💠 تعلیمات اسلام، تعلیمات طب نیست!
‼️این محتوا تایید یا رد نمیشود‼️
#تامل_پیش_از_نشست
#در_جستجوی_پزشکی_اسلامی
@Hoviat_howze
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
💠 بســـم الله الرحمـن الرحیــم 💠 نشست گفتگومحور؛ در جستجوی پزشکی اسلامی 🎤 با ارائه و سخنرانی؛ حج
گزارش جلسه | بَرگِ نخست ْ
بســم الله
💠 نشست گفتگومحور «در جستجوی پزشکی اسلامی» بحمدلله در نوزدهم دی ماه ۱۴۰۰ با حمایت #معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_مروی در نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد؛
در جلسه مذکور، حجت الاسلام و المسلمین استاد اخوان کارشناس طب و استاد حوزه علمیه با پاسخ به مجموعه سوالات گروه هویت و نخبگان حاضر در جلسه به نکات مهمی در سرفصل های زیر اشاره کردند:
الف) #مفهوم_شناسی طب و پزشکی
ب) #ماهیت_دین و بخش مغفول مانده علوم دینی
ج) علم و #پزشکی_غرب و اشکالات وارد بر آن
د) وجوه تمایز طب اسلامی با #طب_سنتی ایرانی
ج) جریانات طب اسلامی و #مکتب_جامع_طب_اسلامی
💠 با توجه به سرفصل های مطرح شده، مجموعه گزارشات مرتبط با نشست در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
💠 جهت دسترسی به صوت و بخش هایی از فیلم نشست در کانال گروه هویت در ایتا و تلگرام عضو باشید🙏🏻
@Hoviat_howze
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
💠 بســـم الله الرحمـن الرحیــم 💠 نشست گفتگومحور؛ در جستجوی پزشکی اسلامی 🎤 با ارائه و سخنرانی؛ حج
در جستجوی پزشکی اسلامی(هویت).m4a
25.79M
💠 صوت نشست گفتگومحور «درجستجوی پزشکی اسلامی»
🎙با ارائه؛
حجت الاسلام استاد محمدعلی اخوان
💠 برای دریافت اخبار و محتوای مرتبط با این نشست #هویت را دنبال کنید
@Hoviat_howze
💠 یادداشت | بَرگِ چهارم ْ
بسـم الله
💠 نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی، تبدیل کرد چنانچه نباید بجای مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجای آزادی، به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید.
آن روز که سهم #آزادی ، سهم #اخلاق و سهم #منطق ، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرمافزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است.
💠 من عمیقا متأسفم که برخی میان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب «هرزهگوئی و کفرگوئی»، طریق سومی نمیشناسند و گمان میکنند که برای پرهیز از هر یک از این دو، باید به دام دیگری افتاد.
حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بیمهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچ چیز دیگری ، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود تا همه اندیشهها در همه حوزهها فعال و برانگیخته گردند و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم و اهلبیت ایشان (علیهم السلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشهوران گردد.
✒️ مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه برخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی | بهمن ۱۳۸۱
@Hoviat_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 طب اسلامی؛ از رویا تا حقیقت!
🌱 آنچه میبینید بخش هایی از نشست گفتگومحور #در_جستجوی_پزشکی_اسلامی با ارائه استادمحمدعلی اخوان است.
📝 معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی
برای مشاهده فیلم کامل نشست در کانال هویت عضو باشید:
@Hoviat_howze
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
💠 یادداشت | بَرگِ چهارم ْ بسـم الله 💠 نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقا
💠 یادداشت | بَرگِ پنجُـم ْ
بســم الله
🌿محیــط آزادِ فکــری🌿
💠 مرحوم صاحب حدائق با مرحوم وحید بهبهانی، #نقطهی_مقابل؛ هر دو در كربلا زندگی میكردند؛ معاصر، مباحثه هم میكردند باهم.
