eitaa logo
عصر حقوق بشر
545 دنبال‌کننده
351 عکس
63 ویدیو
12 فایل
عصر حقوق بشر کانالی برآمده از سه سؤال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیل‌هایی در خصوص آنها مسیر ارتباطی برای مخاطبان محترم @SBRezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
کشتی و حقوق بشر در جریان مسابقات گذشته ‎فدراسیون جهانی کشتی، داور زن، دست کشتی‌ گیر شیرمرد شیعه‌ی ایرانی را بالا برد. این رفتار، نقض اصل «احترام به آزادی باور به ادیان مختلف» از سوی فدراسیون جهانی کشتی تحلیل می‌شود خصوصا که داوران می‌توانند در صورت امتناع فرد برنده، وی را به دلیل بروز رفتار غیر ورزشی و ناجوانمردانه، عدم تبعیّت از داور و بی‌احترامی به داور و فدراسیون جهانی کشتی، دیسکالیفه کرده و کشتی‌گیر بازنده را برنده اعلام کنند.
تمدن و زندگی روستایی و حمایت حقوق بشری از آن شاید حدود 4 سال قبل، پرونده قضایی خروس موریس را شنیده باشید. این پرونده که در غرب فرانسه مطرح شده، نشان از لزوم توجه به اقتضائات فرهنگ روستا، خصوصا در مواردی که در تقابل با فرهنگ شهرنشینی باشد، دارد؛ از جمله اینکه صدای خروس در محیط روستا امری متناسب با طبیعت روستا به شمار می رود و نشانه ای از آلودگی صوتی محسوب نمیشود. شاکیان که در همسایگی صاحبان این خروس در اولرون ویلا دارند و فقط در تعطیلات به آنجا می‌روند، به قاضی گفتند که موریس هر روز صبح حدود ساعت ۶ و نیم با صدایی که به گفته آنها بیش از حد بلند است، آنها را از خواب بیدار می‌کند در حالی که آنها در تعطیلات به سر می‌برند و نمی‌خواهند صبح زود بیدار شوند. گروهی از ساکنان اولرون به نشانه حمایت از خروس، به همراه خروس‌های خود در برابر ساختمان دادگاه تجمع کردند. خانم فسو به خبرنگاران گفت که خروس را در سال ۲۰۱۵ وقتی جوجه بوده به خانه آورده است. او همچنین گفت که دلیل این کارش توصیه بخشداری محل به سازگاری هر چه بیشتر اهالی با طبیعت به هدف کم کردن زباله بوده است. در نهایت دادگاه در روچ‌فورت رأی به نفع خروس داد و همسایگان باید ۱۰۰۰ یورو هم به عنوان خسارت به او و صاحبش بدهند. این دادگاه جهانی شده و رسانه‌ها آن را تبدیل به دعوای شهری-روستایی کردند. حتی برخی از مردم منطقه نسبت به صدای گاو‌ها نیز اعتراض کرده بودند که با این رأی، همه چیز به نفع سیستم روستایی تمام شد و کسی حق اعتراض نخواهد داشت. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
27 شهریور ماه: روز شعر و ادب پارسی حمایت حقوقی از ادبیات و الفاظ فارسی را می توان در سند قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه (مصوب سال 1375) دید. به همین مناسبت به برخی از فقرات مهم این قانون اشاره می شود: 1. استفاده از واژه های بیگانه بر روی کلیه تولیدات داخلی اعم از بخشهای دولتی و غیر دولتی که در داخل کشور عرضه می شود، ممنوع است. 2. کارخانه ها، کارگاهها و اماکن تولیدی و خدماتی و تجاری موظفند ظرف مدت دو سا ل از تاریخ ابلاغ این قانون، اسامی تولیدات و ظرف مدت یک سال نام اماکن خود را به نامها و واژه های غیر بیگانه برگردانند. 3. تولید و توزیع کنندگان کالاها و صاحبان مراکز کسب و پیشه در صورت تخلف از این قانون به ترتیب به مجازاتهای زیر محکوم خواهند شد: الف_اخطار کتبی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ب_تعویض علائم و نشانه ها و تغییر اسامی و عناوین پس از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط وزارت کشور یا دستگاههای ذی ربط با هزینه متخلف. ج_لغو پروانه کار. 4.نیروی انتظامی موظف است از نصب و استفاده از علائم به زبان و خط بیگانه توسط مراکز تولید، توزیع و صنوف جلوگیری نماید. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
