eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
1.3هزار دنبال‌کننده
388 عکس
116 ویدیو
6 فایل
➖بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین ➖شناخت رهبران و جریان ها ➖مسائل و چالش های جهان اسلام ➖تحلیل و ارزیابی ✔️مدیریت علمی، علی مقدس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه ی جریان های فکری جهان اسلام ارتباط با مدیر: @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
💠محمد قطب: از چاپ کتابهایم در ایران خوشحالم 🔹سید هادی خسروشاهی ضمن یک مصاحبه به دیدار خود با محمد قطب در مکه اشاره کرده و می نویسد: سال 49 یا 50 كه همراه گروهی از برادران و دوستان، از جمله آیت‌الله شیخ محمد علی تسخیری به حج مشرف شده بودیم، من با توجه به آشنایی و ارتباط فرهنگی قبلی، با مسئولان «رابطه العالم الاسلامی» و حتی نوشتن مقاله در روزنامه هفتگی آن، به مركز اصلی سازمان در مكه مكرمه رفتم تا در جلسات سخنرانیهای رجال و شخصیت‌های جهان اسلام كه در آن مركز ایراد می‌شد، شركت كنم. 🔹در یكی از این روزها علامه مرحوم، شیخ بزرگوار جناب شیخ محمد غزالی، مؤلف آثار اسلامی بسیاری را در آنجا دیدم؛ دیدار غیرمترقبه‌ای بود و موجب مسرت گردید. پس از گفتگویی مبسوط درباره مصر و حوادث آن دیار و گرفتاری خود شیخ كه مجبور به ترك دیار شده بود، از احوال محمد قطب كه كتابش را ترجمه كرده بودم و از سلامت و سرنوشتش اطلاعی نداشتم، پرسیدم، شیخ گفت: به لطف الهی محمد آزاد شده و مدتهاست كه به عربستان آمده و در «كلیه الشریعه» مكه مكرمه تدریس می‌كند و اكنون كه موسم حج است و دانشكده تعطیل شده، او در مكه حضور دارد و در جلسات «رابطه العالم الاسلامی» هم شركت می‌كند. 🔹فرصت مغتنمی بود و حتی یكی از فوائد مراسم حج، همین نوع دیدارهاست. نشانی‌اش را از شیخ گرفتم و همراه نسخه‌هایی از ترجمه كتابهای سید قطب و خود محمد قطب، به سراغ او رفتم. در یكی از خیابانهای شلوغ مكه در آپارتمان كوچكی زندگی می‌كرد و ما را پذیرا شد و گفتگوی كوتاهی انجام گرفت و سپس گفتگوی مبسوط به دیدار در مركز رابطه العالم الاسلامی موكول گردید. 🔹استاد طبق وعده به آنجا آمد و ساعاتی به گفتگو پرداختم. او از اینكه كتابهای «برادران سنی» در ایران، و آن هم به دست «علمای شیعی» ترجمه و در«قم» مركز تشیع چاپ می‌شود، خیلی خوشحال بود و آن را گامی علمی در راستای تقریب بین مذاهب اسلامی می‌دانست كه شهید شیخ حسن البنّا ـ مرشد نخست اخوان‌المسلمین ـ خود با علامه شیخ محمد تقی قمی و شیوخ الازهر، در تأسیس آن نقش داشت. 🔹استاد در مورد رفتارهای خشن و ظالمانه رژیم ناصری و اعدامهای ناجوانمردانه، با اشاره سخن گفت و شاید علاقه‌ای به تكرار و تذكار خاطره‌های سخت دوران شكنجه و زندان ناصری را نداشت و من هم، علی رغم تمایل به شناخت حقایق ماجرا، بحث را در این زمینه ادامه ندادم. در موقع خداحافظی در سالن مركز رابطه العالم الاسلامی، شیخ محمد صفوت آمد و گفتگویی كوتاه درباره ضرورت حضور و عضویت رسمی علمای شیعه در این سازمان و وعده او برای تحقق این امر خداحافظی كردیم. البته وعده شیخ صفوت با مخالفت علنی شیخ محمد سروالصبان ـ رئیس رابطه ـ عملی نشد و تحقق نیافت؛ ولی دیدار با محمد قطب یكی از ثمرات بزرگ حضور در جلسات این سازمان بود. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی در ادامه جلسات آشنایی با جریان‌های فکری و فرهنگی جهان اسلام برگزار می‌نماید: 🔶دوره آموزشی «آشنایی با جریان اخوان المسلمین» ویژه عموم 🔻با حضور دکتر عباس خامه یار ✅ شروع دوره از ۶ اسفند ماه، به مدت پنج جلسه. (به صورت مجازی) ✅ هر شب از ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۲:۳۰ ✍ثبت نام از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ تا ۱۴۰۲/۱۲/۴ همراه با اعطای گواهی حضور در دوره 📌لینک ثبت نام: https://kad.mazaheb.ac.ir/1484
