شعرِ طنز - آقایان به دل نگیرند
دور از جانِ شما ، ضمیر مرجعش
را پیدا خواهد کرد
در وصف شوهر 🌷
باز شوهر بی بهانه
با ادایی کودکانه
هیکل چون استوانه
میکند غر غر به خانه
یادم آید روز اول
گردنش کج ، دست و پا شل
پیش بابا موش می شد
سُرخِیَّش تا گوش می شد
دختری افتاده بودم
مهربان و ساده بودم
نرم و نازک
شاد و چابک
چشمهایم همچو آهو
عِطر موهایم چو شب بو
می شنیدم از لب او
حرفهایی همچو جادو
من غلام خانه زادت
جان دهم هر دم به یادت
گر نیایی خانه ی من
می گریزد روحم از تن
بعد از آن گفتار زیبا
خام گشتم من همانجا
شد به پا جشن عروسی
کیک و شام و دیده بوسی
بعد از آن دیگر ندیدم
هرگز آن اوقات بی غم
قِسمتم یک مرد جانی
اندکی لوس و روانی
بی اراده همچو یابو !
پرخور و مغرور و پر رو
بشنو از من جان خواهر
هر که کرد این دوره شوهر
خاک بر سر گشت و حیران
شد پشیمان ، شد پشیمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اشاره به نابودی اسرائیل به دست ایرانیان در قرآن و روایات
💫 آزادی قدس ریشه در ظهور امام مهدی (عج) دارد.
🔸مقام معظم رهبری : اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.😎✌️
📝 این جمله که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید به معنی این است که در ۲۵ سال آینده اثری از اسرائیل نخواهد بود نه اینکه ۲۵ سال دیگر اسرائیل نابود میشود، چه بسا نابودی اسرائیل همین امسال محقق شود ان شاء الله.
KayhanNews75979710412148525367202.pdf
8.8M
بسم الله الرحمن الرحیم
تمام صفحات روزنامه کیهان
امروز چهارشنبه ۵ تیر ۹۸
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
💢 هرگز نمازت را ترک مکن "
میلیون ها نفر زیر خاک بزرگترین آرزویشان بازگشت به دنیاست ؛
تا " سجده " کنند ، فقط یک سجده
از پاهايی که نمی توانند تو را به ادای نماز ببرند ، انتظار نداشته باش که تو را به بهشت ببرند..
قبرها ، پر است از جوانانى که
می خواستند در پیری توبه کنند...
رسول الله صلےالله علیه وآله فرموده اند
نماز صبح : نور صورت
ظهر : بركت رزق
عصر : طاقت بدن
مغرب : فايده فرزند
عشاء : آرامش
می بخشد.
به نیت دعوت برای "نماز" به چند نفر بفرست 🌹
📎🔹️لغو پوشش اجباری چادر برای متهمان زن ، با تأخیر اما قابل تقدیر
🔸طی سالهای گذشته یکی از انتقادات مطرح شده توسط مردم مؤمن کشورمان ، استفاده اجباری مجرمان و متهمان زن از پوشش چادر در جلسات دادگاه بود که اخیراً با یک تصمیم قابل تقدیر لغو شد.
▫چادر برای زنان مومن و با حیای ایرانی چیزی فراتر از یک شئ یا کالا و در واقع نماد و پرچم دینداری و نجابت است که همچون میراثی ماندگار دارای قداست و حرمتی والا است.
در سالهای گذشته یکی از اقداماتی که شاید با کجسلیقگی و اشتباه باعث دلخوری و انتقاد مداوم مردم مؤمن و به ویژه زنان با حجاب و ارزشمدار کشورمان شده بود ، استفاده اجباری از چادر برای مجرمان و متهمان زن در جلسات دادگاه و یا زمان دستگیری و بازجویی بود.
این اقدام نادرست با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی و انتشار عکسهای این زنان که پس از ارتکاب انواع و اقسام جرائم از جمله قتل یا سرقت و... به یکباره اجباراً و در مواردی هم با زیرکی خود مجرمان برای استتار و پوشاندن چهره پوشش چادر را بر سر میکردند ابعاد بیشتری پیدا کرد.
سالها بود که دلسوزان و مردم از این موضوع ابراز گلایه میکردند اما متاسفانه این رویه همچنان ادامه داشت....
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/163513
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
خطبه های نماز جمعه که مورخه ۳۱ خرداد ماه در مصلای امام خمینی ره توسط حجت الاسلام مهدی نژاد امام جمعه پره سر ایراد شد.
خطبه اول
۱. سفارش به رعایت تقوای الهی و تزودوا فان خیرالزاد التقوی
افمن اسس بنیانه علی تقوی من الله و رضوان خیر ام من اسس بنیانه علی شفا جرف هار فانهار به فی نار جهنم والله لایهدی القوم الظالمین.
سوره توبه آیه ۱۰۹
ترجمه : آیا کسی که شالوده آن را بر تقوای الهی و خشنودی او بنا کرده بهتر است یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو می ریزد ؟
و خداوند گروه ستمگران را هدایت نمی کند.
این آیه با توجه به دو آیه قبل مقایسه مسجد ضرار و مسجد قبا را بیان می کند و مقایسه بانیان آن دو مسجد را.
مسجد قبا برای خدا و جهت عبادت ساخته شد و مسجد ضرار با انگیزه تفرقه افکنی ایجاد شد.
گر چه ساخت مسجد پاداش و ثواب عظیم دارد اما گاهی مسجد بانیان خود را به قعر دوزخ می افکند.
۲. غزوه خَندَق و کشته شدن عَمرو بن عبدِوَدّ به دست توانای امام علی علیه السلام.
در شوال سال ۵ هجری احزاب معاند اسلام و دشمنان رسول خدا ص و مسلمانان به رهبری ابوسفیان علیه اللعنه با ده هزار نیرو جهت نابودی اسلام و کشتن پیغمبر اکرم (ص) به سوی شهر مدینه حرکت کردند آنها وقتی به نزدیکی های شهر رسیدند با خندق هایی مواجه شدند که توسط پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان و با پیشنهاد سلمان فارسی دور مدینه حفر کرده بودند.
وجود چنین خندقی توطئه دشمنان را جهت حمله به شهر ناکام باقی گذاشت.
چند تن از سران جبهه شرک با عبور از نقاط باریک خندق توانستند خودشان را به سپاه اسلام نزدیک کرده و هماورد و مبارز طلب کنند.
در بین آنها جنگاوری بنام عمرو بن عبدود معروف به فارس یلیل با رجز خوانی خود مبارز می طلبید تا در نبرد تن به تن زمینه تفوق و برتری لشکر و مقدمات نبرد را فراهم کند.
رهبر عالیقدر اسلام به یاران خود فرمودند : چه کسی می تواند شر او را خاموش کند ، کسی جرئت بلند شدن و آمادگی نبرد با او را ندارد سکوت لشکر حضرت را فراگرفته و نفس ها در سینه ها حبس شده و تنها کسی که اعلام آمادگی میکند علی بن ابیطالب (ع) است پیامبر فرمود بنشینید.
بار دوم و سوم که سوال سابق را از اصحاب می پرسند تنها کسی که آماده نبرد با عَمرو است باز هم علی است پیامبر اسلام به او اجازه میدان داد و فرمود : کل اسلام با کل کفر روبرو شده است و برای علی دعا کرد.
علی با عمرو روبرو می شود عمرو در ابتدا از نبرد با علی طفره رفته و با این بهانه که پدرت ابوطالب رفیق من بود و من قصد ندارم پسر دوستم را بکشم قصد نبرد تن به تن با علی را ندارد اما علی در مقابل ، به او سه پیشنهاد می دهد :
یک : بیا و مسلمان شو
دو : بیا و با ما نجنگ
سه : تو سواره هستی و من پیاده ، از مرکب پیاده شو تا شرائط نبرد مساوی باشد.
عمرو دو شرط اول را نپذیرفت و با شرط سوم موافقت کرد و در ابتداء نبرد ضربه ای را حواله علی کرد و قسمتی از جلو سر آن حضرت آسیب دید و در ادامه کار ، ضربه محکم علی بر ران پای عمرو او را نقش بر زمین کرد و سرش بدست علی از تن جدا شد و با صدای تکبیر اصحاب لرزه بر جان سربازان دشمن افتاد و طوفان شدید دشمن را از صحنه کارزار به عقب راند.
رسول اکرم (ص) در باره ضربت علی علیه السلام در جنگ خندق که به عمرو زد ، فرمود :
ضربت علی در جنگ خندق بالاتر است از عبادت ثقلین.
یعنی ثواب ضربت علی از ثواب عبادت جن و انس برتر و بالاتر است.
بله شجاعت علی نام شجاعان پیش از خود را به بوته فراموشی سپرد و نیز نام دلاوران پس از خود را از صفحه گیتی پاک کرد.
@ImamJomePareSar
خطبه دوم
۱. مناسبت اول موضوع مقاومتِ فعال الگوی رهبری حکیمانه در گام دوم انقلاب است.
سخنان مقام معظم رهبری در دیدار نخست وزیر ژاپن نشان داد کشوری مانند ایران پس از چهار دهه تحریم و فشار از سوی آمریکا این گونه با صلابت و اقتدار علیه آمریکا موضع گیری می کند ، اولا نشانگر الگوی موفق حکومت داری مستقل و آزاد است که می تواند سرمشق بسیاری از کشورها باشد و ثانیا اقتدار ملی ایران نشان دهنده شروع دوره جدیدی از سیاست ورزی خارجی جمهوری اسلامی ایران است امری که نه تنها در مقابله با فشارهای کنونی که اصولا یک راهبرد بلندمدت برای گام دوم انقلاب خواهد بود.
طرد ترامپ از طرف مقام معظم رهبری به معنای طرد آمریکاست.
اقدام انقلابی امام خامنه ای نشان داد که سطح بازی ایران در قالب و حد و اندازه های ابرقدرتی است یعنی این رقم برخورد و عکس العمل فقط از یک ابرقدرت بر می آید.
یکی از اهداف سفر شینزو آبه سنجش اراده مقاومت در ایران بود به همین حضرت آقا تاکید کردند که فشار حداکثری بی فایده است.
سفر نخست وزیر ژاپن به ایران علیرغم وجاهت شخصی و جایگاه مثبت ژاپن در نزد ایران به دو دلیل قابل قبول نبود ، اولاً او توانایی لازم برای میانجی گری را نداشت و ثانیاً اصلا هدف او در راستای میانجی گری نبود بلکه در راستای افزایش فشار بود چون همزمان با سفر به تهران پتروشیمی ما از طرف آمریکا تحریم شد و به نفت کش های آنها در دریای عمان حمله شد و بنام ایران تمام کردند.
۲. مناسبت دوم حادثه تروریستی ۶ تیرماه سال ۶۰ است سوء قصد به آیت الله العظمی خامنه ای در مسجد ابوذر تهران توسط منافقین است.
ذخیره ای که خدا نگهش داشت تا انقلاب را شکوفا کند.
حضرت آقا در زمان حادثه ، امام جمعه تهران و نماینده امام در شورای عالی دفاع و نماینده مردم تهران بودند.
هدف دشمن شهید کردن این شخصیت بود اما علیرغم جراحات شدید تقدیر الهی این بود که انقلاب اسلامی با ایشان تقویت شود.
امام خمینی (ره) این اقدام تروریستی و واقعه فردای آن روز یعنی ۷ تیر را سند حقانیت انقلاب و نظام اسلامی دانستند که نماد شکست و رسوایی خط نفاق و انحراف در برابر اقتدار و اتحاد ملت ایران بود.
۳. مناسبت سوم موضوع تغییر محاسباتی برجامی پاسخ بدعهدی و تحقیر غرب است.
آقای کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری اعلام کرد که سرعت غنی سازی ایران ۴ برابر شده و تا ۶ تیرماه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد.
واکنش غربی ها به این موضوع ابراز نگرانی همراه با عصبانیت بود.
آن ها گمان می کردند که دست ایران در برجام بسته است و می توانند همچنان به باج خواهی خود ادامه دهند اما مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا نشان داد این چنین نیست.
نکته مهم تغییر محاسباتی درون نظام است دولت که همه چیز را به برجام و مذاکره گره زده بود امروز تا حدود زیادی به این نتیجه رسیده است که باید ریل را عوض کرد رئیس جمهور در اجلاس سیکا گفت : ایران نمی تواند یک طرفه به تعهدات برجام عمل کند.
دکتر ظریف هم راهکار اینستکس را راهکاری غیرکارآمد و کوچک دیده و معتقد است که دستاوردهای برجام برای ما تقریبا هیچ بوده است.
این تغییر محاسبات و ادبیات هر چند دیرهنگام است اما باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
۴. مناسبت چهارم شکست مفتضحانه اطلاعاتی آمریکا و قدرت امنیتی - اطلاعاتی ایران و همچنین سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک جاسوسی آمریکا در آسمان ایران به دست پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
این دو خبر از اخبار خوش هفته قبل بود که به همان اندازه که باعث خوشحالی نیروهای انقلاب و مردم انقلابی کشور شد به همان اندازه نیز دشمنان را ناراحت و عصبانی کرد
به لطف الهی قدرت اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی باعث ناکامی دشمن در عرصه های اطلاعاتی و جاسوسی شده و همچنین قدرت نظامی بی چون و چرای نیروهای مسلح و در راس آن سپاه پاسداران به کابوسی برای دشمنان تبدیل شده است.
سرنگونی پهپاد ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا در ارتفاع ۶۵ هزار پایی که خبرگزاری اسپوتینک روسی زدن آن را با موشک فوق افسانه ای ایران مورد اعجاب میداند باعث شد تا افسانه های آمریکایی ها را به باد دهد.
@ImamJomePareSar
هدایت شده از مَحـــرَمــــانه (secret_ir)
KayhanNews75979710412148525467203.pdf
9.91M
بسم الله الرحمن الرحیم
تمام صفحات روزنامه کیهان
امروز پنحشنبه ۶ تیر ۹۸
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ اینان به خودشان هم رحم نمیکنند از پلیس چه انتظاری دارید؟!
🔻درگیری وحشتناک زالوهای دوربینیمصی پولینژاد با یکدیگر !!
#مصی_علینژاد #مسیح_علینژاد #عفریته
⭕️👤فرمانده کل سپاه .:
🔻شکار پهپاد فوق پیشرفته متجاوز آمریکایی، محصول تحریمهای آمریکا بود.
🔻تحریم فرماندهان سپاه ناشی از واماندگی آمریکا در برابر اقتدار ایران اسلامی است.
🔻این اقدام واکنشی منفعلانه به سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته جاسوسی متجاوز آمریکایی توسط پدافند سپاه بود که فاقد هرگونه منطق و عقلانیت نزد افکار عمومی است.
اطلاعیه 🌷
مراسم شب شهادت مظلومانه
حضرت امام صادق علیه السلام
و مراسم یادبود شهدای ۷ تیر
جمعه ۷ تیرماه بعد از اقامه
نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان (عج) پره سر برگزار می شود.
🔸سخنران : امام جمعه پره سر
🔸مداح : حاج رسول خدادادیان
@ImamJomePareSar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نکته ای مهم در سخنان اخیر رهبری که نباید به سادگی از آن گذشت
در این فیلم رهبر انقلاب از حاکمیت فضای مجازی بی در و پیکر بر کشور سخن میگوید.
اگر سربازی یا سرهنگی در گوشه ای از مرزهای کشور بی تعهدباشد یا غفلت کند و آن مرز برای عبور و مرور دشمن آزاد باشد چه برخوردی به او میکنند؟
ضرورت دارد قوه قضائیه کمیته ای حقیقت یاب تشکیل دهد و مشخص کند بخاطر خیانت یا غفلت کدام سازمانها و وزارت خانه ها یا اشخاص یا جریانی، فضای مجازی کشور بی در و پیکر شده که اینگونه جولانگاه دشمنان شده است.
آن مرزبان یا مرزبانان خائن در فضای مجازی باید سریعا شناسایی و به اشد مجازات برسند.
#فضای_مجازی_رهاشده
#مرزبانان_خائن_در_فضای_مجازی
⭕️ سراغ این #رئیس با #بادبزن بروید
🔻 روایت مجری صداوسیما از دمای اتاق آیتالله رئیسی
👤امید قالیباف :
🔻ظهر روز تابستان و ساعت حدودا ساعت ۱۲ و ربع ؛ به سمت ساختمان ریاست قوه براه افتادم.
چند قدمی بیشتر نرفته بودم که عرق از سر و صورتم روان شد.
🔻هوا بس ناجوانمردانه گرم بود.
در راه فکرم درگیر مصاحبه زنده آن شب با جناب رئیسی بود و قرار بود ساعت دوازده و نیم خدمت ایشان برسم.
لحظه شماری میکردم تا وارد ساختمان شوم تا حداقل سوزش آفتاب را کمتر احساس کنم.
گرما به حدی بود که فکرم ناخداگاه بسمت باد خنک کولر در دفتر کار اقای رئیسی میرفت.
🔻بلاخره رسیدم و گفتگوی ما شروع شد اما خبری از باد خنک نبود !
هوای اتاق فقط چند درجه ای خنک تر از بیرون بود.
یواشکی نگاهی به دوروبر انداختم دیدم دو اسپیلت بزرگ هست اما خاموش.
چند نفر هم از خود قوه قضائیه حاضر بودن که مشخص بود گرمشان است ولی با خاموشی اسپیلت ها عادی برخورد میکردند.
🔻 نصف حواس من در این جلسه صرف این شد که رئیس یک قوه مهم کشور صرفه جویی در مصرف برق را چنان رعایت میکرد که کمتر شاهد ان بودم. دقیق تر که نگاه کردم روشنایی هم در حد ضرورت و با حداکثر صرفه جویی استفاده می شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پهپاد آمریکایی MQ-4C چه قابلیتهایی دارد و چرا پهپادی غیر ردیابی نام گرفته است؟
@ImamJomePareSar
🚨واقعیت عقب نشینی ترامپ از حمله به ایران
آمریکا با در خواست پنتاگون در کاخ سفید تشکیل جلسه می دهد ، برای زدن ۴ نقطه در ایران به جمع بندی می رسند.
حمله ساعت ۳ نیمه شب با پشتیبانی هواپیماها و سامانه موشکی تام هاوک از قطر ، بحرین ، امارات شروع خواهد شد و احتمال ۱۵۰۰ کشته برای یگان موشکی و راداری ایران در نظر گرفته می شود...
خبری پنتاگون را غافلگیر می کند. رادارهای ناشناخته ای بر روی ناوها قفل شده و فاصله تا انهدام چند ثانیه است. اولین اتفاق انهدام ۱۵۰ فروند هواپیما و ۶ هزار تلفات در دو ناو و ۳پایگاه می باشد..
از مرزهای لبنان و سوریه خبر می رسد تحرکات شدید نیروهای حزب الله و جیش الوطنی ، سپاه قدس در مرز اسراییل نشان از یک حمله قریب الوقوع به اسراییل می دهد.
حمله به حیفا با انهدام مخازن عظیم آمونیاک می تواند فاجعه ای را رقم بزند.
دو شیء پرنده ناشناس در حوالی دیمونا مشاهده سپس از رادار محو می شوند ، پس از یک ساعت دوباره برروی پدافند موشکی گنبد آهنین قفل راداری انجام می دهند.
خبر از طریق سنتکام و ائتلاف سازمان سیا و موساد به پنتاگون مخابره می شود، ایران آماده پاسخ کوبنده و جنگ بی انتهاست ، با اولین موشک فاتحه اسراییل و ۵ پایگاه آمریکا در منطقه خوانده می شود.
ترامپ سراسیمه دستور توقف حمله را در ساعت ۲:۵۰ دقیقه بامداد به ارتش سنتکام صادر می کند.
سپاه پاسداران داغ ایرباس ۶۵۵ را تا حدودی التیام بخشید.. پیشرفته ترین پهباد های آمریکا گرفتار تور پدافندی ایران در ۳۵۰۰ نقطه است.
شبکه عنکبوتی که هیچ پرنده ای نمی تواند به سلامت از آن عبور کند.
ایرباس در نقطه ای هدف قرارگرفت که پس از ۳۱ سال گلوبال هاوک ساقط شد. امروز ویلیام راجرز تحقیر شد.
اس ۴۰۰ روس هم نمی تواند گلوبال هاوک را ساقط کند.. تنها باور ۳۷۳ و سوم خرداد شاهکار تمدن غرب را خاکستر کردند.
@ImamJomePareSar
💢 نگاهی به سیرۀ علمی و سیاسی امام صادق (ع) 🌷
ششمین پیشوای مسلمانان جهان ، امام صادق (ع) ، بنیان گذار دانشگاه بزرگ جعفری و ادامه دهنده مسیر پرفراز و نشیب هدایت و ارشاد امت اسلامی بوده است.
دوران امامت آن بزرگوار به سبب تغییر نظامهای سیاسی و سرنگونی بنیامیه و روی کار آمدن بنی عباس ، از دورانهای طلایی نشر و ترویج احکام اهل بیت (ع) به شمار میآید.
امام صادق (ع) در سال 114هجری قمری به امامت رسیدند که این زمان مصادف با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان بود.
در نوشتار حاضر سبک و سیرۀ علمی و سیاسی امام صادق (ع) بررسی میشود تا چراغ راهی برای مسلمانان باشد.
1- سیرۀ علمی امام صادق (ع)
فعالیتهای علمی امام صادق (ع) بهقدری پُربار و فراگیر بود که از مذهب شیعۀ اثناعشری با عنوان مذهب جعفری نام برده میشود.
در ذیل برخی از خدمات علمی امام صادق (ع) بررسی میشود :
الف) مبارزه امام با غالبان
در عصر امام صادق(ع) غلو و غالیان ، رشد چشم گیری پیدا کرد ، این مسئله ، موجب زیر سؤال بردن جایگاه اهل بیت میگردید و هم مردم را در تشخیص شیعیان واقعی از غیر آن دچار مشکل میکرد. زیرا عقاید غلات با معارف اهل بیت همسویی نداشت.
رفتار آنان نیز با رفتار شیعیان واقعی ، متضاد بود.
از این رو امام صادق (ع) درکنار فعالیتهای علمی دیگر ، با غلات و غلو گرایی مبارزه نمود ، زیرا هرگونه ارتباط و مراوده با غلات ، اثرات سوء اعتقادی و اجتماعی... در پی داشت.
به همین دلیل برای حفظ شیعه اصیل و نهادینه کردن آن لازم بود امام صادق (ع) با آنها مبارزه آشکاری را شروع کند و افکار و نظریات باطلشان را از ساحت شیعه دور کند ، چرا که در غیر این صورت اثری از شیعه واقعی باقی نمیماند و این مذهب بازیچه دست بوالهوسانی میشد که با تأثر از فرهنگهای مسیحی و یهودی ، چهرهای دیگر از شیعه ارائه میدادند.
( رسول جعفریان ، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه ، ص257 )
از اقدامات امام هشدار دادن به شیعیان بود که با غالیان قطع رابطه کنند ، زیرا هرگونه ارتباط با آنان پیآمدهای سویی داشت.
آن حضرت خطاب به شیعیان فرمودند : «با غلات ، نشست و برخاست نداشته باشید و با آنان هم غذا نشوید و دست دوستی به سوی آنها دراز نکنید و به مبادله فرهنگی و علمی با آنان نپردازید.»
( شیخ طوسی ، اختیار معرفهًْ الرجال ، ج2 ، ص586 )
ایشان به شیعیان سفارش مینمودند که مواظب جوانان خویش باشند تا تحت تأثیر افکار و عقاید غلات قرار نگیرند : جوانتان را از غلات دور نگاه دارید تا آنان را فاسد نکنند. غلات بدترین خلق خدا هستند.
از عظمت خدا میکاهند و بر بندگان او اثبات الوهیت میکنند.
( محمدبنالحسن طوسى ، الأمالی ، ص650 )
شیوه مبارزه امام صادق (ع) با غلو و غلات به ما میآموزد که در شناخت اهل بیت (ع) از هر گونه افراط و تفریط پرهیز نموده و اعتدال را رعایت کنیم نه آنها را از مقاماتی که دارند بالاتر ببریم و به مقامی خدایی برسانیم و نه مقاماتی را که در آیات و روایات برای آنها بیان شده انکار کنیم ؛ چنانکه امام علی (ع) فرمود :
« هلک فی رجلان : محب غال و مبغض قال» درباره من دو کس هلاک شدند : یکی ، دوستی که از حد گذراند و دیگری ، دشمنی که از مقامم فرو کشاند. ( نهجالبلاغه ، کلمات قصار ، شماره117 )
ادامه دارد........
ب) دانشگاه بزرگ جعفری
از آنجایی که دولت عباسی مخالف و مراقب هرگونه فعالیت سیاسی و نظامی بود ، امام از فرصت استفاده کرده در بُعد علمی به تأسیس دانشگاه بزرگی که در برگیرندۀ چهار هزار نفر شاگرد بود پرداخت و شاگردانی همچون هشام تقدیم جامعه اسلامی کرد.
امام صادق (ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی که بهوجود آمده بود و با ملاحظه نیاز شدید جامعه و آمادگی اجتماعی ، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام باقر (ع) را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشتههای مختلف علوم عقلی و نقلی آن روز شاگردان بزرگ و برجستهای همچون : هشامبنحکم ، محمدبنمسلم ، هشامبنسالم ، مؤمن طاق ، مفضلبنعمر و جابربنحیان تربیت کرد که تعداد آنها را بالغ بر چهار صد هزار نفر نوشتهاند. ( شیخ مفید ، الارشاد ، ص271 )
هریک از این شاگردان شخصیتهای بزرگ علمی و چهرههای درخشانی بودند که خدمات بزرگی انجام دادند.
گروهی از آنان دارای آثار علمی و شاگردان متعددی بودند.
بهعنوان نمونه هشام سی و یک جلد کتاب ( سیداحمد صفائی ، هشامبنالحکم مدافع حریم ولایت ، ص19) در زمینههای علوم گوناگون بهویژه رشتههای عقلی و طبیعی و شیمی ( که آن روز کیمیا نامیده میشد) تصنیف کرده بود که به همین دلیل ، بهعنوان پدر علم شیمی مشهور شده است.
کتاب های جابربن حیان به زبان های گوناگون در قرون وسطی ترجمه شد و تاریخ از او به عظمت یاد میکند.
امام صادق (ع) با تمام جریانهای فکری و عقیدتی آن روز برخورد کرد و موضع اسلام و تشیع را در برابر آنها روشن ساخته و برتری بینش اسلام را ثابت نمود.
شاگردان دانشگاه امام صادق (ع) منحصر به شیعیان نبود ، بلکه از پیروان سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت بهرهمند میشدند.
پیشوایان مشهور اهل سنت ، بیواسطه یا باواسطه شاگرد امام بودهاند.
(مهدی پیشوایی ، سیرۀ پیشوایان ، ص 359 ) در رأس این پیشوایان ، ابوحنیفه قرار دارد که دو سال شاگرد امام بوده است.
او این دو سال را پایۀ علوم و دانش خود معرفی میکند و میگوید :
«لو لا السنتان لهلک نعمان» اگر آن دو سال نبود نعمان هلاک میشد.
(شیخ مفید ، الارشاد ، ج1، ص70) شاگردان امام از نقاط مختلف همچون کوفه ، بصره ، حجاز و نیز از قبایل گوناگون مانند بنی اسد ، مخارق ، طی ، سلیم ، غطفان ، خزاعه ، خثعم ، قریش و بهویژه بنیحارثبنعبدالمطلب و بنیالحسن بودند که به مکتب آن حضرت میپیوستند. ( همان ، ص38 )
امام صادق (ع) هریک از شاگردان خود را در رشتهای که با ذوق و قریحۀ او سازگار بود ، تشویق و تعلیم میکرد و در نتیجه ، هرکدام از آنها در یک رشته یا دو رشته از علوم مانند حدیث ، تفسیر و علم کلام تخصص پیدا میکردند.
(مهدی پیشوایی ، سیرۀ پیشوایان ، ص 360)
ادامه دارد.......
پ) مناظرات امام صادق (ع)
عصر امام صادق (ع) عصر برخورد اندیشهها و پیدایش فرق و مذاهب مختلف بود و در اثر برخورد فرهنگ و معارف اسلامی با فلسفهها و عقاید و آرای فلاسفه و دانشمندان یونان ، شبهات واشکالات گوناگون پدید آمده بود.
از این رو ، امام صادق (ع) جهت معرفی اسلام و مبانی تشیع مناظرات متعدد و پُرهیجانی با سران و پیروان این فرقهها و مسلکها داشت و طی آنها با استدلالهای متین و منطق استوار ، پوچی عقاید آنان و برتری مکتب اسلام را ثابت میکرد.
برای نمونه در ادامه ، متن یکی از مناظرههای امام صادق (ع) آورده میشود :
روزی ابوحنیفه برای ملاقات با امام صادق (ع) به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست.
