eitaa logo
سرگشته | حسین ایرانپور
480 دنبال‌کننده
17 عکس
20 ویدیو
1 فایل
🔰تأملات پراکنده حسین ایرانپور 🔰پژوهش‌گر فلسفه، فقه و علوم اجتماعی 🔰دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران @H_Iranpour
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️بالاخره علت بروز سانحه برای بالگرد چه بود؟ ♻️ظاهرا این سوال از همان لحظات اولیه مخابره‌‌شدن خبر بروز حادثه ذهن جامعه را به خود مشغول کرد و گمانه‌زنی‌هایی در این باره انجام شد. ⭕️بارها از طریق رسانه‌های متعدد سوالاتی مطرح شد که هر کسی ۶ ماه پیگیر اخبار کشور باشد، به همین سوالات کشانده می‌شود. سوالاتی از قبیل: ❓آخر مگر دشمنی‌های (کشور) آذربایجان روشن‌تر از روشنایی روز نبود؟ پس چرا خود برای افتتاح سد رفت؟ ❓این گونه برقراری ارتباط با آذربایجان در حالت عادی مورد سوال بود، حال چرا پس از عملیات احتیاط بیشتری صورت نگرفت؟ ❓چرا در تامین امنیت تلاش بیشتری نشد؟ ❓چرا با وجود اطلاع از برنامه دشمن، سفر به صورت هوایی انجام شد؟ مگر تجربه هواپیمای اوکراینی را نداشتیم؟ ❓چرا با وجود امکان حفره‌های امنیتی، با بالگردی پرواز کرد که توسط آذربایجانی‌ها دیده و شناخته شده بود؟ ❇️این‌ موارد و سوالاتی از این قبیل ذهن درصد زیادی از مردم را به خود مشغول کرده بود و هم‌چنان مشغول کرده است. 🔰اما آیا این سوالات و پاسخ رسمی ایران به آن، قدرت سیاسی را افزايش می‌دهد؟ آیا منجر به کاهش نفوذ ایران نخواهد شد؟🤔 ✅به راستی برد عملیات به حدی بود که آب‌رویی برای کشور‌های گردن‌کلفت جهان باقی نگذاشت. ایران از چند روز قبل اعلام کرد که می‌زند و به نوعی گفت اگر می‌توانی جلوی رسیدن موشک‌ها را بگیر! ، ، ، ، و بسیج شدند که از اسرائیل دفاع کنند ولی نتوانستند. ⁉️حال اگر سوالات ما برد راهبردی این عملیات را کاهش دهد چه؟ به نظر اصل سوالات بازی در زمین دشمن است ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️کودکی‌های گمشده در 💢برای لحظه‌ای فرزندان خود را در میانه‌ی جنگی خونین تصور کنید. نه جنگی در زمینی به وسعت ایران! جنگی که کودکان در آن حتی اگر بخواهند فرار کنند، نمی‌توانند، چون شده‌اند. 🆘 یا للمسلمین ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
📜عن ابی‌عبدالله الصادق (فی قصة یونس): فقال العالم لهم: يا قوم افزعوا إلى الله فلعله يرحمكم ويرد العذاب عنكم، فقالوا: كيف نصنع؟ قال: اجتمعوا واخرجوا إلى المفازة وفرقوا بين النساء و الاولاد، وبين الابل وأولادها، وبين البقر وأولادها، وبين الغنم وأولادها، ثم ابكوا وادعوا، فذهبوا وفعلوا ذلك وضجوا وبكوا فرحمهم الله (بحار الانوار، جلد 14، ص 381، طبع موسسه الوفاء، 1403ق). 📃از امام صادق علیه السلام نقل شده است (در مورد داستان حضرت یونس): عالم شهر به آنان گفت: ای قوم من از خدا بترسید شاید شما را بیامرزد و عذاب را از شما دور کند. پس گفتند: چگونه عمل کنیم؟ فرمود: جمع شوید و به بیابان بروید و میان «زنان و کودکان» و «شترها و فرزندان‌شان» و «گاو و فرزندان‌‌شان» و «گوسفندان و فرزندان‌شان» جدایی بیندازید و گریه کنید و به درگاه خدا دعا کنید. ، پس رفتند و آن کار را کردند و ضجه زدند و گریه کردند، پس خداوند به آنان رحم کرد. ⭕️جداکردن کودکان از مادران (چه انسان و چه حتی حیوانات) به گونه‌ای موجب رقّت قلب و جلب رحمت و ترحّم می‌شود که هر ضمیر بیداری را می‌جنباند و حتی ای قدرت را دارد که عذاب الهی را بازگرداند. (پی‌نوشت مطالعه شود). ⭕️وقتی جنگی پیش می‌آید، آنان که از همه بیشتر می‌ترسند و آسیب می‌بینند، هستند. برخی درد را تا همیشه خواهند چشید، برخی تا آخر عمر خواهند شد، برخی می‌شوند و تا آخر عمر هویت خود را از دست می‌دهند، برخی توسط دشمن می‌شوند و به هر بلایی گرفتار، برخی هم اگر از این