eitaa logo
مطالعات هویت زنان
390 دنبال‌کننده
90 عکس
18 ویدیو
23 فایل
Women's identity studies 📚 این کانال در صدد ارائه جستارهای علمی و معرفی مطالعات صورت گرفته در مسأله هویت زنان است. مشاور علمی کانال: @Kardavani1362 ادمین کانال: @nafisirad
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Nafisirad
"هویت تاریخی زنان اصفهان به آیین‌های محرم" ▪️عزاداری و سوگواری برای عزیزانی که انسان به‌نوعی با فراق آن‌ها مواجه شده است، امری غریزی است که پیشینه آن به قدمت حیات بشر باز می‌گردد. ▫️با شکل‌گیری تمدن‌ها و تکامل بشری، چنین واکنش طبیعی با عناصر اجتماعی همچون فرهنگ و دین گره‌خورد. ▪️حضور زنان مسلمان و به ویژه شیعیان در عزاداری و گرامیداشت واقعه عاشورا حائز اهمیت است. این نقش از بعد از شهادت امام حسین (ع) در جریاناتی که اتفاق افتاد، بسیار مشهود است. ▪️در ابتدا به حضور و فعالیت حضرت زینب (س) اشاره دارد و پس‌ از آن شامل همه زنان اصحاب می‌شود. مادران و بانوانی که نام آن‌ها در تاریخ ثبت‌شده است. چنین حرکتی نقش بانوان را در استمرار تبیین حرکت حسینی بر ما آشکار می‌کند. بعد از شهادت حضرت، عزاداری زنان، مویه کردن، پریشانی، واویلا کردن و افشاگری‌هایی که در این مسیر داشته‌اند، مورد توجه بوده است. ▫️گزاره های تاریخی حاکی از حضو زنان شیعه ایرانی بعد از زمان صفویه است. موضوعی که به طبع شامل شهر اصفهان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور هم می‌شود. ▪️این اسناد نشان‌گر این است که در اصفهان صفوی، یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش نقش بانوان مربوط به عزاداری، مویه کردن و سوگواری برای امام حسین (ع) و اهل‌بیت ایشان بوده است. سخنان تأثر برانگیز موعظه‌گرانی که باعث می‌شد زنان به‌سختی یا شدت اشک بریزند و به‌ صورت، چهره و سینه خود بکوبند. https://B2n.ir/b18696 ارتباط با ادمین: @nafisirad 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
📕 زن_ها_روحانی_نیستند ✍️ اعظم_عظیمی 📍کتاب «زن ها روحانی نمی شوند» روایتی داستانی از زندگی بانو فاطمه سادات سید خاموشی معروف به (طاهایی) مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد است. او متولد ۱۳۰۹ در تهران است که بعد از ازدواج در مشهد ساکن می‌شود. بانویی که در دوره خفقان سیاسی پهلوی و اضمحلال فرهنگ دینی در جامعه ایرانی به تنهایی پرچم تربیت دینی بانوان مشهد را برافراشت و با اخلاق حسنه و رفتار عالمانه اش، موجب جذب زنان و دختران بسیاری از اقشار مختلف فرهنگی و اجتماعی پای منبر دین شد. 📍منبع اصلی نویسنده برای نگارش این کتاب مصاحبه‌ای طولانی با فاطمه سادات سید خاموشی و فاطمه اعتمادی است که در آن بیشتر خانم طاهایی به شرح زندگی خود پرداخته است. در کنار این مصاحبه برای پر کردن خلاءهای اطلاعاتی از گفته‌های مکتوب و شفاهی برخی آشنایان و نزدیکان نیز استفاده شده است. 📍بنای نویسنده در این کتاب وفاداری به زندگینامه مستند خانم طاهایی بوده است؛ اما از آنجا که قالب کار داستان است به ناچار در پرداخت موقعیت‌ها، رویدادها و شخصیت‌ها از تخیل استفاده شده است. بنابراین کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» زندگینامه صرف نیست؛ زیرا پیش از این نیز کارهایی در این زمینه نوشته شده است. داستان محض هم نیست؛ زیراچنین چیزی خبری از واقعیات حیات شخص نمی‌دهد و زندگینامه وی محسوب نمی‌شود بلکه این اثر یک روایتی داستانی با قلم ساده و روان است. لینک خرید کتاب: https://www.iranketab.ir/book/113785-zanha-rohani-nemishavand 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
«هویت اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز» ✍دکتر محمد مهدی رحمتی، ۱۳۸۶. 🔸در این پژوهش کالاهای فرهنگی غیرمجاز و به طور مشخص شبکه‌های ماهواره‌ای، فیلم و لوح‌های فشرده که مجوز توزیع در کشور نداشتند، موردنظر بوده و تلاش شده است تا یکی از کنش‌های مصرفی ـ کالاهای فرهنگی غیرمجاز ـ و ارتباط آن با هویت اجتماعی توصیف و تبیین شود. 🔹این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است؛ در فصل نخست، کلیات طرح پژوهشی، مسئله و ضرورت آن و نظریه‌های مهم دربارة موضوع مطرح شده است. در فصل دوم، مباحث روش‌شناسانة پژوهش؛ شامل فرضیه‌ها و مفاهیم، جمعیت نمونه، شیوة نمونه‌گیری، روش‌های گردآوری اطلاعات و در نهایت روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها بیان شده. در فصل سوم و چهارم نیز یافته‌های پژوهش و نتیجه گیری بیان شده است. 🔸در این کتاب بیان می شود که بنیان شکل‌گیری هویت اجتماعی، معطوف به رفتار مصرفی افراد است. افزون بر این، چون مصرف فرهنگی، اغلب کمتر از سایر فعالیت‌ها مستلزم هزینه کردن است و قدرت انتخاب افراد نیز در این مورد زیاد است، شاخص‌های سبک زندگی، بیشتر از عرصة مصرف فرهنگی استخراج می‌شوند. 🔹همچنین سلیقه که از عناصر سازنده‌ سبک زندگی است، بیش از هر چیز در الگوی فعالیت و مصرف فرهنگی بروز می‌کند. 🔸بنابراین مصرف کالا، به ویژه کالاهای فرهنگی به طور مستقیم با باورها، نگرش‌ها و الگوهای رفتاری افراد جامعه ارتباط پیدا می‌کند. 🔰دريافت متن کتاب: https://www.ricac.ac.ir/book/330 🔺ارتباط با ادمین @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال @kardavani1362 🆔کانال مطالعات هویت زنان ▪️@identity02
📚 مواجهه راهبردی با تحولات امر جنسی 🖋 به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی‌نژاد ⬅️ آنچه امر جنسی و تحولات آن را برای ما دارای اهمیت می‌کند _صرف نظر از آثار واقعی آن برای فرد، خانواده و اجتماع_ آن است که امروزه امر جنسی در لبه تیز درگیری تمدنی میان عقلانیت توحیدی و عقلانیت خودآیین قرار گرفته است. تمدن اسلامی بر پایه اقتصاد پاک و دامان پاک بنیان می‌شود و تمدن مدرن بر پایه اقتصاد ربوی و اباحی گرایی جنسی. 🔻متأسفانه تاکنون امر جنسی صرفاً از سویه بهداشت جسمی و روانی، امنیت فردی، اخلاقی، خانوادگی و سیاسی مورد بحث قرار گرفته است. 🔰اثر حاضر می‌کوشد با توجه به وجوه نوپدید امر جنسی که متأثر از عوامل جهانی و خاص بودگی‌های ایرانی است و با توجه انتقادی به اقدامات انجام شده در رویارویی با این تحولات، ملاحظات راهبردی مهمی را پیش روی نهادهای تخصصی، تصمیم‌سازان و مدیران کشور قرار دهد. 📚📚📚📚📚📚📚📚 👈 برای سفارش این کتاب، کلیک کنید 🆔@wfrcacir
راهبردهای سایبرنتیک.mp3
23.28M
🎧 راهبردهای سایبرنتیک غرب در مورد زن و خانواده 👤مهندس شکوهیان‌راد 🔹نقش و جایگاه زن در حوزه‌ی جامعه‌سازی، بی‌بدیل و محوری است. لذا غرب همواره در تلاش بوده تا انحراف در جوامع را از طریق زنان رقم زند. 🔹در عصر حاضر که عصر حاکمیت سایبرنتیک و شناخت است، غرب تلاش دارد با استفاده از انحراف در شناخت زنان نسبت به جایگاهشان در جامعه و تغییر نقش آنها در جامعه‌سازی از طریق ساز و کار فضای سایبر، نظم نوین جهانی را در عرصه‌ی انفرادی، خانواده و اجتماعی ایجاد کند. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
"نگاهی به سوژه های زن کنشگر در اربعین؛ با تمرکز بر نگره الگوی هویتی زن شیعه" ✍نسیم کاهیرده، سعیده داوری مقدم، ۱۴۰۲ ▪️اسلام و تشیع، زن را به عنوان سوژه فعال و مؤثر در گسترش دین، معرفی می‌کند و جایگاه هویتی مهم و برجسته‌ای برای او قائل شده است. نقش زنان از صدر اسلام در حمایت از پیامبر و با شروع جریان امامت چشمگیر است. ▫️در ایران، گفتمان انقلاب اسلامی با اتکاء به الگوهایی چون فاطمه(س) و زینب(س) پشتوانه مهمی برای حضور مؤثر زنان در جامعه بوده و طیفی از زنان مذهبی که کنشگرانی فعال هستند، بیش از دیگران در روند هویت‌یابی خود از این دو الگو پیروی کرده‌اند. میدان اربعین نیز یکی از بسترهای مساعد برای نزدیک شدن زنان به این الگوهای هویتی است. ▪️سوژه های مورد مطالعه در این پژوهش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند، کسانی هستند که در میدان اربعین حضوری کنشگرانه داشته و عزمی جدی برای تأسی نمودن به الگوی هویتی زن شیعه دارند. ▫️نتایج حاکی است که اگرچه فضای مناسکی اربعین بستری مناسب برای پیوند روحی سوژه ها با زینب(س) است، اما صرف حضور، بدون داشتن دغدغه کافی برای شناخت این الگو، ره آوردی هویتی برای سوژه نخواهد داشت. ▪️غالب سوژه‌ها عزم جدی برای زیستی متأثر از الگوهای هویتی دارند، اما شناخت نا‌کافی مانع از تحقق چنین دغدغه‌ای می‌شود.مانع دیگر، تقدیسی صرف به الگوهاست که آنها را دور از دسترس می نماید. ▫️زنان خود معترفند که التزام به حجاب و عفاف تنها شاخصه‌ای است که از آن بزرگواران دریافت و درونی کرده‌اند. 🔰لینک مقاله: https://B2n.ir/r23649 〰〰〰〰〰〰 🆔@identity02
هدایت شده از Nafisirad
برساخت هویت اجتماعی زنان در کنش زیارت (موردمطالعه پیاده‌روی اربعین) ✍زهرا آبیار، ۱۴۰۲ ▪️هویت اجتماعی یکی از برجسته‌ترین لایه‌های هویت است که فرد آن را به طور مدام و روزمره ایجاد و مورد حمایت قرار می‌دهد. این هویت بیانگر خصوصیاتی است که فرد یا گروه را به اجتماع پیوند می‌زند و در مواجهه دیالکتیکی فرد و جامعه شکل می‌گیرد. ▫️حضور در زیارتگاه‌ها و سفرهایی چون پیاده‌روی اربعین با هویت اجتماعی در ارتباط است؛ یعنی زیارت عرصه‌ای است که زنان از طریق آن دست به کنش می‌زنند و هویت اجتماعی خود را برساخت می‌کنند. ▪️در این پژوهش که با روش پدیدارشناسی به برساخت هویت اجتماعی زنان در کنش پیاده‌روی اربعین پرداخته، بیان می گردد که زنان زائر در سفر پیاده‌روی اربعین هویت اجتماعی خود را از طریق «خود تعلیقی»، «مشروعیت جستن از زنان تاریخ شیعه» و «عاملیت و زندگی در ظهور» برساخته می‌کنند. ▫️کنش زیارت، زنان زائر را از محیط‌های کلیشه‌ای و ساختارهای سنتی جدا نموده و آنان را در زمان و مکانی خاص بدون مرز بندی‌های از پیش تعیین شده قرار می‌دهد. ▪️همچنین با تأسی به زنان تاریخ شیعه و همذات پنداری با اسرای کاروان کربلا، خود را در قالب هویتی تازه تجربه می‌کنند. زنان در کنش پیاده روی اربعین، باور داشت‌های پیشین خود را از قابلیت و توانایی هایشان مورد بازنگری قرار داده و خود را به عنوان عاملی در ظهور می‌پندارند. ▫️درواقع، پیاده روی اربعین عامل بازاندیشی برای زنان و هویت اجتماعی‌شان محسوب می‌شود. لینک مقاله: https://www.m-begha.ir/article_191987.html 🆔@identity02
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان ◾️شهیده زینب کمایی (متولد 1346)، از شهدای ترور در زمان انقلاب است که به‌دست منافقین در سن 15 سالگی به شهادت رسید. ◾️این دختر نوجوان دلیر، با فعالیت های فکری و انقلابی و فرهنگی خود آنچنان لرزه ای بر تن دشمنان حرکت انقلابی انداخته بود که تصمیم به قتل وی گرفته شد. ◾️ زینب را دانسته اند. چرا که شهادت او از طریق خفگی با چادر، نشان از ایستادگی او در حفظ دارد. ◾️اعتقادات دینی در زینب کمایی چنان عمیق و ریشه‌دار بود که همیشه وصیت‌نامه می‌نوشت. آخرین وصیت‌نامه شهیده زینب کمایی در تاریخ سیزدهم اسفندماه ۱۳۶۰ و ۱۸ روز قبل از شهادتش نوشته شده است. ◾️زینب کمایی در جریان شکل‌گیری راهپیمایی درخصوص اعتراض به بدحجابی و بی‌حجابی در آخرین نفس‌های سال ۱۳۶۰ و نزدیک به سال نو، بعنوان یکی از سردمداران راهپیمایی حضور داشت و شناسایی شد. چند روز بعد از این جریان، در اولین شب فروردین سال ۱۳۶۱، زینب کمایی در مسیر بازگشت از مسجد به خانه، توسط منافقین ربوده شده و با گره زدن چادرش او را به شهادت رسید. پیکر شهیده کمایی ۳ روز بعد در نزدیکی منزل ایشان کشف و همزمان با تشیع پیکر ۳۶۰ شهید عملیات فتح‌المبین در اصفهان تشیع و به خاک سپرده شد. ◾️کتاب‌های «من میترا نیستم»، «زینب خانم»، «راز درخت کاج» و مستند «من میترا نیستم» برخی از آثار مربوط به زندگی این شهیدة نوجوان است. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
⬛️ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین ⚫️ فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر خواستید تمدنی رو نابود کنید این ۳ کارو انجام بدید! 🔶سه عامل کلیدی در هويت سازی، خانواده، مدرسه و فرایند الگوبرداری در تربیت است. برای اختلال در هویت و ایجاد شخصیت های متزلزل، کافی است این سه حوزه را مختل نمود. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
9.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌وضعیت متروی نیویورک! 🔸وقتی نمودهای اختلال در هویت سازی فردی و احساس پوچی به سطح جامعه کشیده می شود، چنین حرکت های ضدانسانی بروز و ظهور می یابد و انسان به هر طریق ممکن احساس بی هویتی خود را می‌خواهد پنهان یا جبران کند. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅بازتعریف «خود» و ساخت هویت در میان زنان پس از طلاق ✍سهیلا صادقی فسایی مریم ایثاری دانشگاه‌تهران 🔹 با وجود تلاش برای مدیریت و کاهش طلاق، امروزه این پدیده در جامعة ایرانی روندی افزایشی به خود گرفته است؛ به‌ طوری‌ که، شاخص‌‌ها نشان می‌‌دهند روز‌به‌روز بر تعداد خانواده‌‌های طلاق در ایران افزوده می‌شود. 🔹 در این میان «زندگی پس از طلاق» ـ که تا چندی پیش چندان مورد توجه نبود ـ به مسئله‌‌ای جدی برای جامعه‌‌شناسان خانواده بدل شده است. 🔹 از سویی، بر اساس نتایج تحقیقات، طلاق پیامدهای بیشتری را برای زنان به‌ همراه می‌‌آورد. یکی از این پیامدها چالش‌‌های هویتی پس از طلاق است. 🔹 به این ترتیب، پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی کیفی و تکنیک مصاحبة عمیق نیمه‌‌ساختار‌‌یافته با هجده زن مطلقه به‌ دنبال فهم چالش‌‌های هویتی زنان پس از طلاق و نحوة بازتعریف «خود» و ساخت «هویت» جدید در میان آنان است. «خود» مفهومی کلیدی در تئوریزه‌کردن ماهیت شخص است و به او توانایی تجسم‌بخشیدن به هویت خویش را می‌‌دهد. 🔹 نتایج این تحقیق نشان می‌‌دهد که با رخداد طلاق تغییرات متعددی در فهم و تصور کنش‌گران از «خود» درونی و بیرونی‌‌شان پدید می‌‌آید که لزوم بازتعریف و خلق هویتی جدید پس از طلاق را برای آن‌ها آشکار می‌کند. 🔹همچنین، یافته‌‌های این پژوهش نشان می‌‌دهد که بیشتر ابعادی که زنان در آن مبادرت به بازتعریف «خود» می‌‌کنند شامل نقش‌‌های جدید، سبک زندگی جدید، ارتباطات جدید، و امنیت هستی‌‌شناختی و روانی است؛ ابعادی که هر یک با رخداد طلاق دست‌خوش تغییر و چالش می‌‌شود و ارتباط تنگاتنگی با ساختار هویتی زنان دارد. 🔹 متغیرهای زمینه‌‌ای و مداخله‌‌گری چون سن فعلی، سن در هنگام طلاق، طبقة اجتماعی، وضعیت اشتغال، مدت دورة ازدواج، فرزندداشتن یا نداشتن، و عادت‌‌وارة سنتی یا مدرنِ کنش‌گران در نحوة مواجهة آنان با تغییرات هویتی پس از طلاق و چگونگی بازتعریف «خود» اثرگذار است. 📑 لینک دریافت مقاله https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1066.html 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02