخش سوم) افزون بر همه اینها، نام عبدالناصر در اذهان ما، با سربلندی و پایداری و مقاومت برادران مسلمان عربمان در برابر نیروهای صهیونیستی و ارتجاعی منطقه، توام گردیده بود؛ هرچند ما از خط مشی ای که او را به درگیری با اسلام گرایان کشانید، رنج میبردیم. ضمنا دستگاه تبلیغاتی شاه، برای ایجاد روحیه دشمنی در ایران علیه عبدالناصر بسیج شده بود. آنچه هنگام شنیدن خبر درگذشت عبدالناصر بیشتر دل مرا به درد آورد، همین نحوه اعلام خبر فوت او توسط آن فرد نظامی بود؛ چون او که از این خبر ابراز خوشحالی میکرد، نه دقیقا میدانست چرا باید خوشحال باشد، و نه چیزی درباره عبدالناصر میدانست، بلکه فقط و فقط مسحور دستگاه تبلیغاتی شاه بود. من یک رادیو ی کوچک داشتم. این رادیو هنگام نوبت کشیک نگهبانان آسان گیر و با اغماض به دست من رسید، و من آن را از چشم نگهبانان سخت گیر پنهان میکردم؛ چون معمولا استفاده از رادیو در داخل زندان ممنوع است. پس از شنیدن خبر درگذشت عبدالناصر، کار من شد گوش دادن به رادیو «صوت العرب». بزرگ ترین مایه ی تسلی من در آن روزها تلاوتهای قرآنی این رادیو بود، که اکنون آنها را با جزئیات به خاطر دارم. مثلا به یاد دارم که قاریان بزرگ مصری، مانند«عبدالباسط»، «مصطفی اسماعیل» و «محمود علی البناء» این آیه ی کریمه را میخواند:«وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ». یکی از آنها این آیه را میخواند و دوباره از «قاتل معه ربیون» تکرار میکرد. من نام قرائی را که تلاوتشان را شنیدم، در پشت قرآن یادداشت کردم. از آغاز شب به تلاوتها گوش میکردم، تا وقتی تلاوتهای «صوت العرب» به آخر برسد و من به دنبال تلاوتهای قرآنی، به سراغ ایستگاه های رادیویی دیگر بروم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945