eitaa logo
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
148 دنبال‌کننده
511 عکس
57 ویدیو
183 فایل
ابتدای کانال: https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran/2 لطفا سوالات خود را به بنده ارسال نمایید: @s_mohammad_soltani
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
📚 کتاب "Māturīdī Theology: A Bilingual Reader" در سال 2022 توسط Mohr Siebeck منتشر شده و به ویرایش L
در این اثر به کتاب ارزشمند استاد لطف الله جلالی (تاریخ و عقاید ماتریدیه) نیز اشاره شده است: 🔻 More recently, Jalālī published Tārīkh va ʿaqāyid-i māturīdiyya, which takes a more geographically-centred approach to al-Māturīdī’s biography and the study of his theological ideas. Jalālī’s study also includes a comparison of Māturīdī, Ashʿarī, Muʿtazilī, and Imāmī doctrines. 🔻 🔻 اخیراً، جلالی کتاب تاریخ و عقاید مآتریدیه را منتشر کرده است که رویکردی جغرافیایی‌تر به زندگینامه ماتریدی و مطالعه ایده‌های کلامی او دارد. مطالعه جلالی همچنین شامل مقایسه‌ای بین عقاید مآتریدی، اشعری، معتزلی و امامی است.
🇮🇷 🏔🛰 داغی که بر دل دشمنانِ ایران مانده است... [بازخوانیِ گفتگوی دیوید مناشری با شبکهٔ ILTV اسرائیل] ✍ غلامرضا باطنی دیوید مناشری در گفتگو با شبکهٔ ILTV اسرائیل، نکات جالب توجّهی بیان می‌کند که به گمانم، هرکس کوچکترین علاقه‌ای به ایران و موقعیتِ تمدّنیِ آن دارد، باید نسبت به آن‌ مطالب، حسّاس باشد. فارغ از ستایشِ ناگزیر و ناچاری که در کلام مناشری نسبت به قدرتِ بازدارندگیِ ایران وجود دارد، نکتهٔ‌ مهم، اشاره‌ای است که در کلامش دربارهٔ "مرکز مطالعات ایران در اسرائیل" مطرح می‌شود. این مرکز، نام دقیقش "مرکزِ آلیانس برای مطالعاتِ ایرانیِ دانشگاه تل‌آویو" است. The Alliance Center for Iranian Studies (ACIS) پایه‌گذار مرکز مذکور "داوود آلیانس" [David Alliance] تاجر و نمایندهٔ مجلس اعیان انگلیس و متولّد کاشان است. وی جزء ثروتمندترین تاجران حوزهٔ نسّاجی در جهان محسوب می‌شود؛ علاوه بر این، پایه‌گذار چندین شرکت دیگر، به ویژه شرکت سیمیلاروِب در حوزهٔ آنالیز داده‌های وِب [دفتر مرکزی در اسراییل] است که دربارهٔ فعالیت‌های آن شرکت، باید خیلی با دقّت برخورد کرد. آلیانس در سال ۲۰۰۵م. هزینه‌های تأسیس و ادارهٔ مرکز مطالعات ایران را در دانشگاه تل‌آویو تقبّل کرد و از همان زمان "دیوید مناشری" بعنوان مدیر آن مرکز انتخاب شده است. اگر وِبسایت رسمی مرکز مذکور را ملاحظه کنید معلوم می‌شود از سال ۲۰۰۵م. تا امروز با دعوت از صدها متخصّص در زمینه‌های مختلفِ سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و... از کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، انگلستان، آمریکا، کشورهای خاورمیانه و... می‌کوشد به طور منظم هم تحولات داخلی و بین‌المللی ایران را رصد کند و هم برای مراجعِ تصمیم‌گیر در اسرائيل، آمریکا و... چارچوب‌های فکری و عملیاتی فراهم سازد. مرکز مطالعات ایران در اسرائیل، امروزه با "دپارتمان تاریخ خاورمیانه و آفریقا" و همچنین "دانشکده تحصیلات تکمیلیِ تاریخ در اسرائیل" همکاریِ نزدیک دارد و دانشجویان مستعدّ که در پی بورسیه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند، همچنین پژوهشگران پَسا دکتری را، در طیف وسیعی از مطالعاتِ مربوط به دولت، جامعه، فرهنگ، مذهب و سیاست در ایران، جذب می‌کند.   اقدامات این مرکز بحدّی گسترده است که آن را رسماً "بزرگترین مرکز ایران‌شناسی در خارج از ایران" لقب داده‌اند. در یک جستجوی چند ساعته در وِبسایت مرکز مذکور با تحلیل‌ها و مقالاتی روبرو شدم که حقیقتاً برای دلسوزان ایران (به‌ویژه نخبگان دانشگاهی) باید تأمل‌برانگیز باشد. آنچه باید در نظر داشت، آن است که در چنین مراکزی، اغلبِ نشست‌ها و برنامه‌های آن‌ها جنبه محرمانه دارد و آنچه در وب‌سایت‌های رسمی، علنی می‌شود چیزی کمتر از نوکِ کوه یخ است. بسیار ساده‌لوحانه است که گمان کنیم چنین نهادهایی، فقط برای تحلیل‌ها و مطالعات علمی شکل می‌گیرند؛ در حالی که خروجی و نتایجِ مطالعاتِ آن‌ها در اختیار سازمان‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی قرار می‌گیرد که از آن یافته‌ها، در جهت ضربه‌زدن به کشورمان و تغییر گفتمان‌ها و هنجارهای جاریِ جامعه، بهره می‌گیرند. نکتهٔ دیگری که باید در نظر داشت، همفکری و همراهیِ اندیشکده‌های بهایی و سایر مخالفان جمهوری  اسلامی ایران با این قبیل مراکز مطالعاتی‌ست. [ادامه👇]
باز می‌گردم به ابتدای سخن؛ در گفتگوی مناشری [یهودیِ ایرانی‌الاصل اهلِ گلپایگان] با شبکهٔ ILTV نکتهٔ قابل تأملی که بیان شد، آن است که در نخستین جلسات مرکز مطالعات ایران در اسرائیل، با حضور فرماندهان نیروی هوایی و اطلاعاتیِ اسرائیل، دربارهٔ حملهٔ نظامی علیه ایران و نتایج آن، بحث و تبادل نظر شده است. جنگ و حملهٔ نظامی علیه ایران، چیزی نیست که در وبسایت رسمی آن مرکز، منعکس شده باشد اما رئیسش صراحتاً بر آن تأکید می‌کند. اگر بخواهم آرمانی به این قبیل قضایا نگاه کنم، با خود می‌اندیشم چطور می‌تواند یک ایرانیِ یهودیِ متولّد کاشان، بودجه مرکزی را تأمین کند که هدف اولیه‌اش بررسی چگونگی و تحلیل شرایطِ حملهٔ نظامی به ایران است؟ و چطور می‌توانند افرادی که خود را ایرانی می‌دانند عملاً در جهت نابودسازیِ کشور خود، اقدام کنند؟ امّا زمانی که منطقی نگاه کنیم در کلام "مناشری" کُدِ مهمّی وجود دارد: ما گزینه نظامی در مقابل ایران نداریم و تا الآن هم همینطور است. به نظرم خیلی خیلی سخت است... [مجری هم حرفِ دلِ صهیونیست‌ها را می‌زند:] شنیدن این موضوع، ناراحت‌کننده است. آنها دشمنیِ خود را بدون لکنت، و بطور علنی و رَسا بیان می‌کنند: اگر ایرانیان، کمترین ضعفی نشان دهند، و امکانی برای جنگ، موجود باشد، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند. در طرفِ مقابل، تا زمانی که ایران، قوی و متّحد باشد و مردمِ ایران، بدون حُبّ و بُغض‌های تفرقه‌آلود، دسیسه‌های چندلایه علیه خود را بشناسند، تمام کسانی که آرزوی نابودیِ ما را دارند، به هدف خود نخواهند رسید. باید باور داشته باشیم: سربلندی و عظمتِ ایران، همانقدر که برای دوستان‌مان غرور‌آفرین است برای دشمنان‌مان زجرآور و ناراحت‌کننده است./ در ادامه، تصاویری از برخی طرح‌های تحقیقاتی و کتاب‌های منتشر شده توسط مرکز مطالعات ایران در اسرائیل یا مراکزِ همکار با آن را ملاحظه کنید. آنچه در این قبیل مراکز، علیه ایران در جریان است، باید از سوی نخبگان دانشگاهی و دلسوزان ایران، بسیار جدّی گرفته شود. 📚✒️ @bateni_iran_ma
📚 ایران - آناتومی انقلاب [به عبری] ویراستاران: دیوید مناشری و لیورا هندلمن-باور ناشر: Hakibutz Hameu chad سال انتشار: ۲۰۰۹ 📚فرقه‌گراییِ شیعه در خاورمیانه؛ مدرنیزاسیون و جست‌وجوی جهان‌شمولیِ اسلامی نویسنده: الیشیا ماکلیس انتشارات:  I.B. Tauris [زیر نظر دانشگاه تل‌آویو] سال انتشار: ۲۰۱۴ 📚شهادت و ایثار در اسلام؛ زمینه‌های کلامی، سیاسی و اجتماعی ویراستاران: Meir Hatina & Meir Litvak انتشارات I.B. Tauris زیر نظر دانشگاه تل‌آویو سال انتشار: ۲۰۱۶ 📚ایران در یک محیط استراتژیکِ در حالِ تغییر [به عبری] ویراستاران: Meir Litbek, Emily Landau, Ephraim Kam انتشاراتِ انستیتوی مطالعات امنیت ملی اسرائیل سال انتشار: ۲۰۱۸ 📚خَلقِ زنِ مدرنِ ایرانی؛ فرهنگِ عامه بین دو انقلاب نویسنده: لیورا هندلمن-باوور انتشارات دانشگاه تل‌آویو سال انتشار: ۲۰۱۹ 📚✒️ @bateni_iran_ma