موارد برهند تا آخر عمر خواهند بود. کودکان اما تفاوت‌هایی دارند. آن‌ها از همان کودکی بالغ می‌شوند و برای بقیه پدری و مادری و برادری و خواهری می‌کنند، آن‌ها غالبا کشته می‌شوند، آن‌ها گرسنگی می‌کشند، و از همه مهم‌تر جایی برای ندارند؛ حتی نمی‌شود به آنان گفت: (علیکنّ بالفرار). ⭕️سبُعیّت و وحشی‌گری رواج‌یافته در مورد کودکان در دوره معاصر نه حکام عرب، نه سردمداران غربی، نه مزدوران اپوزسیون ایرانی و نه تمام دل‌های خفته را به تلاطم نمی‌اندازد و این انتهای سنگ‌شدن دل است. ❇️بار الها به حق بلای عظیمِ خونِ به‌ناحق ریخته‌ی ۳۸۰۰۰ انسان بی‌گناه، به حق ترس‌ها و ضجه‌های کودکان غزه، به حق تمامی آن لحظاتی که کودکان غزه‌ای ملجأی برای فرار ندارند و به حق دریای بی‌کران و خودت مرهمی بر دل‌های کودکان ، ، ، ، و غزه بگذار و آنان را از این دردها برَهان. 🖋پی‌نوشت: تجلّی رحمانی باری تعالی به حدی می‌باشد که نیازی به توضیح راقم این سطور ندارد و قابل قیاس با ترحم‌های انسانی و ناشی از نیاز و عجز نیست، لیکن جان کلام در دل‌خراش بودن صحنه‌ی جداکردن فرزندان و مادران است که هر دلی را به درد می‌آورد و در سبُعیّت و وحشی‌گری انسان همین بس که جلب ترحم او با شدیدترین فجایع نیز اتفاق نمی‌افتد). ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
ای آفتاب حُسن برون‌ آ دمی ز ابر کآن چهرهٔ مُشَعشَعِ تابانم آرزوست گفتی ز ناز بیش مرنجان مرا برو آن گفتنت که بیش مرنجانم آرزوست والله که شهر بی‌تو مرا حبس می‌شود آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست زین همرهان سست‌عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او آن نور روی موسیِ عمرانم آرزوست زین خلق پرشکایت گریان شدم ملول آن های هوی و نعرهٔ مستانم آرزوست گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما گفت آن که یافت می‌نشود، آنم آرزوست یک دست جام باده و یک دست جعد یار رقصی چنین میانهٔ میدانم آرزوست https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞🔞🔞🔞 ❌فیلم به شدت دل‌خراش و حاوی صحنه‌های حزن‌انگیز ⭕️در حمله جنگنده‌های صهیونیست به مرکز غزه دست کم ۱۵۰ نفر به شهادت رسیدند. ⭕️وَ عَلَى الاِسْلامِ ألسَّلام، إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِظالم مِثْلَ اسرائیل 🛑تاریخ همان تاریخ و جلاد همان جلاد کربلا است. «اَلسَّلام عَلَي الاَعضاءِ المُقَطَّعاتِ». ♻️خدایا به داد مردم مظلوم غزه برس. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️انگار بر شهر پاشیده‌اند. انگار نه انگار انتخاباتی در پیش است. ⭕️انگار نه انگار که تا همین ۷-۶ سال پیش شهر به گونه‌ای فضای انتخاباتی به خود می‌گرفت که از هر کوی و برزنی صدای انتخابات شنيده می‌شد و از آن بوی انتخابات به مشام می‌رسید. ⭕️به راستی چه عاملی می‌تواند آن و را به عرصه اجتماعی ایران برگرداند؟ به راستی کدام کنش‌گر یا ساختاری می‌تواند حال دهه‌های قبل را در ایام انتخابات زنده کند و آن خاطرات را تداعی؟ ⭕️کاری به گروه‌های سیاسی و جناح‌های مختلف و منافع آنان ندارم، من به عنوان یک و دغدغه‌ی این را دارم که نکند شور و حال –هر چند ملتهب– ایام انتخابات هم قربانی و دنیای اقتصاد شده باشد. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
✳️دیروز (۱۴۰۳/۰۳/۲۴) در جلسه‌ای که قرار بود نخبگانی باشد –و البته نشد– خدمت دکتر سعید جلیلی بودیم. کاری به سخنان رد و بدل شده و فضای حاکم بر جلسه ندارم و از باب مشت نمونه خروار چند جمله‌ای می‌نویسم. ⭕️دغدغه‌ی میزبان جلسه –که ابتدا قرار بود صرفا میزبان در امر مکان باشد اما بعدا به دعوت‌کننده و میزبانِ مبدل شد– که معرفی خود، سخن‌گاه (تریبون) دادن به اعضای خود، نقطه‌نظرات آرمانی خود و رسیدن به حجت شخصی بود. این نوع برخورد از باب همان مشت نمونه خروار، از سنخ همان فروش رای است تا دغدغه‌ی نخبگانی و اعطای راه‌حل و چالش برانگیز. این نوع نگاه به میزبانی از یک داوطلب ریاست‌جمهوری به نظر منِ تحلیل‌گر اجتماعی قابل یافتن و ردگیری در تمامی اقشار جامعه است. نگاهی که به دنبال استحصال منافع خود است تا نگرانی برای جامعه. ⭕️دغدغه‌ی حاضرین را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: آخرش چه می‌شود؟ آخرش شما می‌مانید یا آقای قالیباف؟ آخرش همانند سال ۱۳۹۲ خواهد شد یا طرحی دیگر درمی‌اندازید؟ آخرش چه خواهد شد؟ 💢پاسخ دکتر جلیلی اما بسیار سنجیده بود. ایشان گفت چرا از من می‌پرسید؟ چرا شما مثلا نخبگان (قید مثلا از راقم این سطور است) شرایط را به گونه‌ای رقم نمی‌زنید که جبهه‌ی انقلاب خودش از جانب خودش تصمیم‌گیری نکند؟ چرا شما تصمیم‌سازی نمی‌کنید؟ ♻️پاسخ دکتر جلیلی سطح عمیقی از نوع نگاه و رفتار نخبگان را مورد سوال و چالش قرار می‌داد. به راستی چرا با هر کسی از نخبگان سیاسی و اجتماعی سخن می‌گوییم، منتظر این هستند که ببیند صحنه چگونه می‌شود تا پس از آن موضع بگیرند؟ چرا کسی خود را خرج داوطلبی که او را اصلح می‌داند، نمی‌کند؟ چرا فضای ملموس به جای کنش‌گری به نان به نرخ روز خوری مبدل شده است؟ ⭕️در آخر باید بپرسم چرا علاوه بر شهر، بر نخبگان و کنش‌گران نیز پاشیده‌اند؟ ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
💢سال‌ها جام‌های جهانی فوتبال، المپیک و دیگر رویدادهایی بزرگ ‌ورزشی زمانی برای حملات ددمنشانه علیه مردم مظلوم بود. ⭕️این رویدادهای ورزشی به گونه‌ای ظرفیت‌های رسانه‌ای و اجتماعی دنیا را به خود جذب می‌کرد که برای هیچکس قتل‌عام‌شدن مردم فلسطین هیچ ارزشی ندااشت. ⭕️مسابقات فوتبالی لیگ ملت‌های اروپا موسوم به در حالی آغاز می‌شود که مردم دنیا علیه جنایات به پا خاسته‌اند. ✳️بشخصه به الطاف الهی امیدوارم که قلوب مردم دنیا را به گونه‌ای هدایت کند که علیه ظلم‌های رواشده به مردم مظلوم فلسطین به پا خیزند و مسابقات را به جهنمی برای دوستان عالم تبدیل کنند و به‌جدّ برای این امید دعا می‌کنم. ❇️در ساعات معنوی مردم مظلوم را فراموش نکنید و برای رهایی آنان دعا کنید. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
1_11862982501.pdf
18.18M
📚کتاب رایگان تالیف جدید خدمت شما دوستان و سروران گرامی تقدیم می‌گردد. 💡لطفا ضمن مطالعه، با بازنشر آن ما را در راه بازسازی معنوی و همچنین زنده نگه داشتن یاد و راه امام و شهدا، ما را یاری فرمائید. ✍ارادتمند ناصر کاوه https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️دلالت‌های سخنی خاص از رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی ✏️ رهبر انقلاب: الان هم ما یک استقلال سیاسی‌ای خوشبختانه داریم. یعنی ایران، جمهوری اسلامی، نسبت به مسائل کلی دنیا دارای منطق و دارای حرف و دارای جایگاه مشخصی است. ما در قضیه فلسطین حرف داریم، در قضایای آمریکا حرف داریم، در قضایای دنیا، در قضیه نظم نوین جهانی حرف داریم. حرف داریم در دنیا، یعنی حرفی که شنیده می‌شود داریم. در دنیا حرف ما را می‌شنوند و روی آن حساب می‌کنند. ممکن است قبول نکنند خیلی‌ها، اما بالاخره روی این حرف حساب می‌کنند، این استقلال است. ✏️این را نباید از دست بدهیم؛ حالا هر دولتی که سر کار می‌آید یکی از مسائل مهمش باید این باشد که این استقلال سیاسی‌ای که خوشبختانه بوجود آمده، این استقلال سیاسی را حفظ کنیم. ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ ❇️ضمیر مخاطبین این سخن باید به درد آید. رهبری بدون علت نکته‌ای را گوشزد نمی‌کنند. این سخنان معنای این را دارد که ایشان هم این خطر را احساس کرده‌اند که ممکن است جریانی رأی بیاورد و هیئتی به عنوان سر کار بیاید که جایگاه سیاسی ایران را به‌تمامه از بین ببرد. 🟤این دولت خاص می‌تواند عمق راهبردی ، ، ، فروش آزادانه در عین تحریم، کنش‌های سیاسی حمله به مقرهای در آلبانی و فرانسه، پیوند‌های مستحکم و راه‌کنشی (تاکتیکی) با کشورهای بزرگی هم‌چون ، ، ، ، ، ، ، ، ، و الی ما شاءالله، خون‌های به ناحق ریخته مردم مظلوم ، و هزاران دستاورد داخلی را به یک‌باره به نابودی بکشاند. 🟢🟣چرا این دولت خاص می‌خواهد تمامی این دستاوردها را به مرز نابودی بکشاند؟ پاسخ ساده است. چون دل در گرو تمدن غربی دارد. چون شیفته غرب و مظاهر آن است و در یک کلام چون است. 🔲حال شما بیابید را... ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️از روز آخر ثبت‌نام و پس از آن از روز اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده قصد داشتم چند خطی در مورد آقای بنویسم. 💢او در آمار نظرسنجی‌ها در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد؛ اما وجه توجه ویژه‌ی راقم این سطور به او به چند دلیل است: ۱. او اخراجی سه جریان است: او به نوعی از دولت احمدی‌نژاد، قوه قضائیه آملی لاریجانی و دولت روحانی اخراج شده است. ۲. مشی او به سبک اعتدال‌گرایان است. ۳. مشخص شد پشت‌ سر او قرار دارد. ۴. حامیان ستادی و جریانی او (همانند خودش) اخراجی‌های جریانات مختلف هستند. ۵. هیچ جریانی او را گردن نمی‌گیرد. ❗️در مناظره اول مشخص شد او امروز است. ❗️او در عین مسؤول و مورد سوال بودن در جریان حمله به در دوربین زل می‌زند و آن را محکوم می‌کند. لازم به ذکر است آقای پورمحمدی در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۴ وزیر دادگستری بود و جزئی از دولتی بود که نسبت به جمع‌کردن قضیه حمله به سفارت هیچ کاری (و موکدا عرض میکنم) کاری انجام نداد. ❗️او از کلیدواژه‌های همه جریان‌ها استفاده می‌کند. در مورد فیلم ضبط می‌کند، در مناظره از رهبری دم می‌زند، از کلیدواژه‌ی استفاده می‌کند، را نقد می‌کند، از می‌گوید و از همه مهم‌تر می‌زند. اینها هر کدام ارجاع (رفرنس) به یک جریان است. ❗️از همه بدتر او فقط می‌کند. انگار نه انگار در تمامی عمر انقلاب بر کرسی مسوولیت تکیه زده و خود باید پاسخگو باشد. واقعا آیا او جای اعتراض دارد؟ 💢پورمحمدی همان روحانی است. در شکل و شمایلی معترض‌تر. ♻️در آینده‌ای نزدیک بیشتر با او آشنا خواهید شد، چرا که سمت مشاورت او را به عهده دارد. پورمحمدی است. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️اندر مصائب شکل‌گیری منسکی دیگر؛ این بار | بخش اول 🗓وقتی مریدان شاه صفی الدین اردبیلی برای به دست آوردن قدرت می‌جنگیدند، استفاده از یک عقیده مذهبی هم‌چون یک کنش‌یار (کاتالیست) برای آنان عمل کرد. ترک‌های قزلباش که علیه آق‌قویونلوها می‌جنگیدند، شیعه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب بودند و استفاده از قطبیّت علی (ع) مستمسکی بود برای به‌خط‌کردن سربازانی که در مسلک صوفی‌گری طیّ طریق می‌کردند. ⚜این مبارزات به سرکردگی اسماعیل که توانست اردبیل و تبریز را به تصرف درآورد و در مدت کوتاهی ایران را به صورت یک‌پارچه ذیل حکومت خود گنجاند. و مذهب رسمی ایران پس از آن شد. ⏺«به قدرت رسیدن صفویان پس از آشوب‌های متعددی که در ایران آن روز وجود داشت از طرفی نتیجه تلاش‌های شاهان صفوی و سربازان و سرداران قزلباش بوده است و از دیگر سو مرهون حمایت‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌های علمای شیعی آن دوران می‌باشد. اما کار به همین جا ختم نمی‌گردد و علمای آن دوران خواست خود و درخواست شاهان صفوی به کمک دربار آمده و در شکل‌دهی به ساختار دیوان‌سالاری و حمایت از مردم و شریعت نقش اصلی را ایفا کرده‌اند» (بوذری‌نژاد و ایرانپور، 1401الف: 3). 