اهتزاز پرچم ایران بر دستان قهرمانان ایران پرچم و احترام به آن از سوی ورزشکاران امری است که نمی توان آن را صرفا در احترام به پرچم خلاصه کرد بلکه لزوم احترام به پرچم، همان احترام به هویت ملی، نظم عمومی، همبستگی و انسجام ملی در عرصه بین المللی و پیشاروی رسانه های جهانی است، همچنانکه می تواند نمودی از فرهنگ و تمدن ملی را در برابر چشمان جهانیان به تصویر کشد. در این راستا کشورهای مختلف توهین به پرچم از سوی ورزشکاران را در قوانین مختلف جرم دانسته و مجازات های مختلفی درنظر گرفته اند: 1)فرانسه: جزای نقدی 7500 یورو و چنانچه این توهین در تجمعات و در ملا عام باشد، 10 سال حبس و 7500 یورو جزای نقدی. حتی در مواد 13-413 الی 21-431 به ممنوعیت حضور در فرانسه و اخراج از کشور برای هتک کنندگان حرمت پرچم فرانسه نیز اشاره شده است. 2)آلمان: حداکثر 3 سال حبس یا جزای نقدی (بند 2 ماده 90 الف قانون مجازات آلمان) 3)مصر: یک‌سال حبس یا 30000 جنیه جزای نقدی (ماده 11 قانون لزوم احترام به پرچم و سرود ملی مصر) 4)الجزایر: 5 الی 10 سال حبس براساس ماده 160 قانون مجازات 5)هند: مجازات تا سه سال حبس (براساس ماده 2 قانون پیشگیری از اهانت به ارزشها و افتخارات ملی) کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
عصر حقوق بشر کانالی برآمده از سه سوال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیلهایی در خصوص آنها جهت ارسال پیشنهادات و انتقادات و نظر خود در خصوص رسانه عصر حقوق بشر، به شناسه زیر پیام دهید. @SBRezaei313 همچنین برای اشتراک گذاری مطالب و دعوت از دوستان علاقمند به مباحث حقوق بشر، پیوند رسانه ای زیر را برای ایشان ارسال فرمایید. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
زندانهای آمریکا: دیوارهای ممتد میان مادران زندانی و فرزندانشان تصویر بالا توسط دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در خصوص دستگیری‌های زنان بر اساس سن» و مؤسسه عدالت ورا در آمریکا منتشر شده است. براساس این تصویر و گزارش زیر آن، مولفه های زیر قابل ارائه است: 1.تعداد زندانیان زن: در سال 2022، 58 درصد زنان زندانی، مادر هستند و در سال 2019، 80 درصد از کل زنان پذیرش شده در زندان، باردار بوده اند. همچنین زندان‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸، ۲۱۹ هزار زن آمریکایی را در خود جای داده بودند. همچنین به ازای هر ۱۰۰ هزار زن آمریکایی، ۱۳۳ زن در زندان به سر می‌برند که بسیار بالاتر از میزان میانگین جهانی است. 2.کیفیت مراقبتهای بهداشتی از زنان باردار زندانی: بسیاری از ایالت ها حتی استانداردهای اولیه مراقبت از مادران باردار مانند ارائه غربالگری و درمان بارداری های پرخطر را رعایت نمی کنند. 3.عدم مدیریت آسیبهای ناشی از زندانی شدن مادران: از جمله تاثیر آن بر پذیرش اجتماعی فرزندانشان، افت تحصیلی فرزندان، مشکلات روانی و جسمی فرزندان. این در حالی است که براساس قطعنامه 43/173 مجمع عمومی سازمان ملل(اصل 4)، کلیه اشکال بازداشت و حبس نبایستی فرد را از حقوق انسانی [و از جمله حق بر مادری] محروم سازد. برای دسترسی به متن انگلیسی گزارش نگاه کنید به: https://www.prisonpolicy.org/blog/2022/05/04/mothers_day/ کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقوق بشر در عصر هوش مصنوعی هوش مصنوعی درحالی که می تواند به توسعه برخی از حقهای بشری مانند: (آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز، حق بر آموزش) و تحقق آن دامن بزند ولی خود می تواند زمینه ای برای برخی چالشهای حقوق بشری باشد؛ از جمله: ۱)احتمال توسل حکومت‌های اقتدارگرا به این فناوری برای کنترل و نظارت گسترده بر شهروندان ۲)در اثر هوش مصنوعی و خودکار شدن برخی مشاغل، حق شهروندان و کارگران در بهره‌مندی از کار شایسته به سختی قابل اجرا خواهد شد. در مقابل، برای پیشگیری از این چالشها همچنانکه در این فیلم نیز تاکید شده اصل احتیاط در بکارگیری هوش مصنوعی، اصل شفافیت، اخلاق مداری و مشارکت، منع تبعیض و مسئولیت در سطح ملی و بین المللی پیشنهاد شده است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح برخی از نویسندگان مسلمان با استناد اشتباه به آیه اول سوره ممتحنه و آیه ۳۶سوره توبه، دستور «و قاتلوا المشرکین کافة؛ همه کفار را بکشید»، تصور نموده اند: «صلح در اسلام، استثناست» و «جنگ، اصل است». این در حالی است که: ۱)آیات قتال در قرآن، جواز قتال را «دفع ظلم یا قطع فتنه» دانسته اند و کفر به تنهایی دلیل قتال نیست. ۲)همه اندیشمندان اسلامی اتفاق نظر دارند که غیررزمندگان (زنان، کودکان و...) در مخاصمات نباید کشته شوند و این بدان معناست که علت جهاد و قتال، کفر نیست بلکه به دلیل جنگاوری و تجاوز از سوی آنان است. ۳)در عمل نیز نمونه های مختلفی از روابط مسالمت آمیز و اقتصادی پیامبر و معصومین علیهم السلام با غیرمسلمانان نقل شده است(نک به: مجلسی. 1403، ج۱۸: ۱۵). بر این اساس، "اصالة الصلح و همزیستی مسالمت آمیز"، یک قاعده اساسی در اسلام است. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
یک توئیت و توهم حقوق ملت آنچه این توئیت را از گزاره های عینی و علمی دور می سازد عبارت است از: ۱)توهم آنکه مرحوم صافی گلپایگانی، فقیهی است که الزام حکومتی بر حجاب را مغایر با حقوق ملت می‌دانست و یا حجاب را به عنوان یک فقیه سنتی قائل نبود؟! این در حالی است که در استفتائات مختلف، بر لزوم حجاب تاکید شده و ایشان بر جواز تعزیر نیز نظر دارند(به تصویر استفتاء از ایشان در پست بعدی دقت فرمایید).بالاتر آنکه مرحوم صافی، نه تنها بر رعایت حجاب شرعی نظر دارد بلکه حتی حجاب(ستر عورتی) که با حیای اسلامی همسو نباشد را در بعض صور تا حد حرام هم می‌داند! ۲)عفاف و حجاب در برابر حقوق ملت تفسیر شده؛ این در حالی است که حق بر امنیت روانی،حق بر هویت اسلامی جامعه، حق تقدم معنویات اجتماعی، حق بر کرامت زن نیز جزو حقوق ملت در کلام این فقیه است که عفاف و حجاب در پی تحقق آنهاست. ۳)در این توئیت، نویسنده تصور کرده که ذهنیت یک فقیه یا مفروضات ذهنی فقیه دیگر باید به جای شرع اصیل و حقیقت اسلامی بر یک نهاد فقهی مانند شورای نگهبان و تصمیم گیری آن اثر بگذارد! درحالی که این مطلب با موازین اجتهاد و نیز شأن نزول شورای نگهبان در تناقض است. ۴)نوعی تقابل میان مصلحت و حقوق ملت را این نویسنده توهم نموده است؛ این در حالی است که اولا فقه و هم حقوق بر اساس مصالح مردم بنا شده، ثانیا همین فقیه(مرحوم طصافی)، در جلد دوم کتاب "جامع الاحکام، ص 80"، به استناد «مصلحت»، فتوا داده اند که اگر تذکر زبانی به افراد بدحجاب موثر نبود، فعلا مصلحت بر این است که زدوخورد را به حکومت واگذار کنید. کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
