💠👈سقای آب و ادب به #ادب شهره است یا به #فرهنگ؟
📡 @IGHAN_IR
🔻میلاد مبارک حضرت #ابوالفضل_العباس(ع) تهنیت باد💐
📷 http://llink.ir/82mc
❇️ احساس حضور او در محضر #امام_حسین(ع) که اوج آن گاهِ ورود در شریعهی فرات و ننوشیدن آب است، جلوهای بیبدیل از #ادب و وفاداری حضرت اباالفضل العباس است. هر دو از یک پدر هستند و او نیز در جنگآوری و شجاعت و... هیچ کم ندارد، اما در محضر امام خود شأن و جایگاه و منیتی برای خودش قائل نیست؛ مولایی سراسر ادب؛ و ادبِ مجسم.
✅ #ادب، برخاسته از فطرت انسانی و موجب شکفتن انسان است. مفهومی ژرف و عظیم که به تنهایی هر چهار مفهوم فرهنگ، تربیت، علم و اخلاق را در خود میگنجاند.
🔻تصور کنید چقدر محقر و نچسب و دور از ذهن خواهد بود اگر عباس بن علی(ع) را انسانی #بافرهنگ بنامیم!
🔹 #فرهنگ، روح هر جامعه و تمدنیست؛ که میتواند خوب یا بد باشد. چه بسا فرهنگ تمدنی غرق در بیادبیست... چون زنا، لواط، شرب خمر و... که فرهنگِ غالب تمدن غرب است.
❇️ اما #ادب در همان وهلهی نخست بر بیادبی خط بطلان میکشد... وجود نازنین پیامبر(ص) فرمودند: «اَدَّبَنی ربی فأحسَن تأدیبی» «رب من مرا به نیکوترین شکل تأدیب کرد.»
❇️ ادب انسان با حضور در محضر دیگری بروز مییابد. زمانی که شما در محضر کسی هستید، ادب حکم میکند کاری که برای او ناپسند است را انجام ندهید. حضور در هر جمعی، آداب خاص خودش را میطلبد. ادب حضور ما در محضر خدا که اتفاقاً دائمی و همیشگیست، چطور باید باشد؟
🔸#درک_حضور. درک کنیم که در محضر کسی هستیم.
🔸#حفظ_حضور. حضوری که درک شد، باید حفظ بشود.
🔸#درک_حدود. حضور در هر جمعی، آداب و #حدود خودش را دارد که باید شناخته شود.
🔸#حفظ_حدود. حدود شناخته شده را حفظ کنیم.
✅ اگر حضور خدا را درک کردیم، هر لحظه سعی میکنیم آن طور که او میپسندد، باشیم؛ و حدودِ حرام و حلالی که او معین کرده را درنظر داشته باشیم. مؤدب به آداب حضور، این چهار ویژگی را در خودش دارد و اوست که میتواند ظرفیتهای فطری خود را به حد اعلی برساند و شکوفا سازد.
✴️ #باادب بشویم و تمدنی مؤدب به آداب الهی بسازیم👍
📡 @IGHAN_IR
💠👈شول آباد-الیگودرز-لرستان...
🔹ثبت نام اردوی جهادی ۱۱الی۱۴اردیبهشت۹۷ :
@Nafisehtaei96
@Dr_rahimpur_ir
+989127502866
💰کمکهای مردمی (بنام: محمدامین اسماعیلی):
5041-7210-2754-6887
📡 @IGHAN_IR
💠👈انسان شناسی از نگاه قرآن...
📡 @IGHAN_IR
💌حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) :
📸 https://goo.gl/ykDTHZ
📚حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است:
1⃣-یک نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که #نیروی_فهم است.
2⃣-یک نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که #نیروی_جاذبه اوست
3⃣-یک نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که #نیروی_دافعه اوست.
♻️ هر کدام از این ها زیر مجموعه فراوانی دارد؛
آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد #روح_و_نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن؛
📡 @IGHAN_IR
💠👈او خانه همی جوید و من صاحبِ خانه...
📡 @IGHAN_IR
🌺بمناسبت سوم اردیبهشت، این روز هر سال بزرگداشت حکیم #شیخ_بهایی نام گرفته است.
🔸شیخ بهایی یک عالم دین است که سی و چهارمین #زعیم_شیعه و نائب امام عصر(عج) از میان ۶۱ زعیم شیعه تا به امروز بوده است و علاوه بر علوم دینی، در ریاضی، معماری، مهندسی، ادبیات، سیاست، مدیریت، فقه و... تبحّر داشته است؛
مقیاس علمی ایشان را با فارغالتحصیلان فعلی دانشگاه قیاس کنید.
تخصص و اشراف همه جانبهی شیخ بهایی بر علوم، حاصل چه چیزی جز درجهی اعلی #حکمت ایشان میتواند باشد؟
📷 http://llink.ir/8307
🔸حکیم کسی است که در پیمودن درجات علم و معرفت، هرچه بالاتر رود، خوف او از خدا بیشتر بشود.
زیرا خودش را بیشتر در محضر خدا میبیند و معصیت نمیکند. حکمت، خاص #مؤمن است؛
تا مؤمن نشویم، راه به حکمت نخواهیم برد! در روایتی از امام علی(ع) آمده است که:
«الحكمة ضالة المؤمن» «حکمت، گمشدهی #مؤمن است.» گام نخست در نیل به حکمت، #تزکیه است.
📡 @IGHAN_IR
🔸تفاوت حکمیمپروری از دکترپروری در خوف از خدا است که رسولالله(ص) فرمودند:
«رأس الحكمة مخافة الله عزّوجلّ» یعنی همان نسبتی که سر انسان با بدن او دارد، خوف از خدا در حکمت دارد. اگر علم در دست فردی با آلودگی اخلاقی توسعه پیدا کند، همچون شمشیریست که در کف زنگی مست باشد.
🔹اگر نظام دانشگاهی امروز، عاجز از پرورش ابن سیناها و خواجه نصیرها و شیخ بهاییهاست؛
🔹علت مهم این است که حکیم نمیپروراند که به خوف از خدا بینجامد. در تمام علوم دانشگاهی، میشود به اعلیترین درجات رسید ولی آلودگی اخلاقی هم داشت.
🔸امام خامنهای - ۱۳۷۰/۱۱/۱۵
💬 «بعضی به غلط خیال میکنند که "علمگرایی" با "دینگرایی" نمیسازد!! اینها کور خواندهاند و اشتباه میکنند؛ این دو با هم هیچ منافاتی ندارند؛
زیرا دین اگر دین اسلام است، دینی است که انقلاب میکند و به علم دعوت میکند.»
❇️ علت اینکه مسلمانان توانستند برای مدت چند قرن متمادی به چنان اوج علمی دست یابند که از فارابی و خوارزمی و ابن سینا و تا شیخ بهایی و خواجه نصیر عرضه کنند، توجه دین مبین اسلام به علم و معرفت بود؛
✅علمی توأم با تزکیهی نفوس که:
«ویُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة»
🔹هر در که زدم،صاحب آن خانه تویی تو؛
هر جا که روم، پرتو کاشانه تویی تو
🔹در میکده و دیر که جانانه تویی تو؛
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
«شیخ بهایی»
📡 @IGHAN_IR
💠👈هماهنگی های بعمل آمده بامسئولین الیگودرز-لرستان...
✅اردوی جهادی گروه ملی سلامت ایقان
⏳۱۱الی۱۴اردیبهشت۹۷
سهشنبه عصرتاجمعه عصر
-ثبت نام:
@Nafisehtaei96
@Dr_rahimpur_ir
+989127502866
📡 @IGHAN_IR
💠👈ثبتنام اردوی جهادی گروه ملی سلامت ایقان...
🔹شول آباد-الیگودرز-لرستان
۱۱-۱۴اردیبهشت۹۷ (سهشنبه عصرتاجمعه عصر)
🆔آیدی:
@Nafisehtaei96
@Dr_rahimpur_ir
📩 پیامک:
+989127502866
📡 @IGHAN_IR
💠👈کوری که عصاکِش کوران دگر شده...
📡 @IGHAN_IR
🔶🔸 ششم ماه می میلادی، زادروز #زیگموند_فروید، پدر علم #روانکاوی است!
🔘از نگاه فروید «انسان دارای دو بعد رشنال "Rational" (استدلالی و خودآگاه) و ایرشنال "Irrational" (غیراستدلالی و ناخودآگاه) است که بعد غیراستدلالی، احساسی و هیجانی او بر بعد خردورز و استدلالی او حاکم است لذا انسان حیوان غیرقابل اعتماد است.»
🔷 #فروید و نظریهی کشف بخش پنهان #ذهن:
🔹«ناخودآگاه که برای بخش هشیار ما ناشناخته است در ذهن همهی ما مانعی وجود دارد که اجازهی ظهور این انگیزههای ناخوشایند و پنهان ما را به بخش هشیار نمیدهد.» فروید، تئوری روانکاوی خود را بر این دیدگاه بنیان گذاشت. او هشدار داد که اگر دو نیروی «مخرب خشونت» و نیروی «مخرب شهوت» مهار نشود، نظم جامعه برهم خواهد خورد. بعد از فروید، صاحبان قدرت از این نظریهی او برای کنترل جمعیت در عصر دموکراسی تودهای ( بخوانید استبداد تودهای) استفاده بردند!
🔴 این نگرش، وهن و توهین به انسان است؛ پیام قرآن کریم و پیغامی که با #تمدن_سازی اسلامی میباید به جهان عرضه شود، در این است که انسان، ذاتاً کریم است و با #کرامت خلق شده: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» از این رو نسبتهای «خطرناک» و «مخرب» به ذات با شرافت انسان، روا نیست. در طول یک قرن گذشته جهان به این #نظریه_فروید سر نهاده و در نهایت تأسف، در جامعهی ما نیز به مثابه وحی منزل پذیرفته شده و تحت لوای علم در دانشگاههای ما تعلیم داده میشود!! در حالی که بنیان نظریهی فروید، غلط است. او با دست گزاردن بر دو جزء کوچک انسان و درک و شناخت غلط از آن پنداشت «همهی انسان» را کشف کرده است!
🔺 #شهوت و #غضب به عنوان دو قوهی شهویه و غضبیهی انسان، در لایهی « #شغاف» انسان نهاده شده است؛ اما آیا انسان تنها همین دو قوه است؟
✅ انسان فطرتی دارد که بر بستر این #فطرت، چهار ساحت او بنیان نهاده شده: « #صدر»، « #شغاف»، « #قلب»، « #فؤاد» و قوههای غضبیه و شهویه نیز دو قوه از میان هشت قوه و هشت #نفس انسانهاست.
🔻 آنچه امروز مبتنی بر این نگاه فروید به کررات بر زبان عموم و خصوص جاری میشود، لفظ غلط « #کودک_درون» است. کودک درون، چیزی جز « #نفس_اماره» نیست که تمایلات غیرمنطقی دارد. جایی که یوسف نبی(ص) میگوید «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي» این نفس اماره که دستور به عمل سوء میدهد مگر بر آنکس که خدا بر او رحم کند، با «کودک درون» نام گرفتن، موجه شده و به جای ایستادگی مقابل خواهشهای آن، به تقاضاهایش دامن زده میشود.
✅ ابطال نظریهی فروید اینجاست که شغاف توسط «صدر»، «قلب» و «فؤاد» در محاصره است. انسان بیداردلی که قلب و فؤاد او بینا و بیدار است، «شغاف» خود را با شک و یقین و حق و باطل (توجه دادن خود به حرام و حلال) کنترل میکند و صرفاً میدان درون خود را به حب و بغض نمیدهد. در اثر سیطرهی فؤاد، #عقل انسان بر #نفس او غلبه مییابد و در این صورت است که از نگاه #امام_صادق(ع)، #عدالت و #انصاف و #قسط جاری میشود.
🔴 در حالی دیدگاه فروید در خصوص وحشی بودن انسان، با قرآن کریم و عترت(ع) #مهر_ابطال میخورد که شاگردان #مکتب_فروید یعنی روانشناسان و روانکاوان در جامعه جای معلم اخلاق را گرفتهاند!
💠 سرفصل «تجاوز به ذهن» از #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت را در این باره ملاحظه نمایید:
👉 http://llink.ir/84ga
📡 @IGHAN_IR