eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
1.3هزار دنبال‌کننده
411 عکس
134 ویدیو
6 فایل
➖بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین ➖شناخت رهبران و جریان ها ➖مسائل و چالش های جهان اسلام ➖تحلیل و ارزیابی ✔️مدیریت علمی؛ علی مقدس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه جریان های فکری جهان اسلام 🚫نشرمحتوای کانال باذکرمنبع بلامانع است. ارتباط با مدیر: @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️وضعیت اهل سنت ایران در انتخابات ۱۴۰۲ https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: علی مقدس ▫️برخلاف تبلیغات و پالس های منفی در فضای رسانه ای و میدانی اهل سنت، آن هم با هدف ترغیب و تشویق شهروندان سنی برای تحریم انتخابات، بار دیگر اهل تسنن را بر آن داشت تا به میدان حمایت از ج.ا.ا و مخالفت با معاندین و اپوزیسیون خارجی و داخلی برخيزند. آن ها غیرت دینی و ملی خود را در پاسخ به تریبون های اجاره ای به نمایش گذاشتند و پای صندوق های رأی برای تعیین سرنوشت کشورشان حضور پیدا کردند. ▫️جغرافیای انتخاباتی اهل سنت در چهار منطقه تلفیقی: شمال، جنوب، شرق و غرب کشور، به شرح زیر رقم خورد؛ الف.شمال کشور(گیلان_گلستان_آذربایجان غربی_اردبیل) میزان مشارکت در استان گیلان ۴۱/۹۶ و استان گلستان ۵۷/۲ و آذربایجان غربی ۴۸/۲۳ و استان اردبیل ۵۰/۵۶درصد بوده است. ب.جنوب کشور( هرمزگان_ بوشهر_ فارس) درصد مشارکت در استان هرمزگان۵۷/۱۵، استان بوشهر۴۶/۸۱ و فارس ۴۵/۱۱ درصد گزارش شده است. ج.شرق کشور( سیستان و بلوچستان_ خراسان رضوی_ خراسان شمالی و خراسان جنوبی ) درصد مشارکت در سیستان و بلوچستان ۴۳درصد، خراسان رضوی۴۸/۱۷، خراسان شمالی ۶۰/۶۸ و خراسان جنوبی۶۶/۱۲ عنوان شده است. د.غرب کشور( کردستان_ کرمانشاه) درصد مشارکت در استان های کردستان۳۲/۶۵ و کرمانشاه۴۲/۸۵ درصد اعلام شده است. ▫️در بین کاندیداهای مجلس و خبرگان از ماموستا گرفته تا مولوی و شخصیت های دانشگاهی و غیر دانشگاهی سنی، مورد انتخاب مردم قرار گرفتندکه با رأی اعتماد آن ها به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری راه یافتند. ▫️اهل سنت ایران در شرایطی پای صندوق های رأی خوش درخشیدند که برخی جریان های سنی در غرب و شرق و بعضاً در جنوب کشور، علاوه بر اِعمال ماه ها عملیات روانی، رأی دهندگان را مورد تحقیر و تهدید قرار دادند. حال چه جریان هایی که شعار دموکراسی و مردم سالاری دینی در غرب و شرق سر می دهند و چه جریان هایی که دموکراسی و مردم سالاری دینی را بدعت و شرک برمی شمارند.! ▫️انتخابات ۱۴۰۲ نشان داد برخی جریان ها که در غرب و شرق، شعار دموکراسی و مشارکت سر می دهند، در عمل اعتقادی به این شعارها ندارند بلکه این شعارها بعضاً برای دریافت امتیاز و اخذ مجوزها از ج.ا.ا و یا جاده صاف کن و پوششی برای فعالیت گفتمان حزبی و جریانی بوده و یا شعار خویش را فدای مصالح حزبی خود نمودند. همانگونه که پیش از این شعارحمایت از فلسطین را فریاد می زدند اما در عمل نه تنها اعتقادی به روز قدس نداشتند بلکه در هیچ راهپیمایی روز قدس حضور پیدا نمی کنند و عدم حمایت از طوفان الاقصی و پیشنهاد صلح با اسرائیل، از جمله شواهد موجود بر این مدعا می توان ذکر کرد. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠حکم اعدام رهبر اخوان المسلمین مصر صادر شد 🔹دادگاهی در مصر حکم اعدام محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین و سه عضو ارشد آن به نام‌های محمود عزت، محمد البلتاجی و صفوت حجازی و سه عضو دیگر را صادر کرد. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️علی حمد؛ سخنگوی رسانه ای اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 📢 صدور حکم اعدام برای مرشد اخوان و دیگر برادران، هرگز موجب تضعیف و تغییر رویکرد در این گروه نخواهد شد بلکه این نوع وقایع دلالت بر درستی مسیر و استحکام مواضع در این گروه دارد...! ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️محمد الشواف، از عضویت در اخوان المسلمین تا دستیاری عبدالله عزام و بن لادن "سرگذشت عضو ارشد اخوان از آموزش فرزند ملک عبدالله سعودی تا میانجیگری بین عزام و بن لادن" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🎬 (پلان اول) 🔹محمد الشواف، نمونه بارز یکی از اعضای برجسته اخوان المسلمین است که برخی از شدیدترین فراز و نشیب های این گروه را در کشورهای مختلف گذرانده و اکنون در اروپا زندگی می کند. الشواف پس از پیوستن به این جنبش در سوریه، قبل از نقل مکان به پیشاور در طول جنگ افغانستان و شوروی، در کشورهای مختلف زندگی کرد. او با داشتن برخی از مهمترین مناصب در سیستم حمایت از مجاهدین عرب، روابط نزدیک خود را با بنیانگذاران جنبش جهادی جهانی مانند: عبدالله عزام و اسامه بن لادن و نقش مهمی که اعضای اخوان در شبکه های آنها ایفا کردند را بازگو می کند. او در سال 2015 به آلمان نقل مکان کرد و در آنجا همچنان درگیر فعالیت های اخوان در سراسر جهان است. در این گزارش الشواف دیدگاه خود را در مورد اهداف اخوان، حضور و تاکتیک های آن در اروپا، اهمیت پنهان کاری برای این سازمان و رویدادهای مختلف ژئوپلیتیکی که در چند دهه گذشته تجربه کرده است را بیان خواهد کرد. 🔸محمد عبدالقادر الشواف در اوایل دهه 1950 در شهر حماة سوریه در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. پدرش که یک عالم اسلامی بود، با اخوان المسلمین همراهی می کرد اما هرگز وارد فعالیت های سیاسی نشد. الشواف در رابطه با پدرش می‌گوید: «وقتی کودک بودم پدرم مرا به گعده ها و محافل اخوان می برد». او می‌افزاید: «پدرم مرا نزد شیخ مروان حدید، یکی از اعضای اسلام‌گرای معروف و از مخالفان سوریه برد. او بعدها به عنوان یک جهادگر شناخته شد و در آن زمان جزء اخوان المسلمین بود که هنوز سمت های جهادی نگرفته و در واقع او نقش بسزایی در آشنایی بیشترِ من با اخوان المسلمین داشت. 🔸الشواف در کلاس سوم ابتدایی بود که برای اولین بار وارد دنیای اخوان شد و در این رابطه می گوید: «اولین قدم های من در اخوان دوره بزرگی بود و ما برنامه درسی اخوان المسلمین را مطالعه کردیم، کتاب های موسس گروه حسن البنا و روش های او برای ساختن فرد،خانواده و جامعه و دیگر مسائل را به خوبی آموختم. وی ادامه می دهد:《زمانی که به اخوان پیوستم، این کار را با شور و شوق و اشتیاق انجام دادم زیرا عضویت در اخوان برای من رؤیایی بود که به حقیقت پیوست و آرزویی که برای آن شبانه روز تلاش کردم》 🔸او معتقد است؛ پیوستن به اخوان یک فرآیند پیچیده و تدریجی است، افرادی که به عنوان اعضای بالقوه آینده انتخاب می شوند، به آرامی با برخی از جنبه های ابتدایی ایدئولوژی و عملکرد درونی گروه آشنا می شوند و به طور مستمر مورد آزمایش قرار می گیرند تا اعضای ارشد بتوانند مصالح سازمانی جنبش را بسنجند، تا علاوه بر اطمینان از اطاعت پذیری و امانت داری فرد، به او اعتماد کنند. این فرآیند پیچیده که معمولاً بین دو تا پنج سال به طول می‌انجامد پس از بررسی ها به فرد پیشنهاد می‌شود تا با ادای سوگند به طور رسمی به گروه بپیوندد. 🔸الشواف این مرحله از زندگی طولانی خود را در اخوان المسلمین در دهه 1970 پشت سر گذاشت و پس از جلب اعتماد مقامات سازمان در سنین نوجوانی با مأموریت های کوچکی مانند: تحویل و توزیع اسناد در بین اعضای اخوان، یا تخریب و از بین بردن پوسترهای حزب بعث آغاز به کار کرد اما در همان سنین جوانی این حسرت را در دل داشت که چرا نمی تواند در مسائل سیاسی سازمان مشارکت داشته باشد. 🔸مقامات سوری به زودی متوجه فعالیت‌های این جوان شدند و برای او پرونده امنیتی تشکیل دادند. او یک بار برای مدت کوتاهی دستگیر شد و بار دیگر موفق به فرار از بازداشت شد. با این حال، در سال 1975 با افزایش تنش ها، مقاماتِ سوریه، مروان حدید و دیگر اعضای اخوان المسلمین نزدیک به شواف را دستگیر کردند. 🔸او ادامه می دهد: «اخوان به من کمک کرد که از سوریه فرار کنم. من برای در امان ماندن توانستم با افرادی که در اردوهای تابستانی قبلی اخوان برای جوانانی که از آنها مراقبت می کردم ملاقات کرده بودم، ارتباط برقرار کنم زیرا الشواف در سال های گذشته در اردوهای تابستانی اخوان در اردن شرکت کرده بود. سپس با عبدالله عزام آشنا شدم که در آن زمان استاد بود و برای ما سخنرانی می کرد.  🔸الشواف با علاقه از اولین تعاملات خود با عزام صحبت می کند کسی که به سرعت تبدیل به یکی از چهره های برجسته در تاریخ جهاد جهانی شد. همان مردی که بسیج داوطلبان عرب را برای جنگ با شوروی در افغانستان رهبری می کرد و توانست اسامه بن لادن را به خدمت بگیرد. 📌ادامه دارد... ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
هدایت شده از امت مدیا
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠شیخ یوسف قرضاوی در نامه به شیخ علی جمعه در رابطه با سید قطب چه گفت؟ 🔹در رابطه با سید قطب نظرها مختلف است. برخی سید قطب را بسیار تجلیل می کنند و بر این باور هستند که وی مسیر درستی را برای احیای تمدن اسلام پیش گرفته است. از همین رو در جهان اهل سنت وی طرفدارانی پیدا کرد که به قطبیون معروف شدند. در مقابل عده ای دیگر بر این باور هستند که سید قطب، منشأ افکار تروریستی است؛ زیرا جریان های تندور و افراطی با استفاده از افکار سید قطب به تکفیر روی آورده اند. 🔹در این میان دیدگاه شیخ علی جمعه از مفتیان برجسته الازهر مصر جالب توجه است. وی نگاه مثبتی به سید قطب ندارد و می گوید حتی شیخ یوسف قرضاوی در اواخر عمرش در نامه ای به من (شیخ علی جمعه) گفت: «همه مصیبت ها و بلاهای تکفیر مربوط به افکار سید قطب است». ◀️امت مدیا @ummahmedia