استفتاء حق و تکلیف فردی و جمعی بر حجاب از آیت الله صافی گلپایگانی و الزام حکومتی بر مساله حجاب
آیت الله صافی گلپایگانی در نامه ای از ریاست دادگاه قانون اساسی کشور اتریش به خاطر ابطال رأی ظالمانه که حقّ مسلّم رعایت حجاب را بر مسلمانان منع نموده بود، تشکر کردند. متن نامه تشکر آیت الله صافی گلپایگانی از ریاست دادگاه قانون اساسی کشور اتریش به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم عالی جناب آقای دکتر کريستف گرابنوارتر ریاست محترم دادگاه قانون اساسی کشور اتریش با ابلاغ سلام و تحیّات شرافت ذاتی انسان که ودیعه خداوند بزرگ برای ابناء بشر با هر رنگ، زبان، فرهنگ و جغرافیاست، همواره از سوی نظام‌های سلطه مورد تعرّض و تخریب بوده است. انسان‌های فرهیخته و نهادهای داوری هر جامعه که مسئولیت صیانت از حقوق انسان‌ها و اجرای عدالت را بر دوش دارند، بزرگ‌ترین نقش کنترل حکومت‌ها را نیز بر عهده دارند. آنها واجد نقش بازدارندگی در برابر بی‌عدالتی و تداوم ظلم و جفا در حقّ ملّت‌ها و فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و اعتقادات دینی می‌باشند. اقدام بحقّ و شایسته دادگاه قانون اساسی کشور اتریش و به خصوص نقش عادلانه و شرافتمندانه آن عالی جناب و دیگر قضات عالی رتبه در احقاق حق اعتقادی مسلمانان کشورتان و ابطال رأی ظالمانه که حقّ مسلّم رعایت حجاب را بر مسلمانان منع نموده بود، مایه خوشحالی و مسرّت قاطبه مسلمانان جهان و دیگر صاحب نظران فرهیخته ادیان ابراهیمی گردید. اینجانب مراتب تشکّر و تقدیر خود را به خاطر اقدام شرافتمندانه انسانی و عادلانه‌تان در حقّ مسلمانان اتریش اعلام می‌دارم و موفقیت بیشتر شما را آرزومندم. ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ه ش / ۴ جمادی الاولی ۱۴۴۲ ه ق / لطف الله صافی کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
رمزگذاری سرتاسری ((End-to-end encryption)): کشمکش امنیت ارتباطات و محافظت از کودکان در برابر سوء استفاده جنسی در انگلیس گرچه رمزگذاری سرتاسری از برخی مبانی حقوقی مانند مالکیت بر اطلاعات و کلیدها و اطلاق حریم خصوصی بر داده های کاربران و نیز امنیت ارتباطات تبعیت می‌کند، اما رمزنگاری سر به سر، به نقطه مرافعه بین شرکت‌های اینترنتی و دولت انگلیس در قانون جدید این کشور تبدیل شده است. پلتفرم‌های پیام رسان که در رأس آنها واتس‌اپ قرار دارد، با تمهیدی مخالف هستند که آنها را مجبور به شکستن رمزنگاری سرتاسری می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، دولت انگلیس اعلام کرده که این لایحه، فناوری رمزنگاری سر تا سر را ممنوع نمی‌کند بلکه شرکت‌ها را ملزم می‌کند برای مقابله با سوءاستفاده از کودکان اقدام کنند و فناوری طراحی کنند تا پیام‌های رمزنگاری شده را اسکن کند اما شرکت‌های فناوری می‌گویند اسکن پیام‌ها و رمزنگاری سر تا سر، با یکدیگر همخوانی ندارند. برای دیدن متن انگلیسی خبر در سایت رویترز؛ نک به: https://www.reuters.com/technology/uk-urges-meta-not-roll-out-end-to-end-encryption-messenger-instagram-2023-09-19/ کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld