📚 فاطمیان (2 جلد)
✍️ شاینول جیوا
🔻 رهبر جامعه شیعه اسماعیلی «عبدالله المهدی» پس از یک دوره دراز مدت استتار در سال 297 هجری قمری نخستین امامت-خلافت فاطمیان و حکومت یک دودمان شیعی را پایه گزاری کرد. این امپراتوری شیعی در اوج خود از کرانه های اقیانوس اطلس، در امتداد سواحل جنوبی دریای مدیترانه تا دو سوی دریای سرخ شامل مکه و مدینه گسترش داشت. جلد اول از دو جلد «فاطمیان» تاریخ مختصر دوران اولیه گسترش این امپراتوری تا فتح مصر و انتقال پایتخت به قاهره امروزی در سال 362 هجری قمری را در بر می گیرد. خواننده در سفری تاریخی از پایتخت های آغازین فاطمیان در غرب «قیروان- مهدیه-منصوریه» به پایتخت بعدی قاهره می رود. جلد دوم دوران دویست ساله امامت-خلافت فاطمیان در قاهره و افول نفوذشان در مغرب است.
فاطمیان در این گام دوم تاریخ خود، قاهره را پی افکنده و سیر تحول و تبدیل آن به یک عامل فرهنگی و اقتصادی پیوند دهنده آسیاف افریقا و اروپا را هدایت کردند. آبادانی و مکنت حاکم بر قلمرو و مردم امپراتوری، بستر فرهنگی، هنری و روشنفکری سرزنده ای را پدید آورد که شور و شوق مدنی عصر خود را بازتاب می داد.
🔰 شاینول جیوا، رئیس مطالعات حوزه در موسسه مطالعات اسماعیلی در لندن است. او دارای مدرک دکتری از دانشگاه ادینبورگ است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📚 امتناع دولت یا دولت غیر ممکن؛ نقدی بر امتناع دولت اسلامی وائل حلاق
✍️نگین یاوری
🔻 دکتر وائل حلاق استاد دانشگاه کلمبیا در رشته مطالعات اسلامی، گرایش حقوق به تدریس و پژوهش مشغول است. کتابهای مختلفی در باب تاریخ شریعت و مسائل آن در عصر تدوین در قرن دوم تمدن اسلامی برساخته شده را مورد کنکاش، نقد و همانندسازی با زیست مدرن پرداخته است. ایشان کتابی را با عنوان «امتناع دولت در اسلام» به نقد دوگانه رویکرد اسلامگرایان به امر دولت در عصر مدرن و مواجه دنیای مدرن با این پدیده را مورد نقد قرار داده است. حلاق با رهیافت پارادایمی براین نکته تاکید میکند که بنیاد اصلی مدرنیته، دولتگرایی است و جوهر اسلام اخلاق گرایی است؛ امری که به دلیل تضادهایی که میان دولت مدرن با اخلاق اسلامی به وجود میآید، برسازی دولت مدرن اسلامی را امری ممتنع و غیر ممکن میداند.
🔗 منبع: دین آنلاین
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
چشمها را باید شست...
💫در سال 1973 گروهی از دانشمندان مسلمان در لندن، با درک ضرورت پرداختن به مسائل مهم جامعه اسلامی از دیدگاهی نو و انتقادی، مؤسسه مسلمان را به منظور ایجاد فضایی برای تفکر آزاد، بحث و گفتگوی انتقادی در جوامع مسلمان تأسیس کردند.
💫کلیم صدیقی، روزنامهنگار گاردین، ضیاءالدین سردار، محقق، آیندهپژوه و نویسندۀ بریتانیایی-پاکستانی و اقبال آساریا، اقتصاددان، متخصص امور مالی اسلامی و مشاور پیشین بانک مرکزی انگلیس، به ترویج و حمایت از رشد فکر، دانش، پژوهش، خلاقیت و بحث آزاد در جامعه مسلمانان پرداختند.
💫برای این منظور، این مؤسسه پلتفرمهایی برای بحث آزاد و تفکر انتقادی ایجاد کرده که مختصراً توضیح میدهیم:
همایش سالانه ابن رشد
💫مؤسسه مسلمان به افتخار ابن رشد، سلسله سخنرانیهایی را با هدف بررسی ارتباط اکنون با تاریخ فکری اسلام، سالانه در اوایل تابستان توسط دانشگاهیان و اندیشمندان برجسته ارائه میدهد.
گردهمایی زمستانی
💫این مؤسسه هر ساله در زمستان، همراهان خود را دعوت کرده تا در فضایی آرام و دلنشین، 3 شبانهروز دربارۀ مسائل اساسی زمانه، با تمرکز بر یک موضوع سالانه، بحث و گفتگو کنند.
فصلنامۀ مسلمان منتقد
💫مجلۀ Critical Muslim تلاش میکند تا مفهوم مسلمان بودن در دنیای معاصر را بررسی کند، ایدههای نو دربارۀ اسلام را مطرح سازد و به چالشهای پیش روی مسلمانان در جهان متغیر امروز بپردازد.
ابتکارات
💫یکی از ابتکاراتشان، ایجاد سند قرارداد ازدواج های غیر ثبتی برای مسلمانان در سال 2008 بود که به دلیل برخورد طرفین ازدواج با مشکل (به ویژه زنان) در تأمین حقوق مالی تضمین شده بر اساس شریعت پس از طلاق، صورت گرفت.
💫ابتکار دیگر، راه اندازی صندوق توانمندسازی جامعه با همکاری ادارۀ غذای حلال بود که به نیازمندان کمک بلا عوض می دادند.
@MadaarMag
مغازی معمر بن راشد تحقیق شان آنتونی.pdf
2.82M
📚 كتاب المغازي
✍️ معمر بن راشد
✍️ تحقیق Sean Anthony
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
تحلیل_تصویرسازی_ورنا_کلم_از_شخصیت_حضرت_فاطمهس.pdf
1.18M
#دانلود_مقاله 👩🔬 ⭕️
💠 تحلیل تصویرسازی ورنا کلم از شخصیت حضرت فاطمه(س)
🔹 شهلا بختیاری؛ مهدیه پورصالح کچومثقالی
🔸 نشریه پژوهشهای تاریخی - 1403
@naqshine
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📚 أصول الصفويين تشيع وتصوف وغلو
✍️ ميشيل مزاوي
يتحدث الكتاب عن أصل الصفويين وكيف تكونت الدولة الصفوية في فترة غامضة تموج بصراعات عدة من الغزو المغولي وسقوط بغداد وانهيار دولة السلاجقة وظهور دولة الإيلخانيين ثم التيموريين، والأحداث في هذه الفترة متشابكة لا يستطيع المرء أن يخرج منها بنتيجة قاطعة لندرة المصادر، لكن النتيجة التي يخرج منها القارئ من هذا الكتاب أن الدولة الصفوية بدأت حركة صوفية معتدلة علي يد صفي الدين الأردبيلي ليس لها علاقة بالسياسة ثم تطورت في عهد جنيد وحيدر لتشمل الدين والسياسة، وكان دعم المغول التصوف أثر كبير في ظهور حركات صوفية كانت أساس للتشيع الذي ظهر فيما بعد فيمكن القول أن الصفويين الشيعة هم نتاج حركات صوفية وباطنية وإسماعيلية ظهرت من الفراغ السياسي الذي بدأ بعد سقوط السلاجقة وتكوْن دويلات صغيرة في الأناضول والروملي.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
أصول_الصفويين_،_تشيع_وتصوف_وغلو_ميشيل_مزاوي.pdf
12.19M
📚 أصول الصفويين تشيع وتصوف وغلو
✍️ ميشيل مزاوي
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
🟢 میزگرد علمی (حضوری و برخط)
«پیامبر اعظم(ص)؛ سرآغاز تمدن اسلامی»
♻️باحضور استادان حوزه و دانشگاه:
▫️حجتالاسلام سیدرسول موسوی
▫️دکتر مهدی حبیباللهی
▫️دکتر محمدمهدی جندقیان
📆 دوشنبه ۲۶شهریور؛ساعت: ۱۰صبح
🏢مکان: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، سالن جلسات شهید ابراهیم رئیسی
🌐لینک حضور:
m8r.ir/pmajlesi
@Enoensani
اندیشه و نقد درنگی کوتاه در پژوهشهای پنج خاورشناس درباره الکافی کلینی.pdf
1.06M
📚 اندیشه و نقد درنگی کوتاه در پژوهشهای پنج خاورشناس درباره الکافی کلینی
🔻 وزارت بهداشت غزه به تازگی یک سند 649 صفحه ای با نام، سن، جنسیت، شماره شناسنامه هر فلسطینی کشته شده در غزه از 7 اکتبر تا 31 اوت منتشر کرده است که اطلاعاتی درباره بیش از 34 هزار نفر از 40 هزار شهید غزه دارد.
🔻 14 صفحه اول سن به عنوان 0 (زیر 1 سال) ذکر شده است!💔
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📚 ایده های در حرکت در بغداد و فراتر از آن؛ تبادلات فلسفی و کلامی مسیحیان و مسلمانان در قرن سوم/نهم و چهارم/دهم
✍️ ویرایش. دیمین یانوس.
🔸 بریل ۲۰۱۶
🔻 این جلد شامل مجموعهای از مقالات است که بر مبادلات فلسفی و کلامی بین روشنفکران مسلمان و مسیحی ساکن بغداد در دوره کلاسیک تاریخ اسلام متمرکز است، زمانی که این شهر مرکز پر جنب و جوش فعالیتهای فلسفی، علمی و ادبی بود. دستاوردهای فلسفی و سهم مسیحیان که به زبانهای عربی و سریانی مینویسند، مؤلفهای حیاتی از جامعه اسلامی را در این دوره نشان میدهد، اما آنها معمولاً جدا از توسعه جریان اصلی فلسفه اسلامی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. هدف کتاب حاضر، رویکردی یکپارچهتر از طریق بررسی مطالعات موردی گرده افشانی متقابل فلسفی و کلامی میان سنتهای مسیحی و مسلمان، با تأکید بر مکتب بغداد و نماینده اصلی آن، یحیی بن عدی است.
📚 Ideas in Motion in Baghdad and Beyond; Philosophical and Theological Exchanges between Christians and Muslims in the Third/Ninth and Fourth/Tenth Centuries
✍️ ed. Damien Janos.
🔸 BRill 2016
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
#معرفی_کنفرانس
@studiesofshia
❇️ حال و آینده فلسفه اسلامی
❇️ CFP: Presents and Futures of Islamic Philosophy
🔹دانشگاه برکلی، کالیفرنیا، آمریکا
🔹University of California, Berkeley
🔸 آوریل ۲۰۲۵
🔸Thursday, April 3 and Friday, April 4 2025
🔺Keynote Speaker: Dr. Zahra Ayubi (Dartmouth College)
🔺این کنفرانس فول فاند بوده و در صورت تأیید درخواست، هزینه بلیط و اسکان را پرداخت می نماید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
More information
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
✨﷽✨ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها و بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
🔹️مؤسسه آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی با همکاری مدرسه عالی حکمت و تاریخ برگزار مینماید:
✅ بیست و چهارمین پیش نشست همایش بینالمللی چالشهای هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی
🎙با سخنرانی: جناب آقای پروفسور کریستوفر پاول کلوهسی هیأت علمی دانشگاه پونتیفیکال مطالعات عربی و اسلامی، رم
⏳زمان: چهارشنبه ۲۸شهریور ساعت ۱۰
📍مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، طبقه اول غربی، سالن جلسات
🖌لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/xaZWvmW
🔗لینک شرکت در جلسه آنلاین:
https://meet.google.com/bai-jagn-bbw
🤝#هفته_وحدت گرامی باد
⚜️#واحد_پژوهشی مدرسه عالی حکمت و تاریخ
@Research_office
📔 از میراث تاریخی فلسفهٔ اسلامی تا فلسفهٔ ذهن معاصر
در سالهای اخیر، مطالعهٔ دانشگاهی میراث «فلسفهٔ اسلامی» با رویکردی فلسفی و نه صرفاً تاریخی، رو به فزونی نهاده است. از ثمرات این رویکرد فلسفی به سنت فلسفهٔ اسلامی، تلاش برای بازسازی و بازخوانی این سنت پر شاخ و برگ و بهرهگیری از بینشهای آن برای فهم و پاسخ به سوالات فلسفی معاصر است.
«ژورنال بریتانیایی تاریخ فلسفه British Journal for the History of Philosophy» با همین رویکرد، در شمارهٔ اخیر خود (شماره ۳۲، سال ۲۰۲۴) ویژهنامهای با عنوان «ذهن و شناخت ذهن در فلسفهٔ کلاسیک اسلامی» با یک مقدمه و شش مقاله پژٰوهشی منتشر کرده است. مقالات این ویژهنامه مروری است بر مساهمتهای فلسفهٔ اسلامی کلاسیک درباره مسائل «فلسفهٔ ذهن» معاصر و تلاشی برای برقرار کردن ارتباط میان مباحث فلسفهٔ کلاسیک اسلامی و تحقیقات معاصر در فلسفهٔ ذهن. مقالات این ویژهنامه با رویکردها و دیدگاههای متنوع متکفل توضیح این است که چگونه فیلسوفان مسلمان جنبههای مختلف ذهن، عقل و روح را بررسی کرده و این مفاهیم را با مباحث متافیزیک، معرفتشناسی، روانشناسی و اخلاق ترکیب کردهاند. هر شش مقالهٔ این ویژهنامه، بر آراء فیلسوفان دورهٔ شکلگیری فلسفهٔ اسلامی، بهویژه ابنسینا، تمرکز کرده است.
🍔مقالات این ویژهنامه به شرح زیر است:
⏺مقدمه: ذهن و شناخت ذهن در فلسفهٔ کلاسیک اسلامی
👥آنتونی رابرت بوث (دانشگاه ساسکس)، یاری کاوکاو (دانشگاه یووسکوله)، اندرو استفنسن (دانشگاه ساوتهمپتون)
ویراستاران مهمان این ویژهنامه، در مقدمهٔ خود بر ارتباط دیدگاههای تاریخی، به ویژه در تاریخ فلسفهٔ اسلامی، با بحثهای معاصر در فلسفهٔ ذهن تأکید کرده و سهم بالقوهٔ نظریههای فیلسوفان اسلامی را در مباحث جاری درباره آگاهی، مسألهٔ ذهن-بدن، ادراک، تخیل و ماهیت عقل برجسته ساختهاند.
⏺نظریهٔ فارابی در باب کسب مفاهیم فلسفی
👤محمد علی خالدی (دانشگاه شهری نیویورک)
خالدی در این مقاله دیدگاه فارابی دربارهٔ کسب مفاهیم فلسفی را بررسی میکند و استدلال میکند که فارابی قائل به ارتباطی وثیق میان مفاهیم روزمره و مفاهیم تخصصی فلسفی بوده است.
⏺«دانشی مستقل یا جزئی از یک دانش»: منطق در مرز متافیزیک و روانشناسی در کتاب الشفاء ابنسینا
👤سیلویا دی وینچنزو (مدرسه مطالعات عالی Lucca)
دی وینچنزو دیدگاه ابن سینا دربارهٔ منطق در جایگاه یک علم مستقل و همچنین آلتی برای سایر علوم، به ویژه متافیزیک و روانشناسی را میکاود.
⏺ماهیت امکانی آینده و علم خداوند به جزئیات در اندیشه ابنسینا
👤یاری کاوکاو (دانشگاه یووسکوله)
در این مقاله، کاوکاو دیدگاه ابنسینا دربارهٔ رابطه خدا و جهان را به بحث گذاشته و بهویژه بر مسألهٔ علم الهی به جزئیات و پیامدهای آن برای معرفت انسانی تمرکز کرده است.
⏺دیدگاه ابن سینا درباره طبیعت مشترک و مبنای متافیزیکی مقولات
👤هاشم مروارید (دانشگاه ایلینوی، شیکاگو)
مروارید مفهوم ابنسینا از طبیعت مشترک و نقش آن را در مقولهبندی متافیزیکی وجود بررسی میکند و تفسیرهای جایگزینی از دیدگاه ابن سینا پیشنهاد میدهد.
⏺نظریهٔ ابنسینا در باب قصدمندی تهی: مطالعهای موردی در ابنسیناگرایی تحلیلی
👤محمد صالح زارعپور (دانشگاه منچستر)
زارعپور در امتداد پروژه خوانش تحلیلی از فلسفه ابنسینا، در این مقاله رویکرد ابنسینا به قصدمندی را بررسی کرده و به ویژه مسأله قصدمندی تهی یا ارجاع به معدومات را مورد مداقه قرار میدهد.
⏺انواع آگاهی در اندیشهٔ کلاسیک عربی: ابن سینا، ابن رشد و متکلمان
👤دبورا بلک (دانشگاه تورنتو)
دبورا بلک گونههای مختلف مفهوم آگاهی را در تفکر کلاسیک اسلامی کاویده و دیدگاههای ابنسینا، ابن رشد و برخی از متکلمان درباره آگاهی را با یکدیگر مقایسه میکند.
#معرفی_مقاله
@AlBasatin
Māturīdī Theology_ A Bilingual Reader -- Lejla Demiri (editor), Philip Dorroll (editor), Dale J_ -- Sapientia Islamica 4, 2022 -- Mohr Siebrek -- 3161610970 -- 6ada498a862f72d8b85d6d507feb3095 -- Anna’s Archive.pdf
2.21M
📚 کتاب "Māturīdī Theology: A Bilingual Reader" در سال 2022 توسط Mohr Siebeck منتشر شده و به ویرایش Lejla Demiri، Philip Dorroll و Dale J. Correa میباشد. این کتاب به عنوان اولین مجموعه از متون مربوط به مکتب مآتریدی در زبانهای غربی طراحی شده است و هدف آن ارائه دسترسی به متون کلیدی این مکتب برای محققان و خوانندگان عمومی است.
- سال انتشار: 2022
- تعداد صفحات: 257
🔻این کتاب شامل انتخابهایی از متون اصلی مکتب مآتریدی، از جمله آثار بنیانگذار آن، ابومنصور مآتریدی، تا متون کلیدی از سنت مآتریدی تا قرن هجدهم است. هر بخش شامل متن عربی اصلی و ترجمه انگلیسی همراه با توضیحات است که به بررسی سوالات فلسفی و کلامی میپردازد[5][6][7].
🌟 ویژگیهای خاص:
- مروری بر تحقیقات روی کلام ماتریدی به زبانهای فارسی، عربی، ترکی و زبانهای اروپایی
- ارائه متن عربی و ترجمه انگلیسی
- ساختار مشابه با کتب کلاسیک کلام اسلامی
- بررسی موضوعاتی نظیر معرفتشناسی، هستیشناسی، نبوت و اراده آزاد
این کتاب به عنوان منبعی ارزشمند برای دانشجویان و محققان در زمینه مطالعات اسلامی و فلسفه دینی شناخته میشود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
📚 کتاب "Māturīdī Theology: A Bilingual Reader" در سال 2022 توسط Mohr Siebeck منتشر شده و به ویرایش L
در این اثر به کتاب ارزشمند استاد لطف الله جلالی (تاریخ و عقاید ماتریدیه) نیز اشاره شده است:
🔻 More recently, Jalālī published Tārīkh va ʿaqāyid-i māturīdiyya, which takes a more geographically-centred approach to al-Māturīdī’s biography and the study of his theological ideas. Jalālī’s study also includes a comparison of Māturīdī, Ashʿarī, Muʿtazilī, and Imāmī doctrines.
🔻 🔻 اخیراً، جلالی کتاب تاریخ و عقاید مآتریدیه را منتشر کرده است که رویکردی جغرافیاییتر به زندگینامه ماتریدی و مطالعه ایدههای کلامی او دارد. مطالعه جلالی همچنین شامل مقایسهای بین عقاید مآتریدی، اشعری، معتزلی و امامی است.
🇮🇷 🏔🛰 داغی که بر دل دشمنانِ ایران مانده است...
[بازخوانیِ گفتگوی دیوید مناشری با شبکهٔ ILTV اسرائیل]
✍ غلامرضا باطنی
دیوید مناشری در گفتگو با شبکهٔ ILTV اسرائیل، نکات جالب توجّهی بیان میکند که به گمانم، هرکس کوچکترین علاقهای به ایران و موقعیتِ تمدّنیِ آن دارد، باید نسبت به آن مطالب، حسّاس باشد.
فارغ از ستایشِ ناگزیر و ناچاری که در کلام مناشری نسبت به قدرتِ بازدارندگیِ ایران وجود دارد، نکتهٔ مهم، اشارهای است که در کلامش دربارهٔ "مرکز مطالعات ایران در اسرائیل" مطرح میشود.
این مرکز، نام دقیقش "مرکزِ آلیانس برای مطالعاتِ ایرانیِ دانشگاه تلآویو" است.
The Alliance Center for Iranian Studies (ACIS)
پایهگذار مرکز مذکور "داوود آلیانس"
[David Alliance]
تاجر و نمایندهٔ مجلس اعیان انگلیس و متولّد کاشان است. وی جزء ثروتمندترین تاجران حوزهٔ نسّاجی در جهان محسوب میشود؛ علاوه بر این، پایهگذار چندین شرکت دیگر، به ویژه شرکت سیمیلاروِب در حوزهٔ آنالیز دادههای وِب [دفتر مرکزی در اسراییل] است که دربارهٔ فعالیتهای آن شرکت، باید خیلی با دقّت برخورد کرد.
آلیانس در سال ۲۰۰۵م. هزینههای تأسیس و ادارهٔ مرکز مطالعات ایران را در دانشگاه تلآویو تقبّل کرد و از همان زمان "دیوید مناشری" بعنوان مدیر آن مرکز انتخاب شده است.
اگر وِبسایت رسمی مرکز مذکور را ملاحظه کنید معلوم میشود از سال ۲۰۰۵م. تا امروز با دعوت از صدها متخصّص در زمینههای مختلفِ سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و... از کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، انگلستان، آمریکا، کشورهای خاورمیانه و... میکوشد به طور منظم هم تحولات داخلی و بینالمللی ایران را رصد کند و هم برای مراجعِ تصمیمگیر در اسرائيل، آمریکا و... چارچوبهای فکری و عملیاتی فراهم سازد.
مرکز مطالعات ایران در اسرائیل، امروزه با "دپارتمان تاریخ خاورمیانه و آفریقا" و همچنین "دانشکده تحصیلات تکمیلیِ تاریخ در اسرائیل" همکاریِ نزدیک دارد و دانشجویان مستعدّ که در پی بورسیههای کارشناسیارشد و دکتری هستند، همچنین پژوهشگران پَسا دکتری را، در طیف وسیعی از مطالعاتِ مربوط به دولت، جامعه، فرهنگ، مذهب و سیاست در ایران، جذب میکند.
اقدامات این مرکز بحدّی گسترده است که آن را رسماً "بزرگترین مرکز ایرانشناسی در خارج از ایران" لقب دادهاند. در یک جستجوی چند ساعته در وِبسایت مرکز مذکور با تحلیلها و مقالاتی روبرو شدم که حقیقتاً برای دلسوزان ایران (بهویژه نخبگان دانشگاهی) باید تأملبرانگیز باشد.
آنچه باید در نظر داشت، آن است که در چنین مراکزی، اغلبِ نشستها و برنامههای آنها جنبه محرمانه دارد و آنچه در وبسایتهای رسمی، علنی میشود چیزی کمتر از نوکِ کوه یخ است. بسیار سادهلوحانه است که گمان کنیم چنین نهادهایی، فقط برای تحلیلها و مطالعات علمی شکل میگیرند؛ در حالی که خروجی و نتایجِ مطالعاتِ آنها در اختیار سازمانهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی قرار میگیرد که از آن یافتهها، در جهت ضربهزدن به کشورمان و تغییر گفتمانها و هنجارهای جاریِ جامعه، بهره میگیرند.
نکتهٔ دیگری که باید در نظر داشت، همفکری و همراهیِ اندیشکدههای بهایی و سایر مخالفان جمهوری اسلامی ایران با این قبیل مراکز مطالعاتیست.
[ادامه👇]
باز میگردم به ابتدای سخن؛ در گفتگوی مناشری [یهودیِ ایرانیالاصل اهلِ گلپایگان] با شبکهٔ ILTV نکتهٔ قابل تأملی که بیان شد، آن است که در نخستین جلسات مرکز مطالعات ایران در اسرائیل، با حضور فرماندهان نیروی هوایی و اطلاعاتیِ اسرائیل، دربارهٔ حملهٔ نظامی علیه ایران و نتایج آن، بحث و تبادل نظر شده است.
جنگ و حملهٔ نظامی علیه ایران، چیزی نیست که در وبسایت رسمی آن مرکز، منعکس شده باشد اما رئیسش صراحتاً بر آن تأکید میکند.
اگر بخواهم آرمانی به این قبیل قضایا نگاه کنم، با خود میاندیشم چطور میتواند یک ایرانیِ یهودیِ متولّد کاشان، بودجه مرکزی را تأمین کند که هدف اولیهاش بررسی چگونگی و تحلیل شرایطِ حملهٔ نظامی به ایران است؟ و چطور میتوانند افرادی که خود را ایرانی میدانند عملاً در جهت نابودسازیِ کشور خود، اقدام کنند؟
امّا زمانی که منطقی نگاه کنیم در کلام "مناشری" کُدِ مهمّی وجود دارد:
ما گزینه نظامی در مقابل ایران نداریم و تا الآن هم همینطور است. به نظرم خیلی خیلی سخت است... [مجری هم حرفِ دلِ صهیونیستها را میزند:] شنیدن این موضوع، ناراحتکننده است.
آنها دشمنیِ خود را بدون لکنت، و بطور علنی و رَسا بیان میکنند: اگر ایرانیان، کمترین ضعفی نشان دهند، و امکانی برای جنگ، موجود باشد، لحظهای درنگ نمیکنند.
در طرفِ مقابل، تا زمانی که ایران، قوی و متّحد باشد و مردمِ ایران، بدون حُبّ و بُغضهای تفرقهآلود، دسیسههای چندلایه علیه خود را بشناسند، تمام کسانی که آرزوی نابودیِ ما را دارند، به هدف خود نخواهند رسید.
باید باور داشته باشیم: سربلندی و عظمتِ ایران، همانقدر که برای دوستانمان غرورآفرین است برای دشمنانمان زجرآور و ناراحتکننده است./
در ادامه، تصاویری از برخی طرحهای تحقیقاتی و کتابهای منتشر شده توسط مرکز مطالعات ایران در اسرائیل یا مراکزِ همکار با آن را ملاحظه کنید. آنچه در این قبیل مراکز، علیه ایران در جریان است، باید از سوی نخبگان دانشگاهی و دلسوزان ایران، بسیار جدّی گرفته شود.
📚✒️ @bateni_iran_ma
📚 ایران - آناتومی انقلاب [به عبری]
ویراستاران: دیوید مناشری و لیورا هندلمن-باور
ناشر: Hakibutz Hameu chad
سال انتشار: ۲۰۰۹
📚فرقهگراییِ شیعه در خاورمیانه؛ مدرنیزاسیون و جستوجوی جهانشمولیِ اسلامی
نویسنده: الیشیا ماکلیس
انتشارات: I.B. Tauris [زیر نظر دانشگاه تلآویو]
سال انتشار: ۲۰۱۴
📚شهادت و ایثار در اسلام؛ زمینههای کلامی، سیاسی و اجتماعی
ویراستاران:
Meir Hatina & Meir Litvak
انتشارات I.B. Tauris زیر نظر دانشگاه تلآویو
سال انتشار: ۲۰۱۶
📚ایران در یک محیط استراتژیکِ در حالِ تغییر [به عبری]
ویراستاران:
Meir Litbek, Emily Landau, Ephraim Kam
انتشاراتِ انستیتوی مطالعات امنیت ملی اسرائیل
سال انتشار: ۲۰۱۸
📚خَلقِ زنِ مدرنِ ایرانی؛ فرهنگِ عامه بین دو انقلاب
نویسنده: لیورا هندلمن-باوور
انتشارات دانشگاه تلآویو
سال انتشار: ۲۰۱۹
📚✒️ @bateni_iran_ma
#کرسی_ترویجی
🔷 بیست و چهارمین کرسی علمی ترویجی #پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام برگزار میشود:
🔸 طبقه بندی آثار مستشرقان در زمینه #عاشورا
🎙 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر غلام احیا #حسینی
🔍 ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ابراهیم #روشن_ضمیر (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
جناب آقای دکتر محمد #غفوری_نژاد (رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مشهد )
🎙مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالقادر #کمالی (پژوهشگر پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام )
⏰زمان: شنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۰۰
🏢 مکان:جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، طبقه اول، اتاق جلسات
🔗 لینک حضور:
https://vce.miu.ac.ir/mashhad6
@Enoensani
📚 #معرفی_کتاب
🔺سیوطی، دانشمند جامع الاطراف عصر مملوکی
🔺 Al-Suyūṭī, a Polymath of the Mamlūk Period
👈🏻 ویراستار: Antonella Ghersetti
👈🏻 ناشر: BRILL
👈🏻 سال انتشار : (2016)
👈🏻شابک: 9789004334502
معرفی ناشر:
این کتاب، مجموعهای از مقالات ارائه شده در نخستین کنفرانس مدرسه مطالعات مملوکی (برگزار شده در دانشگاه کافوسکاری ونیز، ۲۳ تا ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴) درباره جلالالدین سیوطی (متوفی ۹۱۱/۱۵۰۵) است. هدف از این کتاب، بازنگری جایگاه علمی این دانشمند جامعالعلوم و متفکر جنجالی اما جذاب و نیز درک ژرفتر حیات فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی دوره پایانی حکومت مملوکیان است. آثار سیوطی، حوزههایی از فقه تا کلام و از زبانشناسی تا تاریخ و نیز پزشکی و جغرافیا را شامل میشود. این علامه، ماموریت خود را حفظ میراث گرانبهای گذشته و دانش در برابر جهل و زوال فزاینده میدانست. سیوطی که مدتها نویسندهای فاقد نوآوری و یک گردآورنده «ساده» تلقی میشد، در حقیقت، استادی برجسته و محققی دقیق با یک روش کاری موشکافانه و منظم بود.
📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبانهای اروپایی
@Islamicstudies