eitaa logo
حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
125 دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
87 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱٠) وَإِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ؛ سوره اعراف، آیه ۲۰۴؛ و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهيد و ساكت شويد (تا بشنويد)، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد. كلمه‌ى «انصات»، به معناى ساكت شدن، براى گوش دادن است. آيه بیان میکند که هنگام تلاوت قرآن، از روى ادب سكوت كرده و آيات آن را گوش دهيد.
البتّه سكوتِ واجب، تنها در زمانى است كه امام‌جماعت مشغول خواندن حمد و سوره نماز باشد كه بايد مأمومين ساكت باشند و در بقيّه موارد مستحب و نشانه‌ى ادب است. اگر فرمان سكوت هم نبود، خرد و ادب اقتضا مى‌كرد كه در برابر كلام خالق، سكوت كنيم.این حکمِ مستحب به قدرى تأکید دارد که در بعضى از روایات از آن تعبیر به واجب شده است.در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «یَجِبُ الاِنْصاتُ لِلْقُرْآنِ فِى الصَّلوةِ وَ فِى غَیْرِها وَ اِذْا قُرِءَ عِنْدَکَ الْقُرْآنُ وَجَبَ عَلَیْکَ الاِنْصاتُ وَ الاِسْتِماعُ»؛ (واجب است در نماز و غیر نماز به هنگام شنیدن قرآن سکوت و استماع کرد و هنگامى که نزد تو قرآن خوانده شود، سکوت کردن و گوش فرا دادن لازم است).(تفسیر برهان، ج۲، ص۵۷) حضرت على عليه السلام مشغول نماز خواندن بود كه فرد منافقى چندين بار بلندبلند قرآن خواند، در هر بار حضرت سكوت مى‌كردند و سپس نماز را ادامه مى‌دادند. (من لایحضره الفقیه،ج۱، ص۳۹۲) امام باقر عليه السلام فرمودند: قاريان قرآن سه گروه هستند: گروهى قرآن را وسيله‌ى كسب و كار و معاش خود دانسته، خود را بر مردم تحميل مى‌كنند، گروهى تنها قرآن را به زبان دارند و در عمل ، احكامش را رعايت نمى‌كنند و گروهى كه قرآن را تلاوت كرده و دواى درد خود مى‌دانند و همواره با آن مأنوسند، خداوند به واسطه‌ى اين افراد عذاب را دفع كرده و به خاطر آنان باران نازل مى‌كند و اينان افرادى نادر هستند.(الكافى، ج‏۲، ص‏۶۲۷) کلمه «لَعَلَّ»؛ (شاید) که در این گونه موارد به کار مى رود، منظور این است که براى این که مشمول رحمت خدا شوید، تنها سکوت و گوش فرا دادن کافى نیست، شرائط دیگرى از جمله عمل به آن دارد. 🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods 🆔 Instagram: @howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
صدا ۰۱۹.m4a
16.72M
◇ بسمه‌تعالی ◇ 💠 واحد فرهنگی حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) به مناسبت رحلت بانوی بزرگ اسلام برگزار می‌نماید: 🏴 در سوگ زوجه‌الرسول ▪️ سخنران: سرکارخانم میرانفاسی @Heyatebagheralolom ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔🍁𖣔༅═┅─ ‎‌‌‌‌‌
(۱٠) حکم قی کردن در حال روزه ❓سؤال: اگر روزه داری قی ‌‌کند روزه اش چه حکمی دارد؟ 💠 پاسخ: 🔻اگر روزه داری به خاطر بیماری، حالت تهوع و مانند آن عمدا قی کند، اگر چه ناچار به این کار باشد، روزه اش باطل میشود. 🔻اگر قی کردن بی اختیار باشد، روزه را باطل نمیکند ولی نباید آنچه به فضای دهان وارد شده فرو برد ولی اگر سهوا و بدون اختیار فرو رود روزه باطل نیست. نکته۱: اگر با ترش کردن یا آروغ زدن موادی به فضای دهان بیاید حکم قی کردن را دارد. یعنی باید موادی که به دهان آمده بیرون بریزد و اگر سهوا فرو رود، ضرری به روزه وارد نمیکند. نکته۲: اگر به سبب بى‌اطلاعى از حکم شرعى یا از سر ناچاری عمدا قی کند، روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند ولى کفّاره بر او واجب نيست. 🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods 🆔 Instagram: @howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
