مطالعات اخوان المسلمین
⭕️ جنجال پیروان قرضاوی علیه جولانی
چرا جولانی با وزیر زن آلمانی دست نداد
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️وصفی عاشور ابوزید، از جمله نویسندگان مصری و از پیروان شیخ یوسف قرضاوی و محمد مُرسی بشمار می رود. آثار او در غرب ایران به زبان فارسی ترجمه می شود و اندیشه های وی در بین پیروان (جماعت دعوت و اصلاح)به عنوان نظریه پرداز اخوان المسلمینمنعکس می شود. وصفی ابوزید از جمله موافقان دست دادن با زن نامحرم و از مخالفان جولانی به خاطر دست ندادن با وزیر خارجه آلمان محسوب می شود. او در یکی از پست های تلگرامی خود به خاطر عدم مصافحه جولانی با زن آلمانی واکنش نشان داد و نیز متقابلاً عکس العمل اسلامگرایان علیه ابوزید را به همراه داشت.
▫️وصفی ابوزید با کنایه به عربستان به خاطر مخالفت با اخوان مصر و حمایت از جولانی اذعان داشت:
من از دولت سعودی تعجب می کنم زیرا از یک سو پای زنانی همچون "جونیفر لوپز " را به عربستان باز می کند اما از سوی دیگر از دولتی حمایت می کند که تحت تعالیم ایدئولوژی سلفی، با زنان دست نمی دهد.
او ادامه می دهد؛ "همین دولت سعودی 12 سال پیش در حمایت از السیسی در مقابل رئیس جمهور اخوانی مصر "محمد مرسی" قرار گرفت در حالی که مُرسی با زن ها دست می داد."
وی در اعتراض به جولانی می نویسد: "من از احمد الشرع ( جولانی) به خاطر اینکه با وزیر خارجه زن آلمان دست نداد خوشم نیامد. کاش جولانی با مردان هم دست نمی داد تا صدای مخالفان سیاسی خود را به دلیل عدم مصافحه با زنان، بلند نکند."
▫️اما آنچه باعث شد امثال "وصفی ابوزید" و "حافظ المرازی" دوست و هم مسلک وی در توجیه جواز دست دادن با زن اجنبی از خطوط قرمز عبور کنند و خشم اسلامگرایان و سلفی های حامی جولانی را درآورد، استناد به دست دادن عمربن خطاب با زنان اجنبی بود. وصفی ابوزید و حافظ المرازی در این رابطه نوشتند؛
"دارفتوای مصر جواز مصافحه و دست دادن با زنان اجنبی را به دست دادن عمر بن خطاب با زنان اجنبی مستند نموده است.آنها مدعی هستند دست دادن عمر بن خطاب با زنان بیعت کننده، به خاطر به حرج نیفتادن پیامبر اکرم (ص) در دست دادن با زنان بیعت کننده، تفسیر کرده است.
🔻برخی شوافع و سلفی های سوری در اعتراض به دیدگاه "وصفی ابوزید" و "حافظ المرازی" اقدام او را اهانت به رسول خدا و عمربن خطاب تعبیر کردند. آن ها نوشتند آیا پیامبر خدا(ص) از اجرای حکم الهی شرم و عذر داشته است تا امثال خلیفه دوم، برای به حرج نیفتادن حضرت به دردسر بیفتد. برخی معترضان ازقول پیامبر نوشتند: "إني لا أصافح النساء؛ من با زنان نامحرم دست نمی دهم"
برخی دیگر از قول عایشه نوشتند: "والله ما مست يد رسول الله يد امرأة قط؛ به خدا قسم دست پیامبر خدا هرگز دست زن نامحرمی را لمس نکرد."
📌گفتنی است دیدگاه وصفی ابوزید و پیروانش برگرفته از رویکرد شیخ یوسف قرضاوی و برخی شیوخ الازهر مصر است. زیرا طیف سکولار منسوب به اخوان المسلمین قائل به جواز دست دادن با زن نامحرم هستند. ازهریون و برخی پیروان اخوان از نظر وصفی ابوزید، جواز دست دادن با زن نامحرم را به عمل عمربن خطاب استناد نموده اند. این درحالی است که اکثر مکاتب و علمای اهل سنت، قائل به حرمت دست دادن با زن أجنبی و نامحرم هستند.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⭕️ بخش نامه تحریرالشام به مساجد سوریه
شیعه را در منبرها به جامعه معرفی کنید
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️مجله بلاغ از جمله نشریه های حامی تحریرالشام و البته منتقد جولانی بشمار می رود. این ماهنامه به واعظان،خطبا و امامان جمعه سراسر سوریه ابلاغ نمود تا در مساجد و تجمعات، چهره شیعه را با افسانه سرایی و دروغ پردازی مخدوش سازند.این رویکرد که در قرن اول و دوم هجری در تحریف و سب و لعن اهل بیت(ع) توسط بنی امیه سابقه دارد، عزم خود بر تکرار دوباره ی تاریخ، جزم نموده است.
▫️تکفیری ها،جهت پیاده سازی هدف مزبور، سه نوع محتوا و چندین سرفصل تدوین نموده اند تا به صورت سلسله وار به ارائه شبهه و نفرت پراکنی علیه شیعه دامن بزنند؛
محتوای اول: بیان امامان فکری شیعه
محتوای دوم: بيان تاریخ شیعه
محتوای سوم: بيان عقیده شیعه
▫️محتوای اول: امامان فکری شیعه
این بخش از محتوا را "ابوالمجد الشامی" از متعصبان وهابی، تهیه نموده است. در این محتوا الشامی ابتدا از ۱۲ امام شیعه نام می برد اما نسبت آنان با شیعه را سلب می کند. سپس نام ۹ نفر از بزرگان شیعه و یک شخص یهودی که هیچ ربطی به شیعه ندارد را ذکر می کند و از آنان به ائمه شيعه یاد می کند؛
۱.عبدالله بن سبأ یهودی ۲.علی بن ابراهیم قمی ۳.محمدبن یعقوب کلینی ۴.ابن بابویه قمی ۵.شیخ محمدطوسی ۶.میرزا حسین طبرسی ٧.آیت الله مامقانی ۸.محمدباقر مجلسی ۹.نعمت الله جزایری ۱۰. امام خمینی ره.
▫️محتوای دوم: بیان تاریخ شیعه
محتوای این بخش توسط "شیخ محمد سمیر" از شخصیت های افراطی_تکفیری تنظیم یافته است. او مطالب خود را به دو کتاب ذیل ارجاع می دهد؛ الف. کتاب "لِلّه ثم للتاریخ" متعلق به نویسنده مجهول و ناشناس تحت عنوان حسین موسوی و دیگری کتاب "الأنوار النعمانية" متعلق به سيد نعمت الله جزايری است. او تلاش نموده تا با استفاده از برخی داستان های کذب و ساختگی، شیعه را یک مذهب تکفیری و سنی ستیز جا بزند.
▫️محتوای سوم: بیان عقیده شیعه
محتوای این بخش نیز توسط محمد سمیر از وهابیان متعصب تدوین یافته که عقیده شیعه را در سه بخش عرضه نموده است؛
الف.عقیده کلی _ب.عقیده در توحید الوهی و ربوبی_ ج.عقیده به قرآن کریم
➖بخش اول: عقیده کلی
۱.تحریف قرآن ۲.تکفیر جمهور اصحاب پیامبر۳.امامت از اصول دین ۴.إله پنداری امامان ۵.تقیه
➖بخش دوم: در توحید الوهی و ربوبی:
١.شیعه امام را رب می داند.۲.شیعه امام را خدای ساکن در زمین می داند.۳.شیعه می گوید دنیا و آخرت در دست امام است.۴.در نگاه شیعه خداوند علی را به خاطر فاطمه و محمد را به خاطر علی آفرید. ۵. شیعه حوادث کیهانی را به امام نسبت می دهد.۶.شیعه معتقد است علی بر ابرها سوار می شود. ۷.امامان از نظر شیعه علم غیب دارند و امامان از زمان مرگ خود باخبرند.۸.به امامان وحی می شود.۹.امامان علم ماکان و ما یکون را می دانند.۱۰.خداوند منجی علی است.۱۱.فرشتگان خدمتگزار ائمه هستند.۱۲.علی بخشی از وجود خداست . ۱۳.علی تقسیم کننده بهشت و جهنم است. ۱۴.تربت امام حسین شفا می دهد. ۱۵.زیارت حسین ۲۰ برابر حج ۱۶.زیارت قبور امامان برتر از حج.
➖بخش سوم:اعتقاد شیعه به قرآن
۱.قرآن دارای حذف و اضافه و تحریف است.
۲.شیعه می گوید صحابه قرآن را تغییر داده اند.
۳.شیعه معتقد است قرآن کامل نیست.
📌تحریرالشام با تلفیق سخنان کذب در کنار برخی مطالب صحیح تلاش می کند تا از شیعه هیولا بسازد. آنها در کمال بی تقوایی و بی انصافی در این پروژه ده کتاب انحرافی به عنوان سیر مطالعاتی در نفرت پراکنی علیه شیعه معرفی کرده اند. اما آنچه قابل توجه است اینکه این نوع بخش نامه ها گویای این حقیقت است که برخی سخنان ناسنجیده و اشعار متعصبانه، در برخی هیئات،چقدر می تواند در رونق آسیاب دشمن سهیم باشد.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⭕️ چرا اردوغان را اخوانی می خوانند؟
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️اگر زندان بوکا محلی است برای تبدیل اسلامگرایان به تروریست،ترکیه نیز اردوگاهی است برای سکولاریزه کردن پیروان اخوان المسلمین. زیرا مناطق " ینی بوسنا" برای آن تعبيه شده تا اخوانی های تحت تعقیب، فکر اصیل خود را در ازای دریافت اقامت و حفظ جان، به استحاله گران اردوغانی بسپارند تا اندیشه استکبار ستیزانه آنان را به افکار سازش طلب و بیگانه از فکر حسن البنا مبدل سازند. اینکه چرا غربی ها اردوغان را اخوانی و حزب او را منشعب از اخوان المسلمین جار می زنند، در مصاحبه اردوغان با شبکه العربیه به خوبی قابل تحلیل است. عجیب تر آنکه او در مصاحبه دیگری ادعا می کند آنچه در این گفتگو مطرح می سازد؛ به سمع "محمد بدیع" مرشد عام اخوان المسلمین رسانده و محمد بدیع نیز اندیشه اردوغان را پیش از این به تایید حسن البنا رسانده است. این ادعای اردوغان معمای چرایی استفاده حزب "عدالت و توسعه" از بِرند اخوان المسلمین را حل نموده است.
▫️قانون اساسی ترکیه که بر اساس سکولاریسم تدوین یافته است به این معنا است که نظام حاکم می تواند خود را با جدایی و یا بی طرفی نسبت به دین و یا حتی با تعهد به حذف آن از حوزه عمومی آن کشور، تعریف کند. تاکنون هیچ بیانیه ای از سوی مقامات حزب عدالت و توسعه مبنی بر اینکه آن ها با نام و یا بر اساس اسلام حکومت می کنند، صادر نشده است.زیرا سکولاریسم در اندیشه اردوغان مرادف اسلام تعریف می شود و او سکولاریسم را ذیل منویات اسلام، تفسیر می کند.
▫️اردوغان در مصاحبه با شبکه العربیه در پاسخ به این سوال که چگونه اسلام و سکولاریسم را در مقام اجرا و عمل با هم جمع می کند می گوید: "ما وقتی حزب عدالت و توسعه را تأسیس نمودیم، سکولاریسم را تعریف کردیم. زمانی که محمد مُرسی رئیس جمهور مصر شد، به دعوت وی به آنجا سفر کردم و در این مورد صحبت کردم. اولاً افراد نمی توانند سکولار باشند بلکه دولت ها هستند که می توانند سکولار باشند. سکولاریسم یعنی تحمل همه عقاید از سوی دولت و اینکه دولت در برابر همه ادیان و عقاید، یکسان عمل کند و لوازم مناسب با هر تفکری را زمینه سازی کند. حال آیا این خلاف اسلام است، خیر.! کسانی هستند که سعی می کنند این را با تعبیر دیگری تفسیر کنند؛ همانگونه که ما قبلا سکولاریسم را ضد دین یا بی دینی تفسیر می کردیم در حالی که اینگونه نیست.سکولاریسم فقط برای این است که دولت آزادی را برای همه عقاید و باورها تضمین کند و این مفهوم ما از سکولاریسم است.ما (حزب عدالت و توسعه)، سکولاریسم را ضد دین یا نبود دین نمیدانیم. سکولاریسم ضامن آن است تا آزادی همه ادیان و اعتقادات به معنای فراهم کردن زمینه مناسب برای اجرای مناسک همه ادیان و اندیشه ها تعریف شود. در نظام سکولار حتی ملحدین آزادانه زندگی خواهند کرد و مناسک خویش را به راحتی انجام خواهند داد".