ابوحنیفه میگوید : دم در مقداری توقف كردم تا اینكه عدهای از مردم كوفه آمدند ، و اجازه ملاقات خواستند.
امام به آنها اجازه داد.
من هم با آنها داخل خانه شدم.
وقتی به حضورش رسیدم گفتم : شایسته است كه شما نمایندهای به كوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحابِ محمد (ص) نهی كنید. بیش از ده هزار نفر در این شهر به یاران پیامبر ناسزا میگویند.
امام فرمود :
مردم از من نمیپذیرند.
- چگونه ممكن است سخن شما را نپذیرند ، در صورتی كه شما فرزند پیامبر خدا هستید؟
- شما خود یكی از كسانی هستی كه گوش به حرف من نمیدهی.
مگر بدون اذن دخول وارد خانه نشدی؟ و بدون اینكه اجازه دهم ننشستی؟
و بیاجازه شروع به سخن گفتن ننمودی؟
- آنگاه فرمود : شنیدهام كه تو بر اساس قیاس فتوا میدهی؟
- آری.
- وای برتو ! اولین كسی كه بر این اساس نظر داد شیطان بود.
وقتی خداوند به او دستور داد به آدم سجده كند ، گفت : من سجده نمیكنم ، زیرا مرا از آتش آفریدی و او را از خاک ، و آتش گرامیتر از خاک است.
امام برای اثبات بطلان قیاس مواردی از قوانین اسلام را كه برخلاف این اصل است ، ذكر كرد و فرمود :
به نظر تو كشتن كسی به ناحق مهمتر است یا زنا ؟
- كشتن كسی به ناحق.
امام فرمود : ( بنابراین اگر عمل كردن به قیاس صحیح باشد) پس چرا برای اثبات قتل دو شاهد كافی است ، ولی برای ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟
آیا این قانون اسلام با قیاس توافق دارد؟
- نه.
- بول كثیفتر است یا منی؟
- بول.
- پس چرا بر زن حائض قضای روزه واجب است ، ولی قضای نماز واجب نیست؟
آیا این حكم با قیاس توافق دارد؟
- نه.
- آیا زن ضعیفتر است یا مرد؟
- زن.
- پس چرا ارث مرد دو برابر ارث زن است؟
آیا این حكم با قیاس سازگار است؟
- نه.
- چرا خداوند دستور داده است كه اگر كسی ده درهم سرقت كرد ، دستش قطع شود ؛ درصورتیكه اگر كسی دست كسی را قطع كند ، دیۀ آن پانصد درهم است؟ آیا این با قیاس سازگار است؟
- نه.
- شنیدهام كه آیۀ { لَتُسْئَلُنَّ یومَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ } ، در روز قیامت بهطور حتم از نعمتها سؤال میشوید (تكاثر: 102/8) را چنین تفسیر میكنی كه خداوند مردم را دربارۀ غذاهای لذیذ و آبهای خنک كه در فصل تابستان میخورند ، مؤاخذه میكند.
- درست است.
من این آیه را این طور معنا كردهام.
- اگر شخصی تو را به خانهاش دعوت كند و با غذاهای لذیذ و آب خنكی از تو پذیرایی كند ، و بعد بهخاطر این پذیرایی بر تو منت گذارد ، دربارۀ چنین كسی چگونه قضاوت میكنی؟
- میگویم آدم بخیلی است.
- آیا خداوند بخیل است تا اینكه روز قیامت دربارۀ غذاهایی كه به ما داده ، ما را مؤاخذه کند؟
- پس مقصود از نعمتهایی كه قرآن میگوید انسان دربارۀ آن مؤاخذه میشود ، چیست؟
- مقصود، نعمت دوستی ما خاندان رسالت است.
( محمدباقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج10، ص 22 )
ادامه دارد.....
2- سیرۀ سیاسی امام صادق (ع)
با توجه به موقعیت زمانی امام صادق (ع) ، عمده فعالیت آن حضرت ، علمی و در عرصه فرهنگ و دانش و تربیت شاگردان در علوم مختلف بوده است ، به همین دلیل فقه شیعه به فقه امام جعفر صادق و مذهب شیعه به مذهب جعفری شهرت یافته است ، امّا این مسئله موجب نشد تا ایشان از وضعیت اجتماعی و سیاسی زمانشان بیتفاوت باشند.
متأسفانه برخی شبهات و یا قضاوتهای ناعادلانه درباره سیره آن حضرت مطرح شده است ، مبنی بر اینکه ایشان برخورد منفعلانه با اوضاع سیاسی زمان خود داشتهاند.
اما در حقیقت آن حضرت علاوهبر تلاشهای علمی و فرهنگی در عرصه سیاسی نیز فعالیت داشتند و یکی از بزرگترین دلایل فعالیت سیاسی ایشان تهدیدهای مکرّر دستگاه حکومتی است. سیدبن طاوس در کتاب مهج الدعوات چنین مینویسد : «منصور در دوران حکومتش هفت بار امام صادق (ع) را نزد خود احضار کرد.
گاهی در مدینه و در ربذه به هنگام عزیمت حج و دیگر بار در کوفه و بغداد و در همه این جریانات تصمیم قتل امام (ع) را داشت.»
( محمدحسن مظفر ، صفحاتی از زندگانی امام جعفر صادق(ع) ، ص167)
با یک نگاه تحلیلی به سیره آن حضرت درمییابیم که در عین حال که امام صادق (ع) متعرض امر حکومت و خلافت نشد اما با خلفا کنار هم نیامد. مبارزه مخفی ایشان نوعی جنگ سرد بود.
معایب و مظالم خلفا همه به وسیله امام صادق(ع) در دنیا پخش شد.
علاوۀ بر این ، فعالیتهای علمی فکری امام بزرگترین مبارزه ریشه ای ، با مخالفان ولایت اهل بیت و شیعیان بود.
در این بخش با ارائۀ دلایل و شواهد به ابعاد مبارزات و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی امام صادق (ع) میپردازیم :
الف) منعِ شیعیان از همکاری با بنیعباس
امام (ع) برخورد جدی تند و جسورانه و کاملاً تهاجمی با خلفای جور همچون منصور داشتند.
امام یاران خود را از نزدیکی و همکاری با دربار خلافت باز میداشت.
روزی یکی از یاران امام رسید و عرض کرد : برخی از ما شیعیان گاهی دچار تنگدستی و سختی معیشت میگردد و به او پیشنهاد میشود که برای اینها
(بنی عباس) خانه بسازد ، نهر بکند ؛ این کار از نظر شما چگونه است؟
امام فرمود : «من دوست ندارم که برای آنها گرهی بزنم یا در مشکی را ببندم ، هرچند در برابر آن ، پول بسیاری بدهند ؛ زیرا کسانی که به ستمگران کمک کنند در روز قیامت در سراپردهای از آتش قرار داده میشوند تا خدا میان بندگان حکم کند.»
در جایی دیگر امام صادق (ع) میفرماید :
«در ولایت والی حجاز هر چه حق است پایمال میشود و از یاد میرود ، و هر چه باطل است زنده میشود ، و ستم و تباهی و جور ظهور پیدا میکند ، و کتابهای آسمانی کنار گذارده میشود ، و پیامبران و مومنان به قتل میرسند ، و مساجد ویران میشود ، و سنت خدا و شرایع او دگرگون میگردد.
به همین جهت است که کار کردن با حاکمان جائر ، و کمک رساندن به آنان ، و کسب کردن با ایشان حرام است ، مگر به مقدار ضرورت ، همچون ضرورتی که خوردن خون و مردار را حلال میکند.»
(حسنبنشعبه حرانی ، تحف العقول ، ص332)
ب) منعِ از رجوع کردن شیعیان به قضات دستگاه قضایی بنیعباس
امام ، شیعیان را از ارجاع مرافعه به قضات دستگاه بنی عباس نهی میکرد و احکام صادر شده از محکمه آنها را شرعاً لازم الإجرا نمیشمرد.
امام به فقیهان و محدثان هشدار میداد که به دستگاه حکومت وابسته نشوند و میفرمود :
فقیهان امنای پیامبرانند ، اگر دیدید به سلاطین روی آوردند به آنان بدگمان شوید و اطمینان نداشته باشید.
(مهدی پیشوایی ، سیره پیشوایان ، ص399)
پ) اعزام نمایندگان
از جمله فعالیتهای سیاسی آن حضرت ، ارسال نمایندگانی است به مناطق مختلف.
از آن جمله شخصی از اهل کوفه به نمایندگی از طرف امام به خراسان رفت و مردم را به ولایت او دعوت کرد.
جمعی پاسخ مثبت دادند و اطاعت کردند و گروهی سرباز زدند و منکر شدند و دستهای بهعنوان احتیاط و پرهیز از فتنه دست نگه داشتند.
در این فتنه ، فرستاده امام ، اهل کوفه و منطقه مأموریت خراسان بوده در حالی که امام در مدینه اقامت داشته است.
این وسعت حوزه فعالیت سیاسی امام را نشان میدهد.
(مهدی پیشوایی ، سیره پیشوایان ، ص378)
ت) برخورد با منصور
امام از رفت و آمد به دربار منصور جز در مواردی سرباز میزد و به همین سبب هم از طرف منصور مورد اعتراض قرار میگرفت.
چنانچه روزی به آن حضرت گفت چرا مانند دیگران به دیدار او نمیرود؟
امام در جواب فرمود : «ما کاری نکردیم که به جهت آن از تو بترسیم و از امر آخرت پیش تو چیزی نیست که به آن امیدوار باشیم.» این گونه بود که امام نارضایتی خود را نسبت به حکومت او ابراز میداشت.
چنانچه با توصیههای سیاسی به افراد مانند : «بر تو باد که از همنشینی پادشاهان دوری کنی».
یاران خود را نیز از همنشینی سلاطین برحذر میداشت و نیز میفرمود :
« کفاره همکاری با سلطان نیکی به برادران است.»
(رسول جعفریان ، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه ، ص360)
روزی منصور از آن حضرت پرسيد :
ای ابا عبدالله خدا پشه را برای چه آفريده است؟
فرمود : برای اين كه دماغ زورگويان را به خاک بمالد. (همان ، ص369)
منصور دوانقی در مجلسی که پر از جمعیت بود امام صادق (ع) را احضار نمود.
وقتی امام وارد شد اجازه جلوس داد. مدتی منصور سر به فکر فرو برده بود. سپس سر بر داشت و گفت یا جعفر ! پیامبر روزی به پدرت علیبنابی طالب فرمود :
«اگر گروهی از امت حرفی که نصرانیان درباره عیسی گفتند برایت نمیگفتند سخنی درباره ات میگفتم که دستهای که به تو برخورد میکردند از خاک پاهایت برای شفا بر میداشتند».
خود علی (ع) فرموده است : «دو دسته در رابطه با من هلاک شدهاند.
یکی دوست افراطی و دیگری کینه توز افراطی.
او از عقیده افراطیها درباره خود عذر میخواهد.»
سوگند به جان خود یاد میکنم که اگر عیسیبنمریم سکوت کند درباره آنچه نصرانیان به او نسبت میدهند خدا عذابش خواهد کرد.
ما میبینیم آنچه درباره تو مردم معتقدند که مشتی یاوه و بهتان است. اینکه تو در مقابل آنها سکوت کردهای و راضی به حرف آنها هستی خشم خدا را بر میانگیزاند.
نادانان شام و اوباش کوفه مدعی هستند که تو عالم دهر و ناموس دوران و حجت خدا و نماینده او و خزینه علم خدائی و ترازوی عدالت و چراغ راهنمایی راه تاریکی به سوی فضای روشنی و خداوند عمل هیچ کس را قبول نمیکند که جاهل به حق تو باشد و نه روز قیامت برایش ارزشی قائل شوند.
