eitaa logo
مطالعات هویت زنان
348 دنبال‌کننده
84 عکس
15 ویدیو
23 فایل
Women's identity studies 📚 این کانال در صدد ارائه جستارهای علمی و معرفی مطالعات صورت گرفته در مسأله هویت زنان است. مشاور علمی کانال: @Kardavani1362 ادمین کانال: @nafisirad
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 شناخت و خلق هویت خود ✍ برگرفته از کتاب "کوچینگ زندگی"، دکتر علی صاحبی ⁉️ من کیستم؟ ریشه‌های من از کجا آب می‌خورد؟ وقتی به خودم می‌اندیشم خودم را چگونه تعریف و توصیف می‌کنم؟ گذشته یا آینده، مبتنی بر خودم است یا مبتنی بر دیگران؟ 🔸وقتی از هویت تعریف می‌کنیم، منظورمان کیستیِ ما و چیستی ما است. شناخت هویت خود یکی از اولین وظایف هر کسی است که قصد دارد خودش را و زندگی حال و آیندۀ خود را توسعه دهد. 🔸صرف‌نظر از این‌که الآن در کجا قرار دارید، همواره توان و امکان آن را دارید که به سمت هویت خلق شده، گام برداشته و با تمرکز بر خواسته‌ها،ترجیحات و تمایلات اصیل خود و با نگاه به آینده حرکت کنید. 🔸هویت‌های چهارگانه: ۱.هویت مبتنی بر خود و ناظر بر گذشته (هویت به یاد آورنده شده) ۲.هویت مبتنی بر دیگران و ناظر بر گذشته (هویت انعکاس داده شده) ۳.هویت مبتنی بر دیگران و ناظر به آینده (هویت برنامه‌ریزی شده) ۴.هویت مبتنی بر خود و ناظر بر آینده (هویت خلق شده) ✅هویت خلق شده بخشی از هویت ماست که توسط خودمان خلق می‌شود. نکتۀ مهم دربارۀ این بخش از هویت ما این است که هویت خلق شده توسط دیگران و گذشته کنترل نمی‌شود. کاملاً در اختیار خودمان می‌باشد و به آینده مربوط است. موفق‌ترین انسان‌ها آن‌هایی بوده‌اند که هویت خود را ساخته‌اند و به انسان‌هایی تبدیل شده‌اند که دوست داشتند باشند. نکته بسیار مهم این است که اگر بخواهیم رفتار خود را تغییر بدهیم بدون آنکه هویت‌مان را تغییر بدهیم، رفتار جدید پایدار نخواهد ماند. هویت‌ وچشم‌انداز شخصی در رأس زنجیرۀ تغییر است. ✅هویت ما بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم در اختیار خودمان است و قربانی گذشته و دیگران نیست. 🆔@Identity02
image_2024-05-28_14-33-44.png
54.6K
🔖پیش بینی ابعاد هویت یابی دختران بر اساس عزت نفس وابعاد تصویر بدنی آنها ✍️ نجف طهماسبی پور 🔹 پدیده جهانی شدن و برخورداری از هویت چندپاره، موجبات گم گشتگی جوانان به ویژه دختران را فراهم کرده است. 🔹یکی از متغیرهای اثرگذار بر شکل گیری هویت فردی و اجتماعی، "تصویر ذهنی بدن" است که به معنای احساس فرد نسبت به ظاهر خود در چشم دیگران یا نسبت به ایده آل های فرهنگی است و با عزت نفس افراد در ارتباطی تنگاتنگ قرار دارد. 🔹 "تصویر بدن" امروزه یکی از بزرگ ترین دل مشغولی های جوامع بشری به ویژه برای زنان است. بسیاری از زنان از آغاز نوجوانی، یک حس خودبیزاری را در خود درونی می کنند و همین، عامل اضطراب و افسردگی و روی آوردن به مداخله در وضعیت بدنی خود می شود. 🔹عزت نفس با توانایی سازگاری همراه است. کسانی که عزت نفس بالایی دارند در مقایسه با کسانی که از عزت نفس پایینی برخوردارند بهتر می توانند با موقعیت های مختلف سازگار شوند. 🔹دختران با عزت نفس بالاتر، مشکلات هویتی کمتری دارند، به خود و بدن خود با دید مثبت تری نگاه می کنند و حتی ضعف های خود را بهتر می پذیرند. 🔹با افزایش عزت نفس در دختران، می توان چالش های هویتی آنها را کاهش، تصویر مثبت بدنی را افزایش و کیفیت روابط اجتماعی آنها را بهبود بخشید. 📎لینک مقاله: https://jzvj.marvdasht.iau.ir/article_4690_8da03656aa557d9213e70a50756ab076.pdf 🆔@Identity02
دختر مستقل مسئولیت‌پذیر اجتماعی 🖋زینب ثابتی . ▫️« فاطمه نواب صفوی » دختر شهید نواب صفوی، تنها زنی که در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر به عنوان دیده‌بان و چریک حضور داشت. . ▫️دارم به این فکر می‌کنم فاطمه نواب صفوی، وقتی به همراه همسر و فرزندش به روستای مرزی سیستان تبعید شد، یا وقتی که به لیبی رفت تا با قذافی مصاحبه کند، یا زمانی که به لبنان رفت و امام موسی صدر را دید و بعد در جبهه با چمران آشنا شد، به کدوم تعریف از زن مستقل فکر می‌کرده؟ . ▫️ وقتی به چمران گفت می‌خواهم کنار شما سرباز باشم و چمران هم چون روحیات او را می‌شناخت به او اسلحه و ماشین داد یا وقتی جنازه شهدا را در پشتش حمل می‌کرد یا وقتی که به صد متری دشمن رسید و تیرباران شد و با موتور به عقب برگشت؛ به چه الگویی از زن موفق فکر می‌کرده است؟ . ▫️جدای از سبک زندگی مبارزاتی خانوادگی، اونجایی برام جالب بود که گفت در نوجوانی گاهی اوقات روی موزاییک‌های حیاط می‌خوابیدم تا با سختی‌کشیدن غریبه نشم! وقتی اخبار جنگ در الجزایر رو می‌شنیدم به مادرم می‌گفتم چطور می‌تونم به مردم الجزایر کمک کنم؟ یا اون روزهای تبعید که برای اولین‌بار در روستای مرزی سیستان مدرسه تاسیس کردن۔.. . ▫️اینکه یک زن خودش رو زنی در لابه‌لای حوادث جامعه و جهان ببینه، در جستجو باشه و بخواد عیار خودش رو در نقش‌آفرینی اجتماعی محک بزنه، خیلی قشنگه برام۔ آخه ما الان خیلی خودمون رو یک زن در زندگی فردی می‌بینیم! خیلی فردی... 📎منبع: https://www.instagram.com/p/C7UTnXrO90c/?igsh=ZnBqZmNmd3g2bmpp 🆔@Identity02
کانال ناگفته‌های غرب ؛ انعکاس تجربه سالها زندگی خانوادگی در انگلستان با توجه به تحقیق, تحصیل و تدریس بنده در کشورهای غربی, اطلاعات و تجربیاتی خدمت جوانان عزیز و جویندگان واقعیت کشورهای غربی ارئه می‌گردد. دکتر میرزایی حیدری؛ استاد دانشگاه در ایران و انگلستان آیدی کانال: https://eitaa.com/dr_mirzaee ارتباط با نویسنده کانال: @MirzaeiHeydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
image_2024-06-05_14-49-41.png
54K
جنسیت، هویت زنانه و مشارکت سیاسی در ایران ✍️ اعظم دستوری و همکاران، 1401 🔹هویت از مفاهیمی است که می تواند زمینه ی شکل گیری تغییرات اجتماعی و سیاسی را به وجود آورد. هویت می تواند مرکز آگاهی و مدیریت کنش رفتاری زنان در فرایند مشارکت سیاسی باشد. 🔹بخش قابل توجهی از چگونگی مشارکت سیاسی در ایران تحت تاثیر موضوع هویت زنانه قرار دارد. زیرا هویت زنانه در ایرانِ امروز، ماهیت مشارکتی دارد و زنان از تحرک شغلی، جغرافیایی و هنجاری برخوردارند. 🔹توجه به هویت فردی و اجتماعی زنان ایرانی قرن 21 از این جهت اهمیت دارد که پیش شرط رسیدن به توسعه و مشارکت در فضای اجتماعی ایران را امکان پذیر می سازد. 🔹انبوه زنانی که غالبا در جامعه ایرانی در حاشیة مناسبات اجتماعی و سیاسی نگاه داشته شده بودند، با افزایش سطح سواد و گسترش آموزش عالی، به ارتقاء توانمندی ها دست یافته و امروزه طالب سهم بیشتری از مدیریت سیاسی جامعه هستند. 🔹نرخ پایین مشارکت سیاسی زنان نسبت به مردان، که مانع می شود زنان بتوانند صدای خود و ترجیحات سیاسی خود را بیان کنند، زنگ خطری برای برقراری یک جامعه مردم سالار است. 🔹 مشارکت زنان ایرانی در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، زیرساخت های ظهور هویت جدیدی را به وجود آورد که می توان از آن به عنوان «انگاره ی رهایی بخش» در روند مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان نام برد. 🔴 هرگونه رهابخشی نیازمند کنش ارتباطی و مشارکت است.مشارکت تعهدی فعالانه، آگاهانه، آزادانه و مسئولانه در جهت معنی دادن به حرکت اجتماعی است. https://doi.org/10.22034/sm.2022.552373.1868 🆔@identity02
عاشق شوید شبیهِ علی مثل فاطمه پ.ن: ❤️روز عشق❤️ روز پاکترین و مقدس ترین پیوند هستی ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) مبارک باد.🌸 ازدواج یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر فرد محسوب میشه. اهمیت و مهم بودن ازدواج به این دلیله که یک فرد محور زندگی انسان قرار می گیره و این محور بودن بزرگترین " معجزه‌ی" زندگی هر آدمی رو رقم می زنه؛ معجزه ای به نام همسر! موسسه رسانه ای حامین رسانه ای که از ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار می گوید و می نویسد! 🔸 با ما همراه باشید . 🆔https://eitaa.com/hamin_media 📱https://rubika.ir/hamin_media1 💡instagram.com/hamin_media ❣️صدای جوونای ازدواجی👩‍❤️‍👨🎤 کانال مطالعات هویت زنان 🆔@identity02
هدایت شده از Nafisirad
"هویت زن و مرد در نگاه حکمت اسلامی و دلالت‌های آن برای طراحی نظریه‌ای دربارۀ تحکیم خانواده" ✍مهدی سلطانی، ۱۳۹۲. 🔸امروزه تفاوت يا عدم تفاوت قوا و ابزارهای ادراكى و انگيزشى زن و مرد مورد توجـه برخـى انديشمندان قرار گرفته است. اين پژوهش درصدد تحليل صحيح و منطقى هويت زنانگى و مردانگى است تا بتوان تفاوت يا عدم تفاوت قوا و ابزارهای ادراكى و حركتى زن و مرد را شناسايى كـرده و دلالت‌ها و لوازم اين بحث را در راستای تحكيم خـانواده بـه کار گرفت. 🔹ازآنجا كـه خـانواده دست كم از زن و مردی تشكيل شده كـه در يـك تعامـل پايـدار قـوام مى‌یابـد، فهـم دقيـق و منطقـى از سـازوكارهای ادراكـى و حركتـى، به راهبردی در باب تحكيم روابط خانواده رهنمون خواهد شد. 🔸این پژوهش، در ادامه به بررسی تفاوت‌ يا عدم تفاوت زن و مرد از بُعد نباتی، حیوانی و انسانی می‌پردازد و بیان میدارد که انسان در مراتـب نـازل نبـاتى و حيـوانى، جنسـيتى اسـت و لكـن صـورت انسانى، فراجنسيتى است. 🔹همچنین همگرایی‌های زن و شوهر از نظر اسلامی را بیان نموده و به این نکته اشاره دارد که اگر بخواهيم روابط زن و مرد را در حريم خانواده مستحكم سازيم، بايد سپهر معنايى توحيدی را وارد سازيم و هر مقدار كه انسان به «قاب قوسين او ادنى» نزديكتر شود، روابط زن و مرد مستحكم‌تر خواهد شد. 🔻لینک مقاله: https://jiss.isca.ac.ir/article_21.html ▪️@identity02
image_2024-06-18_11-02-25.png
191.8K
The Lady (2011) فیلم بانو داستان زندگی یک زن به نام «آنگ سان سوچی» از رهبران سیاسی میانمار را به نمایش گذاشته است. او در زمان جنبش دموکراسی خواهی، برای اینکه بتواند همراه همسرش باشد، جدائی‌های طولانی مدت و رژیم دشمن را تحمل می‌کند تا عشق خود را به شریک زندگیش ثابت کند. این زن یک فعال سیاسی است که توانسته جایزه نوبل را به خود اختصاص دهد و به مدت ۱۵ سال در خانه، زندانی بود که باعث شد فیلمی به نام بانو در وصف او ساخته شود. ❌❌❌ اما این همه داستان نیست! روایت دیگری نیز از فیلم بانو وجود دارد. فیلمی به نام ” بانو ” ساخته فیلمساز شناخته شده ی هالیوود ، لوک بسون و با بازی میشل یه ئو درباره آنگ سان سو چی ، رهبر انقلاب مخملی میانمار که بنا بر اسناد منتشر شده، از سوی بنیادهای معلوم الحال صهیونی/آمریکایی مانند بنیاد آلبرت اینشتین یا بنیاد جامعه باز متعلق به جرج سوروس صهیونیست ، برکشیده و حمایت شد. همچنین این فیلم صحنه هایی از قتل عام مسلمانان در میانمار را به تصویر کشیده که چندی بعد، به صورت واقعی محقق شده است و به عقیدة برخی، این فیلم قصد داشته نوعی آماده سازی ذهنی برای این مساله ایجاد نماید! B2n.ir/p97705 🆔مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
"سیاست هویت در جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۸_۱۳۹۲)" ✍علیرضا زهیری، ۱۳۹۸. ▪️این کتاب با هدف ارائه چارچوبی برای فهمی تازه از شیوه زندگی سیاسی بر پایه هویت نگاشته شده است. ▫️سیاست هویت یا همان کنش‌های سیاسی معطوف به هویت، نه تنها درک و تحلیل کنش نیروهای سیاسی ـ اجتماعی را بر پایه فهم آگاهانه هویت در پی دارد، بلکه زمینه های کارآمد ساختن روندهای هویت سازی در جامعه ایرانی را فراهم می سازد و باعث افزایش ثبات سیاسی و انسجام و همنوایی ملی می گردد. ▪️این کتاب در چهار فصل تدوین شده است. در ابتدا ضمن تبیین چیستی هویت، رویکردهای نظری و انتقادی هویت را بیان کرده و سپس به تبیین سیاست هویت، دیدگاه‌ها و تحلیل گفتمان های آن پرداخته است. در دوفصل بعد نیز به بیان گفتمان سازندگی، اصلاحات و اصول گرایی و ارتباط آن با سیاست هویت پرداخته است. ▫️در واقع این کتاب با بیان سیاست هویت، به امکان های سیاسی شدن سوژه تحت تاثیر هویت اشاره می کند. هنگامی که گفتمانی مسلط می شود و هویت برآمده از آن گفتمان با منابع قدرت پیوند برقرار می سازد، گروه های دیگر که در این موقعیت به حاشیه رانده می شوند، از طریق بازنمایی هویت، به مقاومت در برابر آن گفتمان مسلط می پردازند. این اثر ضمن بررسی چگونگی شکل‌گیری نظام‌های معنایی در میان حاملان هر یک از گفتمان‌ها، به تبیین عوامل موثر در پدیدآمدن نزاع‌های سیاسی حول هویت پرداخته است. لینک خرید: B2n.ir/n96886 ▫️identity02
مدل سازی تاثیر رسانه های اجتماعی در بازنمایی هویت ایرانی– اسلامی زنان ✍ بهناز رهبر مهرپور و همکاران (۱۴۰۱) 🔺 یکی از اساسی‌ترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجه‌اند، هویت اجتماعی است که با ورود شبکه‌های مجازی دچار تغییر و تحولات عمده شده است. 🔺 جهان مجازی با خصیصه‌هایی مثل بی‌مکانی، فرازمانی، تکثر، سهولت دسترسی، هم‌زمانی و ... به‌طور نسبی از جهان واقعی جدا می‌شود. عامل بنیادین در شکل‌گیری هویت‌های اجتماعی تعاملات انسانی است. درواقع فرد هنگامی‌که به تعامل با فرد دیگری می‌پردازد هویت خویشتن را به‌عنوان یک عضو جامعه پیدا می‌کند. 🔺 هویت در بستر تعاملات اجتماعی تعریف می‌شود. در جامعه ایران، هویت‌ها شکلی سیال و متغیر یافته‌اند. به‌تدریج هویت‌های سنتی مورد پرسش قرارگرفته و هویت‌های جدیدی سر برآورده است که از یکپارچگی و ثبات پیشین برخوردار نیستند. 🔺 یکی از منابع مهم تغییر هویت‌ها در جامعه امروزی، ازجمله در عرصه زندگی زنان، رسانه‌های جمعی هستند. استفاده از وسایل ارتباطی شامل آفرینش انواع جدید روابط اجتماعی و راه‌های تازه رابطه خود با دیگران است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر به بررسی بازتعریف هویت اجتماعی زنان تهرانی در فضای اجتماعی می‌پردازد. روش پژوهش؛ کمی بوده و داده‌های موردنیاز با استفاده از یک پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری شده است. 🔺 نتایج نشان می‌دهد که تمامی ابعاد هویت اجتماعی زنان تهرانی (خانوادگی، ملی، قومی و مذهبی) تضعیف‌شده است. بعلاوه نتایج بیانگر آن است بیشترین تغییر در هویت دینی زنان شهر تهران مشاهده می‌شود. همچنین تمامی فرضیه‌هایی که بیانگر ارتباط معنادار بین شبکه‌های و ابعاد مختلف هویت اجتماعی است تأیید شده است. لینک مقاله: https://nms.atu.ac.ir/article_14709.html 🆔 مطالعات هویت زنان @identity02
image_2024-07-02_11-42-10.png
1.54M
🔔موفقیت زنان در جامعه نباید سانسور شود... ✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان 🔹 زنان همیشه در دو سه دهه ی اخیر یکی از موضوعات مهم در جنجال های سیاسی- اجتماعی بوده اند و در زمان انتخابات هم یکی از معیارهای انتخاب اصلح، رویکرد و نگاه هر نامزد به مسائل زنان به شمار می رود. 🔹 این وضعیت از یک سو مساله ی زن را به مرغی که هم در عزا سر بریده می شود هم در عروسی مبدل ساخته و از سوی دیگر به واقع نشان دهندة اهمیت مساله زن در اشل جهانی و ملی است. این اهمیت باعث می شود در حال حاضر احساس کنیم یکی از بحث هایی که می تواند بر نتیجه انتخابات اثر جدی بگذارد، همین مساله زن باشد. 🔹 در این میان، رویکرد برخی خط و خطوط سیاسی کاملا روشن است. کسانی که حجاب زن را حتی اگر انتخاب خود او بر اساس فطرت و اراده باشد، مانع آزادی و پیشرفت او جلوه می دهند و جلب رای را با زیر سوال بردن امر مقدس حجاب دنبال می کنند، در عمل نشان داده اند منظورشان از آزادی و پیشرفت، غرق شدگی در ابتذال و فردیت و لذت است. 🔹 و اما در سوی مقابل، اگر آزادی و موفقیت زن به استعداد، توانایی ها و اثربخشی علمی و اجتماعی او تعریف شود و جامعه ایران بتواند از این نیروی انسانی عظیم و قوی استفاده کند، نوعی میدان برد/ برد را ایجاد نموده است. برد زنان به دلیل حرکت کرامت محور و همراه با رشد و بروز استعدادها همراه می شود با برد کشور سربلند ایران که از نیروی عظیم بانوان پیشران و متخصص خود بهره گرفته است. @identity02
image_2024-07-06_10-19-03.png
278.1K
پادکست هویت آشکار کانون اندیشه جوان https://canoon.org/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1/ گفتگو در باب یکی از مهمترین عناصر هویت بخش زنان ⁉️ تجارب الجزایر در ایجاد تحولات هویتی در زنان چه می گوید؟ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
image_2024-07-08_13-14-21.png
752.3K
🍀 سوگواری خاص «زنان زیلایی» در محرم mshrgh.ir/990216 🖤 در منطقه زیلایی که بیش از 200 کیلومتر با یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاصله دارد، زنان با اجرای سبک خاصی، به امام حسین(ع) ابراز احساسات می کنند. 🖤 زنان روستای زیلایی مراسم عزاداری به خصوص و منحصر بفردی دارند. آنها علاوه بر اینکه در عزاداری شرکت می‌کنند در اقدامی هماهنگ و تعاون گونه به افرادی از روستا که قصد تهیه کردن نذری دارند کمک می‌کنند. 🖤 مراسم خاص و منحصر بفرد این زنان فقط مختص این منطقه است. زنان همپای مردان علاوه بر تهیه نذری روز عاشورا در مراسم خاص هوی هوی"hovay hovay "شرکت می‌کنند. 🖤 بدین گونه که زنان بعلامت عزا لباسهای تیره و به رنگ سرد می پوشند و در یک دایره قرار میگیرند و یک زن مسن به عنوان سرخوان در وسط قرار میگیرد و با خواندن شعرهای پرسوز و گداز به نشانه عزا گوشه های چادر خود را گرفته و به شانه های خود می اندازند و زنان درون دایره با حرکت سرخوان ریتم میگیرند و شیون کنان به دنبال او با لحنی اندوه بار و سوز درونی می خوانند. 🖤 زنان هر خانه به تعداد حدود شش نفر غذای نذری تهیه می‌کنند که در روز عاشورا بعد از برگشتن از گلزار شهداء غذاها را تحویل آبدارخانه هیئت می‌دهند تا با ظروف یکبار مصرف بسته بندی شده و تحویل عزادارن شود. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیلی گرت وایت ساز انگلیسی، از و لحظه مواجهه‌اش با حرم امام (ع) می‌گوید. این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست... ✍🏻 کانال ناگفته‌های غرب https://eitaa.com/dr_mirzaee 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
🔰تحولات الگوسازی از حضرت زینب(س) برای زنان در تاریخ حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان در نشست «تحولات روایت شخصیت حضرت زینب سلام‌الله در اندیشه دینی» از سلسله‌ نشست‌های زنان و مکتب‌ عاشورا در پژوهشکده زن و خانواده: ⬅️ در دوران مسئله‌های جدیدی که برای انسان پیش می‌آید از جمله اینکه آنچه قبل از آن به عنوان دین، مذهب، آیین و مراسم وجود داشته است و انسان با آنها زندگی می‌کرد و برای او بدیهی بود در مقابل یک چرایی بزرگ قرار می‌گیرد و جنگ بین جدید و کهنه در سنت و مدرن آغاز می‌شود. 🔸 رهبر معظم انقلاب از حضرت زینب(س) جنسیت زدایی نمی‌کند بلکه با تکیه بر مجهادت را بیان می‌کند، زنی که مجاهده می‌کند نه زنی که همانند مرد مجاهدت می‌کند و زنانگی و مجهادت هم زمان مشاهده می‌شود. 💠 زینب کبریٰ سلام‌الله‌علیها، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه می‌تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن میتواند قلّه‌ بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً ایشان نشان داد؛ نه فقط به آن عدّه‌ای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همه‌ بشر نشان داد. 📝 برای مطالعه گزارش این نشست، کلیک کنید @wfrcacir 🆔 مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
"تحلیل جامعه‌شناختی هویت مدرن و هویت دینی زنان (مورد مطالعه: زنان جوان نسل پس از انقلاب اسلامی شهر اهواز)" ✍فرزین حاتمی کاکش و همکاران، ۱۴۰۱. ▪️هویت یکی از اجزای اصیل واقعیت ذهنی است و در رابطه دیالکتیکی با جامعه قرار دارد و بر اثر فرایندهای اجتماعی تشکیل می شود، باقی می ماند و تغییر می کند، یا حتی در نتیجه روابط اجتماعی، از نو شکل می گیرد. ▪️با توجه به تنوع منابع هویتی، می‌توان چهار بعد مهم هویت جمعی در ایران شامل هویت ملّی، هویت قومی، هویت دینی و هویت مدرن را برشمرد. هویت مدرن به ویژه در سال های اخیر در ایران شکل گرفته و بخشی از شخصیت فرد ایرانی را تشکیل می دهد. ▪️این پژوهش به شناخت وضعیت هویت های دینی و مدرن به عنوان دو بُعد مهم هویتی نسل پس از انقلاب و ارتباط میان این دو وجه هویتی و همچنین بررسی نقش برخی عوامل تأثیرگذار بر این اشکال هویتی می پردازد. ▪️نتایج نشان می دهد که نسبت میان هویت مدرن و هویت دینی، به شکل معناداری معکوس است، بدین معنی که با تقویت هر یک، دیگری تضعیف خواهد شد. بر اساس یافته های پژوهش، در میان ابعاد هفتگانه‌ی هویت مدرن، قویترین ارتباط میان "دنیاگرایی" و "هویت دینی" مشاهده می‌شود. ▪️در سطح کلی می توان گفت، زنان جوان اهوازی، ابعادی از هویت مدرن را پذیرفته‌اند و در عین حال به شعائر دینی نیز پایبند هستند. لینک مقاله: https://sanad.iau.ir/journal/jwsf/Article/691549?jid=691549 ارتباط با ادمین: @nafisirad 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان 📍"زینب (س) تجلی هویت حقیقی زن مسلمان شیعی" ▪️هر شهادتی نیازمند روایت است تا راه را کامل کند و درازنای تاریخ را در نوردد. ▪️حضرت زینب (س) با ظهور هویت حقیقی زن شیعی؛ مهمترین راوی کربلا محسوب می شود. ▪️ایشان با تبیینی عالمانه و با ایراد خطابه هایی که نشان از رشد همه جانبه ی شخصیت حضرتش دارد، سبب استمرار مسیر شهادت و پژواک پیام اصلی واقعه ی کربلا گردید. ▪️شکل گیری هویت زن در حالت انسجام یافته اش در گرو رشد جنبه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی و نیازمند دانش، فهم عمیق از شرایط و موقعیت های اجتماعی، خوداندیشی و شناخت نقش و جایگاه خویش در ساحت های مختلف است. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
🏴اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ. 🏴ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد. @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عزاداری بانوان ترکیه‌ای در محرم ♦️بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۶% جمعیت این کشور را مسلمان و حدود ۴% را مسیحیان و یهودیان و دیگر ادیان تشکیل میدهند. ♦️از مسلمانان ترکیه حدوداً ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علویان و شیعیان مذهب جعفری هستند. ♦️با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی بنیادین در جامعه شیعه جعفری ترکیه به وجود آمد، که نگاه اکثریت جامعه و توجه حکومت به این اقلیت مذهبی رابه دنبال داشت. شیعیان جعفری این سرزمین، از خود فراموشی، به نوعی خود باوری رسیدند و برای دستیابی به منزلتی متناسب با میزان توجهی که در جهان اسلام و از جمله ترکیه به مذهب اصیل تشیع صورت گرفته بود، به تحرک درآمدند. توده اهل سنت، تفاوت میان شیعه امامیه و علویان را دریافت و به ویژه در میان نسل جوان متعهد، نسبت به شیعیان متدین، صمیمیت و نزدیکی ایجاد شد. ♦️حب اهل بیت (ع) در میان تمامی مسلمانان ترکیه از مرتبه‌ای بالا و مقدس برخوردار است و دوستداران خاندان پیامبر اکرم (ص) در این کشور در ایام ماه محرم به شیوه‌های مختلف به مراسم مربوط به این ماه می‌پردازند، تاکید مسلمانان ترکیه بر زنده نگهداشتن واقعه کربلا و روز عاشورا است و این را یک وظیفه و ضرورت برای خود می داند. ♦️علاقه و عشق مردم ترکیه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بسیار زیاد است و علاوه بر نام محمد، اسامی علی، حسن، حسین از نام هایی است که به وفور می توان آن را در ترکیه یافت. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
🎞 در انتهای شب، آیدا پناهی، ساخت 1402 📍علیرغم فیلم های پر چالش، مبتذل و یا توام با سیاه نمایی که در این دو دهه اخیر پا به سینمای خانگی گذاشته، «در انتهای شب» فیلمی است که برخی واقعیت های خانواده ایرانی البته بیشتر از نوع خانواده حاشیه نشین طبقة متوسط ساکن تهران را به تصویر کشیده است. اما مساله ی کلی تری که بسیاری از خانواده های ایرانی لمس میکنند در جریان فیلم مطرح می شود. 📍مساله ی محوری فیلم به رابطة زوجیتی و خصوصا نقش پررنگ زنانه ای بازمی گردد که به مرد حس زیردست و منفعل بودن منتقل کرده و عامل مشکلاتی در ارتباط و در نهایت سطوح عمیقی از طلاق عاطفی گردیده است. 📍طراحی صحنه و لباسِ واقع‌گرایانه و به دور از چیدمان‌های مصنوعی نیز به باورپذیرتر کردن و ارتباط عمیق‌تر مخاطب با اتمسفر زندگی این زوج کمک شایانی کرده است. 📍یکی از مسائل مهم جامعة ایرانی که این فیلم به خوبی آن را انعکاس داده و سعی در پردازش آن دارد، تضاد بین نقش زن و مرد ایرانی تحول یافته در جریان مدرنیته، با نقشی است که در خانواده مطلوب مبتنی بر سنت های فرهنگی جامعه و تفاوت های جنسیتی وجود دارد. 📍این تضاد به نادیده انگاری مرد در تصمیمات مهم خانواده و تسلط و کنترل زنانه بر امور مشترک بازمی گردد و تبعاتی در پی دارد که «در انتهای شب» برخی از مهمترین آنها را به خوبی بازنمایی کرده است. 📍همچنین این فیلم تعارضات هویتی پیچیده و در هم تنیده ی زن و مرد ایران در حال گذار را به تصویر کشیده و چالش های آن را نشان می دهد. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
"هویت تاریخی زنان اصفهان به آیین‌های محرم" ▪️عزاداری و سوگواری برای عزیزانی که انسان به‌نوعی با فراق آن‌ها مواجه شده است، امری غریزی است که پیشینه آن به قدمت حیات بشر باز می‌گردد. ▫️با شکل‌گیری تمدن‌ها و تکامل بشری، چنین واکنش طبیعی با عناصر اجتماعی همچون فرهنگ و دین گره‌خورد. ▪️حضور زنان مسلمان و به ویژه شیعیان در عزاداری و گرامیداشت واقعه عاشورا حائز اهمیت است. این نقش از بعد از شهادت امام حسین (ع) در جریاناتی که اتفاق افتاد، بسیار مشهود است. ▪️در ابتدا به حضور و فعالیت حضرت زینب (س) اشاره دارد و پس‌ از آن شامل همه زنان اصحاب می‌شود. مادران و بانوانی که نام آن‌ها در تاریخ ثبت‌شده است. چنین حرکتی نقش بانوان را در استمرار تبیین حرکت حسینی بر ما آشکار می‌کند. بعد از شهادت حضرت، عزاداری زنان، مویه کردن، پریشانی، واویلا کردن و افشاگری‌هایی که در این مسیر داشته‌اند، مورد توجه بوده است. ▫️گزاره های تاریخی حاکی از حضو زنان شیعه ایرانی بعد از زمان صفویه است. موضوعی که به طبع شامل شهر اصفهان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور هم می‌شود. ▪️این اسناد نشان‌گر این است که در اصفهان صفوی، یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش نقش بانوان مربوط به عزاداری، مویه کردن و سوگواری برای امام حسین (ع) و اهل‌بیت ایشان بوده است. سخنان تأثر برانگیز موعظه‌گرانی که باعث می‌شد زنان به‌سختی یا شدت اشک بریزند و به‌ صورت، چهره و سینه خود بکوبند. https://B2n.ir/b18696 ارتباط با ادمین: @nafisirad 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
📕 زن_ها_روحانی_نیستند ✍️ اعظم_عظیمی 📍کتاب «زن ها روحانی نمی شوند» روایتی داستانی از زندگی بانو فاطمه سادات سید خاموشی معروف به (طاهایی) مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد است. او متولد ۱۳۰۹ در تهران است که بعد از ازدواج در مشهد ساکن می‌شود. بانویی که در دوره خفقان سیاسی پهلوی و اضمحلال فرهنگ دینی در جامعه ایرانی به تنهایی پرچم تربیت دینی بانوان مشهد را برافراشت و با اخلاق حسنه و رفتار عالمانه اش، موجب جذب زنان و دختران بسیاری از اقشار مختلف فرهنگی و اجتماعی پای منبر دین شد. 📍منبع اصلی نویسنده برای نگارش این کتاب مصاحبه‌ای طولانی با فاطمه سادات سید خاموشی و فاطمه اعتمادی است که در آن بیشتر خانم طاهایی به شرح زندگی خود پرداخته است. در کنار این مصاحبه برای پر کردن خلاءهای اطلاعاتی از گفته‌های مکتوب و شفاهی برخی آشنایان و نزدیکان نیز استفاده شده است. 📍بنای نویسنده در این کتاب وفاداری به زندگینامه مستند خانم طاهایی بوده است؛ اما از آنجا که قالب کار داستان است به ناچار در پرداخت موقعیت‌ها، رویدادها و شخصیت‌ها از تخیل استفاده شده است. بنابراین کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» زندگینامه صرف نیست؛ زیرا پیش از این نیز کارهایی در این زمینه نوشته شده است. داستان محض هم نیست؛ زیراچنین چیزی خبری از واقعیات حیات شخص نمی‌دهد و زندگینامه وی محسوب نمی‌شود بلکه این اثر یک روایتی داستانی با قلم ساده و روان است. لینک خرید کتاب: https://www.iranketab.ir/book/113785-zanha-rohani-nemishavand 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
«هویت اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز» ✍دکتر محمد مهدی رحمتی، ۱۳۸۶. 🔸در این پژوهش کالاهای فرهنگی غیرمجاز و به طور مشخص شبکه‌های ماهواره‌ای، فیلم و لوح‌های فشرده که مجوز توزیع در کشور نداشتند، موردنظر بوده و تلاش شده است تا یکی از کنش‌های مصرفی ـ کالاهای فرهنگی غیرمجاز ـ و ارتباط آن با هویت اجتماعی توصیف و تبیین شود. 🔹این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است؛ در فصل نخست، کلیات طرح پژوهشی، مسئله و ضرورت آن و نظریه‌های مهم دربارة موضوع مطرح شده است. در فصل دوم، مباحث روش‌شناسانة پژوهش؛ شامل فرضیه‌ها و مفاهیم، جمعیت نمونه، شیوة نمونه‌گیری، روش‌های گردآوری اطلاعات و در نهایت روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها بیان شده. در فصل سوم و چهارم نیز یافته‌های پژوهش و نتیجه گیری بیان شده است. 🔸در این کتاب بیان می شود که بنیان شکل‌گیری هویت اجتماعی، معطوف به رفتار مصرفی افراد است. افزون بر این، چون مصرف فرهنگی، اغلب کمتر از سایر فعالیت‌ها مستلزم هزینه کردن است و قدرت انتخاب افراد نیز در این مورد زیاد است، شاخص‌های سبک زندگی، بیشتر از عرصة مصرف فرهنگی استخراج می‌شوند. 🔹همچنین سلیقه که از عناصر سازنده‌ سبک زندگی است، بیش از هر چیز در الگوی فعالیت و مصرف فرهنگی بروز می‌کند. 🔸بنابراین مصرف کالا، به ویژه کالاهای فرهنگی به طور مستقیم با باورها، نگرش‌ها و الگوهای رفتاری افراد جامعه ارتباط پیدا می‌کند. 🔰دريافت متن کتاب: https://www.ricac.ac.ir/book/330 🔺ارتباط با ادمین @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال @kardavani1362 🆔کانال مطالعات هویت زنان ▪️@identity02