📌 این سوال مطرح می شود که معنای اسلامی بودن یک نظام حکومتی چیست؟ اگر به معنای تضمین کننده آزادی هر تفکر مشروع و نامشروع هست،پس چه چیزی آن را از سایر نظامهای غیر اسلامی که دارای این ویژگیها هستند، متمایز میسازد؟و یا اینکه آیا صِرف حمایت یک رژیم از اسلامگرایان، آن را به یک نظام اسلامی تبدیل می کند؟ اگر ملاک این باشد، آیاکشورهای حاشیه خلیج فارس، نباید اسلامیتر از ترکیه باشند؟! ویترین پر زرق و برقی که اردوغان ترسیم می کند، همان کفری است که اسلام برای از بین بردن آن ظهور کرد و حسین بن علی (ع) را به قیام علیه آن مکلف نمود. بدیهی است اردوغان و حزب او هیچوقت اخوانی نبوده و نیست و اینکه چرا غرب اردوغان را اخوانی می خواند برای به انحراف بردن اندیشه و انقلاب حسن البنا است یعنی همان سناریوی نخ نمایی که توسط برخی انقلابیون ۵۷ برای تحریف شخصیت امام خمینی ره و انقلاب اسلامی شاهد هستیم.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⭕️ طنز تحلیلی؛ انتخابات به سبک تحریر الشام
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️اظهار نظر جولانی مبنی بر برگزاری انتخابات در آینده نه چندان دور،بسیاری از تکفیری های تحریرالشام را در شوک عمیق فرو بُرد.به همین خاطر طی ۲۰ روز گذشته، صدها استفتاء از سوی مبایعان تحریرالشام در اعتراض به طرح برگزاری انتخابات، به سوی شرعی ها و شیوخ جولانی، ارسال شده و در مقابل، مفتیان برای آرام ساختن جو عمومی،به پاسخ های سربالا و دو پهلو رو آورده اند.
▫️وضعیت سوریه نشان می دهد؛ اگر بنا باشد در سوریه انتخابات برگزار شود، مخالفان دموکراسی که دست بیعت به جولانی داده اند، به چند دسته تقسیم خواهند شد؛
۱.افرادی که اهل تسامح و مماشات در عقیده نیستند و بین خود و جولانی خطوط قرمز تعیین کرده اند. خطوط قرمز آنها دموکراسی،انتخابات و پرهیز از سکولاریزه شدن هست.
۲.اشخاصی که مهاجر و غیر بومی هستند و در برابر پیشنهاد اقامت و دریافت تابعیت ازدولت سوریه، حاضرند برای حفظ جان، تن به سازش دهند و بر مبنای مصلحت، از عقیده خود عقب نشینی کنند.
۳. کسانیکه گوش و چشمشان به شرعی ها و مفتیان تحریرالشام است. علی رغم کفر دانستن دموکراسی و انتخابات، منتظر فتوا و بیان دیدگاه مفتیان خود هستند و هرچه آنان بگویند خواهند پذیرفت.حال چه در آینده فتوا به جواز انتخابات بدهند و چه همچون گذشته، انتخابات را مصداق شرک بدانند.
▫️جولانی برای همراه ساختن اقشار مختلف، نیازمند برگزاری یک انتخابات نمایشی است. او از یک سو به انتخابات نیاز دارد تا ویترین سیاسی خود را تزیین کند و شعار آزادی اجتماعی و سیاسی سر دهد. از سوی دیگر برای آنکه اعتراض مخالفان را مدیریت کند، نمایش انتخابات را بر عهده شورایی تحت عنوان اهل حل و عقد خواهد سپرد تا انتخابات را به مشروع و نامشروع تقسیم کند و انتخابات مرسوم در دنیا را نامشروع و انتخابات متکی بر شورای اهل حل و عقد را مشروع بخوانند. به همین خاطر جولانی پیشاپیش پیروز انتخابات است زیرا منتخب شورای اهل حل و عقد خواهد بود.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin