نقد_الحاد_مدرن_استاد_شاکرین_جلسه_چهارم_11_09_1399.mp3
26.98M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۴
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/44
kalam- shakren97.09.7.mp3
35.65M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۵
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/45
shakerin-6.mp3
21.58M
نقد #الحاد_مدرن
جلسه ۶
حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/46
🔰بخشهایی از یادداشت حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در مورد «ابزارهای معرفت شناختی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران» به نقل از خبرگزاری رسا
🔻مبناییترین پایه حکومت دینی #مبانی_معرفتشناختی است. در #جنگ_نرم نیز از همینجا شروع کردند. با روشهای مختلف مستقیم و غیر مستقیم، ظاهر علمی و ژورنالیستی در امکان دسترسی به حق و باطل، قواعد ثابت و همیشگی و قطعیت معرفت تردید می کنند.
🔻#معرفتشناسی مانند خون در رگهای کالبد تمامی معارف دیگر نقش دارد. در هریک از مبانی باید ابتدا اثبات شود که ما میتوانیم به معرفت یقینی دست پیدا کنیم و در بین نظریات مختلف نظریه حق را تشخیص دهیم.
🔻شبهه #پلورالیزم دینی و اینکه همه ادیان حقانیت شان برابر است و دین اسلام ترجیحی بر ادیان دیگر ندارد، خود مبتنی بر پلورالیزم معرفتی است و دیگر بین دین حق و باطل تفکیکی صورت نمیگیرد و پلورالیزم دینی جایگاه خودش را پیدا میکند. وقتی قائل به پلورالیزم دینی شدید، سؤال میشود چه لزومی دارد #حکومت_دینی مبتنی بر دین #اسلام باشد؟
🔻یکی از مهمترین مبانی دین شناختی #تعدد_قرائت هاست. اکنون بسیاری از افراد جامعۀ ما در برابر دیدگاه علما و صاحبنظران به راحتی میگویند این هم یک قرائت و یک فهمی از دین است و ما میتوانیم قرائتهای دیگری هم کنار آن فرض کنیم. گویا فرقی بین فتوای مجتهد متخصص با غیر متخصص نیست، پایه این مسئله دینشناختی در معرفتشناسی است که آیا میتوان از یک متن برداشتهای نامحدود و متناقض داشت؟
🔻#تاریخمندی_فهم_دین، که در واقع مبتنی بر #هرمنوتیک فلسفی است، مبتنی بر #نسبیگرایی و نفی معیار معرفتی است. وقتی کسی معیار معرفت را نپذیرفت، هر کسی با پیشفرض های خود متنی مانند #قرآن را معنا میکند، لذا یک نفر میتواند از قرآن #سوسیالیسم اسلامی بفهمد، یک کسی #لیبرالیزم اسلامی، یک نفر #سکولاریسم اسلامی میفهمد.
🔻لذا نسبیگرایی معرفتی منشاء بحث قرائتهای مختلف و نقد قرائت رسمی از دین شد که نتیجه آن نفی حکومت دینی، نفی ایدئولوژی کردن دین است و پلورالیزم معرفتی نیز منشاء پیدایش پلورالیزم دینی شد که بین دین اسلام و ادیان دیگر هیچ ترجیحی وجود نداشته باشد.
🔻در نتیجه تمام ارزشها و قداستها کنار میرود و جالب است در عرصۀ سیاست هم بدنبال پلورالیزم معرفتی، #جامعه_مدنی مطرح شد، احزاب مستقل از دولت، سندیکاها، تشکل ها وگروه های مستقل از دولت می توانند زمام امور را جهتدهی کنند. یعنی تشکلهای مستقل، احزاب و سندیکاها هستند که واضع قانوناند، مجری قانوناند. دولت هم یک دولت حداقلی است که طبق نظر آنها مدیریت میکند.
🔻پس مسألۀ قانونگذاری خداوند کجا میرود؟ چرا آنان کنار رفتن #تشریع الهی را میپذیرند؟ چون معتقدند:
اولاً ما براساس پلورالیزم دینی معیاری نداریم که بگوییم این دین حق و برتر است.
ثانیاً براساس هرمنوتیک فلسفی و #نسبیت و تاریخمندی فهم نمیتوانیم بگوییم این فهم ما از دین اسلام، فهم برتر است.
🔷دیدگاه #واقعگرایان که در مقابل این دیدگاه است چه نتایجی دارد؟
🔹اگر ما #رئالیسم معرفتی را پذیرفتیم، یعنی واقعیتی هست که هم قابل شناخت هم قابل شناساندن است، معیاری برای شناساندن دارد. آیا نتیجه این دیدگاه یک نوع جزمگرایی است که هر کس طبق جزم خود هر کاری انجام دهد؟ خیر، زیرا پس از ذکر معیار هم در تقنین معیار وجود دارد و هم در تشخیص فهم صحیح از غیرصحیح معیار وجود دارد.
🔹دلیل صحت رئالیزم معرفتی و بطلان ایدهآلیزم معرفتی چیست؟
🔹اصل این که واقعیتی هست، یک امر بدیهی است چون هر کسی می فهمد بالوجدان که خودش هست. یقین دارد که منکری هست. به عبارت دیگر واقعاً منکری هست که واقعاً واقعیت را انکار کرده است، خود انکار واقعیت یک واقعیت است و انکارش مستلزم اثباتش است.
🔹در کنار این گزاره بدیهی ما یک معرفتهای بدیهی دیگری مثل اصل تناقض و اصل علیت و… داریم که با کمک این گزارههای پایه و گزارههای بدیهی میتوانیم به گزارههای غیربدیهی دست پیدا کنیم، مجهولاتمان را معلوم بکنیم. یعنی رئالیزم معرفتی میگوید واقعیتی هست، واقعیت با معیار قابل شناخت است، معیارش هم گزارههای پایه است، یعنی گزاره بدیهی است.
🔹پس از اینکه صدق گزاره بدیهی را پذیرفتیم صدق یا کذب سایرگزاره های غیربدیهی نیز با ارجاع به گزاره بدیهی مشخص می شود، پس ما معیار صدق گزاره را فهمیدیم که یا خودش بدیهی باشد یا به یک گزاره بدیهی منتهی شود.
#فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #دین_و_سیاست #میرباباپور
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/49
لینک این مطلب در اینستاگرام
https://www.instagram.com/p/CIm4aKcBexI/?igshid=8ai5lls3ojwg
🔰 تفاوت «فلسفه دین» با «کلام»، «کلام جدید» و «الهیات فلسفی»
✳️#فلسفه_فلسفه_دین - ۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸#کلام یا #الهیات رشتههای #دینپژوهی هستند که متصدی اثبات، تبیین و دفاع از عقائد دینی هستند. #کلام_جدید نیز همین وظیفه را برعهده دارد و صرفا بهخاطر تازه بودن مسائل به کلام جدید موسوم شده است.
🔸#الهیات_فلسفی نیز رشته دیگری در مجموعه رشتههای دینپژوهی است که به دنبال تبیین فلسفی از آموزههای دینی است.
🔸#فلسفه_دین هم بنا بر تعاریفی که در یادداشت گذشته (فلسفه فلسفه دین ۱) ارائه دادیم، عبارت است از دانشی که بدون تعهد به دین خاصی، با روش عقلی به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تأثیرگذارند.
⭕️این سه رشته دینپژوهی با وجود شباهتها، تفاوتهایی نیز دارند. تفاوت اینها را در سه بخش موضوع، روش و غایت بررسی میکنیم:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣ #موضوع و مسائل:
🔹رابطه میان مسائل فلسفه دین و مسائل کلام و الهیات فلسفی عموم و خصوص من وجه است. فلسفه دین به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تاثیرگذارند. ولی کلام و الهیات فلسفی همه آموزههای اعتقادی را مورد بحث قرار میدهند. و از سوی دیگر برخی از موضوعات فلسفه دین مورد توجه کلام یا الهیات فلسفی نیست.
🔹بنابراین فلسفه دین دین با کلام و الهیات فلسفی یک حوزه مشترک و دو حوزه متفاوت دارند.
🔹حوزه مشترک میان اینها مباحثی مانند #اثبات_وجود_خدا، #صفات_خدا، #فعل الهی، #معجزه و #مسئله_شر است.
🔹حوزه اختصاصی کلام و الهیات فلسفی، باورهای فرعی اعتقادی هستند، مانند ویژگیهای برزخ و قیامت است. همچنین آموزههای خاص هر دین در الهیات آن دین بحث میشود، مانند #تثلیث و #تجسد در #مسیحیت یا #وحی و #مهدویت در #اسلام.
🔹حوزه اختصاصی فلسفه دین شامل مباحثی همچون #علم_و_دین، #عقل_و_ایمان، #زبان_دین و #تجربه_دینی میشود که بیشتر جنبه معرفتشناختی دارند.
🔹کلام یا الهیات فلسفی اصالتا توجهی به این مسائل ندارند، اما ممکن است الهیدانی در اثر الهیاتی خود به این مسائل بپردازند که در این صورت الهیدان نقش فیلسوف دین را بازی کرده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2️⃣ #روش:
🔹کلام از هر روشی که برای اثبات، تبیین و دفاع از دین مفید باشد، استفاده میکند. حتی ممکن است از جدل یا مغالطه نیز بهره ببرد ولی در قرون اخیر متکلمین سعی کردهاند روشهاب نادرست را کنار بگذارند و از روشهای معرفتزا اعم از عقلی، نقلی و تجربی استفاده کنند. بر خلاف الهیات فلسفی و فلسفه دین که فقط با روش عقلی سروکار دارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3️⃣ #غایت:
🔹هر سه دانش کلام، الهیات فلسفی و فلسفه دین از رشتههای دینپژوهی هستند که #صدق_و_کذب_ادیان برایشان مهم است. لکن تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند:
🔹الهیات فلسفی و کلام به دنبال اثبات صدق و تبیین دین خاصی هستند. در حالی که فلسفه دین چنین التزام و محدودیتی را نمیپذیرد. یعنی:
🔹اولا، کلام یا الهیات دغدغه اثبات صدق دین و مدعیاتش را دارد، ولی فلسفه دین دغدغه اثبات صدق را ندارد بلکه صدق و کذب را بررسی میکند. ممکن است حکم به صدق کند و ممکن است حکم به کذب کند. از همین رو نمیتوان خبر از متکلمی بیدین داد، اما فیلسوفان دین ملحد به وفور یافت میشوند.
🔹ثانیا، الهیات متصدی اثبات و دفاع از دین متبوعش است ولی برای فلسفه همه #ادیان اهمیت دارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🛑 نکته مهم: باید میان #هدف_علم و #هدف_عالم تفاوت قائل شد. آنچه گفته شد در مورد هدف علم است نه عالم. از این رو ممکن است فیلسوف دینی که متعهد به دین خاصی است، با روشی کاملا سکولار به۸ بررسی مسائل فلسفه دین بپردازد و مطالبش را به نحوی ارائه دهد که هیچ نشانی بر جانبداریش وجود نداشته باشد.
#ویلیام_آلستون، #آلوین_پلانتینگا، آیتالله #مصباح یزدی و آیتالله #جوادی_آملی نمونههایی از این #فیلسوفان_دین هستند.
۲۱ آذر ۹۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین_اسلامی #میرباباپور
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/52
لینک این مطلب در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/CIpdtqWh3YQ/?igshid=1qotbgg06xok
۳. سومین پیشنشست علمی همایش فلسفه دین اسلامی- تمایزات فلسفه دین اسلامی با فلسفه دین تحلیلی و قارهای- لگنهاوسن و قائمینیا.mp3
39.94M
#صوت
🔶 سومین پیش نشست علمی #همایش_فلسفه_دین_اسلامی
🔰 نشست علمی "تمایزات #فلسفه_دین_اسلامی با #فلسفه_دین_تحلیلی و #قارهای"
🎙 سخنرانان: محمد لگنهاوزن و علیرضا قائمینیا
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/53
📗#معرفی_کتاب
🧾شناسنامه کتاب:
🔸عنوان کتاب: جستارهایی در کلام جدید
🔸نویسنده: محمد محمدرضایی و دیگران
🔸ناشر: انتشارات سمت و دانشگاه قم
🔸اولین انتشار: ۱۳۸۱ ه.ش
🔷در کتاب جستارهایی در کلام جدید ده گفتار به ظاهر مستقل آمده که تماماً حول محور #کلام_جدید نگاشته شدهاند.
📄فهرست کتاب
۱. #برهان_نظم: محمد محمدرضایی
۲. #دلیل_انباشتی: محمدرضا بیات
۳. #علم_الهی_و_اختیار_آدمی: محمد سعیدیمهر
۴. #معجزه: محمدامین احمدی
۵. #ایمان_و_عقلانیت: محسن جوادی
۶. #تجربه_دینی: علی شیروانی
۷. #خاستگاه_دین: ابوالفضل محمودی
۸. #زبان_دینی: امیرعباس علیزمانی
۹. #علم_و_دین: محمدعلی عبداللهی
۱۰. #زندگی_پس_از_مرگ: امیر دیوانی
#ادله_اثبات_خدا #صفات_خدا #فعل_الهی #عقل_و_ایمان #تجربه_دینی #منشاء_دین #زبان_دین #جاودانگی #فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #میرباباپور
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/56
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#همایش
#هفته_پژوهش
🔻 به مناسبت سالروز جهانی فلسفه
🔸 توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با همکاری نهادهای علمی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ برگزار میشود:
📙 همایش ملی "فلسفه دین اسلامی"
✅ با پیام تصویری حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
🎙 سخنرانان:
🔸 آیتالله علیاکبر رشاد
🔸 حجتالاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی
🔸 حجتالاسلام دکتر علیرضا قائمینیا
📅 پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۹۹ ساعت ۱۵:۰۰
📣 پخش زنده و مستقیم از :
🌐 aparat.com/iictchannel/live
🌐 instagram.com/iict.ac_ir
#هفته_پژوهش_گرامی_باد
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔰تاریخ فلسفه دین
✳️#فلسفه_فلسفه_دین - ۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴در مورد #تاریخ_فلسفه_دین شایسته است که چند بحث از هم تفکیک شوند:
🔻تاریخ استعمال و رواج اصطلاح فلسفه دین؛
🔻تاریخ مباحث فلسفه دین؛
🔻تاریخ دانش فلسفه دین.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◼️ تاریخ استعمال اصطلاح فلسفه دین
▪️اصطلاح «فلسفه دین» را ابتدا #هگل برای سلسله سخنرانیهای علمی خود که در سالهای ۱۸۲۱ تا ۱۸۳۱ درباره دین ارائه میکرد، برگزید و اندکی بعد از آن و در قرن نوزده، این اصطلاح همگانی شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶 تاریخ مباحث فلسفه دین
🔸عمده مسائل و مباحثی که در فلسفه دین مطرح میشود ناظر به مسائل بنیادین زندگی معنوی بشر است و به همین سبب از دیرزمان این مسائل مورد توجه متفکران بوده است.
🔸در #جهان_باستان و در میان پیروان ادیان شرقی همچون #هندوئیسم، #بودیسم، #شینتو مباحثی راجع به حقیقت غایی و برهمن مورد بحث بوده و در میان یهودیان و زرتشتیان نیز مباحث خداشناسی وجود داشته است.
🔸با آغاز #فلسفه_یونان در قرن پنجم پیش از میلاد، سرعت و دقت مباحث فلسفه دینی بیشتر شده و اوج آن را در فلاسفه پساسقراطی همچون #افلاطون و بویژه #ارسطو مشاهده میکنیم که مباحث خداشناسی، مبدا اول و محرک نخستین محور مباحث بوده و چند برهان مهم نیز برای اثبات وجود خدا ابداع میشود و در مورد #صفات_خدا و #رابطه_خدا_و_جهان نیز مباحثی مطرح میشود.
🔸در #قرون_وسطی نیز در میان مسلمانان، مسیحیان و ادیان دیگر میاحث فلسفه دینی بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد که برخی از آنها عبارتند: براهین #اثبات_وجود_خدا، #صفات_الهی، رابطه #عقل_و_ایمان، #جاودانگی و غیره. این مباحث تا امروزه نیز ادمه پیدا کرده و با دستاوردهای جدید مورد مطالعه قرار میگیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷 تاریخ دانش فلسفه دین
🔹تاریخ رشته فلسفه دین همچون دیگر #فلسفههای_مضاف به دورهای از تاریخ #تفکر_غرب باز میگردد که متفکران غربی از نظامسازیِ فلسفی ناامید شده و وظایفی را که پیش از آن فلسفه مطلق انتظار داشتند، به فلسفههای مضاف حواله دادند. ازاینرو، پژوهشهای عقلیِ دینی نیز همچون علم، اخلاق، هنر و ... در شاخه خاصی از فلسفه و با عنوان #فلسفه_دین فعالیت خود را آغاز کرد.
🔹اولین فیلسوفان دین را رابرت فلینیت، توماس گرین، هربرت برادلی، ادوارد کیرد و جوس رویس میدانند که در سالهای 1875 تا 1900 مهمترین تلاش آنها این بود که #ایدئالیسم مطلق هگلی را با مباحث دینی تطبیق دهند و از این طریق از #باورهای_دینی دفاع کنند.
🔹آثار زیادی توسط این گروه از اندیشمندان به تبعیت از میراث هگلی بوجود آمد، لکن این گرایش در فلسفه دین پایدار نبود و با نقد و افول ائیدآلیسم، پرونده آن نیز بسته شد.
🔹در دو دهه اول قرن بیستم، عمده تلاش فیلسوفان دین برای رهائی از گرایش پیشین بود و بعد از آنها با فیلسوفان دینی همچون ساموئل الکساندر، ویلیام تمپل، وایتهد و ویتشگنشتاین مواجهیم و با شکلگیری #فلسفه_تحلیلی، عمده مباحث فلسفه دینی در قالب فلسفه تحلیلی انجام میگرفته است.
🔹از دهه پنجاه و شصت قرن بیستم نیز شاخه وجودی فلسفه دین پا به میدان گذاشت و مباحثی جدیدی در آن مطرح شد و #فلسفه_دین_قارهای شکل گرفت.
🔹فلسفه دین تا به امروز نیز توسط متفکران زیادی پیگیری شده و هماکنون یکی از رشتههای پویا و فعال در عرصه پژوهشهای عقلی در رابطه با دین است.
یادداشت از: حجتالاسلام دکتر جواد قلیپور ـ ۲۳ آذر ۹۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین_اسلامی #میرباباپور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/60
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#نشست_مجازی
#فلسفه_دین_اسلامی
🔶 چهارمین پیشنشست علمی همایش #فلسفه_دین_اسلامی
🔺 به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی و جمعی از مؤسسات علمی برگزار میشود:
✅ نشست علمی با موضوع «امکان #فلسفه_دین_اسلامی»
🎙با حضور آقایان:
#رضا_برنجکار
#حسن_قنبری
#علیرضا_قائمی_نیا
#محمد_محمدرضایی
📅 چهارشنبه 26 آذرماه ماه ۹۹ / ساعت ۱۸ تا ۲۰
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
جهت ورود مجازی به نشست علمی لطفا از لینک زیر، وارد شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=991
@hekmateislami
کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی.pdf
3.7M
#دانلود_مجله
📗کتاب نقد ۷۶
(نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶بررسی نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی در شماره ۷۶ کتاب نقد که فصلنامه انتقادی ـ نظری در حوزه علوم انسانی است منتشر شد.
این مجموعه ۲۶۲ صفحهای شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄سکولار نبودن گزارههای علوم توصیفی/ حسین عشاقی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄جایگاه نظریه علم دینی آیتالله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄 علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیتالله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄 نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی/ خسرو باقری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیتالله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #علم_دینی #علم_و_دین
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/66
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت ها و چالش ها” برگزار شد.
🔸در راستای نکوداشت مقام علمی و فلسفی دانشمند شهید دکتر محسن فخریزاده و همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیتها و چالشه” را در روز پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری (با رعایت آییننامههای بهداشتی به صورت محدود) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار نمود. در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (استاد فلسفه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی) و دکتر ابراهیم اصولی (دکتری فلسفه علم و هم نشین محافل فلسفی و دستیار حوزه فلسفه و فلسفه علم شهید دکتر فخری زاده) به عنوان کارشناس و دکتر مهدی عاشوری (دکتری فلسفه علم و مدیر دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران) به عنوان دبیر علمی به بررسی برنامه علمی-حکمی شهید دکتر محسن فخریزاده پیرامون مهمترین چالشهای فلسفی فیزیک پرداختند.
در ابتدای نشست دکتر عاشوری با مروری بر فعالیتها و برخی از بیانات شهید فخریزاده درباره لزوم توجه اهل فلسفه به ویژه فلاسفه اسلامی به چالشها و مسائل فیزیک معاصر، به سه محور این گفتگو اشاره نمودند: (۱) اصول و کلیات برنامه علمی- فکری شهید فخریزاده برای گفتگو میان فیزیکدانان و فلاسفه اسلامی، (۲) چالشهای فیزیک معاصر و ظرفیتهای فلسفه اسلامی با تأکید بر دو مسأله «مشاهده و اندازهگیری در فیزیک» و «هستیشناسی واقعیت فیزیکی (ماده و انرژی) و (۳) کاستیها و چالشهای پیشروی فلاسفه اسلامی در گفتگو با فیزیکدانان.
دکتر ابراهیم اصولی ضمن مروری بر اقدامات آن شهید در پرداختن به موضوعات «علم و دین»، «فیزیک و قرآن»، «فلسفه و فیزیک» و «پژوهشهای بنیادین در علوم» ویژگی اصلی ایشان را نگاهی همراه با حکمت به مسائل اصلی و کاربردی در علم و فناوری دانستند و این مطالعات و فعالیتها را یکی از برنامههای اصلی آن شهید در فعالیتهای علمیشان خواندند. در این برنامه علمی «امکان» و «ضرورت» احیای فلسفه اسلامی و فلسفه ایران باستان اصلیترین دغدغه آن شهید بود. ایشان در ادامه فهرستی از مسائل اصلی مورد نظر شهید فخریزاده در گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک را برشمردند که دو مسأله مشاهده و واقعیت فیزیکی از امهات آن مسائل بود.
در ادامه بحث پیرامون محور اول، استاد دکتر خسروپناه ضمن تأکید بر اینکه اساس برنامه علمی-حکمی شهید فخریزاده پرداختن به «فلسفه فیزیک با رویکرد حکمت اسلامی» بود، یادآور شدند که آن شهید مدیری علمی بودند که میتوانست، میان دانشمندان و اندیشمندان مختلف گفتگو ایجاد کند، به گونهای که حتی مهندسان و دانشمندانی که با ایشان کارمیکردند دغدغه نگاه حِکمی پیدا میکردند. استاد خسروپناه با اشاره به اینکه در سنت حکمت و فلسفه اسلامی یک پیوستگی از مبانی فلسفی و طبیعی تا علوم طبیعی مانند علم حیل و طب برقرار بود، دغدغه دکتر فخریزاده را احیای چنین رویکردی میان حکمت اسلامی و فیزیک دانست.
در بحث پیرامون محور «چالشهای فیزیک معاصر و ظرفیتهای فلسفه اسلامی» ضمن مروری بر چالشهای مسأله «مشاهده و اندازهگیری» مانند مابازاء واژگان نظری در علم فیزیک، کمّیسازی مفاهیم فیزیکی، برساختهبودن فرایند اندازهگیری، دامنزدن فیزیک معاصر به لاادریگری و تغییر مبنای هستیشناختی در مورد موضوع مورد مطالعه در فیزیک، استاد خسروپناه، این نگاه لاادریگرایانه و منحصرشدن به مطالعه روابط پدیداری را ناشی از مهاجرت فیزیکدانان نسل اول از فضای نوکانتی آلمان به فضای عملگرایانه آمریکا دانست که سبب شد...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=11412
@hekmateislami
۴. چهارمین پیشنشست علمی همایش فلسفه دین اسلامی- امکان فلسفه دین اسلامی- برنجکار، قنبری، محمدرضایی و قائمینیا.mp3
31.92M
#صوت
🔶چهارمین پیش نشست علمی #همایش_فلسفه_دین_اسلامی
🔰نشست علمی "امکان #فلسفه_دین_اسلامی"
🎙سخنرانان:
رضا برنجکار، حسن قنبری، محمد محمدرضایی، علیرضا قائمینیا
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/69
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سلسله_نشست
#فلسفه_دین_اسلامی
🔶 سلسله نشستهای ارائه مقالات همایش ملی #فلسفه_دین_اسلامی
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار میشود:
✅ درآمدی بر جهتداری فلسفه دین و معیارهای اسلامیبودن آن/ دکتر رمضان علیتبار/ شنبه 6 دیماه جاری ساعت 15
✅ فطرت در فلسفه دین علامه طباطبایی و جایگاه آن در تبیین نظریههای معنای زندگی/ دکتر سید محمد علی دیباجی، هادی سبزی/ یکشنبه 7 دیماه جاری ساعت 15
✅ بررسی انتقادی منشا دین در نگاه داوکینز/ حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین/ یکشنبه 7 دیماه جاری ساعت 18
✅ بررسی نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان/ دکتر علیرضا کرمانی/ دوشنبه 8 دیماه جاری ساعت 15
✅ تبیین فلسفه دین مبتنی بر تفکر صدرایی/ دکتر سیدمحمدعلی دیباجی، دکتر عیسی محمدینیا/ سه شنبه 9 دیماه جاری ساعت 15
✅ معنا داری تفکیک فلسفه دین به اسلامی و سکولار بر اساس شاخصههای آن در الهیات غرب/ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا خاکی قراملکی/ سهشنبه 9 دیماه جاری ساعت 18
✅ بررسی ارتباط و تعامل دین با هنر/ دکتر محمدمهدی حکمت مهر/ چهارشنبه 10 دیماه جاری ساعت 15
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE
🆔 @iictchannel
🔰ضرورت و فائده فلسفه دین
✳️#فلسفه_فلسفه_دین ۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❗️در یادداشت مربوط به «معرفی فلسفه دین» این تعریف از #فلسفه_دین برگزیده شد:
فلسفه دین دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی، با روش عقلی به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تأثیرگذارند.
❓در این یادداشت بیان میشود که چنین دانشی چه ضرورتی دارد؟ وقتی #فلسفه و #الهیات میتوانند برای بسیاری از مسائل دین پاسخ مناسب داشته باشند، چه نیازی است که دانش مستقلی با عنوان فلسفه داشته باشیم؟ این مسئله وقتی جدیتر میشود که بدانیم این رشته دینپژوهی تاریخ کوتاهی دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶 فلسفه دین برای غیر متدین حائز اهمیت است از آن جهت که میتواند از این طریق #حقانیت و اعتبار #ادیان را با روش #عقلی ارزیابی نماید.
🔸طبیعتاً کسی که هیچ دین مشخصی را برنگزیده و به دنبال حقیقت است، باید از عقل خود برای رسیدن به حق استفاده نماید. او میتواند در چند مرحله تکلیف خود را روشن کند:
🔻در مرحله اول بررسی کند که آیا لازم یا ممکن است که برای #باور_دینی از عقل استفاده نماید.
🔻در مرحله دوم به این مسئله بپردازد که راههای شناخت #خدا و #ایمان آوری چیست و اینکه آیا خدا وجود دارد یا خیر و آیا باید دیندار بود یا نه.
🔻در مرحله سوم بررسی کند که آیا میتواند هر دینی را بپذیرد یا فقط یک دین معتبر است.
♦️در مرحله چهارم نیز رابطه دین مورد نظر را با معرفتهای بشری مانند علوم تجربی، عرفان و عقل و فلسفه بررسی نماید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷فلسفه دین برای متدین نیز از جهات دیگری اهمیت دارد.
🔹 متدین میتواند از فلسفه دین استفاده کند تا اولا دین خود را بهتر بشناسد و ثانیا حقانیت دین خود را نشان دهد.
🔹 البته این استفاده با بیطرفی دانش فلسفه دین منافاتی ندارد؛ چون همانطور که در یادداشت «تفاوت فلسفه دین با کلام» بیان شد، #هدف_عالم با #هدف_علم متفاوت است.
🔹 همچنین موضوعاتی در فلسفه دین مانند علم و دین، عقل و دین، تجربه دینی و دین و عرفان به متدین کمک میکند تا در فهم دین خود دقیقتر و عمیقتر باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◼️ فلسفه بهمعنای #متافیزیک نیز نمیتواند نقش فلسفه دین را ایفا نماید؛ چون موضوع و هدف متافیزیک متفاوت از فلسفه دین است؛ علاوه بر اینکه بسیاری از مباحث فلسفه دین هویت #معرفتشناختی دارند.
▪️اما در عین حال نمیتوان منکر تداخلهای زیادی میان متافیزیک و فلسفه دین شد. شاهد هم اینکه بخش عمدهای از محتوای فلسفه دین در آثار فلسفی موجود است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◻️همچنین الهیات یا کلام بهمعنای خاصش همیشه متهم به پیشداوری هستند و نمیتوانند زبان مشترک میان متدینان و غیرمتدینان باشند.
▫️ضمن اینکه مسائل زیادی از فلسفه دین در #کلام_اسلامی یا #الهیات_مسیحی و یهودی اصلا مطرح نشده است.
▫️علیرغم این مشکل، مباحث زیادی از فلسفه دین از آثار الهیاتی و کلامی قابل استفاده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ این قابلیت بر میگردد به آنچه در یادداشت «تاریخ فلسفه دین» ذکر شد که اگرچه دانش فلسفه دین تاریخ کوتاهی دارد، ولی مسائل و مباحث فلسفه دین از ابتدای #تاریخ_فلسفه و الهیات مطرح بوده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🛑 بنابراین حتی اگر فلسفه دین را ثمره نگاه #عصر_روشنگری بدانیم، برای مؤمن و غیر مؤمن طالب حقیقت مفید و ضروری است؛ چون اگر کسی بخواهد #قرینهگرایی عصر روشنگری را نیز رد کند، باید وارد بحث #عقل_و_ایمان در فلسفه دین شود.
۲ دی ۹۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین_اسلامی #میرباباپور
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/71