14.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آیا سید قطب به حضرت علی توهین کرده است؟ 🔹همانطور که در پست قبلی گفته شد، در اینکه سید قطب چگونه شخصیتی است، اختلاف است. برخی او را شخصیت مهم در راستای احیای تمدن اسلام می دانند و برخی نگاه منفی نسبت به او دارند. در کلیپ قبلی نگاه شیخ علی جمعه که نگاه منفی نسبت به سید قطب داشت را منتشر کردیم و اکنون در این کلیپ دیدگاه فائق الشیخ علی، سیاستمدار عراق را منتشر می کنیم. 🔹فائق الشیخ علی، سیاستمدار عراقی و از نواگان یکی از مراجع نجف است که رویکرد مثبتی به سید قطب دارد. وی مدعی است برخی برای اینکه سید قطب را تخریب کنند، دست به تحریف در کتب سید قطب زده اند. به عنوان مثال وی از گنجاندن یک روایت موهون نسبت به امام علی در کتاب فی ضلال القرآن پرده بر می دارد که در چاپ اول این کتاب موجود نیست. 🔹به عبارت دیگر برخی می خواستند با چنین تحریف هایی، محبوبیت سید قطب را زیر سؤال ببرند... ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️التقاط محمد قطب؛ جمع بین بیداری اسلامی و تحجر. https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: مهدی زندی 🔸 برخی افراد دارای توان جمع اضداد هستند. امکان این را دارند که مثلا در عین حمیه و حماسه ورزی، شاعری لطیف باشند. همانقدر که این موضوع در شخصیت یک نفر نشان از چالاکی شخصیت است در عقیده نشان از انحراف و التقاط است. شبیه التقاط مجاهدین قبل انقلاب که بین اسلام و کمونیست جمع می‌کردند. زیرا جمع بین دو اندیشه ای که یکی خداوند را محور اتفاقات جامعه می داند و دیگری جبر تاریخ را محور می داند، نشان از چالاکی نیست بلکه نشان از انحراف، التقاط و عدم انسجام یک منظومه فکری است. 🔸محمد قطب نیز از این افراد است. محمد قطب یکی از اعضای اخوان المسلمین مصر است که پس از مهاجرت به عربستان تلاش کرد تا افکار اخوانی و وهابی را با یکدیگر ترکیب کند و نشر دهد. محمد قطب علیرغم ادعای تلاش برای بیداری اسلامی و در خصوص حرکت های مسلمانان، به حرکت وهابیت معتقد است، « حرکت محمد بن عبدالوهاب حرکت بسیار خوبی برای بیداری مسلمانان و بازگشت آنان به حقیقت اسلام بود. اما صلیبی ها محمد علی پاشا را مآمور سرکوب این حرکت کردند و اگر چنین نمی شد انان هرگز نمی توانستند در تسلط بر مسلمانان توفیق پیدا کنند» ( محمد قطب، هل نحن مسلمون، ص50 و 51) 📌اشکالات این نظریه؛ 1️⃣در این اظهار نظر قطب عامل حمله به جریان عبدالوهاب را تحریک صلیبی ها می داند در حالی که عامل اصلی این اتفاق مخالفت های عقیدتی و سیاسی این حرکت با عثمانیه (به عنوان نظریه مشروع سیاسی در جهان اهل سنت) بود. چرا که وهابی ها با تصرف بخش هایی از عراق و سوریه مسلمانان را کشته و غارت کرده بودند و در حجاز فتنه مذهبی راه انداخته بودند. ( تاریخ ابن بشر ص295 الی 315، لوتسکی، تاریخ عرب در قرون جدید، ج1،ص128) 2️⃣اشکال مهم تر در این شخصیت مدعی اسلام سیاسی این است که وی بر چه اساسی وهابیت را مایه نجات اسلام می دانسته است. یا ایشان مبانی فکر وهابیت را پذیرفته است و یا به دلیل سکونت در عربستان مجبور به کتابت این سطور بر اساس نظر وهابی ها بوده است که در هر حالت خیانتی به اسلام سیاسی و اسلام بیداری محسوب می شود. 3️⃣در حالی که وهابیت تقریبا در تمام تاریخ خود هرگز در برابر غرب مقاومت بلکه موضع گیری مؤثری هم نداشته است، محمد قطب چگونه وهابیت را نیروی در مقابل غرب میداند. در حالی که وهابیت تقریبا تمام جنگ های خود را با مسلمانان داشته است. و در دوران معاصر نیز همیشه از روابط خوبی با غرب برخوردارند. (کامرا مهران، خاورماینه معاصر، ص78) ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️محمد الشواف، از عضویت در اخوان المسلمین تا دستیاری عبدالله عزام و بن لادن "سرگذشت عضو ارشد اخوان از آموزش فرزند ملک عبدالله سعودی تا میانجیگری بین عزام و بن لادن" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🎬 (پلان دوم) 🔸رابطه من با عبدالله عزام رابطه ی خاص استاد و شاگردی بود و برخلاف دیگران من برای عبدالله عزام یک دوست صمیمی بودم. او تا روز شهادت استاد من ماند و من او را دوست داشتم و برایش احترام قائل بودم و او نیز برایم احترام زیادی قائل بود و هنوز با خاطرات او زندگی می کنم. 🔸سکونت من در اردن پس از فرار از سوریه، کوتاه بود. خیلی زود به کویت رفتم تا با خواهرم زندگی کنم. در این مدت با اخوان المسلمین در تماس بودم و سپس برای زندگی نزد عمویم به عربستان سعودی رفتم و در نهایت در دانشکده زبان عربی دانشگاه الإمام ثبت نام نمودم. 🔸در دوران دانشگاه، اخوان المسلمینِ سوریه درگیر یکی از خونین ترین حوادث تاریخ مدرن در خاورمیانه شد. در سال 1982، ارتش سوریه به شهر حماة، زادگاهم حمله نظامی کرد تا قیام تحت رهبری اخوان را سرکوب کند و در نتیجه بسیاری در این درگیری کشته شدند.حوادث سوریه تأثیر روانی شدیدی بر من گذاشت و وقایع سوریه عاملی در تصمیم من برای سفر به افغانستان در تعطیلات تابستانی دانشگاه بود زیرا این کشور در دسامبر 1979 توسط اتحاد جماهیر شوروی مورد تهاجم قرار گرفت و در همان روزهای آغازین جنگ، گروه های پراکنده اسلام گرا از جهان عرب برای ارزیابی درگیری و در مواقعی برای جنگیدن به افغانستان رفتند. 🔸پس از یک ماه و نیم حضور در افغانستان، با رهبران مجاهد افغان، عبدالرسول سیاف و گلبدین حکمتیار، ملاقات کردم و حتی خود را به کابل رساندم. پس از اولین سفر به افغانستان، به عربستان سعودی بازگشتم و در آنجا تحصیلات خود را ادامه دادم. پس از فارغ التحصیلی در سال 1985شیخ عبدالله عزام برای من تلگرافی فرستاد. دوستی که نزد من درس خوانده بود به پیشاور رفته بود و شیخ عبدالله عزام علاوه بر اینکه جویای حال من شده بود، درباره من از او پرسش هایی مطرح نموده بود. وقتی از من مطلع شد برایم تلگرافی فرستاد و گفت: "تو و خانواده ات به ما ملحق شو و می‌توانی با زن و بچه‌ات بیایی، اینجا جایی برای تو و دغدغه هایت هست و ما نیز به تو نیاز داریم". 🔸بدون اینکه دو بار فکر کنم، همسر و سه دخترم را به پیشاور، شهر مرزی پاکستان که به عنوان مرکز مجاهدین خارجی و مبدأ ورود آن ها به افغانستان بود، سفر کردم.به محض ورود به پیشاور، مستقیماً زیر نظر عزام در دفتر خدمات و پشتیبانی شروع به کار کردم، نهادی که عزام برای جمع آوری کمک های مالی، تامین نیازهای مختلف جنگجویان عرب در سفر به افغانستان و ترویج جهاد در این کشور تأسیس کرده بود. نمی توان بر اهمیت این دفتر در جهادگرایی معاصر بیش از حد تأکید کرد، زیرا بنا به ایده عزام، اولین نهادی بود که جهادگران را از سراسر جهان گرد هم آورد و ارتباطاتی را ایجاد نمود که تا دهه های آینده دوام می آورد به ویژه دفتر جنین که بعداً به مرکز القاعده تبدیل شد. گفتنی است بسیاری از بنیانگذاران القاعده که در مناصب مختلف مشغول به کار بودند در این دفتر همکاری می کردند. 🔸خیلی زود به مجلس شورا و کمیته اجرایی راه پیدا کردم. در مجلس شورا اعضای اخوان المسلمین حضورداشتند، اما اخوان هیچ اختیاری نداشت. در بین اعضای شورا از جریان‌های مختلف فکری عضویت و مشارکت داشتند، اما در هیئت اجرایی فقط افرادی بودند که شیخ عزام به آنها اعتماد داشت که متشکل از ۵ نفر بود آن هم با ملیت های عربستانی، فلسطینی،اردنی و ... بودند.تمام تصمیمات مهم توسط کمیته اجرایی پنج نفره و شیخ عبدالله گرفته می شد. 🔸مسئولیت اصلی من در کمیته اجرایی دفتر، نظارت بر رسانه ها و مجله جهاد بود. مجله الجهاد زاییده افکار عظام بود و یک ماهنامه عربی زبان بود که در دسامبر 1984 با هدف افزایش آگاهی در مورد مسئله افغانستان پیش از حضور من، راه اندازی شده بود. تا پایان دهه 1980، هزاران نسخه چاپی در سراسر جهان توزیع می شد. وظایف من شامل: ۱. ایجاد روابط با وزارتخانه های مرتبط در سراسر جهان عرب ۲. افتتاح دفاتر در آنجا بود که در این رابطه حتی دو بار به ایالات متحده سفر کردم.ما قبلاً 120000 نسخه از هر شماره چاپ می کردیم که از نگاه من زیاد نبود. برخی از مشتریان ما اظهار می کردند: بیشتر چاپ کنید و ما هزینه آن را پرداخت می کنیم، اما توزیع از طریق پست گران بود و ما نتوانستیم چاپ کنیم و بودجه لازم برای توزیع بیشتر پاسخگو نبود. 📌ادامه دارد... ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠شیخ یوسف قرضاوی در رابطه با صلح با یهود چه گفت؟ 🔹این روزها و با شروع جنگ طوفان الاقصی این بحث زیاد مطرح می شود که آیا صلح با یهود جایز است؟ یا خیر؟ وهابیت درباری صراحتا اعلام می کنند که صلح با یهود جایز است، چون رسول الله با یهود صلح کرده است، پس دلیل مشروعی برای جواز صلح با یهود وجود دارد. 🔹شیخ یوسف قرضاوی، رهبر معنوی جریان اخوان المسلمین در پاسخ به وهابیت صراحتا اعلام می کند که صلح با یهود جایز نیست! چون صلح با اسرائیل متفاوت با صلح رسول خدا با یهود است و این ها دو مقوله جدا از هم هستند. رسول خدا با یهودیانی صلح کرد که غاصب نبودند؛ اما صلح با اسرائیل باعث به رسمیت شناختن یک دولت غاصب و جنایتکار می شود! بنابراین به هیچ وجه صلح با اسرائیل جنایتکار پذیرفتنی نیست. 🔹این در حالی است که وهابیت در راستای خدمت به اسرائیل سخن از صلح کشورهای اسلامی با اسرائیل می گویند تا از این طریق بتوانند بیشترین خدمت رسانی را به یک دولت غاصب داشته باشند. 🔹منبع: امت مدیا @ummahmedia ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin