مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
✨اعلام نفرات برگزیده رقابت اندیشه ورز✨ 🌱 اندیشه ورز، فرایند رقابتی بود که در دو قالب متنی و رسانه ح
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🪙 ده نفر برتر شرکت کننده در رقابت «اندیشه ورز»؛
۱. سیدمهدی حسینی ورامینی | سطح یک حوزوی
۲. الیاس زمزم | سطح چهار حوزوی
۳. محمد فلاح | سطح یک حوزوی
۴. فائزه سادات حسینی | کارشناسی ارشد
۵. محمد مخملچی | سطح دو حوزوی
۶. حسن جعفرزاده | سطح سه حوزوی
۷. محمد کرمی نیا | دکتری
۸. خدیجه سمیعی | سطح دو حوزوی
۹. محمدحسین کاووسی | سطح یک حوزوی
۱۰. مرتضی بیگ محمدی | سطح یک حوزوی
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
درباره معنویت | برگِ نخست ْ
📌 امروز جوان ایرانی برای کوچکترین سخن بزرگترین دلیل را میخواهد
💠 وقتی می گوییم کیفیت معنویت در جامعه ایران رو به رشد بوده است دلیلمان فقط آمار و ارقام نیست؛
چیزی که به وضوح در جامعه ایران شاهد آن هستیم تربیت نسلی متفکر، به تعبیری دلیلخواه و غیر متحجر است.
جوانان و نوجوانان ایرانی امروزه به آسانی یک مطلب را نمیپذیرند. بلکه برای کوچکترین سخنی باید بزرگترین دلیل را برای آنها اقامه کرد.
💠 امثال شهید حججیها و حاج قاسمها و شهریاریها و فخریزادهها و... زاییدهی رشد کیفی معنویتی است که انقلاب اسلامی به ارمغان آورد.
امروز میبینیم دشمن در تلاش است دانشمندان ما را ترور کند. شهید فخری زاده چرا الگو میشود؟ یقینا علت آن است که او یک نمونه برجستهی انسان معنوی است که در راستای آرمان های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در جایگاه خویش حرکت میکند.
🖋 سید مهدی حسینی
#معنویت
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
درباره معنویت | برگ دوم ْ
📌 معنویتی که در لرزش بنیان خانواده نابود میشود
💠 مثبت اندیشی در منظومه فکری رهبری دارای یک معنای نسبی است و برای فهم وضع فرهنگی و معنوی جامعه از دیدگاه ایشان باید آن را با جامعههای دیگر دنیا مقایسه کرد. ما به قدر اختصار از این نگاه مقایسهای صحبت میکنیم؛
برای مثال آمار «حرامزادگی» در کشوری چون فرانسه ۶۹ درصد است و در کشوری از آمریکای جنوبی(کلمبیا) این آمار به ۸۵ درصد میرسد در حالی که وقتی این آمار با کشورهای اسلامی مقایسه شود باعث تعجب محققین خواهد شد.
💠 ترکیه که بین کشور های اسلامی از همه کشورها با فرهنگ غرب بیشتر اختلاط داشته است تنها ۱ درصد حرامزادگی دارد.
البته این مسئله خود باعث بسیاری از مشکلات دیگر خواهد شد؛ وقتی که یک خانواده پدر نداشته باشد فرزندان آن خانواده از محبت و تربیت پدرانه محروم خواهند شد که این باعث میشود کودکان در آینده به قتل، حمل اسلحه، اعتیاد، بی خانمانی و... کشیده شوند. این مسیر، بنیان خانواده را از بین میبرد.
💠 در ایران آمار حرامزدگی به حدی پایین است که نمیتوان آن را در آمار ها و درصدگیری حساب کرد این درحالی است که در آمریکا ۴٠ درصد از کودکان خارج از ازدواج رسمی به دنیا می آیند.
🖋 محمد فلاح
#معنویت
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✨ حساب اینستاگرامی هویت شروع به فعالیت کرد✨
🌱 برای مشاهده بروزتر و باکیفیت بهتر محتواهای چندرسانهای هویت صفحه ما در اینستاگرام را دنبال کنید
صفحه اینستاگرام گروه هویت
@Hoviat_howze
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻حال جامعۀ ایران؛ استحکام یا فروپاشی؟!
🖊 مهدی جمشیدی
۱. رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی گفتند: یکی از مهمترین نقاط قوّت ملّت ایران، «استحکام بنیۀ درونی جامعهی اسلامی ما» است. این ناشی از «ایمان» است. مردم ایران، مردم مؤمنی هستند؛ حتّی آن کسانی که ممکن است به چشم به نظر برسد که به بعضی از احکام اسلامی، پایبندی درستی ندارند، «ایمان قلبی»شان خوب است؛ به خدا و دین و قرآن و ائمّهی هدی، ایمان دارند. اوّلین نشانۀ این استحکام، «غلبۀ ملّت ایران بر زنجیرۀ خصومتهای پیدرپیِ چند دهساله» است.
۲. این نظر در برابر تحلیلهایی است که بر «فروپاشی اجتماعی» دلالت دارند و جامعۀ ایران را ازدسترفته و متلاشیشده معرفی میکنند. فروپاشی اجتماعی به این معنی است که جامعه از لحاظ ارزشهای بنیادی و کارکردها و خویشترمیمی، به مرحلۀ اضمحلال رسیده است و دیگر توان احیا و بازیابی خویش را ندارد. جامعۀ فروپاشیده، جامعهای است که از درون خویش، به تجربۀ مرگ رسیده است و دیگر نمیتواند بر اساس وضع پیشین خود، ادامه بدهد. چنین جامعهای، از خودش تهی شده است و محتاج شروع از نقطۀ آغازِ دیگری است؛ البتّه اگر بتواند و حال و بضاعت چنین شروع دوباره و تازهای را داشته باشد. این لحظه، لحظۀ گسست است و در آن، دیگر داشتهها و اندوختههای کنونی به کار نمیآیند و گرهی را نمیگشایند. در این جامعه، مناسبات و هنجارهای اجتماعی دچار اختلال شدهاند و ارزشها، حیات صوری و تصوّری دارند، نه حیات واقعی و حلکننده.
۳. این در حالی است که رهبر انقلاب، نهتنها جامعۀ ایران را مبتلا به «فروپاشی» قلمداد نمیکنند، بلکه آشکارا سخن از «استحکام بنیۀ درونیِ جامعۀ ایران» میگوید و معتقد است که این جامعه، همچنان پُرتوان و پابرجاست و به راه خویش ادامه خواهد داد. قوام و داوم جامعه، وابسته به «بنیۀ درونیِ» آن است و چنانچه جامعهای، بنیۀ درونیاش زوال یابد، حتّی مساعدتهای بیرونی هم نخواهند توانست آن را زنده و بانشاط نگاه دارند. در مقابل، جامعهای که بنیۀ درونیاش، قوی و نیرومند است، میتواند خود را حفظ کند و امتداد پیدا کند. تداوم و بقای جامعه، برخاسته از همین بنیۀ درونی است که بر بضاعتهای بومی و استعدادهای خویشبنیاد جامعه دلالت دارد. اینکه ممکن است جامعه با دشواریهای درونی یا موانع بیرونی مواجه شود و تنشها و تلاطمهایی را تجربه کند، امری طبیعی است و از فروپاشی حکایت نمیکند، امّا مسأله این است که جامعه باید از «امکانهای باطنی» و «قابلیّتهای ذاتی» برای کامیابی در چنین مواجههها و تعارضهایی برخوردار باشد. در غیر این صورت، مصائب و موانع بر آن غلبه خواهند یافت و دوام نخواهد آورد.
۴. خاستگاه استحکام بنیۀ درونی جامعۀ ایران، «ایمان دینیِ مردم» است؛ این برداشتی است که رهبر انقلاب از ماهیّت جامعۀ ایران دارد. شاید این برداشت در نگاه نخست، دور از واقع به نظر برسد و این اشکال در ذهن پدید آید که از قضا، بسیاری از آنان که جامعۀ ایران را در حال فروپاشی قلمداد میکنند، بر «بهحاشیهرفتن دینداری» در جامعۀ ایران انگشت تأکید میگذارند و معتقدند در این جامعه، «سکولاریسم» ریشه دوانیده است و ارزشهای دینی، دیگر جنبۀ «معیارین» و «قوامبخشی» ندارند و ارزشهای تجدّدی که بر خویشبنیادیِ انسان دلالت دارند بر آن سایهگستر شدهاند. اینان بر این باورند که جامعۀ ایران، دیگر بر مدار ارزشهای دینی نمیچرخد و تنوّع و تکثّر فرادینی و غیردینی بر آن حاکم شده و باید به جای ارزشهای دینی، در طلب ارزشهای وحدتبخش و انسجامآفرین دیگری رفت تا جامعه از لبۀ پرتگاه فروپاشی رهایی یابد. تحلیل رهبر انقلاب در نقطۀ مقابل این روایت قرار دارد و میگوید همچنان دین و ایمان دینی را باید «مبدأ» و «منشأ» استحکام بنیۀ درونیِ جامعۀ ایران دانست. در واقع، ایشان از یک سو، جامعۀ ایران را دارای «استحکام بنیۀ درونی» میانگارد و نه در معرض فروپاشی، و از سوی دیگر، عامل و مولّد استحکام بنیۀ درونی را «ایمان دینی» قلمداد میکنند.
۵. رهبر انقلاب، ادّعای خویش را بدون شاهد و دلیل، رها نمیسازد، بلکه نشانهای به میدان گفتگو میآورد: «غلبۀ ملّت ایران بر زنجیرۀ خصومتهای پیدرپیِ چند دهساله». در طول تمام دههها و سالهای ایران پساانقلاب، همواره جامعۀ ایران درگیر سطحها و جنبههای مختلفی از مواجهههای نیروهای تجدّدی با خویش بوده است؛ چنانکه این جامعه، هیچگاه از تقابلجویی و کینهتوزی دولتهای غربی برکنار و در امان نبوده است. بااینحال، نه «خسته» و «فرسوده» شده است و نه «پشیمان» و «سرگردان»...
🖇 ادامه در خبرگزاری فارس:
http://fna.ir/3bpmtt
درباره معنویت | برگ سوم ْ
✨اساساً معنویت چیست؟!✨
💠 به نظر نگارنده تعریف صحیح از معنویت عبارتست از؛
توجه کامل انسان به فطرت الهی خود! این تعریف برگرفته از آیه شریفه "فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ" است.
💠 به میزانی که انسان به فطرت الهی خود نزدیک تر شود از نظر معنویت بالاتر است. توجه به روایات ذیل این آیه و آیات مشابه آن نشان میدهد این دین و فطرت الهی همان توحید و ولایت الهی و اولیاء الهی است. هر چه توجه باطنی انسان به سمت این مساله باشد و انحراف او به چپ و راست کمتر باشد و توحید و ولایت را در تمام شئون و آنات خود در زندگی درک کند به آن فطرت الهی که خداوند ما را بر آن فطرت آفریده است، نزدیک تر می شود.
💠 به حکم آیه شریفه "إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ" این استفاده می شود که افراد خاصی در نیز در طول ولایت الهی ولایت دارند و تنها کسی از خلق الله که ولایت دارد، رسول خدا نیست؛ بلکه افرادی هم که که ویژگی خاصی را دارند بر سایر مسلمانان ولایت دارند که طبق اسناد تاریخی و روایات، مصداق "الذین امنوا..." در اینجا امیرالمومنین علیهالسلام است.
🖋 الیاس زمزم
#معنویت
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
درباره معنویت | برگ چهارم ْ
‼️قدرت گفتمانسازی رسانه‼️
💠 ما سوای از فهم قدرت گفتمانسازی در شبکههای اجتماعی، متوجه شدیم که افراد برجسته همانند سیاستمداران یا سلبریتیها قادر به تغییر گفتمانهای رسانههای سنتی بنابر موضوعات موردنظرشان نیز هستند.
پس در اینجا با مفهوم جدید دیگری بنام اثر گفتمانسازی بین رسانهای (intermedia agenda setting effect) آشنا میشویم که درصدد ارزیابی وجود یا عدم وجود قدرت گفتمانسازی بین رسانههای مختلف است؛ بهعبارتیدیگر اثر گفتمانسازی بینرسانهای در پی پاسخ به سوال «میزان اثرپذیری رسانهها از هم» در پوشش موضوعات مهم هست.
💠 موضوعی که در سال 2022 بهعنوان یک پژوهش بزرگ تحت عنوان «شبکههای اجتماعی و گفتمانسازی سیاسی» توسط چند متخصص علم داده و علوم سیاسی با مطالعه موردی انتخابات سوییس انجام شد که با تمرکز بر سه منبع داده توییتری، روزنامهای و بیانیههای احزابی منتشر شد. نویسندگان مقاله با بررسیهای ماشینی خود اعلام کردند که
اولا بستر شبکههای اجتماعی مناسب برای اغراض و ارتباطات سیاسی است!
دوما سوشال مدیا تعداد و انواع بازیگران بالقوه گفتمانسازی را افزایش میدهد!
سوما ما شاهد کاهش نقش رسانههای سنتی در برجستهسازی موضوعات و یا تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی بر روند آن هستیم!
نتیجه آن شد که شبکههای اجتماعی عکس رسانههای سنتی تعداد و طیف بازیگران را افزایش داده و درواقع موجب پیدایش #نظامهای_ترکیبی_رسانهای و سپس تاثیرات گفتمانسازی بین رسانهای شدند.
🖋 فائزه حسینی
#معنویت و #رسانه
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
درباره معنویت | برگ پنچم ْ
✨اولین گام جامعه به سوی معنویت چیست‼️
💠 به نظر میرسد «قیام لله» که برگرفته از تعبیر قرآن است؛«أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى» اولین مفهومی است که برای توضیح معنویت یک انسان و جامعه باید به آن توجه کرد.
امام خمینی میفرماید قیام، همان #یقظه است که اولین قدم در سیر عرفانی است. او میگوید بیداری در ایران رخ داده است یعنی همان قدم
اول معنوی! امام (رحمه الله علیه) این را اولین قدم و مهم ترین رکن مسیر #سلوک هم میداند و معتقد است اگر این قدم محقق شود مسیر [تعالی] اساسا شروع شده است.
💠 قیام یک ملت سلوک افراد را به شدت ساده میکند؛ لذا در چنین فضایی به سادگی و سهولت میبینیم جوانان به درجه #شهادت رسیده و به لقاء الله میرسند.
🖋 محمد مخملچی
#معنویت
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
دیده دریا کنم و صبر به صحرا فکنم
و اندر این کار دل خویش به دریا فکنم
از دل تنگ گنهکار برآرم آهی
کآتش اندر گنه آدم و حوا فکنم
مایه خوشدلی آن جاست که دلدار آن جاست
میکنم جهد که خود را مگر آن جا فکنم
بگشا بند قبا ای مه خورشیدکلاه
تا چو زلفت سر سودازده در پا فکنم
خوردهام تیر فلک باده بده تا سرمست
عقده دربند کمر ترکش جوزا فکنم
جرعه جام بر این تخت روان افشانم
غلغل چنگ در این گنبد مینا فکنم
حافظا تکیه بر ایام چو سهو است و خطا
من چرا عشرت امروز به فردا فکنم
حافظ
لیالی قدر را دعاگوی مومنین هستیم🌙🖤
@Hoviat_howze
هویت ـ فصلنامه بهار 1402.pdf
2.62M
✨بسمه تعالی✨
💠 پرونده معنویت و اخلاق هویت در فصلنامه بهار ۱۴۰۲ در ۲۷ صفحه منتشر شد؛
فصل معنویت و اخلاق | پژوهش، گفتگو، اقدام
🔰 یادداشت | گفتگو پیرامون وضع معنویت در جامعه معاصر ایران
🔰 از عملکرد معنوی حوزویان تا ولایت پذیری جامعه | مشروح مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین #تیموری
🔰 مسائل مردم، موضوع محوری طلبگی است | مشروح مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین #اسلامی
🔰 یادداشت | رسانه و تنهایی
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
درباره معنویت | برگ ششم ْ
🌱 استقامت؛ مقولهای مهم در تحلیل معنویت جامعه
💠 «استقامت» مفهوم کلیدی دوم [در تحلیل معنویت] است که به معنای #حفظ_قیام است.
حفظ قیام سخت تر از اصل قیام است؛ اینکه میبینیم در ایران جوانان زیادی آمادگی برای شهادت دارند به گونه ای که حاضرند در خارج
از ایران برای #اسلام و عقاید توحیدیشان جان بدهند پدیده ای عادی نیست.
💠 اما در بدنه [توده مردم] نیز رشد محافل معنوی مثل #شبهای_قدر و عاشورا و مراسمات معنوی و تذکرات دینی در ایران [به عنوان نشانهی رشد معنویت] اصلا قابل کتمان نیست!
حضور میلیونی در اربعین و امثالهم نیز قابل توجه است؛ کمکهایی که در وقایعی مثل
زلزله کرمانشاه مشاهده شد اینها همان معنویتی است که محصول استقامت یعنی حفظ قیام است.
🖋 محمد مخملچی
#معنویت
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
درباره معنویت | برگ هفتم ْ
🌱 آسیب شناسی ولنگاری در امر به معروف و نهی از منکر ِانفرادی
💠 یکی از پیشفرض ها [در معنویتپژوهی] این است که «معنویت» و «شریعت» رابطه مسقیم دارند؛ یعنی اگر احکام شرعی در جامعهای اجرا شد معنویت به ارمغان خواهد آمد!
به عنوان مثال،[گسترش] حجاب میتواند در جامعه معنویت ایجاد کند. ظاهرا پس از اغتشاشات و تعطیلی [نسبی] گشت ارشاد هنوز تصمیم نظام در چگونگی مواجهه با این مقوله اتخاذ نشده یا هنوز اعلام نشده است. از طرف دیگر کسانی که نسبت به شرع و اجرای آن حساس هستند احساس تکلیف کرده و از باب مقوله نهی از منکر کنشگری میدانی میکنند.
💠 این کنشگری های انفرادی ناگزیر از اعمال سلیقه است چرا که طبیعتا فرد دارای سلیقه و اخلاق خاص مانند عصبانیت یا صبوری است که کنشگری او را نسبت به بیحجابی با کنشگری فرد دیگر متفاوت میکند
این اعمال سلیقه ها ممکن است در شروط امر به معروف و نهی از منکر مانند «عدم وجود مفسده» یا «مراتب امر و نهی» خلل وارد کند.
🖋 احمد اولیایی
#معنویت
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
درباره معنویت | برگِ هشتم ْ
📌 تقابل یوگا و معنویت شرعی
💠 امروزه دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روزافزون زندگی سبب میشود که انسان [بیش از قبل] به آرامش نسبی محتاج باشد و چه بسا افرادی که در طول شبانه روز محتاج یک خواب آرام باشند؛
اما رسیدن به #آرامش از چه راهی میسر است؟! یوگا و مدیتیشن یا اعمال دینیِ سنتی؟!
این پرسش جمع کثیری از #جوانان امروزی است که بیجواب مانده است. هر کدام از اعمال دینی و یوگا جذابیتهای منحصر به فرد خود را دارند و تلاش میکنند تا بر جمعیت [طرفداران] خود بیفزایند با این حال هر دو طرف در ارائه الگوی معنوی تا حدودی موفق بوده اند.
💠 هم دین سنتی و هم #یوگا -به عنوان یکی از جنبش های معنوی- با عوامل تضعیفگر بیرونی تضعیف میشوند و هر دو زیر یوغ ناکافی بودن روش های «آرامش بخش» قرار گرفتهاند.
🖋 حسن جعفرزاده
#معنویت
#اندیشه_ورز
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
بسم الله
💠 گفتگوی گروه هویت با آیت الله استاد تقوایی، به تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ با موضوع «معنویت و اخلاق در جامعه معاصر» با محورهای زیر برگزار شد؛
۱. انواع تلقی ها از دین و نگاه برتر
۲. جهانی بودن دین اسلام و امامت ذوابعاد اهل بیت (علیهم السلام)
۳. نسبت امت انقلاب اسلامی و امت صدر اسلام
۴. مسئولیت حکومت در جهت معنویت افزایی
#فصل_معنویت
#آیتالله_تقوایی
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze
بسم الله
💠 گفتگوی اختصاصی هویت با حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی جعفری، به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ با موضوع «معنویت در ادیان ابرهیمی» با محورهای زیر برگزار شد؛
۱. معنویت در یهودیت و مسیحیت
۲. تفاوت ماهوی معنویت میان اسلام و ادیان گذشته؛ تلقی از خداوند و سیر انسان به سوی کمال
۳. امتداد تلقی ناصواب از سیر انسان به سوی کمال در عرفان و تصوف
۴. تقوا، محور معنویت در اسلام
#فصل_معنویت
#ادیان
هویت را در پیام رسان ها ببینید
تلگرام | سروش | ایتا
@Hoviat_howze