یك شب در حرم مطهر سیّدالشّهدا (سلاماللهعلیه) اینها سر یك مسئلهای شروع كردند بحث كردن، تا اذان صبح این دو نفر روحانی ایستاده- حالا وحید بهبهانی آنوقت نسبتاً جوان بوده، اما #صاحب_حدائق پیرمردی هم بوده- بحث كردند! مباحثه هم میكردند باهم، #منازعه هم میكردند، اما هر دو هم بودند، هر دو هم درس میگفتند.
من شنیدم كه شاگردان وحید- كه وحید تعصب شدیدی علیه اخباریها داشت- مثل صاحب ریاض و بعضی دیگر از شاگردان وحید، میرفتند درس صاحب حدائق هم شركت میكردند! اینجوری بوده؛ ما تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یكی مشرب فلسفی دارد، یكی مشرب عرفانی دارد، یكی مشرب فقاهتی دارد، ممكن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند.
💠 من چند ماه پیش از این، در مشهد گفتم كه مرحوم آشیخ #مجتبی_قزوینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) مشرب ضدیت با فلسفهی حكمت متعالیه، مشرب ملّا صدرا، داشت- ایشان شدید، در این جهت خیلی غلیظ بود- امام (رضوان اللَّه علیه) چكیده و زبدهی مكتب ملّا صدراست؛ نه فقط در زمینهی فلسفیاش، در زمینهی عرفانی هم همینجور است. خوب، مرحوم آشیخ مجتبی نه فقط امامرا قبول داشت، از امام ترویج میكرد تا وقتی زنده بود. ترویج هم از امام كرد؛ ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام. مرحوم آمیرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مكتب بود، اما ایشان جبهه رفت.
با تفسیر حمد امام كه در تلویزیون پخش میشد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم #آقای_مروارید، اما حمایت میكردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ #تعامل_سیاسی، اجتماعی، رفاقتی، باهم مأنوس؛ همدیگر را تحمل میكردند. در قم باید اینجوری باشد.
✒️ مقام معظم رهبری | آذر ۱۳۸۶
@Hoviat_howze
سلام علیکم
🌱 حوزه علمیه مروی اقدامات قابل توجهی در جهت نشر و بهبود پژوهش های پژوهشگران(اعم از طلبه و دانشجو) انجام داده است؛ برای آشنایی با ظرفیت های چاپ و نشر اثر همچنین حضور و فعالیت در گروه های مطالعات پژوهشی در نمایشگاه کتاب امسال به غرفه حوزه علمیه مروی مراجعه کنید!
🌱برای آشنایی با گروه مطالعات پژوهشی «هویت» روز یکشنبه۲۵اردیبهشت از ساعت ۱۶ الی۲۰ در خدمت شما هستیم.
📚 آدرس غرفه انتشارات حوزه علمیه مروی:
🕌 شبستان مصلی تهران، راهرو ۱۳، غرفه ۱۸
✅ مشتاق زیارت دوستان هستیم
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
💠 یادداشت | بَرگِ پنجُـم ْ بســم الله 🌿محیــط آزادِ فکــری🌿 💠 مرحوم صاحب حدائق با مرحوم وحید بهبه
💠 یادداشت | برگِ ششـم ْ
بسـم الله
🌿محیط آزادِ فکری🌿
💠 آزاداندیشی جایش توی تلویزیون نیست؛ آزاداندیشی جایش توی جلسات تخصصی است. مثلاً فرض کنید در زمینهی فلان مسئلهی سیاسی، یک جلسهی تخصصیِ دانشجوئی بگذارید؛ دو نفر، پنج نفر، ده نفر بیایند آنجا با همدیگر بحث کنند؛ این میشود آزاداندیشی. همین جور، بحث سر معارف اسلامی است؛ همین جور، بحث سر تفکرات مکاتب گوناگون جهانی است؛ همین جور، بحث سر یک مسئلهی علمی است.
بنابراین جلسه باید جلسهی تخصصی باشد؛ والّا توی جلسات عمومی و در صدا و سیما دو نفر بیایند بحث کنند، آن کسی که #حق است، لزوماً #غلبه نخواهد کرد؛ آن کسی غلبه خواهد کرد که بیشتر عیّاریِ کار دستش است و میتواند بازیگری کند؛ مثل قضیهی عکس مار و اسم مار. گفت: کدام یکی مار است؟ مردم با اشاره به عکس مار گفتند: معلوم است، مار این است.
بنابراین آزاداندیشی در جلسات تخصصیِ متناسب با هر بحثی باید باشد؛ در محیطهای عمومی جای آن بحثها و #مناظرهها نیست. این هم معنایش این نیست که دارد تحمیل میشود؛ نه، بالاخره یک فکر حق مطرح میشود؛ «ادع الی سبیل ربّک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالّتی هی احسن».
این #حکمت و موعظهی حسنه و #مجادلهی_احسن برای چیست؟ «ادع الی سبیل ربّک». یعنی این قبلاً یک اصل موضوعی است، دعوت به سمت خداست. در همه چیز همین جور است. دعوت باید با زبان درست انجام بگیرد، اما جهت دعوت باید مشخص باشد.
معنی ندارد که انسان جهت دعوت را آزاد بگذارد؛ این موجب گمراهی مردم میشود. مردم را باید هدایت کرد.
🖋 مقام معظم رهبری | مرداد ۱۳۸۹
@Hoviat_howze
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
💠 بدین وسیله اعلام میشود با انتشار جمع بندی و گزیده مباحثات و مطالعات گروه هویت در فصل علم (مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) در قالب نشریه شماره سیزدهم حوزه علمیه مروی، این فصل از فعالیت های محتوایی گروه هویت پایان یافت
و مقدمات آغاز فصل معنویت (حکمرانی|مردم|رسانه) در حال تدارک است؛
💠 از همه نخبگان و علم آموزان استدعا داریم با مطالعه مکتوبات گروه هویت در این شماره از نشریه حوزه علمیه مروی، ما را از نظرات و انتقادات خود بهره مند نمایند.
📎 ضمنا از طلاب و دانشجویان محترم دعوت میشود با مطالعه و دقت در منطق مطالعاتی و گفتمانی گروه، در صورت تمایل به همکاری با ادمین کانال ارتباط حاصل کنید.
🌱 گروه هویت
🔰معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی
@Hoviat_howze
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 💠 بدین وسیله اعلام میشود با انتشار جمع بندی و گزیده مباحثات و مطالعات گروه
نشریه پیام مروی_کارگروه هویت_پاییز سال 1401.pdf
2.94M
✨بسمه تعالی✨
💠 مطالب گروه هویت (فصل علم) در نشریه شماره سیزدهم پیام مروی شامل؛
۱) دیباچه | محورهای تحول و پیشرفت ایران بسوی تمدن اسلامی
۲) فصل علم | ضرورت سخن از پزشکی (به مثابه یک علم تجربی) اسلامی چیست؟
۳) ماهیت علم و نقش پیش فرض ها در دانش بشری | سخن نگاشت مصاحبه با حجت الاسلام دکتر فاضل
۴) نشست «در جستجوی پزشکی اسلامی» | سخن نگاشت حجت الاسلام دکتر اخوان
🔰 برای مطالعه متن کامل شماره سیزدهم نشریه پیام مروی به کانال پرسش و پژوهش رجوع کنید:
@pajouheshgaranemarvi
🔰 برای اطلاع از فعالیت های پژوهشی و گفتمانی گروه هویت در تلگرام و ایتا به ادرس زیر رجوع کنید:
@Hoviat_howze
گزارش جلسه | بَرگِ نخست ْ
بســم الله
💠 جلسه گفتگو با حجت الاسلام مجتبی عرب رئیس #بنیاد_نهضت و مسئول سابق بسیج دانشجویی شریف بحمدلله در چهاردهم شهریور ماه ۱۴۰۱ در محل بنیاد نهضت برگزار شد؛
در جلسه مذکور، حجت الاسلام استاد مجتبی عرب با پاسخ به مجموعه سوالات گروه هویت به نکات مهمی در سرفصل های زیر اشاره کردند:
الف) نقش کنش اجتماعی در ارتقا اندیشه ناظر به #حل_مسئله
ب) تبیین نظریه بسیج طلبگی جهت نقش آفرینی سیاسی
ج) نسبت #تشکل_طلبگی با تشکل دانشجویی
💠 با توجه به سرفصل های مطرح شده، مجموعه گزارشات مرتبط با این جلسه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
گزارش جلسه | بَرگِ نخست ْ بســم الله 💠 جلسه گفتگو با حجت الاسلام مجتبی عرب رئیس #بنیاد_نهضت و مسئو
گزارش جلسه | برگِ دوم ْ
💠 در گفتگوی گروه مطالعات پژوهشی هویت با حجت الاسلام مجتبی عرب مطرح شد:
"حوزویان در اقامه توان کافی ندارند چون تمرین قیام و حتی مواجهه شبیه سازی شده اقامه هم ندارند"
💠 اشکالی از حیث روش در حوزه علمیه وجود دارد و آن ذهن «انتزاعی» حوزویان است؛
یعنی ذهنی که به دلیل کار به روی متون درسی موجود، #مسئله را از واقع «نزع» میکند و به پرورش ذهنی و کشف شقوق آن میپردازد.
هرچند این کار در جایگاه خودش فایده مند است اما چنین ذهنی در حل مسائل واقعی، ذهن ناقص و ناتوانی است.
💠 به تعبیر امام(ره) در پیامی که سال۱۳۲۰ به علما میدهند، مسئله اصلی در #مواجهه_مصلحانه در جامعه، عمل به توصیه خداوند متعال «أن تقوموا لله ثم تتفکروا» است؛ مسئله از قیام شروع میشود، مسئله از قعود توأم با فکر آغاز نمیشود!
و در حوزه علمیه این مشکل صدچندان است و اساساً حوزویان در اقامه توان کافی ندارند چون تمرین قیام و حتی مواجهه شبیه سازی شده اقامه هم ندارند [درحالیکه] چیزی که در انسانها تحول ایجاد میکند #قیام است.
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
گزارش جلسه | بَرگِ سوم ْ
💠 در گفتگوی گروه مطالعات پژوهشی هویت با حجت الاسلام عرب مطرح شد:
"مناط اصلی تحجر نادان بودن نیست! بلکه «جدایی دین از عینیت» است"
💠 موضوعی که باید در حوزه با آن مقابله کنیم که مستفاد از بیانات امام در منشور روحانیت است «رویه دوم تیغه اسلام آمریکایی (اسلام متحجرین)» است؛
مناط اصلی #تحجر چیست؟ مناط اصلی تحجر نادان بودن نیست! بلکه «جدایی دین از عینیت» است و این همان مبنای #سکولاریسم است. لذا مسئله در سکولاریسم اولاً سیاست نیست، بلکه سیاست بُعدی از جدایی دین از اداره جامعه است.
💠 با این تعریف، شما در طلبههای انقلابی هم تحجر را میبینید. چون طلبه انقلابی هم #رسائل خواندن را «کاری» میداند «غیر» از کاری که در شئون اجتماعی به آن نیاز دارد.
این اشکال، اشکال در فرایند تربیتی حوزه است. پس تربیت طلبه برای توانمندی او در اقامه دین هم باید تربیتی باشد که طلبه را به عینیت گره بزند.
لذا من معتقدم تحول در حوزه از تحول علمی آغاز نمیشود بلکه ابتدا باید تحول «هویتی» اتفاق بیفتد.
اعضا هویت: در گروه هویت هم بر اساس این ریل پیش رفتهایم؛ اما پرسش این است که گره زدن طلبه به عینیت اقتضا چه جنس فعالیتهایی دارد؟! ....
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
گزارش جلسه | برگِ چهارم ْ
در گفتگوی گروه مطالعات پژوهشی هویت با حجت الاسلام عرب مطرح شد:
"جای کنش طلبگی در مسئله حجاب اجباری خالی است"
💠 گاهی طلبه میبیند حرکت جامعه به سمتی است و حرکت او به سمت دیگر! و همین است که عدهای نمیتوانند تحمل کنند و به کارهای در غیرشأن طلبگی میپردازد؛ من حس میکنم ریزشهای حوزه هم از اینجاست.
ما این پدیده را به کثرت میبینیم؛ علت این پدیده #بحران_هویت در طلاب است.
این بحران هویت از کجا نشأت گرفته است؟ از همان نکتهای که امام در منشور روحانیت میفرماید: «ما مشکلمان [در حوزه] تحجر است»! منتهی تحجر فقط به معنای سیاسی نبودن و شرکت نکردن در رأیگیری نیست؛ بلکه «لمس نکردن متن واقع» است.
💠 قطعاً مقصود ما این نیست بیتوجه خود را در «تهلکه» بیندازیم اما خطا، جزئی از سعی ماست؛ و ما میبینیم که چقدر جای #کنش_طلبگی مثلاً در مسئله #حجاب_اجباری خالی است که هیچ تشکل دانشجویی توان انجام آن را نداشت چراکه ویژگیهایی که طلبه دارد ـ مثل اطمینانی که مردم به روحانیون دارند ـ را یک دانشجو دارا نیست.
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
بسم الله
💠 مصاحبه گروه هویت با حجت الاسلام و المسلمین استاد رضایی نژادیان، به تاریخ ۱۱ آبان در خصوص موضوع «معنویت و اخلاق» با چهار پرسش محوری؛
۱. آیا معنویت در جامعه معاصر ایران سیر رو به رشد داشته است یا رو به افول؟
۲. با چه ملاکی معنویت اجتماعی سنجیده میشود؟
۳. عامل های معنویت افزا و کانون های ضد معنویت در جامعه چیستند؟
۴. نقش حوزه علمیه در مهم ترین عامل های معنویت افزا و معنویت زدا چیست؟
✨ در این مصاحبه به پرونده حجاب اجباری پرداخته شد!
#فصل_معنویت
#حجاب
🔰 برای اطلاع از فعالیت های پژوهشی و گفتمانی گروه هویت در تلگرام و ایتا به ادرس زیر رجوع کنید:
@Hoviat_howze
بسم الله
💠 مصاحبه گروه هویت با استاد دکتر امیرحسین منصوری، پژوهشگر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و استاد دانشگاه
به تاریخ ۲۱ آبان با موضوع «معنویت و اخلاق» با چهار پرسش محوری؛
۱. آیا جامعه دهه شصت ایران از جامعه دهه نود معنوی تر است؟
۲. نقش عقلانیت در معنویت افزایی جامعه چیست؟
۳. آیا اخلاق مداری رهبران جامعه منجر به گسترش معنویت میشود؟
۴. نقش حوزه علمیه در مهم ترین عامل های معنویت افزا و معنویت زدا چیست؟
✨ در این مصاحبه به پرونده حجاب اجباری پرداخته شد!
#فصل_معنویت
#حجاب
🔰 برای اطلاع از فعالیت های پژوهشی و گفتمانی گروه هویت در تلگرام و ایتا به ادرس زیر رجوع کنید:
@Hoviat_howze
بسم الله
💠 مصاحبه گروه هویت با حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی اسلامی، مدیر سابق حوزه علمیه مروی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
به تاریخ ۲۳ آبان با موضوع «معنویت و اخلاق در حوزه و دانشگاه» با چهار پرسش محوری؛
۱. آیا جامعه حوزوی ما نسبت به گذشته دچار افول اخلاق مداری شده است؟
۲. با چه ملاکی معنویت گرایی مردم را بسنجیم؟
۳. مهمترین چالش حوزه علمیه در معنویت افزایی چیست؟
۴. نقش نهادها و ابزارهای جدید در برنامه معنویت افزایی حوزه علمیه چه باید باشد؟
✨ در این مصاحبه مواجهه استاد اسلامی با طلاب و دانشجویان تجربه نگاری شد.
#فصل_معنویت
#حوزه_و_دانشگاه
🔰 برای اطلاع از فعالیت های پژوهشی و گفتمانی گروه هویت در تلگرام و ایتا به ادرس زیر رجوع کنید:
@Hoviat_howze