تو را مقامی میدهند که شایسته آن نیستی و آنچه سزاوار نیست به تو نسبت میدهند.
اینک میدانی اولین کسی که حق و حقیقت را گفته است جدّ تو و اولین کسی که تصدیقش نموده بر این حقیقت پدر تو است.
تو شایسته تری که پیرو آنها باشی و راه آنها را بپیمائی.
حضرت صادق (ع) فرمود : «من شاخههای زیتونم و چراغی از چراغهای خاندان نبوت و عترت پیامبر و تربیت شده سفیران خدا و دست پرورده راد مردان پاک و چراغی از چراغهای مشکات نورم که در آن نور، نور است و برگزیده پایدار در نهان رهبران برجسته پروردگارم.»
منصور نگاهی به اطرافیان خود نموده گفت :
«مرا در دریائی بیکران و مواج سرگردان کرد که هیچ ساحلش نمودار نیست. دریائی ژرف که شناگران غرق میشوند و دانشمندان سرگردان.
اگر من و او از درختی مبارک بودیم که ریشهای پاک دارد و شاخهای بلند و میوهای شیرین ، که در عالم ذرّ برجسته بودند و در کتابهای آسمانی مقدس ، هر آینه با او برخوردی میکردم که عاقبت پسندیدهای نداشته باشد بهواسطۀ عیب جوئی که از ما میکند و حرفهای ناستودهای که درباره ما میگوید.
(محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج1، ص216 - 219)
ث) حمایت از قیام زید
از روایات معصومین این موضوع بهدست میآید که شخص زید ، شهید و قیامش مورد تأیید آنان بوده است.
در روایتی از امام صادق (ع) درباره زید چنین آمده است.
«رَحِمَهُ اللَّهُ أَمَا إِنَّهُ کانَ مُؤْمِناً وَ کانَ عَارِفاً وَ کانَ عَالِماً وَ کانَ صَدُوقاً أَمَا إِنَّهُ لَوْ ظَفِرَ لَوَفَى أَمَا إِنَّهُ لَوْ مَلَک لَعَرَفَ کیفَ یضَعُهَا» خدا او را رحمت کند ، مرد مومن و عارف و عالم و راست گویی بود.
که اگر پیروز میشد وفا میکرد و اگر زمام امور را بهدست میگرفت ، میدانست آن را بهدست چه کسی بسپارد.
(محمد باقربنمحمد تقى مجلسى ، بحار الأنوار ، ج47 ، ص325)
در نقل دیگری آن حضرت در برابر کسانی از شیعیان که از زید تبری میجستند ، او را تأیید فرموده است.
به هر حال مسلم است که حضرت به قیام زید بهعنوان قیامی بر ضد ستمگری مینگریستند ، چنانکه شخصیت اخلاقی زید را نیز تأیید میفرمودند و حاضر نبودند کسی به ایشان جسارت کند. (منصوربنحسین الآبی ، نثر الدر فی المحاضرات ، ج1، ص352- 353)
پایان🌱
تکراری است ولی مطالعه آن خالی از لطف نیست ⬇️
اذان ... خیلی خیلی جالبه ❤
آﯾﺎ می دﺍﻧﯿﺪ : ﺩﺭﻃﻮﻝ 24 ﺳﺎﻋﺖ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ، ﻫﯿﭽﮕﺎﻩ ﺻﺪﺍﯼ ﺍﺫﺍﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﮐﺮﻩ ﺯﻣﯿﻦ ﻗﻄﻊ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ !
ﺻﺪﺍﯼ ﺍﺫﺍﻥ ﺩﺭﮐﺮﻩ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻄﻊ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺭﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯿﺸﻮﺩ.
ﮔﻔﺘﻦ ﺍﺫﺍﻥ 4 ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻻﺯﻡ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺍﺭﺍﯼ 360 ﺧﻂ ﻓﺮﺿﯽ ﺍﺯﻗﻄﺐ ﺷﻤﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﻄﺐ ﺟﻨﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﺎﺩﻝ 360 ﺩﺭﺟﻪ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ ؛ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﻇﻬﺮ ﺷﺮﻋﯽ ﺩﺭ ﺧﻂ 1 ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﺸﻮﺩ ، 4 ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻃﻮﻝ ﻣﯿﮑﺸﺪ ﺗﺎ ﻇﻬﺮ ﺷﺮﻋﯽ ﺩﺭﺧﻂ 2 ﺷﺮﻭﻉ ﺷﻮﺩ ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺕ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺯﻣﺎﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﻂ ﯾﮏ ﺍﺫﺍﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ.
ﺑﻪ ﺍین ﺗﺮﺗﯿﺐ 360 ﺿﺮﺑﺪﺭ 4 ﻣﯿﺸﻮﺩ 1440 ﺩﻗﯿﻘﻪ ﮐﻪ ﻣﻌﺎﺩﻝ 24 ﺳﺎﻋﺖ ﺍﺳﺖ .....
ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻛﺒﺮ ... این جاست که خدای متعال خطاب به پیامبرش (ص) می فرماید :
" وَ رَفَعنا لَکَ ذِکرَکَ " یعنی ذکر و یاد تو را بلند کردیم... یعنی حداقل در هر اذان که یادی از پیامبر می شود و اسم مبارکش ذکر می گردد.
پس هیچ دقیقه ای روی کره ی زمین نیست مگر آنکه اسم رسول خدا (ص) آورده شود ....🌹🌿.
@ImamJomePareSar
سلام و تحیت محضر مبارک اعضاء محترم کانال قرارگاه فرهنگی 🌷
شهادت مظلومانه امام ششم مسلمانان جهان حضرت امام جعفر صادق (ع) بر حضرت ولی عصر (عج) ، رهبر معظم انقلاب ، مراجع عظام تقلید و جمیع پیروان و محبانش تسلیت باد 😭