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اردوغان اخوانی نیست... 🔹سخنان المعشنی، کارشناس و تحلیل‌گر معروف عمانی در رابطه با اردوغان جالب توجه است. وی اردوغان را اخوانی نمی داند.... منبع: راصد امت ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠آیا سید قطب تکفیری بود؟ آیت الله خسروشاهی پاسخ می دهد/1 🔹پس از انتشار كتاب «معالم فی الطریق» (نشانه‌هایی در راه) تألیف شهید سید قطب، عده‌ای از جوانان تندرو اسلام‌گرا در مصر گروهی را تشكیل دادند كه با رژیم طاغوتی مصر مبارزه كنند؛ ولی در مراحل مقدماتی، معتقد شدند كه چون در یك جامعه كافر به سر می‌برند، باید پالایش را نخست از خود شروع كنند و به دوری از جامعه و هجرت بپردازند و در نقاطی در خارج از شهرها، زندگی كنند. رژیم مصر به این گروه كه خود را جهادی می‌نامیدند و به دنبال احیای «فریضه غائب» (جهاد) بودند، سازمان «التكفیرو الهجره» نام نهاد و سید قطب را هم به رهبری فكری آنان متهم ساخت. 🔹البته در درون تشكیلات اخوان‌المسلمین هم اختلافاتی بر سر برداشتهای «سید» از آیات قرآن به وجود آمد تا آنجا كه شیخ حسن الهضیبی ـ مرشد وقت اخوان ـ كتابی تحت عنوان «دُعاه لاقضات» (دعوتگران نه داوران) تألیف و منتشر ساخت تا به شبهات ناشی از برداشتهای كتاب سید قطب پاسخی داده شود؛ اما سوءاستفاده رژیم و برداشتهای غلط جوانان جهادی، از كتاب سید پایان نیافت و آنها به دو گروه تقسیم شدند: عده‌ای به قطع كامل رابطه با جامعه و مردم ـ حتی پدر و مادر خود ـ معتقد شدند (گروه تكفیر و هجرت) و عده‌ای دیگر، فقط به دوری و جدایی فكری از جامعه و مردم روی آوردند؛ اما در دل به كفر همه مسلمانان باور داشتند. گروه دوم ظاهراً خود را هوادار اخوان‌المسلمین می‌نامیدند، اما در واقع، روش آنها برخلاف مشی و روش رهبری اصلی اخوان و مرشد نخستین، شهید حسن البنا بود . 🔹در هر صورت هر دو گروه افكار و اقدامات خود را به سید قطب نسبت می‌دادند و به «قطبیون» معروف شدند و من [آیت الله خسروشاهی] با محمد قطب كمی در این باره بحث كردم و او متن نامه‌ای را كه در مجله كویتی «المجتمع» چاپ كرده بود، به من داد كه توضیح بیشتری داشت. در واقع آن مرحوم با توجه به شناخت كاملی از افكار برادر شهیدش داشت، در نامه‌ای به سردبیر مجله «المجتمع» ـ ارگان اخوان‌المسلمین، چاپ كویت، حقایقی را مطرح ساخت كه جنبه تاریخی دارد. سردبیر مجله، ضمن نشر متن نامه وی، در مقدمه آن می‌نویسد: 🔹«... پیرامون افكار و آرای شهید سید قطب بحثهایی صورت گرفته كه برخی از آنها همراه با افراط و برخی دیگر همراه با تفریط بوده است؛ لذا برای هدایت بحث به سوی مثبت‌اندیشی و به منظور رعایت دقیق امانت‌داری، نویسنده اسلامی مشهور، استاد محمد قطب نامه‌ای نوشته است. و البته او صادق‌ترین فردی است كه می‌تواند در این مورد اظهار نظر نماید؛ زیرا او از افكار برادرش و از مدلول آنها آگاهی كامل دارد. مشهور است كه این دو برادر با یكدیگر پیرامون اسلام به بحث و بررسی می‌پرداختند و مفاهیم و مسائل را با یكدیگر مورد بررسی قرار می‌دادند و این ادعا كه محمد قطب بهترین كسی است كه می‌تواند در این موضوع اظهارنظر كند و مقاصد و افكار و آرا و اجتهادات شهید سید قطب را مشخص و معین سازد، بر همین اساس است.» 💠ادامه در بخش دوم 👇👇 ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠آیا سید قطب تکفیری بود؟ آیت الله خسروشاهی پاسخ می دهد/2 🔹ترجمه نامه منتشر شده وی چنین است: 🔹«... از بحثها و واكنشهایی كه در میان جماعت اخوان پیرامون محتوای بعضی از آثار منتشر شده شهید سید قطب صورت گرفته و اینكه این افكار، مخالف و متناقض با اندیشه اخوان است، اطلاع دارید. دوست دارم در این مورد برخی از حقایق را روشن سازم... تألیفات سید قطب بر موضوع معین كه همان مفهوم حقیقی كلمه لااله الاالله و بیان ویژگیهای حقیقی ایمان طبق قرآن و سنت است، تأكید دارد؛ زیرا وی این احساس را داشت كه اكثر مردم از مفهوم حقیقی «توحید» آگاهی ندارند و اوصاف و ویژگیهای ایمان را فراموش كرده‌اند. 🔹او تمام تلاشش را به كار گرفت تا روشن سازد كه مقصود وی از این سخنان، صادر كردن احكام بر ضد مردم نیست، بلكه تنها هدفش این بود كه آن حقیقت فراموش شده را بار دیگر به مردم بشناساند و سرانجام خود آنان مشخص سازند كه آیا در راه مستقیم الهی گام برمی‌‌دارند یا آنكه از این راه منحرف شده‌اند، پس زیبنده است كه به سوی آن بازگردند. خود من چندین بار از وی شنیدم كه می‌گفت: «ما دعوتگر هستیم نه صادركننده حكم» و هرگز وظیفه ما صدور حكم درباره مردم نیست، بلكه تنها وظیفه ما این است كه مردم را با مفهوم توحید آشنا سازیم؛ چرا كه مردم از مفهوم حقیقی آن كه همان برگشتن به شریعت خداست، ناگاه هستند.» 🔹همچنین بارها شنیدم كه می‌گفت: «صدور حكم علیه مردم مستلزم وجود قرینه قاطع و یقینی است كه تحقیق در این، جزو وظایف ما نیست و به همین دلیل معترض آن نمی‌شویم. علاوه بر آنكه راه و روش ما دعوت است نه دولت؛ دعوتی كه وظیفه‌اش تعیین حقایق برای مردم است نه صادر كردن احكام بر آنان.» اما پیرامون مسأله دوری و جدایی فكری كه او در سخنانش بیان كرده است كه این عزلت و جدایی فكری، می‌بایست در وجدان انسان مسلمان و به طور خودكار در برابر آنهایی كه به اسلام پایبند نیستند، شكل بگیرد و هرگز مقصود از آن، دوری و جدایی فیزیكی نیست، ما در این جامعه زندگی می‌كنیم و آن را به سوی حقیقت اسلام فرا می‌خوانیم و از آن دوری نمی‌كنیم، وگرنه دعوت جامعه به سوی حقیقت اسلام چگونه ممكن خواهد بود؟! 🔹آنچه بیان شد خلاصه اندیشه برادرم سید قطب است كه این جانب پیرامون این مطلب به دو نكته اشاره می‌كنم: 🔹اول: تأكید كامل دارم كه در تالیفات سید، اصولاً مسأله‌ای كه مخالف و متناقض با قرآن و سنت كه دعوت اخوان‌المسلمین بر آن دو استوار است، وجود ندارد. 🔹دوم: تأكید دارم كه در تألیفات سید، هیچ گونه رأی مخالف افكار و اندیشه‌های شهید حسن ‌البنا و حتی مخالف اقوال وی نیست؛ از جمله سخنان حسن البنا در رساله «تعالیم» در بند بیستم این است: «تكفیر مسلمانی كه شهادتین را بر زبان جاری ساخته و به مقتضای آن دو عمل كرده و فرائض و واجبات را به جا آورده است، جایز نیست ...» 🔹مقصود و هدف اساسی تألیفات سید قطب، صدور حكم درباره مردم نیست، بلكه هدف وی همان هدف شهید حسن البناست: تبیین حقیقت اسلام و روشن ساختن ویژگیهای انسان مسلمان طبق قرآن و سنت پیامبر(ص)... 🔹برادرت، محمد قطب 🔹(مجله المجتمع، شماره 271، شوال 1395) 💠منبع: مرکز دائرالمعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir/fa/news/11235 ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️حسن البنا و ادبُ الخلاف https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹شهید حسن البنا از معدود اندیشمندان و اصول گرایانِ اصلاح طلبی است که فرهنگ اخوت و وفاق را با الهام از ادبُ الخلاف گسترش داد. او تلاش نمود تا ضرورت وحدت کلمه بین گروه های مذهبی را با تکیه بر شناخت و التزام به آداب اختلاف تحقق بخشد.درواقع موضوعی که جای خالی آن در بین پیروان اخوان المسلمین و جریان های سنی و حتی شیعی بعضاً احساس می شود. 🔸شهید البنا برخلاف برخی پیروان اخوان المسلمین و طیفی از پیروان سنی و شیعه، توجهی به فروعات و اختلافات فرعی موجود در مذاهب نداشت بلکه به اعتلای توحید و امت واحده اسلام فارغ از هر نگاه و باوری می اندیشید و در برابر تنش و تفرقه سخت مقابله می کرد. 🔸البنا در آغاز فعالیت تبلیغی خود به این مسئله توجه داشت که در عرصه های فکری، فقهی، عقیدتی و سیاسی، چالش های اساسی پیش رو خواهد داشت زیرا هر یک از گروه های مذهبی ساز خود را می نواختند، به همین خاطر علاوه بر پر رنگ ساختن گفتمان مشترک، رساله و اصول بیست گانه را تدوین نمود تا در قالب ادبیات مشترک، احزاب را گرد هم جمع کند. 🔸شهید البنا در کنار این هدف بزرگ، با مشکلات و سختی های بسیاری روبه رو شد، زمانی که تبلیغ خود را در اسماعیلیه آغاز کرد، نخستین چالش و ترکش ها را از دو طیف سلفی و صوفی دریافت کرد. وی اختلاف جدی با دو گروه نامبرده پیدا کرد تا جایی که این اختلافات به مساجد و نمازگزاران سرایت کرد. به گونه ای که دوقطبی و دو دستگی عمیقی در بین متدینان شکل گرفت و تنش ها تا جایی بالا گرفت که مخالفان و نزدیکان البنا، در نماز به او اقتدا نکرده و از اتهام و افتراء تا تکفیر وی پیش رفتند. 🔸از آنجا که شهید البنا ادب الخلاف را مشی خود قرار داده بود، برای جلوگیری و پرهیز از تشدید اختلافات، تصمیم گرفت مساجد را رها کند و به کافه ها، بازارها و کلوپ های شبانه رو آورد و دعوت خود را در بین افراد فاقد تعهد مذهبی در پیش گیرد. 🔸قرضاوی در خصوص توجه شهید البنا به آداب الخلاف می نویسد: امام البنا در برخورد با مسائل و اختلافات فکری یا مذهبی فوق العاده عاقل بود. او در وهله اول هر آنچه را که صاحبان فکر در مورد موضوعات گوناگون مانند: ملی‌گرایی و میهن‌پرستی ابراز داشتند رد نمی‌کرد، بلکه آنها را تقسیم و طبقه‌بندی می‌کرد، سپس آنها را بر اساس اصول صحیح برگرفته از خود اسلام می‌پذیرفت و یا رد می کرد.(الصحوة الإسلامية بين الاختلاف المشروع و التفرق المذموم ص١٥٥) 🔸البنا معتقد بود اختلاف هرگز مانعی برای پیوند دلها و تبادل محبت و همکاری در امر خیر نخواهد بود. وی باور داشت آنچه را که برای خود دوست داریم باید برای دیگر انسان ها به ویژه مسلمانان دوست داشته باشیم. باید در فضای پر از صفا و محبت به همبستگی اندیشید. شهید البنا بر وفاداری با همه سازمان ها و نزدیک ساختن آنها به یکدیگر و همکاری همه جانبه با آنها پایبند بود، چرا که محبت بین مسلمانان را بهترین زمینه برای بیداری آنها می دانست. از این رو توانست با درایت و عمل به اسلوب ادب الخلاف،جمعیت هایی همچون؛ جبهه الازهر، جبهه صوفيه و گروه های اسلامی که شامل: أنصار السنه، انجمن جوانان مسلمان و جوانان پیامبر صلى الله عليه وسلم و ... بود را به خود معطوف سازد و از هجمه ها علیه دیگر مذاهب اسلامی بویژه شیعه در بین پیروان اخوان المسلمین نیز بکاهد. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠محمد قطب/ اسلام، فقط شعائر تعبدی نیست! 🔹محمد قطب، برادر سید قطب یکی از متفکرین اخوانی است که با نوشتن کتابهای متعددی سهم زیادی در ترویج اسلام سیاسی دارد. 🔹وی با تأکید بر این مطلب که از دوره خلفای اموی، استبداد سیاسی شروع شد و با خلافت عباسی و عثمانی این استبداد اوج گرفت، گفت: کار به جایی رسید که مسلمانان جرأت امر به معروف و نهی از منکر نداشتند و به تدریج چنین تصور شد که اسلام فقط نماز و روزه و حج است. 🔹این در حالی است که اسلام فقط به اعمال عبادی خلاصه نمی شود؛ بلکه باید نسبت به مسائل سیاسی نیز واکنش نشان داد.... ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️وضعیت اهل سنت ایران در انتخابات ۱۴۰۲ https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: علی مقدس ▫️برخلاف تبلیغات و پالس های منفی در فضای رسانه ای و میدانی اهل سنت، آن هم با هدف ترغیب و تشویق شهروندان سنی برای تحریم انتخابات، بار دیگر اهل تسنن را بر آن داشت تا به میدان حمایت از ج.ا.ا و مخالفت با معاندین و اپوزیسیون خارجی و داخلی برخيزند. آن ها غیرت دینی و ملی خود را در پاسخ به تریبون های اجاره ای به نمایش گذاشتند و پای صندوق های رأی برای تعیین سرنوشت کشورشان حضور پیدا کردند. ▫️جغرافیای انتخاباتی اهل سنت در چهار منطقه تلفیقی: شمال، جنوب، شرق و غرب کشور، به شرح زیر رقم خورد؛ الف.شمال کشور(گیلان_گلستان_آذربایجان غربی_اردبیل) میزان مشارکت در استان گیلان ۴۱/۹۶ و استان گلستان ۵۷/۲ و آذربایجان غربی ۴۸/۲۳ و استان اردبیل ۵۰/۵۶درصد بوده است. ب.جنوب کشور( هرمزگان_ بوشهر_ فارس) درصد مشارکت در استان هرمزگان۵۷/۱۵، استان بوشهر۴۶/۸۱ و فارس ۴۵/۱۱ درصد گزارش شده است. ج.شرق کشور( سیستان و بلوچستان_ خراسان رضوی_ خراسان شمالی و خراسان جنوبی ) درصد مشارکت در سیستان و بلوچستان ۴۳درصد، خراسان رضوی۴۸/۱۷، خراسان شمالی ۶۰/۶۸ و خراسان جنوبی۶۶/۱۲ عنوان شده است. د.غرب کشور( کردستان_ کرمانشاه) درصد مشارکت در استان های کردستان۳۲/۶۵ و کرمانشاه۴۲/۸۵ درصد اعلام شده است. ▫️در بین کاندیداهای مجلس و خبرگان از ماموستا گرفته تا مولوی و شخصیت های دانشگاهی و غیر دانشگاهی سنی، مورد انتخاب مردم قرار گرفتندکه با رأی اعتماد آن ها به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری راه یافتند. ▫️اهل سنت ایران در شرایطی پای صندوق های رأی خوش درخشیدند که برخی جریان های سنی در غرب و شرق و بعضاً در جنوب کشور، علاوه بر اِعمال ماه ها عملیات روانی، رأی دهندگان را مورد تحقیر و تهدید قرار دادند. حال چه جریان هایی که شعار دموکراسی و مردم سالاری دینی در غرب و شرق سر می دهند و چه جریان هایی که دموکراسی و مردم سالاری دینی را بدعت و شرک برمی شمارند.! ▫️انتخابات ۱۴۰۲ نشان داد برخی جریان ها که در غرب و شرق، شعار دموکراسی و مشارکت سر می دهند، در عمل اعتقادی به این شعارها ندارند بلکه این شعارها بعضاً برای دریافت امتیاز و اخذ مجوزها از ج.ا.ا و یا جاده صاف کن و پوششی برای فعالیت گفتمان حزبی و جریانی بوده و یا شعار خویش را فدای مصالح حزبی خود نمودند. همانگونه که پیش از این شعارحمایت از فلسطین را فریاد می زدند اما در عمل نه تنها اعتقادی به روز قدس نداشتند بلکه در هیچ راهپیمایی روز قدس حضور پیدا نمی کنند و عدم حمایت از طوفان الاقصی و پیشنهاد صلح با اسرائیل، از جمله شواهد موجود بر این مدعا می توان ذکر کرد. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠حکم اعدام رهبر اخوان المسلمین مصر صادر شد 🔹دادگاهی در مصر حکم اعدام محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین و سه عضو ارشد آن به نام‌های محمود عزت، محمد البلتاجی و صفوت حجازی و سه عضو دیگر را صادر کرد. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin