🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: ازدواج حضرت امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر... و بسیاری از اصحاب خواستار ازدواج با فاطمه بودند اما خداوند و رسول خدا با ازدواج با آنها موافقت نکردند و با ازدواج با امیرالمؤمنین موافقت کردند
حضرت فاطمه زهرا هم زیبایی ظاهری داشت و هم زیبایی باطنی و روح ملکوتی که ما آنرا از زبان عایشه بیان مینماییم
۱ - در کتاب الاصابة مجلد ۳ ص ۳۷۸ آمده است
عن عايشه :قالت: ما رأيتُ قط أحداً أفضلُ مِن فاطمة لا غير أبيها الله تاميا عایشه میگوید من هیچکس را با فضیلت تر از فاطمه را ندیدم به جز پدرش رسول خدا (ص)
۲ - باز در کتاب العقد الفرید ج ۳ ص ۲۳۰ آمده است مجد انه سه شله عن عايشه قالت.... كانت إذا دَخَلَتْ عَلَيْهِ. أى النبى الا الله رَحِب بِها و قبل يَدَيها و أجلسها في مجلسه، فإذا دخل عليها قامت إليه فَرَحيتْ به او یدیه
عایشه میگوید هنگامی که فاطمه نزد رسول خدام الله میرفت رسول خدا به او خوش آمد و مرحبا می.گفت و دستهای فاطمه را میبوسید و او را در جای خودش می نشانید و هنگامی که رسول خدا لاله بر فاطمه وارد میگردید ایشان به سوی پدر میرفتند و به ایشان خوش آمد میگفتند و دستان پدر را میبوسید
۳ - باز در کتاب العقد الفرید ج ۳ ص ۲۳۰ آمده است
عن عايشه قالت ما رأيتُ احداً أشبه كلاماً وحديثاً بِرَسول الله الله من فاطمه
عایشه میگوید من هیچکس را در طرز بیان و کلمات و در سخن گفتن به رسول خدا شبیه تر از فاطمه ندیدم
۴ - در سنن ترمذی ج ۵ ص ۷۰۱ آمده است: سألتُ عائشه: أي الناس كان أحب إلى رسول الله قالت فاطمة
فقيل مِنَ الرجال؟ قالت زوجها أن كان ما علمت صواماً قواماً لمنسق ليده امان با
از عایشه سؤال شد در نزد رسول خدا له چه کسی محبوبتر از همه بود؟ او گفت: فاطمه محبوبترین افراد در نزد رسول خدا بود باز از عایشه سؤال شد از مردان چه کسی محبوبترین شخصیت در نزد آن حضرت بود؟ عایشه گفت شوهر فاطمه علی بود؛ و علی مانند فاطمه عالم و دانشمند بود و روزها را روزه میگرفت و شبها را به حالت عبادت سپری میکرد ن عالم است میلمانية من ليا محولك ان الى المنال ۵ و در کتاب ینابیع الموده نوشته خواجه کلان قندوزی حنفی ص ۲۶۰ و ص ۱۷۴ آمده است:
عن عايشه قالت: كان النبى الله إذا قدم من سفر قبل نحر فاطمة فقال: مِنها أشم رائحة الجنَّةِ.
عایشه میگوید هنگامیکه رسول خدا از سفر بر میگشتند گلوی فاطمه را می بوسید و می:فرمودند من از فاطمه بوی بهشت را استشمام میکنم
-۶ در کتاب ذخائر العقبی ص ۳۶ آمده است عن عايشه قالت قال رسول الله الا الله إذا اشتقتُ إِلَى الجنّة قبلتُ نَحرَ
فاطمة ليس
از عایشه روایت شده است که رسول خدا می فرمودند: من هنگامی که مشتاق بهشت میشوم گلوی فاطمه ای را می.بوسماع العلي ۷ - در کتاب ینابیع الموده ص ۲۱۰ به نقل از مودة القربی سید علی همدانی شافعی آمده است:
عن عايشه ان رسول الله الله قال : فاطمة بضعة منّي مَن آذاها فَقد آذاني. عایشه میگوید رسول خدا له : فرمودند فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد حقیقتاً مرا آزرده است.
#چهارشنبه #ازدواج #حضرت_فاطمه_زهرا #استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
جلسه 622.amr
6.53M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: تفسیر قرآن
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#پنجشنبه #تفسیر_قرآن
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: تفسیر قرآن
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
معنی رب
شیخ طبرسی در مجمع البیان در تفسیر سوره حمد برای رب چند معنی آورده است
1- رئیس و غائب
2- مالک یوم الدین
3- رفیق و صاحب
4- مربی
5- مصلح
که همه اینها از تربیت مشتق شده است.
و این کلمه رب به طور مطلق اطلاق به جز خداوند نمیشود و اگر کلمه رب با قیدی آمد به غیر خدا هم گفته میشود مثل رب الدار اما در قرآن این کلمه به صورت های زیر آمده است
1- رب العالمین – ربه – ربنا – ربی – ربکما – رب – ربها – ربهم - ربهما
اینها به خداوند اطلاق شده است و 960 بار در قرآن آمده است
تسبیح کنار تحمید
یکی از زیبا ترین دعا ها که در قرآن و احادیث اهل بیت به ما می¬آموزند تسبیح قبل از تحمید است
1- سوره غافر آیه 7
الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا
آن فرشتگانی که عرش خدا را حمل میکنند و آن فرشتگان دیگری که به دور عرش میگردند ذکر انان تسبیح و تحمید و استغفار است برای کسانی که ایمان آوردند
2- در سوره بقره آیات 30 به بعد
أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ
مجمع البیان جلد 10 صفحه 554
عن ام سلمه رضوان الله تعالی علیه قالت کان رسول اللَّه صلی الله علیه و آله بآخرة لایقوم و لایقعد و لایجیء و لایذهب الّا قال: سبحان اللَّه و بحمده استغفر اللَّه و اتوب الیه. فسئلناه عن ذلک، فقال: انی امرت بها. ثم قرأ هذه السورة
خصال شیخ صدوق جلد 1 صفحه 245
وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ فِي نُورِ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمِ مَنْ كَانَ عِصْمَةُ أَمْرِهِ شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنِّي رَسُولُ اَللَّهِ وَ مَنْ إِذَا أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ قَالَ إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ وَ مَنْ إِذَا أَصَابَ خَيْراً قَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ مَنْ إِذَا أَصَابَ خَطِيئَةً قَالَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
#پنجشنبه #تفسیر_قرآن
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
11.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞🎥 کلیپ کوتاه 🎥🎞
📌 علائم ظهور از سخن مبارک رسول خدا (ص)
🎤 سخنران: استاد مهندس علی صغر اکبری
#کلیپ_کوتاه #ظهور #رسول_خدا #عمل
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
✅ @islam66
جلسه 623.amr
5.65M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الکریم
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#پنجشنبه #آیات_الکریم
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الکریم
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
منتظر مانند شهید در حضور رسول خدا و در چادر حضرت مهدی است ۳۷ در بحار الانوار مجلد ،۵۲ صفحه ۱۴۶ حدیث ۶۹ و كمال الدین آمده است قَالَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدِ يَقُولُ مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِهَذَا الْأَمْرِ كَانَ كَمَنْ كَانَ مَعَ القائم في فُسْطَاطِهِ لا بَلْ كَانَ بِمَنزِلَةِ الضَّارِبِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بِالسَّيْفِ. مفضل بن عمر میگوید: از حضرت صادق شنیدم که آن حضرت فرمودند: هــر کــس منتظر این امر و یا منتظر قیام حضرت قائم آل محمد ) باشد و بمیرد مانند کسی اســت که با حضرت قائم است و در چادر فرماندهی او قرار دارد نه بلکه مانند کسی است که همراه رسول خدا با شمشیر به جهاد او پرداخته است آمده است:
منتظرین افضلند بر سربازان حضرت امیرالمؤمنین در نهروان ۳۸ در بحار الانوار، مجلد ،۵۲ صفحه ۱۳۱ حدیث ۳۲ و محاسن برقی مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ ثَمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْأَشْعَثِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنِ الصَّبَاحِ الْمُزَنِي عَنِ الْحَارِثِ بْنِ حَصِيرَةَ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ لَمَّا قَتَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ الله الْخَوَارِحَ يَوْمَ النَّهْرَوَانِ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ الله طُوبَى لَنَا إِذْ شَهِدْنَا مَعَكَ هَذَا الْمَوْقِفَ وقَتَلْنَا مَعَكَ هَؤُلَاءِ الْخَوَارِجَ فَقَالَ أمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ الهلال و الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي هَذَا الْمَوْقِفِ أُنَاسٌ لَمْ يَخْلُقِ اللَّهُ آبَاءَهُمْ وَ لَا أَجْدَادَهُمْ بَعْدُ فَقَالَ الرَّجُلُ وَكَيْفَ يَشْهَدُنَا قَوْمٌ لَمْ يُخْلَقُوا قَالَ بَلَى قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ يَشْرَكُونَنَا فِيمَا نَحْنُ فِيهِ وَ يُسَلِّمُونَ لَنَا فَأُولَئِكَ شُرَكَاؤُنَا فِيمَا كُنَّا فِيهِ حَقًّا حَقًّا.
حكم بن عیینه می گوید: زمانی که حضرت امیرالمؤمنین الا به جهاد و مبارزه با خوارج در نهروان بودند مردی برخاست و گفت: ای امیرالمؤمنین خوشا به حال ما هنگامی که همراه شما در این محل به شهادت برسیم و با این خوارج به مبارزه بپردازیم. حضرت امير المؤمنین صلى الله عليه وسلم فرمودند: قسم به آن کسی که دانه را می شکافد، می بینم کسانی را که در این مکان حضور خواهند یافت و خداوند هنوز پدرانشان و اجدادشان را خلق نکرده است . آن مرد :گفت چگونه شما آنها را میبینید در حالی که آنها خلق نشده اند؟ حضرت فرمودند: بله من قومی را می بینیم در آخر الزمان که آنها با ما شریک می شوند. مانند اینکه در بین ما هستند (و مانند اینکه با ما در حال مبارزه اند.) آنها تسلیم (امر و نهی ما هستند) و مسلماً آنها شرکای ما هستند در بین ما و .... آنها به حقیقت و سپس خلق خواهند شد.
سختی انتظار
۳۹. در بحار الانوار، مجلد ۵۲، صفحه ۱۳۵
مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ عَنِ الْحِمْيَرِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ صَالِحِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ يَمَانِ التَّمَّارِ قَالَ قَالَ أبو عبد الله ، إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةُ الْمُتَمَسِكُ فِيهَا بِدِينِهِ كَالْخَارِطِ لِشَوْكِ الْقَتَادِ بِيَدِهِ ثُمَّ أَوْمَاً هَكَذَا قَالَ فَأَيُّكُمْ تُمْسِكُ شَوْكَ الْقَتَادِ بِيَدِهِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ السلام بِيَدِهِ حضرت صادق فرمودند: برای صاحب این امر غیبتی است هر کس متمسک و متوسل باشد (به آن مانند کسی که یک شاخه از خارهای سخت بیابان را بگیرند و او در دست داشته باشد و یک بار بکشند که دست بسیار مجروح میشود.)
در الدر المنثور سيوطى مجلد ۱ صفحه ۶۶ آمده است: وأخرج الطبراني عن ابن عباس قال أصبح رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما فقال ما من ماء ما من قالوا لا قال فهل من شن فجاؤوا بالشن فوضع بين يدي رسول الله صلى الله عليه وسلم ووضع يده عليه ثم فرق أصابعه فنبع الماء مثل عصا موسى من بين أصابع رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال يا بلال اهتف بالناس بالوضوء فاقبلوا يتوضؤن من بين أصابع رسول الله صلى الله عليه وسلم وكانت همة ابن مسعود الشرب فلما توضؤا صلى بهم الصبح ثم قعد للناس فقال يا أتها الناس من أعجب الخلق ايمانا قالوا الملائكة قال وكيف لا تؤمن الملائكة وهم يعاينون الامر قالوا فالنبيون يا رسول الله قال وكيف لا يؤمن النبيون ولوحي ينزل عليهم من السماء قالوا فأصحابك يا رسول الله فقال وكيف لا تؤمن أصحابي وهم يرون ما يرون ولكنأعجب الناس ايمانا قوم يجيون بعدي يؤمنون بي ولم يروني ويصدقوني ولم يروني أولئك إخواني.
پناه بردن به قرآن در فتنه های آخر الزمان ۴۱ در تفسیر ،عیاشی مجلد ۱ صفحه ۳ حدیث ۲ چاپ) مؤسسه اعلمی) آمده است عَنْ يُوسُفَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ رَفَعَهُ إِلَى الْحَارِثِ الْأَعْوَرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب الام فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّا إِذَا كُنَّا عِنْدَكَ سَمِعْنَا الَّذِي نَسُدُّ بِهِ دِينَنَا وَ إِذَا خَرَجْنَا مِنْ عِنْدِكَ سَمِعْنَا أَشْيَاءَ مُخْتَلِفَةٌ مغْمُوسَةً لَا نَدْرِي مَا هِيَ قَالَ أَ وَ قَدْ فَعَلُوهَا قُلْتُ نَعَمْ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ ص يَقُولُ أَتَانِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مانند سَيَكُونُ فِي أُمَّتِكَ فِتْنَةٌ قُلْتُ فَمَا الْمَخْرَجُ مِنْهَا فَقَالَ كِتَابُ اللهِ فِيهِ بَيَانُ مَا قَبْلَكُمْ مِنْ خَيْرٍ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ حُكُم مَا بَيْنَكُمْ وَ هُوَ الْفَضْلُ لَيْسَ بِالْهَزْلِ مَنْ وَلِيَهُ مِنْ جَبَّارٍ فَعَمِلَ بِغَيْرِهِ قَصَمَهُ اللَّهُ وَ مَنِ الْتَمَسَ الْهُدَى في غيره أَضَلُّهُ اللهُ وَ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ وَ هُوَ الذِّكْرِ الْحَكِيمُ وَ هُوَ الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمُ لَا تُريقُهُ الْأَهْوَاء وَ لَا تلْبَسُهُ الْأَلْسِنَةُ وَ لَا يَخْلُقُ عَنِ الرَّةِ وَ لَا تَنْقَضِي عَجَانِبُهُ وَ لَا يَشْبَعُ مِنْهُ الْعُلَمَاء هُوَ الَّذِي لَمْ تَكِنَّهُ الْجِنُّ إِذْ سَمِعَهُ أَنْ قَالُوا إِنَّا سَمِعْنا قرآنا عجباً تَهْدِي إِلَى الرَّشْدِ مَنْ قَالَ بِهِ صُدِقَ وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ أُجِرَ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ هُدِيَ إلى صراط مستقيم هُوَ الْكِتَابُ العَزِيزُ الَّذِي لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حمید
۴۲ در الدر المنثور ،سیوطی مجلد ،۱ صفحه ،۶۶ حدیث ۲ آمده است: وأخرج الإسماعيلي في معجمه عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم أي شئ أعجب ايمانا قيل الملائكة فقال كيف وهم في السماء يرون من الله مالا ترون قيل فالأنبياء قال كيف وهم يأتيهم الوحي قالوا فنحن قال كيف وأنتم تتلى عليكم آيات الله وفيكم رسوله ولكن قوم يأتون من بعدي يؤمنون بي ولم يروني أولئك أعجب ايمانا وأولئك إخواني وأنتم أصحابي
پناه بردن به اهل بیت در فتنه های آخر الزمان
۴۳. در سنن ،ترمذی مجلد ،۵ صفحه ۶۶۳ آمده است:
التزام به دعاهای مخصوص فتنه های آخرالزمان
۴۴. در کمال الدین و تمام النعمة، صفحه ۱۴۱ و بحار الانوار مجلد ۵۲ صفحه ۱۴۶، حدیث ۷۰ آمده است:
العطار عن سعد عن ابن عيسى عن خالدين تجيح عن زُرَارَةً قال: سمعت ابا عبدالله يقول: إِنَّ لِلْقَائِم غَيْبَةٌ
قَبْلَ أَنْ يَقُومَ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ قَالَ يَخَافُ وَ أَوْمَا بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ.
#پنجشنبه #آیات_الکریم
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
جلسه 624.amr
8.18M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: نهج البلاغه
🗓 تاریخ: شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#شنبه #نهج_البلاغه
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
⭕️ 🎞 برای دیدن فیلم کامل جلسه لینک زیر را باز کنید 👇
🌐
@Islam66
19.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 توضیحات استاد اکبری پیرامون مسجد النبی ص در مدینه منوره
#استاد_مهندس_اکبری #حج
#گروه_معارف_اسلام
@Islam66
استادمهندسعلیاصغراکبریطرشتی
🌹 حدیث امام محمد باقر علیه السلامی
📌 بالاترین تکامل در سه چیز است
🎤 سخنران: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#حدیث #امام_باقر #باقرالعلوم
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
✅ @islam66