طرح ولایت، الگوی سامانیافتهای از فلسفه دین اسلامی.mp3
15.19M
🎤#صوت
🔴 «طرح ولایت»، الگوی سامانیافتهای از فلسفه دین اسلامی
🔵 حجتالاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور
🔶 مجمع عالی حکمت اسلامی
🔸 بزرگداشت علامه مصباح یزدی
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #طرح_ولایت #علامه_مصباح_یزدی
✅ کانال فلسفه دین اسلامی
@islamic_philosophy_of_religion
#نشست_مجازی
#فلسفه_دین_اسلامی
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی و جمعی از مراکز علمی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میشود:
🔶 نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت؛
✅ نشست علمی با موضوع "نسبت #دین و اخلاق از منظر علامه مصباح"
🎙با ارائه:
#امیر_خواص
📅 پنجشنبه 23 اسفندماه 99 ⏰ 10
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #طرح_ولایت #علامه_مصباح_یزدی
✅ کانال فلسفه دین اسلامی
@islamic_philosophy_of_religion
📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🔰 https://iki.ac.ir
✅ نشست علمی اندیشههای معارفی علامه مصباح یزدی
🔶 یکشنبه ۲۶ بهمن، ساعت۸:۳۰
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/-210668
🔰آسیبهای فلسفه دین رایج - ۱ (#نسبیگرایی)
✳️#فلسفه_فلسفه_دین - ۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️فلسفه دین در عصر حاضر مانند بسیاری از دیگر فلسفههای مضاف، دچار نوعی نسبیگرایی است؛ چون بر اساس معرفتشناسی صحیحی بنا نشده است.
🔻اگر هدف فلسفه دین بررسی حقیقت ادیان و ارائه مجوز ورود به آنهاست، باید موضع قطعی خود را مشخص نماید.
🔻مبنای معرفتشناختی فلسفه دین متداول، عدم امکان یقین در موضوعات فلسفی و روش آن عمدتاً #عقلگرایی_انتقادی است و بنا بر عقلگرایی انتقادی نمیتوان به هیچ دیدگاهی یقین پیدا کرد؛ چنانکه نویسندگان کتاب عقل و اعتقاد دینی میگویند:
🔹«قائلین به عقلانیت انتقادی هیچ تضمین عقلی محرزی مبنی بر صحت دیدگاه خود در اختیار ندارند.» (عقل و اعتقاد دینی، ص ۸۵)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻همچنین میگویند:
🔹«نظامهای اعتقاد دینی را میتوان و میباید عقلاً مورد ارزیابی قرار داد، اگرچه اثبات قاطع چنین نظامهایی امکانپذیر نیست.» (عقل و اعتقاد دینی، ص ۸۶)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻روشن است که بنا بر چنین مبنایی تأملات فلسفی در باب دین پایانناپذیر است و در هیچ موضعی متوقف نمیشود. چنانچه خودشان اذعان کردهاند:
🔹«ما مطابق دیدگاه عقلگرایی انتقادی تا حد زیادی بر ماهیت بیوقفه و پایانناپذیر تأملات انتقادی تأکید کردهایم.» (عقل و اعتقاد دینی،ص ۹۰)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻در این صورت چگونه میتوان گفت که فیلسوف دین حقیقت دین را شناخته و مجوز عقلانی ورود به دین خاص را صادر کرده است؟!
🔻چهبسا تعریف رایج از فلسفه دین نیز چنین اقتضایی داشته باشد. اگر فلسفه دین، صرفاً تأمل عقلانی در باب دین تعریف شود و هیچ هدفی برای این تأمل عقلانی تعریف نشود، بینتیجه بودن مباحث، امری طبیعی است و تنها فائده فلسفه دین میتواند تأمین لذت عقلانی باشد. (مبانی فلسفه دین، دیوید پیلین، ص۱۸)
🔻در هر صورت در آثار فلسفه دین معاصر غالباً دیده نمیشود که بعد از طرح دیدگاههای مختلف، موضع مشخصی اتخاذ شود و مخاطب را از سردرگمی خارج نماید.
🔻گویی برای نویسندگان این آثار فلسفه برای فلسفه است نه برای رسیدن به حقیقت.
🔺اگر بناست فلسفه دین نقش خودش را، یعنی شناخت حقیقت دین و راه پذیرش آن، را ایفا نماید، باید معرفتشناسی صحیحی را اتخاذ کند که راهی برای رسیدن به یقین و اطمینان را فرارویش قرار دهد.
۲۳ بهمن ۹۹- سیدمصطفی میرباباپور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #معرفتشناسی #میرباباپور
کانال فلسفه دین اسلامی
@islamic_philosophy_of_religion
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره) «نرم افزار اندروید جدید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره)» منتشر شد.
👇لینک دانلود👇
🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🏴 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1399.11.23 رونمایی از کتاب.mp3
4.84M
🔸صوت جلسه رونمایی از کتاب "رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر"
🔹پنجشنبه 23 بهمن 1399
🔺مجمع عالی حکمت اسلامی
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/158