eitaa logo
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
145 دنبال‌کننده
500 عکس
56 ویدیو
182 فایل
ابتدای کانال: https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran/2 لطفا سوالات خود را به بنده ارسال نمایید: @s_mohammad_soltani
مشاهده در ایتا
دانلود
📚Naqshine; History & Civilization of Islam📚 ✍🏻 یکی از دستاوردهای این روش در پژوهشی که رومانوف انجام داده است، امکان بررسی پراکندگی استفاده ذهبی از منابع مختلف در سیر زمانی حوادث است. در تصاویر پیوستی میتوان این مورد را درباره سیره ابن هشام، طبقات الکبری ابن سعد، دلایل النبوة بیهقی، تاریخ بغداد خطیب بغدادی و تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر مشاهده کرد. بر این اساس می توان دریافت که منبع اصلی ذهبی در حوادث دوره پیامبر، کتاب دلایل النبوة بیهقی است. یا اینکه کتاب ابن عساکر پربسامدترین اثر نزد ذهبی برای نقل اخبار در قرنهای مختلف است. 🆔 @naqshine
📚Naqshine; History & Civilization of Islam📚 ✍🏻 در نمودار فوق می توان نسبت افرادی را که شرح‌حالشان در کتاب ذهبی آمده است، بر اساس چهار دسته بندی نظامیان، درباریان، غیرنظامیان و مذهبی‌ها (عالمان دینی) مشاهده کرد. نتایج نشان می‌دهد که 41 درصد کسانی که شرح حالشان در تاریخ الاسلام ذهبی آمده است در طبقه مذهبی قرار می‌گیرند. همچنین پراکندگی هر دسته را بر اساس سالهای حیاتشان نیز می‌توان مشاهده کرد. 🆔 @naqshine
✍🏻 در این نمودار، پراکندگی ذکر نام مدارس در شرح حال افراد بررسی شده است که در آن رشد و افول مدرسه نظامیه (خط مشکی) به خوبی مشهود است. 🆔 @naqshine
✍🏻 این نمودار بیانگر میزان بسامد نهادهایی است که از سوی افراد وقف شده اند. همانطور که در نمودار دیده می‌شود، میزان وقف مدارس در قیاس با سایر نهادها مثل بیمارستان و خانقاه‌ها بسیار بیشتر است و روند رشد آن را در طول زمان نیز میتوان مشاهده کرد (خط مشکی). 🆔 @naqshine
✍🏻 این نقشه نشانگر پراکندگی جغرافیایی افرادی است که شرح‌حال‌شان در کتاب تاریخ الاسلام ذهبی آمده است. هر چه تیره‌تر، تعداد اهالی آن منطقه در کتاب ذهبی بیشتر! 🆔 @naqshine
✍🏻 موارد فوق بخشی از نتایج روش کمّی مبتنی بر زبان برنامه نویسی پایتون بود که از سوی ماکسیم رومانوف بر اساس کتاب تاریخ الاسلام شمس‌الدین ذهبی انجام شده است. روش او هنوز در ابتدای کار است و بی‌شک با در نظر گرفتن متغیرهای متنوع و بیشتر و کاربست آنها بر روی سایر منابع تاریخ اسلام می‌توان به نتایج قابل‌توجهی دست یافت. حداقل دستاورد این روش را باید در صرفه‌جویی در زمان دانست که این امکان را به پژوهشگر می‌دهد که برای اطلاعاتی چون بسامد منابع مورداستفاده مولف و موارد مشابه، زمان کمتری را صرف کند. 🆔 @naqshine
📚 ویرایش انتقادی کتاب السواد الاعظم، حکیم سمرقندی ✍ ماهر جرار
تحلیل روایات اسلامی: مطالعاتی در احادیث فقهی، تفسیری و مغازی مؤلف: هارالد موتسکی ناشر: سمت مترجم: سیدمحمد موسوی‌مقدم سال چاپ: 1400
حدیث در نگاه خاورشناسان: بررسی و تحلیل مطالعات حدیث‌شناختی هارالدموتسکی مؤلف: فروغ پارسا ناشر: دانشگاه الزهرا سال چاپ: 1389 نقد و بررسی این کتاب توسط سید علی آقایی را در اینجا بخوانید.
خاورشناسان و حدیث شیعه -دکتر علی راد .mp3
40.31M
🔰«بررسی فعالیت های خاورشناسان در ارتباط با حدیث شیعه» 💬 با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد (عضو هیات مدیره انجمن حدیث حوزه علمیه قم)
کتابشناسی_اسلام_شیعی_در_زبان_های_اروپایی.PDF
25.74M
Shi'i Islam: A comprehensive bibliography ✍️رامین خانبگی 🔹انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 2007 میلادی 🔹در این کتاب فهرستی از منابع مربوط به مطالعات شیعی در حوزه‌ها‌ی مختلف گردآوری شده است. کتاب تنها منابعی را شامل می‌شود که به زبان‌های اروپایی نگارش یافته‌اند. حوزه‌ها و شاخه‌های گوناگون تشیع در گستره‌ی تمدن اسلام و موضوعاتی چون تاریخ اسلام، حدیث، فقه، فلسفه، عرفان، کلام، مسائل سیاسی و اجتماعی و غیره، همه از نگاه پیوند استوار این موضوعات با تشیع، خواسته‌ی پیش‌روی گردآورنده‌ی کتاب بوده است. همه‌ی مدخل‌های این منبع‌شناسی بر پایه‌ی حروف الفبای پدیدآورنده‌، سامان یافته‌اند. در پایان نیز دو نمایه ( براساس اسامی آثار و اشخاص علم) برای آسان‌سازی دست‌یابی به مداخل ضمیمه شده است. گستره‌ی زمانی نیز از آغاز تا سال 2003 میلادی را دربرمی‌گیرد. تعداد منابع فهرست شده در کتاب 4043 عنوان و کتاب 972 صفحه است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
من اقدم ما كتب فى الحديث الشريف على ورق البردى كتاب يروى فيه يوسف بن عدى الكوفى ت عام ٢٣٢ بمصر و هو من مشايخ الامام البخارى احاديث عن الامام عبد الله بن المبارك محفوظ بمتحف اللوفر. 🔸يوسف بن عدي ( سير أعلام النبلاء) : ابن زريق بن إسماعيل ، ويقال : ابن عدي بن الصلت ، الإمام الثقة [ ص: 485 ] الحافظ أبو يعقوب التيمي الكوفي مولى تيم الله . أخو الحافظ المجود زكريا بن عدي ، سكن مصر ، وحدث بها ، وسكن أخوه بغداد ، وهما من الكوفة . @Alsonamyhart
بر دین حسین علیه السلام.pdf
7.88M
🚩 کتاب بر دین حسین علیه السلام؛ اثر دهم 📌 این کتاب بررسی ادعای مدرسی طباطبائی در کتاب مکتب در فرایند تکامل است. مدرسی طباطبائی بر این باور است که عناصر اصلی باور امامتی شیعه در نیمه دوم از قرن دوم شکل گرفته. نویسنده کتاب بر دین حسین علیه السلام اما به روش تاریخی نشان می دهد عناصر اصلی باور شیعه به امامت اهل بیت علیهم السلام به روشنی در روز عاشورای سال ۶١ هجری در میان اصحاب سیدالشهداء علیه السلام وجود داشته و به هیچ وجه برساخته سالهای پسین نیست. 📌برشی از کتاب؛ بر دین حسین علیه السلام، عبارت پرتکرار جمعی از اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام در رجزهای خویش است (إني عَلی دینِ الحسین) اعتقادی که باور به آن در طول تاریخ، مرام شیعیان امامیه در مقابل تحریف‌های ایجاد شده توسط دشمنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان بود... ✍️ نویسنده: محمد حسین افراخته 🔹فایل پی دی اف شامل: ✔️ طرح جلد ✔️ شناسنامه کتاب ✔️ مقدمه ناشر ✔️ مقدمه نویسنده ✔️ پشت جلد کتاب 🔻کاری از مؤسسه موعود ثقلین و انتشارات بین المللی انصاریان 🆔 https://t.me/moudethaqalain
گونه_شناسی_آثار_انگلیسی_مستشرقان_درباره_امام_حسین_علیه_السلام.pdf
572.9K
📚 گونه شناسی آثار انگلیسی مستشرقان درباره امام حسین (ع) ✍️ مرتضی مداحی 🔗 پژوهشهای اسلامی خاورشناسان - 1402 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 مطالعات بین المللی اسلام و ایران (اسلام‌پژوهی مستشرقان) | https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran
managing-religion-and-religious-changes-in-iran.pdf
1.56M
Elements in New Religious Movements Managing Religion and Religious Changes in Iran A Socio-Legal Analysis Published online by Cambridge University Press 2024
‌ 🗓 بزرگترین فیلسوف اسلامی که اسمش به گوشتان نخورده: فخرالدین رازی 👤گفتاری از پیتر آدامسن 🗓پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۰ (به وقت تهران) 🔵در سنت غربی مطالعهٔ فلسفهٔ اسلامی، معمولاً به نام‌های مشهوری مانند فارابی، ابن‌سینا و ابن رشد پرداخته شده، اما تاریخ فلسفهٔ اسلامی متفکران برجسته دیگری نیز به خود دیده است که در سنت غربی کمتر شناخته شده‌اند. یکی از این چهره‌ها فخرالدین رازی (۵۴۴ - ۶۰۶ق) است. 🔵پیتر آدامسن، استاد فلسفهٔ اواخر دوران باستان و فلسفهٔ عربی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU) است. آدامسن نویسندهٔ کتاب‌های «الکندی» و «الرازی» در مجموعهٔ «متفکران بزرگ قرون وسطی» از انتشارات دانشگاه آکسفورد  و همچنین نویسنده و ویراستار آثار متعددی از جمله «کتاب‌همراه کمبریج برای فلسفهٔ عربی» و «تفسیر ابن‌سینا: مقالات انتقادی» بوده است. او همچنین نویسنده و میزبان پادکست تاریخ فلسفه (www.historyofphilosophy.net) است که به صورت مجموعه‌ای از کتاب‌ها توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود. او تلاش می‌کند در این پادکست به فیلسوفان کمتر شناخته‌شده نیز بپردازد و حاشیه‌های پژوهش‌نشدهٔ فلسفه را آشکار کند. 🔵در این ارائه که به کوشش کالج اسلامی لندن برگزار می‌شود، آدامسن برخی از جذاب‌ترین و مغفول‌مانده‌ترین ایده‌های فخرالدین رازی را ارائه خواهد کرد: درباره خدا، فضا و زمان، و تفاوت بین انسان‌ها و حیوانات. 🖋 شرکت در این رویداد آنلاین آزاد است، اما برای شرکت لازم است از طریق این لینک ثبت‌نام کنید. @AlBasatin
واحد پژوهش کتابخانه علامه مجلسی (ره)، مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه برگزار می‌کند: سلسله نشست‌های میراث مکتوب شیعه (۵): فضایل‌نویسی امامان دوازده‌گانه در میان شیعه و اهل سنت (قرون ۶ تا ٨ هجری) ریو میزوکامی (پژوهشگر مؤسسه مطالعات زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیا و آفریقا، دانشگاه مطالعات خارجی توکیو) مکان: قم - خیابان فاطمی (دورشهر)، جنب مسجد أمیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن کتابخانه علامه مجلسی زمان: چهارشنبه ۳ مرداد، از ساعت ۲۰:۳۰ شماره تماس: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲ پخش زنده از اینستاگرام: majlesi_lib@
📗کتاب «زنان کربلا:‌ نمایش آیینی و گفتمان‌های نمادین در اسلام شیعی مدرن»📗 The Women of Karbala: Ritual Performance and Symbolic Discourses in Modern Shi'i Islam به‌کوشش: کامران اسکات آقایی ترجمه‌ی پرستو نیکنام از سری «کتابهای سرو» (مطالعات اجتماعی شیعه) چاپ اول: ۱۴۰۳ نشر آرما فهرست مقالات: ▪️وجوه جنسیتی ظهور و سیر تاریخی شعائر و نمادهای شیعه / کامران اسکات آقایی ▪️تعزیه: چرخه‌ی تاریخ در زندگی روزمره / نگار متحده ▪️پویایی جنسیتی نمادها و آیین‌های محرم در اواخر دوره قاجار / کامران اسکات آقایی ▪️«آه! دلم تنگ است، محرم است، ماه زینب» نقش زیبایی‌شناسی و مجالس سوگواری زنانه در شیراز / اینویلد فلاسکرد ▪️دختران کربلا: تصویر زن در فرهنگ عامه شیعه در ایران / فائقه شیرازی ▪️شمایل‌نگاری زنان کربلا: کاشی، نقاشی دیواری، تمبر و پوستر / پیتر جی. چلکوفسکی ▪️سکینه: روایتگر کربلا شرح قوم‌نگاری آیین مجلس زنانه در پاکستان / شمیم برنی عباس ▪️سیده زینب: فاتح دمشق و فراتر از آن / سید اکبر حیدر ▪️جنسیت و آیین محرم در فرقه اسماعیلیه مسلمانان آسیای جنوبی / ریحانا قدیالی ▪️مهاجرت زنان کربلا به آمریکا: آیین‌های شیعی در ایران، پاکستان و کالیفرنیا / ماری ایلین هرگلند ▪️آیین‌های مذهبی زنان در عراق / الیزابت وارناک فرنیا و باسیما کیو. بزیرگان ▪️از سوگواری تا عمل‌گرایی: سیده زینب، زنان شیعه لبنانی و تحول عاشورا / لارا زی. دیب
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
Elements in New Religious Movements Managing Religion and Religious Changes in Iran A Socio-Legal
🖍 انتشار کتاب « مدیریت دین و تحولات دینی در ایران: تحلیل حقوقی - اجتماعی» ✍️نویسندگان: جیمز ریچاردسون - سجاد عادلیان طوس 🔵ناشر: انتشارات دانشگاه کمبریج ( ۷ ژوئن ۲۰۲۴ ) 🟢 معرفی کتاب: این کتاب که یکی از کتاب‌های «مجموعه عناصر جنبش‌های دینی معاصر کمبریج » است یک بررسی نظری دقیقی از نحوه مدیریت دین، به ویژه جنبش‌های دینی و معنوی جایگزین و نوظهور، توسط قانون و مکانیسم‌های قانونی را در حکومت دینی تمامیت‌خواه ایران ارائه می‌دهد. چیزی که در این کتاب برجسته می‌شود این است که چگونه این پدیده‌ها تحت تأثیر تلاقی قانون، سیاست و الهیات شیعه در تاریخ اخیر ایران قرار گرفته‌اند. همچنین در این اثر علاقه و گرایش روزافزون شهروندان ایرانی به جنبش‌های نوین مذهبی و جریان‌های معنوی، که با انتشار گسترده فرهنگی نوشته‌ها و ایده‌های غربی تقویت شده است، تبیین می‌شود. توسعه تکثر مذهبی در ایران و به تبع آن کاهش تعهد و التزام نسبت به برخی از باورها و اعمال اسلامی، نگرانی قابل توجهی برای هر دو نهاد مذهبی و سیاسی ایران به همراه دارد. این امر منجر به تلاش‌هایی برای کنترل اجتماعی هرگونه جنبش مذهبی و معنوی که با دیدگاه حکومت از اسلام متفاوت است، شده است. این تلاش‌ها، که تا حد زیادی توسط ایده‌های ضد فرقه‌ای* غربی پشتیبانی می‌شوند، با تصویب یک قانون در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید. * ایده‌های ضدفرقه‌ای یا جنبش‌های ضدفرقه‌ای ( Anti-cult movement ) به گروه‌هایی گفته می‌شود که مخالف جنبش‌های نوظهور دینی و فرقه‌ها هستند. این لغت اول بار توسط دو جامعه‌شناس آمریکایی دیوید براملی و آنسان شاپ در ۱۹۸۱ بکار گرفته شد. منظور « قانون الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات­های بازدارنده) » است که در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ توسط محمدباقر قالیباف ( رئیس مجلس شورای اسلامی ) به حسن روحانی ( رئیس جمهور وقت ) ابلاغ شد. 🗂 فهرست کتاب: 🌸 دین و آزادی دینی در قانون اساسی ایران پس از انقلاب 🌸 مروری بر وضعیت آزادی دینی اقلیت‌های دینی در ایران 🌸 مروری بر حیات دینی، مبادله فرهنگی و کثرت‌گرایی دینی در ایران 🌸 گاه‌شماری و تحلیل کنترل اجتماعی جنبش‌های دینی جدید در ایران 🌸 نتیجه گیری، نظریه‌های جامعه‌شناختی مرتبط و کاربردهای نظری ✉️ t.me/nutqiyyat
🖍 اهمیت متافیزیک ارسطو در تاریخ اندیشه و تاریخ فلسفه 🔻 اهمیت متافیزیک در فلسفه اسلامی بسیار زیاد است و تحقیقات مفصلی هم در این زمینه انجام شده. مثل کتاب دکتر آموس برتولاچی یا کتاب پروفسور گوتاس. از این جهت ما برای فهم فلسفه اسلامی هم نیاز به بازخوانی متافیزیک ارسطو داریم‌. @nutqiyyat
📘 پذیرش متافیزیک ارسطو در کتاب شفای بوعلی ✏️ پروفسور آموس برتولاچی 💳 ناشر: بریل ( 2006 ) 〰️ معرفی کتاب: کتاب بسیار مهم پروفسور برتولاچی با عنوان « پذیرش متافیزیک ارسطو در الهیات شفای بوعلی » نحوه مواجهه بوعلی را با کتاب متافیزیک ارسطو بیان می‌کند. الهیات شفاء در لاتین قرون وسطا با عنوان « Liber de Philosophia Prima sive Scientia Divina»  ( درباره فلسفه اولی يا علم الهی ) شناخته می‌شد. کتاب مشتمل بر سه بخش فصل است: فصل نخست درباره ترجمه‌های عربی متافیزیک پیش از ابن‌سینا ( توسط کندی و فارابی ) است؛ این بخش مقدمه‌ای بر بحث بازسازی ابن‌سینا از وجه معرفتی متافیزیک ارسطو در بخش دوم است که نظریه او درباره موضوع فلسفه، ساختار متافیزیک ارسطو، روش متافیزیک و نقش آن در نظام دانش را بیان می‌کند. فصل سوم کتاب به بازبینی محتوای مطالب متافیزیک ارسطو توسط ابن‌سینا می‌پردازد. این اثر نخستین مقایسه نظام‌مند الهیات شفای بوعلی با متافیزیک ارسطو است و گزارش جامعی از انتقال متافیزیک ارسطو در فلسفه یونانی و عربی پیش از ابن‌سینا را ارائه می‌دهد. 〰️ فهرست کتاب: فصل اول: پذیرش متافیزیک ارسطو در جهان اسلام پیش از ابن‌سینا فصل دوم: وجه علمی متافیزیک ارسطو از منظر ابن‌سینا فصل سوم: محتوای متافیزیک ارسطو از منظر ابن‌سینا ◽️◽️◽️ ✉️ t.me/nutqiyyat
📚 🔺مدینه در بیرمنگام، نجف در برنت: کاوش در اسلام بریتانیایی 🔺 Medina in Birmingham, Najaf in Brent: Inside British Islam 👈🏻 نویسنده:  Innes Bowen 👈🏻 ناشر:   Hurst Publishers 👈🏻 سال انتشار : (2014) 👈🏻شابک:    9781849043014 معرفی ناشر: اندیشمندان مسلمان شاید بکوشند چیزی با عنوان اسلام بریتانیایی تعریف کنند، ولی حقیقت این است که با افزایش جمعیت و دیانت مسلمانان بریتانیا، فرصت تاسیس و اداره مساجدی که باعث تشدید مرزبندی‌های قومیتی و فرقه‌ای می‌شوند هم گسترش یافته است. همانطور که اغلب کلیساها در بریتانیا متعلق به یکی از فرقه‌های اصلی مسیحیت هستند، اکثریت غالب ۱۶۰۰ مسجد بریتانیا به شبکه‌های فرقه‌ای گسترده‌تر متصل‌اند: جنبش‌های دیوبندی و جماعت تبلیغی با ریشه‌هایشان در هند دوران استعمار؛ گروه‌های سلفی که از یک اسلام سخت‌گیرانه و بی‌پیرایه و رایج در عربستان سعودی الهام می‌گیرند؛ جنبش‌های اسلام‌گرا با پیوندهایی به احزاب سیاسی دینی در خاورمیانه و جنوب آسیا؛ جنبش‌های صوفی که به جای تاکید بر ستیزه‌جویی دینی و سیاسی بر معنویت تکیه دارند؛ و فرقه‌های شیعی متنوع که از مقلدان راست‌کیش آیت‌الله العظمی سیستانی در عراق تا اسماعیلی‌های پیرو آقاخان عملگرا و متجددساز را در بر می‌گیرد. این پیوستگی‌ها معمولا در نظر بیگانگان مشهود نیست، ولی درون گروه‌های مسلمان بریتانیا دسته‌بندی‌های فرقه‌ای معمولا از سوی رهبران دینی شدیدا محافظت می‌شود. این کتاب که مشابهی ندارد، یک راهنمای جامع درباره تفاوت‌های ایدئولوژیک، ساختارهای سازمانی و پیوندهای بین‌المللی گروه‌های اسلامی اصلی و فعال در بریتانیای امروز است. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @Islamicstudies
📚 جهان سریانی: در جستجوی مسیحیت فراموش شده ✍️ فرانسوا بریکل چاتونت؛ موریل دبی؛ جفری هینز ⭕️ نشر دانشگاه ییل، سال: 2023 🔰 غالباً به عنوان سومین زبان اصلی مسیحیت پس از لاتین و یونانی، سریانی همچنان یک زبان کلاسیک، ادبی و دینی اساسی در سراسر جهان است. این زبان که در میانه رودان در مرزهای روم و پارت پیدا شد، هرگز زبان یک دولت یا گروه قومی قدرتمند نبود، اما با آمدن مسیحیت، تبدیل به یک سنت فرهنگی و دینی غنی شد. در همان زمان که مسیحیت در اروپا در حال گسترش بود، مبلغان سریانی کلیساها را از ساحل مدیترانه تا پرشیا بنا می کردند، قبایل ترکی از آسیای مرکزی را مسیحی می کردند و در هند و چین اجتماعاتی را ساختند. این اثر جامع داستان کمتر شناخته شده جهان سریانی را برای سه هزار سال، از ریشه های پیش از مسیحیت آن در قبایل آرامی و خاور نزدیک باستان تا بروزهای پرشور آن در کلیساهای پیاده روی مدرن می گوید. این کتاب با تصاویر زیبا، آهنگ ها، شعرها و متون اصلی منبع مهم، اهمیت تاریخ، الهیات و ادبیات سریانی در قرن بیست و یکم را نشان می دهد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
🖍 حتی سال‌ها بعد از اینکه آقا محمدخان قاجار تهران را به‌عنوان پایتخت اعلام کرد، همچنان اصفهان شهر اصلی فراگیری علوم معقول در ایران بود. یکی از مراکز تدریس فلسفه در اصفهان مدرسه کاسه‌گران* ( یا مدرسه حکیمیه - منسوب به امیرمهدی حکیم الملک اردستانی - که پیش‌تر به مدرسه شمسیه - منسوب به شمس‌الدین محمد یزدی - معروف بود ) است. ملاعلی نوری ( متوفای ۱۲۴۶، ۱۸۳۱ م ) که در این مدرسه فلسفه تدریس می‌کرد در نامه‌ای به فتحعلی شاه قاجار نوشته است که چهارصد طلبه در درس او فلسفه یاد می‌گیرند. بعدها فیلسوفان دیگری چون میرزا ابوالحسن جلوه نیز در این مدرسه فلسفه آموختند. نخستین مدرسه در تهران که فلسفه در آن تدریس شد مدرسه خان مروی ( مروی ) بود که به مدرسه فخریه هم شناخته شده است. این مدرسه توسط محمد حسین خان مروی، معروف به فخر الدوله، تأسیس شد. فخرالدوله برای تجهیز کتابخانه مروی کتاب‌های ارزشمند زیادی را خرید که شامل کتب فلسفی بسیاری است. هم‌اکنون مدرسه مروی ۱۰۵۰ نسخه خطی نفیس را دارد که در میان آنها آثار فلسفی نفیسی است، مثل آثار یحیی ابن عدی** که گمان می‌شد آثار او از بین رفته است. فخرالدوله از فتحعلیشاه قاجار خواست که ملاعلی نوری را از اصفهان برای تدریس فلسفه در مدرسه مروی دعوت کند ولی ملاعلی نوری دعوت شاه را نپذیرفت و شاگرد خود ملاعبدالله زنوزی را فرستاد، زنوزی از سال ۱۸۱۲/۱۲۲۷ تدریس فلسفه را در مدرسه مروی آغاز کرد. کنت آرتور گوبینو، مستشرق فرانسوی، در کتاب Les Religions Et les Philosophies dans l'Asie Centrale گفته است که فتحعلیشاه گاهی در درس زنوزی حاضر می‌شد. بعد از مرگ زنوزی، فلسفه تا چند دهه در مدرسه مروی تدریس نشد. در ۱۸۴۸ / ۱۲۶۴ که محمدشاه قاجار مُرد همچنان اصفهان مرکز اصلی تدریس فلسفه در ایران بود. بعد از فتحعلیشاه در دوران پادشاهی محمدشاه قاجار، ظاهراً حمایت از فلسفه و فیلسوفان متوقف شد. حتی اینکه فلسفه و کلام عقلی در این دوران در مدرسهٔ مروی یا دیگر مدارس تهران تدریس می‌شد یا نه محل تردید است. هنگامی که ناصرالدین شاه قاجار به سلطنت رسید اوضاع به نفع رواج تدریس فلسفه در تهران تغییر کرد و با حمایت دربار در چندین مدرسهٔ تهران تدریس فلسفه شروع شد، این روال تدریجا تهران را به اصلی‌ترین مرکز علوم معقول تبدیل کرد. 📚 ترجمه از کتاب: Philosophy in Qajar Iran - edited by Reza Pourjavady - p. 17, 18 * وجه اشتهار مدرسه به کاسه‌گران این بود که در منطقه سفالگران بود. ( پاورقی شماره ۷۵ در صفحه ۱۷ کتاب Philosophy in Qajar Iran اطلاعات بیشتری درباره این مدرسه دارد) ** پروفسور رابرت ویسنوسکی در مقالات زیر به آثار یحیی ابن عدی و نسخ خطی مربوطه‌ی مدرسه مروی پرداخته است: 1)2017a, Yaḥyā ibn ʿAdī and Ibrāhīm ibn ʿAdī on whether body is a substance or a quantity: Text, translation and commentary (with S. Menn), Arabic Sciences and Philosophy 27/1 (2017), 1-74| 2) 2017b. “Yaḥyā Ibn ʿAdī on a kalām argument for creation” (with P. Adamson), Oxford Studies in Medieval Philosophy 5 (2017), 213-239 3) 2013c. “Yaḥyā ibn ʿAdī on the location of God” (with P. Adamson), Oxford Studies in Medieval Philosophy 1 (2013), 205-228 4) 2013a. “Yaḥyā ibn ʿAdī’s discussion of the prolegomena to the study of a philosophical text”, in M. Cook et al., eds, Law and Tradition in Classical Islamic Thought, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan (2013), 187-202 5) 2012c. “Yaḥyā ibn ʿAdī’s Essay on the Four Scientific Questions regarding the Three Categories of Existence: Divine, Natural and Logical. Editio princeps and translation” (with S. Menn), Mélanges de l’Institut dominicain d’études orientales du Caire (MIDEO) 29 (2012), 73-96 6) 2012b. “New texts of Yaḥyā Ibn ʿAdī: A supplement to Endress’ ‘Analytical Inventory’”, in D. Reisman and F. Opwis, eds, Islamic Philosophy, Science, Culture, and Religion: Studies in Honor of Dimitri Gutas, Leiden: Brill (2012), 307-326 7) 2015.  “A newly discovered Yaḥyā b. ʿAdī treatise against atomism” (with D. Bennett), in D. Janos, ed., Ideas in Motion: Philosophical and Theological Exchanges between Christians and Muslims in Baghdad and Beyond in the Ninth and Tenth Centuries C.E., Leiden: Brill (2015), 298-311 8) 2016b.  “MS Tehran - Madrasa-yi Marwī 19: An 11th/17th-century codex of classical falsafah, including ‘lost’ works by Yaḥyā ibn ʿAdī (d. 363/974)”, Journal of Islamic Manuscripts 7/1 (2016), 89-122 🔮 T.me/nutqiyyat