هدایت شده از راحله کاردوانی
#تجربه_نگاری
#ناگفته_های_صورتی
⭕️ چالش های هویتی زنان ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم (بخش دوم)
🔺 آمریکایی برای هدایت افکار عمومی و جانمایی روایت خود در میان ژاپنیها دو ماموریت برای خود در نظر گرفتند: حقوق زنان و بازنویسی قانون اساسی.
🔺 روایت آنها داستان آمریکای قهرمان بود که زنان بدبخت ژاپنی را از دست مرد وحشی شرقی و ژاپنی نجات میدهد. این مهم را میتوان به وضوح در کتابچه راهنمای اِشغال که به نظامیان و بوروکراتهای آمریکایی داده میشد، دید.
🔺در آن کتابچه، ژاپنیها جماعت «بیمنطق» و «غیرعلمی»، «مغرور و متعصب به نژاد» معرفی شده بودند و قدرت تصمیمگیری نداشتند.
🔺در آن کتابچه، نژاد و فرهنگ ژاپنی یک موقعیت پست و فرودست داشت و زن ژاپنی در نهایت انحطاط قرار میگرفت.
🔺 این درحالی است که بر خلاف روایتسازیهای آمریکاییها، زنان ژاپنی از تاریخچه طولانی مرتبط با حقوق زنان بهرهمند بودند. یکی از آنها «سازمان ضدالکلی مسیحی زنان» (تاسیس ۱۸۹۳) بود که نقش موثری را در جنبشهای زنان و مخالفت با مصرف الکل توسط آنان داشت.
🔺سازمان دیگر اتحادیه حق رای زنان بود،که در سال ۱۹۲۴ توسط فوسائه تاسیس شد و نقش مهمی را در جنبش حق رای زنان ایفا کرد.
🔺 اما در این روایت سازی فراگیر علیه ژاپن، تمامی دستاوردهای پیشین جنبش زنان ژاپنی دزدیده، و به حضور امریکایی ها نسبت داده شد.
🆔 کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#مقاله
📑 بنیادهای هویت مداری زن در آموزه های مکتب نبوی، ۱۳۹۶
✍️ مجتبی عطارزاده
🔹 در جریان حرکت های توحیدی که توجه مضاعف به احیای شخصیت و تأمین استقلال وجودی افراد با هدف برون رفت از وضعیت رقّت بار و منحط این جهانی و خدا گونه شدن در سرلوحه اقدامات رهبران قرار دارد، تأمین احساس امنیت وجودی فارغ از ملاحظات جنسیتی در مرد وزن یکسان دنبال می شود تا زمینه تجلی حضور که ویژگی برجسته نوع انسان در فعالیت های اجتماعی روزمره است با قاطعیت فراهم آید.
🔹اقدام پیامبر اعظم در مقابله با قرادادهای اجتماعی زن ستیز مرسوم در زمان ظهور خویش که نه تنها برای جنس زن حقوقی قائل نبود، بلکه اصولاً او را ازدایره انسانیت بیرون می دانست، گامی بس مهم در راستای هویت یابی زن (این بخش مهم از پیکره انسانیت ) به شمار می آید؛ چه آنکه به مجرد تلاش زنان برای تخطی از این قراردادها، نوعی جریان سیل آسای اضطراب و تشویش به سوی آنان روان می شد که در عمل انگیزه حضور در عرصه عمومی و یا حتی طرح به عنوان عنصری تأثیرگذار در عرصه خانواده را از ایشان سلب می نمود.
🔹بدین سان، تکریم زن در برترین اشکال خود، همچون بوسه بر دستان دختر و یا گرامی داشتن همسر و یا پذیرفتن استقلال اقتصادی زن و... از سوی مردی در منتهای مردانگی، همچون رسول گرامی اسلام، مسیری را گشود که در تاریخ، نه تنها زنانگی عیب و نقصی به شمار نمی آید، بلکه مایه فخر و مباهات زنان و عامل قوّت قلب و اعتماد به نَفْس وجودی آنان در پیمایش عرصه های مختلف اجتماعی نیزخواهد بود.
https://ensani.ir/fa/article/391279/%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D9%86%D8%A8%D9%88%DB%8C
#هویت_زن
#هویت_دینی
#مکتب_نبوی
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
✅"چشمانداز هویت اجتماعی زنان بر اساس استفاده از اینستاگرام"
✍اکرم بوبور، سمیه تاجیک اسماعیلی، ۱۴۰۱
🔹این پژوهش با هدف مطالعه چشمانداز هویت اجتماعی زنان شهر تهران بر اساس استفاده از اینستاگرام و با میانجیگری متغیرهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. هدف پژوهش کاربردی و روش علّی و تکنیک آن پیمایش است که با ابزار اندازهگیری پرسشنامه انجام شده است.
🔸جامعه آماری شامل کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399 بوده که بر اساس جدول نمونه مورگان 303 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
🔹اغلب پژوهشهایی که تاکنون پیرامون رسانهها و هویت انجام شدهاند محدود به بررسی هویت تحت تأثیر رسانههای خارجی و فناوریهای نوین ارتباطی (شبکههای اجتماعی مجازی) بودهاند، حال آنکه هویت اجتماعی زنان تحت تأثیر اینستاگرام، کمتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.
🔸نتایج بهدست آمده از رگرسیون گامبهگام نشان میدهد که تعداد دفعات چک کردن اینستاگرام در طول هفته و سابقه حضور در اینستاگرام، بر هویت اجتماعی زنان شهر تهران، اثر پیشبینیکننده داشته است؛ به این معنی که تکرار استفاده از اینستاگرام (تعداد دفعات چک کردن در طول هفته) اثر مثبت و طول مدت عضویت در اینستاگرام، اثر منفی بر هویت اجتماعی زنان مورد مطالعه داشته است.
🔹از میان متغیرهای جمعیتشناختی نیز میزان تحصیلات، دارای نقش مثبتی در پیشبینی هویت اجتماعی زنان شهر تهران بوده است. سایر متغیرهای رشته علوم انسانی مانند متأهل بودن، خانهدار بودن و سن زنان، معنادار نبوده و نقشی در پیشبینی هویت اجتماعی آنان نداشته است.
🔸نکته حائز اهمیت این است که با توجه به سبک زندگی متفاوت زنان در کلانشهر تهران، نتایج به دست آمده قابل تعمیم به هویت اجتماعی زنان درسایر شهرها نیست. از سوی دیگر، شبکههای اجتماعی مجازی، به لحاظ ماهیت و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند و نتایج حاصل از پژوهش حاضر در خصوص نقش و تأثیر اینستاگرام در هویت اجتماعی زنان، به سایر شبکههای اجتماعی مجازی قابل تعمیم نیست.
🌐لینک مقاله
https://cr.iribresearch.ir/article_254604_399164ef245495b5ec6af50150a72ace.pdf
#هویت_زنان
#هویت_اجتماعی
#اینستاگرام
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
☑️ «إنّا لله وَ إنّا إلیه راجعون»
▪️ «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» و هـرگز گمان مبر آنان كه در راه خــدا كشته شدند مردهاند، بلكه زندهاند و نزد پروردگـارشان روزى داده مىشوند.
#سید_حسن_نصرالله
هدایت شده از Nafisirad
✅"هویتسازی زنان در دفاع مقدس"
✍مریم فلاح شجاعی، ۱۴۰۳.
🔺هویت هر آدمی همانند اثر انگشت او متفاوت و خاص است. هویتهای متفاوت انسانها در کنار هم فرهنگ جامعه را می سازد. فرهنگ غنی جامعه حکایت از ثبات هویت افراد جامعه دارد. بنیاد این هویت و فرهنگ از خانواده و ریشهی آن، یعنی مادر(یک زن) نشات می گیرد که باعث پردازش شخصیت و هویت سالم و غنای فرهنگی می گردد.
🔻شخصیتها، نشانگر واقعیت های جامعه هستند و «جنسیت» به عنوان یکی از عناصر اصلی سازنده شخصیت است. آفرینندگی، ویژگی فطری زن است، لذا هویت سازی زنان در تمامی عرصهها به ویژه در دفاع مقدس نمودار است.
🔸تحکیم بنای خانواده بر اساس هویت مادر قوام مییابد. هویت بخشی زنان در تمامی ادوار تعیین کننده بوده و نقش اساسی در شکل گیری هویت افراد خانواده دارد.
بنابراین چنانچه هویت اصلی مادر، درست و با قدرت و درایت باشد، مسیر قدرت، شکوفایی شخصیت بخشی، موفقیت افراد در خانواده بهتر و متداوم تر خواهد بود.
🔹زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس، اسطوره های هویت سازی و هویت بخشی، با همراهی کردن و همدلی برای رزمندگان و ترغیب و بر انگیختگی آنان در ایثار و پاکبازی و مبارزه، حتی با بدست گیری سلاح و مبارزه مسلحانه اقدام کردند که پایبندی به اعتقادات و حمایت جوانان هویت تازه ای بیافرینند.
▫️مادران و همسران در آن دوران با قناعت، همکاری، همراهی، همدردی خانواده ها و یاری یکدیگر زندگی جدیدی ساخته و با حمایت در پشت جبهه ها نوعی مبارزه ترتیب دادند.
▪️لذا نقش زنان در فرهنگ سازی و هویت بخشی در دوران دفاع مقدس حائز اهمیت بوده است. عواملی از قبیل ایثار و از خود گذشتگی، کار زیاد، ادعای کم،خدمت شبانه روزی، مدارا باهم نوع و مردم، عدالت خواهی، عدالت طلبی، از جان گذشتن و... نمونه های روشن کارکرد و نقش زنان و هویت آنان در ساخت هویت فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی و غیره در جامعه است.
🔺در دوران دفاع مقدس، حضور زنان در عرصه های مختلف خط بطلانی بر اندیشههای ارتجاعی کشید و مشارکت زنان در اجتماع در واقع نیازمند درکی نو از واقعیتهای موجود است که سببساز هویتی جدید خواهد شد. البته با همه همراهیها و بازبودن فضا برای رشد اجتماعی، همچنان نیازمند توسعه و آگاهی فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره برای زنان و افراد این سرزمین هستیم.
✴️لینک مقاله
https://www.rahbordsyasi.ir/article_199629.html
#هویت_زنان
#دفاع_مقدس
〰〰〰〰〰
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#مقاله
☑️ گرایش جنسی در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی
✍️ کاوه علوی و همکاران (1393)
🔹هویت جنسی به احساس فرد در مورد مرد یا زن بودن اشاره دارد و به طور طبیعی به جنسیت کالبدی فرد وابسته است.
🔹اختلال هویت جنسی به تبدیل خواهی جنسی یا تراجنسیتی گفته می شود که در فرد نوعی تعارض جدی در احساس به جنسیت خود نسبت به کالبدی که دارد ایجاد می شود.
🔹گرایش جنسی به معنای نوع تمایل فرد به ارتباط جنسی با دیگری است که گاهی به صورت طبیعی و هم راستا با کالبد زیستی بروز می کند و گاهی به عنوان یک اختلال و در تعارض با یکدیگر ظاهر می شود.
🔹پژوهش حاضر به عنوان بخشی از یک مطالعه وسیع تر روی نقش های جنسیتی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی (GID) انجام شد و هدف آن تعیین گرایش جنسی در مبتلایان و مقایسه آنان با افراد سالم بود.
🔹 در این راستا 81 مرد و 89 زن طبیعی، 12 فرد تراجنسی مرد به زن و 27 فرد تراجنسی زن به مرد بررسی شدند.
🔹 گرایش جنسی افراد و انگاره فرد از هویت جنسی خود، با دو پرسش بررسی شد. در پرسش نخست از افراد درخواست شد تا گرایش جنسی خود را به زن، مرد با هر دو جنسیت مشخص کنند و در پرسش بعدی از افراد درخواست شد تا مشخص کنند خود را متعلق به کدام یک از گروه های هم جنس گرا یا غیرهم جنس گرا می دانند.
🔹نتایج نشان داد؛
- در بیماران ایرانی که دچار اختلال هویت جنسی (GID) هستند، هم خوانی بالایی میان جنسیت ترجیحی و گرایش جنسی افراد وجود دارد.
- الگوی رفتار جنسی بیماران تراجنسی مورد بررسی، با آنچه در نوشته های پزشکی وجود دارد متفاوت است.
- هویت جنسی و نقش های جنسیتی تحت تاثیر مناطق جغرافیایی و عوامل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی متفاوت است اما هنوز دقیق مشخص نیست که در مورد اختلال هویت جنسی هم همینگونه باشد.
- تاکنون هیچگونه آمار رسمی در مورد وضعیت گرایش جنسی افراد طبیعی و دچار اختلال هویت جنسی در مورد جامعه ایران، توسط مجامع مربوطه ارائه نشده است.
- به احتمال زیاد سردرگمی نقش جنسیتی در آن دسته از بیماران تراجنسی بیشتر است که به غیر هم جنس زیستی خود گرایش جنسی دارند.
- ارزیابی گرایش جنسی در اختلال هویت جنسی دشوار است و ممکن است تحت تاثیر فضای اجتماعی و شرایط فرهنگی قرار گیرد.
#هویت_جنسی
#اختلال_هویت_جنسی
#گرایش_جنسی
لینک دانلود مقاله:
https://www.sid.ir/paper/16767/fa
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#مقاله
تحلیل روانشناختی بحران هویت قهرمان زن در فرهنگ مردسالار از خلال مطالعة رمان ترس و لرز اثر نوتومب
✍ سعادت نژاد و همکاران، ۱۳۹۹
♦️تصویر زنان در ادبیات متأثر از نگاه فرهنگ جامعه به جایگاه زنان میباشد.
♦️محیط زندگی نهتنها تأثیر بسزایی در شکلگیری هویت زن دارد بلکه زمینهساز رشد یا مانع پیشرفت او در جامعه است.
♦️مهاجرت نیز به سبب تغییر محیط و الگوهایزندگی میتواند زمینهساز تغییر هویت باشد.
♦️رمان ترس و لرز، مهاجرت دختری بلژیکی به ژاپن را به تصویر میکشد. تفاوت ارزشهای غرب و شرق، قهرمان داستان را دچار تضاد هویتی میکند.
♦️املی نوتومب، نویسندة بلژیکی، آگاهانه به نمود این بحران هویت در نزد قهرمان زن داستان توجه نشان داده است.
♦️در پژوهش حاضر، کشمکشهای درونی املی، قهرمان داستان و کارکردهای ذهن او از دید روانشناختی با رویکردی تحلیلی و با تکیه بر نظریات کارن هورنای بررسی خواهد شد.
♦️هورنای تضادهای درونی افراد را ملاک قرار میدهد و مکانیسم دفاعی انسانها را در برابر جامعه به سه خصوصیت مهرطلبی، برتریطلبی و عزلتگزینی دستهبندی میکند.
♦️درک بحران هویت املی در جامعة مردسالار، از گذر تحلیلی روانشناختی امکانپذیراست.
♦️این پژوهش تلاشدارد با بررسی تأثیر رفتارهای اجتماعی دیگران و محیط بر شخصیت زن داستان، مکانیسمهای دفاعی او را در گریز از شرایط نامطلوب اجتماعی، زادة جامعه مردسالار بررسی نماید.
لینک متن کامل مقاله:
https://jlts.um.ac.ir/article_31775.html
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#فیلم
#در_آغوش_درخت
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان
"تجاوز، ترس و بحران هویت"
✔️ در آغوش درخت و هر فیلم دیگری را می شود از زوایای بسیار متفاوتی تحلیل کرد. این روزها که همه چیز را از نظرگاه هویت زنان نگاه میکنم؛ این فیلم گزینه خوبی برای بحث در مورد اثرات تعرض و تجاوز به زنان بر هویت آنها در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی به نظر رسید.
✔️ در آغوش درخت غالبا از دریچه ی مادری، طلاق و فرزندان طلاق مورد توجه و تحلیل قرار گرفت. اما به اعتقاد من، دال مرکزی این فیلم همان پرده آخر و رمزگشایی از حال روحی زنی است که در اثر تعرضی که به او شده؛ اندوه، اضطراب و ترس بر وجودش غلبه کرده، دچار بحران هویت و آشفتگی روانی شده و این بحران بر رفتارهای او خصوصا در حوزه مادری و همسری اثر جدی گذاشته است.
✔️ شخصیت کیمیا در پاسخ به "من کیستم؟" دچار تردید و سردرگمی است. زیرا تعرض به بدن زن، در حس ارزشمندی و توانایی های معطوف جنسیت اش، تعارض و به همریختگی ایجاد می کند.
✔️ به همین دلیل است که کیمیا در عرصه اقتصادی و نوع شغلی که اساسا مردانه است، خوش می درخشد اما در درک همسر، پاسخ به نیازهای او و رسیدگی به فرزندانش ناتوان است. او در چالش هویتی ای گرفتار شده که در اثر آن، ابعاد زنانگی اش را پس می زند و گویی از آنها فرار میکند. تاثیری که تعرض به بدن زن، با عمق زیاد و تبعات گسترده به دنبال دارد.
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
هدایت شده از Nafisirad
#معرفی_مقاله
✅"نقش میانجی انعطاف پذیری خانواده در ارتباط بین دینداری با بحران هویت دختران نوجوان"
✍مهری الیاسی و همکاران، ۱۴۰۲
✨این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری خانواده در ارتباط بین دینداری با بحران هویت دختران نوجوان بر روی ۳۷۱ نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر قم در سال تحصیلی 1400-1401 صورت گرفته است.
⚡️نوجوانی یک دوره بحرانی در تحول انسان است؛ به طوري که در ادبیات گذشته روانشناسی، بحران نوجوانی اغلب به چشم میخورد. یکی از چالش های دختران نوجوان بحران هویت است که شامل سردرگمی و ابهام هویت است.
💫عملکرد خانوادگی و به طور خاص، انعطاف پذیری خانواده تاثیر معناداری در دینداری نوجوانان و شکلگیری هویت آنها دارد.
💥نتایج نشان میدهد مسیرهای مستقیم اثر دینداری بر بحران هویت و اثر انعطاف پذیری خانواده بر بحران هویت معنی دارند. علاوه بر این، انعطاف پذیری خانواده در رابطه بین دینداری با بحران به طور کامل نقش میانجی دارد.
🌟با وارد شدن انعطاف پذیری خانواده به مدل، نقش محافظت کننده دینداری در برابر بحران هویت افزایش مییابد. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت انعطاف پذیری خانواده ها می تواند همراه با دینداری در کاهش بحران های هویتی مؤثر باشد.
🌐لینک مقاله
https://B2n.ir/h50955
🔺ارتباط با ادمین
@nafisirad
🔻مشاور علمی کانال
@kardavani1362
#بحران_هویت
#خانواده
〰〰〰〰〰〰
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#معرفی_کتاب
#الگو_یابی
🔴«دختران ایران» منتشر شد
⭕️داستانهایی از زنان تاریخساز ایرانی
💢در این کتاب سعی شده است برخی از زنانی که تاکنون در تاریخ معاصر ایران کمتر دیده و شناخته شدهاند را بهصورت داستانی روایت کند.
💢این زنان عملشان لزوماً شبیه به هم نیست و هرکدام کاری انجام میدهند، اما یک روح گرم و گیرا، همۀ آنها را شبیه هم کرده است. در وجود هریک از این زنان، شمعی است که از اسارت رکود، جهل، سرگردانی و سرگرمی رهایی یافته و روشن شده و خود میتواند شمعهای خاموش دیگر را روشن کند. زنانی روشن و روشناییبخش و مثالزدنی برای زنان و مردان.
💢کتاب دختران ایران، جلد اول از مجموعۀ روایت زن ایرانی است که به بازنمایی زندگی زنان تاریخسازی که هرکدام به نحوی در رشد و پیشرفت این مرز و بوم مؤثر بودهاند، پرداخته است.
✍️ به قلم: جمعی از نویسندگان
🔰 انتشارات راه یار
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#پادکست
#بشنوید
📍هویت آشکار، کانون اندیشه جوان
◾️ رابطة هویت و پوشش
☘️ در استعمارهایی که در طول تاریخ رخ داده؛ یکی از مهمترین اهداف استعمارگران، تغییر هویت افراد جامعه به عنوان راهبرد اساسی در به استعمار درآوردن آنها بوده است.
☘️ پوشش از نمادهای مهم هویتی، فرهنگی و پدیدة اجتماعی محسوب می شود که تغییر آن کمک شایانی به تغییراتی هویتی انسان می کند.
☘️ زیرا پوشش صرفا یک نمادی در ظاهر انسان نیست و نوع پوشاک نشان دهندة نوع رفتار و سبک زندگی است.
☘️ حجاب نیز یک نماد آشکار است که بازتاب هویت جوامع اسلامی و قوام فرهنگی و ارزشی آن هست.
☘️ طرح ممنوعیت حجاب - با وجود اذعان به آزادی دینی- در برخی کشورهای اروپایی، تاییدی بر این مدعاست. زیرا حجاب را نماد هویتی مسلمانان می دانند.
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#جستارنویسی
#هویت_و_عشق
✍️راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان
آیا نگرش انسان به عشق و شیوة او در عشق ورزی با هویت او در ارتباط است؟
🍂 به اذعان بسیاری از جامعه شناسان، انسان در اثر تحولات مختلف در گذر زمان، با دو دوره ی «سنت و مدرنیته» در ساز و کار اجتماعی روبرو بوده است.
🍂 در عصر سنت انسان با نوعی فرهنگ یکپارچه مواجه بوده اما در دوره های اخیر و رخداد مدرنیزاسیون، این یکپارچگی دچار نوعی اختلاط روزافزون سریع گردید که نتیجه آن پاگذاشتن در فرهنگی سیال بوده که خود را در عرصه گفتمان های کثرت گرایانه به نمایش در می آورد و پیرو آن، مفاهیمی مانند عشق هم دچار نوعی سیالیت گردیده و می بایست آن را در گفتمان کثرت گرایانه تحلیل نمود.
🍂 زیگمونت باومن جامعه شناس و فیلسوفی است که در اثر معروف خود «عشق سیال» به ریشه یابی مساله ناپایداری پیوندهای انسانی پرداخت و این گزاره را بررسی کرد که چگونه در دوران مدرن، روابط انسانها به دلیل هویت یابی جدید؛ بسیار شکننده و سست گردید.
🍂 این شکنندگی در حالی رخ می دهد که انسان ها اعم از زن و مرد، به شدت محتاج ایجاد رابطه هستند و احساس تنهایی می کنند.
🍂 به اعتقاد باومن ؛ «معاصران ما چون تنها و بیکس به دست هوش و ذکاوت خود سپرده شدهاند مأیوسند و احساس میکنند به راحتی دورانداختنی هستند.»
🍂 او در این مسیر از مفهوم «رضایت» بهره گرفته و نداشتن احساس رضایت از روابط انسانی را عامل نومیدی و شکنندگی ارتباط دانسته است. زیرا انسانهای امروز روابط را می خواهند اما تنها با خوبی هایش!
🍂 هویت مدرن مشکلات روابط را نمیخواهد و از مشاوران برای لذت بردن هر چه بیشتر از روابط انسانی کمک می خواهد و در زمان مشکلات آنرا ترک کنند.
🍂 این ویژگی، بر نگرش و تمایل به عشق و ازدواج به مثابه یک «پیوند پایدار» اثرگذار بوده است. همچنین تفکر عشق سیال بر روابط جنسی و تولیدمثل نیز اثرات بنیادینی داشته است.
🍂 تفکیک رابطة جنسی از تولیدمثل که محصول مشترک زندگی سیال مدرن و مصرف گرایی است، به عنوان راهبردی مبتنی بر یافتن راه حل های فردی برای مشکلاتی به کار می رود که به طور اجتماعی به وجود آمده اند.
🍂 پیش از دوران مدرن، رابطه جنسی از الگوی زندگی فرد تولیدکننده پیروی میکرد و لذا عشق «تا زمانی که مرگ ما را از هم جدا کند» بی معنا و دست و پاگیر نبود. بلکه غریزه طبیعی انسان تولیدکننده بوده؛ به همان صورت که امروزه مخالف غرایز طبیعی به شمار میرود زیرا انسان امروز، نه تولید کننده بلکه مصرف کننده است.
🍂 انسان مصرف کننده شاخص موفقیت را نه ساختن و انباشتن، بلکه گردش و جایگزینی کالاها و دور ریختن و تنوع می داند. به عبارت دیگر؛ هویت انسانی جدید، میخواهد عشق را با تنوع تجربه کند که در مفهوم ذاتی عشق در تضاد است و امکان رخ دادن آن وجود ندارد.
🍂 پس هویت ها با نگرش و رفتار انسان ها در زمینة روابط عاشقانه، ازدواج و فرزندآوری ارتباط تنگاتنگی دارد و برخی از مسائل دوره مدرن در زمینه خانواده را دچار انسداد در حل مساله نموده است.
کانال مطالعات هویت
🆔 @Identity02
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📍اندیشکده رهیافت با همکاری پژوهشکده کوثر دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای رهیافت علوم انسانی اسلامی
◀️ نشست بیست و هفتم: بررسی میزان و نحوه اثرگذاری شبکه های اجتماعی بر هویت جنسیتی زنان
💢 ارائهدهنده:
👤 فاطمه کریمی دردشتی
(پژوهشگر حوزه زنان و فضای مجازی)
💢 داوران:
👤 دکتر ابوالفضل اقبالی
(عضو هیئتعلمی دانشگاه الزهرا س)
👤 دکتر سجاد مهدی زاده
(عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق ع)
🗓️ زمان: شنبه 19 آبان ماه 1403
⏰ ساعت: 10 الی 12
📌 مکان: دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران-طبقه 4-اتاق گروه جمعیت شناسی
🔹 برای ثبتنام جهت حضور در نشست با شماره تلفن 09302718303 تماس حاصل فرمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان
#نشست
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
#مقاله
#الگو
هویت جنسیتی زنانه (زنانگی) در سیرۀ حضرت زهرا (س)
✍️ یحیی بوذری نژاد، ابوالفضل اقبالی (1402)
▪️هویت جنسیتی تصویر و احساسی است که زن با مرد از زن بودن یا مرد بودن خود و نیز انتظاراتی است که ا زخود به عنوان یک جنس متمایز و متفاوت با جنس دیگر دارد.
▪️ گروههای مرجع، الگوها و شیوههای زیست تأثیرگذار که به معرفی تیپهای ایدئال سبک زندگی در جوامع مختلف منجر میشوند، یکی از ابعاد مهم حوزۀ مطالعات اجتماعی هستند.
▪️در جامعۀ ایرانی، یکی از این الگوها و مراجع تأثیرگذار در تعیین شیوههای زیست و سبک زندگی، دین و سیرۀ بزرگان دینی است.
▪️ پژوهشهایی که دربارۀ میزان دینداری و کیفیت آن در جامعۀ ایرانی صورت گرفته است، نشان از وجود الگوهای دینی در مناسبات زندگی ایرانیان دارد. به این ترتیب بهنظر میرسد تبیین و معرفی الگوهای سبک زندگی دینی در بستر تاریخ و سیرۀ بزرگان دین و معصومان (ع) در تعیین و جهتدهی به شیوههای زیست ایرانیان سهم مؤثری خواهد داشت.
▪️سیرۀ حضرت زهرا (س) بهمثابۀ یک الگوی فراتاریخی، ظرفیت عظیم و تأثیرگذاری برای استخراج الگوی زن مسلمان در شئون مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان دارد.
▪️ این مقاله سیرۀ ایشان را از منظر هویت جنسیتی و زنانگی بازخوانی میکند. یعنی براساس مبانی هستیشناختی، انسانشناختی، دینشناختی و ارزششناختی اسلامی، مؤلفههای هویت جنسیتی زنانه را در محورهای حجاب، حیا و عفت، همسری، مادری، خانهداری و حضور مؤثر اجتماعی تعریف میکند، هریک از آنها را در سیرۀ حضرت زهرا (س) بررسی تاریخی میکند و روایتی زنانه از منش و زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی ایشان ارائه میدهد.
▪️عملکرد سیاسی حضرت زهرا (س) در دفاع از حریم ولایت از نقاط عطف تاریخ اسلام است. ایشان یک الگوی فراتاریخی برای زن مسلمان در شئون مختلف زندگی محسوب می شوند.