🔷 بیست و چهارمین کرسی علمی ترویجی بین المللی امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود: 🔸 طبقه بندی آثار مستشرقان در زمینه 🎙 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر غلام احیا 🔍 ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ابراهیم (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی) جناب آقای دکتر محمد (رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مشهد ) 🎙مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالقادر (پژوهشگر پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام ) ⏰زمان: شنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۰۰ 🏢 مکان:جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، طبقه اول، اتاق جلسات 🔗 لینک حضور: https://vce.miu.ac.ir/mashhad6 @Enoensani
📚 🔺سیوطی، دانشمند جامع الاطراف عصر مملوکی 🔺 Al-Suyūṭī, a Polymath of the Mamlūk Period 👈🏻 ویراستار:  Antonella Ghersetti 👈🏻 ناشر: BRILL 👈🏻 سال انتشار : (2016) 👈🏻شابک:    9789004334502  معرفی ناشر: این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات ارائه شده در نخستین کنفرانس مدرسه مطالعات مملوکی (برگزار شده در دانشگاه کافوسکاری ونیز، ۲۳ تا ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴)  درباره جلال‌الدین سیوطی (متوفی ۹۱۱/۱۵۰۵) است. هدف از این کتاب، بازنگری جایگاه علمی این دانشمند جامع‌العلوم و متفکر جنجالی اما جذاب و نیز درک ژرف‌تر حیات فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی دوره پایانی حکومت مملوکیان است. آثار سیوطی، حوزه‌هایی از فقه تا  کلام و از زبانشناسی تا تاریخ و نیز پزشکی و جغرافیا را  شامل می‌شود. این  علامه، ماموریت خود را حفظ میراث گران‌بهای گذشته و دانش در برابر جهل و زوال فزاینده می‌دانست. سیوطی که مدت‌ها  نویسنده‌ای فاقد نوآوری و یک گردآورنده «ساده» تلقی می‌شد، در حقیقت، استادی برجسته و محققی دقیق با یک روش کاری موشکافانه و منظم بود. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @Islamicstudies
✅ واریز مستقیم کمک‌های مردمی به حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به رزمندگان مقاومت 1️⃣ابتدا تعیین گزینه‌ی 2️⃣و سپس از قسمت ، انتخاب گزینه‌ی 3️⃣و نهایتاً و یا را انتخاب کنید. واریز مستقیم از طریق سایت مقام معظم رهبری: https://www.leader.ir/fa/monies
رسالة النبي (ص) إلى كسرى "وقد شكك المستشرقون وتابعهم بعض مقلديهم من المسلمين في صحة الرسائل [النبوية] من أساسه. فزعموا في دراساتهم: أن الرسائل والوفادات هي من اختراع المسلمين لتمجيد نبيهم ولإضفاء طابع العالمية على رسالة الإسلام، وأنه لا صحة لها في التاريخ والواقع. وهذا منطق ممرور خلو من التجرد والموضوعية اللذين يتصف بهما العالم. وعلى مدى اتصاف العالم بهما فإن رأيه مقبول و معتبر وإلا فهو مكابر ومرفوض لا يؤبه برأيه وحكمه المعلول لأن هدف العالم محاولة الوصول إلى الحقيقة في أمر يتعلق بماض ما تزال آثاره حية في دينه وتراثه ووثائقه، عن طريق شخصي وجهد اختاره طواعية، فإما أن يتخذ الموضوعية النسبية في الأقل في معالجته لموضوعه فيحاول أن يستشف الحقائق التاريخية من الوثائق التي لديه، دون غرض سابق وميل الاحق، وإما أن يهجر ما لا يتعاطف معه أو يتجنب الإسراف والتحامل الذي يشف سخفه عن تحيز يخرجه عن دائرة العلم." - الدكتور قاسم السامرائي، مقدمة في الوثائق الإسلامية، ص: ٤٤. "وقد ثار خلاف بين العلماء وخاصة المستشرقين حول صحة هذه الرسائل [النبوية] التي وصلت الينا، والمحفوظة في الخزائن الخاصة أو المتاحف. وقد وقف المستشرقون بصورة عامة موقفا سلبيا فأنكروها او زعموا انها مزيفة، بل تمحلوا الاسباب احيانا لاظهار زيفها، متعمدين ذلك. وقد لاحظت ان بعضهم كان يجهل النصوص التاريخية، أو لا يفهمها، ويحمل الالفاظ ما لا تحتمل من معنى. وأن البعض الآخر يذهب في التأويل والاستنتاج والتخيل مذهباً غريباً لا يقره البحث العلمي والمنهج الموضوعي." - د. صلاح الدين المنجد، دراسات في تاريخ الخط العربي، ص: ٣٢. @almaktutat