💢«در زمان صفویه پس از آن که با تلاش‌های شاه اسماعیل و شاه‌طهماسب و مساعدت‌های محقق کرکی و شاگردان او دولت صفویه تشکیل و تثبیت شد، نوبت به شاه‌عباس رسید. در این زمان و به‌خاطر اقتضائات خاص دوران وی برخی از علما با دربار در تعامل بودند، اما این به معنای تأیید تمامی احوالات و تصمیم‌گیری‌های شاه‌عباس نبود و همواره مخالفت‌های علما با امور مخالف با شریعت وجود داشت» (بوذری‌نژاد و ایرانپور، 1401ب: 52). منابع: 1. بوذری‌نژاد، یحیی و حسین ایرانپور (1401الف)، «اعتبارسنجی فرضیات تأثیر منفی نهاد دین در زوال صفویه»، پژوهش‌های علوم تاریخی، دوره‌ی 14، شماره‌ی 1، صص: 15-1. 2. بوذری‌نژاد، یحیی و حسین ایرانپور (1401ب)، «پیامدهای سیاسی و اجتماعی اخباری‌گری در دوره‌ی صفوی»، پژوهش‌های ایران‌شناسی، دوره‌ی 12، شماره‌ی 1، صص: 66-45. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️اندر مصائب شکل‌گیری منسکی دیگر؛ این بار | بخش دوم 🔒پس از مدتی در درون حرکت علمی نهاد علمی شیعیان جریانی به نام شروع شد. «در زمان رشد چشم‌گیر و بیش از انتظار اخباری‌گری، مردم ایران به تازگی به مذهب تشیع گرویده بودند. در این حالت، مجتهدان در تلاش بودند تا مردم را بر اساس اجتهادات و فتاوی هدایت کنند و به مسیر درست و ولایت‌الله رهنما باشند. در جانب دیگر ماجرا، جریان اخباری‌گری با تخطئۀ عقل انسانی سخنانی دربارۀ تکیه به عقول معصومان مطرح ساختند و مردمی که تازه شیعه شده بودند و محبت اهل‌بیت را در دل داشتند، به سمت‌وسوی تعطیلی عقل خود و مجتهد کشاندند و سعی در قبولاندن اخباری‌گری به کل اجتماع کردند و تا حدودی هم موفق شدند. بدین صورت این جریان، هم جنبۀ سیاسی پیدا کرد و هم جنبۀ اجتماعی، و همین مسئله باعث شد در زمان بسیار اندکی، این جریان به نحوی گسترش یابد که تا حدود دویست سال بر حوزه‌های علمیه و جامعۀ شیعی ایران چنبره داشت و سبب اتفاقات عدیده‌ای شد» (بوذری‌نژاد و ایرانپور، 1401: 54). ✂️«ظاهر گرایی و بی اعتنایی به علوم عقلی منجلابی است که اگر گریبان‌گیر جامعه‌ای شود، بازار هر گونه خرافه‌پرستی داغ و رواج اعتقادات بی اساس را تند می‌کند. در زمان صفویه، خرافاتی نه تنها در میان مسلمین بلکه در میان هندوها و ارمنی‌های ایران پدید آمد (تاورنیه، 1336: 445؛ دلاواله، 1380: 74). در این دوره در میان مسلمین نیز برخی از شیوه‌های عزاداری شکل و طرح تازه‌ای به خود گرفت. از همه مهم‌تر شیوه‌های عزاداری برای سیدالشهدا (علیه السلام) است که در این دوره دچار دگردیسی عجیبی شد. شیوه‌های غیر معمولی همانند از این دوره است که بدعت‌گذاری می‌شود و عزاداری ابا عبدالله الحسین ( علیه السلام) را به انحراف می‌کشاند (آژند 1358: 444-441). این نکته را نیز باید در نظر داشت که از این زمان است که به عزاداری ابا عبدالله «روضه خوانی» اطلاق شده و بسیاری از نقل‌های ضعیف و بی‌اساس به مقاتل حضرت وارد می‌شود و سرمنشأ بسیاری از انحرافات بعدی می‌گردد. علاوه بر شیوه‌های غیرمعمولی که در میان عزاداری‌ها شکل گرفته است، برگزاری مراسم و آیین‌هایی همانند «عمر کشان» و «عیدالزهرا» که به نوعی وهن دین محسوب می‌شود نیز ریشه در همین تاریخ دارد (کارری، 1348: 126)» (بوذری‌نژاد و ایرانپور، 1401: 64-63). منابع: 1. آژند، یعقوب (1358)، نمایش در عصر صفوی، تهران: فرهنگستان هنر. 2. بوذری‌نژاد، یحیی و حسین ایرانپور (1401)، «پیامدهای سیاسی و اجتماعی اخباری‌گری در دوره‌ی صفوی»، پژوهش‌های ایران‌شناسی، دوره‌ی 12، شماره‌ی 1، صص: 66-45. 4. تاورنیه، ژان (1336)، سفرنامه تاورنیه، ترجمه‌ی ابوتراب نوری، اصفهان: سنائی. 5. دلاواله، پیترو (1380)، سفرنامه پیترو دلاواله، ترجمه‌ی محمود بهفروزی، تهران: قطره. 6. کارری، جملی (1348)، سفرنامه کارری، ترجمه‌ی عباس نخجوانی و عبدالعلی کارنگ، تبریز: اداره کل فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
⭕️اندر مصائب شکل‌گیری منسکی دیگر؛ این بار | بخش سوم 🔻این رویکرد در دوره پیگیری شد و به مجالس عزاداری بدون حد و مرز و زیارت‌رفتن‌های خارج از شماره منتهی شد که یادداشت دیگری را می‌طلبد. 🔸قبل از انقلاب اسلامی در ایران جریاناتی همانند در صدد ایجاد مناسک‌هایی همانند قرائت و جشن‌های در ضریب کشوری و پرحجم بودند و تا حدود زیادی هم موفق عمل کردند. 💢پس از انقلاب اسلامی تلاش برخی از متدینین احیای برخی از سنت‌های دوره‌های گذشته است و در برخی موارد عبور از آنان هدف شده است. قرن‌ها است توسط شیعیان گرامی داشته و در آن عزاداری می‌شود، اما پس از انقلاب اسلامی دهه‌هایی همانند ، ، ، و اخیرا و باب شده است. ⭕️راقم این سطور کاری با وجه بدیعیّت و بدعت بودن یا نبودن این مناسک و وجوه فقهی آن‌ها ندارد. تنها وجه اجتماعی این جریانات برای او مهم است. به راستی شرایط اجتماعی ایران از لحاظ چینش قومیتی مختلف و گرایشات جدید غیرمذهبی و رویکردهای جدید توان و تاب‌آوری ایجاد این مناسک جدید را دارد؟ 🖇پی‌نوشت: در تاریخ 1403/03/26 جمعی از هیئات مذهبی سالروز شهادت جناب مسلم بن عقیل را در حرم مطهر حضرت معصومه در برنامه‌ای با طول و تفصیل بسیار برگزار کردند و هنوز هم مراسماتی ذیل عنوان در حال برگزاری است. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اندر احوالات گفتمان 🟧روی صحبتم با گفتمان دکتر است. 🔸او از جانب جبهه‌ی اصلاحات برای تصدی منصب ریاست‌جمهوری معرفی شد و از او انتظار می‌رفت در باب سخن بگوید. 🔸مشاورانش وزرا و نزدیکان اعتدالیون هستند، کسانی که سال‌ها می‌گفتند راه ما از اصلاح‌طلبان جدا است. 🔸او آیه و روایت می‌خواند، آیه و روایتی که رفیق شفیقش مهرعلیزاده، بخاطر عالم بودن به همان آیه و روایت را بی‌سواد می‌خواند. 🔸در ستادهایش چادری و بی‌حجاب حضور دارند. 🔸در جواب همه چیز می‌گوید کارشناس نیست. حتی در میزگرد اقتصادی در مورد وزارت بهداشت و تعیین موارد مربوط به پزشکان از او سوال شد و در کمال طنّازی گفت کارشناس نیست😳. پس تو چیستی ای مرد؟ 🟦در میزگرد سیاسی وقتی دکتر داشت کولاک می‌کرد، او دست و پا می‌زد که نمودارهای را بگیرد و نشان دهد. 🔹همان نمایش مضحک و در مناظرات سال 1396. و نمودارهایی که تا سال 2020 بودند. 🔹طبق گفته آنتونی بلینکن بیشترین تحریم های نفتی در دولت بایدن انجام شد اما ایرانی‌ها مصمم به فروش نفت هستند. حال آیا پیچ را بایدن شُل کرده است؟ 🟨به نظر می‌رسد گفتمان دکتر -اگر بتوان آن را گفتمان خواند- بیشتر یک است و چنگ زدن به صندلی قدرت تا راه برای نجات ایران... 💢به نمودارهای واقعی مؤسسه در مورد آمار و توجه کنید. تازه داشت دوستان، یاران و همراهان همیشگی جناب را می‌خواباند. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
*▀▄█▌ اصلاحاتچی عصبانی* دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر ▬ هر گاه، یک اصلاحاتچی عصبانی می‌بینم، یاد «صبوحی» می‌افتم... ▬ یادم هست نیکمرد زیباروی و خوش‌فکری به نام آقای صبوحی، ورودی ۱۳۷۳ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از جبهه و اسارت، بدون فک پایین برگشته بود؛ از آن‌ها بود که به قول ابراهیم حاتمی‌کیا، «تیپ رفته بودند و گردان برگشته بودند»، و پس از بازگشت، ... ▬ در همان اوان خیز اصلاحات، در سال ۱۳۷۵، دریافته بودند که گویا، جوانی و سلامت خود را برای «رهایی» برخی دختران و پسران در برقراری روابط ناسالم گذاشته‌اند، لااقل مطابق «قرائت»ی که کارگزاران و اصلاحاتیان از حجاب و اخلاق و قواعد حکمرانی ولنگار مردم‌سالار، به نام «سروش» عرضه می‌کردند. آن موقع هم، اصلاحاتیان، با چنگ انداختن به حکم قرآنی «حجاب»، قصد داشتند به حیات سیاسی نفاق‌آلود و دروغین خویش، تنفسی مصنوعی ببخشند ... خلاصه، حس بدی برای امثال آقای «صبوحی» بود؛ از دست رفتن جوانی و سلامت و ... فقط به قیمت «رهایی» برخی دختران و پسران... همین؟! آن‌ها تیپ رفته بودند و گردان برگشته بودند، و پیکر خونین برادران خود را در آغوش خویش برگردانده بودند، و حالا می‌دیدند که آرمان‌ها به قیمت بقای یک جریان سیاسی عمیقاً نفاق‌آلود حراج شده‌اند... و در گرماگرم اولین «فتنه» کلاسیک پس از انقلاب در سال ۱۳۷۸، هیچ چیز، به خوبی فیلم «آژانس شیشه‌ای» وضع و حال امثال آقای صبوحی را آشکار نمی‌کرد ... ▬ و در آن وضع،... ▬ اصلاحاتچی‌ها امثال «صبوحی» را به «آرامش» و «رفتار مدنی» دعوت می‌کردند... ▬ «صبوحی»، جوانی و سلامت خودشان و از آن مهم‌تر، دوستان و همرزمان خود را از دست داده بودند و پس از بازگشت از جبهه، همه آنچه برای آن جنگیده بودند را در حال چپاول اصلاحاتچی‌ها می‌دیدند، و مدام به «آرامش» و «رفتار مدنی» دعوت می‌شدند... ▬ حالا، یک «اصلاحاتچی» پیدا شده که نه فوج فوج پیکر بیجان برادرانش را به دست خود برگردانده، نه فک پایین خود را از دست داده، ... بلکه حداکثر «از دانشگاه اخراج شده» و این اخراج هم برایش بدجوری نون کرده و سر و شکلش مطلقاً به بیکارهای بی‌پول و فلک‌زده نمی‌خورد و از قرار معلوم خون دلار به زیر پوستش خزیده و خوب آب و رنگی به صورت دارد... ▬ خلاصه...، روزگار چرخید و چرخید، تا کسانی که روزی انقلابی‌های مظلوم و مقتدر را متهم به رفتار غیرمدنی می‌کردند، به غیرمدنی‌ترین رفتارها آلوده شوند؛ ▬ معجزه الهی را ببینید که انقلابی‌های مظلوم و مقتدر که حاصل هزاران خون مقدس را در خطر می‌دیدند، و با خون دل، تاب از کف داده بودند ولی به «آرامش» و رفتار «مدنی» دعوت می‌شدند، امروز را دیدند که این «مدنی»های پیشین، این‌چنین «غیرمدنی» هستند و «غیرمدنی» بودن خود را فریاد می‌زنند... هو العلیم www.PhiloSociology.com ✍🏻دکتر حامد حاجی حیدری؛ عضو هيئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️آیت‌الله میرباقری در برنامه جریان: 🔰تفسیر آیات مورد استناد برای صلح و برقراری عهد با کسانی که عهد خود را مرتبا نقض می‌کنند! https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فرق می‌کند چه کسی باشد. 🔰آری جناب ! فرق می‌کند بر کرسی تکیه بزند. فرق می‌کند همانند پرزیدنت بر صندلی‌اش تکیه بزند و زخم بستر بگیرد یا همانند خود را وقف مردم کند. 🔰آری جناب ! فرق می‌کند وزیر امور خارجه‌ای امضای را تضمین بداند یا هم‌چون برای مردم مظلوم هستی‌اش را در میان بگذارد. 🔰آری جناب ! فرق می‌کند شما به دنبال و باشید و گلوی خود را بدهید یا دنبال این نباشید! فرق می‌کند جردادن گلو را برای مردمِ از همه‌جا بی‌خبر خرج کنی یا برای حمایت از مظلومین جهان. 🔰آری جناب ! فرق می‌کند غرب‌زدگانِ مدهوش غرب و تجملاتش در رأس قدرت باشند یا پرورش‌یافتگان مکتب ... 🔰آری جناب ! فرق می‌کند مغزهای خشک بی‌رگ و شیفته‌ی غرب راهی پاستور شوند یا متّکیان به قدرت روح‌افزای اسلام و مردم مقتدر ! ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار ویدئو سخنان محمدجواد ظریف در جلسه هیئت دولت ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ برای اولین‌بار 🔹این جلسه پیش از تشکیل کابینه جدید با حضور شهید رئیسی و مخبر برگزار شده است 🔹ظریف: با وجود گذشت ۵ ماه از درخواست، فقط برای ۵ میلیون واکسن از چین تأمین ارز شده است و برای درخواست مرحله دوم هم چینی‌ها هیچ تعهدی نداده‌اند. 🔹کاری که الان می‌توانیم بکنیم این است که التماس چین را بکنیم تا به ما واکسن بدهد. https://eitaa.com/Hossein_iranpour
🔰به هنگام شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان این سوالات را مطرح کردم👇👇👇
♨️آیا با شهادت آیت‌الله رئیسی شرایط خیلی تغییر خواهد کرد؟ ⭕️حدود 2 میلیون خانواده (بخوانید حدود ۷ میلیون نفر) درگیر پروژه‌های مسکن هستند. ⭕️هزاران خانواده خودروهای خود را فروخته‌اند که خودروی ثبتنامی خود را تحویل بگیرند. ⭕️هزاران خانواده تنها درآمدشان یارانه است که از 45 هزار به 400 هزار افزایش یافت. ⭕️هزاران خانواده چشم شان به طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک بود. ⭕️صدها هزار کارگر با احیای واحدهای تولیدی امیدوار به دارابودن شرایط کار بودند و زندگی آنان به تحریم‌ها گره زده نشد. ⭕️صدها دانشمند هسته‌ای به کار و تخصص خود بازگشتند و ایران توانست با تکیه بر توان هسته‌ای خود تهدید به تغییر دکترین هسته‌ای خود کند. ⭕️دو میلیون فلسطینی در غزه پشت‌گرم به حمایت معنوی ایران بود. ⭕️صدها مدیر بی‌لیاقت برکنار شد که در کنارش امید میلیون‌ها نفر از مردم بی پناه که کارشان در گرو آن بی لیاقت ها بود، زنده شد. ⭕️با رشد واحدهای صنعتی هزاران دانشجو به داشتن آینده متناسب با تخصص و تحصیلات‌شان امیدوار شدند و مشغول به کار. ⭕️هزاران جوان نخبه در دستگاه‌های مختلف به کارگیری یا امیدوار به داشتن تأثیری در آینده کشور شدند. ⭕️میلیون‌ها نفر از محرومین پس از سال‌های متمادی خرسند از دیدار مقام عالی‌رتبه خود یعنی خادم (بخوانید رئیس) جمهور خود شدند. ⭕️میلیون‌ها انسان از درد و رنج‌های خود با مسؤولین عالی‌رتبه کشور سخن گفتند و هیچ کدام با جملاتی همانند «خودت بمال» مواجه نشدند. ⭕️یک انسان به نام رهبر نظام جمهوری اسلامی به پشتوانه مقام معتمد اجرایی خود به مسائل راهبردی کشور پرداخت و مجبور به نوشیدن «جام زهر» نبود. 🔰آیا پس از 50 روز تمامی این شرایط تغییر خواهد کرد؟ یا فردی اصلح جانشین فردی صالح خواهد شد؟ 💢ان شاء الله به حکم آیه «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره/106) امید میلیون‌ها انسان ناامید نشود. ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
💢حال پس از گذشت ۴۰ روز درخواست می‌کنم: 🔰به کسی رای دهید که پروژه‌های مسکن شهید رئیسی را پیگیری کند. 🔰به کسی رأی دهید که خودروهای ثبت‌نامی را تحویل دهد. 🔰به کسی رأی بدهید که برای پرداخن یارانه‌ها عزا نگیرد ‌و آن‌ها را افزایش دهد. 🔰به کسی رأی بدهید که کالابرگ‌ها را برای حفظ شأنیت خانواده ادامه دهد. 🔰به کسی رأی بدهید که احیای واحدهای تولیدی و استدامه فعالیت‌های آن‌ها را به تحریم‌ها گره نزند و را بدبخت نکند. 🔰به کسی رأی بدهید که دانشمندان هسته‌ای را بیکار و ذلیل نکند. 🔰به کسی رأی بدهید که مدیران بی‌لیاقت را بر شما مسلط نکند. اللهم لاتسلط علینا من لایرحمنا. 🔰به کسی رأی بدهید که دانشجویان را متناسب با تخصص‌شان به کار گیرد. 🔰به کسی رأی بدهید که جوانان نخبه را ناامید نکند. 🔰به کسی رأی بدهید که از دیدارش بهره‌مند شوید نه اینکه در پاستور بگیرد. 🔰به کسی رأی بدهید که بتوانید درد خود را به او بگویید و او از جنس شما باشد و در پی حل آن بکوشد نه بگوید . 🔰به کسی رأی بدهید که دل رهبر به او قرص باشید و بتواند به مسائل راهبردی بپردازد. 🔰و در آخر به کسی رأی بدهید که امید ۲ میلیون بی‌گناه اهل را ناامید نکند... 💢به رأی بدهید حتی اگر در نظرسنجی‌ها گرایش کمتری به او باشد... ✍🏻حسین ایرانپور https://eitaa.com/Hossein_iranpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این، درس برای ماها است؛ آدم خوبی هستی ولی مدیریت بلد نیستی آیت‌الله خامنه‌ای: از ابوذر روایت است که پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌اللّه، رُک‌گو، و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَین حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. https://eitaa.com/Hossein_iranpour