▪️ بر اساس نتایج این تحقیق، عناصر هویتی مختلفی در سه حوزة فردی و خانوادگی و اجتماعی با یکدیگر تلفیق می شوند و هویت زنانة حضرت زهرا (س) را بازنمایی می کنند. حذف هر کدام از این عناصر، نوعی فاصله گرفتن از هویت یابی مطلوب را نشان می دهد.
لینک دسترسی به مقاله:
https://doi.org/10.22059/jwdp.2023.355729.1008317
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#مقاله
"فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی حضور اجتماعی سیاسی زن مسلمان"
✍مجتبی عطارزاده، ۱۳۸۷
🍂تبلور هویت انسانی به عواملی مانند امکان تاثیرگذاری از طریق حضور در عرصه اجتماعی وابسته است. در حرکت احیاگرانه پیامبران الهی و از جمله پیامبر اعظم (ص) توجه ویژهای به این موضوع شده است. از این رو، به منظور حفظ هویت و کرامت انسانی زن، با در نظرگرفتن حقوق متناسب با توانمندیهای او و انتظار انجام تکالیفی در شأن وی، از پایین بودن مقام زن در برابر مرد کاسته شد و استقلال شخصیتی و رفتاری برای جنس زن فراهم شد.
🍁رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله در زدودن خرافات جاهلیت و معرفی جایگاه شامخ زن در حیات اجتماعی-سیاسی، در رفتار آن بزرگوار با فاطمه زهرا علیهاالسلام تجلی یافت.
🍂فاطمه زهرا علیهاالسلام، در دوران زندگانی خویش دو گونه تجربه میآموزد؛ تجربه درونی و تجربه بیرونی.
🍁سنت فاطمی به مرور در بستر این دو تجربه، تفصیل بیشتری مییابد تا آن جا که فراتر از جنسیت، ناظر به هویت انسانی زن است.
🍂در تجربه درونی الهام، رؤیا، عروج، مراقبه، تفکر، نیایش، اخلاق داری و غیره وجود دارد و در تجربه بیرونی ایشان،مراقبت از پدر در قالب نقش مادری، همراهی و رفاقت با جماعت دینداران، کمک نمودن در ساخت شهر مدینه، تدبیر امور منزل، همراهی با اميرالمومنين در نقش همسری، مشارکت و فعالیت در امور سیاسی، تربیت نسل پاک و فرزندانی که امام امت و رهبران جامعه اسلامی هستند.
🍁حضرت زهرا سلام الله علیها با این تجربه های درونی و بیرونی برای زن مسلمان الگو می سازد. سنت ایشان برای زنان امروز جامعیت و تفصیل بیشتری یافته و اجمالهای بسیاری از قرآن و سنت پیامبر را به تبیین می نماید.
🔺لینک مقاله:
https://B2n.ir/s64784
#هویت_اجتماعی_زنان
#الگوی_زن_مسلمان
▪️کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#ادبیات_نظری
#بحران_هویت
🔺 تاملی بر مثلث "مصرف گرایی، صنعت مد و بحران هویت زنان"
✍ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان
🔻 رابطه بین مصرفگرایی، روندهای مد و بحران هویت زنان امری قابل توجه است. در وضعیتی که زنان در یک جامعه مبتنی بر مصرف زندگی میکنند، فشار برای تطابق با استانداردهای مد به طور مداوم در حال تغییر کرده و میتواند منجر به سردرگمی و نارضایتی در مورد هویت آنها شود.
🔻 تحقیقات نشان میدهد که این پدیده با تأثیرات رسانههای اجتماعی تشدید میشود. پرداختن به این مسائل نیازمند بررسی انتقادی روایتهای فرهنگی مربوط به مصرفگرایی و مد است تا درک جامعتری از هویت زنان ارائه شود.
🔻 مصرفگرایی، که یک مساله فرهنگی است و خرید کالاها و خدمات را تشویق میکند، تأثیرات عمیقی بر شکلگیری هویت به ویژه در زنان دارد. زیرا آنان اصلی ترین ابزار و نیز مخاطب تبلیغات نظام سرمایه داری هستند.
🔻 به گفته باومن (2007) در اثر خود “زندگی مصرفی”، فرهنگ مصرفی حس هویت گذرایی را ترویج میکند که در آن ارزش خود اغلب به داراییهای مادی وابسته است. این کالاگرایی هویت میتواند به جستجوی مداوم خود منجر شود، زیرا افراد ممکن است احساس کنند که تحت فشار هستند تا خود را از طریق مصرف مداوم بازتعریف کنند.
🔻 صنعت مد، که به شدت تحت تأثیر بازاریابی و تبلیغات است، اغلب استانداردهای زیبایی غیرقابل دسترسی را تعیین میکند که زنان احساس میکنند باید از آنها پیروی کنند. تیگمن و اسلاتر (2014) در مطالعهای که در مجله تصویر بدنی منتشر شده، دریافتند که قرار گرفتن در معرض تصاویر ایدهآل در رسانههای مد با نارضایتی از بدن در میان زنان مرتبط است. این نارضایتی میتواند به بحران هویت منجر شود، زیرا زنان در تلاشند تا تصویر خود را با انتظارات اجتماعی تطبیق دهند.
🔻 وگل و همکاران (2014) در پژوهشی که در سایبرروانشناسی، رفتار و شبکههای اجتماعی منتشر شده، نشان دادند که رسانههای اجتماعی میتوانند احساس ناکافی بودن و مقایسه را تشدید کنند و این امر، درک زنان از خود و هویت آنها را پیچیدهتر میکند.
🔻 همچنین عواملی مانند نژاد، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و پسزمینه فرهنگی میتوانند بر نحوه تعامل زنان با مد و فرهنگ مصرف تأثیر بگذارند. کرنشاو (1989) مفهوم تقاطعگرایی را معرفی کرد و تأکید کرد که هویتهای اجتماعی مختلف با هم تداخل دارند و تجربیات منحصر به فردی از ستم و امتیاز ایجاد میکنند. این دیدگاه نشان میدهد که در حالی که مصرفگرایی ممکن است به بحران هویت کمک کند، تأثیر آن بر روی همه زنان یکسان نیست.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
Bauman, Z. (2007). Consuming Life. Polity Press.
Tiggemann, M., & Slater, A. (2014). NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. Body Image, 11(4), 409-414.
Vogel, E. A., Rose, J. P., Roberts, L. R., & Eckles, K. (2014). Social comparison, social media, and self-esteem. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(12), 734-739.
Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989(1), 139-167.
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#ادبیات_نظری
#جیمز_مارسیا
🔸 مارسیا، یک روانشناس توسعهای است که چارچوبی برای درک شکلگیری هویت در دوران نوجوانی پیشنهاد داد. او چهار وضعیت هویت را بر اساس دو بعد کاوش و تعهد شناسایی کرد.
- کاوش: درجهای که افراد به طور فعال گزینههای مختلف را جستجو میکنند و در نظر میگیرند.
- تعهد: درجهای که افراد به انتخابهای خاصی متعهد شدهاند.
🔸 چهار وضعیت هویت:
۱. هویت پراکنده (Identity Diffusion)
افرادی که در این وضعیت قرار دارند هنوز هیچ تعهدی به هویت خود نداشته و به طور فعال گزینهها را جستجو نمیکنند. آنها ممکن است احساس سردرگمی یا بیتفاوتی نسبت به تصمیمگیری درباره آینده خود داشته باشند.
ویژگیها: عدم جهتگیری، عدم تصمیمگیری و اجتناب از مسئولیت شخصی.
مثال: یک نوجوان که درباره آینده شغلی یا باورهایش فکر نکرده و به طور کلی بدون حس روشنی از هدف در زندگی پیش میرود.
۲. هویت پیشرسیده (Identity Foreclosure)
افرادی که در این وضعیت قرار دارند، بدون کاوش گزینههای دیگر، تعهداتی را پذیرفتهاند. آنها معمولاً ارزشها و انتظارات والدین یا فرهنگ خود را بدون سوال کردن میپذیرند.
ویژگیها: باورهای سختگیرانه، تبعیت و عدم کاوش شخصی.
مثال: یک جوان بالغ که تصمیم میگیرد کسبوکار خانوادگی را به دلیل انتظارات اجتماعی ادامه دهد، بدون اینکه به گزینههای شغلی دیگر فکر کند.
۳. هویت معلق (Identity Moratorium)
افرادی که در این وضعیت قرار دارند، به طور فعال در حال کاوش هویتهای مختلف و گزینهها هستند اما هنوز تعهدی نکردهاند. این وضعیت معمولاً به عنوان زمانی برای آزمایش و کشف خود دیده میشود.
ویژگیها: سطوح بالای اضطراب و عدم قطعیت، اما همچنین تمایل به کاوش و سوال کردن.
مثال: یک دانشجوی دانشگاه که چندین بار رشته تحصیلی خود را تغییر میدهد در حالی که سعی دارد زمینهای را پیدا کند که با آن ارتباط برقرار کند.
۴. هویت دستیافته (Identity Achievement)
افرادی که در این وضعیت قرار دارند، گزینههای مختلف را کاوش کرده و به هویتهای خاصی متعهد شدهاند. آنها حس قوی از خود و جهتگیری دارند.
ویژگیها: عزت نفس بالا، وضوح درباره ارزشها و اهداف شخصی و حس ثبات.
مثال: یک جوان بالغ که مسیرهای شغلی مختلف را کاوش کرده و حرفهای را انتخاب کرده که با علایق و ارزشهایش همخوانی دارد.
مقایسه چهار وضعیت هویت
وضعیت کاوش تعهد ویژگیها
هویت پراکنده پایین پایین عدم تصمیمگیری و جهتگیری
هویت پیشرسیده پایین بالا تبعیت، سختگیری
هویت معلق بالا پایین کاوش، عدم قطعیت
هویت دستیافته بالا بالا وضوح، حس قوی از خود
🔸 نتیجهگیری
وضعیتهای هویت مارسیا چارچوبی برای درک چگونگی شکلگیری هویت در دوران نوجوانی ارائه میدهند. هر وضعیت سطوح مختلفی از کاوش و تعهد را منعکس میکند که بر توسعه شخصی و تصمیمگیری تأثیر میگذارد. شناسایی این وضعیتها میتواند به معلمان، والدین و متخصصان بهداشت روان کمک کند تا نوجوانان را در مسیر شکلگیری هویت خود حمایت کنند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
Marcia, J. E. (1980). “Identity in adolescence.” In J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology (pp. 159-187). Wiley.
Kroger, J. (2007). Identity Development: Adolescence Through Adulthood. Sage Publications.
Marcia, J. E. (1989). “Identity and psychosocial development in adolescence.” In Adolescent development (pp. 159-187). Wiley.
Marcia, J. E. (1993). “The ego identity status approach to ego identity.” In Identity: An international journal of theory and research.
#هویت_یابی
#نوجوانی
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#معرفی_کتاب
📚 هویت اخلاقی زن در سینمای ایران، ۱۴۰۲
✏️ به قلم فائزه جمشیدی
📎 انتشارات اندیشه احسان
💢 کتاب هویت اخلاقی زن در سینمای ایران بر مبنای کار پژوهشی فائزه جمشیدی در مقطع کارشناسیارشد رشتهٔ مطالعات فرهنگی تنظیم شده و در ۳ فصل ارائه شده است.
💢 در فصل اول به شرح و بررسی اصطلاحات اساسی مورد استفاده در کتاب، توضیح نظریههایی پیرامون مفاهیم اخلاق، سینما، هویت و خلاصهای از مطالعات تجربی انجامگرفته در این زمینه اشاره شده است.
💢 نویسنده در فصل دوم با بررسی ۱۶ فیلم از اواخر دههٔ ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰به بررسی بازنمایی هویت اخلاقی زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی پرداخته است و در فصل سوم با جمعبندی مطالب نظری و یافتههای پژوهشی، روایت نهایی از مضامین یافتهشده در روند کار پژوهش را ارائه شدهاند.
💢 «سگکشی»، «وقتی همه خوابیم»، «عروس»، «شوکران»، «نرگس»، «شام آخر»، «من مادر هستم»، «واکنش پنجم»، «ملی و راههای نرفتهاش» و «بوتیک» از جمله فیلمهای بررسیشده در این پژوهش هستند.
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#هویت_شیعی
#فاطمه_زهرا(س)
#معرفی_منابع_علمی
✍ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان
🔰 خلاصه ای از ابعاد تأثیر حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) بر هویت شیعی
الگوی زن مسلمان: فاطمه زهرا به عنوان یک الگو برای زنان مسلمان در زمینههای مختلف، از جمله عبادت، خانوادهداری و فعالیتهای اجتماعی شناخته میشود. او نمونهای از زنی است که در عین حفظ ارزشهای دینی، به مسائل اجتماعی و سیاسی نیز توجه داشته است.
به اذعان رهبری؛ از زندگی حضرت فاطمه(س) نقشه جامع هویت زن بیرون می آید.
تبیین و دفاع از ولایت: ایشان در دفاع از حق و حقیقت، به ویژه در مسائل مربوط به خلافت و جانشینی پیامبر، نقش مهمی ایفا کرد. مانند اعلام علنی و تأیید امامت، نقد و مبارزه با سیاستهای نادرست و تبیین مستقیم و غیرمستقیم مقام ولایت و اهمیت آن در سرنوشت مسلمانان از طرق مختلف.
شهادت و تأثیرات آن: شهادت حضرت فاطمه (س) و شرایط آن، به ویژه در زمینههای اجتماعی و سیاسی، به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ شیعه شناخته میشود. شهادت ایشان به عنوان نمادی از مظلومیت و حقطلبی، تأثیر عمیقی بر اعتقادات و رفتار شیعیان گذاشته است.
محوریت در عزاداریها: ایام فاطمیه (ایام عزاداری برای حضرت فاطمه) به عنوان یکی از مهمترین مناسبتهای مذهبی در جامعه شیعه برگزار میشود و این مراسمها به ترویج ارزشهای اسلامی و یادآوری مظلومیت ایشان کمک میکند.
🖇 لینک دسترسی به برخی از مطالعات علمی پیرامون زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و ابعاد تاثیر بر هویت شیعی:
https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_64171.html
https://marifat.nashriyat.ir/node/2794
https://B2n.ir/t44658
https://B2n.ir/d60736
https://B2n.ir/r71464
https://B2n.ir/y60795
https://B2n.ir/t44701
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
#معرفی_کتاب
#هویت_انسانی
🔰 کتاب «گاه ناچیزیِ مرگ»، 2017
✍ نویسنده:محمدحسن الوان
🔹 گاهِ ناچیزیِ مرگ، رمانی تاریخی در مورد زندگی ابن عربی مشهور به محیی الدین از نویسندة جوان عرب و برندهٔ بوکر عربی ۲۰۱۷ است.
🔹 محییالدین یکی از عارفان نامی جهان اسلام است و یکی از پرحاشیهترین و جنجالبرانگیزترین صوفیان در تاریخ عرفان و تصوف است. او نظرات جالبی دربارهٔ عشق، زن و عالم خیال دارد و عشقمحوریاش چه در گفتار و چه در کردار، او را از همهٔ صوفیان عالم متمایز کرده است.
🔹 در این اثر با دو روایت اصلی روبهرو هستیم. یکی روایت محیالدین عربی از زبان خودش و دیگی روایت دست به دستشدن زندگینامهٔ او یا چهبسا میراث معنوی او که در طی قرون و مراحلی دشوار، از این شهر به آن شهر، از این صوفی به آن خادم و یا سلطان؛ و در نهایت به دست زنی در دوران معاصر میرسد. زنی پنجاهساله که دارد رسالهٔ دکتری خود را دربارهٔ ابن عربی، در رشتهٔ فلسفه مینویسد. زنی که با استادش ازدواج کرده و مسلمان شده و از قضا هیچگاه هم عاشق نشده است.
🔹 این رمان تاریخیِ جذاب و لطیف که عشق به خداوند و کائنات در آن موج میزند، شما را به سفری سحرانگیز میبرد که پر از دریچههای نو به سوی مفاهیمی مثل عشق، معنویت، پروردگار و زندگی است.
🔹 محیی الدین در کتاب خود به نام «عشق، زن و زیبایی» بر این باور است که زن تابش پرمایه و رسای خداست و زنان نیمهی مرداناند و انسان بودن چون گوهر فراگیری است که زن و مرد را دربرگرفته است.
🆔کانال مطالعات هویت زنان
@identity02
29.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#صوت
#نشست
خلأها و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران
در شکلدهی هویت جنسیتی دختران و پسران
✅باحضور:
▫️ دکتر سید کمیل حسینی
▫️دکتر ابوالفضل اقبالی
◽️ سرکار خانم الهه سادات شفیعی
✓شما با گروهی خواننده روبهرو هستید که هویت جنسیتی ندارند.
✓در ایران ترنس F به M بیشتر است به دلیل محرومیت های اجتماعی و تبلیغات رسانهای.
#نشست_دوازدهم #ریلز #هویت_جنسیتی #عصر_زنان_عصر_دانایی_و_آگاهی
🗓 برگزار شده در؛ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت
📻 فایل کامل صوتی
📺فایل کامل تصویری
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|