پیشنهاد ویژه ایام (علیه السلام)درماه مبارک رمضان 💞💞💞 جهت خیرات 🍞🍞🍞🍞🍞🍞🍞🍞 باهمکاری (علیه السلام) در نظردارد به مناسبت ایام میلادپربرکت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در مناطق محرومِ پرجمعیت شهرقدس نان صلواتی توزیع نماید. ✅با اجرای این طرح 🥖🍞🥖🍞🥖🍞🥖🍞🥖🍞 در شرایطی کنونی که امکان خیرات برای اموات در مکان های پر جمعیت قابل انجام نیست می توان جمعیت کثیری را از عمل خیر بهرمند نمود. 😷😷😷😷😷😷 دوستان عزیزی که تمایل به انجام این عمل خیر دارند می توانند کمک های خود را به شماره کارت ‪6037991640317040 به نام فرزانه چمنی(معاون فرهنگی حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(علیه السلام) واریز نمایند. 🎤🎤🎤هریک ازدوستان ومخاطبین مامبلغ این امرخیرخواهانه باشند. 🌸🌸نشراین پیام وتبلیغ آن وجمع آوری کمک های نقدی قطعاامری خداپسندانه است🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ. 🌹خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان. @Heyatebagheralolom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دعا یازدهم ماه مبارک رمضان ✨ 🌟گام یازدهم: تبتّل (پلیدی گریزی) ⭐️«اللّهمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَکَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الفسوق الْعِصْیَانَ»، «بار خدای در این روز نیکی‌ها را نزدم محبوب گردان و گناه و نافرمانی را برایم ناپسند دان». 💠از گام‌های دیگر برای رسیدن به تکامل و خودسازی انسان، دوری از گناهان و به طور کلی پلیدی گریزی است. گناهان به دو دسته تقسیم می‌شوند: گناهان بدنی و گناهان قلبی. گناه بدنی گناهی است که با اعضاء و جوارح انجام می‌شود مانند دزدی، غیبت و دروغ گویی. گناه قلبی، گناهی است که در دل انجام می‌شود و اثرات آن در ظاهر بروز می‌کند؛ مانند حسد، ریا، تکبّر، دشمنی با نیکی‌ها و دوست داشتن بدی ها. در دعای امروز، رهایی از این گناهان را از خدا می‌طلبیم، چرا که خداوند متعال فرمود: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا»، «بی گمان گوش و چشم و دل‌ها در پیشگاه خدای متعال مسئولند». 💠در روایتی از امیر مؤمنان علی (ع) آمده است که فرمود: «مَنْ أَرَادَ مِنْکُمْ أَنْ یَعْلَمَ کَیْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللّه فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللّه مِنْهُ عِنْدَ الذُّنُوبِ»، «اگر کسی می‌خواهد بداند جایگاهش در پیشگاه خدا چگونه است، باید ببیند جایگاه خدا نزد وی به هنگام گناه چگونه است». و در جای دیگر فرماید: «مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَی الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِقِ»، «هیچ گناهی بزرگ تر از این نیست که بنده ای رضایت آفریدگان را با خشم آفریدگاربه دست آرد». 💠در فرهنگ قرآن به گناه گریزی و پلیدی ستیزی «تبتّل» گفته می‌شود. تبتّل بریدن از بهره‌ها و چشم داشت‌های جهان است؛ در قرآن کریم آمده است: «واذکر اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا»، «خدای خویش را یاد کن و از کارهای بازگسستنی به سوی او باز گسل». (مزمل: ۸) تبتّل - از همه چیز جز یاد دوست بریدن در کتاب صد میدان درباره «تبتّل» آمده است: «میدان بیست و ششم تبتّل است؛ از میدان اخلاص میدان تبتّل زاید؛ قوله تعالی: «وتبتل الیه تبتیلاً». تبتّل [بریدن و] بازگشتن است و آن از سه چیز است به سه چیز: از دوزخ به بهشت، از دنیا به آخرت و از خود به حق. از دوزخ به بهشت رسیدن سه چیز است: از حرام به حلال پیوستن، از کینه و عداوت به نصیحت بازگشتن و از دلیری به پرهیزگاری گشتن. از دنیا به آخرت آمدن سه چیز است: از حرص به قناعت آمدن، از علایق به فراغت آمدن و از اشتغال به انابت آمدن. از خود به حق گشتن سه چیز است: از ادّعا به نیاز آمدن، از لجاج به تسلیم آمدن و از اختیار به تفویض آمدن» ❣سی گام به سوی خود سازی